Uusavuttomuuden helmiä

  • 58 272
  • 309

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusavuttomista oli jokin aika sitten hauskaa juttua jossain lehdessä (Hesari?). Jutussa kerrottiin perheistä jotka joka päivä käyvät syömässä pizzaa sillä eivät itse mitään ruokaa osanneet valmistaa. Kyllä heillä keittokirjat olivat mutta "eihän niistä mitään ymmärrä". Jos on noin helvetin uusavuton ei tarvitse himasta pois muuttaa.

Jossain Jatkoajan ketjussa joku kertoi kun rengas oli puhjennut automatkalla eikä kukaan autoilijoista tiennyt missä vararengas sijaitsi.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Viestin lähetti lintu

Jossain Jatkoajan ketjussa joku kertoi kun rengas oli puhjennut automatkalla eikä kukaan autoilijoista tiennyt missä vararengas sijaitsi.

Menee hiukan OT:ksi mutta kerrotaan nyt: vaihdoin kyllä itse renkaat viime talvena hommaamani 307:aan. Siinä valoisassa autotallissa ährätessä tuli todettua että olipahan hyvä ettei tuollaisissa Predan mainitsemissa olosuhteissa rengas paukahtanut, sillä sen verran vekkulisti se vararengas siihen autoon oli kätketty. Ja kun sen löytää, niin hetki menee ennen kuin sen sieltä irti saa. Eikä sen löytymiseen ainakaan finskimanuaali siellä hanskalokerossa antanut liian hyviä vinkkejä.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti dude
Eräs kaverini katseli kun keitin perunoita ja kysyi, miksi lisäsin suolaa sinne. Vastaus oli: "Makua antamaan", johon tämä sankari totesi: "No mitäs merkitystä sillä on, kun niissähän on kuoret päällä".

Luinpa kerran jostakin lehdestä jonkun kokin (joku näistä lukuisista tv-kokeista) toteamuksen, että on käytännössä yhdentekevää, laittaako perunoiden keitinveteen suolaa vai ei, koska toisin kuin esim. pasta tai riisi, peruna ei ime keitinvettä itseensä juurikaan. Kokeilinpa sitten itsekin jättää sen suolan pois, ja todellakin: en pysty havaitsemaan lopputuloksessa minkäänlaista eroa. Enää en suolaa näissä yhteyksissä käytä. Säästyy suolarahat. Komppaan sankari-kaveriasi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Kaivanto
, että on käytännössä yhdentekevää, laittaako perunoiden keitinveteen suolaa vai ei, koska toisin kuin esim. pasta tai riisi, peruna ei ime keitinvettä itseensä juurikaan. Kokeilinpa sitten itsekin jättää sen suolan pois, ja todellakin: en pysty havaitsemaan lopputuloksessa minkäänlaista eroa.

Se suolan käyttö perunoiden keitinvedessä maun antajana on turhaa. Suola kiehuvassa vedessä tosin vaikuttaa muuten sen veden ominaisuuksiin suhteessa siihen kuumenevaan pottuun. Muistaakseni suolaisessa vedessä kiehuva peruna ei pyri hajoamaan niin herkästi - eivät edes ne kaikkein herkimmin "muusaantuvat" potaatit.
Entäs sitten suolan lisääminen kananmunien keitinveteen? Väittävät että suola siinä tapauksessa veteen liuetessaan estäisi munien halkeilua, koska suola vähentää voimakkaasti kiehuvan veden poreilua - vaikka ei se veden kuumuus siitä mihinkään muutu.
 

Aina Pata

Jäsen
Mitenkäs sitten nämä "Kanarian perunat" vai mitä ne nyt oli kun on sellaisia ryppyisiä ja silleen. Eikös siihen keitinveteen ole lisätty oikein hvetisti suolaa??? Ja näyttihän se Kesätyttö kisassa sijoittunut Nordströmin Tinakin tekevän samanlaisia tässä pari viikkoa sitten.

Eli vaikuttaa makuun vai ei ????
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti benderhomer
Mitenkäs sitten nämä "Kanarian perunat" vai mitä ne nyt oli kun on sellaisia ryppyisiä ja silleen. Eikös siihen keitinveteen ole lisätty oikein hvetisti suolaa??? Ja näyttihän se Kesätyttö kisassa sijoittunut Nordströmin Tinakin tekevän samanlaisia tässä pari viikkoa sitten.

Eli vaikuttaa makuun vai ei ????

Tämä Tina Nordströmin suolankäyttö minua on aina ihmetyttänyt. Hänhän käyttää AINA kokatessaan todella isorakeista MERISUOLAA ja tuon suolan ominaisuuksiin en ole kovin perehtynyt. Tina kuitenkin näyttää tv-ohjelmassaan käyttävän tätä merisuolaa ihmeellisen suuria määriä - myös valmiin ruoan pinnalle tarjoilupöydässä.

Onkos Tinalla omat nettisivut? Jos on, niin sinne vaan kysymyksiä merisuolasta ja perunoista...
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ei renkaanvaihdon hankkiminen palveluna minusta mitenkään typerää ole. Ainakin allekirjoittaneella se ei itse asiassa tule itse tehtynä edes juurikaan halvemmaksi, koska siihen palaa myös jonkin verran aikaa, jonka voisi muutoin käyttää töiden tekemiseen ja rahan ansaitsemiseen.

Siitä huolimatta vaihdan renkaat yleensä itse, jotta edes joskus tulisi tehtyä jotain "oikeita töitä". Renkaita vaihdellessa ei sitä paitsi tarvitse hirveästi ajatella mitään, joten homma käy oikeastaan lepona.

Ärsyttääkö ketään muuta muuten ne nykyautojen naurettavat pikkuvararenkaat? Eiväthän ne varsinaiset ajorenkaat toki kovin usein nykyään tyhjene, mutta jos tyhjenevät, niin olisi kiva jos vararengas olisi sellainen jolla voi ajella ihan normaalisti.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Predator
Hänhän käyttää AINA kokatessaan todella isorakeista MERISUOLAA ja tuon suolan ominaisuuksiin en ole kovin perehtynyt.

Ainakin maailmankuulu kokki Paul Bocuse opastaa kokkikoulussaan käyttämään ruoanlaitossa aina merisuolaa. Syystä ei tietoa.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Kaivanto
Ainakin maailmankuulu kokki Paul Bocuse opastaa kokkikoulussaan käyttämään ruoanlaitossa aina merisuolaa. Syystä ei tietoa.

Ranskalainen Fleur De Sel ja englantilainen Maldon taitavat löytyä useammasta gourmet-keittokirjasta, jälkimmäistä käyttää mm. Jamie Oliver ohjelmissaan. Käsittääkseni merisuolan pitäisi korostaa makuja paremmin esiin, tosin taitaa vaatia jo vähän harjaantuneempaa syöjää huomatakseen eron.
 

testoman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Seuraaviin kysymyksiin olen törmännyt (oli sitten uusavuttomuuta tai ei):
- Voiko veden 'polttaan pohjaan' kattilassa
- Tarviiko moottoritiellä ajaessa pitää kokoajan kytkintä pohjassa(tämän kysyi henkilö joka oli kysymishetkellä autokoulussa ja jo ainakin yhden ajotunnin ajanut).

(EDIT: kirjoitusvirhe)
 

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
Uusavuttomille oma hätänumero

Viime kesänä kun ukkosmyrsky pimensi Helsigin niin hätäkeskuksen numero tukkeentui uusavuttomien soitoista. Hätäkeskuksen johtaja tjsp ehdotti tuolloin että näille uusavuttomille pitäisi avata oma hatänumero, johon he voisivat soittaa tälläisissä tilanteissa. Nyt kun lukee tämän ketjun juttuja niin tuolle numerolle tuntuu todellakin olevan tarvetta.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JiVe
Menee hiukan OT:ksi mutta kerrotaan nyt: vaihdoin kyllä itse renkaat viime talvena hommaamani 307:aan. Siinä valoisassa autotallissa ährätessä tuli todettua että olipahan hyvä ettei tuollaisissa Predan mainitsemissa olosuhteissa rengas paukahtanut, sillä sen verran vekkulisti se vararengas siihen autoon oli kätketty. Ja kun sen löytää, niin hetki menee ennen kuin sen sieltä irti saa. Eikä sen löytymiseen ainakaan finskimanuaali siellä hanskalokerossa antanut liian hyviä vinkkejä.

Toki, mutta kuinka moneen paikkaan sen vararenkaan voi autoon piilottaa? Ei se auto niin iso ole että se on mahdoton löytää.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Scoutti
Se merisuolan käytön syy on terveysvaikutuksissa, ei maussa.

Kokit tuntuvat vain useammin perustelevan asiaa maulla.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kotitaloustunneilla aikanaan opettaja sanoi, että maun kannalta suola on perunoiden keitinvedessä yhdentekevä. Sen vaikutus on kuulemma siinä, että suolaveden kiehumispiste on korkeampi ja näin perunat valmistuvat nopeammin ja paremmin. En tiedä onko totta, mutta ainakin se on jäänyt mieleen. Itse en ikinä keitä perunoita; pasta ja riisi kun ovat niin paljon parempia.
 

hege

Jäsen
Itse olen tälläisenä kotikemistinä ajatellut, että se suola laitto estää (varsinkin uusien epsanjan pottujen tapauksessa) perunoiden halkeilua keitettäessä, eli olisiko niin että tällöin osmoosi heikkenee ja nestettä ei siirry niin paljoa perunan solukkoon tms.

Olen huomannut, että ruotsalainen ruoka on usein ollut varsin suolaista ainakin allekirjoittaneen makuun (joskus ärtsoppaan jouduttu lisäämään vettä, jotta sen olisi saanut syödyksi ja kuitenkin viereisen pöydän ruotsalaiset tulivat hakemaan lisää suolaa. Että terveisiä vain mälarnenergin keittäjälle). Tämä siis liittyi siihen Tinan kokkaukseen.
 

Europoli

Jäsen
Viestin lähetti Predator
Entäs sitten suolan lisääminen kananmunien keitinveteen? Väittävät että suola siinä tapauksessa veteen liuetessaan estäisi munien halkeilua, koska suola vähentää voimakkaasti kiehuvan veden poreilua - vaikka ei se veden kuumuus siitä mihinkään muutu.

Tilkka etikkaa kananmunien keitinveteen estää muuten ko. halkeilua huomattavasti tehokkaammin.

Kananmunista tuli mieleeni ikuisesti mieleen syöpynyt tapaus kotitaloustunnilta n. 20 vuotta sitten. Kananmuna piti puolittaa, ja mitäpä pöytäkuntaamme kuulunut 13-vuotias kolli tulikaan hetken päästä kysymään: "Teinks mä hei oikein kun mä laitoin sen kananmunan saksilla poikki vai oisko mun pitäny kuoria se ensin?"
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti hanu
Poikani kertoi inttikaveristaan, joka komennettin mettäkeikalla puita pilkkomaan. Oli kaveri pistänyt halon polveaan vasten ja nostanut kirveen...

Tzaddilainen, onneksi(?) ehtivät toiset väliin.

Nykyään kun ostaa Fiskarsin kirveen, saa mukana monisivuisen käyttöohjeen useammalla kielellä. Oli sitä hupaisa lueskella kummasta päästä kirvestä pidetään kiinni, mutta näköjään se onkin tarpeellinen dokumentti.
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti lintu
Toki, mutta kuinka moneen paikkaan sen vararenkaan voi autoon piilottaa? Ei se auto niin iso ole että se on mahdoton löytää.

- Etsipä Chevrolet Trans Sportin vararengas ilman käyttöohjekirjaa, saati sen lisäksi sen saaminen käyttöön ilman ohjekirjaa (saati sen kanssa) on melkoista taiteilua.
Voin sanoa, että aika hienosti on käytetty mielikuvitusta tuossa tapauksessa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Loistava ketju.

Pari tapausta tuli mieleeni, joita kumpaakin voidaan pitää tai olla pitämättä uusavuttomuutena.

Ensinnäkin omakohtainen:
Perunoiden keittotaitoahan pidetään usein uusavuttomuuden mittarina. No, Mr.Fox ei osaa keittää perunoita tai siis ei ainakaan ikinä ole keittänyt. Syy tähän on yksinkertainen, Mr.Fox ei käytännössä syö ollenkaan (keitettyä) perunaa. Niin kauan kuin asuin kotona, äiti tai sisko yleensä tekivät ruokaa. Toisinaan kun isä tai minä kokkailimme, ruokalistalla ei TODELLAKAAN ollut keitettyjä perunoita. Sama juttu jatkui opiskeluaikana; neljä vuotta elin riisin, pastan ja makaronin varassa. Perunoita söin ainoastaan joskus ja jouluna, kun olin käymässä vanhempieni luona. Takaisin Turkuun muutettuani kesäkuun alussa tämä on ensimmäinen päivä, kun syön mitään perunajohdannaista; paistettuja lohkoperunoita.

Ms.Foxie tosin keitti ja siivutti perunat. Kokkailu sujuu ilman perunoiden keittämistä kohtuullisesti; itse leikattu ja marinoitu porsaan ulkofilepihvi, paistettuja lohkoperunoita, herkkusienikastiketta ja runsaasti vihreää salaattia. Kaiken muun tein itse paitsi perunoiden keittämisen ja sipulin kuorimisen. Siinä on toinen keittiöhomma, joka ei Mr.Fox:lta vaan suju!

Perunoiden keittotaito saattaisi olla joskus olla tarpeellinenkin taito, mutta tähän päivään mennessä en ole vielä joutunut opettelemaan. Viimeksi juhannuksena lähdin ennemmin lämmittämään saunaa (inkl. puiden pilkkominen, veden kantaminen...) kuin kuorin ja keitin ämpärillisen perunoita... Tosin jos niin tiukka paikka tulisi, niin eiköhän Mr.Fox ne perunat saisi keitettyä.

Toinen tapaus:
Näitä vararengas-/autojuttujahan täällä on jo ollutkin, mutta kävi edellissyksynä kävi hupaisa tapaus. Sääli, etten ollut itse näkemässä. Joskus lokakuisena iltana Ms.Foxie oli (yksin) liikkeellä kesäautollamme, vuoden '68 mallisella Kuplalla. Olisivako sitten ensimmäiset yöpakkaset olleet tuloillaan, mutta Kupla ei hörähtänytkään käyntiin.

No eihän siinä mennyt montaakaan minuuttia, kun eräs "avulias" taksikuski tuli kävellen Ms.Foxien luo "auttamaan neitoa hädässä". Käynnistysapua pitäisi saada, joten taksikuski juoksi torin poikki hakemaan Mersunsa Kuplan taakse. Taksikuski oli reilu parikymppinen pojankloppi. Oli kuulemma ollut Ms.Foxiella naurussa pitelemistä, kun poika ei löytänytkään Kuplan akkua. Ei konehuoneesta, ei etupellin alta, ei mistään... Kymmenisen minuuttia Ms.Foxie oli piinannut kloppia, joka selvästikään ei kehdannut kysyä naiselta apua. Poju oli ollut suhteellisen nolona, kun se akku oli viimein löytynyt sieltä takapenkin alta. Tilanteen selvittyä sai vielä joten kuten pyydettyä Ms.Foxieta kuitenkin kahville.

Oliko tuokaan nyt sitten varsinaista uusavuttomuutta vai ei, mutta muistaisin tuosta Kuplan akusta riittäneen jutunjuurta jossain toisessakin ketjussa.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Predator
Muistaakseni suolaisessa vedessä kiehuva peruna ei pyri hajoamaan niin herkästi - eivät edes ne kaikkein herkimmin "muusaantuvat" potaatit.

Vinkkinä voin antaa että oikein jauhoiset muusiperunat kannattaa "keittää" höyryssä. Ei halkeile eikä hajoa keitinveteen. Keittoaika tosin pitenee muutaman minuutin mutta ei hajoa pottu ei.

EDIT: Höyryssä keittäminen muuten on terveellisempää kuin vedessä keittäminen. Riisistä ja perunasta katoaa todella paljon kaikkia hivenaineita yms. mystisiä juttuja siihen keitinveteen. Höyryssä ne kaikki pysyvät tallella. Pasta kannattaa tosin AINA keittää vedessä (tai liha- taikka kanaliemessä, tulee hyvä maku)

(Jos uusavuttomia ihmisiä lukee tätä niin höyryssä keittäminen on helppoa. Moniin kattiloihin saa sellaisia päälle laitettavia reikäpohjaisia lisäosia, jotka voi sitten laittaa kattilan päälle ja perunat tms sitten sinne reikäiseen osaan ja kansi päälle. Sinne alempaan pitää lisätä vettä ja tottakai välillä tarkistaa ettei se vesi kiehu kokonaan pois, silloin laitetaan vähän lisää vettä.)
 
Viimeksi muokattu:

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Yksi esimerkki uusavuttomuudesta on, kun eräs jatkoaikalainen ei osaa hoitaa verotustaan oikein, vaan kitisee jälkikäteen, että NE vie liikaa. Eikö tuloverotukseen lähetetäkään kotiin laskua tms. Saahan siitä silti sellaisen tarran, niinkuin auton ikkunaan. Sellaisen, että 2004 maksettu.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tunkki
Yksi esimerkki uusavuttomuudesta on, kun eräs jatkoaikalainen ei osaa hoitaa verotustaan oikein, vaan kitisee jälkikäteen, että NE vie liikaa. Eikö tuloverotukseen lähetetäkään kotiin laskua tms. Saahan siitä silti sellaisen tarran, niinkuin auton ikkunaan. Sellaisen, että 2004 maksettu.

Näin juuri. Tokihan sinä olisit tiennyt kysyttyäsi asiaa etukäteen että NE valehtelevat sinulle. Luuletko todellakin etten asiaa ole etukäteen kysynyt? Sinähän se tyhmä olet kun tuollaista luulet, buahahahahhhah! Edelleen, olen kaksi vuotta ollut samassa työpaikassa. Yritys sulautui jo puolisentoista vuotta sitten toiseen yritykseen, ei ongelmia. Palkka tuli kuten pitikin. Nyt uuden sulautumisen yhteydessä minä, pari kollegaa, sekä luottamusmiehemme tarkistivat että tarvitseeko verokortin suhteen tehdä muutoksia. Ei tarvitse kuului vastaus sekä palkanlaskentapuolelta että veroviraston suunnalta. Ehkä on sitten uusavuttomuutta ettei veroasioissa usko mitä verotoimistossa sanotaan. Siinä tapauksessa olen ylpeä uusavuton, minä luotan ihmisiin! Ja niin luottaa pari sataa muutakin ihmistä työpaikallani.

edit: Lisätään vielä että periaatteessa ei käy verovirastoakaan syyttäminen. Koko sotkun aiheutti se että jostain syytä tämä uusi firma unohti laittaa lisät meidän "tulokkaiden" liksaan ja koska lisät oli kuitenkin maksettava, päätettiin ne kierrättää tämän vanhan firman kautta, jolloin siitä muodostui kaksi liksaa. Tunkki tietenkin olisi osannut ennustaa etukäteen tuon kämmin. Harmi etten minä, palkanlaskenta, luottamusmies tai veroviranomaiset omaa tuollaisia ennustajan lahjoja.
 
Viimeksi muokattu:

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Entinen naapurini oli uusavuton tai sitten muuten vaan herkkä tyttö, (40 vuotias).
Auton kanssa hänelle sattui yhtä ja toista joista uskomattomin juttu oli seuraavanlainen. Rouva oli huomannut kotiin ajaessaan, että auto kiemurteli ja veti jotenkin kummasti. Hän ei kuitenkaan viitsinyt mainita asiasta miehelleen kun häntä väsytti niin kovasti. Hyvin nukutun illan ja yön jälkeen hän lähti aamulla töihinsä. Auto käyttäytyi taas aivan kummallisesti. Hän nousi katsomaan ja huomasi, että rengas oli tyhjentynyt. No hänellä oli jo kova kiire töihin joten hän jatkoi matkaa oudosti käyttäytyvällä autolla ja pääsi melkein työpaikalleen asti kunnes joutui jättämään auton aseman parkkikselle ”kun ei sillä yksinkertaisesti voinut ajaa enempää”.
Iltapäivällä hän soitti minulle, naapurilleen kotiin, ja pyysi tulla hakemaan itsensä töistä. Hän kertoi näin: ”Minulla on kamalasti harmeja ja vastoinkäymisiä. Autoni vanne näyttää omituiselta ja en jaksa mitenkään kävellä kotiin (1,5 km) sillä aamulla kun kävelin asemalta töihin (n: 50 m) katkesi olkalaukkuni hihna ja jouduin kuljettamaan laukkua koko matkan kainalossani. Nyt on hartiani niin kipeä, että voisitko ….”

No ehkäpä tämä seuraava on kuitenkin helmien helmi. Minulla on upo uudet Vogue merkkiset ”pikkuhousut”.
Tyttäreni huomasi että pesumerkintälapussa lukee: Pestävä käytön jälkeen. Uskomatonta!

Terveisin koo
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Gellner
Nyt uuden sulautumisen yhteydessä minä, pari kollegaa, sekä luottamusmiehemme tarkistivat että tarvitseeko verokortin suhteen tehdä muutoksia. Ei tarvitse kuului vastaus sekä palkanlaskentapuolelta että veroviraston suunnalta. Ehkä on sitten uusavuttomuutta ettei veroasioissa usko mitä verotoimistossa sanotaan. Siinä tapauksessa olen ylpeä uusavuton, minä luotan ihmisiin! Ja niin luottaa pari sataa muutakin ihmistä työpaikallani.

Ei tuo nyt uusavuttomuuden piikkiin mene, mutta kannattaa monen muunkin jatkoaikalaisen pistää korvan taakse se, ettei verotoimiston työntekijöillä ole mitään vastuuta kommenteissaan. He voivat sanoa mitä tahansa ja lopullinen vero asiassa kuin asiassa voi langeta jollain aivan toisella tavalla. Mikäli siis teette jotain minkä veroseuraamuksista teillä ole tietoa ja ne saattavat nousta omasta mielestänne merkittäviksi, niin hakekaa ennakkoveropäätös - älkääkä uskoko niitä kyrpiä siellä verotoimistossa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös