En ole uskovainen enkä tapauskovainen, mutta ei tapauskovaisuus ole ollenkaan käsittämätöntä. Se on sosiologisesti ymmärrettävissä oleva kehikko ihmisyhteisöjen toiminnalle. Ei tapauskovaisuudessa ole kyse varsinaisesta uskomisesta käytännössä ollenkaan, siinä on kyse vain tavasta vahvistaa ihmiselämän merkkipaaluja tiettyjen traditioiden mukaisesti.
Tämä on ihan fine, mutta miksi näiden ihmisten sitten pitää sanoa olevansa uskovia, vaikka he eivät. Jos asiasta syntyy keskustelua, niin sitten aletaan luettelemaan etteivät he kuitenkaan usko kristinuskon oppeihin a,b,c,d,e ja f ja vähän vaikea on mitään järkevää vastausta saada, että mihin he uskovat, mutta johonkin kuitenkin ovat uskovinaan.
Ei jossain kesähäissä tai papan/mummun hautajaisissa valtaosa mieti mitään uskonasioita tai "usko" syvästi yhtään mihinkään. Monet naiset ainakin haluavat "prinsessahäitä", joissa mennään alttarille kirkon pääkäytävää pitkin urkujen soidessa ja jossa leipäpappi vihkii. Monelle tuollainen on romanttisempaa kuin leima paperiin virastossa ja aika harva jaksaa mitään omia seremonioita kehitellä jos on valmis sapluuna jota seurata sellaisenaan. Ei niissä ole kyse uskomisesta jumalolentoihin vaan yhteiskunnallisen aseman muutoksen vahvistamisesta valmiin kaavan mukaisesti.
Minun raamattuni on ollut viime aikoina vähän huonolla luvulla, enkä tähän hätään oikein muistakaan että missä raamatunkirjassa noista prinsessahäistä säädetään. Ehkä samassa kuin sweet-16 synttärijuhlista. Eli edelleen, kyllä minä ymmärrän että jotkut voivat olla valmiita kuulumaan kirkkoon että saavat kirkkohäät, vaikkei uskoisikaan, mutta ketään heillä on tarve huijata tuon uskovaisuuden suhteen? Ja ymmärrän senkin, että vanhoillisen isoäidin perinnön huijaamiseen se voi olla tarpeen ja tämän ymmärränkin ja hyväksyn täysin.
Sekulaarinen yhteiskunta ja ajattelutapa on ykkössijalla minunkin mielestäni, mutta jos pitää joku ns. uskovaisuuden muoto isoille ihmismassoille valita, niin ehdottomasti hajuton, mauton ja väritön tapauskovaisuus, jossa ymmärretään normaalissa arjessa olla hihhuloimatta. Kirkolla ei tietysti tarvitsisi tai saisi olla nykyistä valtionuskonnon asemaa ollenkaan, mutta niin kauan kuin sellainen on, niin ennemmin tapauskovaisten kirkko kuivakkaana virkamieskoneistona työehtosopimuksineen ja vuosilomineen kuin mikään hihhulilahkolaisuus tai "aito usko", jonka levittämisestä tulee yleensä ongelmia muille.
Samaa mieltä tuosta alkuosasta. Se että miksi monet tapauskovaiset tukevat sortavaa ja syrjivää valtionuskontoakin sitten on asia se, jota en ymmärrä. Heidän tulisikin ottaa oppia ateisteista, että mikä se raaamatun oikea sanoma onkaan