Uskotko Jumalaan?

  • 1 351 507
  • 14 406

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Jos Raamattua kehtaa lukea, niin sieltä selviää ettei kukaan voi ennustaa sitä päivää, jolloin Jeesus tulee takaisin.

Osaatko sanoa mistä 22.10.1844 juontaa juurensa, jos ei Raamatusta?
Jokuhan voisi pitää tälläisille ennustuksille perustuvan uskonnollisen liikkeen olevan pahemman luokan huuhaata?

Onko tässä tiivistettynä se mitä sinäkin tästä tulemisesta uskot?

http://www.adventtikirkko.fi/opetus/tulemus.htm
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti HN
Totta, eikä mitään jumalaa tee myöskään olemassaolevaksi kenenkään usko - oli se sitten kuinka voimakasta tahansa.

Totta puhut, usko ei tee Jumalaa todelliseksi. Jumala ei tarvitse uskoamme. Hän on ilman sitäkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Raúl
Totta puhut, usko ei tee Jumalaa todelliseksi. Jumala ei tarvitse uskoamme. Hän on ilman sitäkin.

Tämä on tosiaan sitä uskoa, jonka ei tarvitse perustella yhtään mitään - jotenkin itseäni loukkaa älyllisesti tälläinen kuittailu. Sinulla voi olla subjektiivinen varmuus Jumalan olemassaolosta, mutta ei objektiivista: onko täysin mahdotonta älyllisessä väittelyssä noudattaa tiettyä analyyttisen kielenkäytön tapaa. Jos Jumala on olemassa niin hän ei epäilemättä tarvitse uskoamme. Aivan kuten ei tarvitse Tyyni Valtamerikään. Nyt on vain niin, että Tyynen Valtameren olemassaolosta meillä on aivan eri luokan todisteet, eikä oikeastaan tarvitse uskoa sen olemassaoloon - se ei ole uskon kysymys. Jumala on koska hänestä meillä ei ole mitään suoria havaintoja tai todisteita.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti msg
Osaatko sanoa mistä 22.10.1844 juontaa juurensa, jos ei Raamatusta?
Jokuhan voisi pitää tälläisille ennustuksille perustuvan uskonnollisen liikkeen olevan pahemman luokan huuhaata?

Onko tässä tiivistettynä se mitä sinäkin tästä tulemisesta uskot?

http://www.adventtikirkko.fi/opetus/tulemus.htm

Vuosi 1844 laskettiin Danielin kirjan ennustuksen mukaan, mutta 1800-luvun ihmiset eivät ymmärtäneet ennustusta oikein.

Mielestäni olisi tässäkin pitänyt pitäytyä vain siinä UT:n selkeässä ilmoituksessa, että Jeesuksen paluun tarkkaa hetkeä ei voi ennustaa.

Minun uskoni ei ole sidottu mihinkään herätysliikkeeseen tai vapaan seurakunnan oppiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Raúl
Totta puhut, usko ei tee Jumalaa todelliseksi. Jumala ei tarvitse uskoamme. Hän on ilman sitäkin.

Pyydän sinua esittämään todistukset jumalan olemassa olosta, kuten on tuotu esille, usko ei tee jumalaa todelliseksi - tarvitaan siis jotain muita konkreettisempia todisteita.

Jumalaa ei voi mitatata, tarkastella tai havainnoida millään muotoa joten kuinka voit todistaa hänen olemassa olonsa tässä reaalimaailmassa?

Filosofista keskustelua jumalan "olevaisuudesta" voidaan toki aina käydä mutta välillisten todistustenkaan arvo ei kovin huikaiseva ole koska ne eivät kestä tieteellistä tarkastelua millään muotoa.

vlad.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti mjr
Tämä on tosiaan sitä uskoa, jonka ei tarvitse perustella yhtään mitään - jotenkin itseäni loukkaa älyllisesti tälläinen kuittailu. Sinulla voi olla subjektiivinen varmuus Jumalan olemassaolosta, mutta ei objektiivista: onko täysin mahdotonta älyllisessä väittelyssä noudattaa tiettyä analyyttisen kielenkäytön tapaa. Jos Jumala on olemassa niin hän ei epäilemättä tarvitse uskoamme. Aivan kuten ei tarvitse Tyyni Valtamerikään. Nyt on vain niin, että Tyynen Valtameren olemassaolosta meillä on aivan eri luokan todisteet, eikä oikeastaan tarvitse uskoa sen olemassaoloon - se ei ole uskon kysymys. Jumala on koska hänestä meillä ei ole mitään suoria havaintoja tai todisteita.

Jos et ymmärtänyt tuon viestin sisältöä, ok. En väitä, että tuo on minun perusteluni Jumalan olemassaololle. Se oli ainoastaan kuitti HN:n lähes samantasoiseen kuittiin.

Kuten olen jo aikaisemmin tässä ketjussa kirjoittanut, usko Jeesukseen ja kristinuskon sisältöön ei ole rationaalista. Mahdotontahan on todistaa Jumala todelliseksi. Tämän tuo jo Raamattu hyvin pitkälle esille sanoessaan:

21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.
22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta.
23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta,
24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.


En siis lähde edelleenkään todistamaan järkiperustein Jumalan todellisuutta. Tässä on vain tehtävä valinta, uskoa tai ei. Useimmat päätyvät jälkimmäiseen, minä ensimmäiseen.

edit: Olen pahoillani, jos loukkasin sinua ja ehkä muita. HN:n kommentti on silti turha, koska usko ei tietenkään tee Jumalaa todelliseksi, vaikka itsekin olettaisit, että Jumala on todellinen. Ei usko itsessään voi tehdä mitään todelliseksi. Jos jokin on todellista, siihen ei kenenkään usko vaikuta. Enkä nyt tarkoita Jumalaa, koska muuten provosoidutte. Puhutaan vaikkapa puusta. Uskoo tai ei, se on todellinen, jos on. Tätä lähinnä hain, vaikka kieltämättä vastasin huonoon sävyyn.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti The Original Jags
Mielestäni olisi tässäkin pitänyt pitäytyä vain siinä UT:n selkeässä ilmoituksessa, että Jeesuksen paluun tarkkaa hetkeä ei voi ennustaa.

Eikös tämä UT:n mukaan juuri viittaa Jeesuksen paluuseen:

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat" (Mt. 24:34) ja (Mk. 13:30).

tällä viitataan käsittääkseni hyvin selkeällä tapaa Jeesuksen paluuseenm mikä tapahtuisi siis sen sukupolven kuluessa jolloinka Jeesus ristiinnaulitiin, kuoli ja haudattiin ja nousi ylös taivaaseen.

vlad.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Vuosi 1844 laskettiin Danielin kirjan ennustuksen mukaan, mutta 1800-luvun ihmiset eivät ymmärtäneet ennustusta oikein.


Mutta muutenhan satoja ja tuhansia vuosia sitten eläneet ihmiset osasivat ymmärtää kaiken niin oikein, että kirjoittivat osia kirjaan, jonka tunnemme Raamattuna ja tämä kirja on Jumalan sanaa?

Viestin lähetti The Original Jags
Minun uskoni ei ole sidottu mihinkään herätysliikkeeseen tai vapaan seurakunnan oppiin.

Aikoinaanhan kirjoitit:

Vaikka olen kyllä ns. "herätyskristillisyyden" piiriin kuuluva, niin menestysteologi on missään tapauksessa ole.

ja
Voit tutustua Suomen Adventtikirkkoon ja sen toimintaan. Itse en ole koskaan joutunut minkäänlaisen painostuksen tai aivopesun kohteeksi. Päinvastoin, seurakuntani on esimerkiksi avustanut minua taloudellisesti kun minulla on ollut tiukka rahatilanne. Olen äärettömän kiitollinen, että olen onnistunut löytämään ihmisiä, jotka oikeasti välittävät kanssaihmisistään aidolla tavalla

Hengaat siis heidän mukanaan vaikka et heidän oppejaan allekirjoita?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti vlad
Eikös tämä UT:n mukaan juuri viittaa Jeesuksen paluuseen:

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat" (Mt. 24:34) ja (Mk. 13:30).

tällä viitataan käsittääkseni hyvin selkeällä tapaa Jeesuksen paluuseenm mikä tapahtuisi siis sen sukupolven kuluessa jolloinka Jeesus ristiinnaulitiin, kuoli ja haudattiin ja nousi ylös taivaaseen.

vlad.

Otetaanpa vähän pidempi pätkä tuosta Matteuksen evankeliumista:


"Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat. "

Tässä vertauksessa Jeesus puhuu viikunapuusta, jonka versomisen hän yhdistää omaan paluuseensa. Viikunapuun lehtien versomisen näkevä sukupolvi näkee myös Jeesuksen takaisin tulemisen.

1900-luvun herätyskristillisissä seurakunnissa tätä vertausta on tulkittu lähinnä siten, että viikunapuun versominen tarkoittaa Israelin uudelleen syntymistä. Läpi Vanhan Testamentin Israelin vertauskuva oli juuri viikunapuu.

(VT:n profeetat ennustivat juutalaiskansan pitkän pakkosiirtolaisuuden, sen kokemat kauheudet pakkosiirtolaisuuden aikana, ja myös juutalaisten paluun takaisin omaan maahansa.)

Jos tämä tulkinta vertauksesta on paikkansapitävä, niin tämä vertauskuva koskisi meidän sukupolveamme, joka näki Israelin valtion uudelleensyntymisen vuonna 1948 ja juutalaisten paluun takaisin vanhaan maahansa lähes 2000 vuoden tauon jälkeen.

Sukupolven pituus on n. 70 vuotta, joten tämän tulkinnan mukaan Jeesuksen pitäisi tulla takaisin jopa parin vuosikymmenen sisällä.

Itse pitäydyn kuitenkin edelleen siinä tulkinnassa, että Jeesuksen paluun päivää ei voi ennustaa. Jeesus kuitenkin antoi joitakin viitteitä siitä, millainen maailma on juuri ennen hänen paluutaan, ja käski seuraajiaan seuraamaan näitä merkkejä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
(VT:n profeetat ennustivat juutalaiskansan pitkän pakkosiirtolaisuuden, sen kokemat kauheudet pakkosiirtolaisuuden aikana, ja myös juutalaisten paluun takaisin omaan maahansa.)

Eikös se voisi olla myös niin, että ensin oli pakkosiirtolaisuus ja sitten jälikäteeen kirjoitettiin että se olisi ennakkoon ennustettu?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti msg
Eikös se voisi olla myös niin, että ensin oli pakkosiirtolaisuus ja sitten jälikäteeen kirjoitettiin että se olisi ennakkoon ennustettu?

Siinä tapauksessa Raamatun pitäisi olla jälkeen vuoden 1948 kirjoitettu, mutta probleema on se että mun v. 1933 painettu VT on painettu ennen tätä vuotta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Siinä tapauksessa Raamatun pitäisi olla jälkeen vuoden 1948 kirjoitettu, mutta probleema on se että mun v. 1933 painettu VT on painettu ennen tätä vuotta.

Koska tämä pakkosiirtolaisuus, josta on puhetta alkoi?
Jos sitten sen alettua ennustetaan, että paluu tapahtuu, niin tulkitsisin sen hengenkohotusmielessä kirjoitetuksi toiveajatteluksi.
Jotta voitaisiin elimoinoida ennustuksien itse itseään toteuttava vaikutus, pitäisi ennustus salata asianosaisilta.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti msg
Koska tämä pakkosiirtolaisuus, josta on puhetta alkoi?

Kun Rooman imperiumin legioonat komentajansa Tituksen johdolla hävittivät ja polttivat Jerusalemin surmaten samalla arviolta jopa miljoona juutalaista n. vuonna 70 jKr. 500 vuotta aikaisemmin rakennettu temppeli hävitettiin samalla, eikä sitä sen koommin rakennettu uudelleen.

Tämän jälkeen juutalaiskansa on vaeltanut enemmän tai vähemmän siirtolaisina ympäri maailmaa: Aasiassa, Euroopassa, Amerikassa jne.


Viestin lähetti msg

Jos sitten sen alettua ennustetaan, että paluu tapahtuu, niin tulkitsisin sen hengenkohotusmielessä kirjoitetuksi toiveajatteluksi.

Mitä tarkoitat?


Viestin lähetti msg

Jotta voitaisiin elimoinoida ennustuksien itse itseään toteuttava vaikutus, pitäisi ennustus salata asianosaisilta.

Tämä kyseinen ennustus annettiin ensimmäisen kerran n. 3500 vuotta sitten Mooseksen ja Exoduksen päivinä. Kun aikaväli on näin pitkä, on vähän hassua puhua "asianomaisista". :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Re: Re: Re: "God isn't here today, priest"

Viestin lähetti Ohmi
Anteeksi. Mikäs vittu sampiota nyt niin pännii?
Saat anteeksi. Kysymykseesi olen jäävi vastaamaan, koska minulla ei ole kokemusta kuin yhdestä kysymyksen kohteena olleesta elimestä, eikä sekään pänni tällä hetkellä.

Totuus on tuolla jossain ulkona eli kyseessä on lapsellinen huumorintajuni.

Viestin lähetti HN
Totta, eikä mitään jumalaa tee myöskään olemassaolevaksi kenenkään usko - oli se sitten kuinka voimakasta tahansa.
Totta tämäkin. Taisit kuitenkin käsittää tuon yhden tuoreemman viestisi perusteella, että kyseessä oli tahallinen provokaatio ja tietenkin uskisdynastian uhkarohkea rakennusyritys, joka kaatui lopulta ilonpilaaja varjon tylsään viestiin. Tosin uskallan kuitenkin omana kokemuksenani väittää, ettei Jumala tarvitse meidän uskoamme olemassaolonsa perustaksi, eikä epäilymme häntä kaada. Tämän olen henkilökohtaisesti kokenut ja uskon Jumalan olemassaoloon jo pelkästään sen perusteella. Tämä ei toki tuo mitään konkreettista todistusaineistoa muille kuin itselleni ja niille jotka jo ennestään uskovat omien kokemustensa perusteella, mutta mitteepä siitä.

Ja nimimerkkini on muuten sampio.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti The Original Jags
Kun Rooman imperiumin legioonat komentajansa Tituksen johdolla hävittivät ja polttivat Jerusalemin surmaten samalla arviolta jopa miljoona juutalaista n. vuonna 70 jKr.

Se on totta, että alueella pantiin roomalaisten toimesta Tituksen johdolla (komennuksessa) juutalaisiin kohdistuneita sortotoimenpiteitä, näiden yhteydessä Jerusalem poltettiin ja temppeli hävitettiin, ihmettelenkin tuota uhrilukua mikä minusta tuntuu melkoiselta liioittelulta, meinaan, oman muistikuvani mukaan alueella tuskin asui kovinkaan paljoa miljoonaa asukasta enempää ja en oikein jaksa uskoa, että roomalaiset heidät kaikki likvidoivat - mutta, jos sinulla on esittää asiallista lähdettä väittämäsi tueksi niin onhan tämän hirmuteon laajuus uskottava.

Juutalainen histrooitsija Josefus muuten taitaa kirjoituksissaan kuvata myös tätä Jerusalemin paloa ja temppelin tuhoamista.

vlad.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Tämä kyseinen ennustus annettiin ensimmäisen kerran n. 3500 vuotta sitten Mooseksen ja Exoduksen päivinä. Kun aikaväli on näin pitkä, on vähän hassua puhua "asianomaisista". :)

Jos tästä on noin kauan, niin kuinka voit olla sitten niin kovin vakuuttunut siitä, että ennustus on annettu väitettynä aikana väitetyssä muodossa?
Väität siis aivan kirkkain silmin, että 1500 vuoden aikaperspektiivillä tälläisten kirjoitusten todenmukaisuus voidaan todistaa?
Eri asia, jos uskot tähän niin kuin uskot Jumalaan, mutta minkäänlaisena absoluuttisena todistettuna totuutena tätä on vähän hankalaa pitää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti The Original Jags
Otetaanpa vähän pidempi pätkä tuosta Matteuksen evankeliumista:


"Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat. "

Tässä vertauksessa Jeesus puhuu viikunapuusta, jonka versomisen hän yhdistää omaan paluuseensa. Viikunapuun lehtien versomisen näkevä sukupolvi näkee myös Jeesuksen takaisin tulemisen.

1900-luvun herätyskristillisissä seurakunnissa tätä vertausta on tulkittu lähinnä siten, että viikunapuun versominen tarkoittaa Israelin uudelleen syntymistä. Läpi Vanhan Testamentin Israelin vertauskuva oli juuri viikunapuu.

Eli kyse on tämän herätyskristillisen seurakunnan tulkinnasta mikä on täytynyt tehdä koskapa Jeesuksen alkuperäinen ajatus omasta paluustaan ei käynyt toteen.

Lähempänä totuutta lienee se ajatus, että Jeesus tarkoitti sikäläistä sukupolvea joka näkee viikunapuun versomisen ja näin ollen tulee myös todistamaan Jeesuksen paluun.

(VT:n profeetat ennustivat juutalaiskansan pitkän pakkosiirtolaisuuden, sen kokemat kauheudet pakkosiirtolaisuuden aikana, ja myös juutalaisten paluun takaisin omaan maahansa.)

Jos tämä tulkinta vertauksesta on paikkansapitävä, niin tämä vertauskuva koskisi meidän sukupolveamme, joka näki Israelin valtion uudelleensyntymisen vuonna 1948 ja juutalaisten paluun takaisin vanhaan maahansa lähes 2000 vuoden tauon jälkeen.

Sukupolven pituus on n. 70 vuotta, joten tämän tulkinnan mukaan Jeesuksen pitäisi tulla takaisin jopa parin vuosikymmenen sisällä.

Itse pitäydyn kuitenkin edelleen siinä tulkinnassa, että Jeesuksen paluun päivää ei voi ennustaa. Jeesus kuitenkin antoi joitakin viitteitä siitä, millainen maailma on juuri ennen hänen paluutaan, ja käski seuraajiaan seuraamaan näitä merkkejä.

Tai jospa nämä juutalaiset profeetat kirjoittivatkin vain menneisiin tapahtumiin pohjautuen, menneisiin joissa muutamat juutalaiset heimot olivat muinaisessa Egyptissä orjuudessa, ja siirsivät nämä menneet tapahtumat ennustuksiksi tulevaan. Osa juutalaisista heimoista ole menneessä kokenut pakkosiirtolaisuuden ja koskapa alueelliset olot olivat epävakaat miksei näin voisi tapahtua tulevaisuudessakin - kenties tällaisen päättelyketjun nämä profeetat tekivät. Kaikki kuitenkin päättyi kainoon "jumalalliseen" toiveeseen lopullisesta paluusta kotimaahan.

Epämääräiseen muotoon puettu ajatus paluusta on siivittänyt ja tulee siivittämään uskovia nyt ja vastaisuudessakin. Jeesuksen aikainen sukupolvi eli ja kuoli näkemättä Jeesuksen paluuta - heillehän Jeesus puhui, heille hän sanansa osoitti eikä epämääräiselle valtiolle tulevaisuudessa ja tämän valtion kansalaisille. Tämän Jeesuksen aikaisen sukupolven jälkeen kovin moni sukupolvi on elänyt ja kuollut odottaen päivää jolloin Hän saapuu.

Kovin moni 1948 syntynyt tai elossa ollut on jo kuollut näkemättä hänen paluuta - useampi on kuollut kuin on elossa sanoisinpa asian olevan näin. Tuskin tämäkään sukupolvi näkee hänen paluuta - tuskin edes seuraavakaan.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkäksi aikajanaa pitää venyttää kunnes kristittyjen usko hänen paluuseensa lopullisesti hiipuu.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Voi olla että tuo miljoona surmattua olisi ylimitoitettu lukumäärä.

Tosin ainakin täältä löytyy tuonsuuntaista tietoa:

http://www.suite101.com/print_article.cfm/19578/115582

"General Titus overran Jerusalem, killed one million Jews and enslaved less than a hundred thousands more."


Muistaakseni Jerusalemissa oli pääsiäisjuhlat hyökkäyksen aikaan, jolloin Jerusalemiin oli kokoontunut kenties satoja tuhansia diasporassa eläviä juutalaisia eri puolilta maailmaa (Kreikka, Vähä-Aasia, Persia).

Jerusalemin tuhoa edelsi piiritys, jonka aikana kaupunkien muurien sisällä oli nälänhätä, joka sai ihmiset syömään toisiaan. Kaupungin muurien ulkopuolelle ruokaa etsimään lähteneet ristiinnaulittiin näköetäisyydelle kaupungista. Kaupungin muurien ympäristö täyttyi tuhansista risteistä.

Piiritys seurasi Jerusalemin kapinaa, johon juutalaiset oli kiihottanut joku paikallinen messias-ehdokas. Tituksen hyökkäys Jerusalemiin oli kosto tästä kapinasta.

Ilmeisesti Jerusalemin kristityt selvisivät piirityksestä ja tuhosta, koska noudattivat Jeesuksen 40 vuotta aikaisemmin antamaa käskyä "paeta vuorille". Esimerkiksi Jerusalemin kristittyjen johtaja Pietari sekä hänen lähimmät ystävänsä (kuten Jaakob) kaikki selvisivät piirityksestä. Todennäköisesti hekin olivat kaupungista pois paenneiden joukosta. Tämä pako tapahtui ennen kuin Tituksen legioonat saavuttivat kaupungin muurit.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti msg
Jos tästä on noin kauan, niin kuinka voit olla sitten niin kovin vakuuttunut siitä, että ennustus on annettu väitettynä aikana väitetyssä muodossa?

Vanhimmat löydetyt esim. Mooseksen kirjaa koskevat käsikirjoitukset ovat n. 100-luvulta eKr., eli 2100 vuoden takaa. Ne ovat käytännössä samassa muodossa kuin meidän Raamatussamme, eli kopioijat ovat tehneet aikaan tarkkaa työtä.



Viestin lähetti msg

Väität siis aivan kirkkain silmin, että 1500 vuoden aikaperspektiivillä tälläisten kirjoitusten todenmukaisuus voidaan todistaa?

Siis Mooseksen kirjat eivät ole ainoat jotka puhuvat samasta. Samasta puhuvat myös useat profeettakirjat, joista nuorimmat on kirjoitettu n. 500 eKr.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Siis Mooseksen kirjat eivät ole ainoat jotka puhuvat samasta. Samasta puhuvat myös useat profeettakirjat, joista nuorimmat on kirjoitettu n. 500 eKr.

Nämä sinun jostain kopioimasi näkemylset siitä, että juuri joku nimenomainen kirjoitus jostain vuosien takaa olisi oikeaan osunut ennustus, on minusta uskon asia.
Luotettavastihan et voi mitään oikeasti todistaa vaan tarjota omia tai jostain lainaamiasi tulkintoja.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti HN
Totta, eikä mitään jumalaa tee myöskään olemassaolevaksi kenenkään usko - oli se sitten kuinka voimakasta tahansa.

Eikä käänteisajattelemisen oivaltaminen tee tyhjäksi sitä todellisuutta jossa Jumala on elävä, ja olemassa.

Ps. Huomenna on kiva päivä. Pamautan taas mökillä vanhan Valmetin käyntiin ja ostan menomatkalla erikoistarjouksessa olevan "mäyräkoiran" saunajuomaksi.

Eikö teille rakkaat ystävät koskaan juolahda mieleen Jumala, kun katsotte vienossa tuulessa lainehtivaa viljapeltoa josta niin monenlainen elämän eliksiiri ammentaa raaka-aineensa?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti kritiikki
Eikö teille rakkaat ystävät koskaan juolahda mieleen Jumala, kun katsotte vienossa tuulessa lainehtivaa viljapeltoa josta niin monenlainen elämän eliksiiri ammentaa raaka-aineensa?

Onko jumala = Kepu? Se selittäisi monta asiaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti kritiikki
Eikö teille rakkaat ystävät koskaan juolahda mieleen Jumala, kun katsotte vienossa tuulessa lainehtivaa viljapeltoa josta niin monenlainen elämän eliksiiri ammentaa raaka-aineensa?

Mihin siinä sitä jumalaa tarvitaan? Eiköhän viljan kasvu ole yksi maailman maallisimmista asioista, vaikka siihen taivaasta tulevaa vettä ja aurinkoa tarvitaankin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti msg
Nämä sinun jostain kopioimasi näkemylset siitä, että juuri joku nimenomainen kirjoitus jostain vuosien takaa olisi oikeaan osunut ennustus, on minusta uskon asia.
Luotettavastihan et voi mitään oikeasti todistaa vaan tarjota omia tai jostain lainaamiasi tulkintoja.

Uskon asia tai ei, meille on säilynyt vuosituhansien takaa Raamattu, joka kertoo meille juutalaiskansan kohtalosta hämmästyttävällä tarkkuudella.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti vlad
Eli kyse on tämän herätyskristillisen seurakunnan tulkinnasta mikä on täytynyt tehdä koskapa Jeesuksen alkuperäinen ajatus omasta paluustaan ei käynyt toteen.

Lähempänä totuutta lienee se ajatus, että Jeesus tarkoitti sikäläistä sukupolvea joka näkee viikunapuun versomisen ja näin ollen tulee myös todistamaan Jeesuksen paluun.

Pitäisi varmaan osata muinaiskreikkaa, jotta absoluuttinen totuus tästä selviäisi. Vuoden 1938 UT:n käännöksen perusteella voidaan olla asiasta kumpaa mieltä tahansa.


Viestin lähetti vlad

Tai jospa nämä juutalaiset profeetat kirjoittivatkin vain menneisiin tapahtumiin pohjautuen, menneisiin joissa muutamat juutalaiset heimot olivat muinaisessa Egyptissä orjuudessa, ja siirsivät nämä menneet tapahtumat ennustuksiksi tulevaan.

Juutalaiskansan historiasta löytyy kaksi suurta pakkosiirtolaisuutta: n. vuonna 600-500 eKr. ollut Babylonian pakkosiirtolaisuus sekä vuosina 70-1948 jKr. ollut suurempi pakkosiirtolaisuus.

Monet VT:n profeettojen kirjoitukset sopivat paremmin jälkimmäiseen.



Viestin lähetti vlad

Epämääräiseen muotoon puettu ajatus paluusta on siivittänyt ja tulee siivittämään uskovia nyt ja vastaisuudessakin. Jeesuksen aikainen sukupolvi eli ja kuoli näkemättä Jeesuksen paluuta - heillehän Jeesus puhui, heille hän sanansa osoitti eikä epämääräiselle valtiolle tulevaisuudessa ja tämän valtion kansalaisille. Tämän Jeesuksen aikaisen sukupolven jälkeen kovin moni sukupolvi on elänyt ja kuollut odottaen päivää jolloin Hän saapuu.

On totta että alkuseurakunta odotti Jeesuksen paluuta jo omana elinaikanaan. Mutta n. vuonna 90 jKr. kirjoitettu ilmestyskirja sisältää n. 1200 vuotta kestävän profeetallisen aikakauden, ja tämä aikakausi sijoittuu alkuseurannan jälkeiseen aikaan. Viimeistään 100-luvun kristityillä on ollut tiedossa, ettei Jeesuksen paluu tule tapahtumaan heidän elinaikanaan.


Viestin lähetti vlad

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkäksi aikajanaa pitää venyttää kunnes kristittyjen usko hänen paluuseensa lopullisesti hiipuu.
vlad.

Maailmassa on juuri tällä hetkellä enemmän kristittyjä kuin koskaan aikaisemmin. Kristinusko tuskin tulee ihan heti kuolemaan.


Minulle riittää se tieto, että Jeesus Nasaretilainen on noussut kuolleista. Tämä todistaa sen, että se, mitä hän itsestään sanoi, pitää paikkansa. Pidän ylösnousemusta historiallisena faktana, eivätkä kriitikot ole kyenneet esittämään mitään vaihtoehtoista uskottavaa teoriaa kristinuskon synnyn selitykseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös