Uskotko Jumalaan?

  • 1 349 166
  • 14 406

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ihan silkasta uteliaisuudesta: Minkälaisesta peruuttamattomasta haitasta puhut?

Sukulaissuhteiden katkeamisesta seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Tietenkin toi on korjattavissa jos vanhemmat lakkaavat uskomasta. Vaikka tuskin ne korjaantuisivat enää silloinkaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Sukulaissuhteiden katkeamisesta seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Tietenkin toi on korjattavissa jos vanhemmat lakkaavat uskomasta.

Ok, kiitos täsmennyksestä. Ymmärrän ja jaan kantasi täysin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kukapa jonkun muun uskontokunnan edustaja tähän ketjuun uskaltaisi kirjoittaa? Luultavasti kimppuun hyökättäisiin kahdelta suunnalta, eli ensin poliittisten militanttiateistien toimesta ivaten ja asioita vääristellen, ja sen jälkeen mahdollisesti myös vakaumuksellisempien kristittyjen toimesta kääntäen loputkin kivet.

En tietenkään voi kirjoittaan kuin omasta puolestani mutta minua - aivan aidosti - kiinnostaisi tietää miksi joku on valinnut jonkun muun kuin valtauskonnon tai uskonnotomuuden, mutta kenties siitä keskusteleminen on mainitsemistasi syistä johtuen mahdonta tässä ketjussa.

Olen todennut tässä ketjussa aiemminkin, että jos uskoisin johonkin niin kenties minun uskoni kohdistuisi Aurinkoon - mistä voidaan vetää osin se johtopäätös, että uskonnoista minulle lähinnä ovat luonnonuskonnot ja niihin uskominen olisi minulle se luonnollisin vaihtoehto. Tietyssä mielessä harmittaa se, että olen profiloitunut ketjussa uskonnotomuuteen tahi ateismiin, koska jos nyt ottaisin ensimmäistä kertaa osaa keskusteluun niin kenties käsittelisin uskoa ja uskomista juuri luonnonuskontojen kannalta, mutta nyt se on käytännössä mahdotonta, koska mielipiteeni mielletään uskonnottomaksi.

vlad.
 

Fordél

Jäsen
Olen todennut tässä ketjussa aiemminkin, että jos uskoisin johonkin niin kenties minun uskoni kohdistuisi Aurinkoon - mistä voidaan vetää osin se johtopäätös, että uskonnoista minulle lähinnä ovat luonnonuskonnot ja niihin uskominen olisi minulle se luonnollisin vaihtoehto. Tietyssä mielessä harmittaa se, että olen profiloitunut ketjussa uskonnotomuuteen tahi ateismiin, koska jos nyt ottaisin ensimmäistä kertaa osaa keskusteluun niin kenties käsittelisin uskoa ja uskomista juuri luonnonuskontojen kannalta, mutta nyt se on käytännössä mahdotonta, koska mielipiteeni mielletään uskonnottomaksi.

Mikä siinä auringossa olisi "se juttu", minkä takia siihen uskoisit?

Itse heittäisin vaihtoehtoisen uskon kohteeksi niinkin naiivin asian kuin rakkaus. Sehän se on kuitenkin kaiken ydin ja hyvyyden aikaansaava voima. Rakkaus itseensä, lähimmäisiin ja "viholliseen". Rakkaudesta juontuu sitten muita hyvin tärkeitä asioita, kuten armo ja oikeudenmukaisuus. Rakkaus on myös aivan keskeinen osa uskontoja, kuten kristinuskoa, joten ehkä siksi myös kristinuskokin vetoaa. Tosin tiedä sitten voiko näitä edes erotella. Kenties ovat yhtä ja samaa, ainakin mulle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikä siinä auringossa olisi "se juttu", minkä takia siihen uskoisit?

Asiallinen kysymys, ei voi kieltää.

Mitä ilmeisimmin syynä on se, että miellän auringon elämän "luojaksi" maapallolla ja ilman aurinkoa ja ilman nykyistä sijaintiamme ei tällä pallolla olisi laisinkaan elämää tai mikäli olisi elämää ei se olisi siinä mielessä älyllistä kuin se nyt on. Tietyssä mielessä usko aurinkoon johtuisi siis tietoisuudesta, että aurinko itsessään on merkityksellinen voima sille, että maapallolla on tänä päivänä elämää.

Ollakseni rehellinen, en tiedä mihin uskoisin - jos siis uskoisin - jollen tietäisi sitä kuinka merkityksellinen aurinko on elämän kannalta, mutta aina uskonnoista kiehtovimmat ovat olleet luonnonuskonnot eli kenties uskoni kohdistuisi tällöinkin luonnonuskontoihin olipa kohde siis mikä tahansa.

vlad.
 

Fordél

Jäsen
Mitä ilmeisimmin syynä on se, että miellän auringon elämän "luojaksi" maapallolla ja ilman aurinkoa ja ilman nykyistä sijaintiamme ei tällä pallolla olisi laisinkaan elämää tai mikäli olisi elämää ei se olisi siinä mielessä älyllistä kuin se nyt on. Tietyssä mielessä usko aurinkoon johtuisi siis tietoisuudesta, että aurinko itsessään on merkityksellinen voima sille, että maapallolla on tänä päivänä elämää.

Tosin tässäkin kohdin voimme sitten kysyä, että kuka on luonut tämän sinun uskonnon kohteesi eli yksittäisen tähden ja palaamme saman mysteriin pohdintaan mitä nykyisinkin käymme. Eli se lopullinen totuus jäisi edelleen auki. Tosin ilman uskontoa ja kaiken selittävää teoriaa tuppaa näin käymään muutenkin. Ainakin niin kauan kunnes tiede antaa meille sen kaiken teorian.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tosin tässäkin kohdin voimme sitten kysyä, että kuka on luonut tämän sinun uskonnon kohteesi eli yksittäisen tähden ja palaamme saman mysteriin pohdintaan mitä nykyisinkin käymme. Eli se lopullinen totuus jäisi edelleen auki. Tosin ilman uskontoa ja kaiken selittävää teoriaa tuppaa näin käymään muutenkin. Ainakin niin kauan kunnes tiede antaa meille sen kaiken teorian.

Kuten tiedät, kyse olisi uskonnosta jonka varjolla ei kyetä antamaan kaiken kattavia vastauksia esitettyihin kysymyksiin, joten kyseessä olisi ennemminkin tunne ja siitä johtuva tila - mutta koska tiedän ettei kyseinen usko kykene antamaan vastauksia kaikkiin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin on minusta turha uskoa aurinkoon tai mihinkään muuhun uskontoon vaan ennemminkin kohdistan elämäni vallitsevaan todellisuuteen ja koetan löytää sitä kautta vastaukset mieltäni arvelluttaviin kysymyksiin.

Toisaalta tieteen avulla kykenemme vastaamaan tarkemmin kysymykseen "kuka on luonut auringon" ts. kuinka auringot ovat syntyneet kuin "kuka on luonut jumalan"* eli tässä suhteessa vertailu ei mielestäni ole aivan tasapuolista - uskonto ja sen jumalat häviävät vertailussa aurinkoon, näin minä ainakin asian näen. Toki voimme tietty todeta, että ihmiset ovat luoneet jumalat/jumalan mutta silti tämäkin vastaus jättää jälkeensä kysymyksiä joihin yksinkertaisin vastaus ei vastaa. Mutta kyse olisi uskosta ja minun kohdalla uskosta aurinkoon ennemmin kuin kristilliseen jumalaan tahi muihin jumaliin vaikka se aurinko olisikin minun jumalani. Täsmennän, kyseessä on tietty hypoteettinen olettamus, koska todellisuudessa en usko aurinkoon tai mihinkään muuhun jumalaan.

vlad.

*: Minun vastaukseni on tietty, ihmiset, mutta uskovaiset tuskin allekirjoittavat tätä vastausta.
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan Joulupukkikin ristiriidassa todellisuuden kanssa, ja Uuno Turhapuro, ja Aku Ankka. Niillekin ollaan kohteliaita, miksei uskonnolle voi?

Eli kun joku aikuinen vakavissaan uskoo Joulupukin olevan totta ja Uuno Turhapuron oikea henkilö, niin häneen suhtauduttaisiin kohteliaasti? Korkeintaan sen aikaa, että kyseinen henkilö on raahattu hullujen huoneelle.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä luulet, millainen tilanne olisi, mikäli nämä kiihkeät uskonnottomat ihmiset saisivat myös elää aidosti uskonnottomasti? Kyllä minua ainakin ärsyttää ja olen hieman vihainenkin kirkolle siitä, että he edelleen huoraavat myös minun lompakkoani ja puskevat monilla tavoilla elämääni, vaikka minä haluaisin vain elää rauhassa ja antaa muidenkin elää rauhassa, uskoen mihin kukanenkin haluaa.

Nimimerkki jussi_j:n kanssa tästä jo vähän keskusteltiinkin, mutta kysyn myös sinulta. Eli oletko valmis siihen, että sunnuntailta poistetaan erityisasema eli pyhäpäivä-status? Oletko valmis siihen, että kaikki kirkolliset juhlapyhät lopetetaan? Vai oletko samanlainen kuin jussi_j, että et halua antaa kirkolle mitään mutta haluat kuitenkin repiä siitä kaiken mahdollisen hyödyn irti itsellesi?

Olen samaa mieltä että jokainen saa uskoa mihin haluaa. Ongelma asiasta tulee siinä vaiheessa kun uskonnon perusteella aletaan tekemään lainsäädäntöä, tai sitä tungetaan kakaroiden kurkusta alas.

Kysytään sinultakin, kun lainsäädännön otit esille. Eli samat kysymykset kuin yllä sunnuntain ja kirkollisten juhlapyhien suhteen. Oletko valmis luopumaan niistä ja niiden erikoisasemasta?

Jottei tulisi turhaa jankkausta, niin vastaan jo etukäteen, että minulle uskovana ihmisenä ei olisi mitään vaikeuksia luopua niistä. Laitetaan kaikki päivät samaan nippuun, niin kukaan ei voi valittaa että jotakin suositaan.

Uskovilta haluaisin kysyä, ihan vittuilematta, että minkälainen asia uskossa oleminen on? Saako sieltä voimaa, varmuutta tai jotain sellaista mitä ilman olisi vaikea elää?

Voimaa, kyllä. Varmuutta, kyllä. Jotain, mitä ilman olisi vaikea elää? Osittain kyllä, en varmasti eläisi näin jos en olisi varma siitä, että Jumala on olemassa, joskaan ei se itse elämiseen sinänsä mitenkään vaikuta.

Haluaisin kysyä, kun vankilapapeistakin jaksetaan marista, että mitäs siitä ollaan mieltä, että niin moni vanki tulee vankilassa uskoon ja parantaa tapansa uskon avulla? Onko sekin väärin? Jos on, niin miten ihmeessä se voi olla väärin? Olisiko parempi, että nämä ihmiset eivät tulisi uskoon ja eivät parantaisi tapojaan? Älkääkä nyt saivarrelko, että kyllä vankilapsykiatrit riittävät hoitamaan homman, sillä tiedätte itsekin että se ei ole totta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nimimerkki jussi_j:n kanssa tästä jo vähän keskusteltiinkin, mutta kysyn myös sinulta. Eli oletko valmis siihen, että sunnuntailta poistetaan erityisasema eli pyhäpäivä-status?

Kysymystä ei esitetty minulle mutta vastaan kuitenkin.

Siinä vaiheessa kun yhteiskunta siirtyy aidosti 24/7 elämään olen valmis siihen, että sunnuntailta ei makseta ylimääräisiä korvauksia vaan tuolloin maksetaan tismalleen sama palkka kuin muiltakin päiviltä. Mutta niin kauan kun päivällä on erityislaatuinen status suomalaisessa yhteiskunnassa, katson että on perusteltua maksaa erillinen korvaus siitä että teen töitä sunnuntaisin - päivänä jolloin suurin osa ihmisistä voi levätä ja päivänä jolloin asioiden hoitaminen on tavanomaista vaikeampaa.

Oletko sinä valmis siihen, että suomalainen yhteiskunta siirtyy 24/7 elämään?

vlad.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nimimerkki jussi_j:n kanssa tästä jo vähän keskusteltiinkin, mutta kysyn myös sinulta. Eli oletko valmis siihen, että sunnuntailta poistetaan erityisasema eli pyhäpäivä-status? Oletko valmis siihen, että kaikki kirkolliset juhlapyhät lopetetaan?
Saanko minäkin vastata? Ei se mitään, vastaan kuitenkin.

Ilman muuta olen valmis luopumaan ns. "pyhäpäivistä". Itse asiassa jopa kannatan sitä. Tosin täysin uskonnottomista syistä olen sitä mieltä, että ihmisen jaksamisen kannalta on hyödyllistä, että viikossa on kaksi vapaapäivää. Yhteiskunnan kannalta taas on hyödyllistä, että ne ovat useimmilla samat kaksi päivää. Ei olisi mitään järkeä, että valtion virastot olisivat kiinni la-su, kunnan virastot ma-ti, pankit ke-to jne. Siispä pidettäköön ne kiinni samoina päivinä. Ehdotan lauantaita ja sunnuntaita - vaikka muutkin toki käyvät. Ne harvat ihmiset jotka joutuvat työskentelemään sellaisina päivinä, jolloin useimmilla on vapaapäivä, ovat mielestäni oikeutettuja kompensaatioon jo itsestään tämän poikkeuksen johdosta. Ei siihen uskonnollisia tabuja tarvita.

Sama koskee myös ns. "juhlapyhiä". En ole lapsuuden pakkojuhlien jälkeen viettänyt mitään uskonnollista pyhää. Tosin pidän siitä, että talvipäivän seisauksen tienoilla vietetään "valon juhlaa" - kuten on tehty tuhansia vuosia. Keväällä, kesällä ja syksylläkin on mukavaa olla omat juhlansa - liitetään niihin sitten kristillisiä, islamilaisia, juutalaisia tai pakanallisia perinteitä. Suurinta osaa ihmisistä ei kuitenkaan edes kiinnosta onko joulu Jeesuksen syntymäjuhla vai keskitalven juhla - kunhan on juhla...

Jotenkin kuvaavaa on se, että meillä on juhlia - kuten juhannus - joihin on vuosisatoja yritetty keinotekoisesti iskostaa kristillistä sisältöä ilman sanottavaa menestystä. Joulun kohdalla ihmiset "ostivat" tarinan, Jussin kohdalla eivät. Ei kansallisiin juhlapäiviin tarvita uskontoa...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistaakseni se oli Bill Maher, joka oivasti kiteytti mita usko on:

Faith - Lack of critical thinking

Siihen on ollut vaikea lisata mitaan, koska siina on kaikki mita asiasta ajattelen.

Tietyt (eivät kaikki) uskovaiset yrittävät rinnastaa ateismia uskonnoksi, mitä se ei tietenkään ole.

Siihen löytyy myös toinen tyhjentävä Bill Maher -sitaatti

"Atheism Is A Religion Like Abstinence Is A Sex Position"
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tietyt (eivät kaikki) uskovaiset yrittävät rinnastaa ateismia uskonnoksi, mitä se ei tietenkään ole.

Siihen löytyy myös toinen tyhjentävä Bill Maher -sitaatti

"Atheism Is A Religion Like Abstinence Is A Sex Position"

Richard Dawkins -palkittu ateistinen TV-saarnaaja Maher kertoo myös, ettei ole ateisti,

"Religion to me is a bureaucracy between man and God that I don't need. But I'm not an atheist, no."

eikä hänellä vaikuta olevan mitään "tapauskovaisia" vastaan,

"there's atheist and there's agnostic, and I'm okay with us not splitting the difference on those; if you are just not a super-religious person, you are on my team".

Hän ei myöskään jaa tämän ketjussa monesti esitettyä kantaa "kaikki uskonnot ovat samaa paskaa",

"Maher is critical towards organized religion as a whole, but believes that "all religions are not alike." Maher says there is something different about Islam, in that "there is no other religion that is asking for the death" of people who dare to criticize it."

vaan on aito islamisaatiolla pelotteleva foobikko

"I don’t have to apologize, do I, for not wanting the Western world to be taken over by Islam in 300 years? Sharia law is being institutionalized in England? Well, then I am right, I should be alarmed."

Tällä ketjulla on taatusti pitkä tulevaisuus, kun keskustelijoiden toinen ääripää nojaa ristiriitaiseen satukirjaan ja vastakkaisen puolen pitäessä islamofoobista TV-koomikkoa suurena ateistisena ajattelijana ja auktoriteettina.
 

Fordél

Jäsen
Tällä ketjulla on taatusti pitkä tulevaisuus, kun keskustelijoiden toinen ääripää nojaa ristiriitaiseen satukirjaan ja vastakkaisen puolen pitäessä islamofoobista TV-koomikkoa suurena ateistisena ajattelijana ja auktoriteettina.

Olen varmasti typerä tosikko, kun mua häiritsee nää satukirja-ilmaisut. En ymmärrä miksi asia pitää tolla tavalla ilmaista. Ei siitä aikanaan paista läpi kunnioitus, mikä on mielestäni kaiken hyvän keskustelun lähtökohta. Ei sillä hyvin pieni ja mitätön juttu. Pointikin ymmärrän ja sen, että se näyttäytyy teille "satukirjana". Ihmisen kirjoittamahan se on, mutta silti.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Olen varmasti typerä tosikko, kun mua häiritsee nää satukirja-ilmaisut. En ymmärrä miksi asia pitää tolla tavalla ilmaista. Ei siitä aikanaan paista läpi kunnioitus, mikä on mielestäni kaiken hyvän keskustelun lähtökohta. Ei sillä hyvin pieni ja mitätön juttu. Pointikin ymmärrän ja sen, että se näyttäytyy teille "satukirjana". Ihmisen kirjoittamahan se on, mutta silti.

Pahoittelen, ja selventääkseni, käytin tuota sanaa vain ja ainoastaan kiihkeiden ateistien "iloksi" tässä Maher -yhteydessä.

Vaikka olen tapauskovainen, jonka on tässä ketjussa todettu tarkoittavan ateistia, kunnioitan uskovien vakaumusta ja pidän sen julki tuomista rohkeana tekona tässä ateistihihhulien hiekkalaatikoksi muodostuneessa ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oletko sinä valmis siihen, että suomalainen yhteiskunta siirtyy 24/7 elämään?

En näe mitään syytä, miksei voisi siirtyä kaikilta niiltä osin, kuin se on mahdollista. Esimerkiksi lasten koulussakäyntiä ei ole mitään mieltä muuttaa nykyisestä ma-pe ja virastoajat -käytännöstä. Sitten taas vaikka pankit ja virastot, miksi ne eivät voisi siirtyä 24/7 elämään, jos sille olisi kysyntää? Mikä olisi esteenä?

Ilman muuta olen valmis luopumaan ns. "pyhäpäivistä". Itse asiassa jopa kannatan sitä. Tosin täysin uskonnottomista syistä olen sitä mieltä, että ihmisen jaksamisen kannalta on hyödyllistä, että viikossa on kaksi vapaapäivää. Yhteiskunnan kannalta taas on hyödyllistä, että ne ovat useimmilla samat kaksi päivää. Ei olisi mitään järkeä, että valtion virastot olisivat kiinni la-su, kunnan virastot ma-ti, pankit ke-to jne. Siispä pidettäköön ne kiinni samoina päivinä. Ehdotan lauantaita ja sunnuntaita - vaikka muutkin toki käyvät. Ne harvat ihmiset jotka joutuvat työskentelemään sellaisina päivinä, jolloin useimmilla on vapaapäivä, ovat mielestäni oikeutettuja kompensaatioon jo itsestään tämän poikkeuksen johdosta. Ei siihen uskonnollisia tabuja tarvita.

Se, että sunnuntailta poistettaisiin tämä kirkon myötä tullut erikoisstatus, ei tarkoita sitä ettenkö minä pitäisi ehdottoman tärkeänä kahta vapaapäivää viikossa. Ne ei sulje toisiaan mitenkään pois. Sitäkään en ymmärrä, että miksi pankkien pitäisi olla kiinni yhtenäkään päivänä viikossa? Tai valtion tai kunnan virastojen? Kun sunnuntailta poistettaisiin erikoisasema, laskisi se viikonloppujen palkkamenoja huomattavasti ja olettaisin, että monet alat voisivat pitää putiikkinsa auki myös viikonloppuisin, kun siihen olisi varaa taloudellisessa mielessä.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Voisiko kuitenkin olla kyse siitä, kuinka paljon tuollaiset tilanteet sieppaavat? Ilmaantuuko näitä mainitsemiasi hörhöjä ovellesi kerran viikossa, kuussa tai vuodessa, eli millainen määrä on vähentymään päin?

Ihan oikeutettu kysymys, en pysty tarkkaa tilastoa kertomaan. Varmasti ne mieleen jäävät tiukemmin kuin vuosittainen kala-auton(!?) vierailu, kun ottavat enemmän pannuun. Enivei, pointti oli kuitenkin se että ihmisten ovista sisään tunkeminen ei ole asiallista, oli kyseessä greenpeace, jehovat tai mikä muu tahansa, itsensä hyödylliseksi kokeva, yhteisö.

ps. se kala-auto vituttaa kyllä myös..
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ihan oikeutettu kysymys, en pysty tarkkaa tilastoa kertomaan. Varmasti ne mieleen jäävät tiukemmin kuin vuosittainen kala-auton(!?) vierailu, kun ottavat enemmän pannuun. Enivei, pointti oli kuitenkin se että ihmisten ovista sisään tunkeminen ei ole asiallista, oli kyseessä greenpeace, jehovat tai mikä muu tahansa, itsensä hyödylliseksi kokeva, yhteisö.

ps. se kala-auto vituttaa kyllä myös..

Onko "kipuraja" samaa luokkaa Suvivirren kanssa?
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Kysytään sinultakin, kun lainsäädännön otit esille. Eli samat kysymykset kuin yllä sunnuntain ja kirkollisten juhlapyhien suhteen. Oletko valmis luopumaan niistä ja niiden erikoisasemasta?

Haluaisin kysyä, kun vankilapapeistakin jaksetaan marista, että mitäs siitä ollaan mieltä, että niin moni vanki tulee vankilassa uskoon ja parantaa tapansa uskon avulla? Onko sekin väärin? Jos on, niin miten ihmeessä se voi olla väärin? Olisiko parempi, että nämä ihmiset eivät tulisi uskoon ja eivät parantaisi tapojaan? Älkääkä nyt saivarrelko, että kyllä vankilapsykiatrit riittävät hoitamaan homman, sillä tiedätte itsekin että se ei ole totta.


Ensimmäiseen kysymykseen: Kyllä. Arkipyhät ovat tietenkin kivoja mutta ei niillä ole oikeasti mitään perustetta. Hukkaan heitetyä työaikaa. Näin ns. kokonaispalkkalaisena joudun / pääsen tekemään duunia ihan viikonloppuisinkin ja iltaisin, sunnuntaiylitöitä taisi viimeksi tulla vuosituhannen vaihteessa kun olin tehdastyössä. Eli ei oikeasti mitään väliä. Mutta pointti on hyvä - ei voida poimia rusinoita pullasta.

Vangeista olen sitä mieltä että se jengi mikä vankilassa on ei välttämättä ole ihan sitä fiksuinta porukkaa mitä täällä pörrää -> tarttuvat sitten uskontoon kun ei ole oikeasti juurikaan mitään muuta. Hyvä heille, vankilapapit varmasti palkkansa tienaavat.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Onko "kipuraja" samaa luokkaa Suvivirren kanssa?

Tjaa - jälkikasvu ei ole vielä siinä iässä että asiaa olisi tarvinnut pohtia. Palaisin aikasempaan kommenttiini uskonnon vs kulttuuristen rituaalien haastamisesta ja niiden erottamisen vaikeudesta. Suvivirsi lienee just siinä rajalla joka tekee siitä hankalan. Se on kaunis laulu ja siitä hyviä muistoja lapsuudesta, joten lauletaan pois vaan.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Nimimerkki jussi_j:n kanssa tästä jo vähän keskusteltiinkin, mutta kysyn myös sinulta. Eli oletko valmis siihen, että sunnuntailta poistetaan erityisasema eli pyhäpäivä-status? Oletko valmis siihen, että kaikki kirkolliset juhlapyhät lopetetaan?

Kyllä, ehdottomasti olen. Ollaan taidettu aiemminkin jaaritella samasta asiasta, muuten. Arkipyhistä pitäisi todellakin päästä eroon rasittamasta yhteiskuntaa yhtään enempää. Ja ennen irvailua, olisin täysin valmis samoihin toimiin, vaikka ei olisikaan oma lehmä ojassa. Itse, kun teen työni silloin, kun työ on tehtävä, enkä elä minkään vapaapäiväkalenterin mukaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... oletko samanlainen kuin jussi_j, että et halua antaa kirkolle mitään mutta haluat kuitenkin repiä siitä kaiken mahdollisen hyödyn irti itsellesi?
.....

Vääristelyä, tahallaan väärinymmärrystä edellinen. Mielipide-eromme johtuu siitä, että sinä näet nykyisen kokonaistyöajan olevan jotenkin kirkon ansiota kun minä taas näen, että se on AY liikkeen ja sopimusneuvottelujen tulos.

Toisena asiana tämä sunnuntain erikoisasema. Viikkorytmistä on kyllä hyötyä yhteiskunnalle, vaikka kaikki eivät sitä voikaan noudattaa, mutta hehän saavat siitä ylimääräisen korvauksen. Käsittääkseni sunnuntai työvuorot ovat aika haluttuja.

Olen siis valmis luopumaan kirkollisista pyhistä, mutta en ole valmis pidentämään työaikaani ilman korvausta. Ne ovat eri asioita.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllä, ehdottomasti olen. Ollaan taidettu aiemminkin jaaritella samasta asiasta, muuten. Arkipyhistä pitäisi todellakin päästä eroon rasittamasta yhteiskuntaa yhtään enempää. Ja ennen irvailua, olisin täysin valmis samoihin toimiin, vaikka ei olisikaan oma lehmä ojassa. Itse, kun teen työni silloin, kun työ on tehtävä, enkä elä minkään vapaapäiväkalenterin mukaan.

Voidaan myös miettiä, että onko arkipyhistä mitään hyötyä? Ne katkaisevat usein raskaat työrupeamat ja tuovat yhden tai useampia vapaapäiviä joista voi pitkässä juoksussa olla myös hyötyä, koska työntekijät saavat ylimääräisiä hengähdystaukoja mikä voi toisaalta kasvattaa tuottavuutta levänneiden työntekijöiden tuoman hyödyn vuoksi. Enkä nyt voi hyvälläkään tahdolla sanoa, että Suomessa noita arkipyhiä loppujen lopuksi niin kauhean paljon on verrattuna moniin muihin maihin tai verrattuna maihin joissa arkipyhän osuessa viikonlopulle siirretään pyhäkorvaus seuraavalle arkipäivälle vapaapäivän muodossa.

Jatkuvaa kolmivuorotyötä tekevänä en itse pääse liiemmin nauttimaan arkipyhistä niiden omalla paikallaan, mutta mielelläni suon ne ylimääräisinä ja mahdollisesti välillisesti tehokkuutta lisäävinä päivinä suomalaisille.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös