Minulle ongelmaksi muodostui nuorempana, vielä kun uskoin jumalaan kiitos kasvatuksen, uskontojen hirmuinen määrä. Muistan udelleeni opettajilta ja papeilta miksi joka ainoan tapaamani ihmisen usko on erilainen, sillä jos tarpeeksi kaivelee, kaikki ovat jostain yksittäisestä asiasta hieman eri mieltä. Itse koin sen siten, että toisella on käytännössä erilainen usko kuin toisella, enkä voinut käsittää, miksei jumala jättänyt meille hieman selvempää käsikirjoitusta, jotta tietäisimme kenet oikeasti saa kivittää ja kenet ei. Myös teoriat noiden määräyksien epämääräisyyteen olivat jokaisella erilaiset, joten en vain yksinkertaisesti löytänyt mitään rationaalista tarttumapintaa uskonnosta.
Aikuisiän kynnyksellä identifioin itseni vielä pitkän aikaa agnostikoksi, mutta käytännössä olin totuuden itseltäni kieltävä ateisti. Eihän se ollut mitenkään mukava ajatus aluksi, että kun täältä lähdetään niin mitään omasta tietoisuudesta ei jää jäljelle, mutta nykyään ajattelen, että se on itse asiassa erittäin kaunis ajatus ja antaa erinomaisen pohjan omalle moraalilleni. En saa anteeksi mitään tyhmyyksiä ristimällä käsiäni yhteen, vaan ainut asia miten arvoani muihin ihmisiin mittaan, ovat tekoni. Samoin toimin muita ihmisiä kohtaan: teot ratkaisevat.
Vaikka joskus kutsuin itseäni provosoivasti "raivoateistiksi" ja yrittin jopa aidosti tutustua eri uskontoihin perustuviin kirjoihin, en oikeasti välitä liiemmin jos muut uskovat ja ystäväpiiriini kuuluu useita hartaastikin uskovia. He tietävät ettei kanssani kannata asiasta väitellä, eikä minulla ole siihen tarvettakaan niin kauan kuin emme puhu uskontojen globaaleista vaikutuksista. Todennäköisempää on, että joku rokotevastainen henkilö aiheuttaa perheelleni suurempaa vaaraa uskomuksiensa vuoksi kuin teisti, joten mitään taisteluvimmaa ateismin puolesta en koe. Keskustelu on usein myös todella turhauttava käydä, sillä harva teisti edes ymmärtää, mitä ateismi on ja "todista väitteesi" -argumentit lentävät ennen kuin saan ensimmäistä lausettani loppuun.
Ylläolevaan keskuteluun vielä sen verran
@Amerikanihme ja
@Satunnainen , että moraalikäsityksemme perustuvat yleensä ihmiskunnan hyvinvointiin. Raamatussa näin ei selkeästi ole ja jos sitä ei oteta tuon keskustelun premissiksi, ei keskustelu myöskään johda mihinkään (eli sama pointti minkä
@Satunnainen teit väkivaltarikosesimerkissä).