Olen ihan samaa mieltä, että lasta ei tulisi liittää tiukasti johonkin tiettyyn yhteisöön, tai ainakaan siksi, että se olisi jotenkin hyvien tapojen mukaista ja asia jonka kuuluu olla näin kun muutkin niin tekee. Mielestäni se menee juuri sellaiseksi tapakristillisyydeksi jota jossain määrin vähän jopa halveksun ja ikään kuin pohjimmiltaan varmistellaan, että jos minä sittenkin olenkin väärässä. Jos lapsi sitten vaikka menehtyy, niin hän joudukaan helvettiin, koska on herran huomassa. Tuollaisia ajatuksia helposti tulee, mutta voi toki johtua muistakin asioista joita en tajua.
Toisaalta vauva tai pieni lapsi ei osaa asioita itse päättää. Ei häneltä voi kysyä, että "haluaisitko kuulua kirkkoon?" Ei sen ikäinen osaa päättää asioistaan tuolla tasolla ja vanhemmat on vastuussa heidän tekemisistään ja monista elämänvalinnoistaan. Sikäli, ei se suoraan väärin ole ilman lapsen tahtoa tätä kastaa ja liittää seurakunnan jäseneksi, kun lakikaan sitä ei kiellä. Toinen asia vaan on tosiaan se, miten tarpeellista se lopulta on. Näen itse, että olisi parempi antaa ns. tabula rasa jokaiselle ihmiselle näistä lähtökohdista ja sitten elämän tuomien kokemusten ja opittujen asioiden kautta päätyy siihen maailmankatsomukseen joka tuntuu sisimmässään oikealta. Kukaan ei estä esim. liittymästä kirkkoon aikanaan. Jos kirkkoon kuulumattomuus esimerkiksi kouluelämässä kuitenkin vaikuttaa siihen, että uskonnon opetuksen (joka kai edelleen on kristillispainotteista?) sijasta saa jotain elämänkatsomusoppia, joka on täysin aatevapaata, niin se on jo pelkästään hyvä juttu.
Kirkkoon tai mihinkään uskontoon kuulumatonhan ei ole kuitenkaan välttämättä ateisti, kuten esimerkiksi minä. Mielestäni olen täysin vapaa ajattelemaan ja kokemaan asiat miten haluan ja mikään uskonnollinen yhteisö ei vaikuta taustalla elämääni.
Pitää tietysti myös muistaa, että eihän se kirkkoon kastaminenkaan tee ihmisistä uskonnon orjia vaan hyvin moni nykyään eroaa kirkosta, joten ei nämä mitään itsestäänselviä asioita todellakaan ole.
Minusta olisi kuitenkin erittäin kummallista jos kirkkoon kuulumattomat vanhemmat, jotka eivät usko Jumalaan, kuitenkin kastattaisivat lapsensa. Esimerkiksi veljeni ja hänen vaimonsa jotka eivät kirkkoon kuulu eivät lapselleen suorittaneet kastetta, mielestäni ihan looginen päätelmä. Mitä erityistä se suoritus toisi hänen elämälleen jos hänet olisi tuotu kristillisen yhteisön piiriin? En usko, että mitään.
Jokainen toki tyylillään ja ei se kaste nyt varmasti elämää keneltäkään tuhoa tai vapaudenvalintaakaan, mutta tapana se on usein mielestäni vähän eriskummallinen.