Hyvin erilasia. Ne olivat nimenomaan seurakuntia, lähempänä nykyisiä pienempiä uskonnollisia yhteisöjä, jossa seurakunnassa opetus ja puheoikeus oli kaikilla.
Ja Paavali ei tykännyt siitä, että naisillakin oli puheoikeus? Kai nykyisinkin seurakunnissa kaikilla on puheoikeus. Ja opetusoikeuskin joillakin muilla kuin papeilla, esim. lasten opetus tapahtuu kai aika pitkälti muiden kuin pappien toimesta.
Tarinankertoja kirjoitti:
Saivartelua. Kuvia palvotaan, kuten pyhäinjäännöksiä.Molempien parantavaan voimaan uskotaan, eli niistä on jokin suorempi yhteys jumalaan, joka on siis kiristinuskon perusidean vastaista. Kaikilla on tasan yhtä suora yhteys jumalaan ilman mitään kuvia, pyhäinjäännöksiä tai pappeja. Nämä on ihan puhtaasti pakanallisia tapoja jotka on imetty mukaan kansansuosiota kalastelemaan.
Olen aika jyrkästi eri mieltä. Kuvia ja pyhäinjäännöksia ei palvota. Se, mikä on erilaista ortodoksikirkossa verrattuna protestanttikirkkoon näissä asioissa on se, että ortodoksit uskovat olevan yhteyden kuolleiden ja elävien välillä, ainakin kuolleiden Pyhien ja elävien välillä. Kuolleiden Pyhien uskotaan olevan Jumalaa lähellä (ehkäpä "istuvan siinä Jumalan toisella puolella noin kuvainnollisesti). Näiltä Pyhiltä, joista kunnioitetuin on Theotokos, eli "Jumalan Äiti") eli Neitsyt Maria, pyydetään rukouksia omien rukouksiemme lisäksi, koska he ovat niin lähellä Jumalaa, että uskotaan näiden lisärukouksien auttavan meitä. Miten nämä lisäisivät kansansuosiota muuten?
Tarinankertoja kirjoitti:
Ensinnä, syntiinlankeemuksen jälkeen Aatamin ja Eevan jälkeläiset hakivat vaimojaan muualta.. eli siis oli olemassa muitakin ihmisiä kuin Aatami ja Eeva syntiinlankeemuksen hetkellä, joista tarina vaan ei kerro.
Vaimoja ei haettu muualta patristisen ortodoksiuskon mukaan, vaan ne löytyivät ihan perhepiiristä, eli Aatamilla ja Eevalla oli tyttäriäkin, joista ei sen kummemmin nimiä mainita Raamatussa.
Tarinankertoja kirjoitti:
Toisekseen, jos tapahtuma on tapahtunut 6000 – 8000 vuota sitten, niin tiedämme varmuudella etteivät tuona aikana aurinko, maa ja kuu ole olleet poikkeavia millään tavalla.
Millä varmuudella me sen tiedämme? Toki nykytieteen teorian mukaan näin oli, mutta emme kai ole saavuttaneet sitä lopullista kaiken varmasti selittävää teoriaa?
Tarinankertoja kirjoitti:
Koska tarina on keksitty maailmanselityiksesi aikana, jolloin maailma oli vielä litteälevy (vuorelta näkyy joka maan kolkkaan), on siihen sellaisena suhtauduttava, tarinana.
Lienee taas joku sanasta sanaan oma tulkintasi tuo "vuorelta näkyy maan joka kolkkaan". Ortodoksit pitävät Mooseksen 1. kirjaa Jumalallisena ilmoituksena, eikä tarinana.
Tarinankertoja kirjoitti:
Jos sitä pitää totena, asettaa itsensä aika hankalaan asemaan peruskoulutiedon ja Raamattu-uskon välillä, jota ei voi kukaan selittää muulla kuin valheella itselleen.
Hankalasti ymmärrettävissä oleva asema tosiaan, mutta mihin sitä valhetta tarvitaan? Sanoo vaan, että "en ymmärrä".
Kiitos noista Valkoisen aukon teoriaa valaisevista ongelmista.
Tarinankertoja kirjoitti:
Ja tosiaan sen Raamatunmukaisen ajankäynnin kumoaa siis jo puiden vuosilustot, jäätiköt ja geologia.
Ei kai mikään kumoa, mutta laittaa ne kyllä hyvin vaikeasti ymmärrettävään asemaan. Mites nuo puiden vuosiluistot, voidaanko niistä mennä taaemmaksi kuin noin 6000 vuotta?
Tarinankertoja kirjoitti:
ainoa keino, että luominen tapahtui 6000 – 8000 vuotta sitten on että maa on saman ikäinen.. jota se ei siis aukottomasti ole.
Aika vaarallista olla noin aukoton ja ehdoton. Mutta myönnän siis, että nykyisen tieteellisen käsityksen mukaan 6000-8000 vuoden ikäinen maapallo ja maailmankaikkeus ei ole ymmärrettävissä.
Tarinankertoja kirjoitti:
Tämä on kristinuskon perusajatuksen vastainen päätelmä. Jessen opetuksen mukaan KAIKKI ovat yhtä lähellä jumalaa. ei ole mitään tai ketään joka olisi pyhempi kuin toinen. Ihmisen teot ratkaisevat sitten miten Jumala tähän ihmiseen suhtautuu taivasten valtakunnan suhteen. Kellään ei ole erikoisasemaa.
Mutta onhan Raamatussakin lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka Jumala paljasti asioita vain omille profeetoilleen ja vain tietyille ihmisille. Kaikille sitä tietoa ei tasapuolisesti suoraan Jumalalta jaettu. Uskon, että kaikki ovat lähtökohtaisesti yhtä lähellä Jumalaa, mutta toiset jättävät asian sikseen, toiset omistavat elämänsä Jumalaa lähemmäksi päästäkseen. Turhaa on siis sinun mukaasi heidän ponnistelunsa (olettaen, että Jumala nyt olisi olemassa)?
Tarinankertoja kirjoitti:
Samoin nämä kirkollisesti korkeassa asemassa olevat ovat rikkaita, jotka perustelevat rikkauksiaan sillä, että ne ovat kirkon ja kuuluvat jumalalle, joka on siis itsepetosta jumalan silmien edessä.
En ole tutkinut asiaa ortodoksikirkossa tarkasti, mutta en uskoisi, että ne papit kovin rikkaita ovat. Eivätköhän ole tavallisia pulliaisia palkaltaan suunnilleen. Piispoilla ehkä vähän paremmat palkat, mutta jos he käyttävät niitä maallisten rikkausten keräämiseen, niin väärillä teillä ollaan.
Tarinankertoja kirjoitti:
Ei ole kyse siitä mikä minua miellytä tai ei. Ihminen on todistettavasti, ihan aukottomasti ja kaikkien ymmärrettävästi, elinlaji, joka on kehittynyt ihan samojen lainalaisuuksien pohjalta kuin koko muukin elämä tällä pallollla.
Tuo on se tieteen näkökanta jonka sinä näytät täysin omaksuneen jättämättä näköjään mitään mahdollisuuksia millekään muulle.
Tarinankertoja kirjoitti:
Esim Evoluutiosta puhutaan kokoajan teoriana, jota se ei ole. Evoluutio on luonnossa havaittava tosiasia.
Itse asiassa Isä Serafim luokittelee evoluution filosofiaksi, joka on kaiken tieteellisen näkemyksen pohjalla. Eli siis eräänlainen uskomus, johon tieteelliset teoriat yritetään lähtökohtaisesti sovittaa.
Morgoth kirjoitti:
Jos miellät maailmankaikkeuden vanhemmaksi kuin 6000-8000 vuotta mutta syntilankemuksen (joka siis sisältää jonkinlaisen täydellisen muutoksessa kaikessa) tapahtuneen tuolloin niin en ymmärrä miten voit uskoa molempiin samanaikaisesti?
No molemmat eivät voi olla totta varmaankaan samanaikaisesti. Joten ainakin toinen näistä väittämistä on väärin. Ehkä joskus selviää kumpi (vai kummatkin).
Morgoth kirjoitti:
En vain näe mihin tuo "teoria" perustuu ja ylipäätään miten se ilmenee käytännössä.
Kyseessä ei ole teoria vaan Raamatussa olevan tulkinta Pyhien Isien mukaan. Siis pohjimmiltaan Jumalallinen ilmoitus. Käytännössä se ei enää ilmene niin selvästi kuin ennen lankeemusta, jolloin ihminen oli selvä herra maapallolla, mutta eikö se vieläkin tunnu vähän siltä, että ihmiset vievät ja vaikkapa eläinkunta tai kasvikunta vikisee?
Morgoth kirjoitti:
Teorioita, väitteitä, ilmestyksiä yms. voi heitellä ilmoihin loputtomasti, varsinkin sellaisia jotka jäävät pelkän uskon varaan. Millainen painoarvo tuollaisille sitten pitäisi antaa.
Tuo on jokaisen itse päätettävissä. En voi päättää sitä puolestasi. Voit tutustua kirjoituksiin ja sitten päättää onko niihin syytä laittaa mitään painoarvoa vai ei.
floikkari kirjoitti:
Varsinkin näiden hihhulikirkkojen (mitenkään kehumatta kotoista luterilaista kirkkoa) kuten katolilaisuuden, ortodoksisuuden ja muiden jäsenistä varsin suuri prosentti rukoilee ja palvoo neitsyt mariaa, enkeleitä, paavia, ikoneita ja ties mitä siinä missä itse jeesusta, iskää ja pyhää henkeä tai jotain näiden kombinaatiota.
Mielestäsi siis ortodoksit ovat hihhuleita ja palvovat enkeleitä ja ikoneita jne.? Ehkä voisit tutustua uskontoon vähän syvällisemmin (ei kuulosta, että olet tutustunut) eikä vain ottaa joitakin "tuolta näyttää" asioita ja vääristellä niitä? Selitin juuri yllä, että ortodoksit pyytävät rukouksia Pyhiltä kuolleilta puolestaan, koska heihin uskotaan olevan yhteys. Palvonta kohdistuu vain Jumalaan. Samoin enkeleiltä pyydetään apua rukousten esittämisessä, mutta niitä ei palvota. Ja ikonithan ovat itsessään vain materiaa, niiden esittämiltä henkilöiltä pyydetään rukouksia. Ja jos joku ihme tapahtuu, niin sitä ei tee tämä ikoni tai Pyhä tai enkeli, vaan se tulee yksin Jumalalta. Kyllä nämä asiat joutuu moneen kertaan selittämään, eikä ne siltikään tunnu menevän perille.
floikkari kirjoitti:
Miksi jeesus rukoili ja puhui taivaalliselle isälleen eläessään?
Koska Poika ja Isä ovat kaksi eri persoonaa, mutta yksi kokonaisuus. Jumalan olemus sinällään on mysteeri, jota kukaan meistä ei voi ymmärtää.
olkikuukkeli kirjoitti:
No esimerkiksi vanhoillilestadiolaisuus jäljittää "oikeaa henkeä" taaksepäin siten, että katsotaan samankaltaisina näyttäytyviä tapoja uskoa historiassa ja mielivaltaisesti päätetään, ketkä olivat "oikeasti uskovaisia". Esimerkiksi Luther oli oikea uskovainen 1500-luvulla, vaikka lestadiolaisuus liikkeenä on muodostunut vasta 1800-luvulla. Oikea usko ei siihen asti "luurannut" missään, vaan ilmeni erilaisissa muissa yhteisöissä...
Okei, mutta jotenkin tuo muuttumaton ortodoksikirkko minuun vetoaa enemmän kuin joku "oikea usko ilmeni silloin tällöin historiassa siellä täällä". Mutta jokainen voi tehdä valintansa omantuntonsa tai järkensä mukaan.
olkikuukkeli kirjoitti:
Oikeasti ortodoksinen tapa uskoa poikkeaa monella tavoin 2000 vuoden takaisesta tavasta uskoa...
Voitko mainita joitain esimerkkejä miten keskeiset uskonkappaleet ovat muuttuneet?
vlad kirjoitti:
Ovatko nämä "isot herrat" absoluuttisen oikeassa vai oletko koskaan tullut asettaneeksi heidän "totuuttaan" kyseenalaiseksi ja samalla tullut kyseenalaistaneeksi omaa uskoasi?
"Isot herrat" voivat hyvinkin olla yksittäisesti väärässä, mutta heidän sanomisensa ja kirjoittamisensa otettuna yhteenpuristettuna on se uskon lanka. Ja tuon ristiriidan nykyisen maailmankuvan kanssa olen moneen kertaan myöntänyt enkä väitä omaavani tietoa miten ne yhteensovitetaan.