Uskotko Jumalaan?

  • 1 352 057
  • 14 406

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos olet kristitty, pitäydy kristityssä jumalassa, tai sitten hakeudu sellaiseen uskoon, johon jumalkuvasi sopii.. mutta uskoville tyypilliseen tapaan et ole ilmeisesti raamattua lukenut etkä uskoosi tutustunut. On vain vahva tunne uskosta.
Näinpä. Tuntuu, että moni tälläisistä on vain juuri niitä tapauskovaisia, joilla on pinnallisesti katsottuna kristilliset ajatukset. Halutaan kuulua uskontoon ja uskoa, selitellään sillä itselleen jotain suurempaa ja ylevämpää. Silti toimitaan melkoisessa ristiriidassa. Oikein hyvä esimerkki on nämä kaikenlaiset julkkisuskovaiset, jotka toitottavat läheistä suhdettaan Jumalaan ja Jeesukseen mutta kuiteskin rietastelee minkä ehtii ja sekoilee urakalla lähimmäisiä liiemmin kunnioittamatta.

Mielestäni hyvin monet uskovaiset ei ole rehellisiä itselleen. Etsitään jotain oikeutusta ja turvaa ulkopuolelta, eikä oteta vastuuta tekosistaan.

Väittäisin, että ns. tosiuskovaiset on vähissä ja ne on yleensä ihmisiä jotka pitää vähiten melua itsestään ja etenkin siitä uskostaan. Heillä ei ole tarve todistella mitään. Sellaisia ihmisiä kunnioitan suuresti. Muiden uskisten soisi rehellisesti myöntävänsä ennen kaikkea itselleen, että ovat maallistuneita ja se usko on lumetta ja pintamaalia.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse ainakin olen kokenut kuuluvani kirkkoon syntymästäni lähtien, koska vanhempani ovat siihen kuuluneet.

Ei kai kukaan kiistä sitä, että kasteessa lapsi liitetään kirkon jäseneksi. Sen sijaan kirkon jäsenyys nyt ei sinänsä kerro paljoakaan uskon määrästä. Eiköhän kirkkoon kuulu nytkin aika paljon ihmisiä, joiden voisi käytännössä katsoa olevan lähes uskonnottomia. Minä ainakin olin useita vuosia yksi heistä ennen kuin luovuin jäsenyydestäni juuri uskon puutteen vuoksi. Ilman sen kummempaa dataa uskallan väittää, että ev.lut. kirkon jäsenyden ja vahvan uskon välillä on heikompi korrelaatio kuin useimpien muiden uskonnollisten yhteisöjen kohdalla.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ei kai kukaan kiistä sitä, että kasteessa lapsi liitetään kirkon jäseneksi. Sen sijaan kirkon jäsenyys nyt ei sinänsä kerro paljoakaan uskon määrästä. Eiköhän kirkkoon kuulu nytkin aika paljon ihmisiä, joiden voisi käytännössä katsoa olevan lähes uskonnottomia. Minä ainakin olin useita vuosia yksi heistä ennen kuin luovuin jäsenyydestäni juuri uskon puutteen vuoksi. Ilman sen kummempaa dataa uskallan väittää, että ev.lut. kirkon jäsenyden ja vahvan uskon välillä on heikompi korrelaatio kuin useimpien muiden uskonnollisten yhteisöjen kohdalla.

Tässä ketjussa ymmärtääkseni väitellään uskosta Jumalaan. Itse uskon Jumalaan ergo kuulun kirkkoon. Se, millaista usko on, ei ole relevanttia. Joskus usko horjuu, joskus Jumala on minullekin olemassa. Ei kirkossa kysytä, millaista uskosi on. Ei rukoillessa kysytä, millaista uskosi on. Yhtä hyvin sitä voi olla Leijona-fani, vaikka usko horjuu. Tai Liverpool -fani. Fani on fani, uskosta joukkueensa huolimatta. Vai eikö ole?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kysymyshän oli ihan alunperin siitä, että uskoontuleminen olisi joku mielenhäiriö. Mun kohdalla se ei ainakaan ollut, koska en ole ikinä tullut uskoon, vaan olen aina ollut uskossa.

Joten sulla on synnynnäinen vika?

Ei, enpä usko.. totta kai sulle on sama mitä minä "väitän", niinhän uskovat aina suhtautuvat analyyttiseen tapaan lähestyä itse kunkin uskoa. Jos et kykene edes erittelemään itsellesi uskosi perusteita ja syntyä, niin minä katson sen älylliseksi epärehellisyydeksi itseään kohtaan.. mutta sun valinta toki.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä ketjussa ymmärtääkseni väitellään uskosta Jumalaan. Itse uskon Jumalaan ergo kuulun kirkkoon. Se, millaista usko on, ei ole relevanttia. Joskus usko horjuu, joskus Jumala on minullekin olemassa. Ei kirkossa kysytä, millaista uskosi on. Ei rukoillessa kysytä, millaista uskosi on. Yhtä hyvin sitä voi olla Leijona-fani, vaikka usko horjuu. Tai Liverpool -fani. Fani on fani, uskosta joukkueensa huolimatta. Vai eikö ole?

Kai nyt kuitenkin myönnät, ettei kirkon jäsenyys sinänsä todista tai tee ketään uskovaksi? Voisinhan esimerkiksi minä vaikkapa liittyä Tappara Fan Clubiin, mutta ei se minusta Tapparan kannattajaa tekisi.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kai nyt kuitenkin myönnät, ettei kirkon jäsenyys sinänsä todista tai tee ketään uskovaksi? Voisinhan esimerkiksi minä vaikkapa liittyä Tappara Fan Clubiin, mutta ei se minusta Tapparan kannattajaa tekisi.

Mikä muu Fan Club on, ellei kannattajaseura? Tosin kuka nyt Tapparan kannattajaksi haluaa edes ryhtyä. No, leikki leikkinä. Kuten aiemmin sanoin, jokainen tulee uskossaan autuaaksi - kukin tavallaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä ketjussa ymmärtääkseni väitellään uskosta Jumalaan. Itse uskon Jumalaan ergo kuulun kirkkoon. Se, millaista usko on, ei ole relevanttia. Joskus usko horjuu, joskus Jumala on minullekin olemassa. Ei kirkossa kysytä, millaista uskosi on. Ei rukoillessa kysytä, millaista uskosi on. Yhtä hyvin sitä voi olla Leijona-fani, vaikka usko horjuu. Tai Liverpool -fani. Fani on fani, uskosta joukkueensa huolimatta. Vai eikö ole?

Voidaanko sellaista ihmistä pitää uskovaisena, joka ei usko jumalaan mutta kuuluu kirkkoon häiden ja hautajaisten tms. syiden takia? Onko tällainen ihminen mielestäsi missään nimessä uskovainen? Tällaista voisi juuri verrata siihen, että on jonkin yhdistyksen jäsen kannattamatta sen yhdistyksen ideologiaa, arvoja tai muuta seikkaa, mikä yhdistyksen toiminnassa on tärkeää - kuten vaikkapa seuran kannattaminen?

vlad.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä muu Fan Club on, ellei kannattajaseura? Tosin kuka nyt Tapparan kannattajaksi haluaa edes ryhtyä. No, leikki leikkinä. Kuten aiemmin sanoin, jokainen tulee uskossaan autuaaksi - kukin tavallaan.

Toki se on kannattajaseura, mutta entäpä jos liityinkin saadakseni halpoja pesuja autolleni (aiheesta oli muistaakseni joskus tällä palstalla keskustelua) enkä siksi, että kannattaisin oikesti Tapparaa? Tai entäpä jos joku vastaavasti on kirkon jäsenenä, vaikkapa saadakseen kirkkohäät tai vaikkapa tukeakseen diakoniatyötä (linkkin viestiin ketjussa Kirkko eroon valtiosta - Nyt vai heti?), vaikka ei uskokaan kristittyjen jumalaan? Usko voi tietysi olla syy kuulua kirkkoon, muttei kirkkoon kuuluminen ole mikään varma todiste uskosta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... jokainen tulee uskossaan autuaaksi - kukin tavallaan.

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mitä tämä "tulee autuaaksi" tarkoittaa? Olenko tullut autuaaksi joskus. En tosin kuulu kirkkoon, vaikka lapsena kuuluinkin. En tietenkään usko joulupukkiin, joten en usko muihinkaan satuolentoihin.
 

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esimerkiksi minä itse. Odotan vastaväitteitä liittyen asiaan ja oletuksia perhetaustastani, joten tarkennan heti että edesmennyt äitini oli uskovainen ihminen, joka kävi kirkossa ehkä max. kerran kuussa. Isäni taasen on aina pitänyt kaikkea uskontoon liittyvää hölynpölynä, jopa vastenmielisenä ihan siinä määrin että ei tykännyt kirkkoon menemisestä edes silloin, kun esim. omat lapset kävivät konfirmaation. Puolipakolla lähes aina kuitenkin oli paikalla.

Uskon että saatat hyvinkin uskoa olleesi uskossa ensi hengen vedosta mutta pidän aika epäuskottavana että ennen kuin ihmistaimelle on avautunut edes käsitettä "äiti" hänellä olisi usko jumalaan.

Tämä keskustelu ei voine edetä yhtään mihinkään?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mitä tämä "tulee autuaaksi" tarkoittaa? Olenko tullut autuaaksi joskus. En tosin kuulu kirkkoon, vaikka lapsena kuuluinkin. En tietenkään usko joulupukkiin, joten en usko muihinkaan satuolentoihin.

"Autuas tarkoittaa kristinuskossa pelastettua tai yliluonnollisella tavalla onnellista" (lähde: wikipedia).

Pointtini on ollut se ja on tästä eteenpäin, että jokainen etsikööt itselleen syyn tai syyt kuulua kirkkoon tahi olla siihen kuulumatta. Jokainen saa myös uskoa Jumalaan haluamallaan tavalla. Jokainen siis tulee omalla tavallaan onnelliseksi ja pelastetuksi. Se, että kuuluu kirkkoon saadaakseen komiat häät, on hänen onnellisuutensa perusta. Ei se ole minulta pois. Itsekin toivottavasti saan sellaiset joskus, vaikkei se minun kirkkoon kuulumisen syy olekaan.

Pääasia, että itse on tietoinen uskostaan. Käyn ainoastaan joulukirkossa, rikon kymmentä käskyä (siis osia niistä), en ole käynyt vuosiin ehtoollisella - toisaalta rakastan kuitenkin lähemmäistäni ja olen liiankin epäitsekäs sekä nöyrä. Olen kai se nykyuskovaisen perikuva. Kenellä on oikeus määrittää se uskon määrä, joka oikeuttaa sanomaan että on uskovainen? Ei minulla eikä piispalla eikä itse Paavilla. Eiköhän se ole minun ja kaikkivaltiaan henkilökohtainen asia.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lapsikaste on vain ja ainoastaan kirkollisveropohjan pysyvyyden takia luotu järjestelmä, jossa Kirkko teki kerran käännytetystä perheestä tuloautomaatin.

Lapsikaste ei ole mikään tietoisesti luotu järjestelmä, vaan sen yleistymisen taustalla on ajatus, että ihminen ei voi päästä taivaaseen, jos häntä ei ole kastettu. Ei ole siis mitään pahaa kirkkoa tämän asian taustalla, vaan vanhempien huoli lastensa taivaspaikasta. Imeväisyyskuolleisuus kun on ollut jotain pikkaisen muuta yleistymisen aikana kuin nykyään.

Tämä Tarinankertojan väite on mielestäni erittäin hyvä esimerkki siitä, kuinka ateistit sortuvat täysin samanlaisiin asenteellisuudesta johtuviin virhekäsityksiin tässä tapauksessa koskien historian tulkintaa kuin mistä niin innokkaasti uskovia syyttävät.

Edit: Ja jotta esim. Yläpesä ei leimaa tätä hörhön höpinöiksi, niin kerrottakoon ketjun otsikkoa sivuten, että itse olen myöskin ateisti.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Tai näin siis uskosi perustana oleva raamattu kertoo... Jos voit soivuutta sen, niin uskosi perusta on peruja jälleen tästä ilmiöstä, jossa jokainen yhdistelee omaan jumalaansa kaikkea mahdollista harekrisnasta budhalaisuuteen. Hyvät asiat poimitaan, ja liimataan "jumalaan" ja huonot jutut on vaan jotain taustahälyä.
Tätä en ole koskaan ateisteissa ymmärtänyt. Eli ikään kuin vaaditaan uskovia ottamaan se Raamattu ns. koko totuutena. Sitten kun esim. amerikkalainen kreationisti niin tekee, häntä pidetään täydellisenä hörhönä. Miten sitten saisi uskoa? Mun mielestä Raamattuun saa uskoa ihan sillä laajuudella kuin itse haluaa ja se on jokaisen oma asia, miten siihen uskoo. Tuntuuhan tuollainen kuvailemasi synkretismi vähän huvittavalta, samoin kuin viimeiseen asti viety fundamentalismi. Mutta en mä silti näillekään ihmisille ala sormeani heristellä.
Väittäisin, että ns. tosiuskovaiset on vähissä ja ne on yleensä ihmisiä jotka pitää vähiten melua itsestään ja etenkin siitä uskostaan. Heillä ei ole tarve todistella mitään. Sellaisia ihmisiä kunnioitan suuresti. Muiden uskisten soisi rehellisesti myöntävänsä ennen kaikkea itselleen, että ovat maallistuneita ja se usko on lumetta ja pintamaalia.
Miksi heidän pitäisi mitään lähteä myöntämään? Jos he kokevat löytäneensä sen oman tiensä ja mielenrauhansa sitä kautta, niin hyvä sitten. En minäkään lähde arvottamaan sitä, kuinka tosiateisteja vaikka sinä ja Tarinankertoja olette.
Oikein hyvä esimerkki on nämä kaikenlaiset julkkisuskovaiset, jotka toitottavat läheistä suhdettaan Jumalaan ja Jeesukseen mutta kuiteskin rietastelee minkä ehtii ja sekoilee urakalla lähimmäisiä liiemmin kunnioittamatta.
Kun kerta se on "oikein hyvä esimerkki", niin voisit jotain nimiäkin heittää tiskiin. Mun kokemuksen mukaan uskovaiset julkkikset ovat usein hyvin asiallisia julkisuuden ja yksityiselämänsä suhteen. Esim. uskovista urheilijoista puhuttaessa Robert Heleniusta tai Tero Pitkämäkeä harvemmin missään kohulööpeissä näkee. Samoin kristillisestä vakaumuksestaan avoimesti puhuva Justin Bieber on pystynyt ihailtavasti hallitsemaan sitä julkisuusmyllyä, jonka keskellä hän on viime vuodet ollut.
Mulle on sinänsä ihan sama mitä väität, mutta kristinusko on ollut mulle koko elämäni ajan ihan luonnollinen juttu, enkä muista hetkeäkään ettenkö olisi ollut uskossa. Joten näin ollen kyllä, olen ollut koko elämäni uskossa. Se, että olinko jonkin tieteelisen määritelmän mukaan uskossa tunti syntymän jälkeen, päivä syntymän jälkeen tai vuosi syntymän jälkeen, on ihan toisarvoinen juttu tässä asiassa. Kysymyshän oli ihan alunperin siitä, että uskoontuleminen olisi joku mielenhäiriö. Mun kohdalla se ei ainakaan ollut, koska en ole ikinä tullut uskoon, vaan olen aina ollut uskossa.
Näin se allekirjoittaneenkin kohdalla menee. Kun katson elämääni taaksepäin, niin en muista sellaista aikaa etten olisi ollut jonkinasteisessa uskossa. Ajatukset ja mielipiteet ovat toki vaihdelleet ja vaihtelevat edelleen, mutta se usko Jumalaan ei lähde mihinkään. Veljeni on ateisti, isäni tapakristitty, äitini kristitty mutta erittäin liberaali. Olen lähes kyllästymiseen asti kuullut myös ateistien perusteluja omalle katsomukselleen. Ei minulle ole mitenkään tuputettu tällaista maltillisen konservatiivista kristillisiin arvoihin pohjautuvaa maailmankuvaa, jonka olen kuitenkin omaksunut ja josta olen ylpeä.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
"...Jokainen siis tulee omalla tavallaan onnelliseksi ja pelastetuksi... Kenellä on oikeus määrittää se uskon määrä, joka oikeuttaa sanomaan että on uskovainen? Ei minulla eikä piispalla eikä itse Paavilla. Eiköhän se ole minun ja kaikkivaltiaan henkilökohtainen asia.

Tämä kuvaa hyvin muutenkin postmodernistista nykymaailmaa ja sen arvoja.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En minäkään lähde arvottamaan sitä, kuinka tosiateisteja vaikka sinä ja Tarinankertoja olette.
Saat arvottaa ihan rauhassa jos haluat, en pahastu. Voin kuitenkin sanoa sen verran, että ateistiksi en itseäni miellä. En koe tarvetta määritellä itseäni minkään uskonnon mukaan tai aatteen. Olen aika tasaisen innostunut ja skeptinen lähes kaiken suhteen mitä tulee uskonnollisiin kysymyksiin.

Myönnän toki sen, että aiemmassa elämässä on minussa esiintynyt hienoisia uskonnollisen(kin) kiihkon piirteitä, mutta onneksi siitä mielenvikaisuudesta olen päässyt varsin hyvin pois.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lapsikaste ei ole mikään tietoisesti luotu järjestelmä, vaan sen yleistymisen taustalla on ajatus, että ihminen ei voi päästä taivaaseen, jos häntä ei ole kastettu. Ei ole siis mitään pahaa kirkkoa tämän asian taustalla, vaan vanhempien huoli lastensa taivaspaikasta. Imeväisyyskuolleisuus kun on ollut jotain pikkaisen muuta yleistymisen aikana kuin nykyään.
Kyllähän tuo kuvaamasi systeemi vallan hyvin nykykirkolle sopiikin. Mikäs sen kätevämpää kun tulevat kirkollisveron maksajat saadaan rekrytoitua kauan ennen kuin he ymmärtävät ottaa asiaan kantaa, puhumattakaan siitä että älyavät panna vastaan humpuukille. Olivatpa historialliset syyt mitkä tahansa, kirkko keksisi tarpeen tullen loppumattomasti uusia perusteita lapsikasteen eli pakkorekrytoinnin välttämättömyydelle, mikäli tämän asema vakavasti kyseenalaistettaisiin.

Kirkkoon väkisinliittäminen muutaman viikon iässä sotii mielestäni radikaalilla tavalla uskonnonvapautta ja yksilön perusoikeuksia vastaan. Jos tämä on sallittua, niin yhtä lailla sallittua pitäisi olla esimerkiksi Kalle-lehden tilaaminen lapsen nimellä ja tämän puolesta noin 20 vuotta etuajassa siten, että lehtiä ja maksulappuja alkaa tulla penskalle automaattisesti kun lapsi siirtyy työelämään ja ryhtyy maksamaan veroja. Siis ellei tuossa vaiheessa ymmärrä lakkauttaa Kalle-tilausta, jonka muut ovat hänen puolestaan ammoin tehneet.

Lapsikasteen voi hyvin antaa jos vanhemmat sellaisesta tykkäävät. Ei pieni päänkastelu ketään vaurioita, eikä siinä ohessa pakinoitu loitsiminenkaan. Sen sijaan kirkon jäseneksi liittäminen on asia jonka pitäisi olla riippuvainen lapsen itsensä vapaasta tahdosta.

Mielestäni kirkkoon liittyminen tulisi olla mahdollista vasta noin 15-vuotiaana, perustuen liittyjän omaan päätökseen. Tosin tuossa iässä moni on täysin vanhempiensa armoilla ja joutuu pakon edessä ottamaan jäsenyyden vastaan. Näinhän se menee konfirmaationkin suhteen. Osa jengistä menee rippikouluun sosiaalisen paineen ja vaihtoehdottomuuden takia, kun vanhempien ja sukulaisten tahtoa vastaan toimiminen ei tule kysymykseen. Konfirmaatiokin itse asiassa pitäisi järjestää vasta parikymppisille, kun ihmiset ovat suht isolla prosentilla jo henkisesti itsenäisempiä ja kompetentteja tekemään päätöksiä ilman sukulaisten painostusta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Lapsikaste ei ole mikään tietoisesti luotu järjestelmä, vaan sen yleistymisen taustalla on ajatus, että ihminen ei voi päästä taivaaseen, jos häntä ei ole kastettu.


Tutustutaanpa historiaan, ennekuin heitetään kirkon j ä l k e e n p ä i n keksittyjä perusteluita lapsikasteelle.

Lapsikaste liittyi olennaisena osana kirkon jäsenmäärän kasvattamiseen. Siihen, että käänytetyt perheet jäivät kirkon jäseniksi, jolloin lähetystyötä saatiin aina levitettyä eteenpäin ja jo käännytettyjä ei tarttuen enään käännyttää seuraavassa sukupolvessa. Kirkossa tämä päätös ja muutos tehtiin, ei seurakunnissa eikä varsinkaan uskovien keskuudessa.

Tarkoitusperäthän ovat olleet kirkon kannalta ihan “puhtaat“ eli lähetyskäskyn mahdollisimman tehokas toetuettaminen ja pakanoiden saattaminen Jumalan yhteyteen, mutta yhtä kaikki, lapsikaste on hallinnollinen tarkoitushakuinen järjestelmä, jolle EI ole pohjaa raamatussa.

Samaan Kirkon valtajärjestelmään liittyi pappien selibaattivaade, jota sitäkään ei ole raamatussa (ei toisn ole pappejakaan). Sen tarkoitus oli taas estää laillisien jälkeläisten syntyminen papeille, jotta nämä eivät voisi vaatia isiensä keräämiä omaisuuksia Kirkolta, vaan varallisuus jäisi kirkolle aina papin kuoltua.

.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miten sitten saisi uskoa? Mun mielestä Raamattuun saa uskoa ihan sillä laajuudella kuin itse haluaa ja se on jokaisen oma asia, miten siihen uskoo.

No totta kai saa uskoa just niikun huvittaa.. kuka sitä on kieltämässä. Kyse on siitä, ymmärtääkö uskova mihin hän uskoo? Mihin hän perustaa jumaluskonsa? Kun se selvästikään ei ole raamatun kuvaama kristitty jumala, vaan sellainen sillisalaatti kaikesta hyvästä ja kauniista.

Tämän pitäsi (imo)johtaa uskovan ja ajattelevan ihmisen päässä selkeään paradoksiin. Mutta “mortonin demoni” ilmeisesti estää sen syvällisempää käsittelyä. Jos raamattu ei ole totta, miksi mikään muukaan olisi kristinuskossa totta? Hörhökreatonisti on asian ajatellut, koska hän on oikeasti raamattunsa lukenut, ja huomaa, että reaalitodellisuuden myöntämällä joutuu asettamaan koko kristinuskon jumaluuden kyseenalaiseksi. Se keratonisti on ehkä hörhö, mutta hän tuntee uskonsa perustan erittäin hyvin.

Tie, totuus ja elämä. Miksi nykyuskova jättää tämän tärkeän seikan lähes kokonaan pohtimatta? Jeeskusen oppien seuraaminenhan edellyttäisi itseasiassa kirkosta eroamista, sillä kirkko on instituutiona kaikkea sitä, mitä Jesse Jerusalemin synagogassa vihasi. Fariseuksia ja kauppiaita.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
No totta kai saa uskoa just niikun huvittaa.. kuka sitä on kieltämässä. Kyse on siitä, ymmärtääkö uskova mihin hän uskoo? Mihin hän perustaa jumaluskonsa?
No tässä on kyse ihan puhtaasti siitä, miten Raamattua tulkitaan. Jos ajatellaan ev.lut. kirkon virallista kantaa, niin kirkon sivuilla sanotaan Raamatusta näin: "Raamattuun ihmiset ovat kirjoittaneet sen, mitä ovat nähneet, kuulleet ja uskoneet. Näin Raamatussa on sekä jumalallinen että inhimillinen puoli." Raamattu on kirkon virallisen ja myös allekirjoittaneen henkilökohtaisen näkemyksen mukaan inhimillinen teos, joka heijastelee Jumalan tahdon lisäksi myös omaa aikaansa ja sellaisia käsityksiä, joita voimme tarkastella uudelleen nykypäivän tietämyksen valossa. Esim. esiaviollisesta seksistä puhuttaessa tilanne on toki muuttunut Raamatun kirjoitusajoista, kun ehkäisy on keksitty ja esiaviollinen seksi ei enää ole niin vaarallista sukupuolitautien ja ei-toivottujen raskauksien suhteen. Osa kristityistä näkee tässä Raamatun näkemyksen ikuisena totuutena, osan mielestä taas voimme soveltaa Raamattua nykypäivään.

Uskontunnustus on koottu juuri sillä ajatuksella, että se muodostaa sen pelastushistoriallisen perustan, johon kaikki kristityt uskovat. Nykyään on niitäkin kristittyjä, jotka haluavat lähteä soveltamaan joitakin uskontunnustuksen kohtia. Esim. Sakari Häkkinen (linkki: Yle) puhtuu tämäntyyppisen teologian puolesta. Myönnän itsekin, että mun on hyvin vaikea ymmärtää tuollaista ääriliberaalia kristillisyyttä, mutta en mä silti voi mennä Sakari Häkkisen pään sisälle selvittämään, ymmärtääkö hän, mihin hän uskoo. Kai hän ymmärtää, kun on noinkin pitkälle kirkollisella urallaan edennyt.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joten sulla on synnynnäinen vika?

Ehkä sitten niin. Tosin tämä synnynnäinen vika ei ole haitannut elämääni koskaan milloinkaan yhtään mitenkään tai heikentänyt mahdollisuuksiani elämässä ollenkaan, joten sinänsä se ei voi olla mikään haitallinen vika.

Ei, enpä usko.. totta kai sulle on sama mitä minä "väitän", niinhän uskovat aina suhtautuvat analyyttiseen tapaan lähestyä itse kunkin uskoa. Jos et kykene edes erittelemään itsellesi uskosi perusteita ja syntyä, niin minä katson sen älylliseksi epärehellisyydeksi itseään kohtaan.. mutta sun valinta toki.

Milloin sinä tajusit olevasi ihminen? Milloin sinusta tuli hetero? Milloin tajusit olevasi suomalainen? Ja ennen kaikkea, milloin sinusta tuli ateisti?

Mitä muuten tarkoittaa termi älyllinen epärehellisyys? Aivan, ei yhtään mitään. Hienolta kuulostavan tyhjyyden olet toki keksinyt.
 

Stigu

Jäsen
Täällä on ihan mielenkiintoista, mutta ah niin paikallaanjunnaavaa keskustelua. Taisin vierailla täälä viimeksi noin vuosi sitten ja asiat tuntuvat tosiaan junnaavan paikallaan. No, haluan mukaan keskusteluun, joten omat ajatukseni uskonnosta ja tieteestä ovat jotakuinkin seuraavat:

1. Uskonto
Jos ihminen uskoo johonkin, miksi hän tarvitsee viitekehyksen (uskonnon) uskonsa saamiseen? Omasta mielestäni usko syntyy sisäisestä kokemuksesta, eikä siihen tarvita mitään oppeja, rajoituksia,kirjoja, hartaustilaisuuksia ym. Uskonnot ovat alunperin saattaneet olla "puhtaita", mutta ihminen ja valta ovat vääristäneet ne, parhaimpana esimerkkinä tästä kristinusko ja kristillinen kirkko. Mm. synti ja aneet lienee keksitty Kirkon toimesta tuomaan lisää kannattajia ja koukuttamaan ihmisiä.

2. Tiede
Tiede on keino, jonka avulla ihminen pyrkii selitttämään luonnon ilmiöitä. Siis ei sen enempää eikä vähempää. Tiedettä voi käyttää hyväksi omassa arkielmässään, mutta aivan kuten populistinen uskonto, se ei tule ikinä tuomaan ihmiselle lopullista "totuutta", siis selittämään ihmistä askarruttavia kysymyksiä, kuten miksi olemme täällä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen jne. Itse pidän tiedettä siinä mielessä uskontona, että siihen voi myös "hurahtaa" tajuamatta siitä mitään. Esimerkiryhmänä vaikkapa me jatkislaiset: uskon että useimmat meistä ymmärtävät että maapallo on pyöreä ja planeetat kiertävät aurinkoa. Mutta väitän, että esim, Einsteinin suhteellisuusteoriaa kokonaisuudessaan ei ymmärrä yksikään jatkislainen. Silti täällä puhutaan ihan pokkana rinnakkaisista maailmankaikkeuksista, kvanttiteoriasta ym. ns. Tiede 2000-tasolla. Eli pointti on se, että alle 0,1% maapallon ihmisistä (tiedemiehet) määrittelee ns. virallisen totuuden ja loput 99,9% uskovat tähän tajuamatta sitä täydellisesti. En väitä, että nykyinen virallinen totuus esim. maailmankaikkeudesta ja sen synnystä olisi väärä, mutta väitän, että tiede on hele-vetin kaukana tuomaan vastauksen perimmäisiin kysymyksiin, kuten esim. onko Jumala olemassa vai ei. Ja korostan, että tiede perustuu ihmisen ulkoiseen havainnointiin, joka on rajallinen. Jo Heisennberg totesi 85 vuotta sitten jotain siitä, miten ulkoinen havainnointi saattaa vaikutta itse havainnoitavaan kohteeseen.


3. Tiedon ja uskon yhteensovittaminen
Tämän palstan ehkä turhauttavin piirre on se, että tiedeuskovat yrittävät sovittaa uskoon tieteen pelisääntöjä: Jos Jumala on olemassa, miksei sitä ole voitu tieteellisesti todistaa? Mutta uskossahan (ei uskonnossa) on kysymys sisäisestä kokemuksesta: Miten sellaista voi mitata? Tai jos sitä voisi mitata, se ei enää olisi uskoa vaan tiedettä. Tieteen ja tieteeseen uskovien pitäisi muistaa, ettei kaikkea maailmassa voi alistaa tieteen sääntöihin. Vähän sama kuin lätkäfani yrittäisi pakottaa uppopalloilijan pelaamaan lajia kaukalossa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä on ihan mielenkiintoista, mutta ah niin paikallaanjunnaavaa keskustelua.....

Toki keskustelu junnaa paikallaan, kun näennäisen puolueettomasti sinäkin kommentoit "tiede ei selitä mitä kuoleman jäkeen tapahtuu" tai "tiedeuskovaiset". Nuohan ovat molemmat ihan sitä itseään. Kyllä tiede selittää mitä kuoleman jälkeen tapahtuu ja myöskään tiede ei ole uskonto vaan ihan rationaaliseen tapa selvittää asioita luotettavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös