Viestin lähetti HN
Totta, eikä mitään jumalaa tee myöskään olemassaolevaksi kenenkään usko - oli se sitten kuinka voimakasta tahansa.
Totta puhut, usko ei tee Jumalaa todelliseksi. Jumala ei tarvitse uskoamme. Hän on ilman sitäkin.
Viestin lähetti HN
Totta, eikä mitään jumalaa tee myöskään olemassaolevaksi kenenkään usko - oli se sitten kuinka voimakasta tahansa.
Viestin lähetti Raúl
Totta puhut, usko ei tee Jumalaa todelliseksi. Jumala ei tarvitse uskoamme. Hän on ilman sitäkin.
Viestin lähetti msg
Osaatko sanoa mistä 22.10.1844 juontaa juurensa, jos ei Raamatusta?
Jokuhan voisi pitää tälläisille ennustuksille perustuvan uskonnollisen liikkeen olevan pahemman luokan huuhaata?
Onko tässä tiivistettynä se mitä sinäkin tästä tulemisesta uskot?
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/tulemus.htm
Viestin lähetti Raúl
Viestin lähetti mjr
Tämä on tosiaan sitä uskoa, jonka ei tarvitse perustella yhtään mitään - jotenkin itseäni loukkaa älyllisesti tälläinen kuittailu. Sinulla voi olla subjektiivinen varmuus Jumalan olemassaolosta, mutta ei objektiivista: onko täysin mahdotonta älyllisessä väittelyssä noudattaa tiettyä analyyttisen kielenkäytön tapaa. Jos Jumala on olemassa niin hän ei epäilemättä tarvitse uskoamme. Aivan kuten ei tarvitse Tyyni Valtamerikään. Nyt on vain niin, että Tyynen Valtameren olemassaolosta meillä on aivan eri luokan todisteet, eikä oikeastaan tarvitse uskoa sen olemassaoloon - se ei ole uskon kysymys. Jumala on koska hänestä meillä ei ole mitään suoria havaintoja tai todisteita.
Viestin lähetti The Original Jags
Mielestäni olisi tässäkin pitänyt pitäytyä vain siinä UT:n selkeässä ilmoituksessa, että Jeesuksen paluun tarkkaa hetkeä ei voi ennustaa.
Vuosi 1844 laskettiin Danielin kirjan ennustuksen mukaan, mutta 1800-luvun ihmiset eivät ymmärtäneet ennustusta oikein.
Minun uskoni ei ole sidottu mihinkään herätysliikkeeseen tai vapaan seurakunnan oppiin.
Vaikka olen kyllä ns. "herätyskristillisyyden" piiriin kuuluva, niin menestysteologi on missään tapauksessa ole.
Voit tutustua Suomen Adventtikirkkoon ja sen toimintaan. Itse en ole koskaan joutunut minkäänlaisen painostuksen tai aivopesun kohteeksi. Päinvastoin, seurakuntani on esimerkiksi avustanut minua taloudellisesti kun minulla on ollut tiukka rahatilanne. Olen äärettömän kiitollinen, että olen onnistunut löytämään ihmisiä, jotka oikeasti välittävät kanssaihmisistään aidolla tavalla
Viestin lähetti vlad
Eikös tämä UT:n mukaan juuri viittaa Jeesuksen paluuseen:
"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat" (Mt. 24:34) ja (Mk. 13:30).
tällä viitataan käsittääkseni hyvin selkeällä tapaa Jeesuksen paluuseenm mikä tapahtuisi siis sen sukupolven kuluessa jolloinka Jeesus ristiinnaulitiin, kuoli ja haudattiin ja nousi ylös taivaaseen.
vlad.
(VT:n profeetat ennustivat juutalaiskansan pitkän pakkosiirtolaisuuden, sen kokemat kauheudet pakkosiirtolaisuuden aikana, ja myös juutalaisten paluun takaisin omaan maahansa.)
Viestin lähetti msg
Eikös se voisi olla myös niin, että ensin oli pakkosiirtolaisuus ja sitten jälikäteeen kirjoitettiin että se olisi ennakkoon ennustettu?
Siinä tapauksessa Raamatun pitäisi olla jälkeen vuoden 1948 kirjoitettu, mutta probleema on se että mun v. 1933 painettu VT on painettu ennen tätä vuotta.
Viestin lähetti msg
Koska tämä pakkosiirtolaisuus, josta on puhetta alkoi?
Viestin lähetti msg
Jos sitten sen alettua ennustetaan, että paluu tapahtuu, niin tulkitsisin sen hengenkohotusmielessä kirjoitetuksi toiveajatteluksi.
Viestin lähetti msg
Jotta voitaisiin elimoinoida ennustuksien itse itseään toteuttava vaikutus, pitäisi ennustus salata asianosaisilta.
Saat anteeksi. Kysymykseesi olen jäävi vastaamaan, koska minulla ei ole kokemusta kuin yhdestä kysymyksen kohteena olleesta elimestä, eikä sekään pänni tällä hetkellä.Viestin lähetti Ohmi
Anteeksi. Mikäs vittu sampiota nyt niin pännii?
Totta tämäkin. Taisit kuitenkin käsittää tuon yhden tuoreemman viestisi perusteella, että kyseessä oli tahallinen provokaatio ja tietenkin uskisdynastian uhkarohkea rakennusyritys, joka kaatui lopulta ilonpilaaja varjon tylsään viestiin. Tosin uskallan kuitenkin omana kokemuksenani väittää, ettei Jumala tarvitse meidän uskoamme olemassaolonsa perustaksi, eikä epäilymme häntä kaada. Tämän olen henkilökohtaisesti kokenut ja uskon Jumalan olemassaoloon jo pelkästään sen perusteella. Tämä ei toki tuo mitään konkreettista todistusaineistoa muille kuin itselleni ja niille jotka jo ennestään uskovat omien kokemustensa perusteella, mutta mitteepä siitä.Viestin lähetti HN
Kun Rooman imperiumin legioonat komentajansa Tituksen johdolla hävittivät ja polttivat Jerusalemin surmaten samalla arviolta jopa miljoona juutalaista n. vuonna 70 jKr.
Tämä kyseinen ennustus annettiin ensimmäisen kerran n. 3500 vuotta sitten Mooseksen ja Exoduksen päivinä. Kun aikaväli on näin pitkä, on vähän hassua puhua "asianomaisista". :)
Otetaanpa vähän pidempi pätkä tuosta Matteuksen evankeliumista:
"Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat. "
Tässä vertauksessa Jeesus puhuu viikunapuusta, jonka versomisen hän yhdistää omaan paluuseensa. Viikunapuun lehtien versomisen näkevä sukupolvi näkee myös Jeesuksen takaisin tulemisen.
1900-luvun herätyskristillisissä seurakunnissa tätä vertausta on tulkittu lähinnä siten, että viikunapuun versominen tarkoittaa Israelin uudelleen syntymistä. Läpi Vanhan Testamentin Israelin vertauskuva oli juuri viikunapuu.
(VT:n profeetat ennustivat juutalaiskansan pitkän pakkosiirtolaisuuden, sen kokemat kauheudet pakkosiirtolaisuuden aikana, ja myös juutalaisten paluun takaisin omaan maahansa.)
Jos tämä tulkinta vertauksesta on paikkansapitävä, niin tämä vertauskuva koskisi meidän sukupolveamme, joka näki Israelin valtion uudelleensyntymisen vuonna 1948 ja juutalaisten paluun takaisin vanhaan maahansa lähes 2000 vuoden tauon jälkeen.
Sukupolven pituus on n. 70 vuotta, joten tämän tulkinnan mukaan Jeesuksen pitäisi tulla takaisin jopa parin vuosikymmenen sisällä.
Itse pitäydyn kuitenkin edelleen siinä tulkinnassa, että Jeesuksen paluun päivää ei voi ennustaa. Jeesus kuitenkin antoi joitakin viitteitä siitä, millainen maailma on juuri ennen hänen paluutaan, ja käski seuraajiaan seuraamaan näitä merkkejä.
Viestin lähetti msg
Jos tästä on noin kauan, niin kuinka voit olla sitten niin kovin vakuuttunut siitä, että ennustus on annettu väitettynä aikana väitetyssä muodossa?
Viestin lähetti msg
Väität siis aivan kirkkain silmin, että 1500 vuoden aikaperspektiivillä tälläisten kirjoitusten todenmukaisuus voidaan todistaa?
Siis Mooseksen kirjat eivät ole ainoat jotka puhuvat samasta. Samasta puhuvat myös useat profeettakirjat, joista nuorimmat on kirjoitettu n. 500 eKr.
Viestin lähetti HN
Viestin lähetti kritiikki
Eikö teille rakkaat ystävät koskaan juolahda mieleen Jumala, kun katsotte vienossa tuulessa lainehtivaa viljapeltoa josta niin monenlainen elämän eliksiiri ammentaa raaka-aineensa?
Viestin lähetti kritiikki
Eikö teille rakkaat ystävät koskaan juolahda mieleen Jumala, kun katsotte vienossa tuulessa lainehtivaa viljapeltoa josta niin monenlainen elämän eliksiiri ammentaa raaka-aineensa?
Viestin lähetti msg
Nämä sinun jostain kopioimasi näkemylset siitä, että juuri joku nimenomainen kirjoitus jostain vuosien takaa olisi oikeaan osunut ennustus, on minusta uskon asia.
Luotettavastihan et voi mitään oikeasti todistaa vaan tarjota omia tai jostain lainaamiasi tulkintoja.
Viestin lähetti vlad
Eli kyse on tämän herätyskristillisen seurakunnan tulkinnasta mikä on täytynyt tehdä koskapa Jeesuksen alkuperäinen ajatus omasta paluustaan ei käynyt toteen.
Lähempänä totuutta lienee se ajatus, että Jeesus tarkoitti sikäläistä sukupolvea joka näkee viikunapuun versomisen ja näin ollen tulee myös todistamaan Jeesuksen paluun.
Viestin lähetti vlad
Tai jospa nämä juutalaiset profeetat kirjoittivatkin vain menneisiin tapahtumiin pohjautuen, menneisiin joissa muutamat juutalaiset heimot olivat muinaisessa Egyptissä orjuudessa, ja siirsivät nämä menneet tapahtumat ennustuksiksi tulevaan.
Viestin lähetti vlad
Epämääräiseen muotoon puettu ajatus paluusta on siivittänyt ja tulee siivittämään uskovia nyt ja vastaisuudessakin. Jeesuksen aikainen sukupolvi eli ja kuoli näkemättä Jeesuksen paluuta - heillehän Jeesus puhui, heille hän sanansa osoitti eikä epämääräiselle valtiolle tulevaisuudessa ja tämän valtion kansalaisille. Tämän Jeesuksen aikaisen sukupolven jälkeen kovin moni sukupolvi on elänyt ja kuollut odottaen päivää jolloin Hän saapuu.
Viestin lähetti vlad
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkäksi aikajanaa pitää venyttää kunnes kristittyjen usko hänen paluuseensa lopullisesti hiipuu.
vlad.
Uskon asia tai ei, meille on säilynyt vuosituhansien takaa Raamattu, joka kertoo meille juutalaiskansan kohtalosta hämmästyttävällä tarkkuudella.