Loistava ketju.
Pari tapausta tuli mieleeni, joita kumpaakin voidaan pitää tai olla pitämättä uusavuttomuutena.
Ensinnäkin omakohtainen:
Perunoiden keittotaitoahan pidetään usein uusavuttomuuden mittarina. No, Mr.Fox ei osaa keittää perunoita tai siis ei ainakaan ikinä ole keittänyt. Syy tähän on yksinkertainen, Mr.Fox ei käytännössä syö ollenkaan (keitettyä) perunaa. Niin kauan kuin asuin kotona, äiti tai sisko yleensä tekivät ruokaa. Toisinaan kun isä tai minä kokkailimme, ruokalistalla ei TODELLAKAAN ollut keitettyjä perunoita. Sama juttu jatkui opiskeluaikana; neljä vuotta elin riisin, pastan ja makaronin varassa. Perunoita söin ainoastaan joskus ja jouluna, kun olin käymässä vanhempieni luona. Takaisin Turkuun muutettuani kesäkuun alussa tämä on ensimmäinen päivä, kun syön mitään perunajohdannaista; paistettuja lohkoperunoita.
Ms.Foxie tosin keitti ja siivutti perunat. Kokkailu sujuu ilman perunoiden keittämistä kohtuullisesti; itse leikattu ja marinoitu porsaan ulkofilepihvi, paistettuja lohkoperunoita, herkkusienikastiketta ja runsaasti vihreää salaattia. Kaiken muun tein itse paitsi perunoiden keittämisen ja sipulin kuorimisen. Siinä on toinen keittiöhomma, joka ei Mr.Fox:lta vaan suju!
Perunoiden keittotaito saattaisi olla joskus olla tarpeellinenkin taito, mutta tähän päivään mennessä en ole vielä joutunut opettelemaan. Viimeksi juhannuksena lähdin ennemmin lämmittämään saunaa (inkl. puiden pilkkominen, veden kantaminen...) kuin kuorin ja keitin ämpärillisen perunoita... Tosin jos niin tiukka paikka tulisi, niin eiköhän Mr.Fox ne perunat saisi keitettyä.
Toinen tapaus:
Näitä vararengas-/autojuttujahan täällä on jo ollutkin, mutta kävi edellissyksynä kävi hupaisa tapaus. Sääli, etten ollut itse näkemässä. Joskus lokakuisena iltana Ms.Foxie oli (yksin) liikkeellä kesäautollamme, vuoden '68 mallisella Kuplalla. Olisivako sitten ensimmäiset yöpakkaset olleet tuloillaan, mutta Kupla ei hörähtänytkään käyntiin.
No eihän siinä mennyt montaakaan minuuttia, kun eräs "avulias" taksikuski tuli kävellen Ms.Foxien luo "auttamaan neitoa hädässä". Käynnistysapua pitäisi saada, joten taksikuski juoksi torin poikki hakemaan Mersunsa Kuplan taakse. Taksikuski oli reilu parikymppinen pojankloppi. Oli kuulemma ollut Ms.Foxiella naurussa pitelemistä, kun poika ei löytänytkään Kuplan akkua. Ei konehuoneesta, ei etupellin alta, ei mistään... Kymmenisen minuuttia Ms.Foxie oli piinannut kloppia, joka selvästikään ei kehdannut kysyä naiselta apua. Poju oli ollut suhteellisen nolona, kun se akku oli viimein löytynyt sieltä takapenkin alta. Tilanteen selvittyä sai vielä joten kuten pyydettyä Ms.Foxieta kuitenkin kahville.
Oliko tuokaan nyt sitten varsinaista uusavuttomuutta vai ei, mutta muistaisin tuosta Kuplan akusta riittäneen jutunjuurta jossain toisessakin ketjussa.