Mainos

Uusi hallitus?

  • 420 449
  • 4 590

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puhummeko kahdesta eri asiasta? Yhteisövero (tuloksesta) vs työvoiman verotus (työnantajamaksut, ansioiden verotus, pakolliset sivukulut ym).

Jos tarkoitus on lisätä investointeja Suomessa, en alentaisi yhteisöveroja koska se ei auta tavoitteen saavuttamista jos työvoimaa ei ole saatavilla. Toisaalta, se söisi nykyistä yhteisöverokertymää, joka pitäisi kompensoida muilla veroilla tai lainalla.
Ei meille tule työvoimaakaan jos ei ole työpaikkoja. Työpaikkoja tulisi jos tänne investoiminen koettaisiin houkuttelevana. Sä näet jostain syystä asian toisin päin.

Puhumme ihan yhdestä ja samasta asiasta.

Vihreä siirtymä ei tuo yhtään yksityisen työpaikkaa ennen kuin joku investoi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuitenkin, vihreä siirtymä tuo investointeja Suomeen kahdesta yllä olevasta riippumatta. Jos tuote tai palvelu on riittävästi arvoa lisäävää, ei yhteisöverolla tai työn verotuksella ole merkitystä.

Olisi mukava lukea esimerkiksi jostain tutkimuksesta, joka kertoisi ettei investoivalle suurelle ulkomaalaiselle yritykselle ole merkitystä sillä, mikä on investointien kohdemaan yhteisövero käytännössä ja mikä on ansiotuloverotuksen ja ostovoiman taso.

Itselläni on juuri päinvastaista kokemusta investointien päätöksenteosta. Koska työvoiman saatavuudessa yksi tekijä on työvoiman koulutus ja suhteellinen ansiotaso, verotuksella on monella tavalla merkitystä eikä investointeja mietitä yhteisö- ja ansiotuloverotuksesta riippumatta.

Vihreä siirtymä EI ole poikkeus. Väärällä politiikalla - kuten väärällä veropolitiikalla, väärällä työmarkkinapolitiikalla ja väärällä energiapolitiikalla - luodaan tilanne, jossa aieinvestoinnit Suomeen pyyhitään pois ja ne tehdään mm. Ruotsiin. Ruotsin on varautunut saamaan niskalenkin maista, joissa verotus on korkea ja työmarkkinasopiminen vaivalloista ja panostukset vihreään siirtymään kovan väännön takana.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Huippuosaajien kohdalla Suomi on Pohjois-Euroopan houkuttelevin. Tämä nyt ei ole tutkimustietoa vaan kahden ohjelmistoalan yrityksen TJ:n havainto. Heidän on helpointa saada osaaja Suomeen. Euroopassa Irlanti on noussut (entisestään) kielen takia Brexitin myötä, mutta huippuosaajien kohdalla tilanteemme on kohtuullinen.

Kokonaan toinen kysymys on minkä verran kannattaa tuoda matalapalkka-alojen tekijöitä. Jos tämä on haasteellista, niin vaihtoehtona olisi nopeuttaa tekoälykehitystä, joka voi nopeastikin auttaa korvaamalla osan suorittavasta työstä. Tämä vaatii lakimuutoksia, joita jo nykyhallitus voisi edistää ja Suomesta saataisiin edelläkävijä alalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Huippuosaajien kohdalla Suomi on Pohjois-Euroopan houkuttelevin. Tämä nyt ei ole tutkimustietoa vaan kahden ohjelmistoalan yrityksen TJ:n havainto. Heidän on helpointa saada osaaja Suomeen. Euroopassa Irlanti on noussut (entisestään) kielen takia Brexitin myötä, mutta huippuosaajien kohdalla tilanteemme on kohtuullinen.

Tästä ei ole epäselvää. Huippuasiantuntijat ohjelmistoalalle ovat määrältään kymmeniä/satoja. Orpon hallitus pohtii kymmenien tuhansien työperäisten maahanmuuttajien saamista Suomeen jatkossa. Määrästä on erilaisia arvioita, mutta nykyinen 20 000 tulisi nostaa 30 000 - 40 000 henkilöön vuodessa. Taustalla on myös Suomen demografinen tilanne.

Tekoäly ei tätä ratkaise.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi mukava lukea esimerkiksi jostain tutkimuksesta, joka kertoisi ettei investoivalle suurelle ulkomaalaiselle yritykselle ole merkitystä sillä, mikä on investointien kohdemaan yhteisövero käytännössä ja mikä on ansiotuloverotuksen ja ostovoiman taso.

Itselläni on juuri päinvastaista kokemusta investointien päätöksenteosta. Koska työvoiman saatavuudessa yksi tekijä on työvoiman koulutus ja suhteellinen ansiotaso, verotuksella on monella tavalla merkitystä eikä investointeja mietitä yhteisö- ja ansiotuloverotuksesta riippumatta.

Vihreä siirtymä EI ole poikkeus. Väärällä politiikalla - kuten väärällä veropolitiikalla, väärällä työmarkkinapolitiikalla ja väärällä energiapolitiikalla - luodaan tilanne, jossa aieinvestoinnit Suomeen pyyhitään pois ja ne tehdään mm. Ruotsiin. Ruotsin on varautunut saamaan niskalenkin maista, joissa verotus on korkea ja työmarkkinasopiminen vaivalloista ja panostukset vihreään siirtymään kovan väännön takana.

Muotoilin huonosti lauseeni verojen merkityksestä. On merkitystä, mutta pohdintani perustui kahteen eri skenaarioon, eli nykyhetkessä nykyisillä yhteisöveroilla, joka on keskitasoa EU:ssa verrattuna siihen että yhteisöveroa laskettaisiin Nallen ehdotuksen mukaisesti, mutta työvoiman saatavuuteen liittyviä ongelmia ei pystyttäisi heti korjaamaan. Tässä tilanteessa ei yhteisöveron lasku auttaisi valtiota, koska juurisyy on työvoima.

En usko että pystytään aukottomasti todistamaan että yhteisöveron lasku toisi yhtenä ja ainoana elementtinä lisää verotuloja tai investointeja. Sähköistyminen myötä tulevat investoinnit tulevat siitä syystä että Suomessa on vihreää sähköntuotantoa. Lisäksi yleisellä talouskehityksellä on paljon painavampi vaikutus investointeihin kuin muilla tekijöillä. Ruotsi on varmasti edellä monessa mittarissa Suomeen verrattuna, mutta sijoittuminen heti Ruotsin perään lienee ihan hyvä suoritus koska vihreä siirtymä itsessään tulee olemaan iso projekti josta riittää monelle maalle investointeja. Esimerkiksi sähköntuotannon osalta Ruotsi vie sähköä merkittävästi enemmän kuin Suomi. Tarkoittaa halvempia sähkönhintoja ja parempia edellytyksiä sähköintensiiviselle teollisuudelle Ruotsissa.

Toistan itseäni, mutta tuulisähkö on jo markkinaehtoista eikä siihen tarvita enää valtion tukea. Se mitä valtion apua vedyn tuotantolaitoksille tarvitaan, on itselleni vähän epäselvää, mutta luvitusta olisi saatava nopeutettua. Tarvittava työvoima tulisi olla koulutettua ja sitä myöten hyväpalkkaista. Voisiko valtion tuki liittyä työvoiman muutoskoulukseen? Se olisi summana varsin pieni koko kakussa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Muotoilin huonosti lauseeni verojen merkityksestä. On merkitystä, mutta pohdintani perustui kahteen eri skenaarioon, eli nykyhetkessä nykyisillä yhteisöveroilla, joka on keskitasoa EU:ssa verrattuna siihen että yhteisöveroa laskettaisiin Nallen ehdotuksen mukaisesti, mutta työvoiman saatavuuteen liittyviä ongelmia ei pystyttäisi heti korjaamaan. Tässä tilanteessa ei yhteisöveron lasku auttaisi valtiota, koska juurisyy on työvoima.

Wahlroosin ehdotus oli pelimiehen suusta. Hän haluaa yhteisöveroa alemmaksi koko EU:ssa, kuten muistaakseni aiemmin kirjoititkin. Oleellista nyt on kuitenkin se, että komission mukaan mm. Saksa katsoo merkittävästi läpi yhteisöverotusta. Jos kilpailijamaat voivat näin menetellä hallituksesta riippumatta, ei Suomella paljon vaihtoehtoja ole.

Muusta pitkälti samaa mieltä. Iso haaste Suomessa ennen kaikkea Orpolle ja Kokoomukselle kun kestävää hallituspohjaa isojen ratkaisujen tekemiseksi ei taida saada sen paremmin PS:n kuin demarienkaan kanssa. Kompromisseilla eteenpäin ja pahimmillaan ei tehdä juuri mitään.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tästä ei ole epäselvää. Huippuasiantuntijat ohjelmistoalalle ovat määrältään kymmeniä/satoja. Orpon hallitus pohtii kymmenien tuhansien työperäisten maahanmuuttajien saamista Suomeen jatkossa. Määrästä on erilaisia arvioita, mutta nykyinen 20 000 tulisi nostaa 30 000 - 40 000 henkilöön vuodessa. Taustalla on myös Suomen demografinen tilanne.

Tekoäly ei tätä ratkaise.
En usko, että maahanmuuton volyymiä voidaan helposti nostaa haaveillulla tavalla. Huippuosaajien kohdalla ei yleensä ole estettä rekrytoida ihmisiä, jotka tulevat esim. englannin kielisille työpaikoille. Matalapalkka-aloilla siivousta ja rakentamista ehkä lukuunottamatta pitäisi olla joku tae, että henkilöt oppivat suomen kielen. En pidä todennäköisenä, että määrää voidaan nykyisestä kaksinkertaistaa, jos minkäänlaista kontrollia pyritään ylläpitämään. Sen enempää kokoomus kuin PS ei ole ilmaissut, että maahan voisi tulla kontrolloimattomasti. Esim. rakennusalalla riistetään EU kansalaisiakin, ja viranomaisilla on kova työ valvoa työehtojen noudattamista. Kielitaidottomien kolmannen maan kansalaisten kohdalla vaikeuskerroin senkun kasvaa

Hoiva-alan voisi sinällään olla houkuttelevin, mutta meiltä puuttuu melkein kokonaan mekanismit suurmittaiseen rekrytointiin. EUn sisällä tutkinnot ovat sentään jotenkin vertailukelpoisia, mutta EUn ulkopuolelta tulevat pitäisi kouluttaa, eikä sopivaa koulutusta ole olemassa. Ja edelleen tulijoille pitää saada tarvittava kielitaito. Ei tämä kaikki mahdotonta ole, mutta suuressa mitassa vaikeaa.

Pitääs siis varautua siihen, että ihmelääkettä ei saada ja on käännettävä kaikki kivet.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Yle-veroa on kerätty vuodesta 2013. Sen määrä on ollut useimpina aiempina vuosina enemmän kuin Yle on saanut määrärahaa. Yle-veron ”ylijäämää” ei ole kuitenkaan säilötty rahastoon Ylen myöhemmän rahoituksen tarpeisiin, vaan se on käytetty vuosittain valtion budjetissa muihin julkisiin menoihin.

Eli se se suuri ongelma, että miten muka Yle-verolla kerättyä rahaa muka voitaisiin siirtää muuhun tarkoitukseen, ei ole edes olemassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huippuosaajien kohdalla Suomi on Pohjois-Euroopan houkuttelevin. Tämä nyt ei ole tutkimustietoa vaan kahden ohjelmistoalan yrityksen TJ:n havainto. Heidän on helpointa saada osaaja Suomeen. Euroopassa Irlanti on noussut (entisestään) kielen takia Brexitin myötä, mutta huippuosaajien kohdalla tilanteemme on kohtuullinen.
En epäile omia kokemuksiasi, mutta Suomesta muuttaa pois enemmän korkeastikoulutettuja kuin tänne muuttaa tilalle.

Toki kiva kuulla ettei tilanne ole ihan surkea.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En pidä todennäköisenä, että määrää voidaan nykyisestä kaksinkertaistaa, jos minkäänlaista kontrollia pyritään ylläpitämään. Sen enempää kokoomus kuin PS ei ole ilmaissut, että maahan voisi tulla kontrolloimattomasti.

Kontrolli menee, jos työperäinen maahanmuutto tuplataan?

Suomeen muutti vuonna 2022 noin 47 000 ihmistä kun 10-15 vuotta aiemmin oltiin noin 25 000 muuttajan tasolla. Ei ole Suomi kaatunut eikä kontrolli kadonnut, vaikka muuttajia on 22 000 enemmän kuin aiemmin.

Kyse on tietenkin ajasta. Sellaista taikuria ei onneksi ole, joka tuplaisi työperäisen maahanmuuton vuodessa. Eihän se toimi! Ei Kokoomus, RKP, Keskusta, Vihreät tai EK siitä puhu vaan tarpeesta lisätä merkittävästi työperäistä maahanmuuttoa vuosittain.

Tuplaus ei ole ensi vuoden asia eikä sellaiseen ole mitään mahdollisuuksia. Tarkastelukulma on vuosia tässäkin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka hallitusneuvotteluissa on ymmärrettävästi haluttu pitää yllä optimismia, toivottavasti jossain vaiheessa vielä Orpo luettelee ikävät madonluvut kansalle ja toteaa suorasanaisesti edessä olevan neljä synkää vuotta, mihin vain on asennoiduttava.

Luonnollisesti parempaan huomiseen on aina hyvä uskoa, mutta historiallisen murroskauden ollessa käsillä, nopeaa käännettä parempaan ei ole syytä odottaa.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Itselläni on juuri päinvastaista kokemusta investointien päätöksenteosta. Koska työvoiman saatavuudessa yksi tekijä on työvoiman koulutus ja suhteellinen ansiotaso, verotuksella on monella tavalla merkitystä eikä investointeja mietitä yhteisö- ja ansiotuloverotuksesta riippumatta.

Ei tietenkään tehdä yhteisöverosta riippumatta. Eikä vain yhteisöveron vuoksi. Kyse on tottakai mikä on kokonaispaketti yhteisöveron kanssa ja onko se riittävän hyvä houkuttelemaan investointeja.

Tämän hetken aikeilla näyttäisi että on. Meidän ei tarvitse edes voittaa Ruotsia koska investointikakku on paljon molempia maita suurempi. Ja vaikka osassa asioista hävitään Ruotsin tän hetken hallitus tarjoaa Suomelle avokämmenellä etumatkaa mm sekoitevelvoitteen osalta. Nato "varaslähtö" meillä jo on.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tekoäly ratkaisee todennäköisemmin lääkäripulan kuin sairaanhoitajapulan...

Suomessa on erityisen kova pula fyysistä työtä tekevistä - ovat he sitten tarjoilijoita, siivoojia tai hoitoalalla työskenteleviä.

Sairaanhoitaja toimiikin sopivana aasinsiltana toiseen asiaan: maahanmuuttajat tulevat tyypillisesti kaikkiin huonoimmin palkattuihin tehtäviin, ja etenevät keskipalkkaisiin vasta myöhemmin. Suomeen saapuu hyvin vähän valmiita sairaanhoitajia (jotka ovat suunnilleen keskituloisia), vaan jopa koulutuksen omaavat työllistyvät ensin pienipalkkaisiin tehtäviin esim. hoiva-avustajiksi, ja saavat sairaanhoitajan pestejä vasta ajan kanssa.

Asiaa sivuten viime viikolla TV:ssä haastateltiin ulkomaalaistaustaista ravintolapäällikköä. Hän ei varmasti tullut Suomeen suoraan päällikkötason tehtäviin, vaan todennäköisimmin aloitti pienipalkkaisena "tavallisena" ravintolatyöntekijänä, ja eteni vasta kokemuksen myötä keskipalkkaiseksi ravintolapäälliköksi. Moni suomalainenkin tunnistanee ilmiön, että uran ensimmäiset työtehtävät ovat pienipalkkaisia. Paremmille ansiolle pääsee vasta myöhemmin. Lisäksi aloilla, joilla työtunnit vaihtelevat, tyypillisesti uusilla työntekijöillä tunnit vaihtelevat eniten. Aina välillä tulee aikoja, jolloin tunteja ei kerry täyttää työaikaa vastaavasti. Ja juuri osa-aikaisuus on suurin syy pieniin palkkoihin (ei kukaan kokoaikainen tienaa Suomessa 1331 €/kk!). Miten voidaan taata tuoreelle maahanmuuttajalle täydet työtunnit, jos niitä ei voida taata suomalaisillekaan? Ei mitenkään...

En oikein näe mitään keinoa ohittaa normaaliin urakehitykseen liittyvää polkua - varsinkaan maahanmuuttajien kohdalla. Jos haluamme tänne keskituloisia vähän vaativampaa työtä tekeviä maahanmuuttajiaa, kuten päteviä sairaanhoitajia, niin käytännössä aina tapa saada heidät niihin tehtäviin, on hyväksyä se, että he aloittavat suomalaisen työuransa kyseisen alan kaikkein alhaisimmin palkatuissa "aloittelijan" tehtävissä.

