Uskotko Jumalaan?

  • 1 336 933
  • 14 406
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@BileTooth
Uskonnon vastustamisesta: sitä voi tehdä monella tapaa. Agressiivinen vastustaminen (tyhmäksi leimaaminen jne.) johtaa siihen, että aniharva uskova viitsii käydä edes keskustelua. Samalla synnyttää mielikuvaa, että ateistit ovat vihaisia, ja täten pahoinvoivia ihmisiä (koska hiljaisia ateisteja ei tiedä ateisteiksi) jolloin on helppo synnyttää asioiden välille syy-yhteys tai kuvitella näin olevan.

Tälläkin palstalla on hyvin vähän kunnioitusta erilaisen maailmankuvan ihmisille tarjolla. Kuitenkin paras tapa laajentaa kanssaihmisen katsantokantoja on kunnioittavan yhteyden kautta syntyvä debatti. Maailma tuntuu olevan täynnä toisiaan selkään taputtelevia kuppikuntia jotka huutelevat pilkkahuutoja muihin kuppikuntiin huutonaurun säestyksellä. Sellainen maailma kannustaa pysymään siellä, missä taputellaan selkää.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
@BileTooth
Uskonnon vastustamisesta: sitä voi tehdä monella tapaa. Agressiivinen vastustaminen (tyhmäksi leimaaminen jne.) johtaa siihen, että aniharva uskova viitsii käydä edes keskustelua. Samalla synnyttää mielikuvaa, että ateistit ovat vihaisia, ja täten pahoinvoivia ihmisiä (koska hiljaisia ateisteja ei tiedä ateisteiksi) jolloin on helppo synnyttää asioiden välille syy-yhteys tai kuvitella näin olevan.
Juu, tuohon vastustamisen laatuun en ottanutkaan kantaa. Puhuin vain siitä, mitä itse pidän isona syynä sille, että sitä vastustusta ylipäätään tapahtuu. Mielestäni esimerkiksi nimimerkin @Amerikanihme kanssa on käyty keskustelua, johon ei ole kuulunut tyhmäksi leimaamista tai muutakaan aggressiivisuutta puolin eikä toisin. Ainakin itselleni on ollut ihan mielenkiintoista ja jopa antoisaa ajatustenvaihtoa. Saa vähän näkökulmaa siihen, miten eri tavalla asioista ajatteleva ihminen perustelee ja näkee asiat.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Juu, tuohon vastustamisen laatuun en ottanutkaan kantaa. Puhuin vain siitä, mitä itse pidän isona syynä sille, että sitä vastustusta ylipäätään tapahtuu. Mielestäni esimerkiksi nimimerkin @Amerikanihme kanssa on käyty keskustelua, johon ei ole kuulunut tyhmäksi leimaamista tai muutakaan aggressiivisuutta puolin eikä toisin. Ainakin itselleni on ollut ihan mielenkiintoista ja jopa antoisaa ajatustenvaihtoa. Saa vähän näkökulmaa siihen, miten eri tavalla asioista ajatteleva ihminen perustelee ja näkee asiat.

Et olekaan. Oikeastaan halusin vain sekaantua keskusteluun juuri siksi, että se on rakentavaa. Luen tätä palstaa mielelläni, mutta on nimimerkkejä, jotka sivuutan täysin koska heidän kommenttinsa sisältävät vain yhdenlaisen kokemuksen mahdollisuuden.

En viitsi nimimerkkejä mainita, mutta muutama tämän palstan kirjoittaja voisi ottaa sinusta mallia.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
ihan mielenkiinnosta kysyn, onko täällä ketään joka tietää/on koskaan kuullut mitä on uskontojen mystiset suuntautumiset?

""on jumaluuden välittömään yhteyteen pyrkivä uskonnollisen elämän muoto.""

ps. tsiisus kuulostan kohta joltain lestadiolaiselta jessepuljujärvi-fanitarrojen kanssa... En ole sitä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Juu, tuohon vastustamisen laatuun en ottanutkaan kantaa. Puhuin vain siitä, mitä itse pidän isona syynä sille, että sitä vastustusta ylipäätään tapahtuu. Mielestäni esimerkiksi nimimerkin @Amerikanihme kanssa on käyty keskustelua, johon ei ole kuulunut tyhmäksi leimaamista tai muutakaan aggressiivisuutta puolin eikä toisin. Ainakin itselleni on ollut ihan mielenkiintoista ja jopa antoisaa ajatustenvaihtoa. Saa vähän näkökulmaa siihen, miten eri tavalla asioista ajatteleva ihminen perustelee ja näkee asiat.
Kiitos sinullekin ja muille tähän ketjuun argumentoiden kirjoittaneille. Kyllä tästä keskustelusta aina oppii toisten ihmisten näkökulmista, ja se on varmaankin keskustelun parasta antia. Ei täällä toivottavasti mitenkään yritetä käännyttää ketään ajattelemaan tietyllä tavalla, vaan vain selitetään, mistä se oma maailmankuva kumpuaa (tai mistä/miten se on opittu ja omaksuttu). Toivottavasti taas jonakin päivänä keskustelut jatkuvat tässä ketjussa. Kiitos!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oman kirkon perustanut hellari Patrick Tiainen lienee saanut aimo annostuksen homokaasua ja tullut sen vuoksi erotetuksi omasta kirkostaan. Hän teki siis ns. markkukoivistot ja ennustan profeetallisesti että tämä hurskas evankeliumin julistaja jatkaa toimintaansa jatkossa Afrikassa tai muualla suhteellisen kaukana. Ihan niinkuin Koivistokin. Miksi ihmeessä näissä vanhurskaissa kirkonmiehissä on niin palava halu homosteluun? Periytyykö se ihan kristinuskon perusteista eli rakkaudesta isään ja poikaan?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oman kirkon perustanut hellari Patrick Tiainen lienee saanut aimo annostuksen homokaasua ja tullut sen vuoksi erotetuksi omasta kirkostaan. Hän teki siis ns. markkukoivistot ja ennustan profeetallisesti että tämä hurskas evankeliumin julistaja jatkaa toimintaansa jatkossa Afrikassa tai muualla suhteellisen kaukana. Ihan niinkuin Koivistokin. Miksi ihmeessä näissä vanhurskaissa kirkonmiehissä on niin palava halu homosteluun? Periytyykö se ihan kristinuskon perusteista eli rakkaudesta isään ja poikaan?

Facebookin ensimmäisessä kommentissa toivotetaan voimia eheytymiseen. Itkeä vai nauraa ketjun tavaraa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Koko kommenttiketju on kuin hihhuleiden oma rajat kiinni -yhteisö.
Rationaalinen järki on tietysti asia mikä noissa piireissä häivytetään kokonaan, mutta kun sitä nyt kuitenkin olen taipuvainen käyttämään, niin on se aika jotenkin käsittämätöntä että ihminen voi haaskata koko elämänsä tuohon humpuukiin.

Mutta se minkä itse koen kauhean mielenkiintoiseksi on sen pohtiminen, että mikä on se juttu minkä vuoksi me ihmiset yleensäkään haksahdetaan tuommoisiin hölynpölyihin? Yksi juttu taitaa olla turvallisuuden tunteen puute. Lukee vaikka tuota Tiaisen facebook päivityksen kommenttikenttää, niin mikä noista kaikista ihmisistä nousee esille on se että nuo jotenkin kollektiivisesti eivät elä todellisuudessa. Heihin on mahdotonta saada yhteyttä, koska ovat niin tuolla omassa mielikuvitusmaailmassaan. Se näissä hihhulijutuissa on minusta se traaginen puoli että ihmiseltä jollain tapaa jää koko elämä elämättä ainakin monilta osin, koska ei tavallaan uskalleta koskaan astua todellisuuteen kohtaamaan niitä tosiasioita, vaan paetaan mielummin tuonne älyttömyyksiin. Ja se tapahtuu juuri sen takia minusta että nämä stoorit luovat ihmiselle jonkinlaista turvallisuuden tunnetta. Sen takia niiden vetovoimakin on niin kova. Sitten tuossa julmimmassa muodossaan tulee nuo kaikki helvetillä pelottelut, niin voi perkele minkälaista on esimerkiksi Kyösti Rothin (löytyy tuolta kommenttiosiosta) ja hänen läheistensä elämä oltava jos ajatuksenjuoksu on tuollaista. Siellä ei varmaan paljoa asioista iloita.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rationaalinen järki on tietysti asia mikä noissa piireissä häivytetään kokonaan, mutta kun sitä nyt kuitenkin olen taipuvainen käyttämään, niin on se aika jotenkin käsittämätöntä että ihminen voi haaskata koko elämänsä tuohon humpuukiin.

Mutta se minkä itse koen kauhean mielenkiintoiseksi on sen pohtiminen, että mikä on se juttu minkä vuoksi me ihmiset yleensäkään haksahdetaan tuommoisiin hölynpölyihin? Yksi juttu taitaa olla turvallisuuden tunteen puute.
...
Ja se tapahtuu juuri sen takia minusta että nämä stoorit luovat ihmiselle jonkinlaista turvallisuuden tunnetta. Sen takia niiden vetovoimakin on niin kova.
Tässä vastaatkin itsellesi, näinhän se pitkälti on. Hiukan fanaattisemmille kavereille usko selittää kaikkea, mitä universumissa tapahtuu, ja jokaiselle jutulle kauppareissusta lähtien on tarkoitus. Se selittää maailmaa ja tuo tarkoituksen kaikelle. Normijannuille tämä sama toimii osittain, vaikka eivät ehkä enää aivan jokaista yksityiskohtaa elämässä pidäkään kaikkivaltiaan aivoituksena, vaan tajuavat sen, että ihmisillä on jonkinlainen rooli omassa elämässään. Harvemmin nämä tyypit tuolla Facessa mesoavatkaan, vaan heidät pitää uskossa kiinni hyvin usein se, että siihen on lapsesta saakka kasvettu ja elämä rullailee ihan hyvin eteenpäin. Kaverit, suku ja ehkä työyhteisökin on sitä samaa jengiä, joten turvallistahan siinä kuplassa on asustella. Nämä kaksi porukkaa mä jotenkin ymmärrän, koska edellisellä usein taustalla on itsellään hyvin selkeä pesäeron teko entiseen elämään, esim. usein alkkarit tai rikolliset ovat näitä fanaatikkoja, ehkä hiukan sitä päästään pehmennyttä jengiä muutenkin. Sitten taas jälkimmäinen, noh, kuten todettua, turvallista elämäähän se on, kun taivaallinen isä johdattaa. Mutta se porukka, mitä en aivan täysin tajua, ovat ne kiistatta älykkäät ja asioihin perehtyneet, jopa tieteen parissa työskentelevät henkilöt, jotka jaksavat sumuttaa itseään vuosikausia jumaljutuilla. Ehkä kyse on osittain ainakin siitä, että hillitön vääntämisen ja väittelynhalu peittelee omaa epävarmuuttaan, jonkinlaisesta defenssistä, että mun on oltava oikeassa, kun niin moni vääntää vastaan - jonkinlainen Mortonin demonin sovellus tms.

Näitä Tiaisen ja Koiviston kaltaisia äärikarismaatikkoja en itse tajunnut edes kiihkeimpinä uskisvuosinani, nyt lähinnä itkettää ja naurattaa ne. Vaikka minkälaista hiihtäjää on tullut todistettua aikoinaan, mutta kyllähän niistä jo nuorena jannuna huomasi, ettei kaikki ole kohdillaan. Sitä vain hyväuskoisesti ja Raamatun ohjeita noudattaen kunnioitti kokeneempia uskovia, ja pyrki ajattelemaan hyvää niistä kaiken maailman veuhtojista. Olen ollut aikoinaan paikanpäällä mm. natsipäällikkö Kristian Arjen kastetilaisuudessa, pikkujannuna. Ihan käsittämätöntä paskaa. Mutta onneksi aivan pahemmilta ylilyönneiltä varjelluin, on näissäkin kokemuksissa sulattelua ihan riitttävästi.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Mutta se porukka, mitä en aivan täysin tajua, ovat ne kiistatta älykkäät ja asioihin perehtyneet, jopa tieteen parissa työskentelevät henkilöt, jotka jaksavat sumuttaa itseään vuosikausia jumaljutuilla. Ehkä kyse on osittain ainakin siitä, että hillitön vääntämisen ja väittelynhalu peittelee omaa epävarmuuttaan, jonkinlaisesta defenssistä, että mun on oltava oikeassa, kun niin moni vääntää vastaan - jonkinlainen Mortonin demonin sovellus tms.
En osaa itseäni tuosta porukasta löytää, koska kaikki määritteet eivät osu paikalleen, mutta arvailen, että ehkä he todella uskovat jumaljutuissa olevan jotain perää?

Minulla ei mitään hillitöntä väittelemisen tarvetta tule, mutta asioista on aina kiva keskustella ja siinä oppii aina jotain uutta muiden näkemyksien perusteella. Epävarmuutta minulla on varmaan, mutta niin luulen olevan useimmilla ihmisillä, joten ei se mielestäni oikein sovi syyksi. Usko on mielestäni uskoa, tieto on tietoa. Varmuus on jotenkin yliarvostettu ja väärinkäytetty sana mielestäni, kuten kirjoitteluistani lienee tullut selväksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Amerikanihme

"Varmuus on yliarvostettua". Hyvin sanottu koskien ihan kaikkea elämää. Mutta toisaalta itsekin kyseenalaistat esimerkiksi evoluutiota joidenkin puuttuvien osien vuoksi.

Anyway, elämä ja kaikkeus on niin epävakaata, että turha tavoitella täydellisyyksiä. Riittävä on uusi täydellisyys.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Varmuus on yliarvostettua". Hyvin sanottu koskien ihan kaikkea elämää. Mutta toisaalta itsekin kyseenalaistat esimerkiksi evoluutiota joidenkin puuttuvien osien vuoksi
En ole asiaan sen kummemmin perehtynyt, mutta ei kai evoluution suhteen ole olemassa mitään puuttuvia osia. Fossiileja ei kaiketi ole minkään lajin kohdalla loputtoman tarkaksi ketjuksi, mutta sehän on aivan eri asia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Aika järkyttävää kyllä, miten ihmiset väärinkäyttävät uskontoa omiin syntisiin hirmutekoihinsa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pesetkö itsekin kätesi hirmutöiltä, joita sattumalta luet lehdistä? Tekeekö se sinusta pyyteettömän ja oikean? Millä tavalla suhtaudut nigerialaisen islamistisen terroristijärjestön Procol Harumin tuhoamiin kyliin, toreilla räjäytettyihin pommeihin, kaapatuihin pikkutyttöihin?

Onko piittaamattomuus ja silmien sulkeminen vastaus kaikkiin epäkohtiin?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä tavalla suhtaudut nigerialaisen islamistisen terroristijärjestön Procol Harumin tuhoamiin kyliin, toreilla räjäytettyihin pommeihin, kaapatuihin pikkutyttöihin?
A Whiter shade of pale on mun mielestä ihan hyvä biisi, vaikka en mikään Procol Harum fani olekaan. Mutta vaikka ei tästä brittiläisestä bändistä tykkäiskään, niin on toi terroristiksi syyttely kyllä vähän överiä. Ei progressiivinen rock sentään pommeja räjäytä, tajunnan korkeintaan.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
A Whiter shade of pale on mun mielestä ihan hyvä biisi, vaikka en mikään Procol Harum fani olekaan. Mutta vaikka ei tästä brittiläisestä bändistä tykkäiskään, niin on toi terroristiksi syyttely kyllä vähän överiä. Ei progressiivinen rock sentään pommeja räjäytä, tajunnan korkeintaan.
Tunnustaudun provokaattoriksi. Tilaisuus oli liian hyvä. Kiitokset sinulle huomiostasi.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Pesetkö muiden uskovien tapaan itse uskonnon puhtaaksi yksittäistapausten käytöksestä?
En ymmärrä mitä uskonnolla on tekemistä noiden hirmutekojen kanssa. Selvästihän nuo papit käyttävät sitä uskontoa vain omiin tarkoituksiinsa ja teeskentelevät olevansa pappeja. Tai ainakin minun silmissäni tuo on täysin selvää. Jos uskonto pitäisi sisällään tuollaista toimintaa niin en minä ainakaan olisi siitä kiinnostunut. Kaikissa lukemissani ortodoksikirjoissa tuollaiset teot olisivat esimerkki maailman pahuudesta ja niitä vastaan uskonnon keinoilla pitäisi taistella. En oikein ymmärrä tätä ajatusta, että jos omaksun jonkun uskonnon, niin silloin tämän uskonnon väärinkäyttäjien teot ovat jotenkin minun vastuullani. Millä minä voisin kontrolloida maailman kaikkia ihmisiä niin, etteivät he käytä uskontoa hyväkseen? Eikö samalla logiikalla esim. Neuvostoliiton uskontovainot olisi olleet kaikkien maailman ateistien vastuulla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös