Täytyy myöntää, että uskonnon valtava vaikutusmomentti tässä maailmassa hieman tympii. Mielestäni noiden uskon asioiden pitäisi olla enemmän henkilökohtaisia juttuja. Ja ne ketkä uskontoa sitten käyttävät enemmän ja vähemmän keppihevosena, eivät kyllä mene aina ihan pelkät pyhät jauhot pussissaan, ei edes Päivi Räsänen. Isisihän tästä on ylivoimaisesti räikein esimerkki. Toisaalta on pakko myös miettiä sitä, että kun uskovat eivät pidä meitä pakanoita/ateisteja kovinkaan kummoisina ihmisinä, niin millaisia ryhmittymiä tältä puolen aitaa sitten tulee, jotka haluavat lietsoa tuollaista pahuutta maailmaan? Onhan niitäkin varmaan. Amerikkalaisethan ainakin teeskentelevät olevansa hyvin harrasta porukkaa, joten se ei nyt ainakaan käy.
Tunnen paljon uskovia ja ateisteja. Ateistipuolella kenelläkään ei tunnu olevan mitään tarvetta julistaa tätä sanomaa. Lisäksi nämä ihmiset eivät todellakaan ole mitään pahoja ihmisiä. Arjessaan kamppailevia "normaaleja" ihmisiä, jotka eivät tee pahaa kenellekään. Myös uskovat ovat niinikään hyviä ihmisiä, mutta jotenkin sulkeutuneita siihen omaan juttuunsa. Omien lasten kohdalla tämä näkyy siinä, että kun lapset ovat ystävystyneet koulussa tähän tunnettuun lahkoon kuuluvien lasten kanssa, niin huomaa, että vapaa-ajalla nämä eivät voi leikkiä keskenään. Ja se lähtee näiden lahkon vanhemmista. He eivät sano sitä ääneen, mutta on tullut käytännön kautta selväksi. Poikkeuksiakin on, mutta mitä vanhemmaksi lapset tulevat,niin sitä selvemmäksi tulevat rajat.
Arvostan niitä uskovaisia, jotka pitävät sen omana henk. koht juttunaan. Mutta en arvosta sitä, että sitä tuputetaan muille. Kaikkein ikävimpänä pidän sitä, että lapset käytännössä pakotetaan uskomaan, eikä edes kerrota, että kolikolla saattaisi olla toinenkin puoli. Minä olen omille lapsilleni sanonut, että saavat itse muodostaa näkemyksensä asiaan. Enkä ole edes kertonut omaa ateistista näkökulmaani.
Mitä tulee tuohon kysymykseen, uskotko Jeesukseen? Siis miksi se nyt noin kysytään? Minäkin uskon, että on ollut Jeesus joskus muinoin, mutta uskonko sitä, että hän sikisi pyhästä hengestä? No en todellakaan. Kyllä siinä on käytetty ihan ihmisille tyypillisiä biologisia juttuja. Hän oli todennäköisesti hyvin karismaattinen henkilö ja osasi puhua ihmiset ympärilleen. Pienemmässä mittakaavassa tulee mieleen tämä heebo, joka on ollut radiossa, jos missäkin ohjelmassa jauhamassa tätä omaa raamattupropagandaa. Radio Rockilla ja Yle Puheella nyt ainakin.. eipä tule nimi mieleen, mutta tällainen hyvin voimakasääninen ja persoonallinen kaveri.
Oli miten oli niin ainoa toiveeni olisi, että vaikka kuinka uskotaan jumalaan tai johonkin pyhään teokseen, niin se tappaminen lopetettaisiin niiden kirjojen sanoman perusteella. Mun puolesta voisin olla vaikka maailman ainut ateisti, kunhan täällä olisi kaikilla turvallista.