Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 567
  • 309

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Shane
No ei kyllä minun mielestäni ole, ellei pölykapseleiden irroitusta sellaiseksi lasketa. Mutterit auki, rengas pois, uusi rengas tilalle, mutterit kiinni. Siinä kaikki. Ei tarvitse mitään ajureiden asennuksia tms...
Niin siis ensinnäkin meidän ooppelista, saapista ja rysleristä on hankala saada ne renkaat esim. irti nostamatta sitä autoa, toisekseen auto saattaa hieman viettävällä maalla lähteä liikkumaan vietteen suuntaan jollei renkaita ole takaa tuettu, lisäksi ilmanpaineet on ihan hyvä käydä katsomassa huoltoasemalla (vai onko uusavuton jos käy huoltoasemalla, tosimies puhaltaa itse?)...

Jotkut ihmiset ajattelevat asioita kokonaisvaltaisesti, toiset taas pelkästään lasersäteen tarkkuudella, yhteen pisteeseen koherentisti fokusoituen.

Niin ja noissa Opelissa, Saabissa ja Ryslerissä on ns. "pultit" joilla renkaiden vanteet kiinnitetään niihin jarrujuttuihin. En sitten tiedä onko tämä homma tosiaan paljon erilaisempi noissa mutteriautoissa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti Ossi
On. Renkaiden vaihto on masokistipuuhaa pahimmasta päästä. Niin kauan kun siitä selvisi alle vanhalla satasella, annoin homman mieluusti jollekin muulle. Se tehnee minusta sitten sadistin. Tosin nyt, kun operaatiosta saa pulittaa 25 euroa eikä välttämättä riitäkään, luontainen saituuteni pulpahtaa taas pintaan ja ährään renkaat paikalleen itse vuolaasti sadatellen. K-18 kyltti esille ja vaihtamaan.

Jos maksat kakskymppiä, vaihdan mielelläni renkaasi.
Minä määrään paikan, missä vaihto tapahtuu.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Armeija ja tuli on todellakin vaikea yhdistelmä. Armeijassa oleva poika soitti isälleen ja kysyi, miten sytytän tulen kamiinaan, kun se annettiin minun tehtäväksi. Jotain mietittävää oli varmasti reservin kersantillakin toisessa päässä luuria.

Omakohtainen pahin kokemus on tapahtunut kerran ATK-liikkeessä. Asiakas osti koneen osina ja ei tarvinnut mitään kokoamisapua. "Kyllähän tämä multa käy". No annettiin pojalle sitten kone osina mukaan. Myöhemmin sama henkilö soitteli ja ihmetteli puuttuvia ruuvinpaikkoja emolevyssä. Kun sopivia ruuvinpaikkoja ei löytynyt, oli ollut pakko ottaa porakone omaan käteen ja porata emolevyyn ruuvinpaikat. Sen jälkeen ilmeni jotain muuta vikaa....
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Viestin lähetti Rebel
Uusavuttomuus ilmenee mielestäni sellaisissa asioissa, että joku ei osaa keittää perunoita(polttaa ne pohjaan), ei osaa lämmittää ruokaa mikrossa(kai tällaisiakin ihmisiä on) jne.

Aikanaan toisella asteella opiskellessani (eli ikää oli mittarissa noin 17) ajauduin luokkakaverini kanssa paikallisen sosiaalialan oppilaitoksen herkkukurssille. Kokkailimme kurssin aikana kaikenlaista, mutta luokkatoverini tarjosi heti ensimmäisellä tunnilla sekä minulle että opettajallemme ns. jauhot suuhun.
Opettaja uskoi toverini suoritettavaksi riisin keittämisen tms, ja antoi jopa selkeät ohjeet, "laita vesi kattilaan, laita levy päälle, odota niin kauan että vesi kiehuu ja lisää riisi kattilaan.".

Tuijotimme opettajan kanssa hetken aikaa epäuskoisina toisiamme kun tyyppi pokkana kysyy "Mistä tietää milloin se vesi kiehuu?".

No, jos kotona on taloudenhoitaja tehnyt kaiken aina niin eipä ole ilmeisesti tarvinnut esim. teevesiä keitellä...

Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa tälle henkilölle on tullut jos on myöhemmin muuttanut yksin asumaan. "Ai mitenniin ne pyykit ei ilmesty puhtaina kaappiin jos heittää ne pyykkikoriin?"

op777
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Osaan toki itse vaihtaa renkaat, mutta jotenkin ei ole viime vuosina huvittanut sitä itse tehdä.
Olisi sitä sisätilaakin tarjolla, jos 'joustattaisi' työpaikkakiinteistön autotallidirektiiviä.
22 euroa rokottivat viimeksi pesun kera ja toiseen autoon sai huollon yhteydessä kaupan päälle.

Oliha tuolla toisessa ketjussa tämä pohjalainen, joka itse leikkaa hiuksensa.

Kaikenlaisia ohjelmia on tietokoneisiin tullut tuupittua ja täytyy sanoa, että nykyisellään tämä touhu on sangen vaivatonta.
Emolevyä en aio opetella tunnistamaan enkä toisaalta osta Kanan levyäkään.

Se, että on varaa ja halua ostaa palveluita, on kansantalouden kannalta järkevää. Kertyyhän siinä persaukiselle valtiolle vähän tuloja, joita voi sitten vaikka sosiaali- ja terveystoimeen kohdentaa.
Paljonkohan palveluiden alv:stä vuosittain kertyy?

Mä voisin B1 varata sulta sen 20 € renkaan vaihdon syksyksi. Otetaan sen päivän aamu kun täällä Espoossa on oikeasti lunta.
Saat käyttää rellun alkuperäistunkkia ja mun ikiomaa ristikkoavainta.

Tunkin löytää helpoiten seuraamalla espoolaisesta kiekkoilusta käytävää keskustelua.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Eräs kaverini on aika uusavuton ruoanlaitossa. Perunat on keitetty pohjaan monen muun lisäksi ja mikropuuron tekeminenkin tuottaa hänelle tuskaa.
"No mä heitin sen lautasellisen sinne ja menin vessaan ja minuutin päästä kaavein puuroa mikron seinästä."

No voin kyllä itsekin myöntää olevani välillä aika uusavuton. Kerran sain kokeilla stetoskooppia ja jostain syystä hämmennyin niin että yritin laittaa päähäni ne samaan tapaan kuin normaalit kuulokkeet. Hieman huvitti tilanne jälkeenpäin.

Myös pientä hoksaamista vaativat esineet ja eritoten niiden avausmekanismit tuottavat välillä yllättävää tuskaa. Viimeksi painin kaverin cd soittimen etupaneelikotelon kanssa.

Suurin syy uusavuttomuuteeni on varmaan se, että minusta tulee isona insinööri.
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti msg
Se, että on varaa ja halua ostaa palveluita, on kansantalouden kannalta järkevää. Kertyyhän siinä persaukiselle valtiolle vähän tuloja, joita voi sitten vaikka sosiaali- ja terveystoimeen kohdentaa.
Tottakai jos rahaa riittää eikä koe kustannusta kalliiksi ja tämän takia ei viitsi vaihtaa itse renkaitaan (vaikka osaisikin), niin homma on ihan ok. Mutta jos huoltamolle mennään sen takia, että on ihan pakko kun ei itse osaa, samalla nuristen kuinka prkl on pitkät jonot ja kalliit hinnat, niin kehottaisin katsomaan peiliin..

Myöskin mahdollisuus siihen, että rengas puhkeaa jossain korpisuoralla kymmenien kilometrien päässä lähimmästä asutuksessa kello 02:14 yöllä, samalla sekunnilla kun kännykästä loppuu akku, on minusta ihan riittävä syy tämän ko. taidon opettelemiseen..

Mutta nyt riittää tämä aihe osaltani.
 
Viimeksi muokattu:

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
uusavuttomuudesta...

Isoveljeltäni (ltn) oon kuullu kaikkea hauskaa mitä nämä asfalttiviidakon sankarit ja muut ruuhka-Suomen kasvatit ovat saaneet aikaan armeijan leivissä.


Ylivoimaisesti hauskimmat olivat seuraavat kaksi taistelijaa, joista toinen tuli valittamaan leirillä että kirves on tylsä, miksiköhän, isoveikka kysyi että voitteko näyttää teidän ryhmän halonhakkuupaikan;

kaveri vei silloisen opistoupseerioppilas-veljeni ison laakean kiven luo ja tuumas että toi oli hyvä tasainen paikka, pysyt halot paremmin pystyssä...

Ei muuten ois varmaankaan alkanu hälytyskellot soimaan isoveikan päässä, mut kirveen terä oli muuttunut alkuperäsestä kiilamaisesta muodostaan tylpäksi, n.sentin leveäksi ja senttiä alkuperäistä lyhemmäksi epämääräiseksi metalliklöntiksi...

Toinen sankari oli leirillä nukkumaan mennessä ryöminyt makuupussiin PÄÄ edellä; isoveikka oli kysäissyt ohimennen että miksi noin päin, johon taistelija oli todennut, että ei oo niin kylmä ku toisinpäin. n.5min. tuon jälkeen tämä taistelija oli ryöminy ulos pussistaan ja todennu, et perkele kun happi loppuu, eikö tossa päässä oo mitään happireikää tms.

Oli kuulemma pakko mennä teltan ulkopuolelle, ei kehdannu revetä kaverin edessä...

Mistähän se johtuu että kun itse kävin intin täällä pohjoisessa, niin täällä ei juurikaan törmännyt em. kaltaisiin sankareihin?

Tosin eräs sankari huusi talvella kesken trangiaruokailun lääkintämiestä paikalle, sinne päästyämme naurusta ei tullu ihan heti stoppia. Trangiaa käyttäneet tietävät ns.pihtikahvat, joilla tartutaan kuumaan kattilaan kiinni, ja tämä kyseinen taistelija istui avuttoman oloisena paikallaan, nämä pihtikahvat kielessä roikkuen... oli kuulemma vettä roiskahtanu kahvoihin, oli yrittänyt nuolaista roiskevesiä pois.

Ei hirveän suositeltavaa, varsinkaan n.-25'c pakkasella.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Snakster
Niin kyllähän tällainen toiminta täysin hyväksyttävää on. Renkaiden vaihtopalveluiden käyttämisen syistä voi sitten keskustella enemmänkin ketjun otsikon mukaisessa hengessä. Nimittäin onneton on se mies tai nainenkin, joka vie autonsa pajalle siksi, että ei osaa tehdä kyseistä toimenpidettä itse.

Niin, otsikon mukaisesti uusavuttomuushan tarkoittaa sitä ettei ihan oikeesti osaa tehdä jotain. Toinen juttu on jos ei viitsi kyseistä taitoa opetella.

Kolmas on sitten se että renkaiden vaihto sujuu oikein hyvin myös valloittavan hymyn heittämällä ja vähän silmiä räpyttämällä ja siihen päälle: "viitsisitsä". Tällöin vaihtuu meikäläisen renkaat ja joku onnellinen miespuolinen ystäväni saa machoilla ja tuntea itsensä supermieheksi joka saapuu pelastamaan pienen onnettoman enkelin joka on aivan pulassa. Win-win tilanne tiedäthän;)

Nimimerkillä puhjenneen renkaan keskellä yötä metsätiellä ihan itse vaihtaneena.

Toki osaan vaihtaa öljytkin autooni, mutta miksi ihmeessä riistää joltain uroolta tilaisuutta tuntea itsensä edes hetken aikaa sankariksi:)

Uusavuttomaksi kyllä tunnustan itseni siinä kohtaa kun otetaan silitysrauta esiin. Minun jäljiltäni on vaatteessa enemmän vekkejä kuin aloitettaessa. Oman yrityksen perustamista harkitseville vinkiksi; yläosaton kotisilityspalvelu. Kysyntää löytyy ainakin täältä Kallion suunnalta.
 

Taasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat
Itselleni muistuu tapaus kun me tytöt olimme opettelemassa (juu juu) suunnistusta ja pojat jäivät kämpille tekemään sapuskaa.
Takaisin tultuamme katselimme sitä jauhelihakastiketta ja ihan hyvältä näytti. Mutta anti olla kun maistoimme sitä niin maku oli aika eksoottinen. Siinähän sitten pojat (nykyiset 3 kpl insinöörejä) tunnustivat etteivät tienneet miten jauhelihakastikkeeseen saa ruskean värin -> laitetaan sinne sekaan levy Fazerin sinistä....
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti B1
Jos maksat kakskymppiä, vaihdan mielelläni renkaasi.
Minä määrään paikan, missä vaihto tapahtuu.
Jumaleissö! Nyt tuli loistava tarjous. Saako tulla itse katsomaan, miten se tapahtuu? Lienee vänkä operaatio kotikonstein.

Mun pitää ensin käydä ostamassa kierros talvikelpoisia rinkuloita. Haittaako, jos ne eivät ole valmiiksi vanteilla? Ajattelin laitattaa ne noille samoille aluvanteille, missä nykyään sijaitsee kesärenkaat (Bridgestone, lienee tarpeellinen tieto vaihdettaessa).
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Minä voisin oikeastaan kanssa ottaa renkaanvaihdon syksyllä 20 euron panostuksella, ostin uudet vanteet. En tiedä, ne varmaan pitäisi tasapainottaakin varmuuden vuoksi mutta kyllähän näppärä kaveri sen paikallisen Siwan parkkiksella tekee, itse en ko. hommaa niin hyvin osaa näppituntumalla. Kyse kuitenkin lienee sitten näppituntumasta jota minulta puuttuu?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti Takapassi
Minä voisin oikeastaan kanssa ottaa renkaanvaihdon syksyllä 20 euron panostuksella, ostin uudet vanteet. En tiedä, ne varmaan pitäisi tasapainottaakin varmuuden vuoksi mutta kyllähän näppärä kaveri sen paikallisen Siwan parkkiksella tekee, itse en ko. hommaa niin hyvin osaa näppituntumalla. Kyse kuitenkin lienee sitten näppituntumasta jota minulta puuttuu?

Jännää, että porukka vittuilee, kun selvästi asiasta maininneet ovat tarkoittaneet normaalia renkaidenvaihtoa, eikä mitään amishifistelyvanteiden munanpidennysoperaatiota.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti Ossi
Jumaleissö! Nyt tuli loistava tarjous. Saako tulla itse katsomaan, miten se tapahtuu? Lienee vänkä operaatio kotikonstein.

Mun pitää ensin käydä ostamassa kierros talvikelpoisia rinkuloita. Haittaako, jos ne eivät ole valmiiksi vanteilla? Ajattelin laitattaa ne noille samoille aluvanteille, missä nykyään sijaitsee kesärenkaat (Bridgestone, lienee tarpeellinen tieto vaihdettaessa).

Kyllä se vähän haittaa. Vaihdan renkaat vastaaviin kyllä helposti ja nopeasti. Ts. pitää olla kaksi sarjaa renkaita.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Viestin lähetti B1
Jos maksat kakskymppiä, vaihdan mielelläni renkaasi.
Minä määrään paikan, missä vaihto tapahtuu.

Nyt iskit B1 kultasuoneen, nimittäin itsekin olen samaa "bisnestä" pyöritellyt ja satunnaisen säännöllisesti kavereiden + naapureiden ja muiden tuttujen renkaita välillä vaihdellut. Siitä tulee hyvä mieli jokaiselle ja pyörät eikun pyörii.
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Joku jo ylempänä mainitsikin, että uusavuttomuus on eri asia kuin se, ettei viitsi opetella jotain. Muutamille inttikertomuksia jaelleille voisin antaa isällisen neuvon, että kaikki mitä kerrotaan, ei ole totta!

Uusavuttomuuden sisältö muuttuu kovasti koko ajan. Nykyinen sukupolvi toimii erilailla kuin aikaisemmat ja pärjäävät omassa yhteiskunnassaan ihan kelvosti. Miksei kukaan kutsu vanha-avuttomuudeksi sitä, ettei isit ja äidit osaa kirjottaa sähköpostia, quotata sopivia rostereita netistä kiekkoforumille tms?

Yhden tapauksen minäkin liitän tähän soppaan: hyvä ystäväni ei juo enää nykyään mitään limpparituotteita liian hiilihappoisuuden vuoksi. Siihen asti, kun hän asui kotona, isi avasi limupullon varttituntia ennen pojalle tarjoilemista, ettei kuplat nouse nenään...
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei hitto että tämä on hauska ketju. Osaisin kyllä itsekin vaihtaa autoon renkaat ja tunkkikin löytyisi mutta koska kädet tulee paskaiseksi siinä hommassa ja muutenkin se on vittumaista niin ajan Volvoni hyvillä mielin huoltamolle ja rätätätätää kun mutterit paukkuu ja renkaat vaihtuu. Mukava sitä on vieressä katsella. Joudun jopa neuvomaan huoltomiestä kun tavaratilaan on autossani sen verran erikoinen avain ja avainnipussa muutenkin paljon avaimia että taitaisi jäädä luukku kiinni ilman neuvoa. :)

Mielenkiintoista että tässä ketjussa on nostettu esiin sellainenkin ongelma että joillakin ehkä vaikeuksia löytää sopivaa säilytystilaa renkaille. Itsellä kun sattuu noita varastoja olemaan sen verran että sinne mahtuisi muutamatkin ylimääräiset renkaat. :)
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Auton renkaiden vaihtaminen on kuin suffelia söisi siihen verrattuna kuinka paljon tulee kirosanoja ladeltua kun pitää polkupyörän rengas paikata. Itse jouduin ko. operaation suorittamaan kaksi kertaa viime kesänä. Jälkimmäisen kerran jälkeen vannoin, että meidän perheessä toimenpide suoritetaan tästä edes pyöräliikkeessä. Ihan vain perherauhan ja naapurisovun säilymisen kannalta.

Ensimmäisellä kerralla irroitin renkaan alakerran pyörävarastossa ja kiikutin renkaan paikattavaksi parvekkeelleni. Päälysrenkaan poistaminen oli lasten leikkiä. Sisuskumista reiän paikallistaminen ja paikkaus onnistuivat myöskin ongelmitta. Mutta kumien laittaminen vanteelle oli jo tuskaa. Vaimo lähti lenkille ja naapurin akka huusivat kakarat sisään, kun parvekkeelta alkoi kuulua voimasanoja. Vihdoin ja viimein rengas oli sitten paikallaan ja minä tuuletin onnistunutta suoritusta. Sitten se vitun viskasi kiukaalle. Olin onnistunut tekemään uuden reiän sisuskumiin. Ei muuta kuin koko operaation alusta uudestaan.

Toisella kertaa, vaikka olin katsonut tuumakoot tarkasti, ei päällyskumi tahtonut mennä millään vanteelle. Aikani tapeltuani luovutin ja kannoin renkaan pyöräliikkeeseen. Ammattimies hymyili hieman ivallisesti kun selitin ongelmaani. Hymy kuitenkin hyytyi kun kaveri joutui tekemään oikeiden työkalujenkin kanssa vartin verran hommia, että kumi saatiin paikalleen.

Tästä eteenpäin kun polkupyörästä on rikkoutuu kumi on tasan kolme vaihtoehtoa. Korjaus liikkeessä, uuden pyörän ostaminen tai kävely
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruohon leikkaus, renkaiden vaihto ja auton pesu.
Kaikki onnistuvat mutta ovat vittumaisia tehdä. Ainakin jos ei ole kunnon laitteita:
Päältäajettava leikkuri ja alueena tasainen kenttä ilman esteitä
Kunnon tilat jossa auton saa ilmaan
Painepesuri

Nuo on palveluita josta olen valmis maksamaan, ihan vain oman hyvinvoinnin kannalta.
 

Aina Pata

Jäsen
Viestin lähetti Taasa
Itselleni muistuu tapaus kun me tytöt olimme opettelemassa (juu juu) suunnistusta ja pojat jäivät kämpille tekemään sapuskaa.
Takaisin tultuamme katselimme sitä jauhelihakastiketta ja ihan hyvältä näytti. Mutta anti olla kun maistoimme sitä niin maku oli aika eksoottinen. Siinähän sitten pojat (nykyiset 3 kpl insinöörejä) tunnustivat etteivät tienneet miten jauhelihakastikkeeseen saa ruskean värin -> laitetaan sinne sekaan levy Fazerin sinistä....

Niinpä, eräs nykyinen DI teki aikanaan itse salmiakkikossua. Laittoi kyllä pulloon turkinpippureita, muttei niitä karkkeja. Oli vaimolleen ihmetellyt kun ei juomasta tullutkaan mustaa.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Viestin lähetti Murmeli
Jännää, että porukka vittuilee, kun selvästi asiasta maininneet ovat tarkoittaneet normaalia renkaidenvaihtoa, eikä mitään amishifistelyvanteiden munanpidennysoperaatiota.

Teidän piireissäkö tasapainotuskin on tuningia? Sitä paitsi, onko suotavaa käydä ostamassa vanteet jos sellaisia ei ole? Ihan tiedoksi, vaikka se ei kiinnostakaan, ostin halvimmat mitkä löytyi. Enkä ole amis.

Eikä se nyt ollut vittuiluksi tarkoitettu, lähinnä vaan sitä että ehkä niille rengasliikkeiden ammattimiehille on joillain tarvetta, itse käyn vaihdattamassa aina rengasliikkeessä juurikin siitä syystä että ne saa tasapainotettua siinä samalla eikä se maksa juuri mitään, eipähän tarvi kärsiä ainakaan mistään tärinästä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Takapassi
Teidän piireissäkö tasapainotuskin on tuningia? Sitä paitsi, onko suotavaa käydä ostamassa vanteet jos sellaisia ei ole? Ihan tiedoksi, vaikka se ei kiinnostakaan, ostin halvimmat mitkä löytyi. Enkä ole amis.

Offtopiccia mennään niin, että kolisee mutta kirjoitetaan kuitenkin. Eli vanteista ihan vaan sen verran, että nykypäivänä peltivanteet maksavat käytännössä saman kuin aluvanteet ja joissakin tapauksissa vielä enemmänkin. Jos yksi uusi vannesarja pitäisi hommata, niin ei kyllä tarvitsisi miettiä, että hommaisiko sitä pelti- vai aluventeet.

-ipa rules
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Viestin lähetti ipa rules
Eli vanteista ihan vaan sen verran, että nykypäivänä peltivanteet maksavat käytännössä saman kuin aluvanteet ja joissakin tapauksissa vielä enemmänkin. Jos yksi uusi vannesarja pitäisi hommata, niin ei kyllä tarvitsisi miettiä, että hommaisiko sitä pelti- vai aluventeet.

Jatketaan off-topicin merkeissä: näinhän se menee, halvimmat aluvannesarjat tosiaan saa ihan sopuhintaan, varsinkin jos ei lähde mihinkään megakokoluokan vanteisiin vaan tyytyy johon 14/15-tuumaisiin. Omista maksoin hiukan vajaa 300 euroa/sarja, en näe kuitenkaan järkeä ostaa paljoakaan kalliimpia talvirenkaisiin kun suolatuilla teilä joutuu jonkin verran ajamaan niin pilalahan ne ovat jos ei vähän väliä pese.

Sehän aluvanteissa on myöskin huono puoli että ainakaan itse en uskallakaan koettaa pujottaa niitä kumin palasia siihen vanteen ympärille, pilalla ovat varmasti. Taas tarvitaan ammattimiehen apua jolla on oikeat välineet.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti Takapassi
Eikä se nyt ollut vittuiluksi tarkoitettu, lähinnä vaan sitä että ehkä niille rengasliikkeiden ammattimiehille on joillain tarvetta, itse käyn vaihdattamassa aina rengasliikkeessä juurikin siitä syystä että ne saa tasapainotettua siinä samalla eikä se maksa juuri mitään, eipähän tarvi kärsiä ainakaan mistään tärinästä.

Unohdat sen, että kyse oli normaalista renkaanvaihdosta, johon ei tarvitse ammattimiehen apua. Jollei sitten tosiaan pidä tasapainottaa renkaita.

Tuossa ei ollut kyse siitä, että joutuu laittamaan kumit vanteille, oli ne sitten alumiinia, rautaa tai puuta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Murmeli
Unohdat sen, että kyse oli normaalista renkaanvaihdosta, johon ei tarvitse ammattimiehen apua.


Sen "normaalinkin" renkaanvaihdon voi tosin jotua tekemään kovin monenlaisissa olosuhteissa. Kuten minä jouduin parikymmentä vuotta sitten tekemään. Nimittäin pilkkopimeässä tien varressa n. kahdenkymmenen kilometrin päässä Kilpisjärveltä - ulkona pakkasta n. - 38 astetta ja aivan kamala pohjoistuuli - tuulessa lensi miljoonia neulanteräviä jäähileitä kivuliaasti naamalle koko ajan.
Auto siis toimi muuten ihan hyvin, mutta vasen takarengas oli tyhjentynyt (autossa oli luonnolisesti nastarenkaat). Ei siinä mustassa pimeydessä ollut sitten auton ajovaloistakaan pahemmin apua renkaanvaihto-operaatiossa.
Mukana oli onneksi rulla alumiinifoliota ja sitä avuksi käyttäen saimme heijastettua ajovaloista valoa takarenkaan vaihtorumbaan - ei nääs sattunut olemaan mukana mitään taskulamppua tms. Pyörän pultitkin irtosivat helposti, joten hommahan näytti edistyvän... kunnes laitoimme sen nastattoman varapyörän sitten paikoilleen ja laskimme auton tunkin varasta alas. Sitten huomattiin, että kappas vaan, varapyörä on melkein tyhjänä. Kaverini (joka omisti kyseisen auton) oli muistanut täyttää tuon varapyörän renkaan viimeksi joskus n. kaksi vuotta sitten - venttiili ilmeisesti vuosi jonkin verran.
Niinpä sitten lähdimme varovaisesti ja hissukseen ajamaan eteenpäin kolmella nastarenkaalla ja yhdellä melko löysänoloisella nastattomalla takarenkaalla (auto oli takavetoinen).

Tuo löysä rengas kesti loppumatkan kamalan röykytyksen kovassa pakkasessa ja monta kertaa olen "iltarukouksiini" tuon tapahtuman jälkeen yhdistänyt nimen Goodyear. Ja tämä ei ollut mainos, tämä oli hengenpelastajan nimen maininta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös