Ajattelin omalta osaltani nostaa esille niitä ongelmia, joita mielestäni juuri siinä nykyaikaisen kristillisen uskon ytimessä on. En ole ihan varma, mitkä kaikki näistä asioista ovat minkäkin suuntauksen mukaan siinä ytimessä, mutta asiaa paremmin tuntevat sitten korjatkoon.
Syntiinlankeemus ja perisynti. Ymmärrän, että kyse on Vanhan testamentin tarinasta, joka käsittääkseni otetaan lähinnä vertauskuvana, mutta ajatus perisynnistä lienee vielä luterilaisuudessakin vahvasti mukana? Minä en vain ymmärrä, miten Jumala pystyi rankaisemaan Aatamia ja Eevaa kielletyn hedelmän syömisestä. (Sivuhuomautuksena mainittakoon, että missään kohtaa Raamattua ei mainita, että hedelmä on omena, vaan käsitys tullee taiteilijoiden näkemyksistä). Raamatun mukaan Aatami ja Eeva olivat viattomia ja synnittömiä, ennen kuin maistoivat hedelmää, vaikka Jumala oli kieltänyt heitä syömästä. Ongelma on tässä: miten ihminen, joka on viaton, eikä näin ollen voi edes tietää oikean ja väärän eroa, voisi edes ymmärtää, mitä eroa on tottelemattomuudella tai tottelevaisuudella? Käskyn rikkominenhan ei voi viattoman ihmisen mielestä olla väärin, jos hän ei edes ymmärrä koko vääryyden käsitettä. Minusta tämä ei ole semanttista kikkailua, vaan oikeasti ongelmallinen kysymys. Tokihan pariskunta mässyttelynsä jälkeen tajusi tekonsa seuraukset, mutta onko oikein rangaista teosta, jota tekona ei voinut edes ymmärtää tai jonka seurauksia ei ollut mitään mahdollisuutta tajuta etukäteen? Sen jälkeisistä teoistahan sitten voisi satikutia antaa, kun ymmärrys on kerta olemassa. Minusta Jumala on väärässä.
Vanhan Testamentin Jumalahan ei muuta olekaan kuin väärässä, äkäinen, homofobinen paimentolaisjumala, jolla on hyvin rajallinen eettinen ymmärrys -. menestyisi siis hyvin JA:n politiikka-ketjuissa... Anyway, varmasti tulee tähän tunnustuksellisten kristittyjen vastauksia, mutta minulle on jotenkin automaattista tulkita syntiinlankeemus ja luomiskertomus puhtaan myyttisesti. Millä myytillä on tietysti ollut valtaisa vaikutus (yhdessä kreikkalaisten kanssa) läntiseen ajatteluun: eli alussa oli täydellinen, viaton tila, vaikka nyt löydämmekin itsemme raadollisesta maailmasta, jossa vääryys ja epäoikeudenmukaisuus vallitsevat ja kuolema, sota ja sairaudet uhkaavat. Selityksenä tälle tilanteelle on ihmisen epätäydellisyys, "perisynti", joka on kaikissa meissä, mutta josta voidaan uskonnon kautta tavallaan vapautua ja päästä takaisin (ajallisesti siis kuitenkin eteenpäin) viattomuuden ja täydellisyyden tilaan. Tästä on melkoisen helppo siirtymä lineaariseen ajatteluun ja edistyksen ja taantumisen käsitteisiin - eli vähän toisenlainen ajattelutapa kuin on syklisyyteen perustuvissa uskonnoissa. Eli luomiskertomus on kertomus siitä, miksi maailma on epätäydellinen ja miten tähän epätäydellisyyteen on tultu ja miten siitä voidaan päästä pois. Se että konkreettisesti kertomuksessa esiintyy kielto ja sen rikkominen ja siitä seurannut täysin epäsuhtainen rangaistus on sitten itselleni vähän irrelevanttia, mutta tietysti kirjaimelliselle ja tunnustukselliselle tulkinnalle siinä on haastetta - varmasti hyvän ja pahan tiedon puulla on suurta symbolista resonanssia sinänsä, mutta autoritäärisen pikku-Jumalan oikut tietysti sekoittavat ja vähentävät kertomuksen voimaa.