Siten toimeentuloedellytyksen olennainen nostaminen vaikeuttaisi (ja vähentäisi) kaikkea muuta työperäistä maahanmuuttoa, paitsi erityisosaajien, jotka ovat ensimmäisestä päivästään lähtien täysin valmiita tekijöitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siten toimeentuloedellytyksen olennainen nostaminen vaikeuttaisi (ja vähentäisi) kaikkea muuta työperäistä maahanmuuttoa, paitsi erityisosaajien, jotka ovat ensimmäisestä päivästään lähtien täysin valmiita tekijöitä.

Totta. Toimeentuloedellytyksen olennainen nostaminen ei kuulu Orpon oikeistohallituksen työkaluihin. Jos näin toimittaisiin ilman jotain korvaavaa toimenpidettä - jollaista en tiedä - hallitus vaikeuttaisi tulevaa Suomen talouskasvua. Ja näin Kokoomus tuskin toimii.

Pidän sovun löytymistä asiassa edelleen luokkaa 80 prosenttisena. PS saa puumerkkinsä ennen kaikkea humanitaariseen maahanmuuttoon. RKP:n kanssa sovitaan ruotsinkielisen palvelun pienestä laajentamisesta jossain.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Neuvottelijat ovat pyytäneet oikeusministeriön asiantuntijoita selvittämään, olisiko rikoslain pykälissä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan ”liikkumavaraa”. Asia vahvistetaan HS:lle oikeusministeriöstä. Pyyntö on toimitettu suullisesti Oikeuspolitiikka ja tasa-arvo -alaryhmästä, jota johtaa kansanedustaja Leena Meri.


Vaikea ottaa pyyntöön kantaa tietämättä sen sisältöä, mutta tämä tuskin oppositiota ja punavihreää somea estää tyrmäämästä kyselyä. Yleisellä tasolla pidän hyvänä, jos lähinnä PS:n kritisoiman lain muuttamista selvitetään. Lopputuloskin on odotettu, jos se tähän jää. Kysyimme ja ei juuri ollut liikkumavaraa.

Lisäksi EU:n komissio on katsonut, ettei Suomen lainsäädännössä ole saatettu kaikilta osin tai täsmällisesti täytäntöön rasismin ja muukalaisvihan torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin annettuja EU:n sääntöjä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings




Onhan tuo ajatus, mutta ihan en ymmärrä mitä hyötyä olisi verottaa huumediilereitä? Rahathan menevät nyt kokonaan valtiolle, niin millä ne verot edes maksettaisiin? Voisiko rikollinen sitten vähentää tulonhankkimiseen liittyviä kuluja verotuksessa? Esimerkiksi kannabiksen kasvattaminen ei ymmärtääkseni ole mitenkään ilmaista vaan tarvitaan aikaa, rahaa ja tilaa siihen. Tai voisiko aseen nähdä oleellisena välineenä isommalle diilerille joten aseen hinnan voisi vähentää verotuksessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Outoja kysymyksiä, voisiko järjestäytyneen rikollisuuden huumekauppoja verottaa...

Neuvottelut etenee ja nyt ollaan siirrytty ensimmäisen erän loppupuolelle. Näin on pelattu tähän asti:

1. Neuvottelijat sopivat tunnusteluvaiheessa että ilmastolaissa oleva 2035 pitää ja tästä ei peruutella.
2. Kehitysapua supistetaan, mutta kuinka paljon, millaisella jaksotuksella ja miten, se on pöydällä.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Vaikea ottaa pyyntöön kantaa tietämättä sen sisältöä, mutta tämä tuskin oppositiota ja punavihreää somea estää tyrmäämästä kyselyä. Yleisellä tasolla pidän hyvänä, jos lähinnä PS:n kritisoiman lain muuttamista selvitetään. Lopputuloskin on odotettu, jos se tähän jää. Kysyimme ja ei juuri ollut liikkumavaraa.

Ei se sen kummemmin puoluetta katso, jos tällaisia avauksia tulisi mistä vain taholta joka itse on syyllistynyt ko. lain rikkomiseen ja sitä valtaan päästessään haluaisi lieventää. Ei kuulu länsimaiseen oikeusvaltioon tällaiset avaukset ellei halua lähteä sinne Unkarin ja Puolan viitoittamalle tielle. Joka varmasti Persuja kyllä kovasti kiinnostaisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei se sen kummemmin puoluetta katso, jos tällaisia avauksia tulisi mistä vain taholta joka itse on syyllistynyt ko. lain rikkomiseen ja sitä valtaan päästessään haluaisi lieventää. Ei kuulu länsimaiseen oikeusvaltioon tällaiset avaukset ellei halua lähteä sinne Unkarin ja Puolan viitoittamalle tielle. Joka varmasti Persuja kyllä kovasti kiinnostaisi.

No, eiköhän tämä asia ole selvä. Kuten kirjoitin, PS halusi tarkistuttaa lakimuutosmahdollisuuden. Siihen muutokseen heillä on ollut painetta. Nyt kun tuli vastaus, tämä asia on pelattu pois vaatimuslistalta ja puolueen kärjekkäimmältä osalta. Purran PS haluaa hallitukseen.

Jos ja kun PS on suostunut 2035 tavoitteeseen, tässäkin järki on voittanut. Monella tavalla. Purra ei halua valtioministeriksi, joka olisi voinut joustaa 300 - 500 milj verran, mutta valitsi mahdolliset 3-4 mrd kompensaatiot joustamattomuudella.

Tällaista on politiikka. Ja tämä myönteisessä mielessä.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
No, eiköhän tämä asia ole selvä. Kuten kirjoitin, PS halusi tarkistuttaa lakimuutosmahdollisuuden. Siihen muutokseen heillä on ollut painetta. Nyt kun tuli vastaus, tämä asia on pelattu pois vaatimuslistalta ja puolueen kärjekkäimmältä osalta. Purran PS haluaa hallitukseen.

Samaa mieltä siis asian selvyydestä. Joskin itse näen tämän asian yhtenä niistä asioista joissa populistiset puheet kohtaa "ei onnistu" realismin heidän katsantakannastaan. Nämä on juuri niitä pisteitä jossa rakennetaan tulevaa tyytymättömyyttä kun populistisille puheille ei tulekaan hallitusvastuussa katetta.

No mutta joo, tämä on vain yksi aika pieni osa yhtälöä. Isot kysymykset väännetään mm. maahanmuutossa ja työmarkkinakysymyksissä. Kehitysapukin lienee pieni asia noiden rinnalla.

Mielenkiinnolla kuitenkin odotan nurinakertoimen väistämätöntä nousua koska näistä pienistä puroista se lähti Sipilänkin hallituksella.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perussuomalaisten ajamalle korkealle tulorajalle sataa kritiikkiä. Mielenkiintoista nähdä, kykeneekö Kokoomus (+RKP) pitämään päänsä, ettei Suomeen kohdistuvaa työperäistä maahanmuuttoa ainakaan vaikeutettaisi entisestään.
 

hege

Jäsen
Tätä kovaa tulorajaa en oikein ymmärrä, vai onko PS:n todellinen tarkoitus tuoda meille ulkomaalainen eliitti jonka palveleminen on suomalaisten tehtävä?
No leikki leikkinä, nykyisessa rajassa on varmasti nostamisen varaa mutta toisaalta jotenkin pitäisi myös onnistua Suomi pitämään houkuttelevana sellaisille tulijoille joilla kiinnostus tehdä töitä (ja myös ihan normaaliduunia), kouluttaa lapsiaan ja olla jäseninä yhteiskunnassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Joukossa on myös pari kysymyksiä herättävää tapausta: Vermon ravirata, joka on saanut kahdeksanneksi avokätisimmät tuet, 18 miljoonaa euroa, kolmen vuoden aikana. Myös Tampereen ravirata kuuluu top 25 -tuen saajiin yhdeksän miljoonan euron potilla.

Raviradat ovat saaneet vuosittain valtion ”tukea keskus- ja maakuntaraviradoille Suomessa”.

– En ymmärrä, mitä markkinapuutetta tässä pyritään korjaamaan, Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tutkimusjohtaja Heli Koski ihmettelee.

Pienten ja keskisuurten yhtiöiden top 25 -ryhmässä on peräti yhdeksän ravirataa ja hevoskasvatusalan toimijaa tuen saajina.

Onhan tämäkin taas ihan absurdia rahankäyttöä. Toivottavasti siellä saataisiin näihin järkevä remontti aikaan, mutta epäilen vahvasti.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Jos ja kun PS on suostunut 2035 tavoitteeseen, tässäkin järki on voittanut.


Ovatko näennäisesti sitoutuneet (ts. ei kynnyskysymys) mutta kovasti nyt viestitellään julkisuuteen ja yrityksillekin asti et hei, ei onnistu. Sivulauseessa; Meitä ei haittaa jos lipsutaan lisää.

Perussuomalaiset edustaa tulorajalla ja vihreän siirtymän investointien lyttäämisellä vaihtoehtotodellisuuden elinkeinopolitiikkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös