Uskotko Jumalaan?

  • 1 343 316
  • 14 406

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Jos haluttaisiin olla ylpeitä omasta kulttuurista, niin kannattaisi varmaan vaihtaa takaisin siihen uskoon, jonka tilalle tämä nykyinen aikoinaan tuotiin. Kyllä olisi paljon hienompaa ja omaperäisempää palvoa Ukko Ylijumalaa kuin jostain Välimeren rannalta tuotua tavaraa. Sehän on kuin korvaisi kotimaisen mansikan jollain puumaisella mansikalla, joka makeudessaan häviää jopa kotimaiselle varhaisperunalle.

En itse oikein koe tuota kulttuuria omakseni, eiköhän aika moni ole jo ehtinyt kasvaa sisään tähän nykyiseen kulttuuriperimään jonka perustalle myös suomalaista lainsäädäntöä on rustattu ja yhteiskuntajärjestystä perustettu, vai mitä? Arvelisin että "suomalaista kulttuuria" kristinusko on muovannut hieman enemmän kuin Ukko. Sinällään tietysti täytyy tunnustautua sivistymättömäksi etten osaa oikein edes eritellä millä tavalla Ukko Ylijumalaan uskominen ilmenisi kulttuurissa, joten en tietysti osaa myöskään arvioida millä tavalla tuosta voisin olla ylpeä.

Edit; jaa, wikipedia sivistää, jotta Ukko onkin sulautunut aika kivuttomasti kristinuskon Jumalaksi...
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Kyse ei sinällään edes välttämättä ole niinkään kirkosta, uskosta, uskonnollisuudesta, vaan niinkin maallisesta asiasta kuin oma kulttuurimme josta löytyy enemmän tai vähemmän yhtymäkohtia kristinuskon kanssa. Jos (ja kun, ei minulla ole mitään sitä vastaan...) kirkko ja valtio erotetaan pysyvästi toisistaan, niin se merkitsee myös koko suomalaisuuden, suomalaisen kulttuurin, oman identiteettimme uudelleenmuovautumista toisenlaiseksi. Minusta se on tavallaan hieman sääli, koska en näe sinällään häpeällisenä asiana kuten kovin moni muu tuntuu näkevän, että meidänkin kulttuurissamme on uskonto mukana ja uskonnollisia piirteitä.

Itse olen joskus miettinyt tätä kristinuskon ja nimenomaan luterilaisuuden merkitystä suomalaiselle identiteetille ja kulttuurille. En näe sitä suurena asiana, tietenkin nämä ihmisen elämänkaareen liittyvät seikat: syntyminen, häät ja hautajaiset ovat tiukasti sidottu suomalaiseen yhteiskuntaa ja tällä saralla kirkolla on merkitystä ja perinnearvoa. Muuten meidän harmaa ja maallistunut valtionkirkkomme ei ole antanut oikein mitään suomalaisuuteen.

Totta kai kirkko on historian aikana vaikuttanut ajatteluumme ja asenteisiimme, mutta minusta lähinnä vain negatiivisella tavalla. Herranpelko, työn asettaminen kaiken edelle ja eräänlainen itsensä vähättely ja vaatimattomuus, kaikkihan nuo ovat luterilaisia hyveitä. En näkisi minään suurena juttuna, jos valtio ja kirkko eroaisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voisi hyvin kuvitella tälläisiä epäelegantteja ominaisuuksia vain sotkuisessa evoluutiossa kehittyneiksi, ja osin sitten sivuunkin jääneiksi ratkaisuiksi, mutta avaa uusia näkökulmia Absoluuttiseen, kun ajattelee, että Jumala on huolellisesti miettinyt ja suunnitellut esimerkiksi pierun.
Näinhän sitä muuten voisi kuvitella. mjr, luuletko että Luoja on suunnitellut pimppua paperille?

Jos tähän älykkääseen suunnittelijaan vielä palataan, niin kun muistetaan että raamatussa on kerrottu että luoja loi eläimet ihmisen seuraksi. No hyvä. Sitten seuraavaksi mietitään että täältä löytyy sellasia ratkiriemukkaita lajeja kuin hirvikärpäset, hyttyset ja paarmat. Enpä paljon siis lähtisisi huutelemään mistään älykkäästä suunnitelijasta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, tämä aivan henkilökohtaisena ja subjektiivisena vastauksena. En kyllä näe tätä tämänpäiväistä kastetta minään yhteisön paineen aiheuttamana tai sisällyksettömänä perinnäistapana. Toki kirkon virallinen teologia on kirjaimellisesti otettuna täysin järjetöntä, mutta näihin seremonioihin sisältyy tietty hapuileva pyrkimys kohti jotain universaalia. Olen kirkon jäsen ja agnostikko, en erityisesti pidä yltiömaterialistisesta dawkinsilaisuudesta, mikä ikään kuin latistaa tämän melkoisen huikaisevan kokemuksemme maailmasta hyvin yksiulotteiseksi ja hallittavaksi. Toki uskovaiset ovat pahinta mahdollista mainosta uskonnoille, mutta parhaimmillaan uskonto pyrkii sinne minne paras taide ja paras filosofia - toki se arvokkaan osuus on uskonnossa paljon pienempi kuin taiteessa ja filosofiassa, mutta sieltä kuitenkin on löydettävissä syvällistä ja merkityksellistä puhetta ihmisen osasta maailmassa. Tunnen toki myös syvää kunnioitusta (ja siltä osin kun kokemus heistä on ollut välitöntä myös rakkautta) menneitä sukupolvia kohtaan, enkä voi nähdä, että niin keskeinen osa heidän kokemustaan voisi olla täysin arvotonta, mutta väittäisin että tästä riippumatta kaikkien suurten maailmanuskontojen pohjimmaiset visiot maailmasta ja ihmisyydestä ovat edelleen mitä relevanteimpia. Sääli vain kun uskovaiset pilaavat uskonnot...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
En itse oikein koe tuota kulttuuria omakseni, eiköhän aika moni ole jo ehtinyt kasvaa sisään tähän nykyiseen kulttuuriperimään jonka perustalle myös suomalaista lainsäädäntöä on rustattu ja yhteiskuntajärjestystä perustettu, vai mitä? Arvelisin että "suomalaista kulttuuria" kristinusko on muovannut hieman enemmän kuin Ukko.

Oli miten oli, niin beduiinien valmistamaa tuontitavaraa tämä meidän ev.lutkin on, vaikka toki moneen kertaan muokattua.

Sinällään tässä 'ev.lut tapakristillisyydessä' on se hyvä puoli fundiiksiin verrattuna, että Jumalan sanaa voi aina kirkolliskokouksessa tulkita uudelleen ja uudelleen.
Yleisradiosta tuli tässä päivänä eräänä mielenkiintoinen keskusteluohjelma, jossa puhuttiin kreationismin kehityksestä. Suomessahan ei kirkolliskokouskaan taida enää kiistää evoluutioteorian todisteita vaan on omaa tulkintaansa sorvannut tieteellisempään suuntaan. Tämä Usasta lähtenyt viimeisin "Intelligent designhan" taitaa olla Suomessakin olla suosittu näissä ev.lut valtavirrasta poikkeavissa ryhmissä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin unohtuikin sanoa tuosta suomalaisesta kulttuurista, jonka katoamista Jussi77 hiukan pelkäili. En usko siihenkään siinä tapauksessa, jos kirkko katoaisi kokonaan kuvioista. Suomalaisilla on kuitenkin tavalla tai toisella perimässä ja tavoissa pakanallisilta ajoilta peräisin olevia piirteitä, jotka ei ole lainkaan kristinuskon perua. Tai sitten niistä osa on sulautettu osaksi kristinuskoa. Suomalaisten kaipuu luontoon, metsän pariin, useilla metsän ihailu ja sen kunnioitus, saunominen jne. rituaalit ei kyllä häviä minnekään, niin kauan kuin metsässä on puita ja järvissä vesi. Pikemmin ne on niitä arkisia henkisiä arvoja, jotka säilyy yli uskontojen. Osa sielunmaisemaa.

Osin näitä asioita tarkoitan sillä henkisyydellä, joka ei katso ihmisen uskoon, tai siihen ettei usko. Ne kuitenkin antaa henkisiä virikkeitä ja elämyksiä. Ehkei ihminen ajattele niiden olevan jotain henkistä ja yliluonnollista tai muuta, mutta yhtä lailla voimakkaita mieltä elähdyttäviä tunteita ne on.

Luulen, että aika monikin ihminen joka ei uskonnollinen ole voi kuitenkin herkistyä ja kokea jotain tietyllä tapaa taianomaista ja kokonaisvaltaista istuessaan vaikka kesäisenä yönä nuotion ääressä jossain luonnonhelmassa. Suurin mystiikka on usein ihan tavallisissa vaatimattomissa asioissa, jotka on meidän ympärillä. Ei niitä tarvitse hakea edes kovin kaukaa. Joskus pelkkä ajatuskin voi riittää. =)

Se on minun määritelmäni henkisyydelle, mutta mielipiteitähän nyt voi olla yhtä monta kuin on ihmisiäkin.

Uskallan kuitenkin melkeinpä väittää, että moni suomalainen ateistikin on syvällä sydämessään pakana ainakin enemmän kuin mitä on kristitty, sillä jollain alkusuomalaisella tavalla. Uskon, että se tulee meihin suoraan luonnosta ja tietysti on myös meillä geeneissä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Näinhän sitä muuten voisi kuvitella. mjr, luuletko että Luoja on suunnitellut pimppua paperille?

Jaa, tavallaan täytyy kyllä kunnioittaa sellaista mielikuvitusta, joka on suunnitellut inhmillisen seksuaalisuuden kaikkine ilmenemismuotoineen, mutta tosiaan erityisen puhtoinen ei tämä mielikuvitus liene... Ylipäänsä vaivaa on nähty sen eteen, että kaikki näyttäytyisi lähinnä sellaisena, mikä helpoiten on nähtävissä sokean evoluution tulokseksi. Jos itse olisi "älykäs suunnittelija" niin ei välttämättä ensimmäiseksi olisi tullut mieleen vaikka peräaukko tai selkäkarvoitus (itselläni sattuu olemaan täysin järjetön pehko lapaluiden välissä).
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tulipa tuosta luomisesta mieleen, että jos ja kun Jumala loi meidät mieheksi ja naiseksi ja jokainen meistä on Jumalan luoma, niin miten siihen sopivat intersukupuoliset?
Onkohan piispainkokous tai kirkolliskokous ehtinyt asiaa pohtimaan?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Itse olen joskus miettinyt tätä kristinuskon ja nimenomaan luterilaisuuden merkitystä suomalaiselle identiteetille ja kulttuurille. En näe sitä suurena asiana, tietenkin nämä ihmisen elämänkaareen liittyvät seikat: syntyminen, häät ja hautajaiset ovat tiukasti sidottu suomalaiseen yhteiskuntaa ja tällä saralla kirkolla on merkitystä ja perinnearvoa. Muuten meidän harmaa ja maallistunut valtionkirkkomme ei ole antanut oikein mitään suomalaisuuteen.

Kenties juuri tämä harmaus ja maallistuminen, mitäänsanomattomuus on yksi sen välittämää, tai tukemaa perinnettä.

Totta kai kirkko on historian aikana vaikuttanut ajatteluumme ja asenteisiimme, mutta minusta lähinnä vain negatiivisella tavalla. Herranpelko, työn asettaminen kaiken edelle ja eräänlainen itsensä vähättely ja vaatimattomuus, kaikkihan nuo ovat luterilaisia hyveitä.

Jokaisella on tietysti oma näkemyksensä asiasta, mutta aika moni ihminen kuitenkin pitää tietynlaista pidättyväisyyttä ja vaatimattomuutta hyveellisinä asioina. Lisäksi kristinusko on sanellut meille alunalkaen hyvin paljon lainsäädännön perusteita ja ohjannut meitä kohti länsimaista yhteiskuntaa sen sijaan että olisimme kenties kulttuuriltamme seuranneet enemmän maantieteellistä sijaintiamme; itää. Yhtenevä yhteiskuntajärjestys on myös yhdistänyt pohjoismaita toisiinsa vahvasti ja antanut mahdollisuuden meille toimia yhdessä säilyttääksemme omaa elämäntapaamme - onhan meissä eroja, mutta toisaalta perustavanlaatuiset kulttuurilliset arvot ovat historiassa olleet hyvinkin samansuuntaisia ja edesauttaneet yhteistyötä. Kristinusko on myös ohjannut meidän moraalikäsitystämme; emme elä "silmä silmästä, hammas hampaasta" -yhteiskunnassa, vaan pikemminkin kristinuskon "armo käyköön oikeudesta" -tyyppisessä perusajattelutavassa: emme tuomitse murhaajaa kuolemaan, vaan vankeuteen josta hän vapautuu kun rikos katsotaan sovitetuksi. Kun nykypäivän ihmisiä kuuntelee, niin aika moni on melko kiivaastikin tämän vaihtoehdon kannalla, melko harva kannattaa kuolemantuomiota. Olemme myös rytmittäneet koko kalenterimme kristinuskon juhlapyhien mukaan ja enemmän tai vähemmän kristillisiksi muovautuneet juhlapyhämme ovat merkkipäiviä edelleen. Mulle ainakin kelpaa joulun pyhät, ovat mukavaa aikaa ja vaikka suht maallisissa merkeissä meidänkin taloudessa vietetään krääsän ja mässäilyn, materian ollessa vahvassa roolissa niin kyllähän esim. joulun viettäminen on itselleni hyvin mieleinen perinne. Yksi merkittävä asia on myöskin esim. kirkko-arkkitehtuuri ja musiikki- sekä taidekulttuuri. Edelleen nykypäivänä on useita hyvin upeita kirkko-rakennuksia joiden ihasteleminen ja vaikuttavuus ei välttämättä sinällään vaadi vakaumusta, vaan voivat olla mieleisiä rakennuksia ihan pakanallekin. Samoin myös monenlainen musiikillinen osaaminen on kirkkokuorojen varassa, mutta on toki makuasioita haluaako näistä välittää. En itse välttämättä ole suuri kirkkomusiikin ystävä, mutta toisaalta en nyt välttämättä halua myöskään olla etulinjassa vaatimassa sen siirtämistä unohduksiin niiltä ihmisiltä joita tällainen musiikki viehättää.

Kokonaan oma asiansa on myöskin suomalainen ajattelutapa koulutuksesta, joka sekin jollain tavalla juontaa juurensa kristinuskon käsitykseen tasavertaisuudesta ja siitä tavasta ajatella jota tämä meidän pohjoismainen kristinusko on kehittynyt kannustamaan; yhtäläiset lähtökohdat, mahdollisuus laajaan ja kaikille tarkoitettuun peruskoulutukseen. Kirkon miehet ne ovat aikanaan lukemistakin opettaneet ja kiertäneet kylillä vaatimassa Raamatun osaamista - vaikkakin tästäkin on osoitettavissa ne yhtymäkohdat siihen omaan agendaan, kristinuskon levittämiseen ja juurruttamiseen, niin eipä tuota käy kiistäminen sitäkään etteikö talonpoikien lapsille olisi myös luku- ja kirjoitustaidosta ollut hyötyä.

Moni asia on saanut vaikutteita uskonnosta ja uskonnollisuudsta, sellaisetkin joita pidämme nykypäivänä täysin maallisina asioina. Eikä siinä mitään vikaa ole, sillä kirkko ja uskonto ovat olleet hyvin erilaisessa asemassa kuluneina vuosisatoina. Minä itse en näe syytä irtisanoutua sellaisesta tavasta ja kulttuurista joka on tuonut meidät itseasiassa ihan hyvällä mallilla tänne 2000-luvulle, monella on kovempi kiire irtisanoutua tällaisesta perimästä ja perinteistä. Miksei uskontohistorialle ole edelleen omaa paikkaansa meidän yhteiskunnassa ja kulttuurissamme?

En näkisi minään suurena juttuna, jos valtio ja kirkko eroaisi.

Vaihtelevia varmasti kokemukset olisivat näin ensi-istumalta, riippuen tietysti miten lähellä tätä murrospistettä itse on. Nämä suuremmat vaikutukset näkyvät vasta sukupolvien päästä tuona kulttuurin muuttumisena toisenlaiseksi. Kirkko, uskonto ja hengellisyys etsii varmasti tällaisen perustavanlaatuisen ravisuttelun jäljiltä pitkään omaa asemaansa ja kenties synnyttää jälleen uudenlaista kulttuuria, mutta kuten jo aiemmin todettua niin seurausten arviointi etukäteen on vaikeaa, tällä palstalla olevalla asiantuntemuksella varmasti täysin mahdotonta. En kuitenkaan sano, etteikö tekemätöntä tai katastrofaalista. Kenties jopa toivottavaa, kuka lopulta tietää. Meille, tässä ajassa ja yhteiskunnassa eläville kuitenkaan välttämättä koko seuraus ei välttämättä koskaan käykään ilmi.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Sinällään tässä 'ev.lut tapakristillisyydessä' on se hyvä puoli fundiiksiin verrattuna, että Jumalan sanaa voi aina kirkolliskokouksessa tulkita uudelleen ja uudelleen.

Niin, sitähän se tiedekin tekee, korjaa itse itseään. Minun mielestäni on sinällään terve merkki, että ollaan valmiita pohtimaan omia tulkintoja ja uskalletaan avata niitä keskustelulle joka voi johtaa siihen että tulkintaa joudutaan korjaamaan. Ei välttämättä niin että se olisi ristiriidassa aiemman kanssa, vaan kehittyy eteenpäin sitä mukaa kun maailma muuttuu.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaihtelevia varmasti kokemukset olisivat näin ensi-istumalta, riippuen tietysti miten lähellä tätä murrospistettä itse on. Nämä suuremmat vaikutukset näkyvät vasta sukupolvien päästä tuona kulttuurin muuttumisena toisenlaiseksi. Kirkko, uskonto ja hengellisyys etsii varmasti tällaisen perustavanlaatuisen ravisuttelun jäljiltä pitkään omaa asemaansa ja kenties synnyttää jälleen uudenlaista kulttuuria, mutta kuten jo aiemmin todettua niin seurausten arviointi etukäteen on vaikeaa, tällä palstalla olevalla asiantuntemuksella varmasti täysin mahdotonta. En kuitenkaan sano, etteikö tekemätöntä tai katastrofaalista. Kenties jopa toivottavaa, kuka lopulta tietää. Meille, tässä ajassa ja yhteiskunnassa eläville kuitenkaan välttämättä koko seuraus ei välttämättä koskaan käykään ilmi.

Ajatus on kuitenkin mielenkiintoinen. Mentäisiinkö markkinatalouden ehdoilla? Rahakkaimmat olisivat näkyvimpiä, jos yksityisellä tuella elettäisiin? Maikkarista tulisi eri ryhmien sponsoroimia lähetyksiä ja Suomeen saataisiin oma Jim/Tammy Fae Bakker? Arto Merisalo julistettaisiin Messiaaksi? Vaiko totaalisesti toinen suunta Ukko/Tapio/Ahti alku-uskontoineen...
Saattaisi käydä niinkin, että ateistien määrä hiipuisi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miksei uskontohistorialle ole edelleen omaa paikkaansa meidän yhteiskunnassa ja kulttuurissamme?

Uskontohistorialla voi olla oma paikkansa nyt ja jatkossakin mutta uskonnollisuudessa yhteiskuntatasolla ei tarvitse minusta olla omaa yhteiskunnallista vakiinnutettua asemaa vaan kirkko ja valtio on minusta järkevintä erottaa toisistaan. Modernissa yhteiskunnassa niiden ei tarvitse (pidä) kulkea käsikädessä.

Uskontoja, niiden historiaa ja vaikutusta ihmiskunnalle ja yhteiskunnalle ei tarvitse unohtaa vaan peruskoulussa sitä voidaan käsitellä mutta käsittelytavassa on tapahduttava muutos ja käsiteltävä avoimesti ja rehellisesti myös niitä huonoja puolia eikä vain korostaa uskonnollisuuden ilosanomaa. Ei perinteiselle uskonnontunnille, kyllä jonkin sortin elämänkatsomustieto-aineelle jossa käsitellään em. asioita sekä moraalia, eettisiä arvoja etc.

vlad.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Jussi77 minusta annat kristinuskolle vähän liikaa painoarvoa länsimaisen kulttuurin kehityksessä. Kyllä länsimainen lainsäädäntö lähtee enemmän kreikkalaisesta ja roomalaisesta perinteestä. Näen kristinuskon ainoina meriitteinä tietynlaisten ihmisläheisten arvojen levittämisen. Muutamat Jeesuksen opetukset olivat kyllä sen aikaista maailmaa mullistavia ja hyvä niin. Mutta siihen se oikeastaan jo jääkin, jos tarkastelee historiaa, niin aika vähän kristinusko on vaikuttanut meidän nykyaikaisen länsimaisen yhteiskunnan kehitykseen. Enemmän kirkon meriitteinä on historian aikana ollut kehityksen jarruttaminen, kuin sen eteenpäin vieminen.

Sitten tarkemmin Suomesta. Kristinuskon tänne tullessa, niin kuin ihan mihinkä tahansa muuhunkin paikkaan sen mennessä, tuhosi ja korvasi vanhat uskomukset. Tämä on tavallaan vähän sääli, koska näiden valloittajauskontojen myötä on joka puolella maailmaa on kadonnut rikasta kulttuuriperinnettä. Me emme todellakaan olleet mitään barbaareita ennen kristinuskoa, niin kuin ei pääsääntöisesti muutkaan tämän “rakkaudenuskon” valloittamat kansat.

Suomalaisilla on ollut kyllä ollut aika rikas jumalmytologia tai käsitys todellisuudesta ennen kristinuskoakin. Eräällä tavalla paljon humaanisempikin ja luonnonläheisempi kuin kristinusko. Ihminen nähtiin luonnon osana, eikä minään ihmeellisenä perisyntiin vajonneena kummajaisena ja Jumalan leikkinukkena. Kristinusko toi myös sen käsityksen että ihminen saa aivan vapaasti riistää luontoa ja sen eläimiä.

Suomessa pakanuus muuten eli aika pitkään kristinuskon tulon jälkeen. Raamattua saarnattiin aluksi latinaksi, eikä kukaan suomalaisista moneen sataan vuoteen oikein ymmärtänyt Raamatun sanomaa. Katolisena aikana suomalaiset korvasivat vain omien jumaliensa nimet kristillisillä vastikkeilla. Pakanallisia juhlia niin kuin kekriä ja juhannusta vietettiin ihan normaalisti. Kekri hävisi pikkuhiljaa maatalousyhteiskunnan merkityksen vähenemisen myötä, mutta ihan meidän suomalaisessa joulussakin on samoja piirteitä, mässytellään niin paljon kun jaksetaan ja lopulta illalla joulupukkikin(pakanallisina aikoina kekripukki) on aivan kaatokännissä! :)

Muinaiset taiat ja kansanparantajat eivät hävinneet minnekään. 1900-lukuun saakka oli ihan normaalia hoitaa tautejansa paikallisilla parantajilla, jopa papit kehottivat kääntymään tietäjien puoleen, kun sairaat tulivat kysymään neuvoa vaivoihinsa. Suomen kirkot rakennettiin alun perin suomalaisten vanhoille pyhille paikoille. Kirkko ei vaikuttanut kuin aivan pintapuolisesti täällä. Kirkolliset juhlat sovitettiin täysin pakanallisiin menoihin. Ehkä vasta nyt viimeisen parin sadan vuoden aikana kristinusko on alkanut juurtua yhteiskuntaamme.

Nykyaikana pakanallinen perinteemme näkyy ehkä eniten kielessämme, käytämme edelleenkin muinaisia voimasanoja kiroillessamme, kuten perkelettä. Jumala sanamme on johdanne muinaisesta pakanallisesta jumalastamme. Suomessa on lukuisia paikannimiä, jotka viittaava pakanalliseen menneisyyteemme. Myös eräät mytologiset hahmot kuten haltijat, tontut, maahiset ym. ovat säilyneet kielessämme ja tarinoissamme. Olen kyl vahvasti sitä mieltä että jopa meidän muinainen uskontomme on antanut meidän todelliselle identiteetillemme enemmän kuin kristinusko.
 

CatGarfield

Jäsen
Suosikkijoukkue
Internazionale, Newcastle, NY Rangers, HIFK, ManU
Itse uskon Jumalaan ja olen niin aivopesty, että uskon jopa Jeesukseen.

Mutta se, että aletaan väittelemään, varsinkin Uuden Testamentin kirjoituksista, on täysin turhaa, ottaen huomioon, että vanhimmat UT:hen tekstinpalaset ovat yli 300 vuotta nuorempia kuin Jeesuksen kuolema.

Jeesuksen olemassaoloa en tässä yritäkään kiistää, vaan kyseenalaistaa sen, onko Kirkko (katolinen tai siitä myöhemmin eronnut) nyt oikeasti edes siellä päinkään Jeesuksen opetuksia tulkittaessa. Itse kun tuota kirjaa tavaillessani tuntuu siltä, että joidenkin oman edun tavoittelijoiden shittiä tuo on. Otettu hyviä kohtia sieltä täältä ja muuten kirjoiteltu mitä mieleen tulee. Raamattu on, mielestäni, yksi suuri vitsi. Miten voi suhtautua vakavasti tekstiin, joka on muka silminnäkijäkertomusta, mutta kirjoitettu yli 300 vuotta tapahtumien jälkeen?????
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Uskonnot ovat aina olleet manipuloinnin mestareita, jotka ovat vedonneet enemmän ihmisten tunteisiin kuin järkeen. Ei turhaan ole noissa valtauskonnoissa keksitty kadotuksen ja taivaan käsitteitä. Jokainen ihminen pelkää kuolemaa, joko omaansa tai kaikkein lähimmäistensä. Tähän ovat etenkin nuo Abrahamilaiset uskonnot iskeneet ja oikein erikoistuneet mässäilemään noilla teemoilla.

Kai uskoontuloa voisi verrata johonkin ihastumiseen, tunne sanelee käyttäytymistä ja ajattelua, ei järki.
Ei todellinen usko käsittääkseni liity tunteeseen ("emotion"), vaan se on sitä sydämen ääntä josta tässä ketjussakin on puhuttu. Itse asiassa todella syvä usko pyrkii tappamaan tunteet ja kuuntelemaan vain sitä sydämen ääntä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö pystyisi esimerkiksi rakastamaan, mutta se rakkaus on vähän erilaista kuin tämä tavallisesti käsitelty miehen ja naisen (tai vaikka sitten homosuhteeseen perustuva) rakkaus.

Ja mielestäni tuo kuolemanpelko ei tuo ihmisiä uskoon, vaan nimenomaan rakkaus (esim. Jeesukseen). No näin ainakin omalta osaltani olen kokenut.

Pakko vielä jatkaa aiheesta.. Kristinusko toi myös erään toisen todella tehokkaan manipuloinnin keinon, joka valitettavasti vaikuttaa vieläkin länsimaissa ja jopa ei-uskovaisissa. Synnin käsitteen, jokainen ihminen on jo syntymästään lähtien ns. saastainen ja likainen. Vaikka ihminen tekisi mitä tahansa elämässään, niin hän ei ikinä olisi täysin vapaa synneistään. Koska koko ihmisen perusluonto on pohjimmiltaan syntinen, niinpä hänen ainoa toivonsa on luottaa Jumalan ja Jeesuksen armoon pelastuakseen. Ihminen on vain maanmatonen Jumalan edessä.

Kristinusko on tuonut sen käsityksen että meidän tulisi hävetä omaa olemassa oloamme ja mielihalujamme. Me emme muka ole luonnollisia maapallon olentoja, vaan olemme tilivelvollisia jostain ihmeellisestä rikoksesta jollekin yliluonnolliselle olennolle!! Tätä velkaa meidän sitten tulisi maksaa ihmiskunnan loppuun asti jotta “pelastuisimme”.
Haluaisin vähän oikoa ja tarkentaa. Ainakin ortodoksikirkon mukaan ihmisillä ei ole mitään perittyä syyllisyyttä. Tuo alkusynti toi mukanaan kivun, kärsimyksen, vanhenemisen ja ruumiin kuoleman. Sekä moraalisesti turhautuneisuuden, kyllästymisen ja masennuksen. Työ on usein vastenmielistä pakkopullaa. Ja yleisen heikkouden sortua helposti tekemään sitä, mikä on väärin. "Jumalan Kuva ihmisessä hämärtyi, mutta ei pirstoutunut palasiksi", kuten piispa Kallistos Ware sanoo.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Mutta se, että aletaan väittelemään, varsinkin Uuden Testamentin kirjoituksista, on täysin turhaa, ottaen huomioon, että vanhimmat UT:hen tekstinpalaset ovat yli 300 vuotta nuorempia kuin Jeesuksen kuolema.

Miten voi suhtautua vakavasti tekstiin, joka on muka silminnäkijäkertomusta, mutta kirjoitettu yli 300 vuotta tapahtumien jälkeen?????
Kai ne on kirjoitettu vain muutamia vuosikymmeniä Jeesuksen kuoleman jälkeen, vaikka sitten tulivat osaksi virallista Uutta Testamenttia vasta satojen vuosien päästä. Näin ainakin itse muistelisin lukeneeni.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mutta se, että aletaan väittelemään, varsinkin Uuden Testamentin kirjoituksista, on täysin turhaa, ottaen huomioon, että vanhimmat UT:hen tekstinpalaset ovat yli 300 vuotta nuorempia kuin Jeesuksen kuolema.

Vanhan testamentin ajoituksista voi olla montaakin mieltä, mutta mikä tutkimus tuo uuden testamentin kirjoitukset 300-luvulle? Varhaisimmat kirjoitukset muistaakseni ajoitetaan johonkin 60-70-luvun taitteeseen jKr. Myöhäisimmätkin vain hieman yli 100 jKr. Toki näistä on jonkin verran erimielisyyksiä, mutta yleinen linja kuitenkin tämä. Eli ei ole Jeesuksen aikana kirjoitettu nykyisessä muodossaan, mutta muutamia vuosikymmeniä kuoleman jälkeen.

Kaanonista toki päätettiin vasta noihin aikoihin, 300-400 jKr.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Onko kukaan koskaan miettinyt, miksi vaikka jalkapalloilija menee polvilleen maalin tehdessään ja nostaa kädet ilmaan ja katsoo kohti taivasta?

Siinä on ateistille pohdittavaa..
 

Jazerman19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masan Massiivinen, sympatiat Leafs
Onko kukaan koskaan miettinyt, miksi vaikka jalkapalloilija menee polvilleen maalin tehdessään ja nostaa kädet ilmaan ja katsoo kohti taivasta?

Siinä on ateistille pohdittavaa..

Ehkä hän odottaa siirtoa emäalukselle.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
BitterX, no mitä pointtia kasteelle sitten jää? Sen nimenomainen tarkoitus on kiinnittää ihminen seurakuntaan jonka myötä sitten tulee kristillinen opetus, mm. uskonnontunnit, rippikoulu jne.

Jussi77 puolestani jo samalla tavalla vastasikin, kuin itse olisin vastannut.

Tuo on kyllä hyvä huomio. Itse sanoisin, että se pointti on sama kuin kirkkohäillä - mukavan leppoisa tilaisuus, joka kuuluu enemmänkin tapaan ja kulttuuriin. Moni ihminen myös kastattaa itsensä aikuisiällä pelkästään sen takia, että saisi kirkkohäät - tosin en tiedä, onko kaste enää edes edellytys kirkossa vihkimiselle.

Uskontotunnit nykymuodossaan tulisi, kuten sanoin, mielestäni lakkauttaa. Uskontojen historian opettelu on hyödyllistä, mutta se, mitä alaluokilla uskontotunneilla opiskellaan, on pelkästään kyseenalaista. Ainakin itse muistan oppineeni alaluokilla Mooseksen seikkailuja Jumalan avulla ja Jeesuksen tekemiä ihmeitä absoluuttisena totuutena. Kai se nyt 7- tai 8-vuotiaille uppoaa tosta vain. En tosin tiedä, onko opetus enää samanlaista, kuin siihen aikaan, kun itse olin skidi.

Muistan 1. ja 2. luokalla myös laulaneeni Neuvostoliiton kansallislaulua ja oppineeni paljon hyviä asioita silloin jo kuoleman kourissa olevasta kommunistisesta naapuristamme. Tämähän oli tietysti vallitsevan ulkopoliittisen linjan mukaista toimintaa - ja vähintäänkin tuomittavaa sekä kyseenalaista. Mutta tämä asia ei kuulu tähän ketjuun.

Rippikoulusta minulla ei sinällään ole pahaa sanottavaa. Muistelisin, että siellä leirillä oli jopa hauskaa. Opetus oli muistaakseni enemmänkin sitä, että seurakunta kertoi omasta toiminnastaan. Lisäksi mieleen on jäänyt erään entisen rikollisen ja narkkarin pitämä kiihkoton, erittäin mielenkiintoinen luento omasta menneestä elämästänsä. Tämä kyseinen henkilö oli päässyt kuiville ja toimi seurakunnan nuorisotyöntekijänä. Hän mainitsi, että oli päässyt eroon ongelmistansa uskon avulla, mutta muuten hän ei puhunut sanaakaan Jumalasta. Rippileirillä taidettiin myös kuulla luento siitä, että kumia kannattaa käyttää ikävien ylläreiden välttämiseksi. Rippikouluiässä ei enää uskonnollinen aivopesu uppoa, joten siinäkin mielessä siinä on paljon vähemmän kyseenalaista.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Onko kukaan koskaan miettinyt, miksi vaikka jalkapalloilija menee polvilleen maalin tehdessään ja nostaa kädet ilmaan ja katsoo kohti taivasta?

Siinä on ateistille pohdittavaa..

Urheilijat ovat tässä suhteessa näkyvästi esillä lajissa kuin lajissa. Ristin merkki tehdään ennen urheilusuoritusta ja sen jälkeen. Neuvostoliiton ja sen mukana sosialististen maiden romahdukset muuttivat myös noissa maissa urheilijoiden käyttäytymistä, koska ateismi menetti kymmeniä miljoonia kannattajia saman tien, kun kommunismi oli tullut tiensä päähän. Oli jotenkin hämmentävää, kun Venäjää edustavia urheilijoita alkoi tehdä ortodoksisen kirkon ristinmerkkejä urheilukisoissa.

Yksi viime aikojen mieliinpainuvimmista rukoustapahtumista oli Barack Obaman virkaanastujaisseremonia. Tuleva presidentti hiljentyi silmät kiinni pannen aidosti kuuntelemaan kahta kristinuskon rukousta, jotka kaikkialle maailmaan televisioiduissa juhlatilaisuudessa luettiin. Obamahan on tunnetusti harras herätyskristitty ja saanut kristillisen kotikasvatuksen. Enpä ole nähnyt Obamaa nimelta arvosteltavan uskonnollisuutensa vuoksi täällä JA:ssa.

Jatkoajan filosofeille esitän pohdittavaksi sitä, että mitä ovat ne yksinkertaiset uskonnollisen elämän tyypilliset piirteet, jotka ihmisiä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Itse olen aiheeseen tutustunut filosofi, psykologi William Jamesin kirjan "The Varietes of Religious Experience: A Study of Human Nature", pohjalta. James totesi jo sata vuotta sitten:"Filosofi ei koe Jumalaa kuten kristitty. Häntä eivät kirkolliset eivätkä uskonnolliset instituutiot kiinnosta. Minulla (Jamesilla) ei ole tietoa elävästä suhteesta Jumalaan. Uskon uskomiseen ja siihen, että ihmisillä täytyy olla omakohtainen kokemus jostakin korkeammasta. Tämä synnyttää uskovien syvät rivit. Se kestää hyvin sekä minun että muiden puhtaan ateistista kritiikkiä."
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Ei todellinen usko käsittääkseni liity tunteeseen ("emotion"), vaan se on sitä sydämen ääntä josta tässä ketjussakin on puhuttu. Itse asiassa todella syvä usko pyrkii tappamaan tunteet ja kuuntelemaan vain sitä sydämen ääntä.

Tappaako myös tuo “sydämen ääni” järjenkin? Tämä on aika mielenkiintoista. Kertoiko tuo sinun sydämesi ääni että juuri Raamattu on se oikea kirja ja tie pelastukseen, entäs jos jonkun sydämen ääni on sanonut että buddhalaisuus on se oikea tie? Kumman “sydämen äänellä” sitten on enemmän painoarvoa?

Tuo alkusynti toi mukanaan kivun, kärsimyksen, vanhenemisen ja ruumiin kuoleman. Sekä moraalisesti turhautuneisuuden, kyllästymisen ja masennuksen. Työ on usein vastenmielistä pakkopullaa. Ja yleisen heikkouden sortua helposti tekemään sitä, mikä on väärin. "Jumalan Kuva ihmisessä hämärtyi, mutta ei pirstoutunut palasiksi", kuten piispa Kallistos Ware sanoo.

Tässä sitä ollaan. Jos ajatellaan ihan biologisesti ja tieteellisesti, nuo ovat ihan luonnollisia asioita tämän pallon olennoille. Me vanhenemme, tunnemme kipua ja lopulta kuolemme. Tuo kaikki kuuluu osana luontoon. Entäs eläimet? Nekin kokevat samanlaista tuskaa ja kipua kuin ihmiset. Saivatko eläimetkin myös tuon alkusynnin? Vai miksi nekin joutuvat kärsimään?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Obamahan on tunnetusti harras herätyskristitty ja saanut kristillisen kotikasvatuksen. Enpä ole nähnyt Obamaa nimelta arvosteltavan uskonnollisuutensa vuoksi täällä JA:ssa.
Muistelisin lukeneeni Obaman kuitenkin olevan varsin liberaali mielipiteissään ja johtaneen omaan uskonnolliseen ajatteluunsa new age-tyyppisiä piirteitä. Jos muistan oikein, ei häntä kovin perinteisenä herätyskristittynä voi tuolloin pitää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onko kukaan koskaan miettinyt, miksi vaikka jalkapalloilija menee polvilleen maalin tehdessään ja nostaa kädet ilmaan ja katsoo kohti taivasta?

Siinä on ateistille pohdittavaa..

Eipä tämä nyt esim. jalkapalloilijoiden kohdalla ole mikään ihmekään. Kas kun huomattavan suuri osa maailman parhaimmista jalkapalloilijoista tulee alueelta jossa roomalaiskatolinen kirkko on valtauskonto ja uskonnolla on suuri rooli elämässä, joten tämä näkyy myös kaikessa käyttäytymisessä - mikä heijastuu sitten myös urheiluun. (Se, että reilu miljardi ihmistä uskoo jumalaan ei todista mitään sen puolesta, että jumala on olemassa).

Ei myöskään pidä unohtaa sitä, että mikä vaikutus televisiolla on ihmisten käyttäytymiseen. Täällä lapsi voi katsoa huippujalkapalloilijan heittäytyvän polvilleen maalin jälkeen ja nostavan kätensä ylös, seuraus - lapsi voi itse ryhtyä toimimaan samalla tavalla ja tapa voi kulkea mukana sitten lapsuudesta eteenpäin ja aikuistuttuaan hän voi toimia samalla tavalla laisinkaan ajattelematta sitä, että mikä on "liikeen" alkuperäinen tarkoitus ollut: osoittaa kiitollisuutta jumalalle tjsp.

Sama pätee esim. yleisurheiluun. Niin suuri joukko huippu-urheilijoita tulee edelleen alueilta jotka ovat tavalla tai toisella edelleen syvästi sidoksissa kristinuskoon ja sen eri lahkoihin, joten niinpä näemme yleisurheiluareenoilla ristinmerkkejä tms. Kasvatus ja uskonnon vaikutus näkyy urheilijoiden toiminnassa, mikä on aivan ymmärrettävää koska tulevat alueilta joissa kristillisyys on juurtunut syvälle yhteiskuntaan.

Samalla tavalla näkyy muitakin uskonnollisia merkkejä, tosin harvemmin niihin kiinnitetään huomiota koska niitä ei välttämättä tunnisteta uskonnollisiksi signaaleiksi.

Urheilussakin näkee poikkileikkauksen yhteiskunnasta ja siellä vallitsevista tavoista ja arvoista etc. Toisaalta urheiluun liittyy myös alkukantaista toimintaa ja alkukantaisia elementtejä, joihin vaikkapa kristillisyys on tuonut pienen lisäsäväyksen monissa maissa - siten, että molemmista elementeistä on merkkejä havaittavissa urheilukentillä, kuten tuuletukset tms.

vlad.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Eipä tämä nyt esim. jalkapalloilijoiden kohdalla ole mikään ihmekään. Kas kun huomattavan suuri osa maailman parhaimmista jalkapalloilijoista tulee alueelta jossa roomalaiskatolinen kirkko on valtauskonto ja uskonnolla on suuri rooli elämässä, joten tämä näkyy myös kaikessa käyttäytymisessä - mikä heijastuu sitten myös urheiluun. ¨
Entä jos kysymyksessä on ateistinen jalkapalloilija tai vaikka yleisurheilija?
No, en etsi kysymykseen "vastausta". Olen vaan joskus pohtinut asiaa pienessä tyhmässä päässäni :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös