Kyseinen artikkeli näyttää ilmestyneen alunperin 'Buddhist-Christian Studies' -nimisessä julkaisussa, joka erittäin nopean tarkastelun jälkeen näytää kyllä täyttävän akateemisen julkaisun kriteerit, mutta kyllähän jo nimestä voi päätellä, että hieman saattaa värittynyttä julkaisupolitiikka olla. Kirjoittaja on zenbuddhalainen sosiologi. Ei siis historian- tai uskontotieteiden edustaja. Lisäksi minkäänlaista jatkokeskustelua en nopealla tarkastelulla löytänyt, mikä ehkä hieman on outoa, ottaen huomioon artikkelin esittämät radikaalit väitteet.
Se, että kristillisen Jeesus-kuvan kriitikko tulee ei-kristillisestä piiristä, ei pitäisi olla yllätys. Historian valossa se on jopa itsestäänselvyys. Vatikaani ei ole ollut kovin innokas kyseenalaistamaan kerran lukkoon lyötyjä näkemyksiään, vaan on tehnyt ahkeraa myyräntyötä sitä vastustavien todisteiden ja todistajien häirinnässä. Kritiikin ohittaminen sillä perusteella, että se esitetään vaikka nyt buddhalaisesta leiristä, ei ole asiallista. Päinvastaista kantaa edustavien on helppo kuitata omalle näkemykselle epäedulliset päätelmät ”asenteellisuudeksi”, ”ennakkoluuloiksi”, ”poleemisiksi ja tarkoitushakuisiksi” tms.
Itse pidän näiden vähäistenkin löydösten valossa täysin mahdollisena, jopa todennäköisenä, että historiallinen Jeesus todella opiskeli buddhalaisuutta (ja muitakin aasialaisia uskontoja). Myytinmurtajien termistöllä teoria olisi "Plausible". Samaan aikaan olen hyvin tietoinen siitä, että osa näistä todisteista alleviivaa myös Jeesus-myytin teorian puolesta. Suhtaudun siihenkin täysin avoimin agnostisin mielin ja luotan että vain todisteet ratkaisevat asian. Jeesus-myytin tutkimuksessa buddhalaisuuden ohella hyvin vahvoja samankaltaisuuksia on löydetty egyptiläisten Horuksen palvonnasta (D.M.Murdock). Mielenkiintoinen linja on myös se, joka olettaa/väittää gnostismin olleen ennen "kristinuskoa" - mikä kyllä selittäisi hyvin kristittyjen edelleen jatkuvan vihanpidon ko. suuntausta vastaan. "Kristikunta syntyi mystisenä juutalaisena lahkona, sen tähden Jeesus ei ole historiallinen henkilö" (Doherty).
Mitä pitäisi ajatella näistä tarinoista?:
X syntyi kuninkaallisen sukuun joulukuun 25. päivä neitsyelle jonka nimi oli Mery
X:n ihmeellisen syntymän sanansaattajana oli tähti itäisellä taivaalla ja kolme viisasta miestä saapui paikalle idästä tähteä seuraten
X toimi 12-vuotiaana lapsiopettajana temppelissä ja 30-vuotiaana hänet kastettiin
X kastettiin "kastajan" toimesta, joka myöhemmin mestattiin
X:llä oli 12 opetuslasta
X oli jumalan poika joka taisteli Pahaa vastaan
X käveli veden päällä
X ajoi pois demoneita
X paransi sairaan
X kirkastui vuorella
X ristiinnaulittiin kahden varkaan väliin
X haudattiin kallioluolaan
X nousi kuolleista kolmen päivän kuluttua
X tunnettiin nimillä IUSA, KRST tai ”se, joka on voideltu”
X oli myös hyvä paimen, jumalan karitsa, elämän leipä, ihmisen poika, Sana ja kalastaja
Kyseinen hra X oli egyptiläinen jumala Horus.
Entä tästä tarinasta?:
X syntyi inkarnoituneena jumalana
X:n synnytti neitsytäiti
X:n jumalallinen syntymä oli ennustettu
X:n syntymää juhlisti enkelikuoro
X:n syntymää juhlistamaan saapui viisaita miehiä lahjoineen
X hämmästytti opettajia tiedoillaan jo lapsena
X paastosi erämaassa 40 päivää
X:ää kiusoitteli paholainen tämän ollessa yksinäisyydessä, X onnistui voittamaan kiusoitukset. Paholaisen hävittyä, yliluonnollisia ilmiöitä tapahtui
X oli kala-vegetaari
X aloitti saarnaamisen 30-vuotiaana
X saavutti suuren suosion alimpien yhteiskuntaluokkien joukossa
X sai mukaansa opetuslapsia/seuraajia, yksi heistä oli petollinen
X vaihtoi opetuslastensa nimiä
X suositteli selibaattia opetuslapsilleen
X siunattiin pyhässä joessa
X saarnasi, opetti liikkuen kaikkialla, eikä perustanut kiinteää opetuspaikkaa
X suoritti ihmetekoja kuten paransi sokean
X irrottautui materiasta ja rikkauksista ja edellytti samaa seuraajiltaan
X kääntyi hylättyjen puoleen
X opetti universaalia rakkautta ja rauhaa ihmisten kesken
X opetti pääasiassa vertauskuvien kautta
X teki voitonriemuisen saapumisen kaupunkiin
X suoritti merkittävän seremonian kukkulalla/-lta
X:ää vieroksuivat hallitsevan uskonnollisen eliitin ryhmittymät
X lähetti opetuslapsensa saarnaamaan eri puolille maailmaa juuri ennen kuolemaansa
X:n kuolemaan liittyi yliluonnollinen tapahtuma
Kuulostaa tutulta. Kyse oli tietenkin Buddhasta. Kriittisetkin tutkijat myöntävät nykyisin, että UT:n evankeliumeissa on löydettävissä "merkittäviä buddhalaisia narratiiveja" (Burkhard Scherer). Uskontotieteilijä Lindtner väittää ymmärtääkseni melko suoraan, että kaikkien evankeliumien alkuteos Q-lähde on pitkälti suora käännös buddhalaisista teoksista Mûlasarvâstivâdavinaya ja Saddharmapundarîka-sûtram (ns. Lootus-sutra).
Uusi testamentti olisi näin buddhalaisen lähetystyön läntinen hedelmä. Lindtnerin akateemiset positiot ovat kai luokkaa "painava". Sanskritin ja pâlin taitoisena hänellä lienee käytettävissään paljon englantiin kääntämätöntäkin materiaalia. Näiden väitteiden jatkokäsittelystä - vai onko tiedeyhteisö lainkaan huomioinut niitä - ei ole havaintoja.
http://www.jesusisbuddha.com/news.html
Viimeinen kysymys: missä ja koska Elaine Pagels on kirjoittanut, että on mahdollista, että Jeesus on käynyt Intiassa? Lainaus?
Paul Davidsin dokumentissa "Jesus in India" missä hän haastattelee paitsi Pagelsia, myös Dalai Lamaa ja Vatikaanin virallista edustajaa aiheesta. Dokkarin saa DVD:nä ja on ollut katsottavissa VOD-striimipalveluissa.
Jesus in India (2008) (TV) - Full cast and crew
Edit: ja kyllä, meikäläisellä meni 5-10 minuuttia noiden wikipedia-linkkien läpikäymiseen, ja en siis tarkkaan aiheeseen tämän keskustelun ulkopuolella ole sen kummemmin tutustunut
Kunnioittavasti totean, että se 5-10 minuutin guugle-yleisasiantuntijuus hieman kyllä hehkuukin kommenteistasi. Meillä päin yleensä käy niin, että kun ryhtyy ottamaan asioista selvää, se näkyy ajankäytössä ja sen myötä substanssin hallitsemisessa. Sinä taidat olla kaukaa kotoisin.