Viestin lähetti Redcoat
Käsitteellä "ylösnousemus" on juutalais-kristillisessä kontekstissa tietty merkityssisältö, ja olen nyt aika varma siitä, että yrityksesi löytää ylösnousemuksia tuon ajan välimeren uskonnollisista kertomuksista perustuu siihen samaan temppuun, mitä tässä yhteydessä hyvin usein käytetään, eli määritellään "ylösnousemukseksi" suurin piirtein mikä tahansa sellainen tapahtuma, johon liittyy elämän jatkuminen jossain muodossa kuoleman jälkeen, ja ehkä jonkinlainen tähän maailmaankin näkyvä manifestaatio siitä, että näin tapahtui. Näin ainakin oletan siihen saakka, kunnes annat konkreettisia esimerkkejä, etkä viittaa vain ylimalkaisesti "tuon ajan välimerellisiin uskomusjärjestelmiin".
Ryhdyt selkeällä tavalla keilelliseen leikittelyyn, koetat eristää juutalaiskristillisen ylösnousemuskertomuksen muista alueellisista kertomuksista joidenka "juonen" kulku on samanlainen tai samansuuntainen. Leikittelysi on tyypillistä toimintaa jolla koetetaaqn korotta juutalaiskristillinen kertomaperinne muiden yläpuolella tai luoda juutalaiskristillisen kertomaperinteen ympärille tyhjiö johon ulkopuoliset - huomattavasti vahemmat, kuten on osoitettu - kertomukset eivät ole millään muotoa vaikuttaneet.
Vaikka esitän esimerkkejä samansuuntaisista kertomusperinteistä välimerellisellä alueella tyrmäät ne piiloutumalla mainitsemani kielellisen leikittelyn taakse, pakenet selkeällä tapaa todellisuutta yrittämällä todistella juutalaiskristillisen kertomaperinteen erikousuutta, vaikka, kuten monasti on todistettua, se on saanut huomattavan määrän kulttuurilainoja muista alueen varhaisemmista uskomusjärjestelmistä ja tarustoista.
Eivät juutalaiset todellakaan ole eläneet missään tyhjiössä kansana johon muiden kansojen kertomukset eivät ole vaikuttaneet, vaan yksittäisiin juutalaisheimoihin (ja nidien myötä juutalaiseen kansaan) ovat antaneet leimansa ja vaikutuksensa niin sumerilainen kuin egyptiläinen kulttuuri muista alueen varhaiskulttuureista puhumattakaan ja juutalaisuudesta nämä vaikutukset ovat sitten levinneet kristilliseen kertomaperinteeseen.
Tämä vahvistaa epäilystäni siitä, että määrittelet ylösnousemuksen käsitteen nyt hyvin väljästi. Mielessäsi ovat nyt varmaan tarinat Osiriksesta ja Horuksesta. Kumpikaan ei sisällä ylösnousemusta. Mutta jos haluat kutsua ylösnousemukseksi sitä, että Isis kokoaa tuonelassa Osiriksen ruumiin kappaleet (tai suurimman osan niistä) yhteen ja Osiris herää henkiin, jääden pysyvästi kuolleiden maailmaan, niin siitä vaan.
Periaate lähtökohdiltaan on täysin sama, "herätään" kuoleman jälkeen henkiin ja jäädään tämän heräämisen jälkeen "kuolleiden maailmaan" joko pysyvästi tai joksikin aikaa.
Tällaiset alueelliset kertomukset ovat vaikuttaneet ilmeisellä tapaa juutalaiseen ja sen myötä kristilliseen kertomaperinteeseen jossa kertomus on hitusen muokkautunut ja muovautunut mutta perusidea kokonaisuudessaan on sama.
Kuollaan - herätään tai herätetään henkiin - siirrytään "kuolleiden maahan".
Edellä asia yksinkertaistettuna, toisiasiassa kertomukset olivat sitten monivivahteisempia ja moniulotteisempia mutta perusidea on löydettävissä.
Neitseellinen syntymä onkin taas asia, jota ei voida historiallisesti perustella Jeesuksen kohdallakaan sellaisenaan. Voidaan tietenkin argumentoida niin, että jos ylösnousemus on osoitettavissa historialliseksi, niin sitten neitseellinen syntymäkään ei liene mikään ongelma.
Niinpä. Miksi toinen tarina olisi otta mutta toinen sitten olisikin epätosi?
Jos raamatusta löytyy näin merkityksellinen kertomuksen kohta, neitseellinen syntymä siis, mikä ei pidä paikkaansa niin mikä vaikutus sillä on sitten raamatulliseen kertomaperinteeseen? Miksi mikään muukaan olisi enää totta kun tämäkään ei ole totta? Mihin katoaa kristittyjen vakuuttelut raamatun luotettavuudesta pyhänä kirjoituksena?
Jaa että oikein väistämättä? No miksiköhän sitten juuri kukaan kriittinen Uuden Testamentin tutkija ei nykypäivänä pidä laajamittaisia vaikutteita tällaisista kertomuksista uskottavana selityksenä kristillisen ylösnousemususkon synnylle? Tuo ajatus oli vielä 1900-luvun alkupuoliskolla ihan suosittu, mutta sittemmin se on ansaitusti kuollut pois.
Jospa nämä kriittiset Uuden testamentin tutkijat on vaiennettu, sen sijaan vallalla on konservatiivinen tutkijakunta mikä haluaa luoda kuvaa raamatullisesta erikoisuudesta johon ei sovellu millään muotoa kulttuuriset lainat tai suodatukset muista kulttuureista.
Minä epäilen, että moni kriittinen tutkija on päätynyt samaan lopputulokseen kanssani muttak ristityt eivät halua ottaa todesta näiden tutkijoiden todisteluja vaan haluavat elää uskossa jonka mukaan Uusi testamentti on kirjana poikkeuksellinen ja sen tarinat siinä määrin poikkeuksellisia ettei niihin ole suodannunut vaikutteita muiden uskontojen kertomuksista - Jeesuksen ylösnousemus on eräs tällainen uskonnollinen kertomus jollaisen kaltaisia löytyy jo varhaisemmilta ajoilta. Uuden testamentin kertomus on vain yksi muiden joukossa.
Ensinnäkin täytyy huomata se oleellinen ero, mitä edellisessä viestissä antamasi esimerkitkin korostavat, että näiden tarinoiden lähteiden arvo on historiallisesti aika mitätön, kun kysymyksessä on milloin sata ja milloin useita satoja vuosia itse tapahtuman jälkeen kirjoitettu kuvaus tapahtumasta, mikä on aika lailla eri asia kuin useista itsenäisistä ja melko varhaisista lähteistä löytyvät vastaavat kertomukset UT:ssa.
Edelleen näytät selkeällä tapaa unohtavan sen tosiasian, että suurin osa mainitsemistani tapahtumista on varhaisempi kuin kristillinen kertomus Jeesuksen ylösnousemuksesta mistä seuraa vääjäämättä se tosiasia, että voidaan nähdä kuinka monella taholla välimerellisissä kulttuureissa on esiintynyt tarinoita ja kertomuksia ylösnousemuksista, mikä taasen tarkoittaa mysö sitä, että nämä kertomukset ovat voineet suodattua, ja ovat suodattuneetkin, myös juutalaiseen kertomaperintöön ja sen myötä kristilliseen kertomaperintöön.
Toiseksi, välimeren alueen uskonnot yleisesti ottaen olivat paljon synkretistisempiä (taipuvaisia lainailemaan aineksia muualta) kuin tuonaikaiset juutalaiset. Et voi perusteetta olettaa, että juutalaiset olisivat toimineet samoin.
Kolmanneksi, mitkään esikristillisen ajan "ylösnousemustarinat" eivät ole siinä määrin samanlaisia kristinuskon esittämän kanssa, että olisi syytä ajatella niiden edes tarjonneen kristinuskon kannalta mitään oleellista lisää siihen ylösnousemususkoon, joka jo oli olemassa juutalaisessa uskonnollisessa perinteessä.
Otan tämän kohdan käsittelyyn yhtenä kokonaisuutena.
Minulla on selkeitä perusteita olettaa se, että juutalaiset ovat lainailleet aineiksia kertomaperintöönsä ja uskomusjärjestelmäänsä muista alueen kulttuureista, näitä esimerkkejä löytyy enemmän kuin yksi ja osa niistä on hyvin huomattavia ja keskeissä osassa juutalaista uskomusperinnettä ja uskomusjärjestelmää, kuten:
-luomiskertomuksen osia.
-vedenpaisumuskertomus.
-Kain ja Abel-motiivi.
-Baabelin torni.
-Mooseksen syntymätarina.
-tarina Potifarin vaimosta.
Lisäksi psalmeista löytyy yhteneväisyyksiä mesopotamialaisiin ja egyptiläisiin teksteihin.
Nämä esimerkit osoittavat jo sen, että juutalaiseen kertomaperinteeseen välittyi tarinoista muista varhaisemmista valtakulttuureista, Armas Salonen luettelee kirjassaan "Sumeri ja sen henkinen perintö" kokonaista 14 eri kertomusta jotka ovat suodattuneet sumerilaisesta kulttuurista juutalaiseen kertomaperinteeseen.
Ihmettelen kriittisen ajattelukyvyn puutettasi tässä asiassa, kun monesta muusta keskustelusta olen saanut sinusta kuvan fiksuna tyyppinä. Tilanne, jossa sadan tai useiden satojen vuosien kuluessa kehittyy legenda jonkin kauan sitten eläneen historiallisen hahmon ympärille, ei nyt vain ole riittävän samankaltainen verrattuna kristinuskon syntyhistoriaan.
Olen lukenut perusteitasi mutta et ole onnistunut vakuuttamaan minua millään muotoa.
Edelleen sinä pyrit kieltämään kaikenmoisen todistelun sen puolesta mikä todistaisi, että juutalaiseen kertomaperinteeseen ovat ulkopuoliset tahot vaikuttaneet suurestikin, tämä vaikutus on sitten suodattunut kristilliseen uskomusjärjestelmään.
Luuletko siis, etten ole näistä mitään ennen kuullut?
En luule, kyllä oletin, että olet tietoinen niisä - en kuitenkaan käy keskustelua yksin sinun kanssa vaan kirjoitan myös muille palstalaisille.
Yritän lähestyä tätä vähän eri tavalla:
Kun otat noita esimerkkejä milloin Intiasta, milloin Egyptistä, ja milloin välimeren alueen kulttuureista (ja varmaan päädyttäisiin vielä Meksikoon Quetzalcoatlia tutkimaan, jos tätä tarpeeksi kauan jatkettaisiin), niin oletko miettinyt sitä, että mikä on näiden muiden myyttien vaikutussuhde toisiinsa?
Jätetään nyt hetkeksi kristinusko pois kuvasta, ja keskitytään näihin muihin. Otetaan lähtökohdaksi seuraavat aika itsestäänselvät asiat:
- Erilaisten uskontojen ja myyttien määrä kautta maailmanhistorian on valtava.
- On olemassa ainakin joitain yleisinhimillisiä ominaisuuksia ja tarpeita, joihin uskonnot pyrkivät vastaamaan.
- Ihmisten ajattelua ja elämää koskettavat ainakin jotkut melko lailla universaalisti esiintyvät ja siten kaikille yhteiset teemat ja kysymykset.
Onko mielestäsi todellakin niin, että jos tässä lukuisassa uskonnollisten kertomusten ja symboliikan kirjossa esiintyy toistuvasti samankaltaisia elementtejä eri kulttuureissa, niin tämä todistaa, että nämä uskonnot ovat kaikki kopioineet sisältönsä toisiltaan? Kun otetaan huomioon nuo mainitut yhteiset lähtökohdat, jotka eri uskontojen taustalta löytyvät, niin minusta olisi kyllä suoranainen ihme, jos mitään yhteisiä piirteitä ei kehittyisi ihan toisistaan riippumattakin.
En tietenkään kiistä sitä etteikö kaukaisilla - kuten amerikkalaiset kulttuurit versus välimerelliset - voi löytyä yhteneväisyyksiä tarinoiden joukosta mutta nyt pääasiallisen tarkastelun alla on ollut selkeällä tapaa välimerellinen kultuuri ja sen kertoma- ja uskomusperinteen, pl. viittaus Krishnaan, jonka avulla tahdoin osoittaa sen ettei Jeesuksen ylösnousemuskertomus ole mikään poikkeava vaikka sinä ja moni muu uskova näin haluaakin asian ilmaista.
En aio langeta samaan ansaan johon kovin moni uskova lankeaa eli yhdistelemällä eri manreteiden ja kulttuuripiirien tarinoita keskenään ja todistelemaan niiden avulla, että esim. vedenpaisumus on todellisuudessa tapahtunut. Se sijaan, alleviivaan tätä, haluan osoittaa sen, että välimerellisellä (johon tässä tapauksessa luen myös Eufrat ja Tigris alueen sekä muinais persian koska vaikutus on ollut tiivis sotien tms. syiden tähden) kultruurialueella löytyy runsaasti ainoista mikä todistaa sen puolesta, että juutalaiseen kulttuuriperimään on suodattunut tarinoita ja uskomuksia varhaisemmista valtakulttuureista. Tämä on asia mitä kovin moni kristitty ei halua tai uskalla tunnustaa todeksi.
Toivottavasti tein itseni ymmärretyksi nyt koska en katso aiheelliseksi ryhtyä loputtomiin väittelemään tämän asian tiimoilla.
Ne sisälsivät hyvin paljon objektiivisemman väitteen. Juutalainen käsitys ylösnousemuksesta edellytti ruumiillista ylösnousemusta, ja siten kysymys siitä, että oliko ruumis yhä haudassaan, olisi tullut ajankohtaiseksi, jos joku olisi kokenut subjektiivisen hallusinaatiokokemuksen Jeesuksen ilmestymisestä tms.
Ero on siis siinä, että Augustuksen hengen väitettyä taivaaseennousemista ei voinut edes sen näkijä itse enää jälkeenpäin mitenkään tutkia, muista väitteen kuulleista nyt puhumattakaan. Tällöin joku hiukan epätavallinen näköhavainto polttohautauksen savun keskeltä tulee helposti tulkituksi hengen taivaaseennousemiseksi. Eli tällainen selittyisi hyvin helposti vilpittömäksi erehdykseksi jo siinäkin tapauksessa, jos kyseinen väite todella palautuisi silminnäkijöihin saakka. Siitäkään ei kuitenkaan ole mitään varmuutta, kun tapahtumasta kirjoitetaan vasta satakunta vuotta sen jälkeen.
Ensin on tietty päästävä varmuuteen siitä onko Jeesusta koskaan edes haudattu kalliohautaan vai haudattiinko hänet rikollisille tarkoitettuun kalliohautaan.
Vaikka hänet olisi haudattu kalliohautaan ei ole lopullisia takeita siitä etteivätkö hänen opetuslapsensa olisi voineet varastaa ruumista sieltä ja jättää totuus myöhemmin kertomatta kenellekään.
Toki varastamis -teoriaankin liittyy ongelmia mutta kaikkiaan uskottavampi se on minun silmissäni kuin epämääräinen kertomus ylösnousemuksesta jota tosin koetetaan raamatussa parhaansa mukaan todistaa juuri oikeaksi teoriaksi ja tapahtuneeksi tosiasiaksi mitä erilaisimmin keinoin joidenka avulla koetetaan todistaa se etteivät esim. opetuslapset ole varkauden takana tms.
Mielenkiintoinen väite sen valossa, että Uuden Testamentin tekstit ovat tuon ajan kirjallisuudesta ylivoimaisesti parhaiten säilyneitä niin kopioiden määrän kuin laadunkin suhteen. Etpä taida löytää koko maailmasta montaakaan akateemista UT:n tekstikriittistä tutkijaa, jotka pitäisivät uskottavana kommenttiisi ilmeisesti sisältyvää vihjausta siitä, että jotain hyvin laajamittaisia ja nykyisisistä rekonstruktioista tuntemattomiksi jääviä muutoksia voisi hyvinkin olla tapahtunut.
Ensinnä on tietenkin muistettava, että Uuden testamentin evankeliumit - joita voidaan pitää merkittävimpinä kuvauksina Jeesuksen elämästä - ovat toisen käden lähteitä, eivätkä siten sellaisten henkilöiden kirjoittamia jotka todellisuudessa olisivat olleet tekemisissä Jeesuksen kanssa, mistä johtuen kukaan ei voi mennä takuuseen siitä, että teksti olisi kirjoitettu siten kuten Jeesus on oikeassa elämässä sanonut tai tehnyt - olettaen, että Jeesus on sanonut tai tehnyt jotain sellaista jota hänen väitetään ja kerrotaan raamatun mukaan tehneen.
Se tiedetään Jeesuksen aikakauden oppineiden ja historioitsijoiden kirjoituksista ettei Jeesus voi olla kovinkaan merkittävä henkilö koskapa hänestä ei löydy konkreettista mainintaa aikalaiskirjoituksista - edes juutalainen oppinut Philo ei tunne Jeesusta (tällä tahton osoittaa sen ettei Jeesus ollut kovinkaan tunnettu aikakautensa henkilö joten hänen tekemisiinsä ja sanomisiinsa on syytä suhtautua suurella varauksella)*.
Vieläpä on otettava huomioon se kuinka paljon käännöstöiden vuoksi evankeliumit ja muut Uuden testamentin kirjoitukset ovat muuttuneet, ensin Jeesuksen sanat on käännetty arameasta muille kielille - mikä on synnyttänyt ongelmia terminologian ja sanaston kanssa.
Eikä myöskään pidä unohtaa sitä, että lopullisen muotonsa Uusi testamentti sai 300-luvun kirkolliskokouksissa, tosin kaanon oli valmis pääpiirteissään jo 200-luvulla jaa. Huomioitavaa on se, että vanhin tunnettu raamatun pergamenttikäsikirjoitus on 300-luvulta, tämänkin jälkeen raamattu on käännös ja kopiontikirjoituksissa muuttunut ja elänyt.
Ei siis mielestäni todellakaan voida sanoa, että tekstin asiasisältö olisi ollut muuttumattomassa tilassa evankeliumeiden kirjoittamisen ajoista lähtien - ja tämä eläminen jatkuu näinä päivinäkin kun raamattua uudistetaan ajanmukaiseen henkeen.
vlad.
edit: *