En kumpaankaan ennen kuin he astuvat esiin ja kertovat miksi tuo kriisi syntyi. En ymmärrä mitkä ovat eronneella puolella sellaiset syyt, ettei kukaan kerro niitä julki, ellei sielläkin ole tapahtunut jotain julkaisukelvotonta.
Varmasti asiat ovat arkaluonteisia käsiteltäväksi julkisuudessa ja saattaapi eronnutta hallitusta velvoittaa jonkinasteinen salassapitosopimus. En tiedä. Julkisuuteen on tapahtuneesta tullut kaksi näkökulmaa. Aamulehden lähteenä oli sisäpiiristä joku vuotanut (Ilves Hockey Oyn perisyntejä) tiedon neuvotteluista, jossa kerrottiin, että ostajakunta esiintyi liian yli-innokkaana ja tästä varmasti juontaa se, että Vinnie on kokenut ostoyrityksen röyhkeänä ja painostavana (ilmeisesti kiristys olisi liian vahva sana). Mielenkiintoista tuossa vuodossa on myös se, että kuka vuosi? Voisi kuvitella, että neuvottelua ei ole tehty ison katsomon edessä. Vinnie vuotaja tuskin on, mutta mahdollisesti Vinnien adjutantit (oliko näitä, en tiedä)? Tai sitten Vinnie kertoi jollekin, joka kertoi lehdistölle. Vinnien itsensä kannalta toivon, että vuodolle on ollut Vinnien lupa. Olisi noloa, jos joku Vinnien luottohenkilö paljastaisi Vinnien liikeneuvotteluja luvatta.
Toisen näkökulman julkisuuteen on antanut omalla nimellä esiintynyt Hannu Mattila. Tämän Vinnien ajan kapteenin lausunnoista paistaa läpi pari mielenkiintoista kohtaa.
- Tarjotussa "paketissa" oli kehityssuunnitelma koko Ilvestä ajatellen
- Jos pakettia ei hyväksytä, on se kova takaisku junnupuolellekin
- Kukaan tervejärkinen ei osta Ilves Hockey Oy
Olen tosin heittänyt AL:n jo roskiin, joten pieniä heittoja voi muistissani olla.
Mattila on arvostettu tilintarkastaja pirkanmaalaisten yrittäjien keskuudessa. Aikoinaan hänen aloitellessa tilintarkastajan uraa hän kertoi, kuinka pirkanmaalaisten yritysten luona sai/joutui puhumaan ensin Ilveksestä ja sitten päästiin vasta itse asiaan. Itse miehen tuntevana, en voisi ikinä kuvitella, että mies ottaisi omalle siviiliuralleen sellaisen riskin, että valehtelisi alueen valtamediassa. Onko Hantalla sitten mahdollisesti syvempää tietoa tuosta paketista? Kun miettii eronnutta valtuuskuntaa, on sieltä helppo bongata selkeä yhteys, jolloin voi olla hyvinkin mahdollista, että Hantta on tutkinut ostettavan kohteen sekä tarkistanut tarjouksen. Omaa spekulointiani, mutta jälleen en usko, että Hantta antaisi tuosta vain lausuntoa.
Mattilat ovat kuuluisaa kiekkosukua, mutta en usko, että hänellä on omaa lehmää ojassa. Jos oma jälkikasvu jatkaa harrastuksen parissa ja Ilveksen toiminta jatkaa kyntämistään, niin lahjakkaille pelaajille varmasti löytyy ottajia. Luonnollisesti KooVeen jälkeen Ilves on lähinnä sydäntä.
Kuten Mad Dog Artsille vastasi, tässä ei ole ollut pitkään aikaa kahta osapuolta. Tangoon toki tarvitaan kaksi, mutta tanssipartnereita Vinniella on jo ollut useita. Jokainen kerta tunnutaan päättyvän samaan tilanteeseen. Vinnie kokee ilmeisesti tilanteen uhkailuksi tms. Uskon, että tamperelaiset yhteistyökumppanit on hiljalleen koluttu, eikä Hantan sanoja hieman vaihtaen alueelta löydy enää tervejärkistä, joka vielä uskoisi, että Vinnien kanssa pääsisi asioista sopuun. En jaksa uskoa, että Ilveshenkiset pirkanmaalaiset yrittäjät olisivat yksi toisensa jälkeen röyhkeitä pyrkyreitä, jotka painostavat Vinnietä. Yhden tai kahdenkin vastapelurin kohdalla voisi vielä näin todeta, mutta, jos niitä on useiden vuosien saatossa osunut toistuvasti Vinnien eteen, alkaa matemaattinen todennäköisyys jo pelata vastaan.
Nimimerkki puuntakaa on asian ytimessä todetessaan, että Vinnien ja Ilves Hockeyn avioliitto on niin monesta suunnasta kiedottu yhteen, että pari on ns. erottamaton. Itse kuvaisin tilannetta siten, että huutelisin jokaiseen suuntaan, että 89 mallin Asconani on myytävänä. Hinta huonokuntoiselle menopelille olisi 10000€, mutta hansikaslokerosta löytyisi lisäksi mm. maksamattomia huoltoja, ilmoitus, että katsastus ei olekaan mennyt läpi jne. Kokisin ostajan tarjoaman 100€ autosta ja kieltäytymisen auton huoltojen maksamisesta varmasti hyökkäävänä. En myisi ja ilmoittasin, että Kunnon Ascona on taas myytävänä ja on erittäin hyväkuntoinen menopeli sekä lisäksi katsastettu. Tarina on hiukan kömpelö, mutta toivon tuon valaisevan tilannetta. Mutta kaikkien on kuitenkin syytä muistaa tarinan yksi ydinkohta. Vinnien ei tarvitse myydä osakeyhtiötänsä.
Itse olin aikoinani hyvin lähelläkin seuraa. Oma uskoni Vinnien sanan pitämiseen koki suuria kolauksia jo viime vuosituhannella. Siksi epäileväinen Tuomas olen nykyään hänen suhteensa, että itse uskon Hannu Mattilan näkökulmaa. Kehoitan jokaista miettimään kuitenkin itsenäisesti, sillä voin hyvinkin veikata väärää hevosta.
Kirjoitin täällä aikoinani kuppikunnista. On totta, että niitä on ollut Ilveksen historiassa aina. Niitä on itse asiassa joka seurassa, enkä näe mahdollisena, että Suomessa voisi syntyä tilannetta, jossa ei ole kuppikuntia. Kuppikunnatkin voidaan saada puhaltamaan yhteisen hyvän eteen. Valitettavasti Vinnie on suuri syyllinen Ilveksen kuppikuntien ristiriitojen syvyyteen. Vinnien amerikkalainen tapa on luvata jokaiselle osapuolelle jotain ja kun ilmaisee 100% tukensa moneen suuntaan, on sopan ainekset koossa. Ja tunnettuahan on, että miehen nimmari on keräilyharvinaisuus. Voisiko kyseessä olla peräti Ballograf-fobia?
Vielä kaksi loppukommenttia. Tarinankertoja, on varmaan totta, että Ilveksen junnutoiminta on saattanut tuottaa pääosin saman muotin tuotteita. Toki muutama voimahyökkääjä ala Anttila ja Huhtala on putkesta tullut. Junnuja on tullut silti menestykseen riittävästi ja puuttuvat elementit voidaan ostaa tyyliin Marjamäki.
Muutama kuukausi sitten, kun tein ranskalaisen visiitin palstalle, omistin yhden kappaleen kirjoitukselle, jossa sanoin, että Raipe on Suomen haukutuin päävalmentaja ennen kuin pesti alkoi. Mielestäni joukkue on näyttänyt kentällä useaan otteeseen, että he pelaavat valmentajilleen. Raipe on tehnyt Veskun kanssa ainakin toistaiseksi todella hyvää työtä. Vinnie tiedän, että rakastat Raipea todella paljon. Tiedän myös, että sinulle on tarjottu todella kovan luokan, koko kauden täällä pelaavia, pelimiehiä. Olet sanonut, että rahaa on. Vaikka Raipe sanoisi, että emmäänytierä ja kyllämenäillä pärjätään, niin osta Ilveksen ehkä kaikkien aikojen lojaalimmalle miehelle kaksi kansainvälisen tason pelimiestä. Sijoittamalla rutkasti rahaa tähän harrastukseen voitat tavalliset fanit nopeasti puolellesi ja lopulta, kun luot Ilvekselle ammattilaisjohdon hallituksineen, niin voitat tällaisen kyynisenkin entisen työmyyrän puolelleen. Kun voittoputki venyy viiden matsin mittaiseksi, on Hakametsä jo täynnä. Pirkanmaalaiset yritykset lähtee viiveellä tukemaan, kun toteutat vihdoin puheitasi.