Onko kukaan koskaan miettinyt, miksi vaikka jalkapalloilija menee polvilleen maalin tehdessään ja nostaa kädet ilmaan ja katsoo kohti taivasta? Siinä on ateistille pohdittavaa..
Mitä pahaa englantilaiset olivat tehneet?
Ei tapa "sydämen ääni" järkeä, mutta on sen yläpuolella kuitenkin, eli ensi sijassa uskovaa ihmistä pitäisi ohjata tuo "sydämen ääni", sitten järki. Tosiasiassa melkein kaikilla järki ohjaa ihmistä, tai opittu tai aivopesty "tieto". Siihen on tultu.Tappaako myös tuo “sydämen ääni” järjenkin? Tämä on aika mielenkiintoista. Kertoiko tuo sinun sydämesi ääni että juuri Raamattu on se oikea kirja ja tie pelastukseen, entäs jos jonkun sydämen ääni on sanonut että buddhalaisuus on se oikea tie? Kumman “sydämen äänellä” sitten on enemmän painoarvoa?
No, kaikki luomakunta on ikäänkuin toisistaan riippuvainen, ja ihminen luomakunnan kruunu. Joten ne väittää että ihmisen erehtyessä ekaa kertaa koko luomakunnasta tuli haavoittuvainen ja kuolevainen. Sitä ennen ei kärsimystä ja kuolemaa ollut missään muodossa, eläimet mukaanlukien. Näin uskoisin tuon ortodoksiopin menevän.Entäs eläimet? Nekin kokevat samanlaista tuskaa ja kipua kuin ihmiset. Saivatko eläimetkin myös tuon alkusynnin? Vai miksi nekin joutuvat kärsimään?
Itse olen miettinyt mitä Jumalalla on englantilaisia vastaan ja miksi hän oli Maradonan ja Argentiinan puolelle, kun 'Jumalan käsi' teki oikein maalin?
Osaako joku palstan uskovainen kertoa mikä sai vanhan testamentin Jahven herämään henkiin 1986? Mitä pahaa englantilaiset olivat tehneet?
No, kaikki luomakunta on ikäänkuin toisistaan riippuvainen, ja ihminen luomakunnan kruunu. Joten ne väittää että ihmisen erehtyessä ekaa kertaa koko luomakunnasta tuli haavoittuvainen ja kuolevainen. Sitä ennen ei kärsimystä ja kuolemaa ollut missään muodossa, eläimet mukaanlukien. Näin uskoisin tuon ortodoksiopin menevän.
Niin se menee. Ihmisen rikos toi luomakuntaan kuoleman. Oikeudenmukaista tai ei, niin olisihan se aika hassua jos ihmiset kuolla poksahtaisivat ympäriinsä ja eläimet eläisivät ikuisesti. Joten ehkä tuossa tuomiossa on ainakin jotain logiikkaa. Sen tarkemman perustelun esiintuomiseksi minun pitäisi uppoutua taas kirjoihin. Kyllä luin asiasta yhden satasivuisen teoksen, mutta en nyt osaa yhtäkisti muutamalla sanalla selittää noita tapahtuman kaikkia seurauksia. Aika vaikeasti tajuttava asiahan tuo synnin kosketus kaikkiin on, samoin pelastuksen kosketus kaikkiin, mutta uskon, että ne aukeavat kun niitä oikein ja tarpeeksi tutkii.Eli kun ihminen teki tämän kauhean rikoksen, kun maistoi jonkun kielletyn puun omenaa, niin tästä ei vain rangaista häntä ja kaikkia hänen jälkeläisiään, vaan myös täysin tapahtuman ulkopuolellakin olevia olentoja? Huolimatta, onko asialla mitään todellisuuspohjaa, niin eikö tämä jotenkin sodi omaa oikeudenmukaisuuttasi kohtaan? Pitääkö kaikkia muita eläimiä rangaista ihmisen tekemän rikoksen takia?
Tuosta olen samaa mieltä, en ehkä samassa ivallisessa sävyssä mitä olen aistivinani sinun huomautuksestasi, mutta kuitenkin.Tuntemattomia ovat herran tiet..
Onko kukaan koskaan miettinyt, miksi vaikka jalkapalloilija menee polvilleen maalin tehdessään ja nostaa kädet ilmaan ja katsoo kohti taivasta?
Siinä on ateistille pohdittavaa..
Niin, stereotypinen ajattelua on normaalia. Jalkapalloilija voi olla ihan puhdas amatööri tai muu urheilija, vaikka piiritason hiihtäjä.Mita meidan ateistien pitaisi tuosta pohtia? En nyt oikein ymmartanyt mita tuosta pitaisi saada irti? Sen etta lahjakkaat miljonaaritkin voivat joskus olla kouluttamattomia, naiiveja, taikauskoisia hoperoita? Se nyt tuskin tuli kellekaan minkaanlaisena yllatyksena.
Ei vaadi hirvean pitkalle menevaa pohdintaa.
Sitä vaan pohdiin, että mikä evoluutioteoria selittää sen, että ihminen toimii noin kuin toimii?
Niin, stereotypinen ajattelua on normaalia. Jalkapalloilija voi olla ihan puhdas amatööri tai muu urheilija, vaikka piiritason hiihtäjä.
Sitä vaan pohdiin, että mikä evoluutioteoria selittää sen, että ihminen toimii noin kuin toimii?
Miten tämä kaikki olisi saanut alkunsa täysin tyhjästä ilman minkään suuremman voiman mukanaoloa...
Minusta vaan tuntuu jotenkin "luonnolliselta" että kaiken tämän takana on korkeampi voima. Siis kun ajattelen vaikka "alkuräjähdystä", niin ensimmäiseksi mieleeni tulee että eikai mitään räjähdystä voi tapahtua jos sitä ei ole joku pannut alulle. Miten tämä kaikki olisi saanut alkunsa täysin tyhjästä ilman minkään suuremman voiman mukanaoloa...
Uskominen estää hienoja asioita, kuten vaikkapa sen maailmankaikkeuden synnyn pohtimista ja tutkimista. Se estää nauttimasta uudesta tiedosta, koska uskon kanssa ristiriitainen tieto aiheuttaa ikäviä tuntemuksia. Uskonnottomalla näitä tiedosta nauttimisen rajoituksia ei ole, vaan maailma kaikkine ihmeineen on koluttavissa ilman vanhojen aatteiden rasitusta.
siksi en näe mitään syytä uskoa
Minusta vaan tuntuu jotenkin "luonnolliselta" että kaiken tämän takana on korkeampi voima. Siis kun ajattelen vaikka "alkuräjähdystä", niin ensimmäiseksi mieleeni tulee että eikai mitään räjähdystä voi tapahtua jos sitä ei ole joku pannut alulle. Miten tämä kaikki olisi saanut alkunsa täysin tyhjästä ilman minkään suuremman voiman mukanaoloa...
Kykenet siis uskomaan korkeampaan voimaan joka vain on?
Mutta et maailmankaikkeuteen joka vain on?
Mikä ero näillä on?
Uskominen estää hienoja asioita, kuten vaikkapa sen maailmankaikkeuden synnyn pohtimista ja tutkimista.
Se estää nauttimasta uudesta tiedosta, koska uskon kanssa ristiriitainen tieto aiheuttaa ikäviä tuntemuksia.
Uskonnottomalla näitä tiedosta nauttimisen rajoituksia ei ole, vaan maailma kaikkine ihmeineen on koluttavissa ilman vanhojen aatteiden rasitusta.
siksi en näe mitään syytä uskoa
Miksi estää? Rajoittunut mieli estää, ei usko tai sen puute.
Eli miten nämä voisivat olla vuorovaikutuksessa keskenään? Luonnonlait toimivat kuten toimivat, joten miten ei luonnonlakinen vaikutin voisi vaikuttaa niihin?Erona voidaan ajatella olevan maailmankaikkeuden sitoutuminen luonnonlakeihin ja kronologiseen tapahtumien ketjuun joka mahdollistaa sen syntymisen. Jumala, jota kuvataan kaikkivaltiaaksi maailman luojaksi, ei ole sidottu aikaan, materiaan tai määritelmään joten näille kahdelle olemassaolon edellytykset ovat erilaiset.
Ei varmasti estä, jopa kannustaa pohtimaan. Luomisteoria ei ole ristiriidassa esim. alkuräjähdysteoriankaan kanssa, vaan voidaan ajatella luomisteorian selittävän sitä, miksi havainnoimme sellaisia tapahtumia kuin alkuräjähdysteoria kuvailee. .
Tiede ja tutkiminen eivät ole uskonnon ja uskonnollisuuden kanssa toisiaan poissulkevia asioita, eikä suurin osa fiksuista ja ajattelevista uskovista suinkaan kiistä tieteen saavutuksia.
Ne ovat eri asioita.
Eli miten nämä voisivat olla vuorovaikutuksessa keskenään? Luonnonlait toimivat kuten toimivat, joten miten ei luonnonlakinen vaikutin voisi vaikuttaa niihin?
Jos puhut raamatun luomistarinasta, niin kyllä se on oleellisesti ristiriidassa todellisuuden kanssa. Kumpikin raamatussa oleva luomisteoria on täysin satua (niin, niitä on raamatussa kaksi).
todellisuutta on vaikea kieltää. Mutta juuri tässä tullaan siihen vaiheeseen, että uskova on kehittänyt ”ihan oman” uskonsa, jota sopeuttaa aina muuttuvaan maailmaan. Sen pohja siis tulee opitusta opista, mutta sen doktriineja ei allekirjoiteta. eli mitä ihmettä se sitten on? Uskoa luojaan vailla perusteta tai pohjaa
Tämä on juuri se ero meidän ajattelussamme. Maailma on hienoa ja ihmeellinen paikka, ja se on tässä ja nyt minun koettavissani ja tutkittavissani. Miksi pitäisi sen lisäksi olla todellinen maailma, joka perustuu mielikuvitukselleni
Usko estää. Jos uskot jotain, se tarkoittaa että uskot.
Siihen ei vastakkainen tieto vaikuta, tai jos vaikuttaa se saa sinut epäilemään ja se luo ahdistusta. Siksi usko estää uuden tiedon omaksumista, sillä ihminen pyrkii välttämään ahdistusta.
Raamattu kanttaisi tosiaan lukea, jos uskonsa siihen perustaa. Jos ei, niin miksi sitten uskoo kristilliseen jumalaan, eikä esim Allahiin tai Siwaan?
Siis vaihtoehdoista:
1) ensin syntyy tyhjästä monimutkainen ja kaikkivoipa "korkeampi voima", joka huvikseen/pitkästyneenä luo itseään vähäpätöisemmän maailmankaikkeuden, jonka naruja sitten pystyy vetelemään
2) ensin syntyy tyhjästä energiakeskittymä tms., josta kehittyy aikojen saatossa maailmankaikkeus
Siis vaihtoehdoista:
1) ensin syntyy tyhjästä monimutkainen ja kaikkivoipa "korkeampi voima", joka huvikseen/pitkästyneenä luo itseään vähäpätöisemmän maailmankaikkeuden, jonka naruja sitten pystyy vetelemään
2) ensin syntyy tyhjästä energiakeskittymä tms., josta kehittyy aikojen saatossa maailmankaikkeus
1) on mielestäsi luonnollisempi ja loogisempi vaihtoehto?
Tiede ja usko tutkivat totuutta eri näkökulmista ja sen takia ne itse asiassa harvoin mitenkään radikaalilla tavalla törmäävät toisiinsa.
Itse olen taipuvainen uskomaan myös, että myös muissa uskonnoissa on paljon hyvää ja ne heijastelevat eri kulttuureissa elävien ihmisten hengellisyyttä.
Loogisesti molemmat ovat yhtä todennäköisiä. Sopii laskea todennäköisyyttä tyhjästä minkään syntymiselle. Taitaa neitseellinen syntymä olla jo todennäköisempää. Loogisesti näistä ei voi valita. Tilanne on 50-50.
Omalta näkökannaltani uskonto ei tutki totuutta lainkaan. Uskontohan on ihmisen luomus ja ihmisen mielikuvituksen tuote. Siis eläinlajin, joka on maapallolla jonkinnäköisenä muotona elänyt 2 miljoonaa vuotta maapallolla olleen elämän 3500-3800 miljoonan vuoden aikana.
Tässä minua kiinnostaa nimenomaan se, että miksi se kristillinen jumaluus olisi parempi, kuin vaikkapa meidän omat jumaluutemme Ahteineen. Siis mikä on se määrittävä ero uskottavan jumaluuden ja epäuskottavan jumaluuden välillä.
No kas maailmankaikkeudesta meillä on todisteita, jumaluudesta ei.