Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 567
  • 309

Wille

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä yksi esimerkki lisää. Eräs nimimerkki halusi Tapparan jälkipeleissä tietää paljonko junamatka Loimaalle maksaa:

Tietääkö joku paljo maksaa juna sinne ja takas???

Nimimerkin käyttäjätiedoista ei ilmene missä hän asuu ja häntä kehotettiin menemään VR:n sivuille itse katsomaan se hinta. Vastauksena tuli:

Kyl mä käyn tapparan sivuil varmaa 30 kertaa päivässä mutta ei kyllä jaksa enää mihkää vr sivuille lähtee surffaa,ajattelin vaa et tääl varmaa joku olis tienny

Mielestäni tämä on uusavuttomuutta, jos mikä. Internet on edessä, mutta ei minkäänlaista käsitystä ja/tai viitseliäisyyttä käyttää sitä.

Sama koskee kaikkia niitä, jotka eivät itse osaa käyttää Googlea/mitään hakukonetta.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Lady
Hän selitti että noissa rengasliikkeissä saavat niillä koneillaan mutterit niin kireälle, ettei niitä ilmeisesti ole tarkoituskaan tällaisen 160 cm 50 kg naisihmisen aukoa.

Sua on huijattu. Yleensä nuo paineilmaporat tuppaavat jättämään mutterit löysemmälle kuin normaali suomalaismies innoissaan vääntäessään. Mutterit tulisi jopa kiristää, etenkin alumiinivanteissa, muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Että silleen...
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti wilco
Sua on huijattu. Yleensä nuo paineilmaporat tuppaavat jättämään mutterit löysemmälle kuin normaali suomalaismies innoissaan vääntäessään. Mutterit tulisi jopa kiristää, etenkin alumiinivanteissa, muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Että silleen...

Ne pari kertaa kun olen itse availlut korjaamon kiristämiä muttereita, olen saanut kirjaimellisesti hyppiä avaimen päällä että saisin mutterit auki. Ne ei perkeleet meinannut aueta edes avaimen päällä hyppiessä (painoa kertynyt n. 120 kg). Eli ei ole huijattu.

- Tinke-80
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Viestin lähetti laiska laita
Eräs tuntemani mies asuu kotonaan vanhempien taloudessa ja ei osaa laittaa mitään ruokaa, ei siivota ollenkaan ja pyykkien pesemisestä puhumattakaan.

Tuollaisissa tapauksissa olisi parasta laittaa vanhemmat vieroituskuurille.


Väittää Snadi.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti wilco
Sua on huijattu. Yleensä nuo paineilmaporat tuppaavat jättämään mutterit löysemmälle kuin normaali suomalaismies innoissaan vääntäessään. Mutterit tulisi jopa kiristää, etenkin alumiinivanteissa, muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Että silleen...

Eiköhän noissa vempeleissä ole yleensä säädettävä momentti, johon mutterit kiristetään. Kyllä moisella vehkeellä renkaat saa varmasti riittävän kireälle. Nimimerkillä joskus muinoin trukin renkaan pultin pyöristäneenä(kokemattomana "nöössinä" momentti tuli laitettua "pikkaisen liian suureksi"). Kyllä noissa kunnon ilmanpainevehkeissä on odellakin enemän tehoa kuin normaalista ihmisestä löytyy.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Tinke-80
Ne pari kertaa kun olen itse availlut korjaamon kiristämiä muttereita, olen saanut kirjaimellisesti hyppiä avaimen päällä että saisin mutterit auki. Ne ei perkeleet meinannut aueta edes avaimen päällä hyppiessä (painoa kertynyt n. 120 kg). Eli ei ole huijattu.

Niin, en ymmärrä mitä se avaimen päällä hyppiminen auttaa asiaan. Kannattaisi vääntää sillä avaimella niitä muttereita. Ha ha haa, johan pääsi laukomaan.

Todellakin, vaikka niissä paineilmalaitteissa on säädettävät momentit, tuskin käyttävät "bilteman vehkeitä", niin ei niitä muttereita laiteta raivolla kireelle. Taitaapi löytyä ns. suositusmomentit, jotta ei rikottaisi vanteita tai pultteja/muttereita. Ja tästä johtuen tulisi kiinnityksen kireys tarkistaa suositellun ajomatkan jälkeen.

Nimimerkillä: on sitä muutakin kuin tahkoa väännetty...

Että silleen...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti wilco
Sua on huijattu. Yleensä nuo paineilmaporat tuppaavat jättämään mutterit löysemmälle kuin normaali suomalaismies innoissaan vääntäessään. Mutterit tulisi jopa kiristää, etenkin alumiinivanteissa, muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Että silleen...

Tiedä ketä tässä on huijattu mutta TM teki testin keväällä rengasliikkeissä. Testin mukaan huomattavassa osassa liikkeistä renkaiden mutterit kiristettiin aivan liian kireälle, ja melkoisessa osassa liikkeistä samalla aiheutettiin vahinkoa vanteille. Testin perusteella rengasliikkeiden tavassa vaihtaa renkaat on kyllä toivomisen varaa.

vlad.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Tinke-80
Ne pari kertaa kun olen itse availlut korjaamon kiristämiä muttereita, olen saanut kirjaimellisesti hyppiä avaimen päällä että saisin mutterit auki. Ne ei perkeleet meinannut aueta edes avaimen päällä hyppiessä (painoa kertynyt n. 120 kg). Eli ei ole huijattu.

- Tinke-80

Voisin antaa ilmaisen vinkin:

Hommaa metrin tai parin mittainen pätkä metalliputkea ja pistä putki avaimen varren jatkeeksi vipuvarreksi. Ei tarvi hyppiä eikä hikoilla. Saat nimittäin mutterit auki kohtuullisen vähällä vaivalla. Jopa naisille tämä vinkki voi olla, ja onkin, monesti kullan arvoinen.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Työkaveri kertoi päivänä eräänä, että oli shoppailemassa jonkun tuttavansa kanssa. Kyseinen henkilö oli kaiken muun shoppailun yhteydessä ajatellut, että ostanpa paketillisen jäätelöä myös, niin voi sitten syödä kun pääsee kotiin. Jäätelöpaketti oli lämpimässä kassissa n. 2 tuntia ja jälki sen mukainen. Työkaveri ei ollut viitsinyt mainita asiasta, vaan totesi, että jos ei ymmärrä jäätelön sulavan sinne kassiin, niin olkoon sitten ymmärtämättä.

Onneksi näitä tapauksia riittää yllin kyllin, niin ei tarvitse murehtia omaa kädettömyyttä joissain teknisissä asioissa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Kaverini kertoi, että hänen siskon aviomiehen entinen naisystävä oli ihan oikeasti uskonut siihen, että kun kaupassa hedelmäpussin solmii tiukasti kiinni, niin se painaa vähemmän :DDD
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
avatar kirjoitti:
Kaverini kertoi, että hänen siskon aviomiehen entinen naisystävä oli ihan oikeasti uskonut siihen, että kun kaupassa hedelmäpussin solmii tiukasti kiinni, niin se painaa vähemmän :DDD

Minä olen kuullut tästä sellaisen version, että kun siihen pussiin tekee sen solmun niin se painaa enemmän. En muista mistä kuulin, mutta olen kuullut seuraavan tarinan. Kaupassa oli pariskunta ollut punnitsemassa hedelmiään, kun mies oli huumorilla heittänyt vaimolleen, että aukaise ihmeessä se solmu ettei paina niin paljoa. No vaimohan oli alkanut avaamaan sitä ja todennut, että "olipa hyvä kun sanoit, en olisi itse tajunnutkaan". Jotenkin näin se meni.

Edit: Lisätäänpäs toinenkin, mikä tuli mieleen tuosta rengas asiasta.

Aikoinaan oltiin työharjoittelussa rengasliikkeessä luokkakaverin kanssa ja siellä sitten mm. laitettiin erilaisiin renkaisiin ilmaa. No siinä oli tietty esimerkiksi normaaleja henkilöauton renkaita täytettävänä ja niihinhän laitetaan ilmaa karkeasti sanottuna se pari baria.

No sitten yksi kaunis päivä hallissa olikin moton eli metsäkoneen rengas eli siis sellainen helvetillisen kokoinen maastorengas. Alettiin siihenkin sitten jossain vaiheessa laittamaan ilmaa ja siinä tietysti kysymään, että paljonkos sitä laitetaan. No vastauksena oli muistaakseni jotain 0,5 baria.

Loppuviikko menikin sitten siinä, kun minä ja paikan työntekijät yritettiin selittää kaverille miten on mahdollista, että sellaiseen pienen pieneen auton renkaaseen menee kaksi baria ilmaa ja sitten sellaiseen järjettömän isoon renkaaseen vain puoli baria. Paineen käsite tuntui olevan aika vaikea asia käsittää.
 
Viimeksi muokattu:

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Troy kirjoitti:
Kaupassa oli pariskunta ollut punnitsemassa hedelmiään, kun mies oli huumorilla heittänyt vaimolleen, että aukaise ihmeessä se solmu ettei paina niin paljoa. No vaimohan oli alkanut avaamaan sitä ja todennut, että "olipa hyvä kun sanoit, en olisi itse tajunnutkaan". Jotenkin näin se meni.
Taitanee löytyä ainakin salakuunneltu.fi:stä ja kaikista muista vastaavista ; )
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Kaverini asentelee elektroniikkalaitteita autoihin ja eräänä päivänä tuli mies ja selitti että radio ei toimi. No, kaveri ryhtyi hommiin ja tarkasti että kaikki johdot oli kytkettu. No tietty kaikki oli ok. Tästä viisastuneena kaverini painoi virtanappia ja valot syttyivät radioon. Ja eikä aikaakaan kun musiikki tulvi kaiuttimista ulos. Auton omistaja tuli paikalla ja kuuli kuinka radio oli taas kunnossa.

Tietystihän asiakas oli utelias että mikä oli vikana ja kaverini sanoi "Laitoin virran päälle" johon asiakas "Virran päälle?"

Eli toisin sanoen mies ei ollut koskaan edes yrittänyt käynnistää koko radiota...
 

Veijari

Jäsen
tölkin avaaminen

Tapahtui yli 10v sitten:
Olin silloin vielä nuori poika ja armeijan jälkeen olin eräässä tehtaassa noin vuoden verran hommissa ennen kuin taas jatkoin opiskeluja. No, tuossa tehdaspahasessa (nykyään kuollut ja kuopattu) meitä oli ihan hyvä jätkäporukka töissä ja siinä joukossa muutama vanhempi äijäkin. Yksi näistä vanhemmista "Tino" oli ns peräkammarin poika, vielä 35 vuotiaana asusteli vanhempiensa luona. Tinon suurena harrastuksena oli autot ja niiden virittäminen. Kysyipä mitä vain autoista niin kyllä Tino tiesi.

Oli meillä kerran nauramista kun Tino yritti ruokatunnilla avata tonnikalapurkkia siihen sopivalla avaimella, mutta Tino vain ei tiennyt miten se avain toimi ts. miten sitä tulisi käyttää. Nokkela työkaveri ilkkuen neuvoi, että kun sen kärjen on saanut siitä kannesta läpi niin sitä avainta pitää vetää tasaisesti niin sitten aukeaa. Tino se veti naama punaisena avainta ja purkkia eri suuntiin mutta ei vain tölkki auennut, kunnes joku hyvätahtoisempi näytti kädestä pitäen miten sitä avainta pitää nytkyttää että sen säilykepurkin kannen saa auki.

Onnistui Tinolta kaiken maailman kansiremontit mutta ei tonnikalapurkin avaaminen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Troy kirjoitti:
No sitten yksi kaunis päivä hallissa olikin moton eli metsäkoneen rengas eli siis sellainen helvetillisen kokoinen maastorengas. Alettiin siihenkin sitten jossain vaiheessa laittamaan ilmaa ja siinä tietysti kysymään, että paljonkos sitä laitetaan. No vastauksena oli muistaakseni jotain 0,5 baria.

Loppuviikko menikin sitten siinä, kun minä ja paikan työntekijät yritettiin selittää kaverille miten on mahdollista, että sellaiseen pienen pieneen auton renkaaseen menee kaksi baria ilmaa ja sitten sellaiseen järjettömän isoon renkaaseen vain puoli baria. Paineen käsite tuntui olevan aika vaikea asia käsittää.

Kyllä lukion pitkällä fysiikalla ymmärrän paineen käsityksen ja sen, että sillä nyt ole mitään tekemistä sillä renkaan koolla, mutta kysyisinkin ihan mielenkiinnosta, että onko se vain joku 0,5 baria mitä tommosen metsäkoneen renkaaseen ja johtuuko se siitä, että painoa on renkaan päällä niin paljon? 0,5 baria tuntuu melko vähäiseltä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Intissä Kirkonmaalla Kotkassa oli kaveri, joka nyt aluksi tuli kaksi kuukautta myöhässä, kun oli rehellisesti unohtanut koko armeijan alkamisen. Kytät olivat sitten jossain vaiheessa tulleet kotoa hakemaan.

Jannu ei lisäksi esim. osannut käyttää vyötä. Siis ihan normaalia vyönsolkimekanismia, jossa tappi laitetaan siihen vyöhön puhkaistuun reikään ja vyö pysyy kiinni. Tämä sankari teki omaansa solmun, jotta pysyi kiinni. Tämä oli jo aika absurdia.

Edit: Samaan voisi vielä lisätä kokemuksi ensimmäisestä ja toisesta kesätyöpaikasta.

Ensimmäisessä olin kahdestaan amispojan kanssa raksalla ja lounastauolla lähdettiin kaupungille syömään. Auto pysäköitiin aina automaattipaikalle vaikka vieressä oli pysäköintikiekkopaikkojakin. Ihmettelin, että eikös olisi halvempaa pysäköidä tuohon viereen, mutta kun ei kuulemma ollut parkkikiekkoa.
Huoltoasemalla käydessä ehdotin, että ostaisi sen. Oli kuulemma liian kallis (10mk). Ostin sen hänelle, mutta pian selvisikin, että todellinen syy siihen että parkkikiekkoa ei käytetty oli se että amis ei osannut sitä käyttää. Selitin miten toimii ja käyttikin sitä kerran tai pari. Sitten seuraavalla viikolla mentiin taas maksupaikoille ja kiekkokin oli autosta hävinnyt. Tiedustelin, että miksei käytä enää, niin ei kuulemma halua maksaa enää yhtään parkkisakkoa ja pelaa varman päälle. Oli sitten kuulemma saanut sakot, kun oli ominpäin lähtenyt ko. aparaattia kokeilemaan.

Toinen kokemus avuttomista ihmisistä on huvipuiston pelityöntekijänä, kun ihmiset työnsivät pystysuoraan raha-aukkoon kolikoita poikittain ja ihmettelivät miksei toimi.
 
Viimeksi muokattu:

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
avatar kirjoitti:
Kyllä lukion pitkällä fysiikalla ymmärrän paineen käsityksen ja sen, että sillä nyt ole mitään tekemistä sillä renkaan koolla, mutta kysyisinkin ihan mielenkiinnosta, että onko se vain joku 0,5 baria mitä tommosen metsäkoneen renkaaseen ja johtuuko se siitä, että painoa on renkaan päällä niin paljon? 0,5 baria tuntuu melko vähäiseltä.
Lukeman oikeellisuudesta en tiedä, mutta alhainen paine tekee sen, että isompi osa renkaasta koskee maahan. Tällöin saavutetaan parempi pito (esim. kantojen ylityksissä) ja aiheutetaan vähemmän tuhoja metsänpohjalle.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
avatar kirjoitti:
Kyllä lukion pitkällä fysiikalla ymmärrän paineen käsityksen ja sen, että sillä nyt ole mitään tekemistä sillä renkaan koolla, mutta kysyisinkin ihan mielenkiinnosta, että onko se vain joku 0,5 baria mitä tommosen metsäkoneen renkaaseen ja johtuuko se siitä, että painoa on renkaan päällä niin paljon? 0,5 baria tuntuu melko vähäiseltä.

En muista tarkkaan minkälaiset paineet sellaiseen renkaaseen menee, mutta joka tapauksessa merkittävästi vähemmän kuin esim. henkilöauton renkaaseen. Tuo 0,5 baria on jäänyt mieleen ja siksi sen tuohon laitoin. Se siis saattaa olla jotain muutakin. Ja syy on minunkin käsittääkseni tuo mitä dohf tuumasi.
 

scholl

Jäsen
Veijari kirjoitti:
Oli meillä kerran nauramista kun Tino yritti ruokatunnilla avata tonnikalapurkkia siihen sopivalla avaimella, mutta Tino vain ei tiennyt miten se avain toimi ts. miten sitä tulisi käyttää.

Tuo ei ole kyllä uusavuttomuutta, vaan keksiäisyyden puutetta. Jos ei tuollaisen teräaseen nähdessään arvaa, miten sitä voisi liikuttaa, on kaveri tampio, ei välttämättä uusavuton. Harva on nimittäin muuten kuin köksän tunnilla kokeillut tuollaista perinteistä purkinavaajaa. Nehän näet asuntojen varustuksessa korvautuivat nykyaikaisemmilla vempaimilla ehkä ensimmäisen maailmansodan tienoilla.

Nykyään muuten on syvältä se, että säilykepurkkeihin alkaa yhä enemmän tulla sellaista avausmekanismiä, ettei tarvitsisi purkinavainta. Ja niistähän vetäsemällä saa käsittääkseni suurella todennäköisyydellä haavan sormeensa.

Tonnikalapurkki esiintyy muuten useissa urbaanilegendoissa. En tiedä kyllä miksi, mutta kun oikeasti realistisesti asiaa ajattelee niin valettahan useat tonnikalapurkkeihin liittyvät jutut ovat. Se on kuitenkin hyvin harvinainen tuote, mitä ei käytännössä tarvitse juuri mihinkään ruokalajiin. Itse olen avannut tonnikalan purkin elämäni aikana ehkä pari kertaa.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Troy kirjoitti:
En muista tarkkaan minkälaiset paineet sellaiseen renkaaseen menee, mutta joka tapauksessa merkittävästi vähemmän kuin esim. henkilöauton renkaaseen. Tuo 0,5 baria on jäänyt mieleen ja siksi sen tuohon laitoin. Se siis saattaa olla jotain muutakin. Ja syy on minunkin käsittääkseni tuo mitä dohf tuumasi.

Kyllä kyllä. Tuota luokkaa on paine mm. golfkenttien bunkkerissa mönkivissä vehkeissä. Edistää kulkua pehmeässä maastossa. Joissain maastokuorma-autoissahan saa renkaanpaineet tiputettua alas, jotta selvitään liikkeelle upottavasta maastosta ja sitten vain auton omalla kompuralla taas ilmaa renkaisiin.

Sitten taas vastaavasti trukkien renkaissa on niin maan perhanasti painetta, kun ne eivät saa niiata lastia nostettaessa.

Että silleen...
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
wilco kirjoitti:
Kyllä kyllä. Tuota luokkaa on paine mm. golfkenttien bunkkerissa mönkivissä vehkeissä. Edistää kulkua pehmeässä maastossa. Joissain maastokuorma-autoissahan saa renkaanpaineet tiputettua alas, jotta selvitään liikkeelle upottavasta maastosta ja sitten vain auton omalla kompuralla taas ilmaa renkaisiin.

Sitten taas vastaavasti trukkien renkaissa on niin maan perhanasti painetta, kun ne eivät saa niiata lastia nostettaessa.

Että silleen...

Niin kyllähän metsäkoneissakin varmaan pystyy paineita säätelemään nykypäivänä ja tuskin ihan noin alhaisia lukemia koko ajan siellä on.

No pointti oli hommassa joka tapauksessa se, että kaverini ei ymmärtäny paineen käsitettä. Taisi muuten olla niin, että alalla käytettiin yksikkönä barin sijasta kilopascalia ja puhuttiin tuttavallisesti kiloista, mikä puolestaan teki asiasta vielä vaikeamman ymmärtää. Eli siis ongelmana oli senkin käsittäminen, että työpaikan kilo (eli kilopascal) ei ole sama asia kuin kilo yleensä (kilogramma).
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
avatar kirjoitti:
Kyllä lukion pitkällä fysiikalla ymmärrän paineen käsityksen ja sen, että sillä nyt ole mitään tekemistä sillä renkaan koolla, mutta kysyisinkin ihan mielenkiinnosta, että onko se vain joku 0,5 baria mitä tommosen metsäkoneen renkaaseen ja johtuuko se siitä, että painoa on renkaan päällä niin paljon? 0,5 baria tuntuu melko vähäiseltä.

Kyllähän se tuntuu aika alhaiselta, kun ilmanpaine renkaan ympärillä on suurempi. Sinänsä en lukemien oikeellisuudesta mitään tiedä, mutta ei tuo meikäläisen logiikalle sovi.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tinke-80 kirjoitti:
Ne pari kertaa kun olen itse availlut korjaamon kiristämiä muttereita, olen saanut kirjaimellisesti hyppiä avaimen päällä että saisin mutterit auki. Ne ei perkeleet meinannut aueta edes avaimen päällä hyppiessä (painoa kertynyt n. 120 kg). Eli ei ole huijattu.

- Tinke-80

Joo näin on. En usko että se on siitä kiristämisestä niinkään paljon kiinni vaan siitä että normaali ihminen rasvaa niitä muttereita aina välillä, huoltamolla eivät tee sitä. Jolloin jönkkäävät kiinni pahemman kerran. Aiemmin mainittu kevyt neitokainen: suihkuta jotain crc:tä tai ketjuöljyä muttereihin edellisenä päivänä tai pari tuntia ennen vaihtoa. Aukeavat paljo paremmin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
sopuli kirjoitti:
Kyllähän se tuntuu aika alhaiselta, kun ilmanpaine renkaan ympärillä on suurempi. Sinänsä en lukemien oikeellisuudesta mitään tiedä, mutta ei tuo meikäläisen logiikalle sovi.

Jep, kiintoisaa on myös se miten tällainen rengas "täytetään"...venttiilit vain auki ja se menee 1 bariin ja sitten tyhjiöpumpulla sieltä puolet pois? Kovin vaivalloiselta tuntuu, vaikka sinänsä kyllä ymmärrän tarpeen saada "löysiä" renkaita.

Voisikohan kyse olla ovelasta painemittarista, mikä näyttää painetta yli ilmanpaineen ts. 0,5 bar on siis 1,5 bar todellista painetta?
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
sopuli kirjoitti:
Kyllähän se tuntuu aika alhaiselta, kun ilmanpaine renkaan ympärillä on suurempi. Sinänsä en lukemien oikeellisuudesta mitään tiedä, mutta ei tuo meikäläisen logiikalle sovi.

Toivottavasti menin nyt sopulin virittämään ansaan.

Rengaspaineethan ilmoitetaan yleensä ylipaineena, ts. 0,5 bar on absoluuttisena paineena 1 bar + 0,5 bar = 1,5 bar.

Alipaine renkaassa olisi varmaankin mielenkiintoisen näköistä.

-tt

edit. en ollut varjoa nopeampi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös