Ei mikään minun tietääkseni. Se on osa uskoa vaan.
Pahoittelut myöhästyneestä vastauksesta.
Kysymykseen "Mikä ulkopuolinen taho varmistaa heidän tulkintansa oikeellisuuden ilman uskoa?", vastasit ei mikään, se on vain osa uskoa eli selvästikään sinä et välitä onko jokin väite totta vai ei.
Noin. Mutta uskon ulkopuolisista asioista ei juurikaan puhuta Raamatussa. Käsittääkseni nuo luomiskertomukset jne. liittyvät uskoon.
Eli et välitä onko jokin väite totta vai ei.
En tiedä sitä, mutta kristinuskon käsitys Jumalasta on että Hän on oikeamielinen, rakastava, jne. Mutta uskon asia se viime kädessä on.
Kysyin "Mistä tiedät, että jumala olisi oikeassa?".
Hän on oikeamielinen ja rakastava. Mistä tiedät? Mistä tiedät, että kristinuskon käsitys on oikea?
Sanoit uskon olevan luotettava lähde uskon asioissa eli, jos sinun mielestä usko ja sen pyhät tekstit/kirjat ovat luotettavia lähteitä määrittämään uskonnon väitteitä, niin silloin sinä et ole sellaisessa asemassa, että voisit sanoa muiden uskontojen olevan väärässä.
Oikeamielistä ja rakastavaa?:
- ”Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua”(5.Mooseksen kirja 5:9)
- ” Minä, Herra, vaadin maailman tilille pahuudestaan ja jumalattomat synneistään. Minä teen lopun röyhkeiden ylimielisyydestä, painan maahan väkivaltaisten ylpeyden,…
...Heidän sylilapsensa lyödään murskaksi heidän silmiensä edessä, heidän talonsa ryöstetään ja naiset raiskataan.” (Jesajan Kirja 13:11-16)
- ”…hän on kiivas (oikea sana olisi mustasukkainen/jealous) Jumala, joka ei anna anteeksi teidän rikkomuksianne eikä syntejänne. Jos te hylkäätte Herran ja alatte palvella vieraita jumalia, hän kääntyy teitä vastaan ja kurittaa teitä, ja viimein hän tekee teistä lopun, vaikka onkin ennen osoittanut teille hyvyyttään." (Joosuan kirja 24:19-20)
- ” Hehkuvassa vihassani minä kostan kansoille, jotka eivät minua kuule.” (Miikan kirja 5:14)
- ” hävittäkää tieltänne kaikki sen maan asukkaat. Hävittäkää heidän kiveen veistetyt epäjumalansa, samoin kaikki heidän valetut jumalankuvansa, ja tuhotkaa heidän uhrikukkulansa. Ottakaa maa haltuunne ja asettukaa sinne asumaan, sillä minä annan sen teidän omaksenne.” (4.Mooseksen kirja 33:52-53)
- ”Samaria joutuu tilille synneistään, se on kapinoinut Jumalaansa vastaan. Sen miehet kaatuvat miekkaan, sen pienet lapset murskataan, ja raskaana olevat naiset viilletään halki.” (Hoosean kirja 14:1. Englannin käännöksessä 13:16)
- ”a sinä Babylon, tuhoon tuomittu nainen! Hyvin tekee se, joka sinulle kostaa sen minkä meille teit. Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!” (Psalmit 137:8-9)
- ” Yhtä lailla hän tekee sinusta lopun, olitpa syytön tai syyllinen. Kun tuhon ruoska iskee ihmisiin, hän ei välitä viattomien kärsimyksistä.” (Jobin kirja 9:22-23)
Ja miksi tämä oikeamielinen ja rakastava jumala ei tuomitse orjuutta ja toisen ihmisen omistamista vaan antaa ohjeita miten heitä pidetään?
”Kun ostat
heprealaisen orjan, hänen on oltava
orjana kuusi vuotta. Seitsemäntenä vuotena hänet on päästettävä vapaaksi maksutta. Jos hän on tullut yksinään, hän saakoon myös lähteä yksinään. Mutta jos hänellä jo tullessaan oli vaimo, vaimo saakoon lähteä hänen mukanaan. 4 Jos hänen isäntänsä on antanut hänelle vaimon ja vaimo on synnyttänyt hänelle poikia tai tyttäriä, on vaimon ja lasten jäätävä isännälle, ja mies pääsköön vapaaksi yksinään. 5 Mutta jos orja vakuuttaa: 'Minä rakastan isäntääni, vaimoani ja lapsiani enkä halua vapaaksi', 6 niin isäntä vieköön hänet Jumalan eteen ja asettakoon hänet sitten ovea tai ovenpieltä vasten ja lävistäköön hänen korvalehtensä naskalilla, ja
hän jääköön ainiaaksi isäntänsä orjaksi. 7 "Jos joku
myy tyttärensä orjattareksi, tyttö ei pääse vapaaksi niin kuin miesorjat. 8 Jos isäntä ei pidä orjattaresta, jonka on luvannut ottaa itselleen, hänen on sallittava, että orjatar ostetaan jälleen vapaaksi. Toisen kansan jäsenelle hänellä ei ole oikeutta myydä tyttöä, jos hän on rikkonut antamansa lupauksen. 9 Jos hän taas määrää tytön pojalleen, tyttöä on kohdeltava kuin vapaan miehen tytärtä. 10 Jos isäntä ottaa toisen vaimon, hän ei saa vähentää ensimmäisen ruokaa, vaatetusta eikä aviollisia oikeuksia. 11 Mutta ellei mies täytä velvollisuuttaan näissä kolmessa asiassa, vaimo pääsköön lähtemään ilman korvausta.” (2.Mooseksen kirja 21:2-11)
”Orjanne ja orjattarenne teidän tulee ostaa muilta,
ympärillänne asuvilta kansoilta. Voitte ostaa orjiksenne myös keskuuteenne asettuneita muukalaisia samoin kuin heidän perheenjäseniään, vaikka nämä olisivatkin teidän maassanne syntyneitä. Heitä voitte pitää
pysyvänä omaisuutenanne ja
voitte myös antaa heidät perintönä lapsillenne, jotka samoin saavat pitää heidät orjinaan. Heidät voitte aina pitää orjinanne,
mutta toisianne, muita israelilaisia, te ette saa panna orjantyöhön.” (3.Mooseksen kirja 25:44-46)
Erilaisten ohjeiden jälkeen jumala toteaa: ”sillä israelilaiset ovat vain
minun orjiani.
He kuuluvat minulle, joka toin heidät pois Egyptistä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.” (3.Mooseksen kirja 25:55).
"Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen. Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan"(2.Mooseksen kirja 21:20-21)
Onko tuossa tekstissä jotain moraalitonta?
Ei sitä pysty tieteen avulla todentamaan. Se on tiettävästi pitkällisen muutoksen tulos, jossa on mukana paljon rukousta, nöyryyden oppimista, himoista luopumista, katumista, ja ennen kaikkea rakkautta toisia ihmisiä ja Jumalaa kohtaan. Näin olen sen ymmärtänyt. Joku pitkälle päässyt voisi varmaan antaa paremman ja tarkemman vastauksen. Loppujen lopuksi ihminen näkee Jumalan valon ja kokeen Jumalan rakkauden ja tämän koettuaan ei tahdo enää koskaan luopua siitä. Ei helppo homma.
Kysyin "Mikä on henkinen maailma ja miten sen pystyy todentamaan ilman uskoa?"
Mistä tiedät ettei pysty todistamaan tieteen avulla, jos tällainen on olemassa?
JATKUU...