Ramchester
Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Minulle riittää se tieto, että Jeesus Nasaretilainen on noussut kuolleista.
Tieto? Onko sinulla tai jollain muulla todisteet siitä, että Jeesus Nasaretilainen on noussut kuolleista?
Viestin lähetti The Original Jags
Minulle riittää se tieto, että Jeesus Nasaretilainen on noussut kuolleista.
Viestin lähetti Ohmi
Tieto? Onko sinulla tai jollain muulla todisteet siitä, että Jeesus Nasaretilainen on noussut kuolleista?
Viestin lähetti The Original Jags
Pidän kristinuskon syntyä ilman historiallista ylösnousemusta mahdottomana asiana.
Viestin lähetti Sistis
Pidän skientologian syntyä ilman historiallista näyttöä asioista mahdottomana asiana.
Viestin lähetti The Original Jags
Jees, minä tiedän tämän asian. Sinulle se voi olla uskon asia.
Viestin lähetti The Original Jags
Jees, minä tiedän tämän asian. Sinulle se voi olla uskon asia.
Olen jonkin verran joskus tutustunut sekä apologeettiseen että kriitilliseen kirjallisuuteen joissa käsitellään ylösnousemusta, ja apologeetit ovat vakuuttaneet minut enemmän. Pidän kristinuskon syntyä ilman historiallista ylösnousemusta mahdottomana asiana.
Viestin lähetti vlad
Olet varmaan myös tutustunut siihenkin ettei tämä kuolleista ylösnouseminen ole suinkaan mikään kristillinen "etuoikeus" vaan monet pakanajumalat ovat myös nousseet kuolleista, vieläpä yhtäläisyyttä kristilliseen ylösnousemustarinaan löytyy siitä, että näissäkin tarinoissa kuolleista ylösnouseminen on tapahtunut kolmen päivän jälkeen tai kolmantena päivänä kuolemastaan.
Viestin lähetti vlad
Eikös tämä UT:n mukaan juuri viittaa Jeesuksen paluuseen:
"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat" (Mt. 24:34) ja (Mk. 13:30).
tällä viitataan käsittääkseni hyvin selkeällä tapaa Jeesuksen paluuseenm mikä tapahtuisi siis sen sukupolven kuluessa jolloinka Jeesus ristiinnaulitiin, kuoli ja haudattiin ja nousi ylös taivaaseen.
vlad.
Viestin lähetti Redcoat
Eli ongelma noiden Jeesuksen sanojen kanssa ei ole se, etteivät ne olisi toteutuneet, vaan se että ne toteutuivat heidän mielestään liian hyvin. ;)
Viestin lähetti vlad
Olet varmaan myös tutustunut siihenkin ettei tämä kuolleista ylösnouseminen ole suinkaan mikään kristillinen "etuoikeus" vaan monet pakanajumalat ovat myös nousseet kuolleista, vieläpä yhtäläisyyttä kristilliseen ylösnousemustarinaan löytyy siitä, että näissäkin tarinoissa kuolleista ylösnouseminen on tapahtunut kolmen päivän jälkeen tai kolmantena päivänä kuolemastaan. Tärkeää on kuitenkin huomata, että nämä kertomukset ovat satoja, jopa tuhansia vuosia vanhempia kuin raamattuun liitetyt kertomuksen Jeesuksen ylösnousemuksesta. Osa näistä ylösnousemustarinoista on saman välimerellisen alueen kertomuksia joskin raamatun kertomusta vanhempia joten voidaan melkoisella varmuudella todeta, että kyseessä on raamattuun suodattunut kulttuurilaina varhaisempien kulttuureiden uskomusperinteistä. Ylösnousemus liitettiin merkittäviin henkilöihin tai pakanajumaliin - se oli jumaluuden ja "kirkastumisen" merkki.
Viestin lähetti The Original Jags
Evankeliumit on kirjoitettu 50-70 jKr., eli aikana jolloin monet ylösnousemuksen todistaneista henkilöistä olivat vielä elossa (ylösnousemus tapahtui 33 jKr., eli evankeliumit on kirjoitettu 20-40 vuotta sen jälkeen). Mielestäni olisi eriskummallista, jos evankeliumien kirjoittajat olisivat kyenneet sepittämään tuollaisen tarinan vailla historiallista taustaa, ja saaneet tuhannet ihmiset uskomaan itseensä. Vielä eriskummallisemmalta tuntuu, että yksitoista kahdestatoista opetuslapsesta olisi ollut valmis kuolemaan marttyyrikuoleman keksityn tarinan vuoksi. Itse en voi kuvitella tällaista tekeväni, enkä usko 2000 vuotta sitten eläneiden ihmisten olleen kovin erilaisia kuin itse olen.
Viestin lähetti vlad
Se ei ole mikään ihme, että tuhannet sen ajan ihmiset uskoivat kyseiseen sepitettyyn tarinaan koska yhtälailla sen aikakauden ihmiset uskoivat muihinkin sepitettyihin tarinoihin - eikä maailma ole muuttunut miksikään näiden 2000 vuoden kuluessa, vielä tänään löytyy runsaasti ihmisiä jotka uskovat sepitettyihin ja vailla todenperää oleviin tarinoihin ja kertomuksiin.
Viestin lähetti Redcoat
Väite siitä, että olisi olemassa merkittävässä määrin kristinuskon vastaavia kertomuksia muistuttavia "ylösnousemustarinoita", josta kristinusko olisi lainannut ajatuksen Jeesuksen ylösnousemuksesta, on kyllä aika pitkälti verrattavissa tyypilliseen kreationistiseen anti-evoluutio-propagandaan, ts. kysymys on erinäisten populaaritason julkaisujen ja harrastelijoiden ylläpitämien webbisivustojen yms. ei niin uskottavien lähteiden kautta leviävästä ajatuksesta, johon aika harvat vakavastiotettavat tutkijat ovat halukkaita koskemaan pitkällä tikullakaan.
Viestin lähetti vlad
Se ei ole mikään ihme, että tuhannet sen ajan ihmiset uskoivat kyseiseen sepitettyyn tarinaan koska yhtälailla sen aikakauden ihmiset uskoivat muihinkin sepitettyihin tarinoihin - eikä maailma ole muuttunut miksikään näiden 2000 vuoden kuluessa, vielä tänään löytyy runsaasti ihmisiä jotka uskovat sepitettyihin ja vailla todenperää oleviin tarinoihin ja kertomuksiin.
vlad.
No olisi se nyt jo törkeää, jos ylösnousemus olisi pelkästään kristittyjen yksinoikeus.Viestin lähetti vlad
Kummallisia yhteneväisyyksiä vaan löytyy ei-kristillisten ja myöhemmin laadittujen kristillisten kirjoitusten väliltä.
Viestin lähetti vlad
Väittämä on hyvin helppoa osoittaa todeksi - ei tarvitse kuin tutkia kyseisen ja varhaisempien aikakausien taruja joista moni on suodattunut tavalla tai toisella raamatun kertomaperintään (vai kiistätkö myös yhtälailla raamatun selkeät kulttuurilainat?).
Viestin lähetti vlad
Samoja piirteitä joita liittyy Jeesuksen elämään - neitseellisestä syntymästä alkaen - löytyy muistakin todellisista historiallisista henkilöistä mutta näiden kohdalla kertomukset neitseellisestä syntymästä ohitetaan olkaa kohauttamalla koskapa kaikki tietävät kyseisten kertomusten olevan sepitettyjä, kummallista kuitenkin, että Jeesuksen kohdalla tällainen sepitys muuttuukin todeksi.
Viestin lähetti vlad
Aivan kuten löytyy Jeesuksen syntymään rinnastettavia tarinoita löytyy historiasta myös kertomuksia ja uskomusjärjestelmiin liittyviä julistuksia jumalhahmojen tai olemassa olleiden henkilöiden ylösnousemuksista tai "kirkastumisista".
Viestin lähetti vlad
Kristityt tietty ohittavat tällaiset väitteet mielusti hyvin nopeasti koskapa ne sotivat monella tapaa heidän ajatusjärjestelmäänsä Jeesuksen poikkeavuudesta vastaan tai sitten kyseiset kertomukset muiden uskomusjärjestelmien piirissä tapahtuneista ylösnousemuksista leimataan kristillisissä piireissä tavan takaa harhaisiksi ja sepitteiksi. Miksi ne olisivat sen enempää sepitteellisiä kuin raamatullinen kertomus Jeesuksen ylösnousemuksesta?
Viestin lähetti vlad
Muun muassa kreikkalainen historioitsija Plutarakhos kertoo, että myös Romulus nousi taivaaseen v. 713 eaa.
Viestin lähetti vlad
Myöhemmin taasen Suetonius kertoo keisari Augustuksen kuoltua (14 jaa) kun hänen ruumistaan poltettiin, ihmisten nähneet kuolleen keisarin kohoavan taivaaseen - tällaisen todistuksen antoi mm. mies, jolla oli preettorin arvo.
Viestin lähetti vlad
Kuinka ollakaan, Apostolien teot kertoo Jeesuksen taivaaseen menosta hyvin samalla tavoin (Apt 1:9) todistajien läsnä ollessa: "He näkivät, kuinka hänet otettiin ylös ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään". Kummallisia yhteneväisyyksiä vaan löytyy ei-kristillisten ja myöhemmin laadittujen kristillisten kirjoitusten väliltä.
Viestin lähetti msg
Luulisi, että parissa kymmenessä vuodessa aika kultaisi muistot?
Tarpeeksi monta kertaa kun kertoo samaa tarinaa aina vähän värittäen, niin tuossa ajassa saa stoorin muuttumaan moneen kertaan.
Viestin lähetti Redcoat
Ja muutenkin, kun varhaiskristittyjen johtohahmoihin joka tapauksessa kuului noiden ensimmäiset vuosikymmenien ajan ne samat apostolit, jotka olivat itse läsnä näissä Jeesuksen elämän loppupuolen tapahtumissa, niin kyllä se aika lailla rajoittaa tarinoiden värittymistä.
Viestin lähetti Redcoat
Voisitko vähän tarkentaa, että mistä tarinoista nyt on kysymys? En minä väitä, että esim. koko Vanha Testamentti olisi syntynyt ikäänkuin tyhjiössä, ilman mitään vaikutusta ympäröivistä kulttuureista. Nyt oli kuitenkin ymmärtääkseni kysymys hyvin spesifistä väitteestä liittyen kristillisen ylösnousemususkon alkuperään ja sen taustalla oleviin lähteisiin.
Nyt ei ollut kyllä kysymys neitseestäsyntymisestäkään. Tosin nämäkin tarinat, sikäli kuin ne viittaavat johonkin historialliseen henkilöön, ovat yleensä historiallisesti kyseenalaisemmista lähteistä.
Niin, jostain syystä lisäsit nyt tuon 'tai "kirkastumisista"'-osuuden väitteeseesi, jossa ensin puhuit vain ylösnousemuksesta. Kukaan ei kai ole kiistänyt sitä, etteikö esikristilliseltä ajalta olisi olemassa mitään tarinoita elämän jatkumisesta tavalla tai toisella kuoleman jälkeen tällaisten merkittävien henkilöiden tai myyttisten uskonnollisten hahmojen kohdalla. Minun pointtini oli, että tämän toteamisesta on vielä hyvin pitkä tie kuljettavana siihen pisteeseen, jossa voidaan osoittaa ensimmäisten kristittyjen uskon Jeesuksen ylösnousemukseen syntyneen tällaisten tarinoiden pohjalta. Mutta ehkä voit mainita vaikkapa kaksi tai kolme parasta ehdokasta vaikutteiden antajaksi?
Hyvä alku olisi se, jos voisit vaikka mainita kohtuullisessa määrin samanlaisen tarinan jostain pakanalllisesta lähteestä, ja sitten osoittaa, että se oli olemassa jo hyvin varhain väitettyjen tapahtumien jälkeen sillä samalla alueella, jolla tuon "ylösnousemuksen" tms. väitetään tapahtuneen.
Jeesuksen ylösnousemuksen osalta on mahdollista rekonstruoida olemassaolevien lähteiden perusteella ylösnousemususkon olemassaolo takaisin ihan ensimmäisiin vuosiin itse väitetyn ylösnousemuksen tapahtumisen jälkeen - ja samalle alueelle, missä sen väitetään tapahtuneen.
Niin, miksi antaisimme painoarvoa tuollaiselle väitteelle, kun se on peräisin lähteestä lähes 800 vuotta itse väitetyn tapahtuman jälkeen. Vastaava ero ensimmäisten Jeesuksen ylösnousemuksesta mainitsevien lähteiden (Paavalin kirjeet, jotka kaikki on kirjoitettu 20-30 vuoden sisällä Jeesuksen kuolemasta ja väitetystä ylösnousemuksesta) ovat ehkä nyt kuitenkin hiukan parempia lähteitä historialliselta arvoltaan, ja kuten todettua, kriittinen tutkimus voi edelleen jäljittää Paavalin kirjeiden taustalla olevaa traditiota varhaisempaan ajankohtaan kuin itse nuo kirjeet.
Ja sitäpaitsi joku näky"hengen taivaaseen kohoamisesta" savun joukossa on vähän turhan subjektiiviseen havaintoon perustuva jo alunalkaenkin, varsinkin kun otetaan huomioon roomalaisten taipumus keisarinpalvontaan.
Huh? Nämäkö nyt olivat niitä yhteneväisyyksiä? Et kai niin pahasti sekoile terminologian kanssa, että luulet ylösnousemuksen tarkoittavan tuota Apt:n mainitsemaa juttua?
Viestin lähetti vlad
Tässä kohdin tarkoitin kulttuurilainoja kokonaisuuksina joihin myös lainaus ylösnousemusperinteestä liittyy olennaisena tapaa. On syytä huomioida se, että kertomukset ylösnousemuksista olivat tavallisia tuon ajan välimerellisissä uskomusjärjestelmissä, kristinusko oli eräs näistä ja siihen suodattui monista aiemmista uskomusjärjestelmistä kertomuksia ja kuvauksia joista yksi kertomusperintö on kertomus jumalallisesta ylösnousemuksesta, näin tulkitsen asian kun perehdyn alueen muihin kulttuureihin ja uskontoihin ja niiden perimätietoon ja kun tutkin ja tarkastelen kertomaperinteitä joita raamattuun on koottu.
Viestin lähetti vlad
Egyptiläisestä kertomaperinnästä löytyy juuri kuolleista ylösnousemuksia tms.
Viestin lähetti vlad
Otin esimerkiksi neitseelliset syntymät merkeistä jotka on varhaisina aikoina liitetty hallitsijoihin tai muulla tapaa merkityksellisiin henkilöihin, tietenkään kukaan ei ota niitä todesta, koska, kuten tiedettyä, neitseellistä syntymää ei tapahdu.
Raamattu voi kertoa sellaisen tapahtuneen mutta yhtälailla tuolloin voimme sanoa, että mikä tahansa uskonnollinen tai jumalallinen kirjoitus mikä kertoo neitseellisestä syntymästä on totta jos siihen niin haluaa uskoa, näöinhän ei kuitenkaan ole, mikään ei muutu todeksi sillä, että me uskomme sen olevan totta.
Viestin lähetti vlad
Mielestäni kyseessä ei todellakaan ole pitkä tie vaan hyvin johdonmukainen polku joka johtaa väistämättä tähän johtopäätökseen koskapa kyseinen tapa ylösnousemus tai "kirkastaminen" on liitetty yleisestikin välimerellisellä alueella jumalolentoihin tai muulla tapaa merkityksellisiin henkilöihin.
Viestin lähetti vlad
Veikkaanpa, että esitän minä minkä tahansa uskonnollisen kertomuksen ohitat sen olkaa kohauttaen tai vähätellen sen todistusarvoa. Olen aiemmissa viesteissä nostanut esille nimiä jotka olet mitätöinyt uskonnollishenkiselle keskustelijalle tyypillisellä tapaa joten miksi hakata päätä enää seinään?
Viestin lähetti vlad
Kehoitan sinua jälleen kerran tutustumaan välimerellisten kulttuureiden kertomaperinteeseen, mieluiten vieläpä avartamalla tarkastelua ulottamalla se itään persialaiseen kulttuuriin ja jopa vielä pidemmäs itään. Sieltäkin löytyy samansuuntaisia uskonnollisia kertomuksia joissa uskonnollisen liikkeen merkkihenkilö kuoltuaan "kirkastetaan" (kuten Khrishna) ja "nostetaan taivaaseen" (jälleen Khrisna).
Viestin lähetti vlad
Jeesuksen kuoleman voimme kyllä rekonstruoida mutta ylösnousemus onkin sitten samaa uskonnollista kertomusperinnettä mitä muutkin uskonnot tarjoavat merkkihenkilöistään - omin sanakääntein tosin ja erilaisissa variaatioissa mutta aina tähän merkkihenkilön kuoleman jälkeisiin tapahtumiin liittyy jotain merkittävää ja tavanomaisuudesta poikkeavaa.
Viestin lähetti vlad
Aivan yhtä subjektiivisina voidaan pitää raamattuun kirjoitettuja tapahtumia Jeesuksen ylösnousemuksesta
Viestin lähetti vlad
ottaen vieläpä huomioon ettemme voi tarkistaa alkuperäisiä evankeliumeja vaan joudumme tarkastamaan tietomme loputtoman kerran kopioiduista kirjoituksista, emme siis tiedä mitä alkuperäisiin oli kirjoitettu vaan tiedämme mitä näihin kopioihin on kirjoitettu mistä johtuen emme voi tietää kuinka laajoja muutoksia teksteihin on tehty tai kuinka paljon subjektiiviset mielipiteet ja mielikuvat ovat värittäneet tekstiä.
Viestin lähetti Redcoat
Käsitteellä "ylösnousemus" on juutalais-kristillisessä kontekstissa tietty merkityssisältö, ja olen nyt aika varma siitä, että yrityksesi löytää ylösnousemuksia tuon ajan välimeren uskonnollisista kertomuksista perustuu siihen samaan temppuun, mitä tässä yhteydessä hyvin usein käytetään, eli määritellään "ylösnousemukseksi" suurin piirtein mikä tahansa sellainen tapahtuma, johon liittyy elämän jatkuminen jossain muodossa kuoleman jälkeen, ja ehkä jonkinlainen tähän maailmaankin näkyvä manifestaatio siitä, että näin tapahtui. Näin ainakin oletan siihen saakka, kunnes annat konkreettisia esimerkkejä, etkä viittaa vain ylimalkaisesti "tuon ajan välimerellisiin uskomusjärjestelmiin".
Tämä vahvistaa epäilystäni siitä, että määrittelet ylösnousemuksen käsitteen nyt hyvin väljästi. Mielessäsi ovat nyt varmaan tarinat Osiriksesta ja Horuksesta. Kumpikaan ei sisällä ylösnousemusta. Mutta jos haluat kutsua ylösnousemukseksi sitä, että Isis kokoaa tuonelassa Osiriksen ruumiin kappaleet (tai suurimman osan niistä) yhteen ja Osiris herää henkiin, jääden pysyvästi kuolleiden maailmaan, niin siitä vaan.
Neitseellinen syntymä onkin taas asia, jota ei voida historiallisesti perustella Jeesuksen kohdallakaan sellaisenaan. Voidaan tietenkin argumentoida niin, että jos ylösnousemus on osoitettavissa historialliseksi, niin sitten neitseellinen syntymäkään ei liene mikään ongelma.
Jaa että oikein väistämättä? No miksiköhän sitten juuri kukaan kriittinen Uuden Testamentin tutkija ei nykypäivänä pidä laajamittaisia vaikutteita tällaisista kertomuksista uskottavana selityksenä kristillisen ylösnousemususkon synnylle? Tuo ajatus oli vielä 1900-luvun alkupuoliskolla ihan suosittu, mutta sittemmin se on ansaitusti kuollut pois.
Ensinnäkin täytyy huomata se oleellinen ero, mitä edellisessä viestissä antamasi esimerkitkin korostavat, että näiden tarinoiden lähteiden arvo on historiallisesti aika mitätön, kun kysymyksessä on milloin sata ja milloin useita satoja vuosia itse tapahtuman jälkeen kirjoitettu kuvaus tapahtumasta, mikä on aika lailla eri asia kuin useista itsenäisistä ja melko varhaisista lähteistä löytyvät vastaavat kertomukset UT:ssa.
Toiseksi, välimeren alueen uskonnot yleisesti ottaen olivat paljon synkretistisempiä (taipuvaisia lainailemaan aineksia muualta) kuin tuonaikaiset juutalaiset. Et voi perusteetta olettaa, että juutalaiset olisivat toimineet samoin.
Kolmanneksi, mitkään esikristillisen ajan "ylösnousemustarinat" eivät ole siinä määrin samanlaisia kristinuskon esittämän kanssa, että olisi syytä ajatella niiden edes tarjonneen kristinuskon kannalta mitään oleellista lisää siihen ylösnousemususkoon, joka jo oli olemassa juutalaisessa uskonnollisessa perinteessä.
Ihmettelen kriittisen ajattelukyvyn puutettasi tässä asiassa, kun monesta muusta keskustelusta olen saanut sinusta kuvan fiksuna tyyppinä. Tilanne, jossa sadan tai useiden satojen vuosien kuluessa kehittyy legenda jonkin kauan sitten eläneen historiallisen hahmon ympärille, ei nyt vain ole riittävän samankaltainen verrattuna kristinuskon syntyhistoriaan.
Luuletko siis, etten ole näistä mitään ennen kuullut?
Yritän lähestyä tätä vähän eri tavalla:
Kun otat noita esimerkkejä milloin Intiasta, milloin Egyptistä, ja milloin välimeren alueen kulttuureista (ja varmaan päädyttäisiin vielä Meksikoon Quetzalcoatlia tutkimaan, jos tätä tarpeeksi kauan jatkettaisiin), niin oletko miettinyt sitä, että mikä on näiden muiden myyttien vaikutussuhde toisiinsa?
Jätetään nyt hetkeksi kristinusko pois kuvasta, ja keskitytään näihin muihin. Otetaan lähtökohdaksi seuraavat aika itsestäänselvät asiat:
- Erilaisten uskontojen ja myyttien määrä kautta maailmanhistorian on valtava.
- On olemassa ainakin joitain yleisinhimillisiä ominaisuuksia ja tarpeita, joihin uskonnot pyrkivät vastaamaan.
- Ihmisten ajattelua ja elämää koskettavat ainakin jotkut melko lailla universaalisti esiintyvät ja siten kaikille yhteiset teemat ja kysymykset.
Onko mielestäsi todellakin niin, että jos tässä lukuisassa uskonnollisten kertomusten ja symboliikan kirjossa esiintyy toistuvasti samankaltaisia elementtejä eri kulttuureissa, niin tämä todistaa, että nämä uskonnot ovat kaikki kopioineet sisältönsä toisiltaan? Kun otetaan huomioon nuo mainitut yhteiset lähtökohdat, jotka eri uskontojen taustalta löytyvät, niin minusta olisi kyllä suoranainen ihme, jos mitään yhteisiä piirteitä ei kehittyisi ihan toisistaan riippumattakin.
Ne sisälsivät hyvin paljon objektiivisemman väitteen. Juutalainen käsitys ylösnousemuksesta edellytti ruumiillista ylösnousemusta, ja siten kysymys siitä, että oliko ruumis yhä haudassaan, olisi tullut ajankohtaiseksi, jos joku olisi kokenut subjektiivisen hallusinaatiokokemuksen Jeesuksen ilmestymisestä tms.
Ero on siis siinä, että Augustuksen hengen väitettyä taivaaseennousemista ei voinut edes sen näkijä itse enää jälkeenpäin mitenkään tutkia, muista väitteen kuulleista nyt puhumattakaan. Tällöin joku hiukan epätavallinen näköhavainto polttohautauksen savun keskeltä tulee helposti tulkituksi hengen taivaaseennousemiseksi. Eli tällainen selittyisi hyvin helposti vilpittömäksi erehdykseksi jo siinäkin tapauksessa, jos kyseinen väite todella palautuisi silminnäkijöihin saakka. Siitäkään ei kuitenkaan ole mitään varmuutta, kun tapahtumasta kirjoitetaan vasta satakunta vuotta sen jälkeen.
Mielenkiintoinen väite sen valossa, että Uuden Testamentin tekstit ovat tuon ajan kirjallisuudesta ylivoimaisesti parhaiten säilyneitä niin kopioiden määrän kuin laadunkin suhteen. Etpä taida löytää koko maailmasta montaakaan akateemista UT:n tekstikriittistä tutkijaa, jotka pitäisivät uskottavana kommenttiisi ilmeisesti sisältyvää vihjausta siitä, että jotain hyvin laajamittaisia ja nykyisisistä rekonstruktioista tuntemattomiksi jääviä muutoksia voisi hyvinkin olla tapahtunut.