Uskotko Jumalaan?

  • 1 335 641
  • 14 406

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noinhan se on, ja totta kai tuo on varsin loogista. Siksi kristittyjen malli onkin niin kovin käsittämätön. Mikään määrä hyviä tekoja ei riitä palkintoon, ja toisaalta mikään määrä pahoja tekoja ei johda rangaistukseen, vaan usko tai sen puute ratkaisee kaiken.

Kristinuskossahan idea on uskon ihmistä muuttava voima, jolloin hyvät teot tulevat luonnostaan hyvästä sydämestä. Ja pahat teot on jo ajatuksena vastenmielisiä. Ei siis niin, että hyviä tekoja tehtäisiin hampaat irvessä palkinnon toivossa. Tai että muuten kyllä tehtäisiin pahoja mutta rangaistuksen pelko saa pysymään ruodussa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kristinuskossahan idea on uskon ihmistä muuttava voima, jolloin hyvät teot tulevat luonnostaan hyvästä sydämestä. Ja pahat teot on jo ajatuksena vastenmielisiä. Ei siis niin, että hyviä tekoja tehtäisiin hampaat irvessä palkinnon toivossa. Tai että muuten kyllä tehtäisiin pahoja mutta rangaistuksen pelko saa pysymään ruodussa.
Mutta sitä et kai kuitenkaan kiistä, että henkilö, joka puhtaasti hyvyyttään koko elämänsä tekee hyviä tekoja voi hyvinkin saada äärimmäisen rangaistuksen, ja toisaalta henkilö, joka on syyllistynyt mitä hirveimpiin tekoihin, voi kuitenkin lopulta saada äärimmäisen palkinnon?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta sitä et kai kuitenkaan kiistä, että henkilö, joka puhtaasti hyvyyttään koko elämänsä tekee hyviä tekoja voi hyvinkin saada äärimmäisen rangaistuksen, ja toisaalta henkilö, joka on syyllistynyt mitä hirveimpiin tekoihin, voi kuitenkin lopulta saada äärimmäisen palkinnon?

Ainakin jälkimmäinen on ihan selkee, että armon saa jos kääntyy, vaikka olisi pahojakin tehnyt. Niinhän siellä luvataan.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Pakko kirjoittaa tänne oma tarinani, koska asia on itselleni juuri nyt ajankohtainen. Toivottavasti tekstini saisi edes yhden ihmisen mietiskelemään sitä, mikä tässä elämässä on oikeasti tärkeää.

Onko käynyt mielessä, miksi juuri Jeesus on se mikä näin yllättäen kolahti? Miksei Mohammed, Shiva, Vishnu, Thor?
Näissä tapauksissa, mitä itse uskonnon ulkopuolelta katson höyrähtämiseksi, lähes poikkeuksetta se jumala löytyy juuri omasta kulttuurista.
Tietysti kun tunnustaa, ettei mikään voi mieltä muuttaa, on se ainakin rehellistä. Typerää, mutta rehellistä.
Tosi kiva kyllä lukea, miten elämä on parantunut ja hommat skulaa, vilpittömästi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
En ole allahiinkaan aikonut ruveta uskoilemaan, mutta voisiko joku minua kätsästi briifata seuraavista detaljeista:

onko islamissa enkeleitä, onko heitä?
onko islamissa myös langennut enkeli, jonkinsortin saatanan perkeles?
onko islamissa helevettiä? Paratiisi heillä kuulemma on.

Juu, tiedän kyllä, lue netistä tai lainaa koraani kirjastosta, mutta ehkä kysymykseni ja varsinkin vastaukset palvelevat laajempaakin asiakaskuntaa.
Mulla on vielä peruskvanttifysiikkakin ymmärtämättä eli lukemista tarvitsen siihen, ei oikein ole motivaatiota tutustua uskontoihin just nyt.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämmöisen uskonnottaman silmissä nuo kaikkien uskontojen pyhät kirjat näyttävät yhtä pölhöiltä.

Itseäni on aina ihmetyttänyt se ihmisten tarve kuoleman jälkeiseen elämään. Se, että ihmisellä olisi muiden eläinten keskuudessa joku tuommoinen erikoisasema.

Jotenkin tuntuu, että ihminen pitää itseään yksilönä niin tärkeänä, että se kuvittelee olevansa jotenkin merkityksellinen myös kuoleman jälkeen. Mun mielestä kuolema on maailman helpoin asia. Tietoisuus loppuu ja ruumis mätänee. Mitä väliä sillä enää on, kun itseä ei vaan enää ole?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tämmöisen uskonnottaman silmissä nuo kaikkien uskontojen pyhät kirjat näyttävät yhtä pölhöiltä.

Itseäni on aina ihmetyttänyt se ihmisten tarve kuoleman jälkeiseen elämään. Se, että ihmisellä olisi muiden eläinten keskuudessa joku tuommoinen erikoisasema.

Jotenkin tuntuu, että ihminen pitää itseään yksilönä niin tärkeänä, että se kuvittelee olevansa jotenkin merkityksellinen myös kuoleman jälkeen. Mun mielestä kuolema on maailman helpoin asia. Tietoisuus loppuu ja ruumis mätänee. Mitä väliä sillä enää on, kun itseä ei vaan enää ole?

Ihminen on ainoa eläin, jonka tiedetään varmasti pelkäävän kuolevansa ja katoavansa. Monille tosin mahdoton ajatuskin että jokin vain lakkaisi olemasta. Sitten keksitään ties mitä helvettejä ja taivaita. Jos jokin koko tässä suuressa (meidän) aurinkokunnassa pyörii oman navan ympärillä niin ihminen.
 

teppana

Jäsen
Ihminen on ainoa eläin, jonka tiedetään varmasti pelkäävän kuolevansa ja katoavansa. Monille tosin mahdoton ajatuskin että jokin vain lakkaisi olemasta. Sitten keksitään ties mitä helvettejä ja taivaita. Jos jokin koko tässä suuressa (meidän) aurinkokunnassa pyörii oman navan ympärillä niin ihminen.

Olisiko tuo katoamisen/kuoleman pelko vain kehittyneempi versio selvitymisvietistä?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olisiko tuo katoamisen/kuoleman pelko vain kehittyneempi versio selvitymisvietistä?

Kuulostaisihan se tietysti loogiselta, mutta sitten samaan aikaan herää ajatus että toteutuuko "juoksuhaudoisssa ei ole ateisteja" -ajatus väistämättä jossain vaiheessa? Vai pystyvätkö sen ajatuksen hylkäävät ns järkeillen jatkamaan ajatusmalliaan, joka ei anna sellaiselle "perusteettomalle" selviytymisvietille valtaa? Mikä on lopulta se rationaalisin reaktio? Psykologian kannaltahan nämä on mielenkiintoisia juttuja pohtia.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mikähän siinä muuten on, että kun koettaa ymmärtää ja jopa selvästi ymmärtää ns perususkovaista, niin saa itse sitkeän uskovaisen leiman otsaansa. Kerran minua haukuttiin jopa humanistiksi. Perususkovaisesta puhun siksi, että hihhulit ovat aivan mahdottomia ymmärtää mitenkään järkevällä tai edes auttavasti loogisella tavalla, enkä sellaisten kanssa yleensäkään yritä saati pyri keskustelemaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikähän siinä muuten on, että kun koettaa ymmärtää ja jopa selvästi ymmärtää ns perususkovaista, niin saa itse sitkeän uskovaisen leiman otsaansa. Kerran minua haukuttiin jopa humanistiksi. Perususkovaisesta puhun siksi, että hihhulit ovat aivan mahdottomia ymmärtää mitenkään järkevällä tai edes auttavasti loogisella tavalla, enkä sellaisten kanssa yleensäkään yritä saati pyri keskustelemaan.
Pitäisi nyt määritellä mitä on perususkovaisuus, mutta jos sillä tarkoitetaan tällaista tapauskovaisuutta, niin onhan se konseptina ihan yhtä käsittämätön (joskin vähemmän vahingollinen) konsepti kuin hihhulius. Jälkimmäiset sentään toimivat loogisesti, eli uskovat sen paskan, mutta ensimmäiset käyttäytyvät kuten uskoisivat, vaikkeivat ihan oikeasti uskokaan ja näkevät sen epäloogisuuden ja järjettömyyden.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikähän siinä muuten on, että kun koettaa ymmärtää ja jopa selvästi ymmärtää ns perususkovaista, niin saa itse sitkeän uskovaisen leiman otsaansa. Kerran minua haukuttiin jopa humanistiksi. Perususkovaisesta puhun siksi, että hihhulit ovat aivan mahdottomia ymmärtää mitenkään järkevällä tai edes auttavasti loogisella tavalla, enkä sellaisten kanssa yleensäkään yritä saati pyri keskustelemaan.
Taidat olla trolli? Kysyit käytännössä tätä samaa jo edellisellä sivulla ja vastasin. Jauhat puheessasi fundamentalistiuskovaisten toistamia fraaseja kuten "on vain teorioita", "löytää totuuden" yms. epämääräsitä. Kirjoitustesi perusteella arvioisin, että noin 20% todennäköisyydellä olet trolli, 79% uskovainen ja 1% jotain muuta, ilmeisesti juurikin humanisti kun ei mene jakeluun.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Pitäisi nyt määritellä mitä on perususkovaisuus, mutta jos sillä tarkoitetaan tällaista tapauskovaisuutta, niin onhan se konseptina ihan yhtä käsittämätön (joskin vähemmän vahingollinen) konsepti kuin hihhulius. Jälkimmäiset sentään toimivat loogisesti, että eli uskovat sen paskan, mutta ensimmäiset käyttäytyvät kuten uskoisivat, vaikkeivat ihan oikeasti uskokaan ja näkevät sen epäloogisuuden ja järjettömyyden.

En ole uskovainen enkä tapauskovainen, mutta ei tapauskovaisuus ole ollenkaan käsittämätöntä. Se on sosiologisesti ymmärrettävissä oleva kehikko ihmisyhteisöjen toiminnalle. Ei tapauskovaisuudessa ole kyse varsinaisesta uskomisesta käytännössä ollenkaan, siinä on kyse vain tavasta vahvistaa ihmiselämän merkkipaaluja tiettyjen traditioiden mukaisesti.

Ei jossain kesähäissä tai papan/mummun hautajaisissa valtaosa mieti mitään uskonasioita tai "usko" syvästi yhtään mihinkään. Monet naiset ainakin haluavat "prinsessahäitä", joissa mennään alttarille kirkon pääkäytävää pitkin urkujen soidessa ja jossa leipäpappi vihkii. Monelle tuollainen on romanttisempaa kuin leima paperiin virastossa ja aika harva jaksaa mitään omia seremonioita kehitellä jos on valmis sapluuna jota seurata sellaisenaan. Ei niissä ole kyse uskomisesta jumalolentoihin vaan yhteiskunnallisen aseman muutoksen vahvistamisesta valmiin kaavan mukaisesti.

Sekulaarinen yhteiskunta ja ajattelutapa on ykkössijalla minunkin mielestäni, mutta jos pitää joku ns. uskovaisuuden muoto isoille ihmismassoille valita, niin ehdottomasti hajuton, mauton ja väritön tapauskovaisuus, jossa ymmärretään normaalissa arjessa olla hihhuloimatta. Kirkolla ei tietysti tarvitsisi tai saisi olla nykyistä valtionuskonnon asemaa ollenkaan, mutta niin kauan kuin sellainen on, niin ennemmin tapauskovaisten kirkko kuivakkaana virkamieskoneistona työehtosopimuksineen ja vuosilomineen kuin mikään hihhulilahkolaisuus tai "aito usko", jonka levittämisestä tulee yleensä ongelmia muille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En ole uskovainen enkä tapauskovainen, mutta ei tapauskovaisuus ole ollenkaan käsittämätöntä. Se on sosiologisesti ymmärrettävissä oleva kehikko ihmisyhteisöjen toiminnalle. Ei tapauskovaisuudessa ole kyse varsinaisesta uskomisesta käytännössä ollenkaan, siinä on kyse vain tavasta vahvistaa ihmiselämän merkkipaaluja tiettyjen traditioiden mukaisesti.
Tämä on ihan fine, mutta miksi näiden ihmisten sitten pitää sanoa olevansa uskovia, vaikka he eivät. Jos asiasta syntyy keskustelua, niin sitten aletaan luettelemaan etteivät he kuitenkaan usko kristinuskon oppeihin a,b,c,d,e ja f ja vähän vaikea on mitään järkevää vastausta saada, että mihin he uskovat, mutta johonkin kuitenkin ovat uskovinaan.
Ei jossain kesähäissä tai papan/mummun hautajaisissa valtaosa mieti mitään uskonasioita tai "usko" syvästi yhtään mihinkään. Monet naiset ainakin haluavat "prinsessahäitä", joissa mennään alttarille kirkon pääkäytävää pitkin urkujen soidessa ja jossa leipäpappi vihkii. Monelle tuollainen on romanttisempaa kuin leima paperiin virastossa ja aika harva jaksaa mitään omia seremonioita kehitellä jos on valmis sapluuna jota seurata sellaisenaan. Ei niissä ole kyse uskomisesta jumalolentoihin vaan yhteiskunnallisen aseman muutoksen vahvistamisesta valmiin kaavan mukaisesti.
Minun raamattuni on ollut viime aikoina vähän huonolla luvulla, enkä tähän hätään oikein muistakaan että missä raamatunkirjassa noista prinsessahäistä säädetään. Ehkä samassa kuin sweet-16 synttärijuhlista. Eli edelleen, kyllä minä ymmärrän että jotkut voivat olla valmiita kuulumaan kirkkoon että saavat kirkkohäät, vaikkei uskoisikaan, mutta ketään heillä on tarve huijata tuon uskovaisuuden suhteen? Ja ymmärrän senkin, että vanhoillisen isoäidin perinnön huijaamiseen se voi olla tarpeen ja tämän ymmärränkin ja hyväksyn täysin.
Sekulaarinen yhteiskunta ja ajattelutapa on ykkössijalla minunkin mielestäni, mutta jos pitää joku ns. uskovaisuuden muoto isoille ihmismassoille valita, niin ehdottomasti hajuton, mauton ja väritön tapauskovaisuus, jossa ymmärretään normaalissa arjessa olla hihhuloimatta. Kirkolla ei tietysti tarvitsisi tai saisi olla nykyistä valtionuskonnon asemaa ollenkaan, mutta niin kauan kuin sellainen on, niin ennemmin tapauskovaisten kirkko kuivakkaana virkamieskoneistona työehtosopimuksineen ja vuosilomineen kuin mikään hihhulilahkolaisuus tai "aito usko", jonka levittämisestä tulee yleensä ongelmia muille.
Samaa mieltä tuosta alkuosasta. Se että miksi monet tapauskovaiset tukevat sortavaa ja syrjivää valtionuskontoakin sitten on asia se, jota en ymmärrä. Heidän tulisikin ottaa oppia ateisteista, että mikä se raaamatun oikea sanoma onkaan
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole uskovainen enkä tapauskovainen, mutta ei tapauskovaisuus ole ollenkaan käsittämätöntä. Se on sosiologisesti ymmärrettävissä oleva kehikko ihmisyhteisöjen toiminnalle. Ei tapauskovaisuudessa ole kyse varsinaisesta uskomisesta käytännössä ollenkaan, siinä on kyse vain tavasta vahvistaa ihmiselämän merkkipaaluja tiettyjen traditioiden mukaisesti.

Itse olen kovasti Pentti Linkolan linjoilla uskonnon suhteen. Linkolahan liittyi vanhoilla päivillään takaisin kirkkon ja alkoi veisaamaan virsiä, jumalanpalveluksissakin kävisi, jos vaan pääsisi. Lainaus Linkolan haastattelusta:

- Tarkoittaako tämä kaikki sitä, että Pentti Linkola on alkanut uskoa Jumalaan ja kuolemattomaan sieluun?
– Ei tietenkään. Mitään jumalaa ei ole. Kuolemasta ajattelen niin, että ihminen on lopullisesti kuollut vasta sitten, kun kukaan ei enää muista häntä.

Uskonnot ja jumalat on luotu ihmistä varten, ei ihmistä jumalaa palvelemaan. Ne rukoilut ja riitit, kumartelut ja viinin litkimiset eivät ole sitä varten, että ilman huolellista pokkurointia jumala heittää helvettiin. Ne ovat vaan samanlaisia ihmistä itseään auttavia rituaaleja kuin Adam Malyszin ristinmerkki ennen hyppyyn lähtöä. Ei siitäkään saa taivaallisia ilmavirtauksia vastineeksi vaan rauhaa ja luottamusta suoritukseen.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Tämä on ihan fine, mutta miksi näiden ihmisten sitten pitää sanoa olevansa uskovia, vaikka he eivät. Jos asiasta syntyy keskustelua, niin sitten aletaan luettelemaan etteivät he kuitenkaan usko kristinuskon oppeihin a,b,c,d,e ja f ja vähän vaikea on mitään järkevää vastausta saada, että mihin he uskovat, mutta johonkin kuitenkin ovat uskovinaan.

En oikein tunnista tuota, "sanovat olevansa uskovia" kohtaa.

Sen sijaan tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät usko, mutta pysyvät kirkossa. Tämähän on ihan peruskauraa. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä, traditioita, elämän merkkipaaluja jne mitä milloinkin. Valitettavasti valtaosa on valjastettu tulemaan uskonnon perinteiden kautta. Viettäväthän kirkkoon kuulumattomat joulua ja pääsiäistäkin, mutta tuskin antavat sentin vertaa arvoa niiden uskonnollisille taustoille. Olen itsekin tapakristitty. En usko yhtään näihin asioihin, eli olen siis kai ateisti. Itse en vaan koe kieltäväni mitään, kun en vaan usko "minkään" olemassaoloon. Mutta silti vietän juhlapyhät ja olen käynyt ripit ja häät läpi. Mieluummin olisin tietysti töissä juhlapyhinä. Lapsenikin varmaan tulevat käymään rippikoulut ja ovat kastettu yms.. Ne ovat hienoja perinteitä. On tietysti sääli, että niissä on vahva uskonnollinen tausta, mutta ainakin minun on hyvin helppo se hyväksyä ja unohtaa, kunhan pidetään mukavista traditioista ja elämän merkkipaaluista kiinni.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En oikein tunnista tuota, "sanovat olevansa uskovia" kohtaa.

Sen sijaan tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät usko, mutta pysyvät kirkossa. Tämähän on ihan peruskauraa. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä, traditioita, elämän merkkipaaluja jne mitä milloinkin. Valitettavasti valtaosa on valjastettu tulemaan uskonnon perinteiden kautta. Viettäväthän kirkkoon kuulumattomat joulua ja pääsiäistäkin, mutta tuskin antavat sentin vertaa arvoa niiden uskonnollisille taustoille. Olen itsekin tapakristitty. En usko yhtään näihin asioihin, eli olen siis kai ateisti. Itse en vaan koe kieltäväni mitään, kun en vaan usko "minkään" olemassaoloon.
Suomalaisista ateisteja on ilmoituksensa mukaan 20-30% eli ei ole olemassa mitään massiivista joukkoa suomalaisia jotka kuuluisivat kirkkoon mutta eivät uskoisi. Sen takia on joukko jotka sanovat uskovansa vaikkeivat ole hihhuleita:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uskonto_Suomessa
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viettäväthän kirkkoon kuulumattomat joulua ja pääsiäistäkin, mutta tuskin antavat sentin vertaa arvoa niiden uskonnollisille taustoille. Olen itsekin tapakristitty. En usko yhtään näihin asioihin, eli olen siis kai ateisti. Itse en vaan koe kieltäväni mitään, kun en vaan usko "minkään" olemassaoloon. Mutta silti vietän juhlapyhät ja olen käynyt ripit ja häät läpi. Mieluummin olisin tietysti töissä juhlapyhinä. Lapsenikin varmaan tulevat käymään rippikoulut ja ovat kastettu yms.. Ne ovat hienoja perinteitä. On tietysti sääli, että niissä on vahva uskonnollinen tausta, mutta ainakin minun on hyvin helppo se hyväksyä ja unohtaa, kunhan pidetään mukavista traditioista ja elämän merkkipaaluista kiinni.

Saatan olla nyt väärässä, mutta minulle on muodostunut käsitys, että joulu ja pääsiäinen on tuupattu kristinuskon leviämisen myötä pakanallisten juhlien tilalle.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
On tietysti sääli, että niissä on vahva uskonnollinen tausta, mutta ainakin minun on hyvin helppo se hyväksyä ja unohtaa, kunhan pidetään mukavista traditioista ja elämän merkkipaaluista kiinni.

Hyl helvetti kun on ällöttävä lause. Eli teikäläiselle valtionkirkko ja kirkon toiminta on ihan ok. Koska on ”mukavia” traditioita. Ai kun kiva kuulla. Teikäläisten kaltaisten ihmisten takia, kirkko saa esimerkiksi ”hyväksytysti” syrjiä seksuaalisuuden perusteella ihmisiä, rikkoa lakia ja olla muutenkin sovinistinen, homofobinen ja rasistinen laitos. Mutta hei. Kiva että on merkkipaaluja.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Hyl helvetti kun on ällöttävä lause. Eli teikäläiselle valtionkirkko ja kirkon toiminta on ihan ok. Koska on ”mukavia” traditioita. Ai kun kiva kuulla. Teikäläisten kaltaisten ihmisten takia, kirkko saa esimerkiksi ”hyväksytysti” syrjiä seksuaalisuuden perusteella ihmisiä, rikkoa lakia ja olla muutenkin sovinistinen, homofobinen ja rasistinen laitos. Mutta hei. Kiva että on merkkipaaluja.

Kyllä juuri minun takiani ja minunlaisteni ihmisten. Mitä muita rikoksia haluat laittaa tunnolleni? Anna tulla, kyllä minä ne taakat kannan kuin sen erään sadun sankari. Mikä teos se nyt olikaan.

Ja onhan niitä tilastoja joo. Pakkohan siihen on kai uskoa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minulle on jotenkin tietynlaisesta halusta kehittynyt parina viime vuotena sellainen (ohut) ymmärrys, että voin hiffata yksittäisten uskovaisten kokemuksia ja ajatuksia, mutta en oikein perusta mistään massaa ohjailevista näkemyksistä tai instituutioista. Ne voivat olla vähän aikansa eläneitä. Yksittäiset uskomukset taasen voivat olla ihan järkeviäkin omalla sisäisellä logiikallaan, mutta muuten olen varsin uskontovastainen ihminen. Sellaisena minua on usein pidettykin oikeassa elämässä. Tämä nyt vain tarkennuksena niille joita jostain syystä on ihmetyttänyt näkemykseni. Mielestäni olen ollut varsin selväsanainen siihen nähden millaisia tulkintoja viesteistäni on tehty. Kai.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös