Tämä ei ole nyt ydinkysymys. Vaan ydinkysymys on se, että ilmaantuvatko merkitsijöiksi nyt ne tahot, jotka jo vuosia ovat luvanneet lähteä kelkkaan, kun Vinni saadaan vallasta pois. Sehän tapahtuu, kun kaikki 100 000 osaketta merkitään. Vinnin osuus putoaa silloin vähän yli 20 prossaan.
Ei vaan ydinkysymys on juuri se, mitä teet Vinnie. Kun olet tehnyt paljastuksia, niin avaan pelin osaltani myös. Tässä seuraavassa tyyppiesimerkki, miten Vinnie ja erityisesti hänen asianhoitajansa tätä laivaa ovat käännelleet. Ja niin kuin sanoit asiat eivät ole näin mustavalkoisia, vaan välissä on harmaansävyjä. Valitettavsti seuraava esimerkki kertoo siitä, miten Vinnien toiminta näyttäytyi monelle pirkanmaalaiselle sijoittajalla 2010, jotka eivät halua olla niin "poliittisessa toiminnassa" mukana.
Olin lähdössä piensijoittajana mukaan 2010 osakeantiin. Itseni - kärpässarjalainen - takana oli pari raskassarjalaista, jotka eivät halunneet olla alkuvaiheessa mukana. Ajatuksena oli, että heidät tuodaan mukaan peliin sitten, kun voidaan vihreää valoa näyttää. Minun lisäksi paikalla oli raskassarjalaisia. Meille käytiin esittelemässä, kuinka Vinnie on luvannut pudottaa osuutensa alle 50 prosenttiin. Ensin kerrottiin, että tilikauden päätös tulee olemaan edelliseltä tilikaudelta nollan tietämissä. Siitä muutaman viikon päästä tappiot oli 300 000 ja siitä vielä melkein tuplattiin.
Omalta osaltani kiinnostus lässähti siihen, kun eräs Vinnien asianhoitajien äänitorvista (ja näitä on useampia) täräytti minulle - tietämättä, että itsekin olin aikeissa sijoittaa - että apinoita koijataan taas kunnolla. Kaverin kertomuksen mukaan, Vinnie on luvannut pudottaa
oman osuutensa alle 50, mutta he eivät tule sallimaan sitä, että, Vinnien ja muutaman kumppaneiden yhteinen omistusosuus laskee alle 50:n. Oma kiinnostus lässähti luonnollisesti saman tien nollaan ja täytyy sanoa, että kiitos tuon kaverin säästin rahaa. Tarkoituksena oli siis kerätä rahaa, mutta päätäntävalta olisi pysynyt ennallaan. Itse olin velvollinen kertomaan tietoni omille ystävilleni, koska en voinut heitä vedättää, että tällä kertaa on tosi kyseessä ja nyt se tapahtuu. Tämä oli yksi esimerkki. Vinnien lupauksien ja takaisinvetojen kohteeksi on joutunut matkan varrella moni muukin.
Osakeannista tuli tuolloin muutenkin pannukakku, kun Vinnie arvotti 70€:n osakehinnallaan Ilveksen Suomen arvokkaimmaksi liigaseuraksi.
Hannu Mattila kiteytti asian pari vuotta sitten Aamulehdessä tyyliin "ei taida Pirkanmaalta löytyä enää täysijärkisiä sijoittajia". Rahamiehet ei turhaan ole rahamiehiä. Ei heitä onnistu kusettamaan montaa kertaa. Maine leviää nopeasti ja piirit ovat pienet. Mattila työssään tapaa pirkanmaalaisia yrittäjiä ja varmasti on perillä, miten tuossa ympäristössä touhusta ajatellaan.
Avainkysymys on tulevassa osakeannissa ja siinä miten Vinnie käsittelee velat. Pystyykö hän lyömään sijoittajakandidaateille mustaavalkoisella etukäteen päätöksistään velkojensa suhteen. Vai yritetäänkö nurinperin, että ensin yritetään saada sijoittajat, jotka sitten neuvottelevat Vinnien kanssa veloista. Itse sijoittajana haluaisin ainakin nähdä, mistä hänen velkansa koostuu. Kuinka paljon hän on lainannut ja kuinka paljon kotiuttanut - vai onko ollenkaan - esim. TV-rahoista. Ja kuten sanoin oma mielipiteeni on se, että velat ovat hyvin pitkälti itse tai välimiestensä kautta aiheutettuja. Kukaan ei ole estänyt, että olisi tehnyt tästä menestyssammon. Ainakin Ilveksen juniorituotanto olisi sen mahdollistanut.
Toivottavasti ei jäädä pattitilanteeseen. Sijoittajat eivät lähde ostamaan 1,5 millillä kolmen millin velkoja ja ainakin kuvittelisin, että vaativat Vinnieltä nimet paperiin ennen toimiaan. Suullisia lupauksia on matkan varrella, niin paljon, että ne ei mene läpi (ellei löydy sitä Mattilan mainitsemaa kaveria, jolla on rahaa ja ei ole täysijärkinen).
Ydinkysymys on siis Vinnien ympärillä. Jos toiminta olisi vuosien mittaan ollut suoraselkäistä, niin silloin pallo olisi tamperelaisilla. Vinnie on vain hyvin harvoin vastannut omiin puheisiinsa. Omien sanojensa mukaan ystävät ovat Tampereella käyneet vähiin, mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Pikkurahoistahan tässä kuitenkin lopulta on kyse. Bostonin veskarin parinkymmenen pelin palkasta.