Jos sen voisi siis kumota, jumalaa ei olisi missään muodossa olemassa...ehkä tästä syystä ei haluta antaa mitään keinoa kumoamisen mahdollisuuteen.
Voihan sen noin nähdä, mutta jos henkinen maailma on olemassa, niin silloin se kai olisi kumottava henkisin keinoin? Löytyykö sinulta jotain henkisiä keinoja sen kumoamiseen?
Van Cleef kirjoitti:
Eli meidän pitäisi uskoa kaveria, jota ei edes pystytä todistamaan 100% olemassa olleeksi henkilöksi, koska hän sanoo niin. Jeesus on totuus, koska Jeesus sanoo niin. Raamattu on totta, koska Raamattu sanoo niin.
Ei pelkästään Raamattu, vaan ihmiset (esim. Pyhät), jotka ovat henkisen maailman asioita kokeneet.
Van Cleef kirjoitti:
Lista jumalia. Nimeä yksi, jonka et usko koskaan olleen olemassa:
Mistä minä näistä tiedän? Varmaankin ovat olleet jumalia niitä palvoneille ihmisille, ehkä sitten vaikka kivenmurikoita tai aurinkoja. Kristinuskossa uskotaan vain yhteen Jumalaan, joka on hengellinen Jumala.
Van Cleef kirjoitti:
Jos jumala käskisi tappaa minut ei-uskovana, antikristuksena/eksyttäjänä (kuten Raamattu sanoo) ja pyhän hengen pilkkaajana (pyhä henki, naurun arvoinen sarjakuvahahmo), tekisitkö sen?
Käskihän Jumala esim. Abrahamia tappamaan poikansa, vaikkei poika kai ollutkaan mikään Jumalan pilkkaaja. Mutta en usko, että Jumala käskisi tappamaan, koska käsky kuuluu "Älä tapa". Eikä Jumala muutenkaan nykymaailmassa tietääkseni käskytä ketään, joten kysymyksesi ei ole mielekäs minun mielestäni.
Van Cleef kirjoitti:
Mitä on henkinen maailma?
Tuo on hyvä kysymys. Ehkä se on materialistisen maailman vastakohta? Kaikki, mikä ei ole materialistista ja mikä on meille näkymätöntä, tieteen saavuttamattomissa olevaa. Maailma, jonka kanssa ei kommunikoida materialistisen maailman keinoin, mutta esim. rukouksella, ajatuksella, jne.
Van Cleef kirjoitti:
Mutta eivät ole ylpeitä uskostaan/uskonnostaan? Minä olisin, jos tuollaisen totuuden olisin löytänyt, jota monilla ei ole.
Se totuushan on annettu ja tarkoitettu kaikille, jotka sen vaan haluavat, joten sinänsä hassua sanoa, että monilla ei sitä olisi. Ei siinä uskossa ole mielestäni mitään ylpeilemistä, päinvastoin, usko tekee nöyräksi, tai ainakin sen käsittääkseni pitäisi tehdä. Ei siinä ole mitään kerskailemista, päinvastoin, kehotetaanhan Raamatussakin rukoilemaan piilossa muilta niin ettei näyttäisi kerskuvan muille omaa "hartauttaan" jne.
Van Cleef kirjoitti:
Kyllä, jumala on ylpistynyt, jos hän ei voi olla väärässä ja hän on täydellisen erehtymätön ja uskonto, joka sanoo olevansa erehtymätön, on myös ylpistynyt.
Mutta jos oletettaisiin, että Jumala olisi kaikkitietävä, kaikkeenpystyvä, kaikkialla oleva, jne., ja joka olisi laittanut koko maailmankaikkeuden alulle, niin eikö silloin kaikki mitä Hän tekisi olisi luonnollista ja "oikein"? Hän olisi maailman moraali, joten määritelmän mukaan kaikki olisi oikein ja täydellistä. Mutta kristinuskon Jumalan sanotaan olevan kaiken tämän lisäksi myös itse rakkaus, joten miten siihen sopisi ylpistyminen? Kenelle hän ylpistyisi, kun mitään verrannollisia ei olisi olemassa, olisi vain Jumala?
Van Cleef kirjoitti:
Miten päädyit tuosta päätelmään, että minun mielestä kirkko/jumala on suurempi kuin tiede?
No, vähän leikittelin. Jos joku näkisi vain tuon viimeisimmän sanomasi, eli "Tiede voi olla väärässä kaikesta. Se rakastaisi todistaa itsensä väärässä olevaksi kaikesta. Mutta jumalaan se ei sovellu, joka ei voi olla väärässä ja sinun uskontoon ei sovellu, joka sanoo olevansa kokonaisuudessaan erehtymätön.", niin voisi luulla, että mielestäsi Jumala on paljonkin parempi vaihtoehto kuin tiede, koska Jumala ei ole koskaan väärässä. No, leikki leikkinä.
Van Cleef kirjoitti:
Tällä hetkellä en tiedä keinoa. Ehkä sinulla on esittää keino, jota sitten tiede voi kokeilla ja testata ja sitten vertaisarvoida ja todeta henkiolennot todeksi, jos antamasi keino osoittautuu toimivaksi.
En voi oikein muuta tarjota kuin ihmisten raportoimat kokemukset, ja nehän luokitellaan kai tieteen mukaan subjektiivisiksi, joten ne eivät kelpaa absoluuttisiksi todisteiksi varmaankaan sinun ja muiden skeptikkojen mielestä. Se ei käsittääkseni tarkoita, etteivät ne ihmisten kokemukset ole totta tai kerro jostain todellisesta, mutta se jää kunkin itse arvioitavaksi. Varmaan on väärennyksiä tehty "uskon" nimissä, mutta minusta tuntuu epäuskottavalta, että kaikki uskon nimissä kirjoitettu olisi tahallista valehtelua ja tarkoituksellista ihmisten juksaamista. Eihän siinä ole mielestäni edes mitään hauskaa. Mikä mielestäsi olisi sen tarkoitus, jos sama pila on jatkunut jo tuhansia vuosia, ja eri ihmiset olisivat osallistuneet siihen koko tuona aikana ja jatkaneet pilailua yksinkertaisten ihmisten harhaanjohtamiseksi? Miksi edes vaivautua koko hommaan? Luulisi kiinnijäämisen pelon olevan aika suuri, mutta mitään hirmusuuria uskonnollisia väärennyksiä ei kai ole tullut julki? Joten tästä voisi joku yksinkertaisempi ihminen, kuten minä, päätellä, että ehkä näissä ihmisten vuosituhansia jatkuneissa samanlaisissa kokemuksissa on jotakin perää.
Van Cleef kirjoitti:
Kerro, joku tapahtunut ihme, joka todistaa jumalan olemassaolon ja joka on parempi kuin vertaisarvoidut konkreettiset todisteet.
Jos joitain lukemiani mainitsen, niin varmaankin löydät silmänräpäyksessä tieteelliset "kumoavat todisteet", joten ihmettä ei olekaan tapahtunut. Mutta jotta nyt saat esitellä tiedetietojasi, niin voit vaikkapa selittää kaikille lukijoille Pyhien lahoamattomina ylöskaivetut ruumiit tai vaikkapa jatkuvasti mirhamia tihkuavat ikonit.
Van Cleef kirjoitti:
ANNETTU vapaa tahto kumoaa itsensä.
Minulla ei ole vapaata tahtoa olla ilman vapaata tahtoa, jos se on annettu minulle ilman mahdollisuutta vapaasti kieltäytyä siitä.
Eikö tuollainen logiikka sovellu kaikkeen muuhunkin annettuun? Minulle on annettu elämä, joten en eläkään? Sinulle on annettu varmaan paljonkin etkä ole voinut kieltäytyä niistä, miten ne ovat yhtään reilumpia kuin vapaa tahto? Joka tapauksessa vaikket voi kieltäytyäkään vapaasta tahdosta, niin vapaan tahdon avulla voit kieltäytyä jokseenkin kaikesta muusta halutessasi?
Van Cleef kirjoitti:
Miksei hän sitten tehnyt kaikista hyviä kertalaakista, jolloin ei tarvitsisi turhaan etsiä?
Sitten Hän olisi tehnyt kaikista jotakin mitä Hän ei ole, eli pakottanut heidät hyviksi. Hän halusi nimenomaan kaltaistaan seuraa, eli jotakin, mitä ei ole pakotettu hyväksi.
Van Cleef kirjoitti:
Et kai vaan sano seuraavaksi, että hän on oikeasti olemassa minullekin, vaikka en itse sitä huomaa ja usko?
Eivätkö jokseenkin kaikki kristityt sano, että Jumala on olemassa ja jos Hän on olemassa, niin ei kai se olemassaolo riipu siitä uskooko joku vai ei? Niinkuin ei olemassa olemattomuuskaan.
Noista unihommista uskoisin, että olit vain unissa Bruce Willisin kanssa, mutta kristityt väittävät, että Jumala voi uniinkin puuttua. Se lienee tosin aika harvinaista lukemani perusteella.
Van Cleef kirjoitti:
Jumala on varmaan sinulle olemassa oleva ja todellinen?
Mitä haet tällä? Uskoa Jumalaan? Uskoa voi olla, mutta mitä tarkoitat todellisella. Uskon, että Hän on todellinen henkiolento, onko se sitä, mitä ajat takaa? Ei minulla mitään kokemuksia ole Jumalasta, pelkkää uskoa.
Van Cleef kirjoitti:
Miljoonat ihmiset rukoilevat joka päivä nälkään kuolevien lastensa puolesta ja ruokaa/vettä. MITÄÄN ei tapahtu ja miljoonat lapset ovat kuolleet ja kuolevat.
Logiikallasi nämä ihmiset ovat itsekkäitä ja jumala on katsonut, että tällaiseen pyyntöön suopeasti vastaaminen ei edistä niiden ihmisten pelastumista.
Ehkä Jumala katsoi parhaaksi pelastaa lapset enemmältä kärsimykseltä antamalla heidän astua kuoleman portin läpi luoksensa?
sinikettu kirjoitti:
Helposti. Menninkäiset ovat asuttaneet maailmankaikkeuden joka kolkan ja kosmisten kvanttitaajuuksien avulla hajottavat jumalan substanssin fotoneiksi, jotka maailmankaikkeuden läpi kulkevat muun muassa valon muodossa.
Keksitkö tuon ihan itse? Jos keksit, niin silloin en ehkä kovin paljon laita sille painoarvoa, vaikken voisikaan sitä todistaa vääräksi. Jos ihmiskunta olisi tuhansien vuosien ajan väittänyt moista, niin ehkä ajattelisin kahdesti, että voisiko tosiaan olla noin. Mutta joka tapauksessa en käsittänyt miten kvanttitaajuudet olisivat jotenkin Jumalaan vaikuttavia juttuja. Mikä edes on kvanttitaajuus? Kvantin taajuus?
On tähän ilmoitettava, että en pysty varmaankaan vastaamaan tähän ketjuun tai mihinkään muuhunkaan Jatkoajan ketjuun ennen kuin vasta kesäkuun puolivälissä aikaisintaan matkustelun takia. Joten pahoitteluni, jos vastaukseni viipyy, jos jollakin on jotain kommentoitavaa. Uskotaan hyvään kesän alkuun, sitä toivotan kaikille!