Uskotko Jumalaan?

  • 1 336 898
  • 14 406

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kyseessähän on Christ myth theory - Wikipedia . On esim. Robert Price ja Richard Carrier, jotka kyllä antavat sen verran vakuuttavat perustelut, että ainakin voi pitää mahdollisena, että Jeesus on pelkkä myytti. Että sitä ajatusta kannattaa pohtia. Mutta kyllähän se jotain kertoo jokatapauksessa, että hänen historiallisuuttaan oikeana henkilönä ei voida todistaa aukottomasti. Voidaanko koskaan, suuntaan tai toiseen?
Tässä Carrierin luento siitä miten kristinusko on voinut syntyä ilman pitään todellista henkilöä (Jeesus):
Dr Richard Carrier - Christianity without Jesus - YouTube

Christ myth theory on kyllä minulle tuttu, Robert Pricen supersankarijuttuhan on kiertänyt nettiä jo 40-luvulla. Ongelma siinä on se, etteivät ne perustelut mitenkään kovin vakuuttavia ole, tai ainakaan riittävän vakuuttavia, jotta nykyinen konsensus paljoa horjuisi. Jos perustelut kiinnostavat, niin esim. tässä (Armarium Magnum: Nailed: Ten Christian Myths that Show Jesus Never Existed at All by David Fitzgerald) on aika hyvä arvio Fitzgeraldin ammattitaidosta historioitsijana. (Herra itse vastasi siihen solvaamalla kirjoittajaa ainakin seuraavilla määritelmillä: "douche", a "blog gadfly", "the Perez Hilton of atheism", "Bill O’Reillyesque", "a Fox News pundit" ja "His Shrillness". Kuten sanottua, ihmejätkä. Toisaalta niin revisionistit usein ovat.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Christ myth theory on kyllä minulle tuttu, Robert Pricen supersankarijuttuhan on kiertänyt nettiä jo 40-luvulla. Ongelma siinä on se, etteivät ne perustelut mitenkään kovin vakuuttavia ole, tai ainakaan riittävän vakuuttavia, jotta nykyinen konsensus paljoa horjuisi. Jos perustelut kiinnostavat, niin esim. tässä (Armarium Magnum: Nailed: Ten Christian Myths that Show Jesus Never Existed at All by David Fitzgerald) on aika hyvä arvio Fitzgeraldin ammattitaidosta historioitsijana. (Herra itse vastasi siihen solvaamalla kirjoittajaa ainakin seuraavilla määritelmillä: "douche", a "blog gadfly", "the Perez Hilton of atheism", "Bill O’Reillyesque", "a Fox News pundit" ja "His Shrillness". Kuten sanottua, ihmejätkä. Toisaalta niin revisionistit usein ovat.

Tässä Fitzgeraldin vastine kokonaisuudessaan ettei jää pelkiksi valikoiduiksi termeiksi:
Dave Fitzgerald: Nailed: Completely Brilliant or a Tragic Waste of Trees? YOU be the Judge...

Konsensuskin taitaa parhaimmillaankin esittää hänet vain jonain paikallisena saarnamiehenä, joten mitä väliä oikeastaan oliko hän sellainen vai pelkkä myytti. Ainakaan kenenkään ateismin kannalta. Joten pidän vähän outona, että ateistit alkaisi tappelemaan keskenään tällaisesta. Eikö erilaisia näkemyksiä asioihin ole hyvä esittää ja tutkia ja pohtia, etenkin kun mitään varmuutta ei ole.

Uskonnon Jeesus on sitten kuitenkin ihan eri hahmo.

Yritän aina katsoa asioita molemmilta puolilta. Mielestäni myyttiteoreetikot esittävät kuitenkin sen verran kiinnostavia ajatuksia ja perusteluja, että ei niitä ole syytä hylätä. Ja pelkästään se, että jokin asia on jotenkin yleisesti hyväksytty konsensus, ei tarkoita sen olevan totta.
"Don't take refuge in the false security of consensus" - Christopher Hitchens
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Konsensuskin taitaa parhaimmillaankin esittää hänet vain jonain paikallisena saarnamiehenä, joten mitä väliä oikeastaan oliko hän sellainen vai pelkkä myytti. Ainakaan kenenkään ateismin kannalta. Joten pidän vähän outona, että ateistit alkaisi tappelemaan keskenään tällaisesta. Eikö erilaisia näkemyksiä asioihin ole hyvä esittää ja tutkia ja pohtia, etenkin kun mitään varmuutta ei ole.

Siis historiantutkimuksen kannalta sillä on merkitystä, ei kenenkään uskomisen kannalta. Suoraan sanottuna ihmettelen sitä, että Jeesus-tutkijoista niinkin moni on tunnustuksellisia kristittyjä ottaen huomioon, että historiatieteellinen kuva Jeesuksesta ja Raamatun tarinoista ylipäätään on niin erilainen kuin se tunnustuksellisen uskon sisältö, jonka kai yli 99% kristityistä jakaa.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
No kun se on kaikkivaltias. Oi sinä pieni ihminen, joka uskallat käydä kaikkivaltiasta vastaan ja epäillä hänen tahtoaan! Tutkimattomia ovat Herran tiet.

Mutta joo, noinhan se menee. Tuossa keskimmäisessä tapauksessa on vielä sekin, että vammautumisella on todennäköisesti jokin syvempi merkitys: pääset ehkä kertomaan sairaalahenkilökunnalle Jeesuksesta tai sitten sua varjeltiin joltain tulevalta pahemmalta. Ehkä esimerkiksi olisit joskus huomannut olevasi lahjakas rallikuski, mikä olisi saattanut himmentää uskoasi ja nyt Jumala armossaan varjeli sinua viemällä kävelykykysi.

Äskeistä ei ehkä moni usko todeksi, mutta ihan noin konkreettisen älyvapaita päättelyketjua olen aikoinaan kuullut aikuisilta ihmisiltä. Itsekin niin ajattelin nuorena, mutta pikkuhiljaa vartuttuani en aivan noin suoria ja älyttömiä päättelyjä tehnyt, vaikka usko oli keskeinen osa elämääni vielä tuolloin. Nythän tuo lähinnä vituttaa, kun ison osan elämääni tulin moiseen tuhlanneeni.

On kyllä sääli, kun täysin puolustuskyvytön lapsi aivopestään tällaisella moskalla. Onneksi olet päässyt tuosta eroon, varmaan on ollut monivaiheinen urakka hylätä tuo uskonnollinen ajatuskehikko?

Itse olen saanut onnekseni uskonnon suhteen aivan neutraalin kasvatuksen, jolloin kriittisen ajattelun riittävästi kehityttyä kaikki uskonnollinen humpuuki oli helppoa hylätä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Mitäs niitä kristittyjä tässä maailmassa onkaan, vajaa kolmasosa kaikista ihmisistä. Eikö sinusta kristinuskon jumalan tapa kertoa itsestään vain pienelle valitulle lähi-idässä eläneelle kansalle ja jättää loput kadotukseen ollut aikamoisen kusipäinen temppu?
No lopussahan Jeesus kai sanoi, että tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni, joten onhan se sanoma kai nyt jo levinnyt lähes kaikkialle maailmaan. Joten ei kai sillä niin väliä ole, mistä se sanoma liikkeelle lähti.

Toisaalta, ei ainakaan minun seuraamassani kristinuskossa uskota, että automaattisesti muut kansat kuin Jumalan valittu tai valitut joutuvat kadotukseen.

Leon kirjoitti:
Minä en ole muistaakseni missään vaiheessa vedonnut todennäköisyyksiin. Mulle se on tietoa, koska mikään ei viittaa siihen, että olisimme täällä muuten kuin evoluution seurauksena. Jos meidät olisi luotu tänne, ei olisi vaadittu miljardien vuosien kehitystä, sen sijaan ihmisestä ilman mitään välivaiheita pitäisi löytyä yksi yhteen -todisteita yhtä pitkältä ajalta kuin maapallo on ollut olemassa. Ei löydy.
Nuo todennäköisyysjutut viittasivat aikaisemmin tässä ketjussa olleisiin kirjoituksiin. Anteeksi, ei ollut tarkoitus viitata niillä sinun kirjoituksiisi.

Toisaalta jos maapallo olisikin ollut olemassa paljon lyhyemmän ajan kuin miljardeja vuosia, niin silloin noita todisteita ihmisestä ilman välivaiheita ei tarvitsisi löytyä. Onhan sitä esitetty kaikenlaista aikadilataatioita yms. että pystyttäisiin selittämään lyhyt ihmisen maan päällä olemisen aika. En nyt noita purematta niele, mutta ei minusta nyt ole välttämättä todistettu täysin tiiviisti sitä, etteikö elämä täällä pallolla olisi ollut olemassa paljon lyhyemmän ajan kuin luullaan. Mm. ainakin osa ortodoksikristityistä uskoo, että syntiinlankeemus muutti koko maapallon ja maailmankaikkeuden olemusta ihan huimalla tavalla, ja elämme nyt korruptoituneessa (englanniksi "corrupt") maailmassa. Tuota aikaa ennen korruptiota ei voi tämän maailmankäsityksen mukaan edes tutkia, ainoa "tieto" siitä on Jumalan ilmoitus. Onhan tieteessäkin outoja tapahtumia, mm. inflaation aikakausi maailmankaikkeuden alussa, jolloin sekunnin murto-osassa koko maailmankaikkeuden mitta laajeni ihan mielettömän paljon. Jos tuollainen on mahdollista, niin miksei myös maailmankaikkeuden korruptoituminen? Ei niistä kukaan tietääkseni mitään tarkempaa ymmärrä tai osaa sanoa.

Leon kirjoitti:
Sulla taitaa olla hiukan hakusessa helppoheikin määritelmä. Helppoheikki on sellainen, joka höpöttää toisille suut ja silmät täyteen ja myy siinä ohessa tarpeetonta roinaa. En löydä itseäni millään tuosta kuvauksesta.
Kyllä senkin määritelmän tutkin ennen sen kirjoittamista. Mutta myönnettäköön, että se ei nyt ihan osu kohdalleen, mutta osui mielestäni tarpeeksi lähelle, jotta sitä huumorimielessä uskalsin käyttää. Tarkoitin siis "ihmistä, jonka elämä on näennäisen helppoa". En osannut muitakaan "helppo" -alkuisia sanoja ajatella, niin laitoin sitten tuon, vaikkei se ihan tuota haluamaani tarkoitakaan. Yksi merkitys helppoheikille näyttäisi olevan "näkyvästi esiintyvästä mutta ei vakavasti otettavasta tieteenalan, aatteen tms. edustajasta". En nyt sinusta siis sano, ettet olisi vakavasti otettava, mutta otat asiat kuitenkin näennäisen iisisti, joten ehkä tuosta jotenkin voisi tuon yhteyden päätellä. Mutta pahoittelut, jos se ei ollut niinkään selvä sinulle.

Leon kirjoitti:
En pidä elämääni merkityksellisenä, mutta en kärsi kyllä pätkääkään. En ole valinnut syntymääni, mutta elämäntapani olen valinnut ja se ei kuulu sulle. Pidän muuten äärimmäisen epäkohteliaana tapaasi laittaa koko ajan sanoja suuhuni. Kysy, jos on kysyttävää, mutta älä tee lapsellisia oletuksia puolestani.
Anteeksi taas kerran. Mielestäni tein joukon kysymyksiä tiettyjen olettamuksien tienoilta. En yrittänyt laittaa sanoja suuhusi, mutta tein olettamuksia, ja kysyin, että tunnetko näin.

Leon kirjoitti:
Aukot täytetään vääjäämättä, jos niitä nyt ylipäänsä on olemassa.
En lähde tästä vänkäämään, koska en ole asiaa yliopistotasolla tutkinut, mutta jotenkin minulla on sellainen kuva, ettei ole pystytty osoittamaan ilman mitään epäilyksiä ja aukkoja, kuinka mistäkin bakteerista tuli ameeba ja kalasta lintu ja niin edelleen, noin raskaasti yksinkertaistaen. Toki varmaan evoluutioteoriaan ollaan voitu mahduttaa monenlaisia löytöjä, mutta onko se kaikki nyt niin selvästi varmasti toteen näytetty?

Leon kirjoitti:
Miksi ihmeessä Jumala päätti luoda maailman? Eihän siinä ole tippaakaan järkeä.
No, ortodoksit uskovat, että Jumala loi maailman ja kaiken rakkaudesta. Hänellä on niin paljon rakkautta, että hän halusi kai sitten levittää sitä laajemmaltikin. Joten ortodoksit uskovat, että kaiken takana on rakkaus; "mono agape" taitaa olla suunnilleen kreikaksi.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Van Cleef kirjoitti:
Tietysti voi tulkita oman mielensä mukaan. Pidän aika ongelmallisena kuitenkin tukeutua juuri kirkon auktoriteetteihin. Jo termi kirkon auktoriteetti pitäisi laittaa punavalo vilkkumaan. Eikö siinä ole aika iso riski puolueettomuuteen? He ovat ihmisiä, jotka ovat hyväksyneet jumalan ja tulkitsevat sitä siitä lähtökohdasta. Kuten itsekin sanoit, et itse ymmärtänyt Raamattua, joten miksi sitten luotat jonkun muun tekemään tulkintaan? Eikö olisi parempi itse ottaa asioista selvää? Onko ne väitteet tosia? Onko niistä todisteita? jne.
Miksi meidän ylipäätään pitäisi välittää mistään mitä Raamattu sanoo?
Eikö Raamattua ole koottu ohjekirjaksi juuri uskovaisille? Joten eikö silloin ole järkevää, että sitä tulkitaan juuri niiden ihmisten toimesta, joille se on tarkoitettu ja jotka ovat suoria "perillisiä" niille, jotka ovat ko. teoksen kirjoittaneet? Ihmiset, jotka ovat omistaneet elämänsä Raamatun tulkitsemiselle ja uskonnon ohjenuorien tutkimiselle ja niiden mukaan elämiselle ovat mielestäni paras näiden kirjoitusten tulkitsija. Ei Raamattua ole tarkoitettu ohjeeksi uskonnottomille minun käsittääkseni tai tieteen oppikirjaksi. Ortodoksikirkon opetuksen mukaan Raamattua voi ymmärtää vain kirkon jäsenenä, ei sitä ole tarkoitettu ymmärrettäväksi omana riippumattomana lukukirjanaan. Joten jos haluaa ottaa asioista selvää Raamatun suhteen, niin ne selviävät vain kirkon jäsenenä. Ortodokseille Raamatun ohella jokseenkin yhtä tärkeä on peritty tieto, perimä, tai miksi sitä kutsuisi ("Tradition" englanniksi), joka on tietoa, mitä on tarkkaan välitetty sukupolvelta toiseen kirkon sisällä oleellisesti muuttumattomana Kristuksen syntyajoista lähtien. Joten se ohjaa myös osaltaan oikeaan tulkintaan Raamatusta. Toki kuka tahansa voi kirjan lukea, ja on lukenutkin, mutta kun se tehdään omilla ehdoillaan, on sitten seurauksena minun nähdäkseni nämä tuhannet protestanttikirkot jotka kukin tulkitsevat kirjan omalla tavallaan (ja jotka eivät laita mitään merkitystä Traditioon), ja toisaalta uskonnottomat, jotka näkevät Raamatun pelkkänä satukirjana.

Van Cleef kirjoitti:
Eikö voisi olettaa, että jumala itse tietää miten saa minut vakuutettua? Kuten kirjoitin aiemmin, jos hän on olemassa, hän ei ole joko pystynyt tai halunnut todistaa minulle olemassaoloaan.
Tätähän tuossa ylhäällä yritettiin tarjota myös. Lieneeköhän joku uskonnottomien "tukkuvastaus" eli se, mitä tässä tilanteessa aina tarjotaan. No, minun vastaukseni voi olla vastapuolen tukkuvastaus, mutta kirjoitan sen nyt omasta päästäni muiden vastauksia tutkimatta. Eli oletko yrittänyt antaa Jumalan vakuuttaa sinut? Nimittäin kuten siinä Raamatussakin sanotaan, niin tien Jumalan luokse löytävät vain hyvin, hyvin harvat. Oma käsitykseni (en siis ota tätä mistään uskonopeista) on se, että sen taivaspaikan saamiseksi täytyy ihmisen olla aika täydellisen rakastavainen, eikä sinne voi oikein päästää mitään muutaman helpon testin läpäisseitä, vaan ainoastaan niitä, jotka koko sydämestään rakastavat Jumalaa ja kaikkia ihmisiä. Jumala on tiettävästi antanut meille kaiken, mitä tarvitaan vaadittavan tien kulkemiseen, ja osaa siitä jo käsittelin ylläolevissa vastauksissani (mm. pyhien kirjoitukset auttavat huomattavasti siinä, että pääsee tuon tien alkuun). Siteeraan tässä nyt sitten venäläistä pyhää Johannes Kronstadtilaista, jonka kirjaa "My Life in Christ" olen tässä jo pidempään lukenut. "The life of the Christian is all discomfort, narrow, rough way, a cross, requiring discomfort and great patience". Kyllähän se helppo tiekin oli kristillisen ymmärryksen mukaan tarjolla, ja se oli silloin Aatamin ja Eevan aikaan, kun ihminen eli paratiisissa, ei ollut mitään tuskia eikä muita, ja jatkamalla rakkautta Jumalaa kohtaan sitä autiutta olisi jatkunut loputtomiin. Mutta ihminen valitsi toisin. Nyt siis kuolema vapauttaa (no ainakin täällä maan päällä tallaamisesta), mutta valinnan vaihtoehto on edelleen tallella, tuo tie vain on huomattavan paljon kapeampi ja kuoppaisempi kuin alunperin.

Satunnainen kirjoitti:
Minun on kovin vaikeaa ymmärtää, millä ihmeen tulkinnalla kaikki ne iljettävät teot, joihin Jumala Raamatun mukaan suoraan syyllistyy tai käskee seuraajansa ryhtymään, voitaisiin tulkita miksikään muuksi kuin mitä vastenmielisimmäksi pahuudeksi?
Eikös siellä lähinnä ihmiset syyllistyneet pahuuksiin, ja Jumala yritti heitä eri keinoin ohjata oikealle tielle, mutta ihmiset sen kuin vain kapinoivat joka kerta. Loppujen lopuksi se toiminta meni ihan maalliseksi hekumoinniksi, ja siinä ei kai sitten oikein ollut kovin montaa mahdollisuutta muuta kuin "alkaa alusta". Näin minä olen nuo VT:n tapahtumat tulkinnut. Ihminen se siellä tekee pahuuksiaan ja Jumala yrittää ohjata ja esittää rakkauttaan parhaansa mukaan. Mutta valinnan vapaus ihmiselle Jumalan kuvana oli kuitenkin annettu, eikä ketään voi pakottaa rakastamaan ja toimimaan rakkauden edellyttämällä tavalla.

Satunnainen kirjoitti:
Olemassaoloon voisin uskoa, jos Jumala lakkaisi piilottelemasta ja tulisi rehdisti esiin. Toisaalta kunnioitus ja ohjeiden noudattaminen vaatisivat lisäksi, että hän osoittaisi olevansa niiden arvoinen, mihin mielestäni nykytodellisuus ei lainkaan viittaa.
Mutta siellä VT:ssä Hän tuli esiin, sen verran kuin nyt henkiolento voi tulla, mutta sama kapinointimeiniki jatkui ja jatkui ja jatkui joka kerta ihmisten toimesta. Uskoisin, että sama juttu olisi nykypäivänäkin, jos Jumala esittäisi ihmeen, niin ehkä vähän aikaa pidätettäisiin henkeä ja sitten meno jatkuisi taas yhtä raisuna kuin ennenkin. Eli käytännössä Jumalan pitäisi esitellä ihmeitä ja puuttua jokaisen ihmisen tekemisiin melkeinpä joka hetki, ja tuskin tuolloin oikein enää voitaisiin puhua mistään "free will" -vapaudesta ihmisen elämässä. Näin olen tuon asian päätellyt. Vai onko mielestäsi esim. tuo VT:ssä kuvailtu ihmisten kapinallisuus ja pahuus hävinnyt nyky-yhteiskunnassa ja jos Jumala jonkun ihmeen jossain esittäisi, niin kaikki menisivät kauniiseen riviin ja pysyisivät siinä aikojen loppuun?
 

Stigu

Jäsen
Tuosta Jumalan olemassaolosta. Itse olen sitä mieltä, että usko perustuu sisäiseen kokemukseen, ei ulkoiseen havainnointiin. Tämän takia en usko, että tiede tulee ikinä selvittämään, onko jumalaa olemassa vai eikö sitä ole olemassa. Samasta syystä, en odota että yksikään jumala esim. kävelisi Atlantin yli todistaakseen jumaluutensa. Jumala on jokaisen ihmisen omassa sisäavaruudessa, ja tiedän ihmisiä, joille heidän jumalansa on yhtä tosi kuin minulle esim. K-kaupan tarjous Pirkka-pakastepizzoista tai se että ulkona on tällä hetkellä kylmä. Minulla ainakaan ei ole mitään tarvetta epäillä tai kyseenalaistaa heidän uskoaan, vaikka he kokevat oman jumalansa ja mina en koe sitä.

Sitä en kyllä ymmärrä, että useissa uskonnoissa "pelastuu" ainoastaan "oikealla" uskolla. Omaan logiikkaani ei mene, että Jumala olisi ensin luonut ihmisen, ja sen jälkeen sanonut , että vain tietyntyyppiset ihmiset pääsevät taivaaseen/tukin päälle/selviytyvät. Miksi Jumala tekee tuotantovirheen, ja varsinkin joidenkin uskontojen kohdalla tuo tuotantovirhe on about 99% ihmisistä?

Ja esim. kristinuskon mukaanhan ihmiselle on annettu vapaa tahto. No mikä vapaa tahto se on, jos sanotaan että sinulla on vapaa tahto, mutta et pelastu ellet tee näin ja näin.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Siis historiantutkimuksen kannalta sillä on merkitystä, ei kenenkään uskomisen kannalta. Suoraan sanottuna ihmettelen sitä, että Jeesus-tutkijoista niinkin moni on tunnustuksellisia kristittyjä ottaen huomioon, että historiatieteellinen kuva Jeesuksesta ja Raamatun tarinoista ylipäätään on niin erilainen kuin se tunnustuksellisen uskon sisältö, jonka kai yli 99% kristityistä jakaa.

Toki historiantutkimuksen kannalta on, mutta oli hän joku todellinen esim. paikallinen saarnamies tai pelkkä myytti, niin mitään mysteeriä ei ole esim. hänen näkymättömyyden suhteen ulkopuolisissa lähteissä.
Kristityt on ne, joilla on kaikki työ vielä edessään

Oma kanta on, että en tiedä. Voisi olettaa ja olen enemmän sinnepäin kallistunut, että ehkä on ollut joku paikallinen saarnamies, jonka pohjalle on kuulopuheiden perusteella vuosikymmenten jälkeen synnytetty tarinaa ja se on kasvanut lisää legendaa kun tarinoiden päälle on aikojen saatossa ympätty lisää ja editoitu ja muunneltu jne., ihmisten toimesta, jotka ovat uskoneet tai halunneet uskoa ja joiden tekstejä sitten ovat tulkinneet muut kristityt.
Ehkä siksi kriittisen ajattelun puute lähdemateriaalia kohtaan ja siksi se on niin epämääräinen ja heikko. Se ei siis ole välttämättä mikään tietentahtoen tehty väärennös ja valhe.
Christopher Hitchens esitti, että se tarinan sepitteellisyys voisi antaa olettaa jonkun oikean henkilön olleen olemassa, mutta ei ole mitään syytä USKOA, että Raamatun Jeesus oli olemassa.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Ja esim. kristinuskon mukaanhan ihmiselle on annettu vapaa tahto. No mikä vapaa tahto se on, jos sanotaan että sinulla on vapaa tahto, mutta et pelastu ellet tee näin ja näin.

Eihän nuo ole poissulkevia? Vapaa tahto siten, että Jumala ei tee ihmisen puolesta asioita, vaan ihmisellä on se oma valta tehdä mitä lystää. Ja kristinuskon pelastumiseen pitäisi riittää pelkkä usko Jeesukseen eli ei käytännössä liity vapaaseen tahtoon mitenkään. Toki se oma usko yleensä vaikuttaa myös siihen omaan tahtoon.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja esim. kristinuskon mukaanhan ihmiselle on annettu vapaa tahto. No mikä vapaa tahto se on, jos sanotaan että sinulla on vapaa tahto, mutta et pelastu ellet tee näin ja näin.
Paitsi ettei noilla tekemisilläkään ole nyt ihan niin väliä. Muistat vaan katua ja hokea joitain ritirampsuja aina aika ajoin.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Eikö Raamattua ole koottu ohjekirjaksi juuri uskovaisille? Joten eikö silloin ole järkevää, että sitä tulkitaan juuri niiden ihmisten toimesta, joille se on tarkoitettu ja jotka ovat suoria "perillisiä" niille, jotka ovat ko. teoksen kirjoittaneet? Ihmiset, jotka ovat omistaneet elämänsä Raamatun tulkitsemiselle ja uskonnon ohjenuorien tutkimiselle ja niiden mukaan elämiselle ovat mielestäni paras näiden kirjoitusten tulkitsija. Ei Raamattua ole tarkoitettu ohjeeksi uskonnottomille minun käsittääkseni tai tieteen oppikirjaksi. Ortodoksikirkon opetuksen mukaan Raamattua voi ymmärtää vain kirkon jäsenenä, ei sitä ole tarkoitettu ymmärrettäväksi omana riippumattomana lukukirjanaan. Joten jos haluaa ottaa asioista selvää Raamatun suhteen, niin ne selviävät vain kirkon jäsenenä. Ortodokseille Raamatun ohella jokseenkin yhtä tärkeä on peritty tieto, perimä, tai miksi sitä kutsuisi ("Tradition" englanniksi), joka on tietoa, mitä on tarkkaan välitetty sukupolvelta toiseen kirkon sisällä oleellisesti muuttumattomana Kristuksen syntyajoista lähtien. Joten se ohjaa myös osaltaan oikeaan tulkintaan Raamatusta. Toki kuka tahansa voi kirjan lukea, ja on lukenutkin, mutta kun se tehdään omilla ehdoillaan, on sitten seurauksena minun nähdäkseni nämä tuhannet protestanttikirkot jotka kukin tulkitsevat kirjan omalla tavallaan (ja jotka eivät laita mitään merkitystä Traditioon), ja toisaalta uskonnottomat, jotka näkevät Raamatun pelkkänä satukirjana.

Et näe mitään objektiivisuuden ja kriittisen ajattelun puutteen mahdollisuutta tummentamassani?
Ja koko teskti pätee esim. Islamiin ja sen oppineisiin ja auktoriteetteihin ja tekstin tulkitsijoihin. Samalla logiikalla he ovat oikeassa Islamin teksteistä, koska vain he osaavat tulkita Koraania tai Hadith -tekstejä oikein. Kysyn myös uudelleen: onko usko luotettava keino määrittää onko jokin väite totta?


Tätähän tuossa ylhäällä yritettiin tarjota myös. Lieneeköhän joku uskonnottomien "tukkuvastaus" eli se, mitä tässä tilanteessa aina tarjotaan. No, minun vastaukseni voi olla vastapuolen tukkuvastaus, mutta kirjoitan sen nyt omasta päästäni muiden vastauksia tutkimatta. Eli oletko yrittänyt antaa Jumalan vakuuttaa sinut? Nimittäin kuten siinä Raamatussakin sanotaan, niin tien Jumalan luokse löytävät vain hyvin, hyvin harvat. Oma käsitykseni (en siis ota tätä mistään uskonopeista) on se, että sen taivaspaikan saamiseksi täytyy ihmisen olla aika täydellisen rakastavainen, eikä sinne voi oikein päästää mitään muutaman helpon testin läpäisseitä, vaan ainoastaan niitä, jotka koko sydämestään rakastavat Jumalaa ja kaikkia ihmisiä. Jumala on tiettävästi antanut meille kaiken, mitä tarvitaan vaadittavan tien kulkemiseen, ja osaa siitä jo käsittelin ylläolevissa vastauksissani (mm. pyhien kirjoitukset auttavat huomattavasti siinä, että pääsee tuon tien alkuun). Siteeraan tässä nyt sitten venäläistä pyhää Johannes Kronstadtilaista, jonka kirjaa "My Life in Christ" olen tässä jo pidempään lukenut. "The life of the Christian is all discomfort, narrow, rough way, a cross, requiring discomfort and great patience". Kyllähän se helppo tiekin oli kristillisen ymmärryksen mukaan tarjolla, ja se oli silloin Aatamin ja Eevan aikaan, kun ihminen eli paratiisissa, ei ollut mitään tuskia eikä muita, ja jatkamalla rakkautta Jumalaa kohtaan sitä autiutta olisi jatkunut loputtomiin. Mutta ihminen valitsi toisin. Nyt siis kuolema vapauttaa (no ainakin täällä maan päällä tallaamisesta), mutta valinnan vaihtoehto on edelleen tallella, tuo tie vain on huomattavan paljon kapeampi ja kuoppaisempi kuin alunperin.

Olen yrittänyt ja kuten sanoin olen avoin kaikille hypoteeseille, mutta se ei voi perustua uskolle, tarvitsen enemmän. Ensimmäisen kerran tuli epäilys kristinuskon epämääräisyydestä rippikoulussa ja sen jälkeen konfirmaatiotilaisuudessa suoritetun ehtoollisen aikana tuli ajatus, että tämä on ihan hölmöä. Muistan erittäin hyvin. Raamattua en lukenut kuin vasta myöhemmin.
Yksi asia, mikä pisti myös miettimään on, ajatus, että sinun on pakko rakastaa ("koko sydämestään") ja uskoa johonkin, jota sinun on samanaikaisesti pelättävä (sinut uhataan tuomita ikuiseen kadotukseen, jos et rakasta ja osta tarjousta). Mikä groteski ajatus.
Olen lukenut viime aikoina Koraania ja tämä sama viesti löytyy.
Ja tällainen vetoomus meidän itsekeskeisyyteen ja syyllisyyteen: "Olet syntinen, mutta piristy!, kaikki on luotu meitä varten ja taivaalla on suunnitelma juuri sinua varten".
Sadomasokismia.

Koko kristinuskon ajatus, että olisin leimattu jonkun toisen tekemällä teolla/”synnillä” ja sen lisäksi leimattu sen ”synnin” vuoksi suoritetulla ihmisuhrilla (joka jo itsessään on vastenmielinen) on epämiellyttävä ja luotaantyöntävä. Ihmisuhrilla, jota en ole pyytänyt, en halua enkä tarvitse.

“Is it moral to believe that your sins can be forgiven by the punishment of another person.” - C.Hitchens

Aatamia ja Eevaa ei ole koskaan ollut olemassa, ei ole voinut olla olemassa (dna tutkimus).
Ja Aatami/Eeva tarinaan liittyen kts. liitekuva ReligionZappa.

Tummentamani "Nyt siis kuolema vapauttaa (no ainakin täällä maan päällä tallaamisesta)" on kertakaikkisen masentava ajattelu. Tämän elämän arvoa alentava. Elämän, joka meillä ainakin on (ehkä tämäkin on vain jokin illuusio tai avaruusolioiden tietokoneohjelma, who knows, mutta ainakin me eletään sitä).

"Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta.”
(Matteus 6:19-20. Jeesus vuorisaarnassa)

”Älkää rakastako maailmaa, älkää sitä, mikä maailmassa on. Jos joku rakastaa maailmaa, Isän rakkaudella ei ole hänessä sijaa. Sillä mitä kaikkea maailmassa onkin, ruumiin halut, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä, se kaikki on maailmasta, ei Isästä. Ja maailma himoineen katoaa, mutta se, joka tekee Jumalan tahdon, pysyy iäti.” (1. Johanneksen kirje 2:15-17)

Miksi meidän pitäisi välittää mistään mitä Raamattu sanoo?
--------------------------------------------------------------------------

"there are no final solutions; there is no absolute truth; there is no supreme leader; there is no totalitarian solution that says if you would just give up your freedom of inquiry, if you would just give up, if you would simply abandon your critical faculties, the world of idiotic bliss can be yours." - C-Hitchens

-------------------------------------------------------------------------
 

Liitteet

  • hitchensdivinenorthkorea.jpg
    hitchensdivinenorthkorea.jpg
    148,1 KB · kertaa luettu: 240
  • ReligionZappa.jpg
    ReligionZappa.jpg
    276,9 KB · kertaa luettu: 228
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onhan sitä esitetty kaikenlaista aikadilataatioita yms. että pystyttäisiin selittämään lyhyt ihmisen maan päällä olemisen aika. En nyt noita purematta niele, mutta ei minusta nyt ole välttämättä todistettu täysin tiiviisti sitä, etteikö elämä täällä pallolla olisi ollut olemassa paljon lyhyemmän ajan kuin luullaan.

...

En lähde tästä vänkäämään, koska en ole asiaa yliopistotasolla tutkinut, mutta jotenkin minulla on sellainen kuva, ettei ole pystytty osoittamaan ilman mitään epäilyksiä ja aukkoja, kuinka mistäkin bakteerista tuli ameeba ja kalasta lintu ja niin edelleen, noin raskaasti yksinkertaistaen. Toki varmaan evoluutioteoriaan ollaan voitu mahduttaa monenlaisia löytöjä, mutta onko se kaikki nyt niin selvästi varmasti toteen näytetty?
Jos kriteerit on noin tarkat, ei varmaan yhtään tieteellistä teoriaa ole koskaan aukottomasti todistettu, aina voi löytää jotain mistä vängätä. Silloin tosin tieteen tekeminen on aika turhaa, koska mistään ei voi koskaan olla täysin varma.

Tätähän tuossa ylhäällä yritettiin tarjota myös. Lieneeköhän joku uskonnottomien "tukkuvastaus" eli se, mitä tässä tilanteessa aina tarjotaan. No, minun vastaukseni voi olla vastapuolen tukkuvastaus, mutta kirjoitan sen nyt omasta päästäni muiden vastauksia tutkimatta. Eli oletko yrittänyt antaa Jumalan vakuuttaa sinut? Nimittäin kuten siinä Raamatussakin sanotaan, niin tien Jumalan luokse löytävät vain hyvin, hyvin harvat.
Miksi yrittäisin antaa jumalan vakuuttaa minut? Eikö jumala pysty siihen, jos en erikseen anna? Ja oletko sinä yrittänyt antaa Zeuksen, Vishnun tai Ukko Ylijumalan vakuuttaa sinut?

Ja tukkuvastaus joo, kuten mainitsin, oman versioni lainasin Matt Dillahuntylta.

Eikös siellä lähinnä ihmiset syyllistyneet pahuuksiin, ja Jumala yritti heitä eri keinoin ohjata oikealle tielle, mutta ihmiset sen kuin vain kapinoivat joka kerta. Loppujen lopuksi se toiminta meni ihan maalliseksi hekumoinniksi, ja siinä ei kai sitten oikein ollut kovin montaa mahdollisuutta muuta kuin "alkaa alusta". Näin minä olen nuo VT:n tapahtumat tulkinnut.
Vaikka kuinka yrittäisit rationalisoida, joka ikinen kuolema ja helvettiin joutunut ihminen on jumalan syytä. Jos jumala on kaikkivaltias ja näkee kaiken, kuten kristinusko opettaa, tiesi hän jo maailman luodessaan suurimman osan ihmiskunnasta joutuvat helvetin kadotukseen, eli kaikki se kuului hänen suunnitelmaansa. Minusta aika mulkku jätkä tuollainen.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihminen se siellä tekee pahuuksiaan ja Jumala yrittää ohjata ja esittää rakkauttaan parhaansa mukaan.
Hyvänä esimerkkinä tuosta rakastavasta ohjauksesta on antaa ihmisille lait, joissa mm. määrätään kuolemantuomioita jos mistä syystä, ja toisaalta esimerkiksi hyväksytään orjuus ja suorastaan ohjeistetaan kuinka raa'alla tavalla orjiaan on sallittua kohdella (rajahan asettuu todella humaanisti sallimaan pahoinpitelyn, mutta ei suoraa tappamista; vammoihinsa hitaasti menehtyviä ei lasketa).

Ja kyllähän Jumala suoraan ohjeistaa valittua kansaansa toteuttamaan kansanmurhia. Tai eihän koko kansaa välttämättä tuhottu, koska nuorilla naisilla oli parempaakin käyttöä seksiorjina...
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No kun se on kaikkivaltias. Oi sinä pieni ihminen, joka uskallat käydä kaikkivaltiasta vastaan ja epäillä hänen tahtoaan! Tutkimattomia ovat Herran tiet.

Mutta joo, noinhan se menee. Tuossa keskimmäisessä tapauksessa on vielä sekin, että vammautumisella on todennäköisesti jokin syvempi merkitys: pääset ehkä kertomaan sairaalahenkilökunnalle Jeesuksesta tai sitten sua varjeltiin joltain tulevalta pahemmalta. Ehkä esimerkiksi olisit joskus huomannut olevasi lahjakas rallikuski, mikä olisi saattanut himmentää uskoasi ja nyt Jumala armossaan varjeli sinua viemällä kävelykykysi.

Äskeistä ei ehkä moni usko todeksi, mutta ihan noin konkreettisen älyvapaita päättelyketjua olen aikoinaan kuullut aikuisilta ihmisiltä. Itsekin niin ajattelin nuorena, mutta pikkuhiljaa vartuttuani en aivan noin suoria ja älyttömiä päättelyjä tehnyt, vaikka usko oli keskeinen osa elämääni vielä tuolloin. Nythän tuo lähinnä vituttaa, kun ison osan elämääni tulin moiseen tuhlanneeni.

Koska olen palstan avoimesti uskovien harvalukuista joukkoa, saanen esittää oman näkökulmani.

Minulla on kaikki moraalinen ja muukinv vastuu valinnoistani. Laitanko turvavyön kiinni vai en. Mitä syön, tupakoinko, milloin menen jäälle jne... Vaikka "hiuskarvakaan ei katkea Herran tietämättä" niin mitään en voi laittaa Jumalan piikkiin.

Uskon, että monien tapahtumien merkitys, tarkoitus, aukeaa vuosia myöhemmin vaikka niitä ei aktiivisesti märehtisikään. "Tutkimattomat ovat Herran tiet", joten miksi niillä pitäisi edes spekuloida? "Elämä on lahja" joten siitä tulee pitää huolta.

Ja en todellakaan ole mikään harvinaisuus ainakaan omissa piireissäni.

Oikeastaan koko kysymys Jumalan olemassaolosta on, no, turha. Mitään hyvää tuskin saisin elämääni lisää päättämällä sitoutua ajatukseen, ettei Jumalaa ole. Jos taas häntäsitäwhatever ei ole, koko idea on hyvässä elämässä, joka näyttäisi toteutuvan tätä tietä. Jos taas valitsemana jumala on väärä... no, millä todennäköisyydellä löytäisin oikean.

Joten ei ole kannattavaa korjata jotain mikä ei ole rikki. Muutenkin on tarjolla identiteettikriisiä ihmiselle, joka onnekseen on syntynyt maahan ja aikaan jossa elämä ei ole pelkkää selviytymistaistelua. Silkkaa typeryyttä olisi kriisiyttää oma jumalasuhteensa, kun sillä ei kuitenkaan mitään pysty voittamaan.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Oikeastaan koko kysymys Jumalan olemassaolosta on, no, turha. Mitään hyvää tuskin saisin elämääni lisää päättämällä sitoutua ajatukseen, ettei Jumalaa ole. Jos taas häntäsitäwhatever ei ole, koko idea on hyvässä elämässä, joka näyttäisi toteutuvan tätä tietä. Jos taas valitsemana jumala on väärä... no, millä todennäköisyydellä löytäisin oikean.

Jos omat olosuhteet ovat tuollaiset, niin ei kai siinä jumalasuhteen haastamisessa hyötyjä olekaan. Ex-lestadiolaisena tuntuma aiheeseen oli erilainen, koska merkittävä osa ajatteluenergioista meni erilaisten uskonnosta kumpuavien ristiriitojen miettimiseen ja ylipäätään siihen, että homma vaikutti bullshitiltä. Edes (uskonnosta aiheutuvien) ongelmienkaan keskellä en kuitenkaan usko, että ihminen voisi varsinaisesti valita sen, mitä asiasta ajattelee. En usko, että "sitoutuminen" tiettyyn ajattelumalliin olisi kovin tuloksekasta. Tiedät mitä tiedät ja uskot mitä uskot, ei itseä voi tämän suhteen helposti huijata.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Et näe mitään objektiivisuuden ja kriittisen ajattelun puutteen mahdollisuutta tummentamassani?
Ja koko teskti pätee esim. Islamiin ja sen oppineisiin ja auktoriteetteihin ja tekstin tulkitsijoihin. Samalla logiikalla he ovat oikeassa Islamin teksteistä, koska vain he osaavat tulkita Koraania tai Hadith -tekstejä oikein. Kysyn myös uudelleen: onko usko luotettava keino määrittää onko jokin väite totta?
Varmaan tieteellisesti analysoiden on käytettävä lähdekritiikkiä ja objektiivisuutta ja kriittistä ajattelua jne. Mutta käsittääkseni uskonnon ilmoitusta ei ole tarkoitus samalla tavalla käsitellä. Sen uskotaan olevan Jumalalta, Jumalan inspiroimaa tekstiä. Käsittääkseni tiede ei voi menetelmillään tällaisia oikein käsitellä. Tietenkin voi soveltaa tieteen menetelmiä uskonnossa oleviin ilmoituksiin, ja silloin saadaan juuri sellaiset tulokset, kuin mitä sinäkin olet päätellyt. Mutta jos on olemassa joku henkimaailma, niin silloin käsittääkseni tämä tieteen keinojen soveltuvuusalue loppuu, ja saadaan "järjettömiä tuloksia". Jos lähtee siitä, että kaikki on logiikalla rationaalisesti pääteltävissä, eikä mikään ole tieteen ja rationaalisen pohdinnan ulkopuolella, niin silloin uskonto ei ole mielestäni käsitettävissä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö uskonnossa olisi oma logiikkansa ja rationaalisuutensa, mutta sen selvittäminen jää vaan tieteen keinojen ulkopuolelle. Tietenkin tiede voi tutkia näitä yhtymäkohtia, eli onko ollut olemassa joku Raamatussa nimetty kaupunki jne., mutta se uskonnollinen tarina taitaa kyllä jäädä tieteen keinojen ulkopuolle. Näin olen asian ymmärtänyt, mutta voinhan hyvinkin olla väärässä.

Yksi asia, mikä pisti myös miettimään on, ajatus, että sinun on pakko rakastaa ("koko sydämestään") ja uskoa johonkin, jota sinun on samanaikaisesti pelättävä (sinut uhataan tuomita ikuiseen kadotukseen, jos et rakasta ja osta tarjousta). Mikä groteski ajatus.
Ei tuossa mitään pakkoa ole. Monet ihmiset eivät vaan näytä pystyvän rakkauteen (sisään lukien rakkaus Jumalaan ja/tai rakkaus lähimmäiseen eli kaikkiin muihin ihmisiin). Jumala tiettävästi rakastaa tästä huolimatta. Ja tämä Jumalan rakkaus se sitten on mikä siellä maallisen elämän jälkeisessä meiningissä polttelee, koska jos ihminen ei kykene tätä henkiolentoa rakastamaan, niin se silti olemassa oleva vastarakkaus sitten kai kipristelee. Mutta ehkä se ei kaikki ole niin pahaa kuin pelotellaan.

Koko kristinuskon ajatus, että olisin leimattu jonkun toisen tekemällä teolla/”synnillä” ja sen lisäksi leimattu sen ”synnin” vuoksi suoritetulla ihmisuhrilla (joka jo itsessään on vastenmielinen) on epämiellyttävä ja luotaantyöntävä. Ihmisuhrilla, jota en ole pyytänyt, en halua enkä tarvitse.
Ei sinua ole leimattu elämäsi alussa mitenkään (näin ainakin ortodoksit uskovat). Lähdet ikään kuin puhtaalta pöydältä. Mutta valitettavasti se pahuus vaan kristinuskon mukaan pääsi tänne maailmaamme siinä syntiinlankeemuksessa, joten ei tätä elämää pysty oikein millään elämään ilman, etteikö johonkin kiusaukseen lankeaisi. Mutta periaatteessa siis mitään alkupahuutta sinussa ei syntyessäsi ole. Eikä sinua ole leimattu minkään synnin vuoksi ihmisuhrilla, sinulle on vain annettu mahdollisuus valita miten suhtautua Jumalaan. Ns. pelastustyö on Jumalan ja ihmisen kollaboraatio, molempia tarvitaan siinä ja ihmistä vapaaehtoisesti. Minua kiinnostaa tuollainen henkiolio, joka tuntuisi rakastavan ihmisiä yli kaiken, mutta kaikkia ei kiinnosta. Mutta siitä huolimatta sitä rakkautta tarjotaan Jumalan taholta (ja toki sitä pitäisi olla tarjolla uskovienkin taholta) siinä toivossa, että se rakkaus rupeaisi kiinnostamaan jossain vaiheessa. Mutta ei sitä nyt tarvitse niin inhottavana asiana nähdä mielestäni. Olen samaa mieltä uskonnon tuputtajista kanssasi, ja kuten aikaisemmin kerroin, en ole sitä kenellekään väkisin tuputtamassa, kerron vain omista ajatuksistani, jos joku haluaa keskustella (ja tuntuu siltä, että minä aina haluan keskustella ja ymmärtää toisten ihmisten ajatusten kulkua ja yrittän tuoda esille omaa ymmärtämystäni asiasta, jos tuntuu, että että toiset eivät ehkä ole tutkineet asioita siitä näkökulmasta kuin esim. minä olen).

Aatamia ja Eevaa ei ole koskaan ollut olemassa, ei ole voinut olla olemassa (dna tutkimus).
Varmaankin tieteellinen näkökulma on tuollainen, mutta taas ajattelen sitä syntiinlankeemuksen tuomaa maailman muuttumista (ja toisaalta esim. Nooan tulvassa maailma jotenkin muuttui taas, vaikka tietenkin tiede ei voi tuotakaan muutosta tutkia, koska tiede on perillä vain tästä sen jälkeisen maapallon ja korruptoituneen maailmankaikkeuden tilasta ja kehityksestä).

Mutta, ehkä voit minua lyhyesti valistaa ja muistuttaa, että miten tuo DNA-tutkimus todistaa Aatamit ja Eevat olemattomiksi?

Tummentamani "Nyt siis kuolema vapauttaa (no ainakin täällä maan päällä tallaamisesta)" on kertakaikkisen masentava ajattelu.
No, tuo sanamuoto nyt on omani, peräisin partioajoiltani, mutta totta mielestäni siinä mielessä, että koska ihmisen elämässä täällä maan päällä on paljon kärsimystä, niin sitä kärsimystä ei tarvitse jatkaa loputtomiin, ja siksi Jumala antoi kuoleman tavallaan vapauttaakseen langenneen ihmisen loputtomista kärsimyksistä. Toki elämä ei ole (ainakaan toivottavasti) pelkkää kärsimystä, vaan siitä voi iloita paljonkin, ja näin tekevät myös nämä "oikeinuskovaiset".
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Vintsukka kirjoitti:
Miksi yrittäisin antaa jumalan vakuuttaa minut? Eikö jumala pysty siihen, jos en erikseen anna? Ja oletko sinä yrittänyt antaa Zeuksen, Vishnun tai Ukko Ylijumalan vakuuttaa sinut?
Kuten sanoin, Jumalan luokse vievän tien löytäminen ei ole helppoa eikä sen tien kulkeminen. Ja siihen tarvitaan Jumalan ja ihmisen yhteistyötä. Ymmärtääkseni rakkaus vaatii toimiakseen kahta osapuolta, ja toinen osapuoli ei voi tehdä kaikkea työtä (tässä tapauksessa Jumala). Jumala ei halua pakottaa ketään uskomaan Häneen tai rakastamaan Häntä, sen vuoksi ihmiselle on annettu vapaa tahto. Joten siinä mielessä Jumala ei anna sinulle uskoa ("pakota") jos sinä et halua, Hän ei "kykene" halussaan rakastaa kaikkia tuohon pakottamiseen. Joten ehkä Jumala ei ole siinä mielessä kaikkivaltias, koska Hän on itse rakkaus ja Hän ei kykene rakkauttaan sammuttamaan. Tämä olisi minun arvaukseni. Ja ei, en ole yrittänyt antaa Zeuksen, Vishnun tai Ukko Ylijumalan vakuuttaa minua, koska olen omistautunut kristinuskoon, ja ensimmäinen käsky sanoo, että "älä pidä muita Jumalia".

Vintsukka kirjoitti:
Vaikka kuinka yrittäisit rationalisoida, joka ikinen kuolema ja helvettiin joutunut ihminen on jumalan syytä. Jos jumala on kaikkivaltias ja näkee kaiken, kuten kristinusko opettaa, tiesi hän jo maailman luodessaan suurimman osan ihmiskunnasta joutuvat helvetin kadotukseen, eli kaikki se kuului hänen suunnitelmaansa.
Ihmisellä on valinnan mahdollisuus. Kuolema nyt ei ole valitettavasti valittavissa syntiinlankeemuksen jälkeen, mutta kuolema nähdään ortodoksiuskossa ikään kuin porttina toiseen elämään, joten ei se nyt niin paha paikka ole. Ja tosiaan ihminen voi valita miten hän vastaa Jumalan rakkauteen. Toiset eivät sitä rakkautta tunne ja toiset tuntevat. Se Jumalan rakkaus on siellä portin takanakin ja voi vähän "poltella", mutta jotenkin minulla on tunne, että ei siellä mitään varsinaista kidutusta ja liekillä polttamista ole. Siellä on vain Jumalan rakkaudesta pidättäytymistä. Ja sitten "kuilun" toisella puolella Jumalan rakkauteen osallistumista.

Ja vaikka Jumala kuinka "tietää", niin Hän antaa silti ihmiselle vapaan tahdon, eikä Hänen tietämisensä pakota ihmistä mitenkään tekemään ratkaisuaan, ihminen tekee sen Jumalan "tiedosta" riippumatta. Minusta Jumalan etukäteen tietäminen ja ihmisen vapaa tahto eivät ole mitenkään sidoksissa toisiinsa, mutta ymmärrän, että tuo asia on varmaan monelle vaikea (mahdoton?) ymmärtää.

Ja Jumalan suunnitelma tai paremminkin tahto/toivo on se, että kaikki voisivat Häntä rakastaa ja tulla Hänen luokseen, mutta kun jollekin annetaan vapaa tahto, niin se taitaa olla vapaan tahdon looginen seuraus, että kaikki eivät toimi jonkun toisen haluamalla tavalla, vaan toteavat itse tietävänsä paremmin ja toimivat sen mukaan. Se on kai ihan luonnollista, eikä siitä tosiaan tule mielestäni rangaista, mutta se on vaan Jumalan olemus, että Hän rakastaa kaikkia ja se rakkaus sitten tuntuu eri tavalla eri ihmisille.

Satunnainen kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä tuosta rakastavasta ohjauksesta on antaa ihmisille lait, joissa mm. määrätään kuolemantuomioita jos mistä syystä, ja toisaalta esimerkiksi hyväksytään orjuus ja suorastaan ohjeistetaan kuinka raa'alla tavalla orjiaan on sallittua kohdella (rajahan asettuu todella humaanisti sallimaan pahoinpitelyn, mutta ei suoraa tappamista; vammoihinsa hitaasti menehtyviä ei lasketa).

Ja kyllähän Jumala suoraan ohjeistaa valittua kansaansa toteuttamaan kansanmurhia.
Tosiaan Jumala yritti ensin ohjata kansaansa lakien avulla (ja nämä lait nähdään ainakin ortodoksikristillisyydessä Jumalan sanana joka on sama kuin Jumalan poika eli Jeesus). Tärkein osa lakia olivat nuo kymmenen käskyä. Nuo loput ovat enemmän käytännön olosuhteisiin sovellettu siinä yhteiskunnassa, kuin silloin elettiin, eivätkä ole tarkoitettu esim. noudatettaviksi Jumalan pojan maan päälle tulemisen jälkeen. Näin olen asian ymmärtänyt. Jumala yritti ohjata kansaansa, joka oli tottelematon, aika kovalla kädellä ja toivoi sen ottavan siitä opikseen, mutta eikös mitä, sama toimintatapa vain jatkui ihmisten keskuudessa. Ja kuten ylhäällä sanoin, niin ei kuolema mikään lopullinen loppu ole kristinuskon mukaan, joten ehkä jossain mielessä kuolemantuomio oli helpotus ihmiselle, joka ei osannut tehdä paljon muuta kuin pahaa itselleen ja muille. En osaa kaikkia lakeja yksityiskohtaisesti selittää, koska minua ei ole valaistu niiden selittämiseen, mutta noin uskoisin ehkä asioiden ylimalkaan olevan.

Ja käsittääkseni jotkut kansat olivat valinneet itselleen kauhistuttavia tapoja. Ehkä Jumala oli heitäkin yrittänyt ohjeistaa, mutta he olivat ehkä kääntyneet vain enemmän ja enemmän täysin epämoraalisiin toimintatapoihin. Joten ehkä siinä mielessä ei ollut enää mitään tehtävissä ja oli aika aloittaa alusta. Mutta en todellakaan tiedä yksityiskohtaisesti kaikkia syitä, joten menee arvailuksi minun puolestani. Mutta ehkä on vähän arvailua sekin, että Jumala täysin syyttä antaisi suurien kansajoukkojen tuhoutua?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos omat olosuhteet ovat tuollaiset, niin ei kai siinä jumalasuhteen haastamisessa hyötyjä olekaan. Ex-lestadiolaisena tuntuma aiheeseen oli erilainen, koska merkittävä osa ajatteluenergioista meni erilaisten uskonnosta kumpuavien ristiriitojen miettimiseen ja ylipäätään siihen, että homma vaikutti bullshitiltä. Edes (uskonnosta aiheutuvien) ongelmienkaan keskellä en kuitenkaan usko, että ihminen voisi varsinaisesti valita sen, mitä asiasta ajattelee. En usko, että "sitoutuminen" tiettyyn ajattelumalliin olisi kovin tuloksekasta. Tiedät mitä tiedät ja uskot mitä uskot, ei itseä voi tämän suhteen helposti huijata.

Olivatko "uskonnosta kumpuavat ristiriidat" luonteeltaan yksilöllisiä, vain sinun sisäisiäsi siis, vai yhteiskunnallisia ja täten aikaan sidottuja, vai kertakaikkisen perusteellisia kuten maailmankaikkeuden olemukseen, syntyyn ja sen voimatekijöihin liittyviä?

Ei tietenkään ole pakko kertoa. Näissä keskusteluissa on täysi oikeus vetää raja juuri siihen kohtaan kun itse haluaa.

Itse olen siitä kivassa älyllisesti vapauttavassa raossa, ettei ole jälkikasvua enkä tule sitä saamaankaan. Näin ollen hengailen elämäni läpi ilman kulttuurin siirtämiseen liittyviä paineita.

Toki kasvatan, opetan ja vien kulttuuria eteenpäin niin työssä kuin vapaa-ajalla, mutta valinnan sisällöstä ja muodosta maailmankuvan tulkinnaksi tekevät lasten vanhemmat, lainsäätäjä, työnantaja jne...

Ihmettelen toistuvasti sitä, miksi keskustelu uskonnosta menee agressiiviseksi ja ivalliseksi (et sinä @olkikuukkeli siihen viestissäsi syyllistynyt) puolin toisin, kun se voisi olla hyvin hedelmällinen tapa tutustua kanssaihmisiin.

Tämä, että ihmisen uskolle tarvitaan otsikko, on yksi harha. Sinäkin mainitset olevasi Ex-lestadiolainen. Se toki kertoo siitä, miten sinua on opetettu. Ei siitä, miten sinä ajattelet ja / tai olet ajatteluusi päätynyt. Kuten ei matematiikan opettajasi nimikään määritä sitä, kuinka osaat matematiikkaa tai ruotsin kielen pakollisuus sitä, että minä osaisin ruotsia tai asevelvollisuuden suorittaminen sitä että minä osaisin ampua.

Tätä palstaa lukiessa havaitsee toisinaan, kuinka ateistiksi profiloituva kirjoittaja vetoaa johonkin tahoon hyvin fundamentalistisesti, uskonnonomaisesti. On päätetty sitoutua tiettyyn ajatusmalliin, ja sitä jumalaa palvotaan eli käytännössä omaa maailmanselitystä hoidetaan valittujen opinkappaleiden mukaan.
Sellainen ihminen usein on. On helpompaa olla, kun on joku profeetta jonka viestiä voi kuunnella ja viedä eteenpäin samalla itsestään jotain oppien.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näissä uskontokeskusteluissa valitettavan usein juututaan kaikenlaisiin epäoleellisiin sivuseikkoihin kuten sellaiseen, että onko jumalaa (tai Jumalaa) olemassa, millainen jumala on jne. Näillä asioilla ei ole loppujen lopuksi mitään väliä kun puhutaan uskosta, joka on ihmisluonnolle hyvin perustavanlaatuinen ominaisuus. Maailmassa ei ole uskonnotonta tyhjiötä ja jos sellainen johonkin syntyy, niin se täyttyy kyllä hyvin nopeasti jollakin vastaavalla. Neuvostoliitto oli periaatteessa ateistinen mutta se ei uskontoa hävittänyt Venäjältä ja vastaavasti siellä sitten oli sitten yllin kyllin ufouskovaisia, auratutkijoita ja muita hörhötyksiä.

Pohjimmiltaan uskonnot ja jumalat on luotu ihmistä palvelemaan, vaikka jotkut vääräoppiset päinvastaistakin yrittävät väittää. Valitettavasti niitä on myös valitettavan helppo väärinkäyttää ihmisten kontrollointiin, rahastamiseen, omien harhojen edistämiseen jne. Itse olen sitä mieltä, että koko länsimainen sivistys ja kulttuuri kuitenkin perustuu kristinuskoon, joka oli alun perin orjien ja vähäosaisten uskonto, vaikka paavit ja kuninkaat sen anastivatkin omaan käyttöönsä vuosisadoiksi. Väkivaltaan ja sotaan perustuva Islam, jota levitettiin armeijan voimin, on tuottanut vähän toisenlaisen kulttuurin.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Varmaan tieteellisesti analysoiden on käytettävä lähdekritiikkiä ja objektiivisuutta ja kriittistä ajattelua jne. Mutta käsittääkseni uskonnon ilmoitusta ei ole tarkoitus samalla tavalla käsitellä. Sen uskotaan olevan Jumalalta, Jumalan inspiroimaa tekstiä. Käsittääkseni tiede ei voi menetelmillään tällaisia oikein käsitellä. Tietenkin voi soveltaa tieteen menetelmiä uskonnossa oleviin ilmoituksiin, ja silloin saadaan juuri sellaiset tulokset, kuin mitä sinäkin olet päätellyt. Mutta jos on olemassa joku henkimaailma, niin silloin käsittääkseni tämä tieteen keinojen soveltuvuusalue loppuu, ja saadaan "järjettömiä tuloksia". Jos lähtee siitä, että kaikki on logiikalla rationaalisesti pääteltävissä, eikä mikään ole tieteen ja rationaalisen pohdinnan ulkopuolella, niin silloin uskonto ei ole mielestäni käsitettävissä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö uskonnossa olisi oma logiikkansa ja rationaalisuutensa, mutta sen selvittäminen jää vaan tieteen keinojen ulkopuolelle. Tietenkin tiede voi tutkia näitä yhtymäkohtia, eli onko ollut olemassa joku Raamatussa nimetty kaupunki jne., mutta se uskonnollinen tarina taitaa kyllä jäädä tieteen keinojen ulkopuolle. Näin olen asian ymmärtänyt, mutta voinhan hyvinkin olla väärässä.

(tummennukset omia)

Myönsit juuri, että uskonto/usko ei perustu lähdekritiikkiin, objektiivisuuteen ja kriittiseen ajatteluun.
Kristinuskon ilmoituksen uskotaan olevan jumalalta, mutta mistä tiedät sen? Islam ilmoittaa olevansa jumalan viimeinen ja lopullinen ilmoitus. Mistä tiedät, että se ei ole se oikea? Tai onko kumpikaan? Ehkä joku muun uskonnon jumalan/jumalien viestit ovat oikeita tai ehkä kaikki jumalat/uskonnot ovat vain versioita samasta epätodesta...
Koska uskonto ei perustu lähdekritiikkiin, objektiivisuuteen ja kriittiseen ajatteluun ja todisteisiin, se vaatii uskon. Toistan kysymyksen: onko usko luotettava keino määrittää onko jokin väite totta?

Siitä olen ihan samaa mieltä, että tiede ei voi tutkia (ainakaan tällä hetkellä) yliluonnollista tai väitettyjä "henkimaailmoja". Sinäkään tai kukaan muukaan ei tiedä niistä sen enempää kuin tiede, koska, jos tietäisitte ja pystyisitte osoittaamaan sellaisen olemassaolon, ne eivät olisi enää yliluonnollisia, ne olisivat osa yleistä ymmärrystä asioista.
Joskus oikea vastaus johonkin ilmiöön tai kysymykseen on "en tiedä" ja ennenkuin jokin väite demonstroidaan, ei ole syytä uskoa..
Kvanttifysiikan ilmiöt vaikuttavat "yliluonnolliselta", mutta kun niitä on alettu pystyä mittaamaan ja laskemaan, ne eivät enää sellaisia ole. Ne tulee osaksi tieteen ymmärrystä.

Sekoitat uskonnon ja uskon. Uskonnot ovat historiallisia kysymyksiä. Niiden teksteissä esitetyt tapahtumat ovat sellaisia ja niiden tekstit myös esittävät tieteellisiä väitteitä.
Ja sanoisin, että uskonto voi perustua rationaaliseen ajatteluun, vaikkei lähdekritiikkiä, objektiivisuutta ja kriittistä ajattelua olisi. Se voi olla täysin tietoisesti keksitty.
Usko voi olla tieteen ulottumattomissa, koska se ei perustu rationaalisuuteen tai lähdekritiikkiin, objektiivisuuteen ja kriittiseen ajatteluun.

Raamatussa on oikeita paikkoja, oikeita historiallisia henkilöitä, mutta eihän se tee siitä tarinasta totta. Meillä ei ole yhtään kristinuskon ulkopuolista lähdettä, joka varmistaisi esim. Raamatun Jeesuksen elämästä minkään tapahtuman, niin että se yhdistäisi hänet ja kyseisen tapahtuman historiallisesti. On vain Uusi Testamentti ja sen tekstit ja nekin ovat historiallisesti sepitteellisiä kuten esim. hänen syntymäänsä liittyen.

Ei tuossa mitään pakkoa ole. Monet ihmiset eivät vaan näytä pystyvän rakkauteen (sisään lukien rakkaus Jumalaan ja/tai rakkaus lähimmäiseen eli kaikkiin muihin ihmisiin). Jumala tiettävästi rakastaa tästä huolimatta. Ja tämä Jumalan rakkaus se sitten on mikä siellä maallisen elämän jälkeisessä meiningissä polttelee, koska jos ihminen ei kykene tätä henkiolentoa rakastamaan, niin se silti olemassa oleva vastarakkaus sitten kai kipristelee. Mutta ehkä se ei kaikki ole niin pahaa kuin pelotellaan.

Ei sano mulle mitään. Eli se on minun syy, koska en pysty tarjotun aineiston pohjalta rakastamaan tätä henkiolentoa, mutta hän rakastaa anyway...
Kuulostaa hölynpölyltä.

Ei sinua ole leimattu elämäsi alussa mitenkään (näin ainakin ortodoksit uskovat). Lähdet ikään kuin puhtaalta pöydältä. Mutta valitettavasti se pahuus vaan kristinuskon mukaan pääsi tänne maailmaamme siinä syntiinlankeemuksessa, joten ei tätä elämää pysty oikein millään elämään ilman, etteikö johonkin kiusaukseen lankeaisi. Mutta periaatteessa siis mitään alkupahuutta sinussa ei syntyessäsi ole. Eikä sinua ole leimattu minkään synnin vuoksi ihmisuhrilla, sinulle on vain annettu mahdollisuus valita miten suhtautua Jumalaan. Ns. pelastustyö on Jumalan ja ihmisen kollaboraatio, molempia tarvitaan siinä ja ihmistä vapaaehtoisesti. Minua kiinnostaa tuollainen henkiolio, joka tuntuisi rakastavan ihmisiä yli kaiken, mutta kaikkia ei kiinnosta. Mutta siitä huolimatta sitä rakkautta tarjotaan Jumalan taholta (ja toki sitä pitäisi olla tarjolla uskovienkin taholta) siinä toivossa, että se rakkaus rupeaisi kiinnostamaan jossain vaiheessa. Mutta ei sitä nyt tarvitse niin inhottavana asiana nähdä mielestäni. Olen samaa mieltä uskonnon tuputtajista kanssasi, ja kuten aikaisemmin kerroin, en ole sitä kenellekään väkisin tuputtamassa, kerron vain omista ajatuksistani, jos joku haluaa keskustella (ja tuntuu siltä, että minä aina haluan keskustella ja ymmärtää toisten ihmisten ajatusten kulkua ja yrittän tuoda esille omaa ymmärtämystäni asiasta, jos tuntuu, että että toiset eivät ehkä ole tutkineet asioita siitä näkökulmasta kuin esim. minä olen).

Näitähän tulkintoja on melkein yhtä monta kuin on kristittyjä. Ortdoksien mukaan en tosiaan ole leimattu tällä Aatamin syntiinlankeemuksella, mutta olen kuitenkin jollain tavalla turmeltunut ja tarjous on ostettava, jotta pelastun. Eli pakko on olemassa, jos haluan pelastua ja välttää helvetin ja jumittua sinne. Mutta toisaalta miksi stressata mielikuvituspaikoista...

Varmaankin tieteellinen näkökulma on tuollainen, mutta taas ajattelen sitä syntiinlankeemuksen tuomaa maailman muuttumista (ja toisaalta esim. Nooan tulvassa maailma jotenkin muuttui taas, vaikka tietenkin tiede ei voi tuotakaan muutosta tutkia, koska tiede on perillä vain tästä sen jälkeisen maapallon ja korruptoituneen maailmankaikkeuden tilasta ja kehityksestä).

Mutta, ehkä voit minua lyhyesti valistaa ja muistuttaa, että miten tuo DNA-tutkimus todistaa Aatamit ja Eevat olemattomiksi?

Evoluutio, joka viimeistään nykyisellä dna ja perimä -tutkimuksella on selvää kauraa, todistaa Aatamin ja Eevan mahdottomiksi ja se tarina itsessäänkin on jo ihan lapsellinen esim. naiset vain ilmestyy jostain. He ovat vain kasvottomia nimettömiä synnyttäjiä kun miehet saavat jälkeläisiä.

Ja Nooan tulvaakaan ei koskaan ole tapahtunut. Ensiksikin se taitaa olla suora lainaus sitä edeltäneistä Mesopotamian tulvamyyteistä esim. Gilgamesh ja tiede itseasiassa pystyy todistamaan ettei sellaista maailmanlaajuista tulvaa ole ollut ja onhan se tarinakin ihan naurettava jo itsessään:
How Meteorology Disproves Noah's Flood - YouTube
How Geology Disproves Noah's Flood - YouTube
How Paleontology Disproves Noah's Flood - YouTube
 

Liitteet

  • godbookofmoral.jpg
    godbookofmoral.jpg
    60,6 KB · kertaa luettu: 243
  • is-god-willing-to-prevent-evil-but-not-able.jpg
    is-god-willing-to-prevent-evil-but-not-able.jpg
    90,3 KB · kertaa luettu: 218
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Olivatko "uskonnosta kumpuavat ristiriidat" luonteeltaan yksilöllisiä, vain sinun sisäisiäsi siis, vai yhteiskunnallisia ja täten aikaan sidottuja, vai kertakaikkisen perusteellisia kuten maailmankaikkeuden olemukseen, syntyyn ja sen voimatekijöihin liittyviä?

No, mikäli uskonnollinen yhteisö suhtautuu kielteisesti useampaankin asiaan josta satuin pitämään (esiaviollinen seksi, rock-musiikki, elokuvat jne.), niin siltä pohjaltahan niitä kieltoja alkaa kyseenalaistamaan ja niiden järkiperäisyyttä miettimään. Toki uteliaalle ihmiselle "kertakaikkisen perusteelliset" kysymykset myös olivat kuvioissa mukana. Varsinkin kun olin jo nuorena kiinnostunut ihmisestä ja yhteisöistä ja niiden sisäisestä dynamiikasta ja toiminnasta (sittemmin tämä kiinnostus on johtanut alan koulutukseen hakeutumiseen myös).

Tämä, että ihmisen uskolle tarvitaan otsikko, on yksi harha. Sinäkin mainitset olevasi Ex-lestadiolainen. Se toki kertoo siitä, miten sinua on opetettu. Ei siitä, miten sinä ajattelet ja / tai olet ajatteluusi päätynyt. Kuten ei matematiikan opettajasi nimikään määritä sitä, kuinka osaat matematiikkaa tai ruotsin kielen pakollisuus sitä, että minä osaisin ruotsia tai asevelvollisuuden suorittaminen sitä että minä osaisin ampua.

Lestadiolaisuuteen kasvatetaan ja kasvetaan, se osa elämästäni on kiinteä osa omaa henkilöhistoriaani. Ei se ole mitään harhaa tai kuvitelmaa. Samoin tiedän millainen oma maailmankatsomukseni on.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No, mikäli uskonnollinen yhteisö suhtautuu kielteisesti useampaankin asiaan josta satuin pitämään (esiaviollinen seksi, rock-musiikki, elokuvat jne.), niin siltä pohjaltahan niitä kieltoja alkaa kyseenalaistamaan ja niiden järkiperäisyyttä miettimään. Toki uteliaalle ihmiselle "kertakaikkisen perusteelliset" kysymykset myös olivat kuvioissa mukana. Varsinkin kun olin jo nuorena kiinnostunut ihmisestä ja yhteisöistä ja niiden sisäisestä dynamiikasta ja toiminnasta (sittemmin tämä kiinnostus on johtanut alan koulutukseen hakeutumiseen myös).



Lestadiolaisuuteen kasvatetaan ja kasvetaan, se osa elämästäni on kiinteä osa omaa henkilöhistoriaani. Ei se ole mitään harhaa tai kuvitelmaa. Samoin tiedän millainen oma maailmankatsomukseni on.

Vähän aamukiireessä kirjoittelin huolimattomia. Harhaa on kuvitella, että uskonnollinen yhteisö olisi jotenkin ylivoimainen selittäjä sille, kuinka ihminen toimii, mitä valintoja tekee jne.

Tiedät varmasti itsekin, että perheiden välillä saman yhteisön sisällä on valtavia eroja siitä, kuinka asioita tulkitaan ja miten niihin suhtaudutaan. Uskallan väittää, että muut ympäristötekijät, esimerkiksi sosioekonomiset tai maantieteelliset, vaikuttavat isosti. Saman uskonnollisen viitekehyksen sisällä päädytään huomattavan erilaisiin asenneilmapiireihin kun otetaan nämä seikat huomioon.

Yksilöiden ja yhteisöiden käyttäytymisen selittäminen pelkällä uskonnolla on aivan liian yksinkertaistavaa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
...Ja Nooan tulvaakaan ei koskaan ole tapahtunut. Ensiksikin se taitaa olla suora lainaus sitä edeltäneistä Mesopotamian tulvamyyteistä...

Oikein ja väärin. Kuvainnollinen vedenpaisumus tapahtui, mutta raamattu käyttää sitä sopivasti omaksi hyväkseen.
Ohessa infolinkki, josta löytyy somia muistoja menneistä sääoloista.
Ilmastorealismia: Jääkauden jälkeinen ilmastohistoria pähkinänkuoressa - osa 1

Löytyy maininta Bosborin murtumisesta ja Mustameren syntymisestä.
Edit: Kyseessä on blogi, mutta siitä huolimatta kyseiset seikat ja tekijät ovat olleet olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Vähän aamukiireessä kirjoittelin huolimattomia. Harhaa on kuvitella, että uskonnollinen yhteisö olisi jotenkin ylivoimainen selittäjä sille, kuinka ihminen toimii, mitä valintoja tekee jne.

Historioitsijana ja sosiologiaakin aika paljon opiskelleena sanoisin, että kyllä rakenteet ihmisen käyttäytymistä aika paljon ohjaavat, kulttuurisetkin sellaiset. Näin asiat ainakin minulle ovat näyttäytyneet. Uskonnollinen yhteisö on ylivoimainen selitys vaikkapa sille, miksi valtaosa lestadiolaisnaisista ei ehkäise tai käytä näkyvää meikkiä. Kaikkeen se ei tietysti päde, sosiaalisen kontrollin voima vaihtelee asiasta riippuen, eikä yksittäisiä valintoja tietysti voi välttämättä palauttaa mihinkään yläkategoriaan.

Tiedät varmasti itsekin, että perheiden välillä saman yhteisön sisällä on valtavia eroja siitä, kuinka asioita tulkitaan ja miten niihin suhtaudutaan. Uskallan väittää, että muut ympäristötekijät, esimerkiksi sosioekonomiset tai maantieteelliset, vaikuttavat isosti. Saman uskonnollisen viitekehyksen sisällä päädytään huomattavan erilaisiin asenneilmapiireihin kun otetaan nämä seikat huomioon.

Yksilöiden ja yhteisöiden käyttäytymisen selittäminen pelkällä uskonnolla on aivan liian yksinkertaistavaa.

Tiedän kyllä, tunnen ainakin tuon mainitsemani yhteisön sekä kokemusperäisesti että tutkijana. Uskonnollinen ajattelu ja yhteisöllinen toiminta on minulle tuttua hyvin monelta kantilta.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kristinuskon ilmoituksen uskotaan olevan jumalalta, mutta mistä tiedät sen? Islam ilmoittaa olevansa jumalan viimeinen ja lopullinen ilmoitus. Mistä tiedät, että se ei ole se oikea? Tai onko kumpikaan? Ehkä joku muun uskonnon jumalan/jumalien viestit ovat oikeita tai ehkä kaikki jumalat/uskonnot ovat vain versioita samasta epätodesta...
Totta kai en tiedä, mutta niitä voi tutkia ja esim. ortodoksikristinuskosta löytyvät nuo Pyhät Isät jotka toisistaan tiettävästi riippumattomasti tulkitsevat Raamattua ja joiden kokemukset Jumalasta ovat hyvin samanlaisia. Käsittääkseni Islamissa kaikki oli vain ilmoitusta yhdelle ihmiselle, kun taas Raamattu koostuu kymmenien eri ihmisten kirjoittamista tarinoista tiettävästi. Yhden ihmisen sepustukset ovat mielestäni aina vähän epäilyttäviä, mutta jos kymmenet eri aikakausilta otetut kirjoitukset todistavat samasta asiasta, niin ehkä niihin voi vähän enemmän uskoa. Joten tuollaisia voi käyttää pohjana, ja kai minäkin olen käyttänyt, tyytyessäni ortodoksikristinuskon sanomaan ja ollessani vähemmän välittämättä muista uskonnoista tai uskon suunnista. Protestanttikirkkoja jo kritisoinkin aiemmin ja katolisetkin keksivät omia sääntöjään, poiketen alkuperäisestä kristinuskosta, jota ortodoksit siis käsittääkseni tarkimmin edustavat.

Koska uskonto ei perustu lähdekritiikkiin, objektiivisuuteen ja kriittiseen ajatteluun ja todisteisiin, se vaatii uskon. Toistan kysymyksen: onko usko luotettava keino määrittää onko jokin väite totta?
Riippuu kai väitteestä. Jos kysymyksessä on Raamatussa oleva uskoon liittyvä väite, niin varmaankin se Jumalan ilmoitus on se paras tapa sen todenperäisyyden tutkimiseen. Ja esim. maailman synnystä kerrotaan sekä Raamatussa, että tieteessä. Uskon, että loppupeleissä molempien näkemykset yhtyvät, vaikka ne tällä hetkellä kovasti erilaisilta vaikuttavatkin. Tiede saa uusia tuloksia, ja mahdollisesti Raamatun tulkintakin vielä jotenkin tarkentuu. Sitten taas joihinkin uskosta täysin riippumattomiin väitteisiin varmaan joku tieteellinen tapa on se ainoa oikea tapa selvittää, onko väite totta.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että tiede ei voi tutkia (ainakaan tällä hetkellä) yliluonnollista tai väitettyjä "henkimaailmoja". Sinäkään tai kukaan muukaan ei tiedä niistä sen enempää kuin tiede, koska, jos tietäisitte ja pystyisitte osoittaamaan sellaisen olemassaolon, ne eivät olisi enää yliluonnollisia, ne olisivat osa yleistä ymmärrystä asioista.
Lienemme tosiaan aika samaa mieltä ainakin tästä asiasta, hyvä niin!

Kvanttifysiikan ilmiöt vaikuttavat "yliluonnolliselta", mutta kun niitä on alettu pystyä mittaamaan ja laskemaan, ne eivät enää sellaisia ole. Ne tulee osaksi tieteen ymmärrystä.
Ei ehkä täysin oikea paikka, mutta laitan tähän nyt sellaisen kommentin jonka eilen luin viimeisimmästä Tähdet + avaruus -lehdestä, joka minullekin tulee ja joka nyt käsittääkseni on aika arvostettu tähtitieteen kansantajuistaja Suomessa. Jutussa kosmetologi eli kosmologi tutkijatohtori Tommi Tenkanen, joka työskentelee nykyisin Queen Mary -yliopistossa Lontoossa, toteaa tutkimusalastaan "...tiedoissamme kokonaisuudesta ammottaa vielä isoja aukkoja" ja "Kosmologiassa on tultu todella pitkälle viimeisten 20 vuoden aikana. Ennen kaikkea on löydetty, ettemme ymmärrä vielä juuri mitään...". Juuri tuohon tyyliin minäkin olen yrittänyt argumentoida tähtitieteen kohdalla. Olisi mielenkiintoista tietää, jos palstalla on esim. joku biologi, että onko heidän mielestään saavutettu lähes aukoton ymmärrys kehityksestä tähtienvälisestä orgaanisesta aineesta Einsteiniin, mukaan lukien kaikki vastustamattomasti tapahtuneet välivaiheet, vai onko sielläkin pahoja aukkoja ja ymmärretään elämästä, että emme ymmärrä siitä vielä juuri mitään?

Ja sanoisin, että uskonto voi perustua rationaaliseen ajatteluun, vaikkei lähdekritiikkiä, objektiivisuutta ja kriittistä ajattelua olisi. Se voi olla täysin tietoisesti keksitty.
Voi olla, tai se voi olla Jumalan antamaan ilmoitukseen perustuva.

Usko voi olla tieteen ulottumattomissa, koska se ei perustu rationaalisuuteen tai lähdekritiikkiin, objektiivisuuteen ja kriittiseen ajatteluun.
Tai pikemminkin sanoisin, että se perustuu henkiseen maailmaan, ei materiaaliseen maailmaan, jonka (siis henkisen maailman) uskotaan olevan olemassa (siis uskovien taholta). Se voi olla tai voi olla olematta olemassa, siihen ei oikein tiede pysty sanomaan mitään.

On vain Uusi Testamentti ja sen tekstit ja nekin ovat historiallisesti sepitteellisiä kuten esim. hänen syntymäänsä liittyen.
Mistä tiedät varmasti, että syntymä on sepitetty?

Ei sano mulle mitään. Eli se on minun syy, koska en pysty tarjotun aineiston pohjalta rakastamaan tätä henkiolentoa, mutta hän rakastaa anyway...
Kuulostaa hölynpölyltä.
En sanoisi, että on sinun syysi. Sen tahtomisen on lähdettävä jotenkin ihmisen sydämestä. Jos se etsintä perustuu vain älylliseen hakemiseen, niin sitten ei sitä Jumalaa varmaankaan löydy. En osaa sanoa, miksi jotkut ihmiset eivät kaipaa Jumalaa sydämessään ja operoivat pelkän järjen avulla, ja toiset taas tuntevat sydämessään kaipuun Jumalaa kohtaan. Uskoisin, että jos sitä sydäntään yrittää totisesti kuunnella, niin sieltä löytyy se Jumalan äänikin. Eri asia sitten, haluaako sitä Jumalan ääntä etsiä jne. En minä ainakaan mene tuomisemaan sellaista, joka sitä ei halua etsiä. Yritän vain selittää, miten olen itse asian ymmärtänyt ja miksi ihmiset ajattelevat/toimivat eri tavoilla.

Näitähän tulkintoja on melkein yhtä monta kuin on kristittyjä. Ortdoksien mukaan en tosiaan ole leimattu tällä Aatamin syntiinlankeemuksella, mutta olen kuitenkin jollain tavalla turmeltunut ja tarjous on ostettava, jotta pelastun. Eli pakko on olemassa, jos haluan pelastua ja välttää helvetin ja jumittua sinne.
Olen yrittänyt sanoa, että mitään pakkoa ei ole ostaa mitään tarjouksia, ihmiselle on annettu vapaa tahto. Ja että jos ei halua vastata Jumalan rakkauteen, niin sitten kristityt uskovat, että päätyy sellaiseen paikkaan, missä ei ole Jumalaa rakastavia ihmisiä. Ja kuten sanoin, ei se nyt minun mielestäni niin hirveää ole kuin monet ns. kristityt yrittävät pelotella. Se Jumala sielläkin rakastaa, niin uskomme, ja se voi olla vähän häiritsevää jos ei kerta osaa rakkauteen vastata, mutta ei siellä mitään kauheita kidutuksia muuten käsitykseni mukaan ole.

Evoluutio, joka viimeistään nykyisellä dna ja perimä -tutkimuksella on selvää kauraa, todistaa Aatamin ja Eevan mahdottomiksi ja se tarina itsessäänkin on jo ihan lapsellinen esim. naiset vain ilmestyy jostain. He ovat vain kasvottomia nimettömiä synnyttäjiä kun miehet saavat jälkeläisiä.
Miten se DNA taas todistaakaan, että ei ole ollut mitään Aatamia ja Eevaa? Kai Jumala olisi voinut luoda hyvin samanlaisia otuksia DNA:n suhteen kuin ihminen niiden olematta mitenkään sukua toisilleen? Ja taaskin totean, että ortodoksiuskon mukaan maailma muuttui hyvinkin paljon olemuksessaan syntiinlankeemuksen jälkeen. Aatamin ja Eevan uskotaan olleen ruumiiltaan aika lailla meistä eroavaisia, mm. ei ollut tarvetta ulostamiseen, suvunjatkamiseen, ei ollut sairautta, kuolemaa, jne. Joten en tiedä oliko DNA:takaan sellaisessa mielessä ainakaan, kuin mitä nykyisin havaitsemme. Joten Aatami ja Eeva ovat siinä mielessä tieteen tutkimuksen ulkopuolella varmaankin. Joten millään lähdekritiikillä, objektiivisuudella, kriittisellä ajattelulla ja konkreettisilla todisteilla ei siinä tapauksessa Aatamista ja Eevasta voi sanoa mitään. Kaikki on Jumalan ilmoituksen varassa, ei ainoastaan Raamatussa, mutta mitä Hän on ilmoittanut pyhilleen ja muille ihmisille, jotka yhteneväisesti ovat todistaneet tästä asiasta kirjoituksissaan. Paras tuntemani kirja jossa tästä asiasta kerrotaan on "Genesis, Creation and Early Man: The Orthodox Christian Vision".

Ja Nooan tulvaakaan ei koskaan ole tapahtunut. Ensiksikin se taitaa olla suora lainaus sitä edeltäneistä Mesopotamian tulvamyyteistä esim. Gilgamesh ja tiede itseasiassa pystyy todistamaan ettei sellaista maailmanlaajuista tulvaa ole ollut ja onhan se tarinakin ihan naurettava jo itsessään:
Sama juttu kuin edellä, ainakin osittain, luulenpa, että maapallo muuttui olemukseltaan aika paljon tuon tulvan jälkeen. Esim. ihmisten iät olivat paljon pidempiä siihen aikaan kuin nyt, joten jotakin hyvin fundamentaalista on täytynyt muuttua noista ajoista, joten tulvan etsiminen maapallon tiederekordista tuskin tuottaa tuloksia.

Toki nuo kaikki ovat uskon asioita, mutta en oikein ymmärrä miksi tieteen avulla yritetään kumota tuollaisia asioita joita tiede ei tiettävästi pysty kumoamaan. Ei Raamattu ole mikään tiedekirja olevinaan. Mutta kuten sanoin, uskon, että niin pitkälle kuin tiede pystyy tutkimaan asioita, kaikki tulee loppupeleissä olemaan yhteneväistä Jumalan ilmoituksen kanssa. Niitä yhtymäkohtia vain on harvassa. Raamattu selittää sen mikä jää tieteen ulkopuolelle, tiede pystyy selittämään loput.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös