Minulle on ok oli miten oli, jos Jumala "lakkaa tänään olemasta" niin selvä juttu, sittenhän voisi keskittyä enemmän aivan muuhun. Jos taas Jumala vaikka osoitetaan jotenkin hyvin todennäköiseksi, ei sekään olisi järkytys (paitsi jos kyseessä olisikin jokin tietty jumala). Lähtökohtaisesti asia on tässä mielessä merkityksetön, ei kai se pohtimalla miksikään muutu.
Jumalalla on kuitenkin ominaisuuksia, jotka tekevät siitä merkityksellisen. Toisin kuin teekannulla (jota ei nyt siis ilmeisesti ole olemassa) Jumalalla on potentiaalisesti valtavia, jopa käsittämättömiä vaikutuksia. Tämä tekee asiasta relevantin, etenkin kun olemassaolon todennäköisyydelle on hankala antaa arviota tai jos se arvio on edes symbolisesti luokkaa 50/50. Ehkä jo pienikin todennäköisyys tosin riittää asian ottamiseksi vakavasti, ja näköjään riittääkin.
Mikäli Jumalaa ei ole, eli kun lähdetään ateisteille mielekkäästä oletuksesta, vaikuttaa seuraavalta:
Kaikki on jonkinlaista sattumaa.
Koska kaikki on jonkinlaista sattumaa, kaikki on merkityksetöntä koska kaikki on sattuman tulosta.
Koska kaikki on merkityksetöntä, elämällä ei ole merkitystä saatika siihen sisältyvillä asioilla.
Koska elämään sisältyvillä asioilla ei ole merkitystä, on aivan sama mitä tekee tai jättää tekemättä.
Koska tekojen moraalinen merkitystaso on nolla, on tästä suoraan johdettavissa nihilismi todeksi.
Koska nihilismi on totta, voi joko jatkaa kuvitellen ettei se ole totta tai elää nihilismin mukaisesti.
Koska eläminen kuvitellun mukaan on itsepetosta eikä mielekästä, kannattaa elää nihilistisesti.
Koska kannattaa elää nihilistisesti, elämästä tulee lähinnä hedonismin ja sadismin täyttämää.
Koska itse en pidä hedonismista ja sadismista, menen päättelyketjua taaksepäin. Loogista kunnes...
Pääsen alkupäätelmään, ja ainoastaan sitä muuttamalla voin muuttaa koko ajatusketjua.
Tahdon valita uskoa Jumalan olemassaoloon.
Eräänlainen muoto Pascal`s Wagerista siis. Miksi ihmeessä olisin ateisti? Pelkkä oikeassaolo ei tyydytä esim. vankilassa. Jumala saattaa olla olematta (ainakin kuin me sen käsitämme), mutta siihen uskominen antaa silti elämään paljon lisäväriä ja tiettyä kaiken ylittävää rauhallisuutta.
Jumalalla on kuitenkin ominaisuuksia, jotka tekevät siitä merkityksellisen. Toisin kuin teekannulla (jota ei nyt siis ilmeisesti ole olemassa) Jumalalla on potentiaalisesti valtavia, jopa käsittämättömiä vaikutuksia. Tämä tekee asiasta relevantin, etenkin kun olemassaolon todennäköisyydelle on hankala antaa arviota tai jos se arvio on edes symbolisesti luokkaa 50/50. Ehkä jo pienikin todennäköisyys tosin riittää asian ottamiseksi vakavasti, ja näköjään riittääkin.
Mikäli Jumalaa ei ole, eli kun lähdetään ateisteille mielekkäästä oletuksesta, vaikuttaa seuraavalta:
Kaikki on jonkinlaista sattumaa.
Koska kaikki on jonkinlaista sattumaa, kaikki on merkityksetöntä koska kaikki on sattuman tulosta.
Koska kaikki on merkityksetöntä, elämällä ei ole merkitystä saatika siihen sisältyvillä asioilla.
Koska elämään sisältyvillä asioilla ei ole merkitystä, on aivan sama mitä tekee tai jättää tekemättä.
Koska tekojen moraalinen merkitystaso on nolla, on tästä suoraan johdettavissa nihilismi todeksi.
Koska nihilismi on totta, voi joko jatkaa kuvitellen ettei se ole totta tai elää nihilismin mukaisesti.
Koska eläminen kuvitellun mukaan on itsepetosta eikä mielekästä, kannattaa elää nihilistisesti.
Koska kannattaa elää nihilistisesti, elämästä tulee lähinnä hedonismin ja sadismin täyttämää.
Koska itse en pidä hedonismista ja sadismista, menen päättelyketjua taaksepäin. Loogista kunnes...
Pääsen alkupäätelmään, ja ainoastaan sitä muuttamalla voin muuttaa koko ajatusketjua.
Tahdon valita uskoa Jumalan olemassaoloon.
Eräänlainen muoto Pascal`s Wagerista siis. Miksi ihmeessä olisin ateisti? Pelkkä oikeassaolo ei tyydytä esim. vankilassa. Jumala saattaa olla olematta (ainakin kuin me sen käsitämme), mutta siihen uskominen antaa silti elämään paljon lisäväriä ja tiettyä kaiken ylittävää rauhallisuutta.