En ole mikään ekspertti tässäkään asiassa tuomaan esiin ortodoksikirkon virallista kantaa. Pikainen guuglettaminen toi esiin mm.
tämän linkin, tosin koptien puolelta, mutta vastannee ortodoksien pääkirkon näkemyksiä.
Suorastaan säälittävää apologetiikkaa tuon linkin takana. Käytännössä siis myönnetään, että orjuus on epämoraalista, syytetään siitä ihmiskuntaa, vaikkei sitä ole edes pyhissä teksteissä kielletty, päinvastoin. Muistetaan puolustuspuheessa vielä, että orjia ei saa piestä kuoliaaksi asti, joy! Jos se moraalikoodi kerran löytyy Raamatusta, ihmisten omistaminen on oikein ja siihen annetaan jopa ohjeet.
Sekin jaksaa ihmetyttää, ettet näytä tuon syvemmin miettineen noita asioita, jotka ainakin minulle näyttäytyvät moraalisesti erittäin tärkeinä. Sinun siis pitää googlata, mitä mieltä olet asiasta. Tai ainakin miten voit pyrkiä selittämään sen parhain päin.
Siltä voi näyttää, mutta en usko, että se mieli paljon muuttuu jos "elää" ajan ulkopuolella. Kai ne suunnitelmat ovat iankaikkiset.
Tarkennetaan: mieli muuttuu siis ihmiskunnan kehitysasteen mukaan. Joka tapauksessa Jumala jakelee ristiriitaisia sääntöjä ja neuvoja eri aikakausina. Jos se on alusta asti ihmiskunnan mukaan fluidiksi luotu suunnitelma, fair enough. Silloin vain Jumala ei ihmiskunnan kannalta ole muuttumaton kuten väitetään, vaan se oikutteleva yliolento Raamatusta.
Kyllä kirkolla kai on tulkintansa koko VT:stä ja sen katsotaan olevan osa pyhää kirjaa. Ongelma on se, että ihmiset ottavat uskonnon [VT:n] omiin käsiinsä ja tulkitsevat miten sattuu.
Ongelma on se että kaikki lahkot, sinun mukaan lukien, ottavat uskonnon omiin käsiinsä ja tulkitsevat kirjaa yhtälailla miten sattuu. Kun tulkinta ei ole evidentialismiin sidottua, anything goes. Samoilla kirkolliskokouksien leimasimilla ja huutoäänestyksillä. Auktoriteetilla ja henkilökohtaisilla mielipiteillä.
Käsittääkseni nuo muut olivat enemmänkin ohjeita ja sen ajan ihmisille. Kun Jeesus tuli ja täytti lain, ei lakia enää tarvittu. Nuo tavanomaiset kymmenen käskyä Jeesus vahvisti, mutta en muista, vahvistiko mitään muita ohjeita VT:stä.
Ohjeita, miten oikein omistetaan ihmisiä. Jumalallisella mandaatilla, muutenhan se kai lukisi jossain lakitekstissä, eikä olisi nykyäänkin mukana Jumalan sanassa? Eli orjuus oli siis sallittua ja oikein? Ei sitä ainakaan Raamatussa kielletä, toisin kuin vaikka varastaminen ja tappaminen (tämäkin on tosin hyvin tilannekohtaista, usein jopa vaadittua). Myöskään Jeesus ei tietääkseni orjuutta kieltänyt, vaan käski orjien palvella herrojaan.
Pyhässä kirjassa pitää siis olla mukana ohjeet kivittää keppien kerääjä, joka kehtaa sen tehdä sapattina. Oliko tuo siis mielestäsi mitoiltaan kohtuullinen rangaistus "sen ajan ihmisille", nykyisin ei varmaan ainakaan?
Voi kai uskoa vaikkei olekaan "vakuuttunut". Miten voi olla vakuuttunut? Sinäkin uskot tieteen tuloksiin, mutta jättänet pienen takaportin sille, että huomenna tuleekin joku uusi teoria joka selittää asiat eri tavalla?
En ole missään vaiheessa vaatinut absoluuttista varmuutta yhtään mistään ja olen sen sanonut ja selittänyt useaan kertaan. Minulta oikeasti loppuvat keinot saada tämä enää ymmärrettävämpään muotoon.
Jos näen lasin pöydällä ja uskon, että siinä on lasi, olen siitä vakuuttunut. Olen näillä tiedoin vakuuttunut, että siinä se lasi on ja toimin ympäristössäni sen käsityksen mukaan. Jätän minä myös pienen takaportin sille, että lasi ei oikeasti ole pöydällä, jopa ettei siinä ole edes pöytää; moni asia voisi aiheuttaa virheellisen käsityksen.
Tuskin kuitenkaan arkipäiväisessä elämässäsi olet noin ultra-relativisti jokaisen uskomuksesi suhteen. Jos asenteesi Jumalaan uskomisessakin on, että "voipi olla tai voi olla olemattakin", niin mistä tässä sitten on sivukaupalla keskusteltu? Olen ollut käsityksessä, että kuitenkin uskot vakaasti jumalaasi ja ylläolevan määritelmän mukaan olet Jahven olemassaolosta vakuuttunut, vaikkakin uskomukseen päädyit eri metodeilla, kuten on jo puhuttu. Hämmentävää, että sinne eksyy sekaan "kai", kuin et itse tietäisi, mitä uskot (tai et muista, mitä lahkosi edellyttää sinun uskovan).
Kuvaavaa on myös, ettet voi googlaamatta omasta puolestasi vastata tuohon orjuuskysymykseen. Tiedät sen varmasti moraalittomaksi, kuten melkein jokainen empatiakyvyllä varustettu ihminen tietää, mutta silti sinun on käytävä "pyhän" tekstisi ympärillä varoen, ettet vain vahingossa tule tallanneeksi sen auktoriteetin varpaille tai tule sanoneeksi mielipiteeksesi jotain, mikä olikin Raamatun kanssa ristiriidassa. Koska jos Jumalan erehtymättömyyttä kyseenalaistaa yhdessä kohtaa, se on pitkä liukumäki koko tekstin uskottavuuden ja auktoriteetin tuhoon.
Pahoittelen, mutta minun täytynee ottaa aikalisä tässä joulun tai uuden vuoden juhlan ja sitä seuraavan viikon aikana, joten vastailuni on vielä tavallistakin hitaampaa. Kiitos kuitenkin kaikesta keskustelusta taas kerran, ja toivotan mukavaa vuoden loppua, joulua/happy holidays, mitä ikinä sitten vietätkin ja jos et vietä mitään, niin mukavaa talven jatkoa. Yritän palailla asiaan tammikuun puolessa välissä jos juttua vielä piisaa.
No problems, ei tästä ammattia tarvitsekaan tehdä. Joulua vietän, vaikkakin varmasti
maallisemmissa merkeissä. Hyvät pyhät myös sinne.