Uskotko Jumalaan?

  • 1 337 205
  • 14 406

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Lähellä ateistia? eli pyörittelet näitä tuntemuksia näillä termeillä. Hyvähyvä, niin minäkin, jotta tulee ymmärretyksi ja tiedetään mistä puhutaan.

Funtsimisesi on hienoa, enkä voi kuvitella montaakaan tahoa, joka sinua estäisi hakemasta itsellesi tukea ja turvaa ja yhteenkuulumisen tunnetta muiden humanoidien kanssa. Lukuisat ihmiset ovat kertoneet voivansa hyvin kun heillä on ympäristö, eli se kama siinä ympärillään.

Mutta jos minulta kysytään: se on ihan sama mikä sen uskonnon nimi on tai miten sitä harjoitetaan jne. Ihminen on turvaton - se hakee suojaa & turvaa -> maailmassa miljoonia uskontoja, ideologioita sun muita aatteita, että tuskin kukaan yksin joutuu jäämään jos ei halua.

E: Tarkoitukseni ei siis todellakaan ole ilkeillä, toivottavasti sen pystyit erottamaan. Panin vain merkille, että puhuit nimenomaan uskosta, etkä esim kirkosta, joka nostattaa paljon karvaa tässä ketjussakin, myös minussa, minussa joka sentään suhtautuu uskoihin suvaitsevaisesti että mielenkiinnolla.

En edes ymmärtänyt mahdollista ilkeilyäsi jos sitä tässä viestissä oli. Oliko siis ateismi-sanan käytössä jotakin vialla, vai miten olisi pitänyt kuvailla sitä ettei lähtökohtaisesti usko Jumalaan/jumaliin?

Korjaa nyt yksinkertaista, mutta mikä edes oli viestisi pointti? En oikein saa nyt langasta kiinni että mitä hait vastauksellasi.
 

redpecka

Jäsen
En edes ymmärtänyt mahdollista ilkeilyäsi jos sitä tässä viestissä oli. Oliko siis ateismi-sanan käytössä jotakin vialla, vai miten olisi pitänyt kuvailla sitä ettei lähtökohtaisesti usko Jumalaan/jumaliin?

Korjaa nyt yksinkertaista, mutta mikä edes oli viestisi pointti? En oikein saa nyt langasta kiinni että mitä hait vastauksellasi.
Hain kai vastauksellani jotain "munatonta agnostikkolinjaa" kun tuntuu, että keskustelu on - vaikkakin hyvää ja perusteltua - niin niin mustavalkoista ja ajattelin, ettet ehkä heiltä hakenut vastausta/mielipidettä kyssäriisi.

Ehkä halusitkin. Jatkakaa. Mä olen/olin vilpittömin mielin.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kun rukoilet, lievittääkö jumala jonkun kärsimystä, jota ei olisi lievittänyt jos olisit jättänyt rukoilematta?
No noin ainakin ortodoksit uskovat. Siksi he pyytävät myös Jumalan Äitiä eli Neitsyt Mariaa rukoilemaan Jumalaa näiden muiden puolesta ja omasta puolestaankin. Ortodoksit uskovat, että rukouksella on voimaa, mutta eihän se mitään Jumalan pakottamista ole, vaan kaikkiin rukouksiin liitetään (tai ainakin pitäisi liittää) "tapahtukoon Sinun tahtosi, eikä minun".
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
No noin ainakin ortodoksit uskovat. Siksi he pyytävät myös Jumalan Äitiä eli Neitsyt Mariaa rukoilemaan Jumalaa näiden muiden puolesta ja omasta puolestaankin. Ortodoksit uskovat, että rukouksella on voimaa, mutta eihän se mitään Jumalan pakottamista ole, vaan kaikkiin rukouksiin liitetään (tai ainakin pitäisi liittää) "tapahtukoon Sinun tahtosi, eikä minun".
Eli jumala tahtoo lievittää kärsimystä, mutta ei tee sitä jos sinä et rukoile?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Siis sinun pitäisi lukea kirjallisuutta, muistaa iso lössi sisäistettyä tietoa ja tehdä muistiinpanoja, että voisit selittää, miten maailmankatsomuksesi on sisäisesti ristiriidaton? Sanoisin, että aika vahva merkki ristiriidoista, jotka yritetään selittää pois muuttamalla mitä tahansa, paitsi sitä dogmaattisesti hyväksyttyä "totuutta".
No, mitä enemmän luen, sitä enemmän luulen ymmärtäväni miten monet asiat toimivat kristillisessä näkökulmassa.

En yritä selittää ristiriitoja pois, yritän vain esittää, miten ortodoksit ehkä näkevät näitä asioita. Varmastikin päällisin puolin näen asiat ihan samalla tavalla kuin sinäkin, ristiriitoineen kaikkineen. Joistakin uskon kirjoista vaan löytää "vaihtoehtoisia" selityksiä asioille. Heh, kohta varmaan elämme Trumpin vaihtoehtoisessa todellisuudessa :)

Ei se tunnu edes sinulle näyttäytyvän ristiriidattomana, tai osaisit sanoa, miksei kyseessä ole ristiriita. Päätät vain sivuuttaa ristiriidan "kyllä Jumala tietää" -latteuksilla and be on your merry way.
Kuten sanoin, näen kyllä ristiriidan päältä päin. Mutta kai on aina sallittua yrittää löytää selityksiä ristiriidoille? Ehkä ne useassa tapauksessa eivät ole selitettävissä, mutta joskus ovat?

Yliluonnollisen olemassaoloon ei edes viittaa mikään, saati että sitä olisi jotenkin osoitettu.
Ehkä se on tosiaan pitkälti ihmisen sisäistä elämää, joka siihen viittaisi. Mutta tiedän, tieteellisessä mielessä sillä ei ole mitään todistusarvoa.

Pystyn havainnoimaan maailmankaikkeutta ja jos haluan, syventyä ilmastosta tehtyihin tutkimuksiin. Jos oikeasti innostuisin, voisin koettaa toistaa niitä ja verrata sitten tuloksia.
Pystyt varmaan tutustumaan uskonnollisiin teoksiinkin, jos haluat. Löytyy sieltä muutakin kuin puhuvia aaseja.

Minulla on luottamusta tieteeseen ja vertaisarviointiin metodeina, jotka minimoivat väärän datan ja vilpin mahdollisuuden ja nämä ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet olevansa luotettavia tapoja saada paikkansapitävää ja käyttökelpoista tietoa.
Luotan minäkin tieteeseen, mutta ei se tarkoita, että kaikki usko pitää eliminoida.

Ironian yliannostus tuosta lihavoidusta kohdasta, kun ottaa huomioon mitä perusteita olet antanut niiden pyhien isien juttujen uskomiselle.
Nyt meni vähän ohi tämä kommentti. Samanlaista "kaikkea ei pidä ottaa todesta mitä julistetaan" touhua löytyy sekä uskonnon että tieteen parista, mitä nyt olen vähän nähnyt.

Haluan nyt tähän loppuun teroittaa, miksei se "mysterious ways" ja sen tekemä kärsimyksen trivialisointi ole minulle mitenkään hyväksyttävää, eikä vastaa esitettyyn kysymykseen. Sillä voi oikeuttaa kirjaimellisesti ihan mitä tahansa.
Muistaakseni aiemmin sanoit, että "en tiedä" on usein hyvä ja ainoa oikea vastaus. Vai kirjoittiko niin joku toinen. Toki ymmärrän, että "se on mysteeri" ei selitä mitään tai tuo mitään uutta hyödyllistä keskusteluun, mutta noin vain on esim. ortodoksiuskossa. Jotkut asiat vain ovat mysteerejä, eikä niiden ratkominen ole elämän tarkoitus tuon uskon mielestä. Tiede taas käsittääkseni haluaa hyökätä minkä tahansa mysteerin kimppuun ja uskoo, että kaikki on periaatteessa selitettävissä ja ymmärrettävissä. Paljon on tälläkin hetkellä outoa, mutta ehkä ne kaikki sitten ajan mittaan selvitetään, kvanttimaailman outous ja pimeät energiat ja aineet. Tietoisuus. Ei minulla mitään niiden selvittämistä vastaan ole, pikemminkin päinvastoin. Harmi vaan, etten ehkä ole enää tässä todellisuudessa katselemassa, kun kaikki tämä selviää.

Hyvinvointi, onnellisuus, kipu, tuska, suru ovat kaikki melko hyvin mitattavissa olevia asioita, joiden mielestäni pitäisi olla moraalikeskustelun keskiössä, ja on minusta törkeää trivialisoida nämä oikeasti koetut ja vakavat asiat pönkittääkseen taikauskoaan. Selityksillä, jotka ovat tasoa "seuraavassa elämässä sitten!" tai "ehkä opit jotain."
Ehkä voisit jutella vaikka jonkun ortodoksipiispan kanssa ja selvittää heille, että "seuraavalla elämällä" jne. ei ole mitään merkitystä. Ei ole ehkä sinulle, mutta käsittääkseni sillä on hyvinkin suuri merkitys uskovaisille.

Enkä yritä näitä asioita trivialisoida, yritin vain tuoda esille mahdollisia selityksiä ortodoksikristityiltä. Ne eivät sinulle kelvanneet, joten lopetan niiden selittämisen yrittämisen, koska en selvästikään osaa niitä tarpeeksi hyvin ilmaista. Paljon on vielä oppimista...
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Kuten sanoin, näen kyllä ristiriidan päältä päin. Mutta kai on aina sallittua yrittää löytää selityksiä ristiriidoille? Ehkä ne useassa tapauksessa eivät ole selitettävissä, mutta joskus ovat?

Tottakai on sallittua. Pointti on se, että jos et osaa sitä ristiriitaa ratkaista, on maailmankatsomuksesi ristiriitainen. Kaikkivoippa ja täydellisen hyvä jumala on ristiriidassa maailman kanssa. Vähän kuin minä sanoisin että kuusisivuinen noppa on pallon muotoinen: se että uskon sillä nopalla olevan kuusi sivua ja että se on myös pallo, ei poista ilmeistä ristiriitaa uskomuksieni välillä, vaikka kuinka sanoisin: "minulle se näyttäytyy ristiriidattomana, vaikken osaakaan selittää, miten tai miksi."
Pystyt varmaan tutustumaan uskonnollisiin teoksiinkin, jos haluat. Löytyy sieltä muutakin kuin puhuvia aaseja.

Tottakai 2 - The Sequel. Ovatko omat uskomuksesi yliluonnolliseen perua kirjallisuudesta? Jos ovat, olet kyllä ensimmäinen tapaus mitä on tullut vastaan. En oikein näe pointtia lukea horinoita asioista, joiden olemassaoloon en usko, ellei kyseessä sitten ole viihdyttävä fiktio. Uskonnollista fiktiota ei ole tehty viihdyttämään, niin käytän lukuaikani sitten muuhun.

Nyt meni vähän ohi tämä kommentti. Samanlaista "kaikkea ei pidä ottaa todesta mitä julistetaan" touhua löytyy sekä uskonnon että tieteen parista, mitä nyt olen vähän nähnyt.

No perustelusi pyhien isien ihan v***n suurien väitteiden uskomiselle olivat niin nolla-tasoa, että ironia-mittari säröilee kun toteat, ettei kaikkea kannata purematta niellä. Mutta meillä on eri kriteerit hyville perusteluille, jopa kokonaan erilainen tietoteoria.

Ehkä voisit jutella vaikka jonkun ortodoksipiispan kanssa ja selvittää heille, että "seuraavalla elämällä" jne. ei ole mitään merkitystä. Ei ole ehkä sinulle, mutta käsittääkseni sillä on hyvinkin suuri merkitys uskovaisille.

Onhan sillä niille merkitystä, jotka sellaiseen uskovat. Se piispa voisi ensin perustella miksi uskoa moiseen ja miksi kenenkään pitäisi ottaa sellainen idea tosissaan. Minä pystyn näyttämään reaalimaailman onnea ja tuskaa, piispasi ei pysty näyttämään seuraavaa elämää edes mahdolliseksi, saati sitten todeksi. Niin kauan, kuin vain toiselle asialle on näyttöä, pitää sen tulla kuvitelman tasolla olevia höpötyksiä ennen.

Enkä yritä näitä asioita trivialisoida, yritin vain tuoda esille mahdollisia selityksiä ortodoksikristityiltä.

Tiedän, ettet yritä. Uskomusrakennelmasi vain tekee sen väkisin. Kun vaakakupin toisella puolella on maallinen ja äärellinen määrä tuskaa ja iloa, trivialisoituu se väkisin merkitystasoltaan nollaa lähenteleväksi, kun toiseen kuppiin tiputetaan ääretön ja ikuinen (joskin onneksi kuvitteellinen) tuska ja autuus. Itsessään tuo kuvitelma ei tee mitään, mutta se vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen oikeisiin moraalikysymyksiin, jotka lopulta palautuvat hyvinvointiin, onneen, tuskaan jne. Se helpottaa reaalimaailman tuskien ja vääryyksien hyväksymistä ja osaltaan jarruttaa aktiivista toimintaa niihin liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Hyvä kysymys. Sanotaanko, että ymmärrykseni mukaan tekee, mutta sitä suuremmalla todennäköisyydellä mitä vilpittömämmin ja hartaammin pyydetään.
Eli mitä vähemmän vilpittömiä rukoilijoita, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys että jumala toimii oman tahtonsa vastaisesti?

Eli kuten sanoit, rukoilu ei ole jumalan pakottamista, mutta rukoilematta jättäminen siis ilmeisesti on?
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No noin ainakin ortodoksit uskovat. Siksi he pyytävät myös Jumalan Äitiä eli Neitsyt Mariaa rukoilemaan Jumalaa näiden muiden puolesta ja omasta puolestaankin.

Minun on näin hihhuli-osaston kristittynä mahdotonta ymmärtää tätä eli millä ihmeen perusteella olette nostaneet Marian jumalolennoksi? UT:sta ei löydy mitään perustetta tälle. Vaikka Maria synnyttikin Jeesuksen (ihmisen), niin UT:sta käy selkeästi ilmi, että Jeesus on ollut olemassa jo ennen maailman luomista. Eli Maria oli käytännössä vain maailman kuuluisin sijaissynnyttäjä, eikä hän UT:n mukaan ole yhtään sen jumalallisempi kuin sinä tai minä. Rukouksen viesti menee kyllä Jumalalle suoraan, eikä siihen tarvita ketään välikappalaakseksi. Rukouksen jälkeen pallo on Jumalalla eli se milloin ja miten Hän rukoukseen vastaa, jos vastaa.
 

Stigu

Jäsen
Itse näen, että rukoileminen on sukua visualisoinnille, jota mm. urheilijat käyttävät. Erona noissa vaan on se, että rukouksissahan yleensä pyydetään jotain kun taas visualisoinnissa ollaan jo saavutettu se jokin ja käydään läpi tuntemuksia kun se jokin saavutetaan tai on saavutettu.

Itse kyllä diggaan paljon enemmän visualisoinnista. koska siinä pönkitetään omaa mieltä ja psyykettä pitämällä jotain tavoitetta jo ikäänkuin saavutettuna. Rukoilemisessa taas kaikki paine pannaan jonkun ulkopuolisen harteille ja itse vain odotetaan että tuo ulkopuolinen hoitaa hommat kun rukous on tehty. Tosin onhan sitten nämä "kiitos"-rukoukset, joissa kiitetään jostain saavutetusta, mitkä ovat enemmän sukua tuolle visualisoinnille.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Eli jos ei pyydä vilpittömästi ja hartaasti niin sitten se on ihan kiinni jumalan fiiliksistä ja kärsijän pärstäkertoimesta?
En nyt sanoisi noin. Jumala haluaa, että ihminen on tosissaan rukouksissaan. Ei sellaisella puolihuolimattomalla rukouksella ole paljon voimaa.
Eli mitä vähemmän vilpittömiä rukoilijoita, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys että jumala toimii oman tahtonsa vastaisesti?
Ei Jumala kai oman tahtonsa vastaisesti koskaan toimi, mutta jos monet rukoilevat vilpittömästi samaa asiaa, niin uskotaan, että sillä on suurempi voima kuin yksittäisen ihmisen rukouksella.

Eli kuten sanoit, rukoilu ei ole jumalan pakottamista, mutta rukoilematta jättäminen siis ilmeisesti on?
Ei kai rukoilematta jättäminen mitään Jumalan pakottamista ole. Ei kai Jumalaa voi pakottaa, sittenhän me olisimme vielä isompia jumalia.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tottakai on sallittua. Pointti on se, että jos et osaa sitä ristiriitaa ratkaista, on maailmankatsomuksesi ristiriitainen.
Siis jos selitystä ei tiedä tai ymmärrä, maailmankatsomus on ristiriitainen? Eli kaikki pitää olla ratkaistu ja ymmärrettävissä, jotta ei olisi ristiriitainen maailmankaikkeus? No, siinä tapauksessa kai sitten minun maailmankatsomukseni on hyvinkin "ristiriitainen", koska en ymmärrä tai tiedä paljon mitään, mutta uskon, että monetkin asiat ovat loppupeleissä sovussa keskenään.

Kaikkivoippa ja täydellisen hyvä jumala on ristiriidassa maailman kanssa.
Sinun käsityksesi mukaan, mutta ei kristillisen käsityksen. Olen yrittänyt sitä selvittää, mutta ei ole onnistunut. Kristityt uskovat, että alunperin oli noin, maailma oli täydellisen hyvä ja sopusoinnussa kaikkivoivan ja täydellisen Jumalan kanssa. Mutta sitten ihminen päätti leikkiä itse jumalaa, eikä se ollut enää sopusoinnussa kaikkivoivan ja täydellisen Jumalan kanssa, ja siitä lähtien kristittyjen mielestä tuo edellisen väitteesi olotila ei ole enää ollut olemassa.

Ovatko omat uskomuksesi yliluonnolliseen perua kirjallisuudesta? Jos ovat, olet kyllä ensimmäinen tapaus mitä on tullut vastaan.
No mistä sitten? En ole mitään yliluonnollista kokenut itse tai nähnyt. Varmaankin 99.9999% ihmisistä ei ole mitään yliluonnollista kokenut tai nähnyt. Joten mistä nuo miljardit kristityt sitten sikiävät ja uskovat yliluonnolliseen ellei kirjoitettujen juttujen kautta?

En oikein näe pointtia lukea horinoita asioista, joiden olemassaoloon en usko, ellei kyseessä sitten ole viihdyttävä fiktio. Uskonnollista fiktiota ei ole tehty viihdyttämään, niin käytän lukuaikani sitten muuhun.
Saman vastauksen saan kaikilta uskonnottomilta. Siinä olet oikeassa, että uskonnollisia tarinoita niin kuin ei mitään muutakaan maailmassa ole tarkoitettu viihdyttämään kristillisen opin mukaan. Koko sana "viihde" taitaa olla määrittelemätön kristinuskossa.

No perustelusi pyhien isien ihan v***n suurien väitteiden uskomiselle olivat niin nolla-tasoa, että ironia-mittari säröilee kun toteat, ettei kaikkea kannata purematta niellä.
Vilpittömät pahoitteluni, jos taso oli noin surkea. Mutta aika samalla tavalla ymmärtääkseni sekä tieteessä, että ortodoksikristillisyydessä noita "viisaiden" kirjoituksia arvioidaan. Tieteessä on valtavirran käsitys asioista, ja sitten on yksittäisiä toisinajattelijoita, joiden teoriat poikkeavat valtavirran ajatustavasta, eivätkä ole saaneet yleistä hyväksyntää. Samalla tavalla Pyhien Isien kirjoituksia verrataan, ja sitten uskotaan siihen synteesiin, joka muodostuu asioista jotka on tulkittu samalla tavalla Pyhien Isien ja Äitien toimesta, ja nuo yksittäiset eroavat mielipiteet jätetään omaan arvoonsa. Tietenkin metodi, jolla tietoa saadaan, on kokonaan erilainen, mutta se on mielestäni sitten toinen asia. Tieteessä aineistoa kerätään havainnoilla ja testeillä. Kristillisyydessä tieto on paljastus Jumalalta ("God is the Lord and He has revealed Himself to us") ja sitä paljastusta voi löytää sitten vaikka Raamatusta tai Pyhien kirjoituksista historian hämäristä tähän päivään asti.

Onhan sillä niille merkitystä, jotka sellaiseen uskovat. Se piispa voisi ensin perustella miksi uskoa moiseen ja miksi kenenkään pitäisi ottaa sellainen idea tosissaan. Minä pystyn näyttämään reaalimaailman onnea ja tuskaa, piispasi ei pysty näyttämään seuraavaa elämää edes mahdolliseksi, saati sitten todeksi. Niin kauan, kuin vain toiselle asialle on näyttöä, pitää sen tulla kuvitelman tasolla olevia höpötyksiä ennen.
Tulisi ainakin mielenkiintoinen keskustelu tuosta sinun ja piispan välisestä tarinatuokiosta. Miten seuraavan elämän voisi näyttää todeksi, kun sieltä ei ole tiettävästi kukaan palannut kertomaan eikä käsittääkseni palaakaan kuin vasta maailman lopussa kristittyjen uskoman mukaan? Ilmestyksiä on sitten ollut kristittyjen mukaan reippaasti, mutta niillähän ei ole sinulle mitään todistusarvoa.

Kun vaakakupin toisella puolella on maallinen ja äärellinen määrä tuskaa ja iloa, trivialisoituu se väkisin merkitystasoltaan nollaa lähenteleväksi, kun toiseen kuppiin tiputetaan ääretön ja ikuinen (joskin onneksi kuvitteellinen) tuska ja autuus. Itsessään tuo kuvitelma ei tee mitään, mutta se vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen oikeisiin moraalikysymyksiin, jotka lopulta palautuvat hyvinvointiin, onneen, tuskaan jne. Se helpottaa reaalimaailman tuskien ja vääryyksien hyväksymistä ja osaltaan jarruttaa aktiivista toimintaa niihin liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi.
Toivottavasti ei. Ainakin minun tietääkseni kristityt tekevät paljon konkreettista työtä ihmisten tuskan poistamiseksi. Tai ainakin toivottavasti tekevät, joka ikisessä hengellisessä tilaisuudessa kun asenne tuntuu olevan "jos sinulla on yhtään rahaa, niin anna se pois nyt" ja rahojen väitetään menevän johonkin hyvään konkreettiseen tarkoitukseen. Toki sitten kristityt yrittävät auttaa maailmaa myös rukoilemalla ja ortodoksit tosiaan uskovat, että maailma ei ole vielä romahtanut pitkälti Pyhien jatkuvien rukouksien johdosta (heidän päätehtävänsä).
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Minun on näin hihhuli-osaston kristittynä mahdotonta ymmärtää tätä eli millä ihmeen perusteella olette nostaneet Marian jumalolennoksi?
Asia on kai juuri päinvastoin, sillä Marian uskotaan olevan pelkkä ihminen. Mutta samalla hän on myös Jumalan äiti. Useimmat meistä kai kunnioittavat ja rakastavat Äitiään hyvinkin paljon, ehkä enemmän kuin ketään muuta ihmistä. Joten sama tilanne on Jeesuksella sitten kristinuskon opetuksien mukaan. Jeesus kuuntelee äitiään. Ilmeisesti sitten joidenkin ihmisten on helpompi lähestyä toista ihmistä kuin jotain pelottavaa Jumalaolentoa, ja tämän takia sitten on helpompi pyytää Marian rukouksia Jumalalle. Mutta toki suoraankin saa ja pitääkin rukoilla Jumalaa myös ortodoksien keskuudessa. Kuten edellä kirjoitin, rukouksen voiman uskotaan olevan sitä suurempi mitä useampi sitä asiaa rukoilee. Näin olen asian ymmärtänyt. Toki olen minäkin näiden asioiden kanssa kamppaillut kun luterilaisesta käännyin ortodoksiksi, enkä vieläkään täysin ole Marialta pyytämisen kanssa sinut.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
No mistä sitten? En ole mitään yliluonnollista kokenut itse tai nähnyt. Varmaankin 99.9999% ihmisistä ei ole mitään yliluonnollista kokenut tai nähnyt. Joten mistä nuo miljardit kristityt sitten sikiävät ja uskovat yliluonnolliseen ellei kirjoitettujen juttujen kautta?

No minun käsittääkseni 100 % ihmisistä ei ole kokenut mitään yliluonnollista, mutta niitä jotka kuvittelevat kokeneensa, on kyllä huomattavasti enemmän, kuin tuo ehdottamasi 0,0001 %. Uskonto leviää pääasiassa ns. isältä pojalle, kun lapsille vastaanottavaisessa iässä tätä dogmia syötetään. Häviävän pieni osa ihmisistä enää aikuisiällä tuollaisiin haksahtaa, ellei maaperä tälle ole otollinen vaikka rampauttavan alkoholiongelman tai vakavan sairauden aiheuttamana. Sattuneesta syystä monet lahkot metsästävät juuri epätoivoisia ihmisiä.

Saman vastauksen saan kaikilta uskonnottomilta. Siinä olet oikeassa, että uskonnollisia tarinoita niin kuin ei mitään muutakaan maailmassa ole tarkoitettu viihdyttämään kristillisen opin mukaan. Koko sana "viihde" taitaa olla määrittelemätön kristinuskossa.

Näin vähän keventäen, kaikki hauska siellä tuntuu kyllä olevan kiellettyä.

Siis jos selitystä ei tiedä tai ymmärrä, maailmankatsomus on ristiriitainen? Eli kaikki pitää olla ratkaistu ja ymmärrettävissä, jotta ei olisi ristiriitainen maailmankaikkeus?

Occamin partaveitsen suuntaamana ainakin helpoimmat ratkaisut olisivat:

  1. "Ehkä se Jumala ei olekaan äärimmäisen hyvä."
  2. "Ehkä jumalolentoja ei ole oikeasti olemassa."

1. Nähdäkseni tämä ei ole sinulle vakava vaihtoehto. Nuo äärettömät määreet vain ajavat koko järjestelmän logiikan ihan suohon ja homma päätyy väkisin paradokseihin. Mielestäni tämä looginen mahdottomuus jo sulkee pois jumalasi mahdollisuuden, jonka suhteen olenkin ns. vahva ateisti, tiedän ettei sitä voi olla olemassa. Samaan tapaan kuin tiedän, ettei ole pyöreää kuutiota. Loogisesti mahdollisiin jumaliin en vain (ainakaan vielä) usko.

Näin sivuhuomiona, kreikkalaistyyliset jumalat olisivat äärettömästi (pun intended) mielenkiintoisempia hahmoja, kuin tuo morfinen kaikkivaltias. Jumala on vähän kuin Teräsmies, liian voimakas.

2. Tätäkään tuskin vakavasti harkitset?

Vaikkei kaikkea edelleenkään tarvitse tyhjentävästi ymmärtää, nähdäkseni mieluummin kuin muutat uskomuksiasi, siedät ristiriitojen aiheuttamaa kognitiivista dissonanssia ja pelaat kielipelejä. Tässä kun ei ole mitään vaikeasti ymmärrettävää, paitsi jos olet lukinnut vastauksesi Jumalan suhteen. Tällöin kyseessä on nähdäkseni mahdoton ristiriita ratkaistavaksi ja joudut turvautumaan siihen semanttiseen leikkiin, mitä kävimme esim. uskomusten ja valintojen kohdalla ja mitä näytät nyt käyvän @Vintsukka :n kanssa rukoilusta.

Mutta aika samalla tavalla ymmärtääkseni sekä tieteessä, että ortodoksikristillisyydessä noita "viisaiden" kirjoituksia arvioidaan.

No ei todellakaan. Sanoitko tekeväsi leipätyötäsi tieteen parissa? Luulisi tässä tapauksessa olevan selvää, ettei tieteellistä tietoa hyväksytä auktoriteetilla, suosiolla tai huutoäänestyksellä. Myöskään tutkimuksen/tutkijan ikä ei vaikuta korottavasti uskottavuuteen, kuten asia uskonnoissa tuntuu menevän. Tieteessä hypoteesit pitää pystyä testaamaan ja testit toistamaan, jotta saadaan lisää evidenssiä siitä, onko asia todella, kuten vaikuttaa olevan. Pyhät isäsi ovat auktoriteetti, heidän teesinsä päätetty ja kiveen hakattu dogmi, joilta ei todisteita vaadita, vaan kaikki jälkeen tuleva pitää olla koherenssissa näiden väittämien kanssa. Tieteellisten tosiasioiden pitää vastata havainnoitavaa todellisuutta. Koherenssi vastaan korrespondenssi, eli kuten sanoin, pelaamme eri tietoteorioilla.

Tieteessä on valtavirran käsitys asioista, ja sitten on yksittäisiä toisinajattelijoita, joiden teoriat poikkeavat valtavirran ajatustavasta, eivätkä ole saaneet yleistä hyväksyntää. Samalla tavalla Pyhien Isien kirjoituksia verrataan, ja sitten uskotaan siihen synteesiin, joka muodostuu asioista jotka on tulkittu samalla tavalla Pyhien Isien ja Äitien toimesta, ja nuo yksittäiset eroavat mielipiteet jätetään omaan arvoonsa.

Paitsi että tieteessä yksittäinen mullistava havainto voi keikauttaa valtavirran kerralla toiseen asentoon, kun metodi armotta murskaa hallitsevan käsityksen. Yksittäisiä tiedemiehiä voi olla niin naimisissa lemmikkiteoriansa kanssa, että pyrkivät puolustamaan sitä hautaan asti, mutta vertaisarviointi ei tällaisista välitä. Pyhien isien ja äitien tekstejä verrataan keskenään enemmän tai vähemmän mielivaltaisesti jonkin kirkon autoritaarisen elimen toimesta, joka sitten sanelee "pulliasisille" mitä nyt uskotaan. Ei kai niitä oikein muulla tavalla voikaan valikoida, kun näyttö keskenään ristiriitaisille väitteille on yhtä olematonta. Korjaa jos olen tässä käsityksessä väärässä. Tietääkseni ei myöskään ole mitään, mikä keikauttaisi koko uskonnon viitekehyksen toisenlaiseksi.

Tulisi ainakin mielenkiintoinen keskustelu tuosta sinun ja piispan välisestä tarinatuokiosta. Miten seuraavan elämän voisi näyttää todeksi, kun sieltä ei ole tiettävästi kukaan palannut kertomaan eikä käsittääkseni palaakaan kuin vasta maailman lopussa kristittyjen uskoman mukaan?

Sanoisin, että lyhyt keskustelu tulisi, ei varmaan kovin mielenkiintoinen. Tässä palattaisiin heti lähtöruutuun, eli miksi ihmeessä sitten edes uskoa siihen. Tai otan osan takaisin: voisi tulla hyvinkin mielenkiintoista, samoilla palikoillahan sinäkin pelaat, mutta keskustelu on ollu hyvinkin mielenkiintoista. Välillä antoisampaa, välillä aika turhauttavaa.

Toivottavasti ei. Ainakin minun tietääkseni kristityt tekevät paljon konkreettista työtä ihmisten tuskan poistamiseksi.

Toki, ja osa jopa uskontonsa innoittamana. Fakta on kuitenkin, että mihinkään hyvään tekoon ei tarvita uskontoja, mutta on miltei rajaton määrä vahingollisia tekoja, jotka ovat järkeviä vain uskonnollisessa tai sen kaltaisessa mielessä. Kuten aiemmin sanottu, jumalallinen mandaatti oikeuttaa kaiken. Tähän pystyvät toki monet maallisetkin ideologiat, mutta niitä voi käyttää vain tiettyyn rajaan asti, niitä kun pitää lopulta pystyä perustelemaan maallisin keinoin.

Toki sitten kristityt yrittävät auttaa maailmaa myös rukoilemalla ja ortodoksit tosiaan uskovat, että maailma ei ole vielä romahtanut pitkälti Pyhien jatkuvien rukouksien johdosta (heidän päätehtävänsä).

Mielenkiintoista. Eikös se romahdus vaadita, että Jeesus palaa ja saadaan ns. homma pakettiin ja sielut oikeille pääteasemille? Vai onko jokin tietty aika, mitä tätä maailmaa pitää pitää kasassa ennen Last Hurrah'ta?

Rukoilusta sen verran, että se on yksi esimerkki, missä kristinuskon opit pelaavat oikeaa hyödyllistä toimintaa vastaan. "Prayer: how to do nothing and still think you're helping."
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
No minun käsittääkseni 100 % ihmisistä ei ole kokenut mitään yliluonnollista, mutta niitä jotka kuvittelevat kokeneensa, on kyllä huomattavasti enemmän, kuin tuo ehdottamasi 0,0001 %.
Otan tässä UFO-kriteerin käyttöön, eli arvioin, että 99.9999% ihmisistä ei ole kokenut sellaista yliluonnollista kokemusta jota ei olisi pystytty selittämään luonnolliseksi ilmiöksi. Pahoittelut, että en selvittänyt tuota arvausnumeroani tarkemmin. Arvaushan se vain on, joka tapauksessa.

Sattuneesta syystä monet lahkot metsästävät juuri epätoivoisia ihmisiä.
Kai olen sitten uskossani sokaistunut, en ole tuollaista huomannut. Tai sitten en vaan ole sellaisessa lahkossa toiminut.

Näin vähän keventäen, kaikki hauska siellä tuntuu kyllä olevan kiellettyä.
Ajattelinkin, että tuosta asiasta irtoisi kommentti. Hyvä kysymys sinänsä. Raamatusta ei taida kauheasti vitsejä löytyä, mutta näistä muista hengellisistä asioista kertovista kirjoista, joita olen lukenut, silloin tällöin jotain pientä huumoria löytyy. Ja vierailemassani luostarissa munkit vitsailivat, että Jumalalla ei ollut budjettia, kun loi maailmankaikkeuden, kun teki niin monta galaksia ja tähteä, heh.


Occamin partaveitsen suuntaamana ainakin helpoimmat ratkaisut olisivat:

  1. "Ehkä se Jumala ei olekaan äärimmäisen hyvä."
  2. "Ehkä jumalolentoja ei ole oikeasti olemassa."
No, kaikki ei ehkä ole niin yksinkertaista kuin näyttää, eikä Occamikaan vissiin kaikkia maailman paradokseja pysty tuolla teesillään ratkaisemaan. Ehkä olet oikeassa, että tähän se sopii, ehkä ei.

1. Nähdäkseni tämä ei ole sinulle vakava vaihtoehto. Nuo äärettömät määreet vain ajavat koko järjestelmän logiikan ihan suohon ja homma päätyy väkisin paradokseihin. Mielestäni tämä looginen mahdottomuus jo sulkee pois jumalasi mahdollisuuden, jonka suhteen olenkin ns. vahva ateisti, tiedän ettei sitä voi olla olemassa. Samaan tapaan kuin tiedän, ettei ole pyöreää kuutiota. Loogisesti mahdollisiin jumaliin en vain (ainakaan vielä) usko.
Kai tästä on sitten tarpeeksi keskusteltu, kun selitykseni eivät tunnu saavan vastakaikua. Occamin kriteerinä kyllä, tuollaisena Jumala näyttäytyy varmaankin, jos ei tunne tarinan taustoja.

Jumala on vähän kuin Teräsmies, liian voimakas.
Ja niin ei saa sinun mielestäsi olla. Miten sinä voit päättää, kuinka voimakas Hän on? Ja ehkä Hänellä on syy olla käyttämättä kaikkia voimiaan jokaisessa asiassa, kuten olen yrittänyt arvailla.

2. Tätäkään tuskin vakavasti harkitset?
Never say never. Mutta en nyt ole tällä hetkellä valmis vielä sulkemaan pois Jumalan olemassa olon mahdollisuutta.
En tiedä. Sinä näytät tietävän. Minä en pysty moisiin väittämiin puoleen tai toiseen.

No ei todellakaan. Sanoitko tekeväsi leipätyötäsi tieteen parissa? Luulisi tässä tapauksessa olevan selvää, ettei tieteellistä tietoa hyväksytä auktoriteetilla, suosiolla tai huutoäänestyksellä. Myöskään tutkimuksen/tutkijan ikä ei vaikuta korottavasti uskottavuuteen, kuten asia uskonnoissa tuntuu menevän.
No tieteellinen tieto tavallaan hyväksytään jonkinlaisella enemmistön hyväksynnällä, jos nyt oikein olen ymmärtänyt. Jotenkin tietystä teoriasta muodostuu valtateoria. En nyt puhu "selvistä" asioista, kuten jostain suhteellisuusteoriasta, mutta vaikkapa sellaisesta kuin "cold dark matter" vastaan "warm dark matter". Jury on käsittääkseni vielä istunnossaan, mutta valtaosa on päättänyt, että "cold dark matter" se on, johon yritetään omat tulokset saada sopimaan.

Tieteessä hypoteesit pitää pystyä testaamaan ja testit toistamaan, jotta saadaan lisää evidenssiä siitä, onko asia todella, kuten vaikuttaa olevan.
Nyt kuvailet kai tieteellista metodia ennemminkin kuin miten päätetään valtateoria kilpailevien teorioiden joukosta.

Pyhät isäsi ovat auktoriteetti, heidän teesinsä päätetty ja kiveen hakattu dogmi, joilta ei todisteita vaadita, vaan kaikki jälkeen tuleva pitää olla koherenssissa näiden väittämien kanssa.
Ei kai sentään. Ainoa auktoriteetti voi olla Jumala. Pyhät Isät ovat vain ihmisiä. Ja jälkikäteen voidaan hyvinkin kumota pyhien Isien väittämiä ja olla ottamatta niitä dogmiksi, kuten ortodoksit ovat tehneet esim. Isä Augustinuksen kanssa.

Paitsi että tieteessä yksittäinen mullistava havainto voi keikauttaa valtavirran kerralla toiseen asentoon, kun metodi armotta murskaa hallitsevan käsityksen....Pyhien isien ja äitien tekstejä verrataan keskenään enemmän tai vähemmän mielivaltaisesti jonkin kirkon autoritaarisen elimen toimesta, joka sitten sanelee "pulliasisille" mitä nyt uskotaan.
Ei kai näinkään. Kyllä niitä tekstejä saa tutkia kuka tahansa pulliainen, ja näin teki mm. Seraphim Rose täällä Kaliforniassa. Häntä ei ole toistaiseksi ainakaan julistettu Pyhäksi Isäksi ja hänen elämänsä alkupuolisko olikin kaikkea muuta kuin pyhää. Mutta hänen kirjoituksistaan olen paljon omaksunut omaa ymmärtämystäni näistä asioista.

Tietääkseni ei myöskään ole mitään, mikä keikauttaisi koko uskonnon viitekehyksen toisenlaiseksi.
Ei ehkä tällä hetkellä ole, mutta onhan noita ilmestyksiä ilmoitettu tapahtuneen historian saatossa paljonkin, ja periaatteessa sellainen saattaisi tapahtua nytkin, mikä ainakin jossain määrin keikauttaisi uskonnon viitekehystä.

Tai otan osan takaisin: voisi tulla hyvinkin mielenkiintoista, samoilla palikoillahan sinäkin pelaat, mutta keskustelu on ollu hyvinkin mielenkiintoista. Välillä antoisampaa, välillä aika turhauttavaa.
Kiitos, samoin tunnen täällä päässä. Tässä kai koko ketjun idea onkin, oppii vähän lisää siitä, mitä, miten ja miksi muut ajattelevat.

Toki, ja osa jopa uskontonsa innoittamana. Fakta on kuitenkin, että mihinkään hyvään tekoon ei tarvita uskontoja, mutta on miltei rajaton määrä vahingollisia tekoja, jotka ovat järkeviä vain uskonnollisessa tai sen kaltaisessa mielessä. Kuten aiemmin sanottu, jumalallinen mandaatti oikeuttaa kaiken. Tähän pystyvät toki monet maallisetkin ideologiat, mutta niitä voi käyttää vain tiettyyn rajaan asti, niitä kun pitää lopulta pystyä perustelemaan maallisin keinoin.
Olen siitä samaa mieltä, että itse keksitty mandaatti voidaan helposti laittaa uskonnon nimiin ja tehdä kaikenlaista kauheutta sen avulla, mutta en saa sitä millään uskonnon syyksi.

Mielenkiintoista. Eikös se romahdus vaadita, että Jeesus palaa ja saadaan ns. homma pakettiin ja sielut oikeille pääteasemille? Vai onko jokin tietty aika, mitä tätä maailmaa pitää pitää kasassa ennen Last Hurrah'ta?
En tiedä jos tässä mitään romahdusta tarvitaan Jeesuksen palaamiseksi. Hän kehottaa Raamatussa olemaan joka hetki valmiina Hänen paluuseensa. Ja samalla Hän sanoo, että paluun ajankohdasta ei tiedä kukaan muu kuin Isä itse. Joten turha arvailla.

Rukoilusta sen verran, että se on yksi esimerkki, missä kristinuskon opit pelaavat oikeaa hyödyllistä toimintaa vastaan. "Prayer: how to do nothing and still think you're helping."
En tiedä, miten voit moisen asian tietää.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Sitä mitä rukoillaan, jos jotain pyydetään.
Ja jumala toteuttaa toiveen, mutta ilmeisesti vain jos jo alunperin halusi toimia toiveen mukaisesti? Joten mitä vaikutusta rukoilulla on?

EDIT: Pointtina siis se, että joko rukoilulla on mahdollisuus vaikuttaa jumalan tekemisiin tai sitten ei. Tässä, niin kuin monessa muussakin asiassa, olet kahta mieltä: jumala tekee aina oman tahtonsa mukaan mutta rukoilulla voi silti vaikuttaa jumalaan. Vain yksi niistä monista ristiriidoista joihin usko sinut ajaa ja joita et suostu näkemään.
 
Viimeksi muokattu:

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
No, kaikki ei ehkä ole niin yksinkertaista kuin näyttää, eikä Occamikaan vissiin kaikkia maailman paradokseja pysty tuolla teesillään ratkaisemaan. Ehkä olet oikeassa, että tähän se sopii, ehkä ei.

Miten niin ehkä? Varmastihan se sopii; ratkaisee ristiriidan ja jättää olettamatta todisteettomia olioita. Eri asia sitten, pitääkö se paikkansa.

Ja niin ei saa sinun mielestäsi olla. Miten sinä voit päättää, kuinka voimakas Hän on? Ja ehkä Hänellä on syy olla käyttämättä kaikkia voimiaan jokaisessa asiassa, kuten olen yrittänyt arvailla.

No nyt menee näköjään yli korkealta. "Liian voimakas" oli leikkimielinen vertaus Teräsmieheen: molemmat ovat hahmona tylsiä, koska ovat liian voimakkaita. Voin siis päättää, millaisia fiktiivisiä hahmoja pidän mielenkiintoisena. Saa toki ihan vapaasti olla niin voimakas kuin on. Siinä ei vain ole mitään järkeä ja tähän päälle tuhannennen kerran, ettei ole hyviä syitä olettaa tällaisen olennon olemassaoloa.

Never say never. Mutta en nyt ole tällä hetkellä valmis vielä sulkemaan pois Jumalan olemassa olon mahdollisuutta.
En tiedä. Sinä näytät tietävän. Minä en pysty moisiin väittämiin puoleen tai toiseen.

Jep. Tiedän paradoksaalisen jumalolennon mahdottomaksi samoin kuin sen pyöreän kuution: ristiriidattomuuden laki.

No tieteellinen tieto tavallaan hyväksytään jonkinlaisella enemmistön hyväksynnällä, jos nyt oikein olen ymmärtänyt. Jotenkin tietystä teoriasta muodostuu valtateoria.

Jos data tukee yhtälailla kahta eri teoriaa, niitä työstetään molempia, ei ole mitään pakkoa valita jotain "virallista totuutta".

Ei kai sentään. Ainoa auktoriteetti voi olla Jumala. Pyhät Isät ovat vain ihmisiä. Ja jälkikäteen voidaan hyvinkin kumota pyhien Isien väittämiä ja olla ottamatta niitä dogmiksi,

Vai niin. Miten siltä Jumalalta sitten kysytään, kuka on oikeassa? Tai oikeammin, miten se vastaa? Pyhät isät ovat tosiaan vain ihmisiä, mutta selvästi myös auktoriteetteja, joiden uskotaan pitävän hallussaan jonkinlaista jumalaista alkuperää olevaa "totuutta". Pointti siis on, että kirkon puolella jollakulla ihmisellä/ihmisillä on se auktoriteetti päättää virallinen linja ja kun katsoo antamisiasi todisteita, millä näitä totuuksia hyväksytään, aika purematta niitä näytetään nielevän.

Nyt kuvailet kai tieteellista metodia ennemminkin kuin miten päätetään valtateoria kilpailevien teorioiden joukosta.

Tieteellinen konsensus palautuu siihen evidenssin määrään, mikä kulloisellakin teorialla on. Ei tarvita mitään "valtateoriaa", vaan useampia polkuja tutkitaan niin kauan, kunnes päästään esim. evoluution kaltaiseen kiistattomaan teoriaan. Siinä vaiheessakin varmasti saa vaihtoehtoisia teorioita tutkia, joskin rahoituksen hanhijahdilleen joutunee järjestämään itse.

Ei kai näinkään. Kyllä niitä tekstejä saa tutkia kuka tahansa pulliainen, ja näin teki mm. Seraphim Rose täällä Kaliforniassa. Häntä ei ole toistaiseksi ainakaan julistettu Pyhäksi Isäksi ja hänen elämänsä alkupuolisko olikin kaikkea muuta kuin pyhää. Mutta hänen kirjoituksistaan olen paljon omaksunut omaa ymmärtämystäni näistä asioista.

Oletko siis virallisen Ortodoksisen kirkon mukaan kerettiläinen, kun uskot ei-kaanonilaisia julistuksia? Siis, eroavatko hänen juttunsa virallisesta linjasta? Vai saako sielläkin valikoida ns. rusinat pullasta, kuten minulle tutummissa lahkoissa?

Olen siitä samaa mieltä, että itse keksitty mandaatti voidaan helposti laittaa uskonnon nimiin ja tehdä kaikenlaista kauheutta sen avulla, mutta en saa sitä millään uskonnon syyksi.

No sillä tavalla, että ne molemmat oikeutetaan vailla todisteita. Uskonnollinen ajattelu ja se huonojen ideoiden purematta nieleminen osaltaan siloittaa tietä muunkin järjettömyyden hyväksymiselle.

Ja vaikkei tuo uskonnon "syytä" olisikaan, uskonnot itse ja niiden huonot ideat ovat uskonnon syytä. Kuten nyt vaikka se kidutukselta tuntuva rakkaus, helvetin tulet, ympärileikkaukset ja uskonsodat. Niitä mandaatteja kun ei itse tarvitse itse keksiä, niitä ovat uskonnolliset tekstit täynnä. Sen kuin valitsee sen itselleen sopivan ja antaa palaa.

En tiedä, miten voit moisen asian tietää.

Samaan tapaan, kuin tiedän, että jos yritän manata Golemin muinaisella Juutalaisella loitsulla, mitään ei ilmesty. Rukouksen toimivuutta on lisäksi tutkittu: ei vaikutuksia. Ihmetyttää taas kuinka helposti hyväksytään todeksi ajatus, että ajatusharjoituksella olisi jotain maagisia voimia tehdä muutoksia ulkomaailmaan. Vain koska jossain kirjassa väitetään, että on olemassa näkymätön henki-auktoriteetti, joka näitä palvelukisa jakelee.

"Rukoile niin sinulle annetaan." Onhan se aina totta, kun määritellän kaikki jälkeenpäin toteutuva siksi antamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Ja jumala toteuttaa toiveen, mutta ilmeisesti vain jos jo alunperin halusi toimia toiveen mukaisesti? Joten mitä vaikutusta rukoilulla on?

EDIT: Pointtina siis se, että joko rukoilulla on mahdollisuus vaikuttaa jumalan tekemisiin tai sitten ei. Tässä, niin kuin monessa muussakin asiassa, olet kahta mieltä: jumala tekee aina oman tahtonsa mukaan mutta rukoilulla voi silti vaikuttaa jumalaan. Vain yksi niistä monista ristiriidoista joihin usko sinut ajaa ja joita et suostu näkemään.
Käsittäkseni uskomme niin, että Jumala toteuttaa toiveen [rukouksen] jos siitä on ihmiselle hyötyä pelastusopillisessa näkökulmassa.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Jos data tukee yhtälailla kahta eri teoriaa, niitä työstetään molempia, ei ole mitään pakkoa valita jotain "virallista totuutta".
Niin minunkin mielestäni. Tai vaikka toista teoriaa tukisi vähän tai paljonkin enemmän, niin ei tarvitsisi kaikkea uutta tutkimustulosta verrata vain tähän johtavaan teoriaan. Ja yrittää sovittaa omia tuloksia tähän vallitsevaan dogmiin. Mutta tämä keskustelu ei sovi tähän ketjuun eikä edes tälle palstalle.


Vai niin. Miten siltä Jumalalta sitten kysytään, kuka on oikeassa? Tai oikeammin, miten se vastaa? Pyhät isät ovat tosiaan vain ihmisiä, mutta selvästi myös auktoriteetteja, joiden uskotaan pitävän hallussaan jonkinlaista jumalaista alkuperää olevaa "totuutta".
Tuossa kohtaa katsotaan koko kirkon olevan vastuussa oikeiden dogmien noudattamisesta ja niiden olemassa olosta. Siis "ihmiset päättävät". Esim. Pyhiä valitessa ihmiset tekevät sen aloitteen ja sitten piispakokous vain "muodollisesti" tekee nämä Pyhäksi julistamiset. Katsotaan kai Pyhän Hengen ohjaavan koko kirkon toimintaa, niin että se tekee oikeat päätökset ja pitää oikean uskon. Arvaan, että tällainen on sinulle täyttä hepreaa, enkä minäkään sitä ole täysin sisäistänyt ja ymmärtänyt, mutta noin ne isot pojat väittää.

Tieteellinen konsensus palautuu siihen evidenssin määrään, mikä kulloisellakin teorialla on. Ei tarvita mitään "valtateoriaa", vaan useampia polkuja tutkitaan niin kauan, kunnes päästään esim. evoluution kaltaiseen kiistattomaan teoriaan.
Kuulostaa vähän idealistiselta kuvalta. Oletko itse tehnyt tiedettä? En minä kyllä ole siitä tuollaista kuvaa saanut. Ulkopuoliselle ja tieteen määritelmiä tutkineelle se voi ehkä näyttäytyä tuollaisena idealistisena metodina, mutta käytännössä se on politiikkaa pitkälti ja tietenkin raha ratkaisee niin kuin kaikessa muussakin ihmisten toiminnassa. Mutta jutellaan näistä jossain muussa ketjussa tai vaikkapa YV:llä, ei oikein sovi aiheeseen kauhean hyvin.

Oletko siis virallisen Ortodoksisen kirkon mukaan kerettiläinen, kun uskot ei-kaanonilaisia julistuksia? Siis, eroavatko hänen juttunsa virallisesta linjasta? Vai saako sielläkin valikoida ns. rusinat pullasta, kuten minulle tutummissa lahkoissa?
En usko olevani kerettiläinen. Noista uskon ja tieteen tai evoluution suhteesta ei käsittääkseni ole mitään dogmeja säädetty, eikä monesta muustakaan Isä Seraphim Rosen tutkimasta asiasta (kuoleman jälkeinen elämä, UFOt, jne.). Niistä saa kai jokainen uskoa vähän omalla tavallaan. Mutta ehkä minun olisi hyvä kerrata, mitkä ne kanooniset julistukset ovat.

Ja vaikkei tuo uskonnon "syytä" olisikaan, uskonnot itse ja niiden huonot ideat ovat uskonnon syytä. Kuten nyt vaikka se kidutukselta tuntuva rakkaus, helvetin tulet, ympärileikkaukset ja uskonsodat. Niitä mandaatteja kun ei itse tarvitse itse keksiä, niitä ovat uskonnolliset tekstit täynnä. Sen kuin valitsee sen itselleen sopivan ja antaa palaa.
Jaa, no siinä tapauksessa kristinuskosta ei pitäisi saada muuta mandaattia kuin sen, että rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä. Noilla eväillä on mielestäni vähän vaikea lähteä sotaan. Mutta joo, löytyyhän niitä kai sitten muista uskonnoista ja kristinuskon kirjoituksistakin kun niitä osaa sopivasti väärin tulkita.

Samaan tapaan, kuin tiedän, että jos yritän manata Golemin muinaisella Juutalaisella loitsulla, mitään ei ilmesty. Rukouksen toimivuutta on lisäksi tutkittu: ei vaikutuksia. Ihmetyttää taas kuinka helposti hyväksytään todeksi ajatus, että ajatusharjoituksella olisi jotain maagisia voimia tehdä muutoksia ulkomaailmaan. Vain koska jossain kirjassa väitetään, että on olemassa näkymätön henki-auktoriteetti, joka näitä palvelukisa jakelee.
Kuten yllä kirjoitin, ei ole niin, että me käskemme ja Jumala vikisee ja toteuttaa. Vain ne pyyntömme, joista on meille hyötyä pelastukseen pääsemisessä, nöyrästi ja vilpittömästi esitettynä, toimivat. Mitkään rukoustestit eivät tätä asiaa palvele, joten ei toimi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös