Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Uskotko Jumalaan?

• 1 390 092
  • 14 396

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja millä pelimerkeillä joku näsäviisastelija-ateisti kiistää jumalan olemassaolon? Koska tiede ainakaan ei siihen pysty.
Fyysikoita asia ei kiinnosta, koska ei ole mitään tutkittavaa. Filosofit nyt varmaan vääntävät asiasta maailman tappiin asti. Vääntö jatkuu, koska hatusta voi vetää ihan minkälaisen kanin haluaa. Ja niinhän tässäkin ketjussa on tehty jo lukemattomia kertoja. Tai voi ne kerrat varmaan laskeakin, en jaksa.

Nyt muuten lähetetään se hirmuteleskooppi tutkimaan maailman syntyhetkiä. Siinä on taas fyysikoille hiukan karkkia tiedossa, ellei paska osu tuulettimeen. Tosin tämä lienee toisen ketjun asioita enemmänkin.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ja millä pelimerkeillä joku näsäviisastelija-ateisti kiistää jumalan olemassaolon? Koska tiede ainakaan ei siihen pysty.
Riippuu ihan siitä, miten kukin jumalansa määrittelee. Jos jumalan väitetään vaikuttavan konkreettisesti maailmaan, kyllä sitä väitettä tiede voi tutkia.

4

444

Vastaan E tai D. E ei vaatine selityksiä, mutta jos jumala on olemassa, kyllähän hän on tietoinen kaikista asioista ja pystyy tekemään asioille mitä tahansa, mutta antaa ihmiselle vapaan tahdon. Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi Jumalan pitäisi jotenkin hoitaa kaikki ihmisen aiheuttama suru ja murhe pois tuosta vaan. Tai siis uskoisiko joku nykyään ei-uskovainen jumalaan, jos kaikki maailmassa olisi auvoista ja ihanaa?
Eikö tuo jumala pyhän biibelin mukaan luonut ihmisen omaksi kuvakseen? Mitä se sitten kertookaan hepusta itsestään, jos tällaisen luomakunnan kruunun on mennyt väkertämään. Tai ehkä se kertoo siitä, että tyyppi ei olekaan niin kaikkivoipa, kun oma kuvakaan ei sitä ole.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se on kait tämmönen jumalan olemassaolon täysin kieltävä ateisti, katoin just wikipediasta termin niin en ole ihan varma.
Näin typerien määritelmien taustalla on varmasti joku teologiporukka, joka haluaa, että ateismi määriteltäisiin jotenkin uskonnoksi, kun kyseessä on nimenomaan ei-uskonto. Haluisivat taistella ateisteja vastaan niin, että ne olisivat joku yksi porukka, vaikka ne on mitä sattuu ja ainoa yhdistävä tekijä kaikilla on uskon puute.

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Näin typerien määritelmien taustalla on varmasti joku teologiporukka, joka haluaa, että ateismi määriteltäisiin jotenkin uskonnoksi, kun kyseessä on nimenomaan ei-uskonto. Haluisivat taistella ateisteja vastaan niin, että ne olisivat joku yksi porukka, vaikka ne on mitä sattuu ja ainoa yhdistävä tekijä kaikilla on uskon puute.
Täh, eikös tuossa juuri jaotella ateistit kahteen eri laariin? Negat ja posit.

Alunperin mainitsin termin näsäviisastelija-ateisti jolla tarkoitan sitä pientä osaa ateisteista joilla on hirveä hinku pilkata uskovaisia ja yrittää ottaa heiltä pois sitä (kuvitteellista) turvaa ja tarkoitusta. Rationaalisuuttaan jalustalle nostaen, vaikka eivät millään voi tietää sen enempää.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täh, eikös tuossa juuri jaotella ateistit kahteen eri laariin? Negat ja posit.

....
Niin, mutta kun se koko määritelmä ei liity ateismiin sinänsä. Joku kun kieltää tietyn jumalan olemassaolon, hän toki on ateisti tämän jumalan suhteen, mutta ei välttämättä noin yleensä. Väitän, että 99,99% kirkon jäsenistä kieltää jonkun hindujen tai muiden jumalien olemassaolon, eli ovat myös ateisteja jollain määritelmällä. Terminologiasta tehdään tarkoituksella monimutkaista, se oli viestini.

Ateismi tarkoittaa sitä, että ei usko nykyisillä todisteilla jumalan olemassaoloon, mutta se ei kerro mitään jumalan kieltämisestä tms. vihaamisista ynnä muista mitä näissä termikikkailuiden yhteydessä kuulee. Kaikki muut määritelmät ovat sitten jotain muuta mistä ateismi ei kerro mitään.

Itse tykkään nurmikkoanalogiasta. Väitän, että takapihallani on pariton määrä vihreitä nurmikon lehtiä vai mitä korsia ne on. Sinä joko uskot siihen (uskovainen) tai sanot, että et usko minun voivan tietää sitä ja et siksi usko väitettä ennen kuin esitän jotain riittäviä todisteita (ateisti). Tyhmää olisi kuitenkin väittää, että olen väärässä, koska tiedät varsin hyvin minun olevan vähintään 50% todennäköisyydellä oikeassa, mikä myös tässä jumala-asiassa pätee. Ei ole viisasta kieltää jumalia ja niin minäkin toimin, uskon heti jumalaan kun saan riittävät todisteet. Toki pidän näiden todisteiden löytämistä erittäin epätodennäköisenä, lähes mahdottomana ja en näe järkevänä elää elämäänsä niin, että ajattelee jonkun siellä ehkä lymyävän jossain.

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
@jussi_j

Juu näin, siis en itse tiennyt termiä tuolle että kielletään jumalolentojen olemassaolo koska ateisti se ei ole niin otin lennosta netistä tuon positiivisen ateismin.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oleksää lukenut sitä raamattua? Jumala on hyvin pahantahtonen ja julma.
Olen sen verran, että tiedän kyllä tuon. Mutta kun se väitetysti meni niin, että aluksi oli tuollainen, mutta sitten tavallaan tykästyi ihmisiin, koska nämä teloittivat hänen poikansa tai jotain sinne päin. Olen myös ollut evlut kirkon jäsen aikoinaan, ja tiedän kyllä hyvin, että ei siellä juuri kerrota murhaajasta, orjuuden kannattajasta, jne. kuten Raamatun alkuosassa, vaan isähahmosta, joka rakastaa ja varjelee.

Stigu

Jäsen
Eikö tuo jumala pyhän biibelin mukaan luonut ihmisen omaksi kuvakseen? Mitä se sitten kertookaan hepusta itsestään, jos tällaisen luomakunnan kruunun on mennyt väkertämään. Tai ehkä se kertoo siitä, että tyyppi ei olekaan niin kaikkivoipa, kun oma kuvakaan ei sitä ole.
Muistaakseni jossain kohtaa biibeliä on selitetty että alussa oli Jumala. Mutta Jumala halusi kokea itsensä, joten loi maailmankaikkeuden lisäksi ihmisen omaksi kuvakseen ja (huom!) antoi tälle vapaan tahdon. Vaikka biibelissä on paljon scheissea, niin tuo on mielestäni erittäin hyvä ja looginen pohdinta sille, miksi oletettu jumala olisi oletetusti luonut ihmisen ja miksi oletettu jumala ei puutu ihmisten tekemisiin.

Ja kun tuota ajatusta lähtee viemään pidemmälle, niin jos oletettu jumala lopettaisi kaikki vääryydet maailmasta, ei ihmiselle jäisi mitään vastuuta mistään. Mikä olisi silloin meidän funktio? Tai mitä kokisimme silloin? Ei olisi tuskaa, vihaa ja kärsimystä, mutta ei olisi myöskään niiden vastakohtia iloa, rakkautta ja onnellisuutta. Kaikki olisi pelkkää eteeristä chillailua. Kuulostaa ensi alkuun hyvältä, mutta kuka haluaisi elää esim. 90 vuotta tuollaista elämää?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Muistaakseni jossain kohtaa biibeliä on selitetty että alussa oli Jumala. Mutta Jumala halusi kokea itsensä, joten loi maailmankaikkeuden lisäksi ihmisen omaksi kuvakseen ja (huom!) antoi tälle vapaan tahdon. Vaikka biibelissä on paljon scheissea, niin tuo on mielestäni erittäin hyvä ja looginen pohdinta sille, miksi oletettu jumala olisi oletetusti luonut ihmisen ja miksi oletettu jumala ei puutu ihmisten tekemisiin.
On huomattavasti todennäköisempää, että ihminen on luonut jumalat eikä toisinpäin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Varmaan näin. Ihmisillä on ollut halu jollain tavoin selittää maailmankaikkeus ja heidän oma paikkansa siellä.
Ja aivan jumalaton (!) mielikuvitus. Vallasta toki myös hyvin suuresti kysymys. Tyhmiä ja hyväuskoisia oli kiva pelotella ja samalla hyötyä näiden kustannuksella.

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Siinä vain taisi käydä niin, että jotkut uskonnot massojen hallinnan työkaluna tarvitsivat ja tarvitsevat kuolemanpelkoa ja helvettiin joutumisen pelkoa. Käännyttämistyö ruodussa pitämisen ohella helpompaa, kun voi pelotella ihmiset tottelevaisiksi. Ja niille, jotka katsoo bluffin ja suosittelee sitä muille, onkin sitten ollut yleensä maallisen taivalluksen ennenaikaista päätöstä luvassa.
Kyllä, varmasti myös näin.

Itse ajattelen, että joku korkeampi, kollektiivinen voima on olemassa, joka esiintyy kaikessa olevassa esim. luonnossa yhtä aikaa. Itse asiassa nimimerkki @adolf tiivisti myös oman ajattelutapani aika hyvin aikanaan toiseen ketjuun, mikä tuntuu ihan terveelliseltä ja järkevältä totta tosiaan, eikä sulje mitään vaihtoehtoa pois:

Omalta kohdaltani koen terveelliseksi että tunnustan jonkun itseäni suuremman voiman olemassa olon johon saattaa kokea esimerkiksi luonnon kautta yhteyttä. Lienee vahingollistakin että sitä tarvitsisi vangita jonkin ismin tai ideologian sisään.

Jotakuinkin näin. Eli jos johonkin uskon, niin eräänlaiseen "maailmansieluun" joka siis sisältää ja käsittää ihan kaiken samaan aikaan ja jota osana me kaikki olemme, ilman mitään jumaluuksia tai tarkoituksellisia henkilöitymiä. En edes näe tällaista itse uskontona, vaan eräänlaisena elämänfilosofiana, joka pysyttelee avoimena kuitenkin kaikille vaihtoehdoille. Eikä tällaisen filosofian pohjalta tarvitse alkaa puuttumaan muiden ihmisten elämään tai uskomuksiin tai moralisoimaan muiden maailmankatsomuksia, kuten uskonnoissa on ollut valitettavasti tapana kautta historian.

Viimeksi muokattu:
Ja kun tuota ajatusta lähtee viemään pidemmälle, niin jos oletettu jumala lopettaisi kaikki vääryydet maailmasta, ei ihmiselle jäisi mitään vastuuta mistään. Mikä olisi silloin meidän funktio? Tai mitä kokisimme silloin? Ei olisi tuskaa, vihaa ja kärsimystä, mutta ei olisi myöskään niiden vastakohtia iloa, rakkautta ja onnellisuutta. Kaikki olisi pelkkää eteeristä chillailua. Kuulostaa ensi alkuun hyvältä, mutta kuka haluaisi elää esim. 90 vuotta tuollaista elämää?
Miksi ei olisi iloa? Ilman vääryyttä voi olla onnellisuutta.

Jumala olisi aivan hyvin voinut luoda meidät sellaiseksi, että pystyisimme nauttimaan onnellisuudesta vaikka sen 900 vuotta putkeen ja kuolla onnellisena pois. Kärsimys, tuska ja viha ovat turhia asioita.

Huono argumentti.

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Elämä olisi aika helvetin paljon tylsempää ja ankeampaa mikäli maailma pyörisi pelkän insinöörimatikan varassa. Olkoon uskontojen takana mielikuvitus tai ei, niin samoista mielikuvituksen fundamenteista muodostuvat ihmishistorian kulttuurit ja taiteet. Elämän ja sen alkuperän filosofinen pohdiskelu on aina kannatettavaa, vaikkei se tieteellisesti todistettavissa oleviin johtopäätöksiin kannakaan. Ei tarve uskonnolliseen maailmankuvaan ole mikään mielisairaus, vaikka se nykyään sellaiseksi halutaan valitettavan usein leimata. Uskonnollisuus ja uskonnon nimissä tehdyt rikokset ym. ovat kaksi eri asiaa. Ei uskontoja tarvitse demonisoida. Yhtälailla tuomittaviin tekoihin saattaa uskovien lisäksi sortua se ateistinen vasemmistointellektuelli.

Kaikki tekevät syntiä, meh.

PS. Olen agnostikko.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Mulle on uskikset kertoneet, että taivaassa on vain iloa ja rakkautta eikä ollenkaan surua ja kärsimystä. Ilmeisesti se on siis ihan mahdollinen yhtälö.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei pidä. Eikä uskovaisten pidä tyrkyttää omaa uskoaan muille.
Juuri näin. Uskovien ei tule tätä tehdä, eikä niidenkään, jotka eivät usko. Silti tässä ketjussa kinastellaan tästä. Ja kyseessä on on uskotko Jumalaan.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen sen verran, että tiedän kyllä tuon. Mutta kun se väitetysti meni niin, että aluksi oli tuollainen, mutta sitten tavallaan tykästyi ihmisiin, koska nämä teloittivat hänen poikansa tai jotain sinne päin. Olen myös ollut evlut kirkon jäsen aikoinaan, ja tiedän kyllä hyvin, että ei siellä juuri kerrota murhaajasta, orjuuden kannattajasta, jne. kuten Raamatun alkuosassa, vaan isähahmosta, joka rakastaa ja varjelee.
Useinhan sanotaan, että vanha testamentti tarinoineen ei ole niin justiinsa, koska jeesus ja uusi testamentti. Näin sanotaan varsinkin kun puhutaan vaikka orjuudesta, mitä Jumala piti ihan ok touhuna, koska kertoi oikein ohjeet, että paljon sitä orjaa sietää hakata. Eli vanhan testamentin tarinat eivät ole ok. Kuitenkin esim. Päivi Räsänen perustelee homojen syntisyyttä samalla vanhalla opuksella, mutta jättää sujuvasti huomioimatta lait, jotka kieltävät vaikka mitä tyhmää liittyen vaikka vaatteisiin mitä sopii pukea. Poimitaan rusinoita pullasta ja ollaan epäloogisia.

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Useinhan sanotaan, että vanha testamentti tarinoineen ei ole niin justiinsa, koska jeesus ja uusi testamentti. Näin sanotaan varsinkin kun puhutaan vaikka orjuudesta, mitä Jumala piti ihan ok touhuna, koska kertoi oikein ohjeet, että paljon sitä orjaa sietää hakata. Eli vanhan testamentin tarinat eivät ole ok. Kuitenkin esim. Päivi Räsänen perustelee homojen syntisyyttä samalla vanhalla opuksella, mutta jättää sujuvasti huomioimatta lait, jotka kieltävät vaikka mitä tyhmää liittyen vaikka vaatteisiin mitä sopii pukea. Poimitaan rusinoita pullasta ja ollaan epäloogisia.
Uuden testamentin puolella lukee (Matt. 5:17-18):
Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Eli tällä logiikallahan pitäisi totisesti myös vanhan testamentin tarinat ottaa viimeisen päälle tosissaan jopa niitä Mooseksen 3. kirjan säädöksiä myöten.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy