Kuulostaa kyllä sille, että jumala on kaikki, mutta okei sanotaan, että jumala on kaikessa. Väite on edelleen sellainen, jota ei voi kumota mitenkään. Sinun mukaasi konkreettiset todisteet eivät päde uskon asioissa, mutta kysyn silti. Miten voisin kumota tämän väitteen?
Tuo kuulostaa "todista aukottomasti tieteen keinoin, että Jumala on olemassa" kaltaiselta vaatimukselta. Tietääkseni siihen ei ole kukaan pystynyt, enkä minä väitä pystyväni siihen myöskään.
Van Cleef kirjoitti:
5.Mooseksen kirja 5 käskyissä lepopäivän syy on orjuudesta vapauttaminen. Kumpi pätee, lepopäivä vai orjuudesta vapauttaminen?
Varmaan siinä yleensä lepopäivää luomisesta ajatellaan. Tuo orjuudesta vapauttaminen kuulostaa minusta vain sivuhuomiolta. Oliko se orjuudesta vapauttaminen niin rankkaa, että sen vuoksi piti ottaa vapaapäivä? En ole tuota yhteyttä oikein ymmärtänyt.
Van Cleef kirjoitti:
Se tarinahan on ihan selvä. Mitä tulkitsemista siinä on? Miksei jumala ohjeistanut sivuhuomautuksella marginaaliin, että näin tämä tulee tulkita eikä ottaa sitä niin kuin siinä tekstissä selvästi sanotaan ja miten tarina etenee?
Ja miksi Jeesus antaa oletettavasti ihmiskunnan tärkeimmän viestin tavalla, joka on helpoin tie hämmennykseen, väärintulkitsemiseen ja tulkintaerimielisyyksiin eli vertauksin ja kielikuvin?
No jos se olisi ihan selvä ilman mitään syvällisempää merkitystä, niin tuskin se kauheasti ihmisiä kiinnostaisi ja vetäisi puoleensa. Nyt kun siinä on suurempi mysteeri ja syvällinen tulkinta, niin ihmiset haluavat ehkä oppia lisää (minä ainakin). Ja tulkitsija kun on olemassa, eli kirkko ja kirkon Pyhät, niin mitä pahaa siinä on? Voit mennä heidän luokseen jos haluat oppia lisää.
Van Cleef kirjoitti:
Onko sitten myös jumala Raamatussa tämän tulkinnan ja vertauksien armoilla?
No on kai siinä mielessä, ettei Jumalaa voi kristinuskon mukaan oikein kai ymmärtää, jollei tulkitse tekstiä (ja traditiota) oikein.
Van Cleef kirjoitti:
Koska en tukeudu kirkon tulkintaan, en voi ymmärtää...
Valitettavasti näin uskon asian olevan.
Van Cleef kirjoitti:
Mistä sinä tiedät kirkon tulkinnan olevan oikein ja, että he eivät tulkitse omaksi edukseen?
Taaskaan en tiedä, onko kirkon tulkinta oikein, mutta jotenkin nyt vaan en tunne olevani kovinkaan etevä tiettävästi pyhien kirjoitusten tulkinnassa, joten mieluummin sitten luotan ekspertteihin. Näinhän kai teemme tiedeasioissakin, uskomme, mitä proffat sepustavat.
Ja mikä olisi sellainen tulkinta, että se olisi kirkon oma etu? Ei tässä kai mistään eduista ole kyse vaan tiettävästi totuudesta.
Van Cleef kirjoitti:
Sinäkin osaat nimetä jonkin jumalan johon et usko (eli olet ateisti sitä jumalaa kohtaan).
Miksi et usko siihen? (syyksi ei riitä "koska se ei ole olemassa tai "koska minun jumala on oikea" jne).
Sitten käytät samaa kriittistä ajattelua omaan jumalaasi.
Does not compute. Aikaisemmissa viesteissäni totesin, että muissa uskonnoissa voi hyvinkin olla totuuden siemeniä mukana. Ja kristinuskon parissa perustelin ortodoksista valintaa historiallisista syistä ja noiden Pyhien takia, esimerkiksi. Ja koska se nyt vain tuntui oikealta minulle.
Van Cleef kirjoitti:
Taidettiin osua nyt johonkin hyvin tärkeään. Sinulle kuulostaa pelottavalta, että olisit jumalan/Raamatun yläpuolella moraalisesti.
En nyt ajatellut moraalista kantaa vaan kokonaisuudessaan. Minä olisin se maailman napa.
Van Cleef kirjoitti:
Jos nouset Raamatun ja sen jumalan yläpuolelle moraalisesti toteamalla esim. orjuuden olevan väärin ja moraalitonta ja näin ollen Raamatun/jumalan olevan väärässä, siitä ei seuraa, että sinä olisit jumala ja kaikkea muuta suurempi (eli jumala on kaikki sittenkin?). Siitä seuraa, että otat kontrollin omista ajatuksista etkä ulkoista moraalikäsityksiäsi jollekin taivaalliselle johtajalle, joka ei voi olla väärässä. Tämä on tämä totalitaarinen mielenlaatu ja ajattelutapa ja alistuminen siihen, josta olen kirjoittanut.
Ei tässä taaskaan ole mielestäni moraaliasioista niinkään kyse, vaan siitä, kuka on se "herra" ja päättää asioista. Joten jos sinä päätät itse mitä on olemassa ja mitä ei, mikä on mahdollista ja mikä ei, niin silloin mielestäni olet saavuttanut itsekkyyden ja ylpeyden huippukohdan.
Van Cleef kirjoitti:
Eikö ylpistymisen ja itsekkyyden riemuvoitto ole sanoa "en voi olla väärässä!"?
Voi sen kai noinkin sanoa. Soveltuuko tuo sinuun? Minä kirjoitan vähän väliä, että voin hyvinkin olla väärässä ja olen ehkä ymmärtänyt asioita väärin.
Van Cleef kirjoitti:
Todista henkiolentojen olemassaolo ja, että ne liikkuvat minne tahansa minkä tahansa läpi.
Taas tuo sama kysymys, "todista Jumalan olemassolo". Sori, en siihen pysty niillä keinoilla, jotka sinä hyväksyt (tiede).
Van Cleef kirjoitti:
Miksei jumala ilmoita sitten itsestään kaikille samanaikaisesti kiistattomasti ja todistettavasti?
Tästäkin olen kirjoittanut viesteissäni tässä ketjussa aiemmin. Oma arvaukseni (jonka yksi viimeaikainen Pyhä myös kirjoitti kirjassaan jota muutama ilta sitten lueskelin) on se, että Jumala ilmoitti itsestään monella tapaa kiistattomasti ja todistettavasti ihmeillään, joista esim. Raamattu raportoi. Mikä oli seuraus? Ihmiset uskoivat ehkä vähän aikaa, mutta sitten mielen valtasi epäusko ja ruvettiin Jumalanvastaisiin toimiin taas kerran. Tätä toistui lähes koko Raamatun kertoman historian ajan. Joten ainoa keino Jumalalle ihmisten kiistattomasta vakuuttamisesta tuntuisi olevan jokaiselle ihmiselle jonkin ihmeen esittäminen jokseenkin joka sekunti. Ja nyt pitää vetää esille se "vapaa tahto" kortti, jonka mukaan Jumala loi ihmisen kaltaisekseen, mutta antoi hänelle mahdollisuuden torjua Jumala ja kulkea omia teitään. Jos Jumala jatkuvasti pakottaisi ihmiset uskomaan itseensä, niin tuskin ihmiset voisivat moista Jumalaa rakastaa, kun heidät pakotettaisiin tähän Jumalan yhteyteen ja olemassaoloon. Sen takia uskon, että Hänet löytävät vain ne, jotka etsivät Häntä, mikä Raamatussakin taidetaan todeta.
Van Cleef kirjoitti:
Avaruusolioiden suorittamat sieppaukset, abduktiot. Niitä on raportoitu paljon ja ne kuvaukset ovat erittäin samanlaisia, joten onko meidän todettava todeksi, että avaruusoliot ovat käyneet sieppaamassa ihmisiä?
Mielenkiintoisesti esim. Isä Serafim Rose kirjoittaa näiden tapausten olevan demonien aiheuttamia kokemuksia ja näkyjä, jotka ovat siis ihan todellisia niille ihmisille, joiden kohdalle se osuu. Mutta tuskin sinä tällaista "todistusta" hengellisen maailman olemassaolosta uskot.
Van Cleef kirjoitti:
Katolisesta kirkosta erosivat ensin esim. nestoriolaiset, monofysiitit ja ns. suuressa skismassa katoilinen kirkko ja ortodoksit erosivat. Ortodoksisen kirkon juuret ovat katolisessa kirkossa, joka taas juontaa ns. alkukirkkoon.
Sanoisin hieman eri tavalla, eli alkukirkosta erosivat ensin esim. nestoriolaiset ja monofysiitit. Suuressa skismassa katolinen kirkko lähti pois alkukirkon perinteistä. Ortodoksisen kirkon juuret ovat alkukirkossa.
Minulla olisi yksi kysymys ihan mielenkiinnosta. Kuinka suuri on tuo Hitchensin ja muiden ateistien kuva/tekstikokoelmasi, joita aina liitteeksi laitat?
Ja kaikille muille viime aikoina ketjuun kirjoittaneille minun on todettava Pyhien tavoin, että kehujen lukeminen/kuuleminen on varma tapa pudottaa ihminen oikealta tieltä Jumalan luokse (käsittääkseni ylpistymisen takia). Joten jos teillä sympatiat ovat puolellani, niin olisin kaikkein onnellisin, jos pidätte sen omana tietonanne. Tai jos teillä on muuta kommentoitavaa kirjoituksiini, niin kirjoittakaa ihmeessä viestejä ketjuun.
Ja kiitos
@Van Cleef kaikista haastavista kommenteistasi!