Totta kai en tiedä, mutta niitä voi tutkia ja esim. ortodoksikristinuskosta löytyvät nuo Pyhät Isät jotka toisistaan tiettävästi riippumattomasti tulkitsevat Raamattua ja joiden kokemukset Jumalasta ovat hyvin samanlaisia. Käsittääkseni Islamissa kaikki oli vain ilmoitusta yhdelle ihmiselle, kun taas Raamattu koostuu kymmenien eri ihmisten kirjoittamista tarinoista tiettävästi. Yhden ihmisen sepustukset ovat mielestäni aina vähän epäilyttäviä, mutta jos kymmenet eri aikakausilta otetut kirjoitukset todistavat samasta asiasta, niin ehkä niihin voi vähän enemmän uskoa. Joten tuollaisia voi käyttää pohjana, ja kai minäkin olen käyttänyt, tyytyessäni ortodoksikristinuskon sanomaan ja ollessani vähemmän välittämättä muista uskonnoista tai uskon suunnista. Protestanttikirkkoja jo kritisoinkin aiemmin ja katolisetkin keksivät omia sääntöjään, poiketen alkuperäisestä kristinuskosta, jota ortodoksit siis käsittääkseni tarkimmin edustavat.
(kaikki tummennukset omia)
Pyhät isät ovat ihmisiä, jotka uskovat tai haluavat uskoa.
Mikä ulkopuolinen taho varmistaa heidän tulkintansa oikeellisuuden ilman uskoa?
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että esim. Islamin Mohammedin ilmestys, jossa lukutaidoton Mohammed saa luolassa viestin "lue" kolme kertaa enkeli Gabrielilta ja tässä ilmestyksessä Mohammed saa muuttumattoman ja lopullisen viestin jumalalta, on hölynpölyä.
Kriittinen mieli ei malta olla kysymättä, oliko tapahtumaa todistamassa yhtään silminnäkijää? Ei ollut.
Riippuu kai väitteestä. Jos kysymyksessä on Raamatussa oleva uskoon liittyvä väite, niin varmaankin se Jumalan ilmoitus on se paras tapa sen todenperäisyyden tutkimiseen. Ja esim. maailman synnystä kerrotaan sekä Raamatussa, että tieteessä. Uskon, että loppupeleissä molempien näkemykset yhtyvät, vaikka ne tällä hetkellä kovasti erilaisilta vaikuttavatkin. Tiede saa uusia tuloksia, ja mahdollisesti Raamatun tulkintakin vielä jotenkin tarkentuu. Sitten taas joihinkin uskosta täysin riippumattomiin väitteisiin varmaan joku tieteellinen tapa on se ainoa oikea tapa selvittää, onko väite totta.
Ei se riipu väitteestä.
Sanot siis uskon olevan luotettava keino määrittää uskon asioiden luotettavuus?
Ja uskon ulkopuolisten asioiden määrittämiseen se ei ole luotettava?
Ei ehkä täysin oikea paikka, mutta laitan tähän nyt sellaisen kommentin jonka eilen luin viimeisimmästä Tähdet + avaruus -lehdestä, joka minullekin tulee ja joka nyt käsittääkseni on aika arvostettu tähtitieteen kansantajuistaja Suomessa. Jutussa kosmetologi eli kosmologi tutkijatohtori Tommi Tenkanen, joka työskentelee nykyisin Queen Mary -yliopistossa Lontoossa, toteaa tutkimusalastaan "...tiedoissamme kokonaisuudesta ammottaa vielä isoja aukkoja" ja "Kosmologiassa on tultu todella pitkälle viimeisten 20 vuoden aikana. Ennen kaikkea on löydetty, ettemme ymmärrä vielä juuri mitään...". Juuri tuohon tyyliin minäkin olen yrittänyt argumentoida tähtitieteen kohdalla. Olisi mielenkiintoista tietää, jos palstalla on esim. joku biologi, että onko heidän mielestään saavutettu lähes aukoton ymmärrys kehityksestä tähtienvälisestä orgaanisesta aineesta Einsteiniin, mukaan lukien kaikki vastustamattomasti tapahtuneet välivaiheet, vai onko sielläkin pahoja aukkoja ja ymmärretään elämästä, että emme ymmärrä siitä vielä juuri mitään?
Koko ajan kun tiedetään enemmän huomataan miten vähän tiedetään ja siksi uskonnon esittämät totuudet jumalasta ja hänen tekemisitään ja mitä hän meistä haluaa jne. voidaan hylätä ensimmäisenä.
Tiede ei esitä absoluuttisia totuuksia ja se uskaltaa sanoa "emme tiedä", mutta "otetaan selvää".
Esim. nyt on vahvoja epäilyjä datan perusteella, että saattaa olla yhdeksäs planeetta meidän aurinkokunnassa. On luultu, että aurinkokuntamme on ollut aika tavalla sellainen mitä se nyt on muodostumisestaan lähtien, mutta viime aikaiset tutkimukset antavat ymmärtää, että se ei pidä paikkaansa. Osoittaa miten vähän me tiedetään edes omasta aurinkokunnastamme.
"Sen tiedän, miten vähän tiedän" - Sokrates
Voi olla, tai se voi olla Jumalan antamaan ilmoitukseen perustuva.
Mistä tiedät, että jumala olisi oikeassa?
Tai pikemminkin sanoisin, että se perustuu henkiseen maailmaan, ei materiaaliseen maailmaan, jonka (siis henkisen maailman) uskotaan olevan olemassa (siis uskovien taholta). Se voi olla tai voi olla olematta olemassa, siihen ei oikein tiede pysty sanomaan mitään
Tiede pystyy sanomaan siihen ihan yhtä vähän kuin sinä.
Uskoo perustuu henkiseen maailmaan....Mikä on henkinen maailma ja miten sen pystyy todentamaan ilman uskoa?
Mistä tiedät varmasti, että syntymä on sepitetty?
En tiedä onko syntymä sepitetty. JOS hän oli todellinen henkilö, niin syntyähän hänen täytyi. Sanoin ettei ole mitään ulkopuolista lähdettä, joka varmistaisi tällaisen ja linkittäisi sen Raamatussa mainittuihin siihen liittyviin tapahtumiin ja henkilöihin.
Se tarina on sepitettä historiallisesti. Matteus sanoo syntymän tapahtuneen Herodes Suuren ollessa Juudean kuninkaana. Luukas sanoo sen tapahtuneen Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana, jolloin oli verollepano.
Herodes on historallinen oikea henkilö. Quirinius on sellainen ja uusi verotusjärjestelmä oli.
Herodeksen kuoleman ja Quirinius/uusi verotussysteemi välillä on kymmenen vuotta.
Quirinius tuli Syyrian käskynhaltijaksi n. vuonna 3 ja uusi verotusjärjestelmä vuonna 6.
Matteus ja Luukas eivät voi olla samaan aikaan voimassa ja se miten Luukkaan evankeliumissa syntymä saadaan Nasaretista Betlehemiin, on siis myös virheellinen itsessään (hän olisi 6v. syntyessään).
Ja sellaisesta, että piti mennä omaan kaupunkiin väestönlaskentaa/verollepanoa varten (Joosef Daavidin kaupunkiin) ei ole todisteita, että olisi keisari Augustuksen aikana koskaan tapahtunut tai, ainakaan varmistaisi tällaista olleen.
Ja Matteus ja Luukas ovat muutenkin erilaisia syntymän osalta. Matteuksessa on itämaan tietäjät, joita ei ole Luukaksessa. Matteuksessa Maria/Joosefilla on majapaikka (ovat talossa), Luukaksessa heillä ei ole ja on seimi, jota taas Matteuksessa ei ole. Luukaksessa paimenet, joita Matteuksessa ei.
Jatkuu...