Kirjoitukseni oli huono, kun sitä joutuu tarkentamaan ja selittämään. En ajanut vastakkainasettelua Raipen ja Juupen välille. Itse tunnen molemmat ja toivon molemmille onnistumisia. Noh ... Juupe voisi tietenkin hieman auttaa Ipaa tänä vuonna.
Kirjoitukseni oli vain tarkoitettu katkaisemaan ne huhut, joilla manipuloiden ohjataan keskustelua tiettyyn suuntaan, suojaten tiettyjä I-H:n originaaleja perusrakenteita. Vuosien saatossa vika on aina muka löytynyt muualta kuin näistä. Tällä kertaa ne, jotka olivat aikaisemmin huolissaan Vinnien kohtelusta, ohjasivat keskustelua siihen suuntaan, että Raipe on järjestään hylännyt kaikki vaihtoehdot pelaajavahvistuksista. Näin ei oikeasti ole. Monet ovat jo tämänkin nielaisseet faktana.
Itse olen pitänyt itseäni puolueettomana Ilveksen edun kirjoittajana. Se ei varmastikaan pidä paikkansa. Olen ehkä tietämättäni Ilves ry:n "sokaisema". Yksi niistä monista, jotka ovat 17 asteen pakkasessa poikia harjoituttanut Koulukadulla uskoen, että he joskus luistelevat maailman hienoimman seuran edustuksen riveissä. Heitä on Ilveksessä luistellutkin, mutta seura vain on ollut kaukana siitä ideaalista, mitä itse kuvittelin.
Minä siis varmastikin myös manipuloin, koska omassa harhakuvitelmassani uskon, että jotkut saattavat uskoa kirjoituksiini. Minä uskon kaikkien näiden vuosien jälkeen, että Ilveksen hyvinvointi olisi varsin paljon parempaa ilman Vincentiä. Tämä on ollut Ilves-historian synkin neljännes. Todella synkkä korpivaellus. Se, että meillä ei juuri tänä päivänä luistele kovan luokan pelimiestä, on kiinni välittömästi tai välillisesti Vinniestä, ei Raipesta. Välittömästi siksi, että Vinnie ei ole tehnyt "Ilves pisneksiään" suoraselkäisesti, eikä omaa enää pientä piiriään lukuunottamatta arvostusta ja luottamusta Pirkanmaalla sekä välillisesti siksi, että hän on luottanut vääriin ihmisiin tai ehkä ei ole aavistanutkaan, kuinka hänen mandaatillaan on asioita johdettu.
Lyhyesti viime kaudesta. Itse olen sitä mieltä, että kesällä 2011 asiat tehtiin todella huonosti. Joukkue liikkui alkukaudesta kuin täit tervassa ja muutos edelliskauteen negatiivisessa mielessä oli suuri. Kun Ilves ajautui valmentajan vaihtoon olimme tappioputkessa ja jumbona. Pelityyliä oli muutettu, peli näytti paremmalta, mutta voittoa ei kuulunut. Emme voi ikinä tietää, mitä olisi tapahtunut? Fakta oli se, että etenimme tappiosta toiseen. Olisimmeko välttäneet karsinnat, edenneet jopa pudotuspeleihin vai olisimmeko jopa pudonneet Juupen tai jonkun muun valkun johdolla? Emme ikinä tiedä. Se, minkä näimme oli se, että joukkue vaihtoi pelityyliään, hävisi muutaman pelin ja alkoi sen jälkeen voittamaan pelejä. Hetken mentiin paremmin kuin kertaakaan tuolla kaudella aiemmin. Jatko oli katastrofaalinen, mutta faktana tiedämme myös sen, että selvitimme karsinnat. Minkä nyt voimme omin silmin todeta on se, että joukkue liikkuu taas paljon paremmin. Hiitelä totesi, että kaudella 2011-12 kaikki lähti menemään päin mäntyä päivästä yksi. Viittasiko hän tuolloin epäonnistuneeseen kesäharjoitteluun, joka konkretisoitui onnettomana liikkeenä? Oliko Raipe liian paljon kaksikymppisten kanssa? Mene ja tiedä. Itse olisin toivonut tuolle valmentajakaksikolle ylöspäin osoittavaa käyrää, mutta näin ei valitettavasti käynyt.
Parissa kirjoituksessa edellä onkin kiteytetty se oleellisin. Raipe vain on ihminen, joka on lojaali Ilvekselle. Tietäen Ilveksen taloudellisen ahdingon, hän ei ilmeisesti voinut kääntää seuralle selkäänsä. En koe, että hän oli lojaali Vinnielle ja Juudas Juupelle, vaan vain lojaali Ilvekselle.
Muistakaa, että ette lähde mukaan manipulointiin, ette edes minun. Luottakaa omaan päättelykykyynne. Jos joku uskottelee, että päävalmentaja estää huippuhankinnat, niin miettikää kahdesti voiko tosiaan olla näin? Miksi Raipe sallisi Rajun-Ekin ja tuntemattoman Driesin hankinnan, kieltäen samalla kansainvälisen pelaajan ottamisen? Miksi Raipe hankkisi ylimääräisiä esteitä omalle mahdolliselle urakehitykselleen? Tai miksi hän tekisi Ilveksen pelastamisesta nykyistä haasteellista tilannettakin haasteellisemman?
Ja manipuloin vielä loppuun. Vinnie, sanasi ovat menettäneet merkityksensä täällä niin kauan kuin toisin osoitat. Mainostat olevasi Ilveksen suurin fani. Et ole sitä. Tuttavaperheeni, Tiitoloiden, suvussa on Ilvestä kannatettu jo 60 vuotta ennen kuin edes tiesit Ilveksestä. Eikä pelkästään kannatettu. On monia perheitä kohtaan vähättelevää, että puhut itsestäsi noin. Mainostat samaiseen jenkkityyliin, että Ilveksellä on parhaat fanit. Meillä ei ole tällä hetkellä parhaat fanit. Tiesitkö, että lähes poikkeuksetta Ilveksen fanimatkat peruuntuvat? Fanit eivät seiso johtamiskulttuurisi (heijastuu tämän päivänkin menestyksenä) vuoksi yhteisenä rintamana joukkueen takana. Aikakautesi on repinyt kentän hajalle. Meillä ehkä voisi olla parhaat fanit.
Vaikka ammun kovilla Vinnietä kohti, toivon hänelle ihmisenä erittäin hyvää jatkoa. En ole niin naiivi, että ajattelisin hänen suhtautuvan kevyesti tähän Ilveksen menestymättömyyteen. Hänelle tekee varmasti kipeää seurarakkauden lisäksi se, että hän on tehnyt vikaliikkeitä sijoitettavien rahojensa kanssa. Toisaalta sijoituksissa voitto/tappio realisoituu vasta myynnin hetkellä.
Liian usein tulee unohdettua ne lukuisat muut sijoittajat, jotka ovat ostaneet osakeanneissa Ilveksen osakkeita. Heitä ottaa varmasti yhtä kovasti päähän kuin Vinnietä. Monet heistä tuntevat tulleensa petetyksi, sillä he eivät edes ole päässeet vaikuttamaan seuran kohtaloon, kuten ehkä joskus luulivat.