Jaa. Humanistisen maailmankuvan omaksuakseen ja sen kanssa onnellisena elääkseen ihminen ei tarvitse ultimaattisia vastauksia eksistentiaalisiin kysymyksiin. Ja niin kauan kun mitään objektiivisia vastauksia näihin kysymyksiin kun ei ole olemassa, on kysely pidemmän päälle ajanhukkaa. Ainoa ristiriita tässä on sun päässäsi.
Niin en tuota omaksumista epäilekään, se on jopa ilmiselvää. Suurin osa ihmisistähän ei edes mieti tällaisia. Humanistinen maailmankuva onkin ulkoapäin syötetty ja ulkoaopittu oppi. Kyllä esim. diktatuureissakin ihmiset voivat elää suht onnellista elämää, näin vertailuna. Ero on siinä että itse en ole kiinnostunut onnellisuudesta
per se, vaan siitä mikä on.
Vain minun päässäni olevaan ristiriitaan on pakko todeta että et ole kuullut Nietzschestä tai Camusta. Tuo nyt on tietysti muutenkin tyypillinen helppo cop-out. Kuten sekin, että koska vastausten saaminen on hankalaa - objektiivisten jopa mahdotonta - lakataan etsimästä vastauksia tai
hylätään mahdolliset vastaukset kokonaan. Entä jos tiedemies suhtautuisi tutkimukseen samoin?
Mielenkiintoista päästä kurkkaamaan "klose-lasien" kautta melkein realiajassa, miten moinen sankari maailman näkee. Merkitykset ja alkuperäinen sanoma tjsp. suodattuu pois, kun klose-lasit vääristävät maailman sopivammalta tuntuvaan muotoon.
Hilpeätä. Kun minä laitan ateisti-lasit päähäni, aletaan puhua laseista ominani. Täysi kategoriavirhe siis jälleen kerran. Kuten sekin, että tässä olisi jotenkin suoraan minusta kysymys - mikä on tietysti myös ad hominemin muoto. Keskittyminen, lukeminen, ymmärtäminen, miettiminen.
Paskinta kritiikkiä ikinä. Ei sen (humanistisen maailmankuvan) ole tarkoituskaan olla mikään taivaalliseen ilmoitukseen vertautuva objektiivisesti todistettavissa oleva maailmankaikkeuden muotoon kutoutunut merkitys, tarkoitus ja totuus.
Ok, hyvä. Näytämme olevan siis samaa mieltä tuosta kuitenkin tiettyyn pisteeseen asti. Humanismin mukainen ajattelu on siis kehiteltyä eikä sitä voida perustella (perusteita ei ole toistaiseksi kuulunut). Itse vaan vien ajattelun tästä vielä askeleen eteenpäin.
Tällaiselle toiminnalle on olemassa muuten termikin. Toiveajattelu.
Ei suinkaan. Ei minulla ole tarvetta
toivoa, että Jumala olisi olemassa. Näen sen vain järkevämpänä (perustellumpana) vaihtoehtona.
Humanistinen maailmankatsomus antaisi sulle luvan olla arvostamatta hedonismia tai sadismia ilman tarvetta toivoa ja sitten uskoa jonkun yliluonnollisen systeemin siunaavan nämä sinusta itsestäsi kumpuavat arvot.
Antaisi luvan... minulle tuo taas edustaa (joskin hyvin pitkälle vietyä) toiveajattelua. Humanismi voisi toki sen tehdä, mikäli se olisi todenmukaista. Mutta ei minulla ainakaan ole syytä ajatella että niin olisi maailmankaikkeudessa ilman syitä ja tarkoituksia. Päinvastoin - vaikkei minulla humanismia vastaan mitään olisikaan. "Yliluonnollisen systeemin siunaama" ei ole minun käsitykseni, tuo kuulostaa arbitraarilta kehitelmältä siinä missä puhdas humanismikin. Mitenkään itsestäänselvästi arvot eivät myöskään pelkästä itsestä kumpua, ei tuollaista ole osoitettu ja on suuri määrä dataa joka viittaa päinvastaiseen (esim. koulujärjestelmät).
Positiivista nähdä kuitenkin että täälläkin on hyvinkin rehelliseltä vaikuttavaa maailmankuvaa. Se on totta, että nihilismin mukainen maailma ei sinänsä pakottaisi esim. minua mihinkään. Voisin jatkaa elämääni kuten ennenkin. Itse asiassa sitä toivoisinkin! Noin ihan mukavuuden ja varmuuden kannalta. Sitten tullaan siihen however-kohtaan.
Olisi äärimmäisen kiinnostavaa, jos minulle onnistuttaisiin vakuuttamaan a) ateistisen maailmankuvan olevan totta ja b) tästä seuraavan nihilismin olevan totta. Toistaiseksi suurinosa uskoo toiseen ilman toista - niin minäkin. Tämä lienee onneni. En haluaisikaan em. skenaarion toteutuvan... Jos niin kävisi, olisi minun hyvin hankala jatkaa esim. tyttöystäväni kanssa. Ensin varmaan ajattelisin, että mitä muuttamaan asioita, voisin pitäytyä tutussa ja turvallisessa. En kuitenkaan millään pääsisi pakoon todellisuutta missä suhteeni olisi täysin yhdentekevä. Miksi huijata itseään, kun voi joka hetki vain nauttia elämästä, matkustella missä vaan, pari uutta nuorta naista joka viikko, ehkä tyttöystäväkin siinä sivussa (pettäminen ja valehtelu olisi varmasti hyödyllistä). Tehdä pikkurikoksia omaksi huviksi ja ehkä jonkun isonkin jos vakuuttuu kiinnijäämisen todennäköisyyden pienuudesta. Tekisin elämästäni täyden sirkuksen ja nauttisin siitä suurimman osan ajasta mielettömän paljon enemmän kuin nyt samalla kun huomaisin miten onnetonta elämää muut eläisivät, braggaisin omastani internetin keskustelupalstoilla eivätkä sadistiset ilotteluni jäisi todellakaan tuohon. En kuitenkaan viitsi ajatella tätä juuri pitemmälle.
Voisi toki käydä hyvin niinkin, että lopussa kärsimykseni ohittaisivat nautintoni niin määrässä kuin laadussa. Tuollakaan ei kuitenkaan olisi yhtään mitään väliä joten miksi huolehtia.