Viestin lähetti strato
Jos kieltää Jeesuksen jumaluuden, ei voi olla kristillinen kirkko. Ja jos et ymmärrä Jeesuksen jumaluuden merkitystä kristillisen teologian kannalta se on valitettavaa ja emme voi päästä lähemmäksi yhteisymmärrystä. Minun ajatuksiini sopii paremmin se, että 2000-vuotta vanha traditio määrittelee mitä kristinusko on kuin vajaa pari sataa vuotta vanha lahko.
Tässä on nyt jotain sisäistä ristiriitaisuutta, mikä minua ärsyttää. Ensin tuomitaan kristillisperäinen (sana peräisin Wikipediasta) opillinen suuntaus, koska se eroaa tärkeässä opinkohdassa vallassa olevasta tulkinnasta. Sitten vedotaan 2000-vuotisen kristinuskon auktoriteettiin, vaikka ilmeisesti kuitenkin lukeudut vain 500-vuotisen emäkirkosta eroon pyrkineen "harhaopin" piiriin. Luterilaisuushan on nimenomaan itse sellainen "lahko" joka irtautui alkuperäisestä (silloin 1500 vuotta vanhasta) ja varmasti oikeaoppisesta emokirkosta, koska kritisoi useita tulkintoja opinkohdista. Tämän jälkeen vielä luterilainen kirkko on haarautunut lukuisiin alahaaroihin, jotka jälleen tulkitsevat olennaisia opinkappaleita eri tavoin. Kaikella kunnioituksella, mutta tämä hymyilyttää. OK, antaa silti olla, olen jo näistä useista opillisista huomautuksista ymmärtänyt täysin kristikirkon sisäpiiriläisten suhtautumisen uusiin liikkeisiin. En vain ole asiasta samaa mieltä.
Se, että ajattelet niin, ei välttämättä tee johtopäätöksistäsi oikeita. Yksi vaihtoehto voisi olla, että et ymmärrä kristillisen uskon luonnetta ja uskonnollista ajattelua.
Todellisuus on toki jossain tuolla toisaalla. Jokainen meistä on ilmeisen vakuuttunut omasta käsityksestään ja sen paikkansa pitävyydestä. Niin minäkin.
Jälkimmäinen lause on sellainen lause, jolla usein (sinäkin nyt - en tiedä) halutaan pelata toinen ulos, kun ei jakseta enää keskustella. Kun et ole yksi meistä, et voi koskaan ymmärtää meitä. Se on tietenkin jossain määrin aina totta. Ymmärtääksesi jotain kulttuuria, sinun olisi melkein oltava sen jäsen tai vaikutuspiirissä. Mutta loppujen lopuksi tuo on melko kohtuuton edellytys, koska ei voi olla kaikkien kulttuurien jäsen. Samalla tavalla voisi luterilaisilta kieltää oikeuden keskustella ateismista, katolisesta kirkosta, satanismista ja muista maailman uskonnoista. Lisäksi se tuo keskusteluun ikävän sivumaun, koska yhteisön tai kulttuurin jäsen on aina tietyllä tavalla sokea oman ympäristönsä havaitsemisessa. Kala ei tiedä elävänsä vedessä. Niinpä tyypillisesti oman yhteisön kieroutumat, haitalliset vaikutukset ja valtapelit ovat sellaisia olemassa olevia todellisia ilmiöitä, joista ei ikinä puhuttaisi, jos puheoikeus olisi ainoastaan yhteisön jäsenillä.
Siksipä osallistun jatkossakin keskusteluun intomielin, ja varmana (toisin kuin sinä ja ehkä joku muukin luulette) siitä, että tiedän kristillisyydestä käytännön omakohtaisella tasolla huomattavasti keskimääräistä kirkollisveron maksajaa enemmän, mikä oikeuttaa minut kyllä puhumaan myös kristikirkosta.
Sitten toisaalle:
Kun vähätellään ei-uskovien 13% osuutta maailman väestöstä, en voi yhtyä tuohon joukkoon. Olen melko varma ilman taustatutkimustakin, että parisataa vuotta sitten tuo luku oli hvin lähellä nollaa. Jos sivistys, ihmisten koulutusjärjestelmät, tiede, tiedonvälitys ja materiaalisen hyvinvoinnin lisääntyminen on tuossa ajassa nostanut ei-uskovien osuuden näin korkealle, ei voi kuin iloita! Mihin vielä ylletäänkään seuraavan 200 vuoden aikana! Ehkä nähdään vielä kirkoton, papiton, synnitön maailma, jossa lapsia ei tarvitse ahdistella kuolemanpelolla!