Kun tunnetussa Raamatun kohdassa (Joh 3:16) sanotaan: "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän", niin se ei voi yhtäaikaa päteä vaikkapa tuon Jaakobin kirjeen kanssa. Toisen kohdan mukaan vain löytämällä uskon voi pelastua, eivätkä mitkään ihmisen teot riitä - toisen kohdan mukaan taas usko ei riitäkään vaan on tehtävä tekoja. Eli siis yksinkertaisesti joko Johannes tai Jaakob on väärässä.
Olen ymmärtänyt, että tuo Johanneksen kohta ei sulje pois tekoja, vaan pikemminkin ymmärtämykseni mukaan (joka siis on nykyisin peräisin ortodoksikristinopista) teot seuraavat uskoa, eli usko ilman tekoja ei ole uskoa. Voihan sitä väittää uskovansa vaikka mitä, mutta jos teoillaan ei osoita tuota uskoa, niin tyhjää harhaa on tuo usko. Tuossa ehkä niitä suurimpia protestanttien ja ortodoksien eroja. Katolisilla lienevät sitten jotkut omat kantansa, enkä niitä niin tarkkaan tunne tässä asiassa.
Tarinankertoja kirjoitti:
On tarkoitettu. Vanhan testamentin selostukset on tarkoitettu tosiasioiden kuvaukseksi.
Morgoth kirjoitti:
Luomiskertomus taisi olla puhdasta faktaa kirjoitushetkellä.
Joo, luomiskertomus todellakin, mutta onko se fysiikan, biologian jne. kuvaus? Ymmärtääkseni siinä väitetään vain, että Jumala loi, ja samalla rivien välistä voi lukea, että Jumala loi nuo fysiikan, biologian jne. lait, jotka tiede sitten selittää. Myönnän, että vaikeaa on sovittaa yhteen nykytieteen väitteitä ja luomiskertomuksen väitteitä, mutta kyllä nämä itseni kunnioittamat ortodoksitkin (mm. aikaisemmin esille tuomani Isä Serafim Rose) toteavat, että loppujen lopuksi Raamatun toteamusten täytyy olla yhteneviä tieteen kokeellisten tulosten kanssa. Mielestäni emme ole kuitenkaan vielä lähelläkään sitä, missä voisimme todeta varmasti, että näissä on ehdoton ristiriita. Tällä hetkellä niin hyvin vahvasti kyllä näyttäisi. No, tuo vain omana mielipiteenäni, muut tulkitsevat asian eri tavalla.
Tarinankertoja kirjoitti:
On tarkoitettu. Nimenomaan maalisen vallan kahlitseminen ja hallinto oli Kirkon ideana pelastussanoman levittämisen ohella.
Jaaha. En kyllä tuollaista kuvaa ollenkaan saanut tuota Raamatun kuvaamaa apostolien uskonlevittämistä lukiessani ja muita kirjoituksia aiheesta tutkittuani. Mielestäni jotkut hallitsijat ottivat uskon avukseen (mm. Rooman keisarit/paavit) ja tekivät siitä vallan välineen, kristinuskon tarkoituspohjan vastaisesti.
"Helvetti" sanaa ei varmasti alkuperäisissä Raamatun kirjoituksissa (joita siis ei ole enää olemassakaan, kuten tässäkin ketjussa on ansiokkaasti osoitettu) ollut, koska se on suomen kieltä, mutta jotakin tuohon samaan käsitteeseen viittaavaa kyllä kai käytettiin, olkoon se suomennettuna sitten vaikka "kadotus".
Noista muista väittämistäsi, jotka aina ansiokkaasti mainitset, niin ei kai Paavalin kirjoitukset naisista sentään vihamielisiä olleet? Kyllähän hän teki selväksi, että perheen pää on mies, mutta en saanut sellaista käsitystä, että hän vihasi naisia.
Morgoth kirjoitti:
Eikö se sitten lopulta ole? Olio josta ei voida sanoa oikeastaan yhtään mitään. Miksi pohtia sellaista loputtomin, koska mihinkään tulokseen ei kuiitenkaan päästä?
En tiedä onko kovin auttavaista kuvitella Jumalaa olioksi. Totta, esim. ortodoksiuskon mukaan emme koskaan voi ymmärtää Hänen todellista olemustaan, mutta se ei olekaan se uskon päämäärä. Voimme kuitenkin yrittää päästä takaisin mahdollisimman lähelle sitä olemustamme, johon meidät tiettävästi luotiin, sanotaanko vaikka että Jumalan läheiseksi ystäväksi. Tähän olotilaan päästäksemme meidän pitäisi nöyristää itsemme ja luopua itsekkyydestämme ja omista intohimoistamme ja katua pahoja tekojamme/ajatuksiamme.