Sori tulee epäselvä viesti voimakkaasta väsymyksestä johtuen.
Tämä keskustelu on hieman vaikeaa, koska emme selvästi nyt puhu ihan samaa kieltä ja ymmärryksessä tuntuu olevan puutteita vähän kummallakin puolella.
Raamattu ei puhu lapsikasteesta, vaikka lapsikastetta puoltavat tahot koittavatkin yrittää ensimmäisen korintolaiskirjeen muotoilun takia. Mutta se opetus jonka raamattu antaa, on että seurankunnan ja taivaistenvaltakunnan jäsenyyteen tullaan TIETOSEN päätöksen kautta. tätä tietoista päätöstä juhlistetaan kasteella. Tuohon aikaan ”perheen pää” kun päätti, koski se kaikkia, joten siksi korintolaiskirjeessä puhutaan koko perheen siirtymisestä seurakunnan jäseneksi kun äijä kastetaan (siinä ei edelleenkään puhutalasen kastamisesta vaansiirtymisest isänsä mukana seurakuntaan)
Miten tämä liittyy yhtään mitenkään yhtään mihinkään? Enkö jo itsekkin kirjoittanut kuinka Raamatusta ei löydy perusteita lapsikasteelle.
Nyt riippuu siitä, mistä ajankohdasta puhutaan. Kirkon veronkanto-oikeus sovittiin aina paikallisen hallitsijan /kuninkaan kanssa, jolla hyödytettiin molempia. Niillä alueilla, jossa paikallinen päällikkö ei tähän suostunut kirkko nimenomaan lähetystyöllä ka kastella nakersi paikallisjohtajan valtaa kunnes tämä vaihtui tai taipui kirkon veronkannolle (tuo käännytystyö oli todella vaarallista, koska kyse oli valtataistelusta, ja saarnamiehiä kohdeltiin todella julmasti).)
Ei nämä asiat nyt vaan oikeasti ole menneet näin yksinkertaisesti miten kirjoitat. Et sinä vaan voi kirjoittaa tälläisiä yleistyksiä. Kun kirjoitat että aina, niin voitko nyt esittää esimerkin 400 ja hetiperään 1400 luvulta, jolloin kirkko on toiminut kuten sanot ja sen jälkeen todistat, että kirkko on myös koko tämän 800 vuotta toiminut täsmälleen samalla tavalla. En ymmärrä mitä haet takaa. Onko sinun lauseessa tämä ''paikallinen päällikko'' katollinen kristitty vai ei? Ja miten tämä koko homma liittyy erityisesti lapsikasteeseen eikä vain kasteeseen. Mistä ajasta itse puhut?
Siitä, että Kirkko otti kasteen käyttöön hallinnollisista tarkoitusperistä? Asiaa on tuktittu paljon, ja lapsikasteen kanttajat vetoavat siihen, että kaste on vanha juttu, kuten se onkin, se oli tapa joka otettiin juutalaisilta.
Etkö puhu tässä itsesi pussiin ja toisaalta jos pystyt faktana kirjoittaan, että 'otettiin' niin pystyt varmaan kirjoittamaan mikä ja missä tämän ottamisen suoritti. Ja vastaus 'kirkko menneisyydessä' ei kelpaa.
Ja kyllä, joitain dokumentoituja lapsikasteita on Roomasta 200 luvulta.. mutta vuoden 1525 kiista jossa ”antibabtistit” halusivat lopettaa lapsikasteen paljastaa miksi lapsikastetta käytettiin. Antibabtistit näet halusivat lopettaa lapsikasteen, koska lapsikaste oli juridinen ja hallinnollinen osoitus veronmaksualaisuudesta kirkolle ja valtiolle/kuninkaalle. Kieltämällä lapsikasteen poistuisi myös veronmaksuvelvollisuus perhekoon mukaisena määrityksenä.?
Ethän sinä nyt oikeasti voi lähteä perustelemaan 1300 vuotta aikaisemmin tapahtuneita asioita ja ihmisten toiminnan motiiveja sillä mitä jokin radikaaliprotestanttinen liike ajoi tietyssä
eroavassa ajallisessa ja paikallisessa kontekstissa edelleen
1300 vuottamyöhemmin.
Tämä’ siis kielii siitä, mitkä motiivit oli aloittaa lapsikaste Rooman hallinnon alla (verotuskäytäntö oli tuolta asti liitetty kasteeseen)
Kasteeseen? Ja voimme kehitellä järkeviä motiiveja nykyajasta käsin, mutta minkäänlaista selitysvoimaa niillä ei ole. Jos jollakin on ollut jonkin motiivi toimia joskus tietyllä tavalla, niin mikä takaa, että hän myös on niin toiminut.
Varsinkin kun minkäännäköisiä lähteitä tälläisestä toiminnasta ei ole.
Niin siis kristitty maksoi kymmenykset ja kristitty oli myös kastettu, edelleen itsestäänselvästi, onko todellista vaihtoehtoa olla kristitty mutta ei kastettu (siinä laajuudessa, että sillä mitään voitaisiin perustella)? Miten se verotuskäytäntö liittyy siihen kasteeseen jokaikisessä ajassa ja paikassa antiikin ja anabaptistien välillä? Ja siis nyt edelleen kiinnostaa mitä ihan oikeasti tarkoitat tuolla kasteen ja verotuskäytäntöjen yhteydellä? Siis nimenomaa jotain sellaista millä on todellista yleistettävyysarvoa. Kaste oli yksi sakramenteista ja kristitty maksoi kirkolle veroa. Miten nämä liittyvät yhteen ilman sitä ihmistä mikä näitä nyt ainakin yhdistää.
Kuka sen päätöksen siitä lapsikasteesta on antiikin aikana tehnyt kun on aika paljon lähteitä (lue vaikka wikipediasta), mitkä viittaavat äärimmäisen vahvasti siihen suuntaan, että mitään päätöstä ei ole koskaan tehty.
… mutta mitään faktatietoa sillä tavalla, että joku olisi joskus kirjannut lapsikastepäätöksen perusteita tai pappien selibaattikäskyn syitä mihinkään kirjaan, ei ole. On vain aihetodisteita ja selkeä kirkon tapa toimia.
Miksi ei ole? Yksinkertaistan: miten tämän sinun käsityksesi täydellisen abstraktista kirkon tavasta toimia kumoaa sen, että lapsikaste on yleistynyt länsieuroopassa myöhäisantiikista eteenpäin ennen kaikkea vanhempien huolen johdosta lapsensa sielunpelastumisesta?
Kirkon valtapyrkimykset sekä vaurastumisstrategiat on kuitenkin historiallista faktaa. Samoin se kuinka kirkon toiminta on ollut valtapolitiikkaa siinä missä valtioidenkin. Kirkolle ei ole paljoa Jessen sanoma painanut, jos vastakkain on asettunut valta/raha ja Jessen opetukset armosta ja rauhasta ihmisten kesken.
Joo o. Jos sanakirjaan pitäisi selittää mikä on tautologia, niin siellä voisi yhtenä esimerkkinä olla tämä kappale.
Tämä historia tuntien, sekä tosiaan verotuksen kytkeytyminen kasteeseen, antaa vahvasti olettaa, että kaste on vain ja ainoastaan samaa jatkumoa kirkon poliittisessa käyttäytymisessä.. vahvemmin pitäisi jonkun osoittaa miksi se olisi poikkeus kirkon toimintamotiiveissa?
Ihan aidosti kysyn, että oletko salakavalasti siirtynyt puhumaan kasteesta lapsikasteen sijaan? Ja taas en ymmärrä mistä puhut, koska sinä et millään tavalla kykene sitomaan tätä asiaa millään tavalla konkreettiseen todellisuuteen. Kannattaa lukea ne minun viestissä olleet a ja b kohdat, ja jos ollaan samaa mieltä, että ehdot eivät täyty, niin tule seuraavaksi kertomaan jollain tavalla ymmärrettävästi miksi niiden ei täydy täyttyä. Luulisi, että sinun olisi ollut helppo siihen jos tässä kirjoittamassasi viestissä puuttua kun selvästi olet asiasta täysin eri mieltä.
Ja ihan mielenkiinnosta, kun tämä keskustelu ei tuskin johda mihinkään, niin voitko vähän kertoa sitä kirjallisuutta mihin antiikin ja keskiajan historian tuntemuksesi näissä asioissa perustat, niin ehkä vähän todennäköisesti ainakin täällä päässä ymmärrys lisääntyy.