Voitko hiukan tarkentaa? Millä tavalla kirkko (tässä tapauksessa Ev. Lut.) kieltää esim. minulta oikeuden omiin tulkintoihini? (Ja tulkintoihin mistä asioista?) .
Raamattu on kristityille pyhä kirja, koska sen välityksellä Jumala ilmaisee oman tahtonsa. Kaikkea kirkon opettamaa on arvioitava Raamatun mukaan. (lähde evl.fi)
No kyllä niin tekivät. Vuonna 325 tehtiin kasaus, ja lopullinen vahvistus vuoden 367 esityksen pohjalta Karthagon kokouksessa 397 . Raamatun kirjat leikeltiin palasiksi, kun se kasattiin. Pois jäi moni evankeliumeita ja valitut evankeliumit nimettiin jessen opetuslasten mukaan, vaikka nämä eivät niitä olleet kirjoittaneetkaan. Evankeliumikirjat kirjoitettiin jälkikäteen suullisen ja osittain kirjallisen perimätiedon pohjalta. Varhaisen kirkon usko jessen ylösnousemukseen muokkasi merkittävästi suullista perimätietoa. Kirjoittajat eivät mekaanisesti kopioineet lähdettä vaan kirjoittivat niihin teologisia tulkintoja. Yksittäisten tiedonmurujen jättämät aukot saatettiin sepittää kiinni toisiinsa kirjoittajien omilla kerronnallisilla tarinoilla. Kirjoittajien tarkoituksena ei ollut laatia aukotonta historiallista raporttia vaan kertoa ja julistaa sanomaa.
Monista antiikin aikana kirjoitetuista evankeliumeista neljä hyväksyttiin osaksi Uutta testamenttia,. Hyväksymnättä jäivät mm.
Juudaksen evankeliumi, Egyptiläisten evankeliumi, Filippuksen evankeliumi, Marian evankeliumi!!, Nikodeemuksen evankeliumi, Pietarin evankeliumi, Tuomaan evankeliumi, Arabialainen lapsuusevankeliumi, Jaakobin evankeliumi, Johannes Kastajan elämä, Pseudo-Matteuksen evankeliumi, Puuseppä Joosefin evankeliumi, Tuomaan lapsuusevankeliumi, Appellesin evankeliumi, Bardesaneen evankeliumi , Basilideeen evankeliumi , Kerinthoksen evankeliumi, Manin evankeliumi , Markionin evankeliumi . . .
Kokouksien päätöksinä on syntynyt myös Kirkkoinstituutio ja sen mallit ja rakenne.
Eli nämä sillloiset kirkonmiehet kokosivat raamatun, ja simsalabim, se onkin jumalan sanaa…
Täysin mielivaltainen "rusinat pullasta"-periaate Raamatun tulkinnassa ei ole suotavaa, mutta voineeko sitä millään mielekkäällä tavalla tehdä "laittomaksi"?.
Ei voi. Siksipä Kirkkoinstituutio koittaa selitellä raamatun epämiellyttäviä kohtia selityksin ja ohjein, jotta itse raamattua ei tarvitsisi kyseenalaistaa. Mitään pätevää selitystä tosin en Paavalin ohjeiden epäjumalaisuuteen ole kirkon puolelta kuullut…
Ellen nyt tulkitse sinua väärin, niin tunnut jotenkin yhdistävän tekstin ymmärtämisen historiallisessa kontekstissa ja tämän pohjalta lähtevän uuteen ja erilaiseen kontekstiin soveltamisen jollain tavalla "rusinat pullasta" -mentaliteettiin, mutta sitähän se nimenomaan ei ole. Päinvastoin, se on itse asiassa pyrkimystä ottaa tekstin merkitys mahdollisimman vakavasti.
Paavalin ohjeet naisten asemasta ja homojen kohtalosta eivät kyllä selittelemällä parane. Jos ne eivät ole jumalan sanaa, miksi muukaan raamattu olisi? Ja jos raamattu ei ole jumalan sanaa, niin mihinkä se kristinuskon linnake, kirkko, perustuu?
Taas toivoisin vähän tarkennusta. Mikä kirkko on esittänyt (ja missä) että kirjoitusajankohtaa ja siihen liittyvää laajempaa kontentekstia ei saa ottaa raamatuntulkinnassa huomioon, mikäli tekstiä pidetään Jumalan sanana?
Paavalin ensimmäisessä kirjeessä Timoteukselle:
”Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen” (1 Tim. 2:11-14).
Myös Paavalin ensimmäisessä kirjeessä Korinttolaisille sama periaate tulee selkeästi esille:
”olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo” (1 Kor. 14:34).
evl.fi kanta naispappeuteen vaikkapa (sen lisäksi, että naispappeus siis hyväksyttiin vuonna 86. Pappeus tarkoittaa siis saarnan pitämistä, ei puhumista seurakunnalle):
Piispainkokous totesi sukupuoleen perustuvan virkakysymyksessä tapahtuvan syrjinnän kestämättömäksi (Kirkon tiedotuskeskus 15.2.2006)
Kun olettaisin, että olemme molemmat suurin piirtein yhtä kyvykkäitä loogiseen ajatteluun, niin näkemysero tuskin syntyy ainakaan päättelyn formaalisesta puolesta. Sen täytynee syntyä päättelyssä käytettyjen käsitteiden sisällöstä.
Eli miten uskova selittää itselleen Paavalin opetuksen naisista ja homoista? Tarkoitan, jos raamattu on jumalan sanaa, niin UT ei anna kauheasti tulkinnanvaraa näissä kysymyksissä. Niitä voi käännellä toki lainaamalla ”piruraamttu” tavalla irrallisia lauseita, mutta ohjeet ovat aika selvät. Ne eivät tule siis jesseltä, vaan Paavalilta.
Oliko Paavali jumala?
Jos ei, niin eikö häntä koske kaikki ne inhimilliset heikkoudet kuin muitakin ihmisiä (aihe, josta voitaisiin jessenkin suhteen puhua, eikös hän syntynyt ihmiseksi)?
Joten onko mahdollista, että Paavali puhuu omiaan? Mikä varmentaa sen, että Paavali kirjoittaa jumalan sanaa? Ja jos kirjoittaa, miten hän tämän tiedon on saanut? Kuulut ääniä päässään?
Tuntien raamatun syntyhistorian, eli tavallisten ihmisten kirjoituksista tavallisten ihmisten instituutiota varten kokoama kirja, niin jumalaisuushan on vähintäänkin kyseenalainen (sehän edellyttäisi niin kirjoittajilta, kuin kasaajiltakin pyhimyksen olemusta vailla inhimillisiä heikkouksia, kuten vaikkapa politikointia oman edun eteen). Joten jos raamattua pitää jumalan sanana, on myös sen kokajien inhimillinen heikkous jätettävä huomiotta. Samoin Paavalin aikasidonnaisuus.
Vanhasta Testamenttia ei oikein ole lupa uskovaisten kanssa analysoida, koska se on jessen opetusten valossa kestämätön opus. Siksipä puhutaan vanhasta liitosta ja uudesta liitosta. Kas jumala muuttui ”simsalabim” vanhan testamentin pikkumaisesta ja julmasta jumalasta jessen opetuksien armahtavaan ja laupeaan jumalaan kätevillä jessen suuhun pannuilla lauseilla (no tätä en voi todistaa, mutta tarkoitushakuiseltahan kuulostaa jessen lausumat ”en ole tullut kumoamaan vanhaa…”). VT:n mukaan otto oli aikoinaan markkinointitaktinen, kristinuskolla oli piiiitkät perinteet, ja näin sen ”myyminen” Roomassa oli helpompaa.