Eihän kirkkoon kuuluminen tai jumalaan uskominen välttämättä ole millään lailla toisiinsa liittyviä asioita.
Eräs lähisukulaiseni ei kuulunut kirkkoon, mutta uskoi jumalaan. Hän sanoi, että "se Jumala, johon uskon, ei tarvitse minun rahojani". Minä taas olen agnostikko, mutta kuuluin kirkkoon, koska katsoin kirkon diakoniatyön rahoittamisen arvoiseksi asiaksi siksi, että sillä on Suomessa suuri yhteiskunnallinen merkitys valtion sosiaalipalvelujen täydentäjänä. Minun näkemykseni mukaan erittäin, erittäin moni haavoittuvassa asemassa oleva ihminen saa - vakaumukseen katsomatta - kirkolta apua esimerkiksi mielenterveyden ongelmiin, päihdeongelmiin, vakavaan yksinäisyyteen tai äärimmäiseen köyhyyteen, jota eivät osaisi tai uskaltaisi hakea valtiolta tai joka ei edes olisi heille saatavilla. Diakoniatyöllä on myös valmiuksia esimerkiksi apuun kriisi- tai suurinnettomuustilanteissa, jonka katson tärkeäksi. Katsoin siis kirkon diakoniatyön siinä määrin merkittävänä yhteiskunnallisesti, että halusin osallistua sen olemassaolon turvaamiseen.
Olen kyllä luonnollisesti tietoinen, että kirkollisverolla rahoitetaan paljon rakenteita ja byrokratiaa, mutta sitä se on. Kaikissa suurissa järjestöissä menee paljon rahaa byrokratiaan, mutta sekin on pohjimmiltaan välttämätöntä. Tehostamisen varaa on aina, mutta ilman byrokratiaa ei ole mitään organisaatiota ja mitä suurempi organisaatio, sitä enemmän rahoitettava rakenteita väistämättä on.
Muuttaessani Itävaltaan en luonnollisestikaan ole myöskään kirkollisverovelvollinen Suomessa ja kirkon jäsenyyteni siirtyi "automaattisesti" paikalliseen luterilaiseen kirkkoyhteisöön. Siitä erosin, koska voimakkaan katolisessa maassa tuo on puhtaan marginaalinen uskonyhteisö, jolla ei ole käytännössä yhteiskunnallista merkitystä, vaan toimii lähes puhtaasti jäsentensä yhteisönä.
Nyt en siis kuulu kirkkoon. Jossakin vaiheessa olen luultavimmin Suomeen taas muuttamassa, jolloin kirkon jäsenyys tulee taas harkintaan. Syy liittymiselle olisi taas tuo diakoniatyön tukeminen, mutta toisaalta tuskin olisin liittymässä, jos kirkon perhe- ja tasa-arvo näkemykset eivät ole yhteiskunnallisen kehityksen kanssa samalla vuosikymmenellä. Harkitsen siis tilanteen mukaan, ja syrjiviä rakenteita en halua rahoittaa. Periaatteessa tämmöisiin asioihin voi jossakin määrin vaikuttaa kirkon sisältä, mutta kirkon demokratiassa on kyllä erittäin paljon tekemistä. Suomessa asuessani toki aina äänestin myös kirkollisvaaleissa, koska halusin tehdä sillä tavoin voitavani myös kirkon asenteiden sinällään positiivisessa mutta aivan lian hitaassa kehityksessä tähän päivään.