Uskotko Jumalaan?

  • 1 351 228
  • 14 406
Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
Tämä ateistien tapa lukea raamattua on kyllä hupaisa. Etsitään näitä hirveyksiä ja sitten tullaan kertomaan kristitylle että "katso, tähän sinä uskot." Kristityt kuitenkin elävät helpommassa maailmassa, kun verrataan esimerkiksi muslimeihin. Raamattu ei ole Jumalan kirjoittama tai edes sanelema. Se on ihmisten kirjoittama, joten sitä kohtaan voidaan olla kriittisiä.

VT:n teksteistähän monet ovatkin lakitekstimäisiä, jotka ovat ajansaatossa päätyneet tekstivalikoimasta juutalaisten pyhään kirjaan. Nuo tekstit kuvaavat hyvin tuon ajan julmuutta, eikä moni kristitty niistä kohdista saakaan ammennettua mitään omaan elämäänsä.

UT:n evankeliumejakaan ei voi mitenkään sanatarkasti lähteä tulkitsemaan. Käännöksissä asioita on muuttunut, eikä voida olla varmoja oliko Maria jossain tekstissä nuori nainen vai neitsyt. Näin esimerkkinä. Lisäksi nämäkin kirjat ovat kirjoitettu n. 100 luvulla (miinus tai plus vuosia), eivätkä ole aivan ensikäden tietoa Jeesuksen ajan tapahtumista. Kaanonista myös karsittiin monia evankeliumeja, ja jos pyhän kirjan sisällöstä päättävät ihmiset, niin ei se teksti silloin suoraan Jumalalta voi olla peräisin. Hyviä päätöksiä näissä kokouksissa kyllä tehtiin. Jos esimerkiksi Pietarin evankeliumi oltaisiin hyväksytty, niin siitä olisivatkin ateistit saaneet mukavasti lisää ammuksia. Siellä oli kaksintaistelusta pahaa velhoa vastaan ja jotenkin tarinaan liittyi myös savustettu silakka...

Joka tapauksessa tämä Raamatun historian tunteminen ja sen myöntäminen ei ole (tai ei pitäisi olla) kristityille mikään ongelma. Siispä tässä mielessä nämä ateistien lällätykset ovat lähinnä rasittavia.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mielestäni länsimaailman hyvinvointivaltioissa emme tarvitse uskoa Jumalaan yhtään mihinkään. Jos on tässäkin maassa terve ruumis & terve järki niin miksi ihmeessä uskoisin Jumalan auttavaan voimaan? En yksinkertaisesti tarvitse sitä. Ja väitän, että suurimmalla osalla asia on näin. Mutta on toki monia, joilla asia ei näin ole.

Toinen asia on sitten, kun muutama vuosi sitten kävin Intiassa. Tuon kuukauden aikana ymmärsin oikeasti, kuinka iso asia parhaimmillaan on usko, ja miten se pystyy ihmiseen vaikuttamaan. Kiersin joka paikassa, slummien laitamilla, olin vuorovaikutuksessa paikallisten ihmisten kanssa, köyhienkin. Näiden köyhien, jotka ovat syntyneet näihin pahvilaatikoista kyhättyihin taloihin vailla ravintoa ja mahdollisuutta koulutukseen. Joka ainoa päivä on yhtä saatanan taistelua ja selviytymistä. Silti nämä samaiset ihmiset vain jaksavat hymyillä, hymyillä enemmän kuin me suomalaiset, joilla on jo "kaikki". He jaksavat hymyillä ja painaa eteenpäin uskon ansiosta. Heidän uskonsa Jumalaan ja sitä kautta parempaan huomiseen on niin vahva, että he sietävät tuota paskaa joka päivä.

Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, mutta ymmärsin, että noissa kurjissa olosuhteissa usko on niin iso asia, että se pitää ihmisen hengissä, onnellisena ja elämänhaluisena.

Itse en tosiaan uskoa Jumalaan tarvitse yhtään mihinkään, onhan minulla jo "kaikki", mutta ymmärrän kuinka valtavasti se voi ihmisiin vaikuttaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.....

Siitä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että muillakin uskonnoilla kuuluisi olla verotusoikeus. Se olisi vain tasa-arvoista kohtelua. Väitit seurakuntia varakkaiksi. Tästä olen vahvasti erimieltä, mutta minulla ei ole tässä mitään numeroita apuna, joten tämä on pelkkää huutelua.

Muillakin, kuten pastafareilla? Tajutko miten typerä toi koko ajatus on. Maailmassa on tuhansia uskontoja.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
Muillakin, kuten pastafareilla? Tajutko miten typerä toi koko ajatus on. Maailmassa on tuhansia uskontoja.

Niin, onhan niitä. Suomessa niitä on vähemmän ja kai näiden jokaisen pitäisi täyttää jotkut tunnusmerkit. Eikä tuon tarvitsisi mennä niin, että jokaiselle maailman uskonnolle laaditaan oikeudet verottaa omia jäseniään, vaan jokaisen uskonnon pitäisi jotenkin tätä oikeutta hakea erikseen. Mutta en ole tällaisista järjestelyistä puhuttaessa omalla asiantuntijuusalueellani, kun en näistä lakipykälistä ja muista kuvioista tiedä juurikaan mitään.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
Toinen asia on sitten, kun muutama vuosi sitten kävin Intiassa. Tuon kuukauden aikana ymmärsin oikeasti, kuinka iso asia parhaimmillaan on usko, ja miten se pystyy ihmiseen vaikuttamaan. Kiersin joka paikassa, slummien laitamilla, olin vuorovaikutuksessa paikallisten ihmisten kanssa, köyhienkin. Näiden köyhien, jotka ovat syntyneet näihin pahvilaatikoista kyhättyihin taloihin vailla ravintoa ja mahdollisuutta koulutukseen. Joka ainoa päivä on yhtä saatanan taistelua ja selviytymistä. Silti nämä samaiset ihmiset vain jaksavat hymyillä, hymyillä enemmän kuin me suomalaiset, joilla on jo "kaikki". He jaksavat hymyillä ja painaa eteenpäin uskon ansiosta. Heidän uskonsa Jumalaan ja sitä kautta parempaan huomiseen on niin vahva, että he sietävät tuota paskaa joka päivä.

Monen ihmisen on todellakin etsittävä oikeudenmukaisuutta toisesta maailmasta, kun tästä sitä ei löydy. Uskomiseen on kyllä muitakin motiiveja.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Arvon PTS, kysyisinkin siis teikäläiseltä seuraavaa:

Mikä helvetin ongelma kaikilla suurilla kristityillä kirkoilla sitten on homoseksuaaleja vastaan, jos he eivät sanojesi mukaan raamatun pieniä yksityiskohtia lue?

tähän kysymykseen olisi kiva kuulla vastauksia. En tiedä tarkasti raamattua, mutta onko uudessa testamentissa homous kielletty?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Itse en tosiaan uskoa Jumalaan tarvitse yhtään mihinkään, onhan minulla jo "kaikki", mutta ymmärrän kuinka valtavasti se voi ihmisiin vaikuttaa.

Pitkästä aikaa joku kirjoittaa asiaa. Oma uskoonnottomuus ja uskonnolisuus on täysin henkilökohtainen asia. Olkoon sen taustalla mikä tahansa, siitä ei pitäisi seurata väittelyä kuka on oikeassa, saati erilaisen vakaumuksen omaavan mustamaalausta. Uskonnon ja Jumalaan uskomisen merkitys vähenee Suomessa, mutta edelleen ihmisillä on sellaisia elämäntilanteita ja -kohtaloita, että tilaustakin on.

Minua ihmetyttää kuinka Suomen kaltaisessa sivistyneessä länsimaassa on enenevässä määrin väkeä, joka katsoo aiheelliseksi hyökätä sellaisten kimppuun, joilla on erilainen maailmankatsomus ja tarve osoittaa heidän olevan väärässä tai kuinka suuria idiootteja nämä olemattomaan uskovat ovat.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Muillakin, kuten pastafareilla? Tajutko miten typerä toi koko ajatus on. Maailmassa on tuhansia uskontoja.

Missä vaiheessa pastafaria muuttui uskontovastaisesta poliittisesta ilmiöstä uskonnoksi?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Joka tapauksessa tämä Raamatun historian tunteminen ja sen myöntäminen ei ole (tai ei pitäisi olla) kristityille mikään ongelma. Siispä tässä mielessä nämä ateistien lällätykset ovat lähinnä rasittavia.

Ainakin minun aivoillani on hyvin vaikea samalla tietää ja tuntea Raamattu historiallisessa kontekstissaan ja uskoa sen olevan Pyhä Kirja, "Jumalan sanaa". Tulkintasi noista kirjoituksista on muutenkin hyvin tuore ja nuori ilmiö kristinuskon historiassa. Muutama vuosisata taaksepäin ja tuollaisista mielipiteistä poltettaisiin kaupungin torilla elävältä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, onhan niitä. Suomessa niitä on vähemmän ja kai näiden jokaisen pitäisi täyttää jotkut tunnusmerkit. Eikä tuon tarvitsisi mennä niin, että jokaiselle maailman uskonnolle laaditaan oikeudet verottaa omia jäseniään, vaan jokaisen uskonnon pitäisi jotenkin tätä oikeutta hakea erikseen. Mutta en ole tällaisista järjestelyistä puhuttaessa omalla asiantuntijuusalueellani, kun en näistä lakipykälistä ja muista kuvioista tiedä juurikaan mitään.

Miksi se kuuluu valtion tehtäviin? Eikö uskontokunnat osaa laskuttaa jäsenmaksujaan? Mitä muita valtion tehtäviä haluat lisätä?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Uskomiseen on kyllä muitakin motiiveja.

Esimerkiksi mitä? En kysy näitä asioita siis vittuillakseni, vaan uteliaisuudestani.

Miksi ihmisen täytyy uskoa johonkin yliluonnolliseen voimaan, vaikka hänellä ei ole mitään hätää? Miksi minun tulisi uskoa johonkin tälläiseen? Mikä ajaa onnellisen ja kylläisen ihmisen uskomaan Jumalaan? Mitä usko teille hyvinvoiville voi antaa? Entä mitä se voisi minulle antaa?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Esimerkiksi mitä? En kysy näitä asioita siis vittuillakseni, vaan uteliaisuudestani.

Miksi ihmisen täytyy uskoa johonkin yliluonnolliseen voimaan, vaikka hänellä ei ole mitään hätää? Miksi minun tulisi uskoa johonkin tälläiseen? Mikä ajaa onnellisen ja kylläisen ihmisen uskomaan Jumalaan? Mitä usko teille hyvinvoiville voi antaa? Entä mitä se voisi minulle antaa?

Lupauksen kuoleman voittamisesta ja ikuisesta elämästä?

Tosin lupauksen nyt voi antaa kuka tahansa, mutta tuo lienee aika haluttua kamaa joka tapauksessa.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Ei voi olla totta, että sinä puhut trollaavasta tyylistä. Olet ala-arvoisin "keskustelija", johon olen palstalla törmännyt. Tykkäät onelinereista ja yksinkertaistat asioita pahemmin kuin Timo Soini. Tässäkin keskustelussa pilkkaat kristittyjä jokaisessa viestissäsi.

En ole uskovaisia arvostellut vaan yhteiskunnan tapaa suhtautua uskonnottomiin. Minulla ei ole mitään tarvetta pilkata uskovaisia. Puolestani voitte uskoa ihan rauhassa.

Sen sijaan sinä "kristittynä" hyökkäsit henkilööni. Häpeä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
Ainakin minun aivoillani on hyvin vaikea samalla tietää ja tuntea Raamattu historiallisessa kontekstissaan ja uskoa sen olevan Pyhä Kirja, "Jumalan sanaa". Tulkintasi noista kirjoituksista on muutenkin hyvin tuore ja nuori ilmiö kristinuskon historiassa. Muutama vuosisata taaksepäin ja tuollaisista mielipiteistä poltettaisiin kaupungin torilla elävältä.

Muutama sata vuotta sitten kristityt jahtasivat myös mustan magian harjoittajia. Haluan uskoa, että noista ajoista on menty jokaisella tasolla eteenpäin.

Onko Pyhän kirjan oltava Jumalan sanaa? Raamatussahan ei anneta mitenkään olettaa, että kirja olisi pudonnut taivaasta tai olisi muuten suoraan Jumalan sanelema.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
Esimerkiksi mitä? En kysy näitä asioita siis vittuillakseni, vaan uteliaisuudestani.

Miksi ihmisen täytyy uskoa johonkin yliluonnolliseen voimaan, vaikka hänellä ei ole mitään hätää? Miksi minun tulisi uskoa johonkin tälläiseen? Mikä ajaa onnellisen ja kylläisen ihmisen uskomaan Jumalaan? Mitä usko teille hyvinvoiville voi antaa? Entä mitä se voisi minulle antaa?

En ole oikea henkilö vastaamaan tähän kysymykseen. En ole haastatellut kristittyjä tästä asiasta, enkä toisaalta itse ole siinä mielessä tosiuskova kuin monet muut. Enkä lonkalta viitsi alkaa arvailemaan. Kannatata kysellä uskovaisilta tuttavilta.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
En ole uskovaisia arvostellut vaan yhteiskunnan tapaa suhtautua uskonnottomiin. Minulla ei ole mitään tarvetta pilkata uskovaisia. Puolestani voitte uskoa ihan rauhassa.

Sen sijaan sinä "kristittynä" hyökkäsit henkilööni. Häpeä.

Jos pidät tuota hyökkäyksenä, niin kannattaa tarkistaa onko kivekset laskeutuneet. Ja jos hyökkäsin kimppuusi, tein sen omana itsenäni, yksityishenkilönä. En minkään ryhmän jäsenenä tai edustajana.

Se, että väität tehneesi jotain tai jättäneesi, ei ole kauhean uskottavaa, kun viestit ovat täällä kaikkien luettavissa, ja käytät niissä negatiivisia ilmaiksua, kun käsittelet kristittyjä ryhmänä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Siinä vaiheessa kun sen perustajat ovat ilmoittaneet sen tarinan olevan totta ja uskovansa siihen, ihan kuin kristinuskokin. Pystykö todistamaan vääräksi?

Aivan yhtä huonosti kuin uskonnottomat, ettei Jumalaa ole olemassa. Sinä ja minä tiedämme mistä pastafariassa on kyse, eli paskanjauhannasta ja uskontovastaisuudesta. Kirjoitit, että uskontoja on tuhansia, mutta valitsit esimerkiksi poliittisen liikkeen, joka leikkii lapsellisesti uskonto-termillä. Yhtä suoraselkäistä touhua kuin Ruudun kyykkyilyt.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En kuitenkaan pysty millään tasolla käsittämään, että miksi kirkkoa pidetään valtion tukilistalla

Joulujuhlien uskonnollisuuden vastenmieliseksi kokeminen on henkilökohtaista kuten uskominen tai uskonnottomuus. Mistä tukilistasta sinä puhut? Jos tarkoitat kirkon saamaa osuutta yhteisöverosta, niin kannattaisi ehkä tutustua mihin kirkko saa tukea ja miksi. Jos tarkoitat jotain muuta, niin kuulisin mielelläni mitä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Miksi se kuuluu valtion tehtäviin? Eikö uskontokunnat osaa laskuttaa jäsenmaksujaan? Mitä muita valtion tehtäviä haluat lisätä?

Olen samaa mieltä. Kirkot voisivat periä maksun myös toisen palveluntarjoajan kautta. Pelkästään ev.lut. kirkko maksaa valtiolle korvausta 20 miljoonaa per vuosi.

Valtiolle voisi siirtää muun muassa kirkon vastuulle sälytetyn hautaustoimesta huolehtimisen.

Tämän lisäksi valtio voisi huolehtia nykyisistä tehtävistään itse ja saattaa väestötietojärjestelmlään ajan tasalle, eli siirtää sinne tieto miljoonista sukulaissuhteista, jotta esimerkiksi perinnönjakoon tarvittava olisi sieltä saatavissa. Nykyisin kirkko ylläpitää näitä kansalaisten oikeusturvan kannalta välttämättömiä tietoja merkittävältä osin.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Esimerkiksi mitä? En kysy näitä asioita siis vittuillakseni, vaan uteliaisuudestani.

Miksi ihmisen täytyy uskoa johonkin yliluonnolliseen voimaan, vaikka hänellä ei ole mitään hätää? Miksi minun tulisi uskoa johonkin tälläiseen? Mikä ajaa onnellisen ja kylläisen ihmisen uskomaan Jumalaan? Mitä usko teille hyvinvoiville voi antaa? Entä mitä se voisi minulle antaa?

Olettaisin, että yksi syy on kuolema. Kaikki eivät halua uskoa, että kun pumppu lakkaa lyömästä, niin se olikin sitten siinä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi heittäydyt tyhmäksi? Kerran yhdelle uskonnolle sallitaan verotus, se täytyy sallia muillekin.

Siis minä olen tyhmä ja sinä et samaan aikaan keksi muuta ratkaisua tuohon tasa-arvo-ongelmaan?

Vinkkinä, se on mainittu mm. toisen uskontoketjun otsikossa.

Voitko selittää miksi uskontojen tukeminen on valtion tehtävä? Kun ehdotat verotusoikeuden laajentamista muille uskonnoille, niin "traditiot" ei enää käy perusteeksi.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Voitko selittää miksi uskontojen tukeminen on valtion tehtävä? Kun ehdotat verotusoikeuden laajentamista muille uskonnoille, niin "traditiot" ei enää käy perusteeksi.

Mitä valtion antamaa tukea tarkoitat? Onko kirkollisveron keruusta valtiolle maksettava 20 miljoonan euron korvaus liian pieni, vai mistä kenkä puristaa?
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
Siis minä olen tyhmä ja sinä et samaan aikaan keksi muuta ratkaisua tuohon tasa-arvo-ongelmaan?

Vinkkinä, se on mainittu mm. toisen uskontoketjun otsikossa.

Voitko selittää miksi uskontojen tukeminen on valtion tehtävä? Kun ehdotat verotusoikeuden laajentamista muille uskonnoille, niin "traditiot" ei enää käy perusteeksi.

Selitä minulle, miten valtio tukee uskontoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös