Viestin lähetti HN
Okei. Saanko kuitenkin päättää, käynkö keskusteluni Jahven, Brahman, Allahin, Zeuksen, Ukon vai Raipen kanssa?
Et!
Viestin lähetti HN
Okei. Saanko kuitenkin päättää, käynkö keskusteluni Jahven, Brahman, Allahin, Zeuksen, Ukon vai Raipen kanssa?
Viestin lähetti Redcoat
Joo, näinhän se tuppaa olemaan. Jonkinlainen käänteinen variaatio tästä on sitten kyllä nähtävillä myös ateistisella puolella, mutta tiedä häntä onko siinä osittan kysymys vain voimakkaasta vastareaktiosta, vai onko todellakin niin, että hyvin monella luonnontieteensä tuntevalla ateistilla on sellainen uskomus, että tieteellinen maailmankuva riittää sellaisenaan oikeutukseksi ateismille, ilman luonteeltaan ei-luonnontieteellisiä lisäpremissejä. Siis kun Jumalan olemassaolokysymyksen kannaltahan luonnontieteet ovat relevantin tiedon lähteenä vasta toisella tai ehkä kolmannella sijalla, eikä puhtaasti luonnontieteelliseltä pohjalta voida todistaa kovin vahvasti kumpaankaan suuntaan.
Jotkut uskonnollisen fundamentalismin käsitykset, kuten nuori maailmankaikkeus, sopivat toki tieteellisen falsifioinnin alaisiksi, mutta se ei vielä kovin pitkälle riitä. Luonnontiede ja jumalausko kun eivät ensinnäkään pelaa samassa sarjassa, mutta mitä tärkeämpää, kyseessä ei ole edes sama laji (eli paremmuutta ei voida arvioida sarjatasonkaan perusteella). "Luonnontieteet hakkaa uskonnon 6-0 (tai päinvastoin)-tyyppinen argumentointi on siis verrattavissa väitteeseen siitä, että Detroit Red Wings pesee Manchester Unitedin ihan miten päin tahtoo. Niin - tämä voi toki pitää ihan paikkansakin, mutta se riippuu täysin siitä, että mitä lajia pelataan! Tätä urheiluanalogiaa jatkaakseni voisi todeta, että eivät ne toki ole täysin yhteismitattomiakaan, sillä voidaanhan Wingsien ja ManU:nkin keksinäistä paremmuutta mitata vähän puolueettomammalla alueella, jossa pelin säännöt eivät heti kättelyssä sanele voittajaa: tämä voi kyseisten joukkueiden kohdalla tapahtua esim. lihaskuntoa, kestävyyttä, peliälyä yms. mittaavien testien muodossa, ja tieteen ja uskonnon osalta näkisin vastaavanlaiseksi vertailualueeksi filosofian. Ateismihan - kuten sen mukana yleensä seuraava metafyysinen materialismi/naturalismi - on nimenomaan filosofinen positio, jota voi verrata filosofiseen teismiin. Jos jostain keskinäisestä paremmuudesta halutaan mielekkäästi puhua, niin keskustelun viemistä filosofiselle tasolle ei kerta kaikkiaan voida välttää. Ateismin "todistaminen" puhtaasti luonnontieteellisesti ei ole kovin paljon mielekkäämpää kuin sen "kumoaminen" Raamattua siteeraamalla - tai sillä leuhkiminen, miten joka jätkä meidän jengistä osaa kuolettaa nahkakuulan paremmin kuin Steve Yzerman. Jostain syystä kuitenkin tuntuu olevan niin, että molemmat ääripäät tahtovat pitää yllä tätä tiede vs. uskonto-vastakkainasettelua, eikä hedelmällisempää keskustelumaaperää löydy.
Vielä yksi yhteinen piirre näyttää löytyvän siitä, että silloin kun ateisti kritisoi uskontoa, hän tekee sen usein aivan yhtä ala-arvoisella tavalla, kuin monien uskovien yritykset haastaa ateismi kritisoimalla modernia tieteellistä maailmankuvaa vieläpä ilman sen kovin syvällistä ymmärtämistä (ja huom, tähän yleistykseen LÖYTYY poikkeuksia, joten jokaisen tätä lukevan ei välttämättä tarvitse ottaa tästä hernettä nenuun). On aivan ymmärrettävää, että jonku tyypillisen evoluutiota vastaan ristiretkelle lähteneen kreationistin argumentointi ei vakuuta, kun usein koko kritisoitava käsite ensinnäkin määritellään päin honkia (siihen lasketaan mukaan esim. kysymys maailmankaikkeuden ja elämän synnystä), tai ainakin sitten yksityiskohtien tasolla vallitsee sen verran tiedonpuuteta, että joku luonnonvalinnan mekanismien, punktualismin vs. gradualismin erojen, tms. vähänkin alkeistason yläpuolelle nousevan asian ymmärtäminen tuottaa ongelmia. Mutta samalla tavalla näyttää myös olevan niin, että kun ateisti esittää kritiikkiä vaikkapa kristinuskoa kohtaan, niin usein liikutaan aika matalalla tasolla: sanooko vaikkapa joku sellaisista käsitteistä kuin kerygma, kaksilähdeteoria, modalismi tai soteriologia keskivertoateistille juuri mitään? Tuskin. Ja eipä esim. Suomen Vapaa-ajattelijayhdistyksen suosima "Jeesus ei ollut historiallinen henkilö, ja UT:n sisältö on suurimmaksi osaksi pakanallisista mysteeriuskonnoista kopioitua ainesta"-teesi herätä oman alansa johtavien asiantuntijoiden silmissä juuri sen enempää hurraa-huutoja kuin joku kreationistinen näkemys siitä, miten entropian laki todistaa evoluution mahdottomuuden.
Viestin lähetti Redcoat
Jotkut uskonnollisen fundamentalismin käsitykset, kuten nuori maailmankaikkeus, sopivat toki tieteellisen falsifioinnin alaisiksi, mutta se ei vielä kovin pitkälle riitä. Luonnontiede ja jumalausko kun eivät ensinnäkään pelaa samassa sarjassa, mutta mitä tärkeämpää, kyseessä ei ole edes sama laji (eli paremmuutta ei voida arvioida sarjatasonkaan perusteella). "Luonnontieteet hakkaa uskonnon 6-0 (tai päinvastoin)-tyyppinen argumentointi on siis verrattavissa väitteeseen siitä, että Detroit Red Wings pesee Manchester Unitedin ihan miten päin tahtoo. Niin - tämä voi toki pitää ihan paikkansakin, mutta se riippuu täysin siitä, että mitä lajia pelataan! Tätä urheiluanalogiaa jatkaakseni voisi todeta, että eivät ne toki ole täysin yhteismitattomiakaan, sillä voidaanhan Wingsien ja ManU:nkin keksinäistä paremmuutta mitata vähän puolueettomammalla alueella, jossa pelin säännöt eivät heti kättelyssä sanele voittajaa: tämä voi kyseisten joukkueiden kohdalla tapahtua esim. lihaskuntoa, kestävyyttä, peliälyä yms. mittaavien testien muodossa, ja tieteen ja uskonnon osalta näkisin vastaavanlaiseksi vertailualueeksi filosofian. Ateismihan - kuten sen mukana yleensä seuraava metafyysinen materialismi/naturalismi - on nimenomaan filosofinen positio, jota voi verrata filosofiseen teismiin. Jos jostain keskinäisestä paremmuudesta halutaan mielekkäästi puhua, niin keskustelun viemistä filosofiselle tasolle ei kerta kaikkiaan voida välttää. Ateismin "todistaminen" puhtaasti luonnontieteellisesti ei ole kovin paljon mielekkäämpää kuin sen "kumoaminen" Raamattua siteeraamalla - tai sillä leuhkiminen, miten joka jätkä meidän jengistä osaa kuolettaa nahkakuulan paremmin kuin Steve Yzerman. Jostain syystä kuitenkin tuntuu olevan niin, että molemmat ääripäät tahtovat pitää yllä tätä tiede vs. uskonto-vastakkainasettelua, eikä hedelmällisempää keskustelumaaperää löydy.
Viestin lähetti mjr
Eipä tähän ole paljon lisäämistä - mutta esim. JA:n uskontokeskustelut ovat kai kaikki kiteytyneet fundamentalismin ja tieteen väittelyyn materiaalisesta maailmasta. On vähän sääli että näin on - tiede jää haastamatta tässä ja uskonnosta jää hyvin yksiulotteinen ja nimenomaan filosofisesti heikko kuva. Mutta tosiaan, mistä löytyisi tasaveroinen alue käydä tätä keskustelua? Kristillismyönteisenä agnostikkona en oikein tiedä mitä muuta sanoisin kuin että kummatkin horjumattomat varmuudet tuntuvat epätosilta - perustelemattomilta. Uskonto, sellaisena kuin se maailmassa esiintyy eli institutionalisoituneena valtarakenteena, ei tunnu eettisesti ja moraalisesti täysikasvuiselta asenteelta. Sitten on niitä huikaisevia poikkeuksia ja missä tahansa suuressa uskonnossa kuulee myös uskomattoman syvällistä puhetta maailmassa olemisesta ja ihmisen osasta. Rajoja epäilemättä tarvitsemme, mutta eikö niiden olisi järkevä olla rationaalisesti perusteltuja? Eikö olisi järkevä - uskonnon mahdollisesta totuudellisuudesta huolimatta - pyrkiä omaan henkiseen kasvuun, tulemaan moraalisesti omillamme toimeen? Eikö meidän ole tarkoitus olla eettisesti itsenäisesti jotain ilman mahdollisesti olemassaolevan yliluonnollisen olennon tai olentojen asettamia perustelemattomia käskyjä, uhkauksia ja rangaistuksia?
Viestin lähetti siffa
Olen miettinyt juutalaisuutta suhteessa tiedemaailmaan. Onko tietoa johtavista tiedemaailman juutalaisista, ovatko he juutalaisen uskon kannattajia vai maallistuneita juutalaisia?
Viestin lähetti kritiikki
Ei tullut mieleen ei. Koska, kaikki minkä muut haluaisivat tulevan mieleeni,- ei voi tullakaan ilman ylläolevan lainauksen kaltaista kiinnostumista viestistäni.
Tuohon en usko lainkaan että ihmiset näin aktiivisesti haluaisivat osallistua "kuvottavaan" keskusteluun. Päin vastoin; Kuvottava keskustelu pikemminkin karkoittaa.
"Filosofinen" syy vaikuttaa kyllä kiertoilmaisulta. Uskoisin että syy on enemmänkin alitajuinen pelko kaikkeuden menettämisestä, -eli totaalisesta kuolemasta, jonka kannalla (oikeat) ateistit ovat.
Itse olen vakaasti sitä mieltä että minä elän vielä kuoltuani, kun taas (oikeiden) ateistien) mielestä he kuolevat lopullisesti.
Minä luovun mielelläni ruumiistani, mutta sielustani en henno.
Viestin lähetti siffa
Lainaan koko kirjoituksen. Tästä tulin iloiseksi. Itse yritin vihjata professori Valtaojan ja piispa Pihkalan kirjaan, jossa keskusteltiin toista kunnioittaen sivistyneesti. Keskustelun tulos oli tasapeli, koska kumpikin ymmärsi, että voittoon ei ole tarvetta.
Viestin lähetti vlad
Tutustumatta itse kirjaan en voi ottaa kantaa siihen mitä "teesejä" keskustelijat käyttivät - keskusteluissa nyt ei olekaan tarvetta voittoon, riittää, että saadaan aikaan hyvä ja mielenkiintoinen keskustelu - mikä toisinaan onkin todella mielenkiintoista.
Viestin lähetti vlad
Kyllähän moni ihminen käy taistelua sellaista "instanssia" ja "järjestelmää" vastaan jonka kokee kuvottavana, tällaisia esimerkkejä löytyy ympäristöstä vaikka kuinka, ja samalla tavalla uskonnon vastainen henkilö voi käydä keskustelua uskonnosta koska haluaa omalla "taistelullaan" estää parhaansa mukaan uskonnon negatiivisen vaikutuksen ihmismielissä.
Toki joistain uskonnoista löytyy hyvääkin mutta monilla tasoilla tämä hyvä hukkuu suureen määrään vastuutonta käytöstä ja tapainturmelusta jota vastaan tämä henkilömme käy taistoa.
Viestin lähetti erture
Haluaisin sinun luettelevan asioita mitkä ovat niin mielettömän huonoja tai pahoja esim. kristinuskossa että niitä vastaan täytyy jopa "taistella". Sellaisia asioita jotka vaikuttaisivat ulkopuolisten elämään.
- lähimmäisenrakkaus,
- raittius,
- usko avioliittoon ja perheeseen
- että jollakin ihmisellä on väylä purkaa huonoa oloaan sen sijaan että omassa pienessä päässään miettisi asiaa ja mahdollisesti lopettaisi itse kärsimyksensä?
- Tai että uskoo avioliittoon sen sijaan että otetaan ero ensimmäisestä riidasta
- lapsi joka on saanut elää turvatun lapsuuden, olisi aikuisena henkisesti tasapainoisempi ja terveempi kuin vaikka vanhempien avioeron ja alkoholismin nähnyt lapsi.
Viestin lähetti vlad
Tavattoman usein kuitenkin uskovaiset tekevät sen virheen josta jo eräässä viestissäni aiemmin kerroin eli he ottavat aseikseen filosofisten kysymysten ja pohdintojen sijaan tieteelliset kysymykset ja tällaisessa väittelyssä uskonto jää armotta toiseksi, sillä ei ole toivetta menestyä tieteellisen väittelyn areenalla tiedettä vastaan, sen sijaan jos väittelyä - oikeammin tuolloin keskustelua - käytäisi filosofisessa hengessä tilanne olisi aivan toinen. Tuolloin uskovaiset voivat puolustaa uskoaan ja uskontoaan aivan toisella tapaa.
vlad.
Minäkään en halua aloittaa uutta väittelyä, mutta toivoisin, että ottaisit kantaa noihin muutama sivu sitten esittämiini kysymyksiin. Voit laittaa vaikka yv:n, ellet halua asiasta keskustella enää julkisesti.Viestin lähetti erture
En halua aloittaa uutta väittelyä. Asiallista keskustelua sensijaan.
Viestin lähetti Ted Raikas
En tiedä mitä kamppailua tieteellä ja buddhalaisuudella voisi olla keskenään. Ne eivät kait kosketa toisiaan kovin usein. Osin johtuen buddhalaisuuden piirteestä olla olematta kovinkaan kiihkomielinen, vaan avoin toisin ajattelevia kohtaan. Ainakin itse olen näin aina kokenut, että ristiriitoja ei suuremmin ole. Riittävän itsestään varma ihminen ei näe tarpeelliseksi kiistellä asioiden oikeasta laidasta, vaan keskittyy omaan onnellisuuteensa ja arvostaa muiden vastaavaa.
Olet varmasti aika lailla oikeassa. Ehkä myös osin noista mainitsemistasi syistä buddhalaisuus ei ole niin voimakkaasti mukana hyvässä, mutta ei myöskään pahassa. Ns. valtauskontojen joukossa buddhalaisuus luultavasti on ollut vähiten tekemisissä uskonsodissa ja väkivaltaisessa käännyttämisessä. Toisaalta buddhalaisuus juuri keskittyy lähinnä omaan olemiseensa ja ei yritä puuttua epäkohtiin niin voimakkaasti.Viestin lähetti Yläpesä
Buddhalaisuuden ongelma kriittisesti tarkasteltuna on juuri tuo kuvailemasi passiivisuus, tietty alistuneisuus vallitseviin olosuhteisiin. Maailma on kärsiymstä ja se pitää hyväksyä sellaisena. Omakohtainen kärsimys on jollain tapaa ansaittua ja itsestä johtuvaa. Maailma pitää "nähdä" positiivisena, vaikka se ei sitä olisi. Tästä kaikesta seuraa se, että buddhalaisuus ei puutu aktiivisesti epäkohtiin, eikä kehitä yhteiskuntaa samalla tarmolla kuin vaikkapa juutalaiset tai sikhit. Buddhalaisuus toimii pysähtyneisyyden oikeuttajana.
Vielä noista juutalaisista tiedemiehistä. Olisi varsin kiintoisaa Einsteinista lähtien tietää heidän suhteensa juutalaiseen uskontoon ja Jumalaan.
Viestin lähetti HN
Buddhalaisuus on paljon enemmän filosofia kuin uskonto. Itse tulkitsen buddhalaisen "sielun kerrätystoiminnan" romantisoiduksi, filosofiseksi kuvaukseksi energian loputtomasta kiertokulusta. Energiahan ei koskaan lakkaa olemasta, vaan se siirtyy muualle tai muuttaa muotoaan. Tähän liittyy vahvasti myös buddhalaisen filosofian ajatus siitä, että kaikkea elollista pitää kunnioittaa - kaikki elollinenhan on yhtä. Kaikki on energiaa eri muodoissaan.
Oletko tutustunut Dalailaman kirjoituksiin? Ainakaan hänen filosofiastaan en ole löytänyt tuossa lainauksessa mainitsemiasi piirteitä. Dalailaman mukaan elämän tarkoitus on onnellisuuden tavoittelu.
Viestin lähetti siffa
Tätäkin kirjoitusta sympatiseeraan ilolla. Tässä mjr on parhaimmillaan. Kriittinen filosofi. Taisit vähän erehtyä liukkaille jäille varjon varjossa tähtitieteelliseen keskusteluun?
Viestin lähetti sampio
Nuo mainitsemasi epäkohdat ovat valitettavia tosiasioita kristillisyyden historiassa.
Haluaisin kuitenkin painottaa, että Jeesuksen opetuksien ja uudestisyntyneiden uskovien kanssa noilla teoilla ei ole mitään tekemistä, vaikka se kuinka kuulostaisi syyn sysäämistä muiden niskoille.
Pointtini siis on, että Jeesuksen oppien noudattajat eivät ole murhanneet tai murhautaneet ketään järjestelmällisesti uskonsa nimissä.
Viestin lähetti Yläpesä
Tieteen ja buddhalaisuuden välillä on toki sama perusongelma kuin kristinuskonkin kanssa; kysymys kuoleman jälkeisestä. Se, että buddhalaisuudessa tähän liittyy vielä sielun kierrätystoiminta, ei oikeastaan muuta asetelmaa mihinkään. Mutta totta on, että väittely ei näiltä osin ole yhtä voimallista. Suomessa voi asiasta saada silti väärän kuvan. Onhan noita jälleensyntymä"tutkimuksia" maailmalla pyritty esittämään ja yhtä lailla ne on ammuttu alas kuin kristilliset kädellä parantamisetkin.
Viestin lähetti Viljuri
siffa kirjoitti:
Eli lopputulema tästä varsin sekavasta viestistä on se, etteivät korkeammat voimat olleet ainakaan juutalaissyntyisille fyysikoille kovinkaan tärkeitä. Loogikkojen parissa (kuten Gödel), mystismillä oli jotakin kannatusta, mikä on ymmärrettävää, ottaen huomioon em. henkilöiden todellisuudelle varsin vieras tutkimuskohde! ;)
Viestin lähetti HN
Tässä on esitettynä varsin "länsimaalainen" käsitys buddhalaisuudesta - jonkinlainen buddhalaisen filosofian pintapuolinen yhteenveto ja suoraviivaistus, jossa verrattavuuden aikaansaamiseksi on käytetty kristilliseen perinteeseen ja tematiikkaan pohjautuvia "suureita" ja "mittareita".
Viestin lähetti mjr
Minusta tämä tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta tulkinnalta buddhalaisuudesta, joka monessa suhteessa on "ateistinen" uskonto.
Viestin lähetti siffa
Googletin lisää buddhalaisuudesta. Itse en pysty arvioimaan, mikä on "länsimainen" käsitys buddhalaisuudesta. Eiväthän nämä minun otokseni ole kuin sisällysluetteloa, josta asioista mitään tietämätön saa jonkinlaisen kuvan asiasta.