Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: kyllä. Teismi on hyvin looginen, rationaalinen maailmankatsomus. Kristillinen teismi on loppuun saakka viilattu maailmankatsomus. Pari tuhatta vuotta ajattelun historiaa.
Miten kukin siihen reagoi, on toinen asia. Toinen uskoo, toinen ei, Suosittelen Kierkegaardia, näin pääsiäisen eritoten tämän päivän kunniaksi Kuolemansairaus kannattaa ottaa lukemistoon.
Uskon puolustukseksi voidaan sanoa paljon, mutta itse usko jää mysteeriksi. Voidaan ehkä sanoa, että kun henkilö on ensi hyväksynyt tietyt todistukset, matka paradokseihin voi alkaa. Kuten nyt tuo esimerkki faaraosta.
Faarao paatui, koska hän kieltäytyi näkemästä varsin ilmeisiä merkkejä. Mutta kieltäytyminen taas johtui siitä, kun Jumala paadutti hänet, vai paaduttiko? Näin pääsemme kysymykseen, mikä asia tulee ensin ja onko olemassa jotakin sellaista, kuin ensin tuleminen. Samanaikaisuus mahdollisesti. Toisin sanoen, teologia johtaa mysteereihin, paradokseihin ja kyvyttömyyteen ilmaista jotakin, mitä pitäisi ilmaista teologian puolustukseksi.
Hämmentävällä tavalla tämä koskee koko ihmisen ajattelua. Täydellisiä ratkaisuja, täydellistä maailmanselitystä, edes täydellistä brexitiä ei näytä olevan olemassa tai sitä ei löydetä.