Uskotko Jumalaan?

  • 1 349 146
  • 14 406

Isaa

Jäsen
Sai kyllä minussakin herätettyä ajatuksia tuo teksti. Lopulta ehkä vahvimpana nousi esiin sellainen miete, että johan tuli taas luettua paska juttu.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
voi hyvää päivää sentään. Oppilas menee metsään heti ekassa kodassa. Ei ole mitään lämpöä, joten ei myöskään lämmön puutetta, jota "kutsuttaisiin" kylmäksi. Lämpö on liikettä, ja absoluuttisessa nollapisteessä liike loppuu.

uppoaa varmaan peruskoulun fyssan tunneilla nukkuneisiin . . .
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sai kyllä minussakin herätettyä ajatuksia tuo teksti. Lopulta ehkä vahvimpana nousi esiin sellainen miete, että johan tuli taas luettua paska juttu.

Oli siinä oma pointtinsakin, mutta lähtökohtaisestihan tuo on aika kömpelöä. Koska nyt satuin huomaamaan, että teksti nousi täällä esiin, niin postaanpa tänne huvikseni kommenttini eräälle (uskovalle) henkilölle juurikin ko. tekstipätkää koskien (toisaalla kuin Jatkoajassa):

Kommentti 1: "En lukenut tuota kovinkaan tarkasti, mutta "tiede" ei suinkaan väitä, että Jumala ei olisi olemassa (näin väittävä tieteilijä ei ymmärrä asiaansa). Ylipäätään, minkään olemassaolemattomuutta ei voitane todistaa sitovasti. Toinen asia, mikä on syytä kenties huomauttaa on toisaalta sitten se, ettei "tiede" lepää uskon varassa, vaan teorioiden. Uskonnot puolestaan eivät ole tieteellisiä teorioita. Yhdistävänä tekijänä näillä kahdella lienee inhimillinen ymmärrys, mutta se ei suinkaan tarkoittane sitä, että usko ja tiede olisivat sama asia. Nämä siis vain tällaisina nopeina heittoina asiasta: kummallakin, uskolla ja tieteellä, on oma arvonsa"

Kommentti 2: "Niin, koko "tiede/uskonto" debatti sellaisenaan kuin sitä tunnutaan vielä tänäkin päivänä toisinaan käytävän on luonteeltaan nähdäkseni ideologinen. "Vakavasti otettavat" (luonnon)tieteilijät eivät sitä käy, kuten eivät myöskään nähdäkseni vakavasti otettavat teologit (esimerkiksi Ratzenbergeriltä löytyy mielestäni asiasta paljonkin järkevää ja näkemyksellistä sanottavaa ennen paaviksi astumistaan...). Koko vastakkainasettelu on keinotekoinen, mikä ei tietenkään tarkoita, etteivätkö ihmiset voisi tuntea asian suhteen vahvasti. En tiedä, onko kyseistä keskustelua todellisuudessa käyty, mutta vaikka olisikin, ei se ole nähdäkseni informaatioarvoltaan kovin kummoinen suuntaan tai toiseen. Vastaisin varmaan vähän samaan tapaan nuorelle henkilölle, joka tuntuu olevan liian varma omista kärkevistä mielipiteistään. Itsessään nuo argumentit eivät ole kovin kummoisia suuntaan tai toiseen, mutta _kuten tuosta "P.S." jälkeisestä tekstistä [HUOM! Lukemassani tekstissä oli vielä hieman tekstiä lisää lopussa] käy ilmi, tarkoituksena tämänkaltaisilla dialogeilla tai niiden postaamisella ei varsinaisesti ole lisätä tietoa, vaan vahvistaa jotakin jo olemassaolevaa käsitystä. Tämä on retoriikkaa, plain and simple, mutta retoriikkaa toki myös tarvitaan. Itse voisin esimerkiksi retorisesti todeta, että "tiede kertoo, kuínka maailmaa hallitaan, mutta se ei kerro, kuinka siinä eletään". Asiassa on kenties vissi pointti, vaikka se ei kenties kestäisi lähempää tarkastelua.

Mutta joo, summa summarum, minun silmääni ja korvaani tuon tarinanpätkän "opetus" lienee lähinnä se, että välillä voi olla syytä paneutua asioihin näennäistä tasoa syvemmälle. Se pitänee paikkansa oli sitten uskossa, agnostikko, tai ateisti."
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Oli siinä oma pointtinsakin, mutta lähtökohtaisestihan tuo on aika kömpelöä.

Siinä on pointti, mutta lapsellinen ja typerään argumentaatioon pohjautuva sellainen. En tiedä kumpi tuossa on säälittävämpää, "opiskelijan" juttujen taso vai kuvattu tapahtuma ylipäätään yleisön mylvimisineen ryyditettynä ilmeisesti maailman tyhmimmän professorin taipumiseen. No, ehkä tuo juttu kuitenkin oli vielä nolompi silloin kuin nuoreksi oppilaaksi väitettiin Einsteinia...

Jutun leviäminen kertonee lähinnä siitä, että tieteellisen ajattelun sisäistäminen ei ole mitenkään kovinkaan yleistä. Ihmisiä ohjaa ennen kaikkea tunne-elämä ja jotakin kautta muodostuneet ennakko-oletukset, joiden viitekehyksestä maailmaa sitten katsotaan ja tulkitaan.
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinä on pointti, mutta lapsellinen ja typerään argumentaatioon pohjautuva sellainen. En tiedä kumpi tuossa on säälittävämpää, "opiskelijan" juttujen taso vai kuvattu tapahtuma ylipäätään yleisön mylvimisineen ryyditettynä ilmeisesti maailman tyhmimmän professorin taipumiseen. No, ehkä tuo juttu kuitenkin oli vielä nolompi silloin kuin nuoreksi oppilaaksi väitettiin Einsteinia...

Jutun leviäminen kertonee lähinnä siitä, että tieteellisen ajattelun sisäistäminen ei ole mitenkään kovinkaan yleistä. Ihmisiä ohjaa ennen kaikkea tunne-elämä ja jotakin kautta muodostuneet ennakko-oletukset, joiden viitekehyksestä maailmaa sitten katsotaan ja tulkitaan.

Niin, naurattihan tuo argumentaatio hieman itseänikin, kun ensi kertaa näin. Eikä ollut tosiaan hankala arvata, että todennäköisesti hyvin vähän mitään tekemistä Einsteinin kanssa. Eipä sillä, tuskinpa se olisi asiaa muuttanut vaikka olisikin.

Juuri äskettäin juttelin toisaalla henkilön kanssa, joka korosti nimenomaan vahvan tunteen ja hänen oman konkreettisen kokemuksensa, jonka täytyy olla todempaa kuin "pelkkien päänsisäisten ajatusten", merkitystä. Heti perään argumentoi vahvasti, että painovoima on kiistaton totuus (kyllä, käyn säännöllisesti erikoisia keskusteluja...) Mitäpä minä siihen, tulkintakehyksiä vaihdellaan sujuvasti ja maailma kiertää radallaan ;)
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Mikä kohta Vanhassa testamentissa sai sinut uskomaan Jumalaan? Vai löysitkö Hänet Uuden testamentin sivuja pläräillessä?
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
En usko. Ja miksi uskoisin? Kyllähän se on ideana kiehtova, että joku tuolla ylhäällä katselisi perään ja tekisi kaiken, mutta mitään loogisia perusteluita sille - että näin kävisi - ei ole. Suurin osa kirkkoon kuuluvista tutuistani on tapauskovaisia, ja ne muutamat kiihkouskovaiset ovat ihan kajahtaneita.
 

#76

Jäsen
Uskonnoissa on mielenkiintoista niiden sisäinen kehitys maailman muuttuessa ympärillä sekä miten uskonnot uskovineen suhtautuvat muihin uskontoihin sekä niiden uskoviin.

En usko yhteenkään jumalaan siinä mielessä kuin johonkin jumalustoon uskovat sitä tarkoitat. Ovatko eri jumalat sitten vain ihmisten keksiä? En tiedä, eikä sillä ole minusta suuresti väliä. Jumalia voi käyttää hyvää tai pahaan, riippuen ihmisestä itsestään. Mikäli jumalia on olemassa, niin miksi he piittaisivat ihmisistä? Mikäli jokin jumala on maailman takana, niin joko hän on sadisti tai jätti luomuksensa heitteille.
 

Fordél

Jäsen
Ihminen itse on jumala, joka määrää oman kohtalonsa.

Tottahan toki, mutta aika harva pystyy toteuttamaan haluamaansa kohtaloaan täysin itsenäisesti vailla muita ihmisiä. Ehkä jumaluus on enemmänkin ihmisten välisissä suhteissa eli..niin rakkaudessa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ihminen loi Jumalan omaksi kuvakseen, kun tarvitsi jotain mihin uskoa ja millä oikeuttaa tekojaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Voi se olla näinkin, mutta siinä tapauksessa mun Jumala olisi paljon vailinaisempi tapaus.
Näkeekös ihminen itsensä realistisessa valossa? Kuvitelmaan on helppo liittää jaloja ja yleviä ominaisuuksia, kuvitteli sitten itsensä tai Jumalan.
 

Fordél

Jäsen
Näkeekös ihminen itsensä realistisessa valossa? Kuvitelmaan on helppo liittää jaloja ja yleviä ominaisuuksia, kuvitteli sitten itsensä tai Jumalan.

Ei välttämättä näe, mutta näissä kuvitelmissa mulla korostuu itseni kohdalla vailinaisuus ja oma pienuus. Se tekee aika nöyräksi, minkä näen vain hyvänä asiana.

Entä onko huono asia jos liittää Jumalaan jaloja ja yleviä ominaisuuksia? En tiedä.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ihminen itse on jumala, joka määrää oman kohtalonsa.

Ei ihmisellä loppupeleissä ole mikään rajaton vapaus määrätä omaa kohtaloaan. Genetiikka ja ympäristö ajavat meidät aina tekemään ratkaisut johonkin tiettyyn suuntaan, eikä vapaata tahtoa ole olemassakaan.

Jumalaan en usko, mutta uskon siihen, että luonto määrää kaiken, mitä tapahtuu.
 

Fordél

Jäsen
Jokainen pysyy uskossaan, väitellään kuinka paljon tahansa. :) Ihminen itse voi vaikuttaa myös omiin suhteisiinsa.

Ei vaan kyllä uskonsa voi menettää tai alkaa uskoa johonkin toiseen. Taustalla tässä muutoksessa voi hyvinkin olla keskustelut ja väittelyt toisten ihmisten kanssa. Toki osa keskustelusta on sellaista, että sen johdosta jengi kaivaa itsensä vain syvemmälle omaan poteroonsa.

Ihminen voi tosiaan itse vaikuttaa myös omiin suhteisiinsa, mutta lopulta se on aina sen toisen päätettävissä syntyykö suhde ja jos niin millainen. Siis jos suhdetta rakennetaan lain sallimissa puitteissa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä olen kasvanut, kuten luulisin useimpien suomalaisten kasvaneen, ns. tapakristityssä kodissa. Kirkkoon kuuluttiin (isäni luterilaiseen, äitini ortodoksiseen) mutta kirkossa ei käyty kuin häissä, hautajaisissa, ristiäisissä yms. tilaisuuksissa. Koulussa kävin uskontotunneilla kuten siihen aikaan kaikki kävivät. En lapsena juurikaan pohtinut Jumalan olemassaoloa, vaikka muita asioita kyseenalaistinkin usein. Teini-ikäisenä asia alkoi kiinnostaa enemmän, ja luinkin paljon eri uskontoihin ja uskomuksiin liittyvää kirjallisuutta, kuten myös uskontoja kyseenalaistavaa materiaalia. Pikkuhiljaa liu'uin kohti päätelmää, että Jumalaa ei ole. Silti kuuluin ortodoksiseen kirkkoon vielä muutaman kymmenen vuoden ajan, tavallaan tottumuksesta. Pari vuotta sitten erosin, kun en nähnyt kuulumisessa mitään järkeä. En, vaikka Jumalaan uskoisinkin. Kai Häneen saisi uskoa ilman välikäsiäkin, ihan henkilökohtaiselta pohjalta.

Jos nyt oletettaisiin, että Jumala on, niin mikä on hänen funktionsa maailman ja sen olentojen luomiselle? Pitääkö Kaikkivaltias terraariota? Onko tämä joku julma koe? Miksi luonnontiede ja uskonto ovat perustavanlaatuisista asioista niin eri mieltä?

Jostain joskus luin, että kahvi on niin vaarallinen nautintoaine, että jos se keksittäisiin nyt, niin myyntilupaa tuskin heruisi. Uskonnossa näen jotain samaa. Jos tähän asti maailmassa ei olisi uskottu mihinkään sen kummemmin, ja yks kaks joku tyyppi alkaisi julistaa että on olemassa Jumala, hän asuu Taivaassa ja on luonut meidät kaikki, ja että meidän pitää palvoa häntä, niin mitäköhän tapahtuisi? Luulenpa, että nämä samat kristityt jotka nyt Hänen nimeensä vannovat, laittaisivat profeetan suit sait sukkelaan kohti hourulaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Jostain joskus luin, että kahvi on niin vaarallinen nautintoaine, että jos se keksittäisiin nyt, niin myyntilupaa tuskin heruisi.

Mutta eikös kahvi ole ihan terveellistä!?

Fordélille täytyy sanoa, että minun on kyllä hankala kuvitella kristinuskon Jumalaa vailinaisempaa otusta jumalan rooliin. Vasta historiallisessa kontekstissa moisen nykytiedon valossa pöljältä vaikuttavan entiteetin ymmärtää, nimenomaan historiallisen ihmisen luomuksena.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Uskonnoissa kaikkein hassuinta on uskon vaikutus ihmisten ajattelukykyyn. Useimmat uskovat pystyvät kristallinkirkkaasti ymmärtämään miten hassuja muiden uskontojen uskomukset ovat lähtien Hindujen sielunvaelluksesta, Skientologien Thetaneista ja päätyen Kristittyjen kristuksen ruumiin syöntiin. Kuitenkin sen oman uskonnon kohdalla on ihmeellinen sokea piste.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Uskonnoissa kaikkein hassuita on sen uskon vaikutus ihmisten ajattelukykyyn. Useimmat uskovat pystyvät kristallinkirkkaasti ymmärtämään miten hassuja muiden uskontojen uskomukset ovat lähtien Hindujen sielunvaelluksesta, Skientologien Thetaneista ja päätyen Kristittyjen kristuksen ruumiin syöntiin. Kuitenkin sen oman uskonnon kohdalla on ihmeellinen sokea piste.

Samalla tavalla joku ymmärtää Popedan hassuuden, mutta Yön kohdalla ihmeellinen sokea piste...

Kyllä ainakin allekirjoittanut ymmärtää "hassuuden" niin hindujen meiningissä kuin yhtä lailla kristinuskossa, kun niitä katsoo ulkopuolisen silmin. Samalla ymmärrän asioiden tärkeyden hindulle. Ja vielä samaan aikaan osaan kunnioittaa molempia osapuolia vaikka itse olisikin vielä jotain kolmatta mieltä. Uskonasioita eli yksilönasioita. Ei sen enempää eikä vähempää.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Samalla tavalla joku ymmärtää Popedan hassuuden, mutta Yön kohdalla ihmeellinen sokea piste...

Vähän hassuahan on, että uskovainen vertaa jumalaansa tamperelaisiin ja porilaisiin pop-yhtyeisiin. No Popeda ja Yö ovat molemmat valitettavasti ihan todellisia kun taas ihan varmuudella suurin osa jumalista on pelkkää ihmisen kuvitelmaa. Ja ne kaikkihan eivät voi olla yhtä aikaa todellsia vaan maksimimäärä on tasan 1?
 

Fordél

Jäsen
Vähän hassuahan on, että uskovainen vertaa jumalaansa tamperelaisiin ja porilaisiin pop-yhtyeisiin. No Popeda ja Yö ovat molemmat valitettavasti ihan todellisia kun taas ihan varmuudella suurin osa jumalista on pelkkää ihmisen kuvitelmaa. Ja ne kaikkihan eivät voi olla yhtä aikaa todellsia vaan maksimimäärä on tasan 1?

Ei siinä verrattu Jumalaa ko. yhtyeisiin vaan joidenkin ihmisten ymmärtämiskykyä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Samalla tavalla joku ymmärtää Popedan hassuuden, mutta Yön kohdalla ihmeellinen sokea piste...
En tällaisia ihmisiä tunne, mutta voi olla. Kuitenkin uskon että ylivoimainen enemmistö kansalaisista ymmärtää että Popeda ja Yö ovat isossa kuvassa samaa paskaa ja että kummallekaan ei ole syytä mitään etuoikeuksia (esim verotusoikeutta) valtiovallan toimesta myöntää vaan näitä pitää kohdella tasa-arvoisesti.

Sitä ei muuta edes että onhan nyt Popeda selvästi parempi bändi näistä kahdesta. Erityisesti Olli Lindholmin aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös