Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 567
  • 309

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Uusavuttomuus on pahimmillaan, kun sillä jopa ylpeillään. Se on jotenkin cool mukamas, kun ei osata laittaa vaikka ruokaa. Todellisuudessa se on vain avutonta, kun ei edes ihan perusjutut suju.

Toinen laji on sitten jotain mitä minä sanon vanha-avuttomuudeksi. Sellaisella ihmisellä ei ole pankkikorttia, eikä kännykkää. Hän ei osaa lähettää sähköpostia tai tekstiviestiä. Kaikki tämä on henkilön mielestä tosi hienoa.

Ei sitä itsekään kaikkea osaa ja isojakin aukkoja osaamisessa löytyy, mutta en ainakaan ole ylpeä niistä jutuista.

Dali oli muuten yksi uusavuton. Hän osasi vain signeerata graafiset työnsä. Avustajaraukat joutuivat tekemään varsinaiset teokset. : )
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti koo
Minulla on upo uudet Vogue merkkiset ”pikkuhousut”.
Tyttäreni huomasi että pesumerkintälapussa lukee: Pestävä käytön jälkeen. Uskomatonta!

Terveisin koo

Niin no, onhan se kuitenkin ihan kiva, että kaltaisesi hieman vanhempikin rouvashenkilö saa vihdoinkin tietää, että pikkuhousut pitäisi aina välillä pestäkin.

Vaan on tuo sinun naapurisi kyllä mainio tapaus! Kas kun hän ei vielä ihmetellyt sitä, että "miten ihmeessä minulla käy tällainen tuuri, että se auton rengas tyhjenee just nimenomaan sieltä renkaan alapuolelta, just siitä kohtaa missä se kumi osuu tiehen".

Muuten olen sitä mieltä, että en ole vielä jäsen numero koolle muistanut toivottaa edes hyvää kesää. Joten hyvää kesää. Ainakin täällä merenrantakirkonkylässä Helsingissä on nyt sitten vihdoinkin se monien toivoma helle. Koo, älä pala.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Predator

Muuten olen sitä mieltä, että en ole vielä jäsen numero koolle muistanut toivottaa edes hyvää kesää. Joten hyvää kesää. Ainakin täällä merenrantakirkonkylässä Helsingissä on nyt sitten vihdoinkin se monien toivoma helle. Koo, älä pala.
Kiitos kiitos, meilläkään ei sada just nyt täällä sisämaan kirkolla, joten voin toivottaa Hyvää kesää sinnekin päin.
Sateesta se varmasti johtui, että en minäkään mitään toivotellut, mutta ajattelin kyllä sinua viimeisenä työpäivänä ennen lomaani.

Terveisin koo
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Muutama päivä sitten satuin kuulemaan radiosta jutun, missä keskusteltiin onko armeijan käyminen nykyään tehty liian helpoksi.

Eräs soittaja kertoi tälläisen tarinan: Hänen tupakaverinsa ei osannut sitoa kengän nauhoja. Ikää tällä kaverillä oli 19-v. Puolustuksesi tämä oli tokaissut, että hänellä on ollut tarralenkkarit koko elämänsä ajan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti koo
, mutta ajattelin kyllä sinua viimeisenä työpäivänä ennen lomaani.


No sellaiset oli kyllä kutinat täällä päin, että ajattelin ilimanmuuta hengenheimolaisen jotakin härskiä ajatusaaltojen voimalla tekevän - sen verran roisisti minun korviani kuumotti ja punoitti... just ennen suvivirttä.

Vieläx teidän koulussa pannaan haiseen oikeen kunnon urkuharmoonilla? Suvivirsi ja Uriah Heepin Easy Livin´ei mielestäni ilman tuota mainiota soitinta irtoa sillai kunnolla. Tiätsä?
 

Riesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Lukko, Sex Pistols, Kärpät, Chicago BH
Aikoinaan armeijassa:

Varusteet oli haettu ja piti alkaa väsätä punkkaa. Olin joutunut allergiatupaan, jossa käytössä oli pussilakanat. No eipä siinä mitään, aloin väsätä punkkaa, viltti pussilakanan sisään, tyyny tyynyliinan sisään jne.

Saatuani punkan valmiiksi huomio kiintyi viereisen punkan yläpetillä ähertävään kaveriin. Punakka poju touhusi jotain joka näytti uskomattoman vaikealta, ja kysyinkin mikä hätänä. Tämä tuleva siviilipalvelusmies katsoi minua ja kysyi vakavissaan että miten tämän viltin saa mahtumaan pussilakanan sisälle niin pienistä rei'istä...Yritti sulloa huopaa pussilakanan sisälle pääpuolen "apurei'istä"...

Ilme oli yllättynyt kun kerroin että siellä pussilakanan toisessa päässä on pikkaisen isompi reikä...
 

Jufo lll

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuossa viime viikolla pomo soitti ja sanoi, että pitäisi käydä katsomassa eräässä juuri valmistuneessa kerrostalossa parvekkeen pistorasiaa, joka ei asukkaiden mielestä kuulema toiminut. No jätettiinpä nykyisessä työmaassa hommat siihen ja käydään katsomassa. Kyseiseen asuntoon saapuessani ja parvekkeelle mennessä huomasin että parvekkeen pistorasian kytkin ei ollut päällä, joten napsautin sen päälle testausta varten. Tämän jälkeen asukas kysyi että, "öööö, miksi sinä sitä painoit", siihen minä, "no eipä se toimi jos ei ole kytkin päällä", "aijaa, no siinähän se vika sitten varmaankin oli", punaiseksi muuttuva asukas sanoi. No kävinpä sitten vielä testerillä pistorasian testaamassa ja hyvin toimi.

Ei siinä mitään, saattaahan se monelle olla yllätys että pistorasia toimii kytkimen kautta, mutta kun siinä kytkimen päällä luki, PARVEKKEEN PISTORASIA. No, eipä tuossa hommassa mennyt yhteensä kun vain n.35 minuuttia matkojen kanssa, ja varsinaiseen työhön n.30 sekunttia, helppoa rahaa.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Viestin lähetti Jufo lll
Ei siinä mitään, saattaahan se monelle olla yllätys että pistorasia toimii kytkimen kautta, mutta kun siinä kytkimen päällä luki, PARVEKKEEN PISTORASIA. No, eipä tuossa hommassa mennyt yhteensä kun vain n.35 minuuttia matkojen kanssa, ja varsinaiseen työhön n.30 sekunttia, helppoa rahaa.

No ehkä tuossa vaiheessa on sisälukutaidossa parantamisen varaa. Itselläni terassin pistorasia toimii olohuoneen valokatkaisijasta (toisesta katkaisijasta valot olohuoneeseen ja toisesta terassin pistorasia toimintaan) ja ei minulla ollu moisesta mitään tietoa ennen kuin naapurin kanssa tuli aiheesta puhetta.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Viestin lähetti Johannes
Dali oli muuten yksi uusavuton. Hän osasi vain signeerata graafiset työnsä. Avustajaraukat joutuivat tekemään varsinaiset teokset. : )

Jumaskekkulis!

En ole hyvä piirtäjä, mutta nimmarini osaan sentään kirjoittaa. Joka muuta väittää, on valehtelija.

Sitten asiasta kalanviljelyyn:

Yksi uusavuttomuuden helmiä on mukaanotettavien kahvimukien kannessa oleva varoitus: caution - hot container. Sumppihan on kuumaa, tai ainakin pitäisi olla.

Tästä asiastahan käytiin Jenkkilässä oikeuttakin. Nainen poltti kätensä, kun kahvia kaatui hänen kädelleen. Syytteen nostanut naishenkilö voitti kiistan sillä verukkeella, ettei muka tiennyt kahvin olevan kuumaa. Oikeus muistaakseni katsoi, että naisen punehtuma oli 20 miljoonan taalan arvoinen.
 

KARHU III

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tähän on pakko kirjoittaa omakin inttikokemus, mikä saa edelleen suunpielet ylöspäin.

Alikessuna kun olin ja uusien alokkaiden saavuttua, heille tietysti opetettiin esim. miten tervehditään esimiestä.
Yksi (varsin hölmö) alokas sitten illalla tuli vastaan käytävällä ja tervehti vasemmalla kädellä... Minä siihen että "TOINEN PUOLI"!
No, kaveri vaihtoi puolta, mutta edelleen vasemmalla kädellä : )
Meinasin ihan oikeasti tippua polvilleni, kun ei muutenkaan ikinä pokka pidä missään..

edit. Tämä ei silti uusavuttomuuteen mitenkään liittynyt.. kaveri vain sattui olemaan turkulainen.
 
Viimeksi muokattu:

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Faijalla oli joskus aikoinaan Pontiac transport, hyvä menopeli ei siinä mitään. Mutta oli kohtalaisen hauskaa huomata etuovien sisäpuolella, siinä terävien kulmien kohdalla, teksti "älä lyö päätäsi tähän". No olisin varmaan muussa tapauksessa iskenyt hedarilla otsan paskaksi siihen, hyvä että varoittivat.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti KARHU III
Tähän on pakko kirjoittaa omakin inttikokemus, mikä saa edelleen suunpielet ylöspäin.

Alikessuna kun olin ja uusien alokkaiden saavuttua, heille tietysti opetettiin esim. miten tervehditään esimiestä.
Yksi (varsin hölmö) alokas sitten illalla tuli vastaan käytävällä ja tervehti vasemmalla kädellä... Minä siihen että "TOINEN PUOLI"!
No, kaveri vaihtoi puolta, mutta edelleen vasemmalla kädellä : )
Meinasin ihan oikeasti tippua polvilleni, kun ei muutenkaan ikinä pokka pidä missään..

edit. Tämä ei silti uusavuttomuuteen mitenkään liittynyt.. kaveri vain sattui olemaan turkulainen.

No mutta! Tämähän on esimieheltä räikeän epäselvästi annettu ohje! Kaverihan vain noudatti käskyäsi kirjaimellisesti. Esimerkillinen noheva sotilas!
 

Ice Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Noutaja#9


Eräs soittaja kertoi tälläisen tarinan: Hänen tupakaverinsa ei osannut sitoa kengän nauhoja. Ikää tällä kaverillä oli 19-v. Puolustuksesi tämä oli tokaissut, että hänellä on ollut tarralenkkarit koko elämänsä ajan.

Itellänikin oli viereisessä tuvassa kaveri joka ei osannut kengännauhoja sitoa ja tupakaverit joutuivat auttaa tätä sitomaan nauhat.

Yksi kaveri opetteli samaisessa paikassa ajamaan polkupyörällä, kun ei osannut vielä ennen armeijaa ajaa. Että siinä teille uusavuttomuutta.
 

KARHU III

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Kuvernööri
No mutta! Tämähän on esimieheltä räikeän epäselvästi annettu ohje! Kaverihan vain noudatti käskyäsi kirjaimellisesti. Esimerkillinen noheva sotilas!

Heh, juu niin noudatti. Olisihan mun PITÄNYT sanoa, esim. "toinen käsi" tai vastaavaa, mutta tuo raukka oli vain niin jäässä, ettei pahemmin tainnut ajatella. Se olisi ollut eri asia, jos joku normaalimpi olisi tehnyt sen vittuillakseen minulle..
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Viestin lähetti Jufo lll

Ei siinä mitään, saattaahan se monelle olla yllätys että pistorasia toimii kytkimen kautta, mutta kun siinä kytkimen päällä luki, PARVEKKEEN PISTORASIA. No, eipä tuossa hommassa mennyt yhteensä kun vain n.35 minuuttia matkojen kanssa, ja varsinaiseen työhön n.30 sekunttia, helppoa rahaa.

Oiskohan sama vika meidän kerrostalokaksiossa, kun kämppis oli kerran kokeillut parvekkeen pistorasiaa ja sanoi, ettei toiminut. Tai sitten sekin yhdistetty johonkin valokatkaisijaan..
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Armeijassa oli samassa tuvassa kaveri joka seisoi aamulla kahdet puhtaat, samanlaiset ja kokoiset kalsarit kädessä ja kyseli tupakevereilta että kummat laittaisi jalkaan. Kysyin että miksi tuota kysyt että eikös se ole aivan sama. Tähän kaveri totesi vakavasti että äiti on aina valinnut vatteet hänelle valmiiksi...

Kaverista tuli kersantti...!!?? Aselaji viesti!

Yläasteella 7-luokalla kotitaloudentunnilla luokkakaveri ei osannut keittää teetä. Siis veden keittäminen ei onnistunut. Pussia osasi liottaa. Äiti kulemma oli aina kotona kun kaveri pääsi koulusta kotiin ja välipala oli aina valmiina.

Eräs tuntemani mies asuu kotonaan vanhempien taloudessa ja ei osaa laittaa mitään ruokaa, ei siivota ollenkaan ja pyykkien pesemisestä puhumattakaan. KAveri on jo 26-v ja koulutukseltaa insinööri ja on vielä koulustaan vastaavassa työssä

Vanha avuttomuutta on se kun ei osata laittaa verkkokaapelia kannettavaan kiinni kun ei muista mihin reikään se tulee.. Joten mikrotukihenkilö hoitaa hommat..
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti KARHU III
Heh, juu niin noudatti. Olisihan mun PITÄNYT sanoa, esim. "toinen käsi" tai vastaavaa, mutta tuo raukka oli vain niin jäässä, ettei pahemmin tainnut ajatella. Se olisi ollut eri asia, jos joku normaalimpi olisi tehnyt sen vittuillakseen minulle..

Näitähän riittää. Kaveri on kertonut jutun heidän komppaniassaan tapahtuneesta. Päivystäjän puhelin tms. soi, ja alokas riensi vastaamaan. Alikersantti huusi tälle, että "Alokas muistaa sitten kun vastaa, että ollaan armeijassa!". Tähän alokas tokaisi, että "Kyllä herra alikersantti", ja vastasi puhelimeen: "Armeijassa!"

:)
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Viestin lähetti Kuvernööri
Faijalla oli joskus aikoinaan Pontiac transport, hyvä menopeli ei siinä mitään. Mutta oli kohtalaisen hauskaa huomata etuovien sisäpuolella, siinä terävien kulmien kohdalla, teksti "älä lyö päätäsi tähän". No olisin varmaan muussa tapauksessa iskenyt hedarilla otsan paskaksi siihen, hyvä että varoittivat.

Näitä varoituslappujahan löytyy varsinkin ameriikkalaisista tuotteista vaikka mitä. Veljenpoikani sai muutama vuosi sitten synttäri- tai joululahjaksi tms. muoviset miekan ja kilven, ja kilvessä oli kiinni tarra, jossa luki (amerikaksi) "Tämä kilpi on lelu. Älä käytä oikeassa taistelutilanteessa." tms.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täällä on jo monessa kirjoituksessa todettu varusmiesten keskuudessa ilmenneitä uusavuttomuuden oireita. Nyt heinäkuussa palvelukseen tulleessa saapumiserässä otettiin käyttöön ns sopeutettu koulutus. Ilmeisesti tässä pyritään lieventämään lähinnä fyysisiltä valmiuksiltaan eri tasoisten alokkaiden sopeutumista. Mutta epäilemättä ns uusavuttomien määrä on myös vuosien mittaan lisääntynyt. Tällaisella uudistuksella pehmennetään myös muilta valmiuksiltaan heikompien alokkaiden sopeutumista.

Nykyalokkaan Cooperin testistä varmaan ovat monet jo kuulleet. No sehän on tietenkin 12 minuuttia ilman kännykkää!
 

Europoli

Jäsen
Tulipa mieleen entisen työpaikkani toimitusjohtaja, n. 40-vuotias mies. Hän oli lähtenyt erään työkaverini kanssa asiakaskäynnille maakuntiin ja alkanut hermostua, kun bensamittari alkoi vilkkua punaista. Huoltoasemaa kun ei meinannut tulla vastaan. Työkaverini sitten ehdotti käyntiä kylmäasemalla, sellainen kun oli näköpiirissä. Tj joutui sitten tunnustamaan ettei osaa käyttää bensa-automaattia, kun on aina tankannut miehitetyllä asemalla...

Kyseinen äijä oli muutenkin aivan kädetön, että siinä mielessä en ollut edes hämmästynyt kun tämän kuulin. Hän mm. kirjoitti tarjouskirjeet kirjoituskoneella kun ei osannut käyttää tietokonetta, ja suorastaan ylpeili sillä ettei osaa käyttää julkista liikennettä kun ei ole sitä koskaan tarvinnut.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Viestin lähetti Fosse
Itselläni terassin pistorasia toimii olohuoneen valokatkaisijasta (toisesta katkaisijasta valot olohuoneeseen ja toisesta terassin pistorasia toimintaan) ja ei minulla ollu moisesta mitään tietoa ennen kuin naapurin kanssa tuli aiheesta puhetta.

Kiitos kiitos..

Nyt sitten selvisi tämäkin. Luettuani viestisi kävin heti kokeilemassa omalla parvekkeellani pistorasian toimivuutta. Näemmä tuolla yhdellä olohuoneen katkaisijalla on sittenkin jokin tarkoitus.
 
Viimeksi muokattu:

Lady

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuosta autonrenkaiden vaihtamisesta vielä. Itse ei ole sitä tarvinnut juurikaan omin voimin suorittaa, kun aina on ollut isä/veli/poikaystävä avustamassa... sen verran olen harjoitellut, että selviän, jos sattuu rengas puhkeamaan. Puolustuksena, kotona asuva setäni opetteli 57-vuotiaana tekemään ruskeaa kastiketta ja keittämään perunoita, kun mummoni lopulta kuoli. Vaikutti minusta aivan yhtä oudolta kuin jonkun muun mielestä se, että kaikki eivät osaa vaihtaa autonsa renkaita itse.

Kerran rengasta vaihtaessani tuli eteen sellainenkin tilanne, että vaikka kuinka väänsin, ei mutteri auennut. Pyysin veljeni apuun, ja hän ne lopulta sai irrotettua, mutta tosissaan sai kyllä vääntää, kiroilla ja potkia avaimenvartta - eikä hän sentään ole mikään kukkakeppi. Hän selitti että noissa rengasliikkeissä saavat niillä koneillaan mutterit niin kireälle, ettei niitä ilmeisesti ole tarkoituskaan tällaisen 160 cm 50 kg naisihmisen aukoa. Joten ymmärrän kyllä niitä jotka vaihdattavat renkaansa liikkeissä. Kaikki eivät halua kutsua isiä apuun (itse mieluummin kyllä nöyrryn kuin maksan).
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä menee enemmän vanha-avuttomuuden puolelle:

Kirjoitettaessa wordissä asiakirjaa painetaan ENTER jokaisen rivin lopussa. Varmaankin juontaa juurensa kirjoituskoneaikoihin kun piti manuaalisesti vaihtaa riviä.

ATK-maailmassa vastaavia esimerkkejä on vaikka millä mitalla. Eikä kännykkääkään osaa kaikki käyttää.

Uusavuttomuudesta tiedän tapauksia, kun on lämmitetty puusaunaa ja pyydetty tuomaan paperia jotta syttyy paremmin. Henkilö toi rullallisen talouspaperia.

Ja tietysti niitä, jotka eivät käy viikkoon suihkussa vaan laittavat partavettä ja dödöä vanhojen paskojen päälle.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti vintsukka
Näitä varoituslappujahan löytyy varsinkin ameriikkalaisista tuotteista vaikka mitä. Veljenpoikani sai muutama vuosi sitten synttäri- tai joululahjaksi tms. muoviset miekan ja kilven, ja kilvessä oli kiinni tarra, jossa luki (amerikaksi) "Tämä kilpi on lelu. Älä käytä oikeassa taistelutilanteessa." tms.

Ja lisää tätä lajia.
Ostin vuosi takaperin isäpapalle lahjaksi Jonsered-moottorisahan, jonka terään oli kiinnitetty lappu:

"Do not try to stop with hands!"
 

Rocco

Jäsen
No nämä ei kuulu uus-avuttomuuden piikkiin, vaan tyhmyyden piikkiin. Mutta lisää moisia varoituksia yms. saa luettua täältä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös