Siinä tapauksessa jumala on mulkku, kun on antanut minun elää näinkin pitkän elämän ja altistanut minut sille riskille, että teen syntiä. Nyt saatan joutua helvettiin, mutta jos jumala olisi tappanut minut lapsena, olisin jo taivaassa.Ainakin joissakin suuntauksissa ajatellaan, että kaikki pienet lapset pääsevät kuollessaan taivaaseen. Tästä näkökulmasta lapsen nälkäkuolemahan on ihan hyvä vaihtoehto verrattuna ikuiseen kärventymiseen helvetissä, tai edes riskiin siitä.
Lueskelin tuossa erästä tieteellistä artikkelia, joka käsitteli synnynnäistä heikkolahjaisuutta (kehitysvammaisuus) ja kasvojen symmetriaa. Heikkolahjaisilla on usein kasvojen epäsymmetriaa. Tämän epäsymmetrian tarkoitus on ilmeisesti ollut viestittää ulospäin kanssaeläjille, että tämä yksilö on poikkeava.
Ajatellaan, että on olemassa Jumala. Aika julmasti kyseinen hahmo tiettyjä ihmisiä kohtelee. Ei riitä, että jostakin tulee heikkolahjainen. Tämä heikkolahjainen on lisäksi leimattava heikkolahjaiseksi niin, että yhteisö sen huomaa.
En kuulu uskonlahkoihin, mutta uskontoihin olen tutustunut ja monenlaisia keskusteluita on tullut käytyä ateistien ja uskovaisten kanssa. Itse uskon omalla tavallani edelleen, vaikka tuokin asia muuttuu ihmisen mukana. Uskon myös että on esim. aisteja, joita ihmiset ja eläimet eivät osaa (vielä) käyttää. On korkeampia voimia maailmankaikkeudessa, jotka ovat "luoneet" meidät. Mutta onko kyseessä jonkun uskonnon Jumala? Ehkä kaikki uskonnotkin hakevat samaa "jumalaa", mutta asiassa on harhauduttu, minkä takia uskonnot aiheuttavat niin paljon pahaa. Voi olla että jumaluus on vain ihmisen keksintö. Mutta uskoisin, että luterilainen vastaus kysymyksiin voisi olla jotain tällaista.Kun te uskovaiset rukoilette ja väitätte, että jumala (teistinen) kuuntelee ja välittää teistä, niin onko se sama jumala, joka antaa tämän tapahtua: Sahar-tyttö kuoli nälkään vain kuukauden ikäisenä - kuvat nostivat esiin Syyrian piiritysten kauhut - Ulkomaat - Ilta-Sanomat (tai voit lisätä valintasi mukaisen muun vaihtoehdon kuten esim. holokausti, Ruandan kansanmurha, miljoonat lapset kuolee nälkään/luusyöpään jne., hurrikaanit, tulvat, tuhannet geneettiset sairaudet jne. jne.)?
Onko se sama jumala, joka tällaisten aikana
A) Ei välitä pysäyttää tai estää sitä?
B) Ei kykene pysäyttämään tai estämään sitä?
C) Ei tiedä tällaisen olevan tapahtumassa?
D) On vastuussa siitä (“mitään ei tapahdu vastoin jumalan tahtoa”, ”kaikki on osa jumalan suunnitelmaa”, kuten sanotte)?
Teille, jotka sanotte vastaukseksi Saatanan. Saatana on vastuussa kärsimyksestä ja pahasta.
Onko kyseessä silloin sama jumala, joka
A) Ei välitä pysäyttää tai estää Saatanaa?
B) Ei kykene pysäyttämään tai estämään Saatanaa?
C) Ei tiedä Saatanan olevan tekemässä näitä?
D) On vastuussa siitä (“mitään ei tapahdu vastoin jumalan tahtoa”, ”kaikki on osa jumalan suunnitelmaa”, kuten sanotte)?
-------------------------------------------------
Tuossa kun mietin, niin maapallohan olisi aivan täydellinen ympäristö eläimille elää ja olla. Kunnes Jumala keksi ihmisen.
Se on varmasti totta, että ihminen on ainoa eläin joka pystyy tuhomaan maapallon tai oman elämänsä ainakin, mutta kyllähän eläinten maailma on ihan perkeleen julmaa. Tappelevat reviireistään ja väärän malliset syödään jos kiinni saadaan. Jatkuva kauhun tasapaino.Samaa olen miettinyt itsekin. Mikäköhän on muuten ihmisen jäkeen toiseksi idiootein eläin, jolla olisi potentiaalia ryssiä tämän planeetan asiat ? Ja miten paljon esim. apinat tai defiinit pystyisivät ryssimään planeetan asioita?
....
Eli nämä kaikki tapahtumat, sodat, vääryydet, ym. ovat meidän ihmisten aikaansaannosta, ei Jumalan. Tuon ihmisen syyllisyyden kyllä ainakin itse allekirjoitan, me olemme kyllä enemmän tai vähemmän kollektiivisesti kaikki vastuussa oman lajimme tekemisestä.
Syyllisyyttä en allekirjoita, enkä kollektiivista vastuuta koko ihmislajin tekemisistä. Se olisi yhtä älytöntä kuin kantaa syyllisyyttä esimerkiksi siitä, että on valkoinen, keski-ikäinen lihaa syövä heteromies eli ihmistyyppi, johon nykyään tuntuu kohdistuvan kummallinen ryhmäpaine samaan aikaan kun mitään muuta ihmisryhmää ei saa kohdella ryhmänä.
Mä puhun nyt ihmiskunnasta vs muut eläimet. Eli siitä, että olet syyllisempi esim. kommunismin kauhuihin kuin Orava, tai enemmän vastuussa juutalaisten joukkomurhasta kuin Majava. Ja toi että lähtee lokeroimaan itseään ihmiskunnassa vaikka valkoiseksi heteromieheksi on mielestäni pakoilua. Jos ajatellaan isossa kuvassa, esim. mahdollisen Jumalan näkökulmasta tai vaikka edes Andromedan galaksin mahdollisten asukkaiden näkökulmasta, me ihmiset olemme kaikki vastuussa omista ja muiden ihmisten tekemisistämme. Tosin vapautan sinut Musta Nuoli vastuusta yksittäisten ihmisten tekemisistä, kuten Sandlerin hiblailusta, jos yhtään lohduttaa.Kannan vastuuta ja mahdollista syyllisyyttä omista tekemisistäni ja tekemättä jättämisistäni. En kanna syyllisyyttä esimerkiksi kommunismin kauhuista, Afrikan jatkuvista nälänhädistä ja heimosodista, juutalaisten joukkomurhasta enkä siitä, että Adam Sandler on laittanut kätensä jonkun naisen polvelle tv-ohjelmassa tai Harvey Weinstein on irstas sika. En myöskään toisaalta ota kunniaa hyvinvointivaltion kehittämisestä, Rooman valtakunnan tieverkostosta, demokratian kehityksestä, suomalaisnaisten äänioikeudesta tai Dr Pepperin kehittämisestä.
Olen seuraillut sivusta Facebookin Yhdistyneet uskontokriitikot -ryhmää. Vastenmielistä touhua.Ryhmässä vaikuttaa olevan paljon jäseniä, jotka tekevät omasta (ateistisesta) kokemuksestaan uskon kappaleen, julistavat sitä totuutena ja pilkkaavat kokemuksensa nojalla eri tavoin uskovia.
Mitään asiaahan ei voi koskaan edes periaatteessa todistaa varmasti olemattomaksi. Tämän takia väitteet, kuten "jumalia/keijuja ei varmasti ole olemassa", ovat oikeastaan triviaaleja, merkityksettömiä nollaväitteitä. Parempi väite, jota ei tarvitse hylätä, olisi varmaankin "on erittäin todennäköistä, että jumalia/keijuja ei ole olemassa"? Varmasti ei voida tietää, mutta melko turvallisesti keijut voi kuitenki olettaa olemattomiksi, niin kauan kun mitään niiden olemassaoloon viittavaa ei löydetä.En tiedä mitä ryhmässä höpötetään, mutta ateismihan ei ole kokemus/uskomus. Se on uskomuksen puute eli väitteen hylkääminen. SIinä hylätään väite "jumala on olemassa" todisteiden puutteen takia. Itse olen ateisti, koska hylkään kyseisen väitteen. Toisaalta hylkään myös väitteen "jumalia ei ole olemassa" todisteiden puutteessa, mutta se ei tee musta yhtään vähempää ateistia. En myöskään hyväksy esim. "keijuja on olemassa"/"keijuja ei ole olemassa"-väitteitä.
Ylipäänsä järkevää on vaatia väitteiltä todisteita, ennen kuin niitä millään tasolla hyväksyy. Jos joku vain päättää uskoa asioihin sokeasti, on se aivan käypä syy kritiikille.
Siksi, koska luotettavia tallennusmenetelmiä ei oltu keksitty, eikä sivilisaatiot olleet tarpeeksi vahvoja ja yhtenäisiä tällaisen perimätiedon jatkumiseen ja leviämiseen. Erilaiset heimouskonnot ynnä muut ovat varmastikin ainakin lähestulkoon yhtä vanhoja kuin ihmiskunta itsessään. Näitä on kaikilla tunnetuilla heimoilla, myös sellaisilla, jotka ovat eläneet eristyksissä muusta maailmasta hyvin suuria aikoja. Näin yleisesti ottaen uskonnollisuus lienee joko evolutiivinen adaptaatio tai joidenkin adaptaatioiden sivutuote.Miksi meillä ei ole kuin muutaman vuosituhannen ikäisiä uskontoja?
Tuosta ensimmäisestä kappaleesta: Moraalikin on kyllä historian valossa ollut sidoksissa kulttuuriin, ja siihen kuuluu usein se, että ennekuin kulttuuri romahtaa, moraali rappeutuu. Muutenkaan, mä en näe, että tiede olisi jotenkin nostanut ihmisten moraalia esim. viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana.. Tiede on tiedettä, moraali muuttuu tiedon lisääntyessä ja dialogin myötä.
Erilaiset uskonnolliset käsitykset / uskomukset (kuka ohjailee yön ja päivän rytmiä, kuka määrittää metsästysonnen, millaista on elämä kuoleman jälkeen) lienevät yhtä vanhoja kuin ihmiskunta itsessään. Alueelliset väljät käsitykset on sitten vuoroin levinneet, vuoroin supistuneet, muuttuneet, silloin tällöin jopa sammuneet kokonaan ja korvautuneet kokonaan muualta tulleilta vaikutteilta.Siksi, koska luotettavia tallennusmenetelmiä ei oltu keksitty, eikä sivilisaatiot olleet tarpeeksi vahvoja ja yhtenäisiä tällaisen perimätiedon jatkumiseen ja leviämiseen. Erilaiset heimouskonnot ynnä muut ovat varmastikin ainakin lähestulkoon yhtä vanhoja kuin ihmiskunta itsessään. Näitä on kaikilla tunnetuilla heimoilla, myös sellaisilla, jotka ovat eläneet eristyksissä muusta maailmasta hyvin suuria aikoja. Näin yleisesti ottaen uskonnollisuus lienee joko evolutiivinen adaptaatio tai joidenkin adaptaatioiden sivutuote.