En tiedä, mistä olet tällaisen "perusasian" oppinut, mutta kannattanee olla jonkin verran kriittinen muuta samasta lähteestä saatua tietoa kohtaan. Nimittäin tämähän ei pidä lainkaan paikkaansa. Se mitä tarvitaan, on määritelmä siitä entiteetistä, josta tämä positiivinen olemassaoloväite tehdään. Positiivisten perustelujen merkityshän ei voi väitteen vääräksi todistamisen kannalta olla muuta kuin se, että perustelut voidaan osoittaa kestämättömiksi - mikä taas ei ole sama kuin väitteen itsensä osoittaminen vääräksi.
Eli vaikka kukaan ei yrittäisi ensinkään perustella minulle sitä, että miksi hän väittää että Hakametsän jäähallissa on sininen kirahvi, niin väite olisi mahdollista osoittaa vääräksi. Samoin jos joku väittäisi, että hänen isänsä on naimisissa oleva poikamies, niin jo pelkästään naimisissa olemisen ja poikamieheyden käsitteitä analysoimalla voidaan todeta, että tuon määritelmän edellyttämää ihmistä ei voi olla olemassa.
Todistus minun näkökulmastani sisältää seuraavaa: Konkreettinen havainto tai koe, joka osoittaa alkuhypoteesin/-laskelman oikeaksi. Tai humanistisissa tieteissä (historia, myös uskontohistoria) lähteet, joista johtopäätös vedetään tiukan lähdekriittisen tarkastelun jälkeen.
Tällä lailla esitettyjä todistuksia vastaan voi esittää
negatiivisen todistuksen, esimerkiksi osoittamalla kaavassa olevan virheen tai toistamalla kokeen ja saamalla eri tuloksen. Historioitsija voi esittää lähteisiin perustuvaa kritiikkiä tai osoittaa (kenties laajemmalla lähdemateriaalilla) niistä tehdyt johtopäätökset epätosiksi tai osittain virheellisiksi.
Jumalasta esitetty "todistusaineisto" on nykyään luonteeltaan metafyysistä pohdiskelua, eikä kukaan uskottava filosofi tai tiedemies edes yritä esittää mitään konkreettisia todisteita jumaluskolleen. Tällaisessakin tilanteessa asiasta voidaan käydä keskustelua, perustella omia mielipiteitää jne., mutta negatiivisen todistuksen vaatiminen on yksinkertaisesti järjetöntä asiassa, jossa minkäänlaisia tieteellisiä todisteita ei ole sinne toiseenkaan puoleen.
Got it?
Silloin jos väittää tietävänsä, että näin on (tai jos edes väittää, että näin todennäköisesti on), niin tietenkin väitteeseen liittyy todistustaakka. Mutta eri asia on ehkä se, mikäli kyseessä on heikko lähtökohtaoletus, joka on pikemminkin että "en oleta Jumalan olevan olemassa ja siten en perusta mitään ajattelussani ja elämässäni Jumalan olemassaololle" eikä niinkään että "oletan että Jumalaa ei ole olemassa".
Ei, ei ja ei. Todistustaakkaa ei todellakaan ole tällaisessa tapauksessa. On pystyttävä kysyessä perustelemaan mielipiteensä vaikka näin "en usko Jumalaan, koska minulla niin kuin ei kenelläkään ole siitä havaintoja".
http://tissi.apina.biz/full/21677.jpg
Pointti: Asioista joita ei voi todistaa, voi silti olla mielipide. Jopa hyvin perusteltu mielipide. Todistustaakkaa voi käyttää vain silloin, kun on jotain mitä itse asiassa voi osoittaa epätodeksi. Jumalan kanssa pelataan täysin metafyysisissä maailmoissa, joissa todistaminen ei toimi samaan tapaan kuin tieteessä.
Joulupukin osoittaminen epätodeksi ei liene erityisen vaikeaa, mikäli joulupukin määritelmänä käytetään sitä, mikä se perinteisesti on ollut.
Heh :) Tiesitkö, että Jumalan määritelmä on käynyt läpi suunnattomia muutoksia tässä 4000:n viime vuoden aikana? Väittelymme The Joulupukin olemassaolosta voisi olla vaikka seuraavanlainen:
Minä: The Joulupukki on olemassa.
Sinä: Tuohan on naurettavaa, ei todellakaan ole!
Minä: Perustele!!!
Sinä: Joulupukki on pelkkä satu, et todellakaan löytäisi häntä vaikka yrittäisit.
Minä: Mutta The Joulupukki onkin näkymätön.
Sinä: Logiikkasi ontuu, olet tyhmä. Todista olevasi oikeassa.
Minä: Todista itse, että olen väärässä!
Sinä: Tuohan on täysin nurinkurista, en minä usko joulupukkiin vain koska sinä sanot Hänen olevan olemassa!
Minä: Voi sinua raukkaa, olet täysin Mustan Tontun vallassa. Tiesithän, että on olemassa myös entiteetti, joka
haluaa sinun uskovan noin niin kuin uskot...
Sinä: Ahaa, vai niin. Mitä seuraa siitä, etten usko The Joulupukkiin?
Minä: Musta Tonttu pitää sinua vallassaan, etkä saa jouluna lahjoja...
Jne.