Minäkin luin oma-aloitteisesti sen 4-5 kertaa enkä siitä oikein paljon mitään ymmärtänyt. Luuletko, että Raamattua voi tulkita oman mielensä mukaan? Tai tietenkin voi, mutta uskon, että sen "oikein" ymmärtämiseksi pitää tukeutua joihinkin suuriin kirkon auktoriteetteihin. Tietenkään ei voi uskoa yhden pyhän tulkintaan sinällään, mutta jos viisi-kuusi tai monen monta eri vuosisadalla riippumatta toisistaan elänyttä ja Raamattua tulkinnutta sanoo saman asian tietystä tekstin osasta, niin laitan painoa näiden elämänsä uskon asioiden ymmärtämiselle omistaneiden miesten ja naisten sanomisiin. Tietenkin se on vielä silloinkin uskon asia, koska heidän tulkintansa tiettävästi perustuu Jumalan valaisemisen saloihin, mutta se tuntuu minusta paljon paremmalta kuin se, että jokainen tulkitsee Raamattua oman päänsä mukaan tai on tulkitsematta. Tästä omasta tulkinnasta on minun käsitykseni mukaan siinnyt nämä tuhannet protestanttikirkot. Kuten tietenkin myös ateistien ja uskonnottomien tulkinnat Raamatusta jotka tekevät sen täysin naurettavaksi satukirjaksi. Tietenkin on aina mahdollista, että joku yksittäinen ihminen oman päänsä mukaan olisi tulkinnut tekstit täysin oikein, mutta pelataan nyt taas vaihteeksi todennäköisyyksillä, ja sanotaan, että ei oikein tunnu kovin todennäköiseltä.
Tietysti voi tulkita oman mielensä mukaan. Pidän aika ongelmallisena kuitenkin tukeutua juuri kirkon auktoriteetteihin. Jo termi kirkon auktoriteetti pitäisi laittaa punavalo vilkkumaan. Eikö siinä ole aika iso riski puolueettomuuteen? He ovat ihmisiä, jotka ovat hyväksyneet jumalan ja tulkitsevat sitä siitä lähtökohdasta. Kuten itsekin sanoit, et itse ymmärtänyt Raamattua, joten miksi sitten luotat jonkun muun tekemään tulkintaan? Eikö olisi parempi itse ottaa asioista selvää? Onko ne väitteet tosia? Onko niistä todisteita? jne.
Miksi meidän ylipäätään pitäisi välittää mistään mitä Raamattu sanoo?
Miksei meillä ole alkuperäisiä kirjoituksia laadittuna sellaisella kielellä, jota kaikki ymmärtäisivät?
Miksi Raamattua pitää tulkita, eikö sen pitäisi olla niin selvästi laadittu ettei niin tarvitse tehdä?
Miksi esim. UT:n Jeesus antaa oletettavasti ihmiskunnan tärkeimmän viestin isolta osaltaan tavalla, joka on helpoin tie väärinymmärrykseen ja tulkintaerimielisyyksiin eli vertauksin ja kielikuvin, perustuen lisäksi kuulopuheeseen?
Ja onko usko luotettava keino määrittää onko jokin väite totta?
Pahoittelen ja pyydän anteeksi sanojeni asettelua. Minulle on vaan jotenkin tullut sellainen tunne, että olet erittäin uskonto-vastainen, joten muotoilin sen sitten "vainoamiseksi". Ei varmaankaan ollut oikea sanavalinta.
Sitä vastustan, että uskonnon varjolla yritetään kontrolloida muita ihmisiä tai kertoa miten he eivät saisi elää tai muut ovat siksi syntisiä kun eivät elä jollain tietyllä tavalla tai eivät olisi oikeutettuja samoihin oikeuksiin tai koulussa pitäisi opettaa kreationisti hölynpölyä lapsille tasavertaisena esim. evoluution/biologian kanssa jne.
Kuvailisin itseäni antiteistiksi ja adeistiksi.
Jokainen saa uskoa mihin haluaa kunhan pitää sen itsellään (poislukien keskustelupalstat jne.) Itse osallistun keskustelupalstoilla asiaan, mutta kenenkään ei tarvitse ottaa mitään mitä kirjoitan vastaan vain sen takia, että minä niin sanon. Kehoitan kaikkia ajattelemaan itsenäisesti ja ottamaan asioista selvää eikä luottamaan sokeasti auktoriteetteihin, koska nykyään tieto on kaikkien ulottuvilla melkeinpä koko ajan mm. älypuhelinten ansiosta.
Minua kiinnostaisi, kuten olen kai aikaisemminkin tässä ketjussa kysynyt, että jos nyt Jumala on tai olisi olemassa, niin miten Hänen pitäisi toimia, jotta esim. sinä uskoisit Häneen, ja voisit jopa kunnioittaa Häntä ja toimia Hänen ohjeidensa mukaan? Tietenkin tällaisessa tapauksessa Sinä olisit se varsinainen Jumala, koska sanelisit ne ehdot, joiden alaisuudessa Hänen pitäisi toimia, mutta kuitenkin, kiinnostaisi tietää, että millainen sen Jumalan pitäisi olla, että siihen useampikin voisi uskoa?
Eikö voisi olettaa, että jumala itse tietää miten saa minut vakuutettua? Kuten kirjoitin aiemmin, jos hän on olemassa, hän ei ole joko pystynyt tai halunnut todistaa minulle olemassaoloaan. Olen avoin kaikille hypoteeseille mukaanlukien jumalahypoteesi. Minun vakuuttaminen ei kuitenkaan onnistu uskolla vaan todisteilla, jotka voidaan vertaisarvioida jne.
En minä pysty etukäteen sanomaan mitkä ne todisteet olisi, jotka todistaisi minulle jumalan olemassolon, koska, jos sanoisin jotakin etukäteen, niin sehän taas loisi sen puolueellisen lähtökohdan, mutta se mitä esim. kristinuskon puolelta on tarjolla, on niin heikko aineisto väitteeseen suhteutettuna, etten yksikertaisesti vilpittömästi pysty uskomaan.
Ja eikö luulisi jumalan arvostavan vilpittömyyttä, vaikken olisi pystynyt uskomaan häneen? Että "ainakin olit rehellinen etkä ottanut kaikkea hyväuskoisesti vastaan vain uskolla!"
Pidän esimerkiksi melko hullulta kuulostavaa muinaiset avaruusoliot- teoriaa uskottavampana, kuin esim. kristinuskoa, koska se on edes jollain tavalla ankkuroitu todellisuuteen. Ei ole ihmeitä eikä mitään yliluonnollista.
Jos Raamatun jumala on olemassa, niin en aio kunnioittaa häntä, vaikka olisi olemassa. En kunnioita jotain, joka tappaa lapsia (
Toinen Mooseksen kirja 12 luku ) tai hukuttaa lähes kaikki, koska ei pidä heistä enää tai uhkaa ikuisella tuomiolla niitä, jotka eivät osta hänen tarjoustaan tai antaa lasten kuolla nälkään tänään, mutta lupaa taivaspaikkaa huomenna (lainaus) jne.
Olen moraalisempi kuin hän. En tarvitse sellaista jumalaa, vaikka hän olisi olemassa.
Ja eikö olisi reilua tuomita minut siinäkin tapauksessa minun elämässä tekemieni tekojen mukaan eikä sen miten paljon häntä palvon tai en palvo?