Uskotko Jumalaan?

  • 1 348 472
  • 14 406

#76

Jäsen
Lueskelin lehteä, missä puhuttiin uskonnonopetuksesta ja hieman särähti korvaan, kun ala-asteen uskonnon opettaja kertoi miten lapset kyseenalaistavat asioiden totuutta. Opettaja kertoi vastaavansa, että "teidän kuuluu tietää nämä asiat ja sitten aikuisena kun asjatukset kypsyvät voitte valita mihin uskotte." Mikäli uskonsa voi valita, niin eikä jumalat tiedä että jonkun ihmisen usko ei ole aitoa, vaan valittu? Eikö myös silloin usko mihin tahansa jumalaan ole yhtä todellista, jos kerran ihminen voi valita uskonsa fiiliksen, asuinpaikkansa ja mahdollisten kuolemanjälkeisten seuraamusten mukaan?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Aika omituinen mielipide. Kuinka hyvin olet perehtynyt ortodokseihin? Raamattu on kyllä se ylin ohjenuora ortodokseillekin, mutta sen lisäksi arvostetaan erityisesti sitä, mitä tässä kahden tuhannen vuoden aikana on opittu, eli perinnettä.

Viittasin taas tuohon että, jos Raamattu väittää yksin uskon pelastavan ja ortodoksit keksivät jotain lisävaatimuksia, niin tällöinhän he eivät piittaa Raamatun ilmoituksesta. Jos taas ortodoksit ovat sitä mieltä, että Johannes sanoessaan, että jokainen joka uskoo pelastuu on väärässä, niin silloin he tunnustavat että Raamatussa on virhe. Ei nyt ole sinällään tarkoitus ottaa yhtä lahkoa sen enempää silmätikuksi, mutta onhan tuonkaltainen teologia aika epäloogista, eikä se näköjään kestä edes pintapuolista tarkastelua. En nyt ota kantaa onko joku kristittyjen lahkoista toista parempi, mutta ainakaan protestantit/Luterilaiset eivät sorru vastaaviin suoriin Raamatun vastaisuuksiin pelastusopissaan (jonka pitäisi olla jokaisen lahkon opin perusta).
 

Morgoth

Jäsen
Jääköön tuo muiden päätettäväksi. Varmaan on korruptiota paljon joissakin ortodoksimunkeissakin, mutta noin yleisesti ottaen kuinka paljon ortodoksimunkit ja papit ovat uutisissa pahassa mielessä?

En muista heistä lukeeni juuri mitään. En positiivista enkä negatiivista. Tuon perusteella en muodostaisi mitään kantaa, mutta onhan tuo hieman lapsellista hyvänuskoisuutta. Hyväksikäytöt erikseen, mutta en ymmärrä ollenkaan ajatusmaailma jossa tavoitteena on pelkästään uskoa. Yrittää lähes päästä "järjen äänestä" eroon kokonaan. Moni kiihkouskovainenhan muistuttaa lähinnä papukaijaa, joka toistaa vain samoja asioita hirevällä kiihkolla ja keskustelu heidän kanssaan on mahdotonta.

Ei kai sentään abstrakti tila, vaan ihan konkreettinen, mutta jollain tavalla kuitenkin erilainen, eli ei ollut kuolemaa, sairauksia, ja mitään pahoja juttuja. Ehkä tuo kuulostaa aika abstraktilta nykymaailmaan tottuneelle, mutta näin uskotaan ainakin tietyissä ortodoksipiireissä, jotka ovat noita Pyhien Isien kirjoituksia pähkäilleet.
Tälläinen tila on ollut jossakin henkisessä maailmankaikkeudessa? Et sitä pysty mitenkään konkreettisesti kuvailemaan ("se on vain jotenkin erilainen")? Niin varmaan, mutta eihän tuosta mitään saa irti. Ihminen heitettiin sieltä ulos maapallolle kuoleman ja sairauksien keskelle? En osta tuota ajatusta. Minusta se on vain pakoa todellisuudesta ja lohduttava ajatus että "emme oikeasti kuolekaan". En mitenkään sodista pidä, mutta näen vain että se on osa ihmislajin luonnollista toimntaan.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Viittasin taas tuohon että, jos Raamattu väittää yksin uskon pelastavan ja ortodoksit keksivät jotain lisävaatimuksia, niin tällöinhän he eivät piittaa Raamatun ilmoituksesta. Jos taas ortodoksit ovat sitä mieltä, että Johannes sanoessaan, että jokainen joka uskoo pelastuu on väärässä, niin silloin he tunnustavat että Raamatussa on virhe.
Enkö juuri pari sivua sitten siteerannut Jaakobin kirjettä, jossa sanottiin, että "usko ilman tekoja on tyhjää"? Johanneksen sanat ovat mielestäni totta myös, mutta niihin sisältyy tuo, että jos uskoo, niin teot seuraavat siitä uskosta. Ei siinä sen kummempaa ole. Nyt ehkä sitten sanot, että Raamattu on ristiriitainen, koska tulkitset sen sanasta sanaan. Näin varmaan on jos noin tekee, ja sen takia mielestäni tarvitsemme tätä perinnettä, jossa Pyhät Isät ovat tulkinneet kirjoituksia Raamatussa.

Morgoth kirjoitti:
Moni kiihkouskovainenhan muistuttaa lähinnä papukaijaa, joka toistaa vain samoja asioita hirevällä kiihkolla ja keskustelu heidän kanssaan on mahdotonta.
Kiihko ei mielestäni kuulu ainakaan ortodoksiuskoon ollenkaan. Ja tuo toistokin riippuu vähän siitä, kenen kanssa keskustelee. Tällaiset vajaatietoiset kuten minä varmaan eivät pysty kovin monimuotoiseen keskusteluun, mutta uskoisin, että paremmin uskoon perehtyneet ja sen omaksuneet ja ymmärtäneet pystyvät syvällisempään ja informoivaan keskusteluun.

Morgoth kirjoitti:
Tälläinen tila on ollut jossakin henkisessä maailmankaikkeudessa? Et sitä pysty mitenkään konkreettisesti kuvailemaan ("se on vain jotenkin erilainen")? Niin varmaan, mutta eihän tuosta mitään saa irti. Ihminen heitettiin sieltä ulos maapallolle kuoleman ja sairauksien keskelle?
Ei henkisessä, mutta todellisessa ja konkreettisessa, mutta todellisuus oli aika erilainen silloin. En osaa tuota lyhyesti kuvailla kovin tarkasti, siitä pahoitteluni. Olen yrittänyt ehdottaa kirjoja joissa nuo asiat selitetään paljon paremmin ja kattavammin, mutta olet torjunut nämä kirjat suoralta kädeltä, joten olemme kai jonkinlaisessa limbossa. Lukemani perusteella tuo luotu "paratiisimainen tila" oli tila, jossa ei ollut rappiota, kuolemaa, sairauksia, jne. Ihmisen ruumis oli siis jollain lailla erilainen, koska se ei rappeutunut (eikä niitä ihmisiä ollut kuin kaksi). Mitä tuo tarkalleen ottaen on, on mahdotonta sanoa, sillä emme ole koskaan sitä nähneet emmekä kokeneet. Syntiinlankeemus sitten toi rappion ei vain ihmiselle, vaan koko luonnolle, maapallolle, universumille. Näin ovat Pyhät Isät tiettävästi nuo 1. Mooseksen kirjan tapahtumat tulkinneet, mutta myönnän, että ortodoksien parissakin on erilaisia tulkintoja, jotka ovat esimerkiksi evoluution kanssa lähemmin sopusoinnussa. Minusta tuo on kuitenkin jotenkin lässähtänyttä sovittelua. Mutta, kuten olen sanonut, vaikeaa on nykyistä maailmankuvaa sovittaa ajatuksissa tuon luomiskertomuksen kanssa, mutta mitäpä sitä tyhmä ihminen näistä asioista käsittäisi sen syvällisemmin, joten ajattelin olla avoimin mielin näitä asioita kohtaan. Tähän voi sitten sanoa, että minun pitäisi olla avoin kaikkien kansojen perimätaruja kohtaan, mutta jotenkin en ole oikein sellaiseen ajatelmaan tyytyväinen, liian paljon minullekin! Jokainen vetää rajat johonkin, kaiketi.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Näin varmaan on jos noin tekee, ja sen takia mielestäni tarvitsemme tätä perinnettä, jossa Pyhät Isät ovat tulkinneet kirjoituksia Raamatussa.

Mutta eivätkö "Pyhien Isien" tulkinnat perustu juurikin sille kaikkie kristittyjä liikkeitä vaivaavalle pirulliselle kehäpäätelmälle? Minä tulkitsen oikein, koska minussa vaikuttaa Pyhä Henki, jonka kautta nämä asiat tulkitsen...

Traditio muodostuu kulttuurievoluution kautta. Pinttyneillä tavoilla tai kaavoilla ei välttämättä ole mitään tekemistä Totuuden kanssa. Vai osaatko perustella, miksi näin olisi?


Tällaiset vajaatietoiset kuten minä varmaan eivät pysty kovin monimuotoiseen keskusteluun, mutta uskoisin, että paremmin uskoon perehtyneet ja sen omaksuneet ja ymmärtäneet pystyvät syvällisempään ja informoivaan keskusteluun.

Yleinen harhaluulo. Yleensä "perehtyneet" tuntevat nimenomaan omaa traditiotaan sen sisäpuolelta, mutta ovat kuin kala kuivalla maalla jos sen tradition kokonaisuudessaan kyseenalaistaa. Kristityt filosofit ja tieteentekijätkin onnistuvat useimmiten vaikuttamaan kertakaikkisen typeriltä puolustaessaan uskoaan muusta kuin siitä lähtökohdasta, että premissi = kristinusko on totta. C.S. Lewisin sepittelyt varmaan kuuluisimpana esimerkkinä...

Mielestäni ortodoksisuus on vahvimmillaan sen ollessa mystisimmillään ja abstrakteimmillaan. Kristinuskon Jumala ei voi olla uskottava kuin täydellisenä arvoituksena, vaikka itse en kyllä niele tällaistakaan uskomisen muotoa edes vähää alusta.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Mutta eivätkö "Pyhien Isien" tulkinnat perustu juurikin sille kaikkie kristittyjä liikkeitä vaivaavalle pirulliselle kehäpäätelmälle? Minä tulkitsen oikein, koska minussa vaikuttaa Pyhä Henki, jonka kautta nämä asiat tulkitsen...
Eivät nämä Pyhät Isät käsittääkseni mainostaneet omia kirjoituksiaan oikeiksi ja vakuuttaneet olevansa Pyhän Hengen vaikutuksen alaisia. Tuo ominaisuus heillä ymmärrettiin olevan muiden toimesta, jotka julistivat heidät pyhiksi Pyhien kuoleman jälkeen. Jokainen Pyhä Isä on erehtyväinen, mutta jos eri vuosisadoilla eläneiden Pyhien sanomiset ja kirjoitukset ovat yhtenäisiä ajatukseltaan ja sanomaltaan (usein toisistaan riippumatta, käsittääkseni), niin silloin uskotaan, että Jumala paljasti Totuutta näille kaikille. Uskon asiaksihan tuo loppupeleissä jää, ja ymmärrän, että varsinkin näinä nykyaikoina suuri enemmistö ei halua uskoa, kun jo vuosisatoja länttäkin on ohjattu pelkän rationaalisuuden "hyveen" alaisuudessa.

olkikuukkeli kirjoitti:
Yleinen harhaluulo. Yleensä "perehtyneet" tuntevat nimenomaan omaa traditiotaan sen sisäpuolelta, mutta ovat kuin kala kuivalla maalla jos sen tradition kokonaisuudessaan kyseenalaistaa.
Jaa-a, kuinka asioihin perehtynyt voi olla, jos tuntee vain oman traditionsa. Tuskin sellaista "asiantuntijaa" kannattaa kuunnella. Minä ainakin kuuntelen sellaisia (kuten käsittääkseni tuo monesti mainitsemani Isä Serafim) joka perehtyi filofiaan ja muihin uskontoihin, kuten myös tieteeseen, syvälti, ja tunsi myös ateismin lähtökohtia koska oli itse ollut yksi heistä.

olkikuukkeli kirjoitti:
Mielestäni ortodoksisuus on vahvimmillaan sen ollessa mystisimmillään ja abstrakteimmillaan.
Kieltämättä tuo tietty mystisyys kiehtoo siinä myös, mutta on siinä mielestäni paljon muutakin, ja onhan se oman väittämänsä mukaan se ainoa alkuperäinen kristinusko joka meidän päiviimme asti on säilynyt.
 

Morgoth

Jäsen
Mitä tuo tarkalleen ottaen on, on mahdotonta sanoa, sillä emme ole koskaan sitä nähneet emmekä kokeneet.

Niin tätä tarkoitin "abstraktilla", se on vain "jotakin", josta on mahdotonta päästä sen pidemmälle.

Syntiinlankeemus sitten toi rappion ei vain ihmiselle, vaan koko luonnolle, maapallolle, universumille. Näin ovat Pyhät Isät tiettävästi nuo 1. Mooseksen kirjan tapahtumat tulkinneet, mutta myönnän, että ortodoksien parissakin on erilaisia tulkintoja, jotka ovat esimerkiksi evoluution kanssa lähemmin sopusoinnussa. Minusta tuo on kuitenkin jotenkin lässähtänyttä sovittelua.

Miten rappio ilmenee koko universumissa (ei maanpäällisissä asioissa, kuolema, sairaudet yms)? Entä miten se aika jolloin ihmistä ei vielä ollut olemassa, mutta universumi oli jo olemassa. Oliko ihminen olemassa jossakin muussa "todellisuudessa" vai tuo ajanjakso ei vain ole oleellinen?

Pidätkö todennäköisempänä vaihtoehtona "maailma on 6000 vuotta vanha" kuin evoluutioteoriaa mukaileva näkemystä?

Mutta, kuten olen sanonut, vaikeaa on nykyistä maailmankuvaa sovittaa ajatuksissa tuon luomiskertomuksen kanssa, mutta mitäpä sitä tyhmä ihminen näistä asioista käsittäisi sen syvällisemmin, joten ajattelin olla avoimin mielin näitä asioita kohtaan.

Jos luomiskertomus on vain potaskaa ja yhteensovittaminen on sen vuoksi yksinkertaisesti mahdotonta? Ei ihmisillä ollut silloin eväitä kuvata maailmaa mitenkään paremmin. En ymmärrä miksi luomiskertomukseen kannattaa edes tuhlata aikaansa.
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
"So far as I can remember, there is not one word in the Gospels in praise of intelligence." ~ Bertrand Russell

***

Minusta on hyvin absurdia, että jotkut uskovat henkiolentoihin. Näen siihen vain kaksi perustavaa syytä: a) vielä ei ole selvitetty, miten elämä on syntynyt, ja b) uskovat pelkäävät kuolemaa niin paljon, että tarttuvat ajatukseen ikuisesta elämästä.

Käsittämätöntä, että sivistysvaltiossa mielikuvitusleikillä on yhä virallistettu asema.

Uskokaa toki, mihin tahdotte. Se kun ei taida olla minulta pois.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Näinhän ei väitä kuin 45 000 tunnettua ja rekisteröitynyttä kristinuskon suuntausta...
Kai voi väittää, mutta jos suuntaus on perustettu vaikkapa viimeisten satojen vuosien aikana, niin miten voi väittää sen olevan se alkuperäinen ja aito ja muuttumaton kristinusko joka on opetuslapsien ja apostolien ajalta peräisin? Ei kuulosta kovin hyvältä minun korvissani. Ja katolisten muutokset uskoon ja sen jatkuva muuttuminen (paavi tunnustaa että "tämä ja tämä onkin näin") ei kuulosta kovin vakuuttavalta myöskään. Eli kun nämä karsitaan pois, niin jäljelle ei jää oikein kai muuta kuin ortodoksia? Tosin siitäkin on olemassa erilaisia "makuja", ja ortodoksiakin haarautui alkuvuosisatoina, mutta näistä ortodoksikirkon eri haaroista löytynee kuitenkin se "alkuperäisin" kristinuskon "maku".

Morgoth kirjoitti:
Miten rappio ilmenee koko universumissa (ei maanpäällisissä asioissa, kuolema, sairaudet yms)?
En löytänyt tästä hyvää kuvausta muuta kuin sen, että kuu, aurinko, valo, jne. näyttivät ehkä aika toisenlaisilta ja olivat toisenlaisia olemukseltaan ennen lankeemusta. Mitä tarkalleen, sitä ei meille kai ole paljastettu. Ja yleisessä ylösnousemuksessa muuttuu sitten kaiken luonne "hengelliseksi, ei-materiaaliseksi" (siis sekä ihmisten että universumin kaikkien osien).

Morgoth kirjoitti:
Pidätkö todennäköisempänä vaihtoehtona "maailma on 6000 vuotta vanha" kuin evoluutioteoriaa mukaileva näkemystä?
En osaa laittaa todennäköisyyksiä näihin. Uskon, että luomisteoria ja "lopullinen" tieteellinen teoria ovat jollakin lailla loppujen lopuksi yhteensovitettavissa, mutta tarkalleen miten, sitä en tiedä.

Kiitos asiallisesta keskustelusta!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Uskokaa toki, mihin tahdotte. Se kun ei taida olla minulta pois.


Itse asiassa on, jumalanpalvomisen kustannukset on suomessa osittain jaettu koko kansan maksettaviksi, mikä on tietenkin typerää.

Itse muotoilisin tämän näin: Uskokaa toki mihin tahdotte, kunhan teette sen omilla rahoillanne ja ette yritä lapsia käännyttää uskoonne.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kai voi väittää, mutta jos suuntaus on perustettu vaikkapa viimeisten satojen vuosien aikana, niin miten voi väittää sen olevan se alkuperäinen ja aito ja muuttumaton kristinusko joka on opetuslapsien ja apostolien ajalta peräisin?

No tätähän ei toki voi väittää ortodoksikristitytkään.
Ensimmäinen asia. Kirkko. Mitään kirkkoja ei ole alkukristillisyydessä, vaan seurakuntia(ekklesia / ecclesia = seurakunta). Täysin eri asia.
Pappikastikin on keksitty Raamatun ulkopuolelta ja on ei kristillinen.
Lapsikaste on ei kristillinen jälkikirkollinen perinne (Raamatussa kaste annetaan tietoisen valinnan tehneelle ihmiselle), samoin jumalkuvien palvonta (ikonit) on pakanakulteista otettu tapa jne. jne.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En löytänyt tästä hyvää kuvausta muuta kuin sen, että kuu, aurinko, valo, jne. näyttivät ehkä aika toisenlaisilta ja olivat toisenlaisia olemukseltaan ennen lankeemusta.

Nyt pitäisi sitten tietää koska lankeemus tapahtui. Raamatun ajalla tavarankappaleet Eivät ole olleet erilasia, sillä Babylonialaisella on astronomisia tietoja Raamatun ajanlaskun syntiinlankeemuksen ajoilta.

JA tämähän on siis helppoa myös todeta nykypäivänä, kuten jokainen vähäkään astronomiaan ja kosmologiaan tutustunut tietää Taivaankappaleissa Maa, kuu, Aurinko ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia 4 miljaardiin vuoteen.
 

Morgoth

Jäsen
En löytänyt tästä hyvää kuvausta muuta kuin sen, että kuu, aurinko, valo, jne. näyttivät ehkä aika toisenlaisilta ja olivat toisenlaisia olemukseltaan ennen lankeemusta.

Oletko työsi (olithan tähtitieteilijä?) puolesta nähnyt jotakin viitteitä tälläisestä? Esim. tähdethän ovat aina olleet vety-helium palloja joilla on oma elinkaarensa, eikö? "Näyttivät" on taas jollakin tavalla myös todella ihmiskeskeinen lähetystapa. Meidän silmämme on rakentunut näkemään tietyt valon aallonpituudet, mutta voiko sitä sanoa että se on jokin "absoluuttinen kuva" maailmankaikkeudesta? En sinusta tiedä, mutta eikö sinua häiritse ollenkaan, että nämä kaikki selitykset ovat kamalan ihmiskeskeisiä ja jollakin tavalla todella "paikallisia" selityksiä sekä jollakin tavalla jopa vähän ennalta arvattavissa?

Ja yleisessä ylösnousemuksessa muuttuu sitten kaiken luonne "hengelliseksi, ei-materiaaliseksi" (siis sekä ihmisten että universumin kaikkien osien).

Eikö tämän hetken kvanttifysiikan tietämyksen perusteella vaikuta melko hämärältä mitä aine tai materia ylipäätään on tai jo pelkkä Einsteinin energia=massa havainto?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kai voi väittää, mutta jos suuntaus on perustettu vaikkapa viimeisten satojen vuosien aikana, niin miten voi väittää sen olevan se alkuperäinen ja aito ja muuttumaton kristinusko joka on opetuslapsien ja apostolien ajalta peräisin?

Voi kuule, se on aivan yhtä helppoa kuin ortodoksienkin pseudohistorialliset kertomukset. Eihän "oikea henki ja usko" ole mikään nimen alla kulkeva kirkko vaan Pyhän Hengen kirkastama muuttumaton usko, jota kaikki eri kristilliset suuntaukset väittävät edustavansa. On mielenkiintoista, että tämä menee läpi aivan fiksuillekin ihmisille.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
No tätähän ei toki voi väittää ortodoksikristitytkään.
Ensimmäinen asia. Kirkko. Mitään kirkkoja ei ole alkukristillisyydessä, vaan seurakuntia(ekklesia / ecclesia = seurakunta). Täysin eri asia.
Mielestäni tuo on vähän tulkintakysymys, että kuinka erilaisia nuo alkuaikojen kristilliset yhteisöt olivat olemukseltaan verrattuna siihen, mitä nykyisin kutsumme siis "kirkoksi". Voitaisiinko sanoa, että nuo alkuseurakunnat ikäänkuin kasvoivat kirkoksi? Aluksihan niitä perustettiin sinne sun tänne tuolla Välimeren alueella, mutta tuntuuhan se aika luonnoliselta, että jossain vaiheessa samoihin asioihin uskovat järjestäytyivät paremmin ja syntyi "kirkko". Mikä kristinuskokunta mielestäsi on lähinnä noita alkuaikojen kristillisiä perinteitä ja uskomuksia?

Tarinankertoja kirjoitti:
Pappikastikin on keksitty Raamatun ulkopuolelta ja on ei kristillinen.
Taas mielestäni vähän tulkintakysymys. Tarkkaan ottaen, Raamatussa ei taideta puhua "papeista", mutta luet taas Raamattua sanasta sanaan oman ymmärtämyksesi mukaan, vaikuttaisi. Olihan noilla alkuseurakunnilla kai johtajansa, jotka sittemmin kaiketi nimitettiin "papeiksi" ja "piispoiksi" jne., vaikkei Raamatussa moisia nimiä mainittaisikaan.

Tarinankertoja kirjoitti:
Lapsikaste on ei kristillinen jälkikirkollinen perinne (Raamatussa kaste annetaan tietoisen valinnan tehneelle ihmiselle), samoin jumalkuvien palvonta (ikonit) on pakanakulteista otettu tapa jne. jne.
Tuo on yleinen harhaluulo, että ikoneita palvotaan. Niitä ei palvota, ainoastaan Jumalaa palvotaan. Ikonien kuvaamille henkilöille osoitetaan kunnioitusta, ei itse ikoneille, joka on siis usein vain pala puuta tai mitä onkin. Ikonit ovat ikäänkuin "ikkunoita Taivaaseen", ja näiden ikkunoiden takaa näkyviä henkilöitä kunnioitetaan, ja heidän rukouksiaan pyydetään meidän puolestamme. Mutta heitä ei palvota millään tavalla.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Nyt pitäisi sitten tietää koska lankeemus tapahtui. Raamatun ajalla tavarankappaleet Eivät ole olleet erilasia, sillä Babylonialaisella on astronomisia tietoja Raamatun ajanlaskun syntiinlankeemuksen ajoilta.
No jos oletamme että syntiinlankeemus on totta, niin ei voi olla babylonialaisilla tietoja sitä edeltävästä ajasta, koska silloin oli vain kaksi ihmistä, ja tietääkseni he eivät olleet tähtitieteilijöitä (tosin en tiedä kaikkea heistä, mutta tuo mahdollisuus kuulostaisi todella pieneltä). Tarkkaa vuotta syntiinlankeemukselle ei kai ole tiedossa, vaikka erilaiset laskelmat näyttäisivät tuottavan yleensä noin 6000-8000 vuotta sitten ajoitusta.

Tarinankertoja kirjoitti:
JA tämähän on siis helppoa myös todeta nykypäivänä, kuten jokainen vähäkään astronomiaan ja kosmologiaan tutustunut tietää Taivaankappaleissa Maa, kuu, Aurinko ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia 4 miljaardiin vuoteen.
Luulisin olevani suhtkoht hyvin perillä noista tämän hetken tähtitieteen ja osin kosmologian parhaista tiedoista. Tämän ongelman selittämiseksi on kehitetty mm. teorioita, joiden mukaan aika kulki paljon nopeammin maapallon ulkopuolella kuin maapallolla. En ole ko. teorioiden asiantuntija, mutta ymmärtämykseni on, että tieteelliset asiantuntijat ovat hyvin epäileviä tällaisia teorioita kohtaan. Otin sen nyt vain esille todetakseni, että emme välttämättä tiedä kaikkea maailmankaikkeuden ja maapallon kehityksestäkään, joten toteamus että "taivaankappaleet ovat yli 4 miljardia vuotta vanhoja" ei välttämättä ole ristiriidassa muutamia tuhansia vuosia sitten tapahtuneen luomisen kanssa. En väitä, että osaisin osoittaa miten nuo kaksi olisivat sopusoinnussa, väitän vain, että emme tiedä varmaksi, vaikka tällä hetkellä ja jo joitakin vuosisatoja onkin näyttänyt, että nuo kaksi (luomiskertomus ja tieteellinen teoria) eivät ole yhteensovitettavissa.

Morgoth kirjoitti:
Oletko työsi (olithan tähtitieteilijä?) puolesta nähnyt jotakin viitteitä tälläisestä?
En ole enkä olisi voinutkaan, koska koko maailmankaikkeuden olemus muuttui niin ratkaisevasti lankeemuksessa, että sitä edeltävää aikaa ei voida mitenkään tieteellisillä kokeilla testata. Ainoa "tieto" siitä ovat Jumalan paljastamat asiat Pyhille Isille (ja Äideille). Näin siis tuo patristinen ortodoksiteoria väittää.

Morgoth kirjoitti:
En sinusta tiedä, mutta eikö sinua häiritse ollenkaan, että nämä kaikki selitykset ovat kamalan ihmiskeskeisiä...
Tuo ihmiskeskisyys selitetään tuossa patristisessa luomisteoriassa juuri sillä, että koko maailma luotiin juuri ihmistä varten, eli ihminen luotiin tosiaan luomakunnan kruunuksi ja herraksi. Jos tuollainen ei sinua miellytä, ei voi mitään. Noin nuo "isot herrat" vaan teoriassaan väittävät.

Morgoth kirjoitti:
Eikö tämän hetken kvanttifysiikan tietämyksen perusteella vaikuta melko hämärältä mitä aine tai materia ylipäätään on tai jo pelkkä Einsteinin energia=massa havainto?
Todellakin tältä vaikuttaisi, että emme ymmärrä edes aineen tai materian todellista olemusta kovin hyvin. Tämän voi kai nähdä joko Jumalan olemassaoloa jopa puoltavana asiana tai sitten päinvastoin? Vai mihin pyrit tuolla väittämällä?

olkikuukkeli kirjoitti:
Voi kuule, se on aivan yhtä helppoa kuin ortodoksienkin pseudohistorialliset kertomukset. Eihän "oikea henki ja usko" ole mikään nimen alla kulkeva kirkko vaan Pyhän Hengen kirkastama muuttumaton usko, jota kaikki eri kristilliset suuntaukset väittävät edustavansa.
Voihan aina moista väittää kuka vaan, mutta kuinka se voi olla muuttumaton Kristuksen ajoista saakka, joka kai aika yleisesti hyväksytään olleen noin 2000 vuotta sitten, jos kerran joku on keksinyt kirkkonsa uskon vaikka tällä vuosisadalla? Missä se oikea muuttumaton usko luurasi nuo 1900+ vuotta? Ja onko sinulla faktaa siitä, että ortodoksikirkon historia on jotenkin pseudohistoriallinen? Eikö aika yleisesti esimerkiksi tunnusteta, että esim. katolinen kirkko syntyi tai ainakin epävirallisesti erityi omille teilleen 1054 (vaikka sitä ennen oli jo ajautunut eri suuntaan)? Mikä oli se osa kirkkoa, joka ei mennyt Paavin mukana silloin? Eikö se ollut lähinnä tuo, mitä nykyisin kutsutaan ortodokseiksi? Vai oliko se jotain muuta? Olisi mielenkiintoista kuulla, jos tuo kristillisen kirkon historia onkin minulla mennyt ihan väärin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuo ihmiskeskisyys selitetään tuossa patristisessa luomisteoriassa juuri sillä, että koko maailma luotiin juuri ihmistä varten, eli ihminen luotiin tosiaan luomakunnan kruunuksi ja herraksi. Jos tuollainen ei sinua miellytä, ei voi mitään. Noin nuo "isot herrat" vaan teoriassaan väittävät.

Oletko koskaan miettinyt asiaa siltä kantilta, että kenties nämä "isot herrat" teoriassaan väittävät asian olevan siten kuten väittävät sen olevan, koska se on ainoa keino, jolla he voivat säilyttää oman asemansa, että jos he tunnustaisivat ettei todellisuus vastaa Raamatun sanomaa tarkoittaisi sitä, että samalla he kierrellen toteaisivat "Raamatun olevan sepitettä". He varmasti uskovat jumalaansa, mutta uskovatko he sen tautta, että usko tuo heille myös valtaa ja valta tarpeiden tyydytystä. Oletko miettinyt, että ovatko he vilpittömin mielin liikenteessä ja tarkastellut heidän sanomisia "ulkopuolisena"?

vlad.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
He varmasti uskovat jumalaansa, mutta uskovatko he sen tautta, että usko tuo heille myös valtaa ja valta tarpeiden tyydytystä. Oletko miettinyt, että ovatko he vilpittömin mielin liikenteessä ja tarkastellut heidän sanomisia "ulkopuolisena"?
Pahoitteluni, tuo "isot herrat" oli ehkä hieman harhaanjohtava, ajattelin, että ketjua lukevat sen oivaltaisivat heti, mutta ei kai niin ole välttämättä. "Isoilla herroilla" tarkoitin siis näitä pyhiä isiä, jotka usein olivat erämaassa eläviä köyhistä köyhimpiä askeetteja, joita valta ei voisi vähemmän kiinnostaa. On siellä tosin joukossa sitten niitä piispojakin, mutta jos heidän sanomansa on yhtenevä, niin ei kai voi väittää, että he sen sanoivat vallan pönköttämiseksi, koska osalla heistä ei minkäänlaista valtaa ollut eikä mitään mielenkiintoa sitä kohtaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Luulisin olevani suhtkoht hyvin perillä noista tämän hetken tähtitieteen ja osin kosmologian parhaista tiedoista. Tämän ongelman selittämiseksi on kehitetty mm. teorioita, joiden mukaan aika kulki paljon nopeammin maapallon ulkopuolella kuin maapallolla. En ole ko. teorioiden asiantuntija, mutta ymmärtämykseni on, että tieteelliset asiantuntijat ovat hyvin epäileviä tällaisia teorioita kohtaan. Otin sen nyt vain esille todetakseni, että emme välttämättä tiedä kaikkea maailmankaikkeuden ja maapallon kehityksestäkään, joten toteamus että "taivaankappaleet ovat yli 4 miljardia vuotta vanhoja" ei välttämättä ole ristiriidassa muutamia tuhansia vuosia sitten tapahtuneen luomisen kanssa.

En ole ollenkaan asiantuntija, mutta olen ollut siinä uskossa, että tieteellisen teorian pitäisi olla vähän muutakin kuin pelkkä arvaus tai jonkun tahon omaa agendaansa pönkittääkseen tekemä väite. Onko mainitsemasi väite mielestäsi vakavastiotettava teoria?

Sama juttu korpeaa ID-hörhöissäkin. "Evoluutioteoria on pelkkä teoria, tämä on meidän teoriamme" ei oikein argumenttina pure, kun ei ymmärretä mitä eroa on teorialla ja arvauksella.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mielestäni tuo on vähän tulkintakysymys, että kuinka erilaisia nuo alkuaikojen kristilliset yhteisöt olivat olemukseltaan verrattuna siihen, mitä nykyisin kutsumme siis "kirkoksi".

Hyvin erilasia. Ne olivat nimenomaan seurakuntia, lähempänä nykyisiä pienempiä uskonnollisia yhteisöjä, jossa seurakunnassa opetus ja puheoikeus oli kaikilla. Pappeina tosiaan voidaan pitää seurakunnan vanhinta, mutta tällä ei ollut mitään sen kummempaa yhteyttä jumalaan eikä hän ollut ylin auktoriteetti tulkitsemaan jumalan tarkoituksia. Vasta Kirkkoinstituution luominen loi tarpeen hierarkkiselle hallinnolle (instituutio tarttee hallinnon) ja loi näin pappi ja piispakunnan. N on tavallaan koko kristinuskon idean vastaisia kaikessa hierarkkisuudessaan, sillä seurakunnan idea oli kaikkien sama asema.



Tuo on yleinen harhaluulo, että ikoneita palvotaan. Niitä ei palvota, ainoastaan Jumalaa palvotaan
Saivartelua. Kuvia palvotaan, kuten pyhäinjäännöksiä. Molempien parantavaan voimaan uskotaan, eli niistä on jokin suorempi yhteys jumalaan, joka on siis kiristinuskon perusidean vastaista. Kaikilla on tasan yhtä suora yhteys jumalaan ilman mitään kuvia, pyhäinjäännöksiä tai pappeja. Nämä on ihan puhtaasti pakanallisia tapoja jotka on imetty mukaan kansansuosiota kalastelemaan.


No jos oletamme että syntiinlankeemus on totta, niin ei voi olla babylonialaisilla tietoja sitä edeltävästä ajasta, koska silloin oli vain kaksi ihmistä, ja tietääkseni he eivät olleet tähtitieteilijöitä (tosin en tiedä kaikkea heistä, mutta tuo mahdollisuus kuulostaisi todella pieneltä). Tarkkaa vuotta syntiinlankeemukselle ei kai ole tiedossa, vaikka erilaiset laskelmat näyttäisivät tuottavan yleensä noin 6000-8000 vuotta sitten ajoitusta.

No tämähän ei pidä kummassakaan tapauksessa paikkaansa. Ensinnä, syntiinlankeemuksen jälkeen Aatamin ja Eevan jälkeläiset hakivat vaimojaan muualta.. eli siis oli olemassa muitakin ihmisiä kuin Aatami ja Eeva syntiinlankeemuksen hetkellä, joista tarina vaan ei kerro. Ehkäpä juuri Babylonialaisia?

Toisekseen, jos tapahtuma on tapahtunut 6000 – 8000 vuota sitten, niin tiedämme varmuudella etteivät tuona aikana aurinko, maa ja kuu ole olleet poikkeavia millään tavalla.

Koska tarina on keksitty maailmanselityiksesi aikana, jolloin maailma oli vielä litteälevy (vuorelta näkyy joka maan kolkkaan), on siihen sellaisena suhtauduttava, tarinana.

Jos sitä pitää totena, asettaa itsensä aika hankalaan asemaan peruskoulutiedon ja Raamattu-uskon välillä, jota ei voi kukaan selittää muulla kuin valheella itselleen.

Tämän ongelman selittämiseksi on kehitetty mm. teorioita, joiden mukaan aika kulki paljon nopeammin maapallon ulkopuolella kuin maapallolla. En ole ko. teorioiden asiantuntija, mutta ymmärtämykseni on, että tieteelliset asiantuntijat ovat hyvin epäileviä tällaisia teorioita kohtaan.
Tämä on ns. WhiteHoleCosmology, joka on ID porukan ehdottomasti kunnianhimoisin yritys selittää maan ikää. Mutta se selittää maan ikää vain suhteessa muuhun kosmokseen, ei kuitenkaan maan omaan geologiaan tai vaikkapa jäätiköihin.

toisekseen, ei sitä kohtaan olla epäileviä, vaan se on kumottu. Sen ymmärtäminen vaan vaatii aikalailla esim suhteellisuusteorian ymmärtämistä, mutta siis koska valkoiset aukot ovat matemaattisesti mahdollisia suhteellisuusteorian mukaan, niin Valkoisenaukon kosmologiateoria esittää sellaisen olleen maan läheisyydessä, jolloin aika muualla kosmoksessa olisi kulkenut eritahtiin kuin maassa. Noh, tässä on iso ongelma, nimittäin se, että jos valkoisia aukkoja on olemassa, niin niitä on oltava olemassa useampia kuin vain yksi (tämä maan vieressä oleva) joka tarkoittasi, että niitä voitaisiin välillisesti havaita kosmoksesta kuten mustiakin aukkoja. Samoin jos musta-aukko voi hävitä Hawkingin säteilynä, niin miten Valkoinen aukko on hävinnyt tästä meidän vierestä? Teoria siis kaatuu jo omiin perusteluihinsa..

Ja tosiaan sen Raamatunmukaisen ajankäynnin kumoaa siis jo puiden vuosilustot, jäätiköt ja geologia.



Otin sen nyt vain esille todetakseni, että emme välttämättä tiedä kaikkea maailmankaikkeuden ja maapallon kehityksestäkään, joten toteamus että "taivaankappaleet ovat yli 4 miljardia vuotta vanhoja" ei välttämättä ole ristiriidassa muutamia tuhansia vuosia sitten tapahtuneen luomisen kanssa

JOS myöntää maan olevan 4 miljardia vuotta vanha, joutuu myöntämään ihmisen olevan vähintään 250 000 vuotta vanha nykymuotoisena olentona, ja sen että useampia ihmislajeja on asunut planeetalla vielä 10 000 vuotta sitten. Kas kun se geologia määrittää sen ajan. Joten kyllä, ne ovat ristiriidassa keskenään. JOS maa on 4.7 miljardia vuotta vanha, on ihmisapinalaji 2.5 miljoona vuotta vanha ja nykyihminen vähintään 250 000 vuotta vanha.

ainoa keino, että luominen tapahtui 6000 – 8000 vuotta sitten on että maa on saman ikäinen.. jota se ei siis aukottomasti ole.


Ainoa "tieto" siitä ovat Jumalan paljastamat asiat Pyhille Isille (ja Äideille). Näin siis tuo patristinen ortodoksiteoria väittää.

Tämä on kristinuskon perusajatuksen vastainen päätelmä. Jessen opetuksen mukaan KAIKKI ovat yhtä lähellä jumalaa. ei ole mitään tai ketään joka olisi pyhempi kuin toinen. Ihmisen teot ratkaisevat sitten miten Jumala tähän ihmiseen suhtautuu taivasten valtakunnan suhteen. Kellään ei ole erikoisasemaa.

Samoin nämä kirkollisesti korkeassa asemassa olevat ovat rikkaita, jotka perustelevat rikkauksiaan sillä, että ne ovat kirkon ja kuuluvat jumalalle, joka on siis itsepetosta jumalan silmien edessä. Sillä se rikas ja kameli ja neulansilmä.



Tuo ihmiskeskisyys selitetään tuossa patristisessa luomisteoriassa juuri sillä, että koko maailma luotiin juuri ihmistä varten, eli ihminen luotiin tosiaan luomakunnan kruunuksi ja herraksi. Jos tuollainen ei sinua miellytä, ei voi mitään. Noin nuo "isot herrat" vaan teoriassaan väittävät.

Ei ole kyse siitä mikä minua miellytä tai ei. Ihminen on todistettavasti, ihan aukottomasti ja kaikkien ymmärrettävästi, elinlaji, joka on kehittynyt ihan samojen lainalaisuuksien pohjalta kuin koko muukin elämä tällä pallolla. Siinä ei mun mielipiteet paljoa auta.

Kutsumalla Uskonnollista näkemystä ”teoriaksi” pyrkii ID poppoo hämärtämään raja-aitaa puhelukielessä todellisten teorioiden, toisasioiden ja uskomusten välillä.

Esim Evoluutiosta puhutaan kokoajan teoriana, jota se ei ole. Evoluutio on luonnossa havaittava tosiasia. Sen perustella Darin kehitti teorian luonnonvalinnasta. Darwin ei keksinyt evoluutiota, sillä se oli olemassa kuten on olemassa painovoima. Ja kuten painovoimaa, oli evoluutiotakin ihminen hyödyntänyt tuhansia vuosia jalostaessaan esim eläimiä tai tutkaillessaan lapsensa silmien ja hiusten väriä.
 

Morgoth

Jäsen
Tämän ongelman selittämiseksi on kehitetty mm. teorioita, joiden mukaan aika kulki paljon nopeammin maapallon ulkopuolella kuin maapallolla.

Vaikka olikin tarinankertojalle, niin eikö suhteellisuusteorian mukaan ja aikakin ole täysin suhteellinen käsite. Aika taitaa kulkea eri nopeudulla minusta kuin vaikka kerrostalon alemmassa kerroksessa asuvasta. Toki menee hiustenlkomiseksi. Tuo teoriasi tosin taitaa olla jotakin aivan muuta. Joku ihmeellinen yritys yhdistää 13 miljardia vuotta ja 6000 vuotta?

En ole enkä olisi voinutkaan, koska koko maailmankaikkeuden olemus muuttui niin ratkaisevasti lankeemuksessa, että sitä edeltävää aikaa ei voida mitenkään tieteellisillä kokeilla testata. Ainoa "tieto" siitä ovat Jumalan paljastamat asiat Pyhille Isille (ja Äideille). Näin siis tuo patristinen ortodoksiteoria väittää.

Jos miellät maailmankaikkeuden vanhemmaksi kuin 6000-8000 vuotta mutta syntilankemuksen (joka siis sisältää jonkinlaisen täydellisen muutoksessa kaikessa) tapahtuneen tuolloin niin en ymmärrä miten voit uskoa molempiin samanaikaisesti?

Tuo ihmiskeskisyys selitetään tuossa patristisessa luomisteoriassa juuri sillä, että koko maailma luotiin juuri ihmistä varten, eli ihminen luotiin tosiaan luomakunnan kruunuksi ja herraksi. Jos tuollainen ei sinua miellytä, ei voi mitään. Noin nuo "isot herrat" vaan teoriassaan väittävät.

Miksi se ei mielyttäisi? Olisihan se hienoa tuntea itsensä kuninkaaksi ja ylivertaiseksi ja että kaikki olisi luotu meitä varten. Kuka ihminen ei tuosta ajatuksesta pitäisi? En vain näe mihin tuo "teoria" perustuu ja ylipäätään miten se ilmenee käytännössä.

Teorioita, väitteitä, ilmestyksiä yms. voi heitellä ilmoihin loputtomasti, varsinkin sellaisia jotka jäävät pelkän uskon varaan. Millainen painoarvo tuollaisille sitten pitäisi antaa.

Todellakin tältä vaikuttaisi, että emme ymmärrä edes aineen tai materian todellista olemusta kovin hyvin. Tämän voi kai nähdä joko Jumalan olemassaoloa jopa puoltavana asiana tai sitten päinvastoin? Vai mihin pyrit tuolla väittämällä?

En ymmärrä eikä kukaan kai pysty "henkisestä maailmasta" sanomaan ilmeisesti ikinä mitään kuin "se on täysin erilaista kuin tämä emmekä pysty ymmärtämään". Tarvitseeko mennä henkiseen maailmaa, koska ilmeisesti tämä meidän arkipäiväinen aine on jo luultua omituisempaa. Lisäksi jos sekin edustaa vain noin 5 % kaikesta aineesta. Fyysinen ja henkinen maailma on myös käsitys sieltä jostakin luomiskertomuksen ajoilta ja ylipäätään tämä ruumis ja sielu ajattelu. Jotenkin ollaan jumiuduttun esi-isiemme ensimmäisiin alkeellisen pohdiskeluihin tuhansien vuosien takaa.
 
Viimeksi muokattu:

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saivartelua. Kuvia palvotaan, kuten pyhäinjäännöksiä. Molempien parantavaan voimaan uskotaan, eli niistä on jokin suorempi yhteys jumalaan, joka on siis kiristinuskon perusidean vastaista. Kaikilla on tasan yhtä suora yhteys jumalaan ilman mitään kuvia, pyhäinjäännöksiä tai pappeja. Nämä on ihan puhtaasti pakanallisia tapoja jotka on imetty mukaan kansansuosiota kalastelemaan.

Tämä on aika mielenkiintoinen havainto noin ylipäätään kristinuskosta, tuosta "monoteistisesta" uskosta. Reaalisestihan kyseessä näyttäisi olevan monin tavoin polyteistinen uskonto. Varsinkin näiden hihhulikirkkojen (mitenkään kehumatta kotoista luterilaista kirkkoa) kuten katolilaisuuden, ortodoksisuuden ja muiden jäsenistä varsin suuri prosentti rukoilee ja palvoo neitsyt mariaa, enkeleitä, paavia, ikoneita ja ties mitä siinä missä itse jeesusta, iskää ja pyhää henkeä tai jotain näiden kombinaatiota. Käytännön tasolla on hankala nähdä miten tämmöinen eroaa sinällään esimerkiksi muinaisten kreikkalaisten sekoilusta, jossa myös näillä eri palvonnan kohteilla oli myös tarkasti tunnettuja perhesiteitä. Ja onhan sitten olemassa nämä saatananpalvojat ja vastaavat.

Wikipedian suomenkielisessä artikkelissa on aivan mahtava kohta:

"Kristinuskon alettua vahvistaa otettaan Suomesta käsitykset Neitsyt Mariasta nivoutuivat pakanallisiin käsityksiin. Mariasta kerrottiin paljon paikallisia tarinoita, joissa ympäristö, henkilöt ja tavat olivat suomalaisia. Hänen usein käsitettiin eläneen joskus lähistöllä. Kalevalassakin Marjatta on paimentyttö, joka tulee raskaaksi puolukasta, synnyttää saunassa, ja rukoilee Ukko ylijumalaa synnytystuskissaan. Lopulta hän synnyttää pojan, jolle annetaan nimeksi Kaukomieli tai Kaukamoinen, ja joka perii kaiken vallan tai kaiken rahan Karjalassa tai Kainuussa"

Tietysti näitä kaikkia juttuja on kovasti ja tunnollisesti selitelty jälkeenpäin. Perstuntuma on kuitenkin, että esimerkiksi monilla hindulaisuuden lahkoilla olisi vähintään yhtä hyvät perusteet väittää omaa uskontoaan monoteistiseksi.

Puhumattakaan sitten tästä pojan, isän ja hengen varsin hämärästä suhteesta. Miksi jeesus rukoili ja puhui taivaalliselle isälleen eläessään? Ja millä tapaa tämä eroaa reaalisesti näistä "vishnu", "thor", "ra", "zeus", "ukko-ylijumala" ym. kuvioista?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Reaalisestihan kyseessä näyttäisi olevan monin tavoin polyteistinen uskonto.

Lisää huoletta jonon jatkeeksi vielä rusinapullakristityt jotka poimivat ilmoituksesta ja opista itselleen mieluisat kohdat ja nimittävät lopputulosepäsikiötään sitten "henkilökohtaiseksi uskokseen". Luterilaisetkin kumasrtavat keskenään ihan eri oppeja, minkä toteamiseen riittää muutama vierailu Kotimaa24.fi -sivustolla. Voi sitä oikeassaolemisen määrää!
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Voihan aina moista väittää kuka vaan, mutta kuinka se voi olla muuttumaton Kristuksen ajoista saakka, joka kai aika yleisesti hyväksytään olleen noin 2000 vuotta sitten, jos kerran joku on keksinyt kirkkonsa uskon vaikka tällä vuosisadalla? Missä se oikea muuttumaton usko luurasi nuo 1900+ vuotta?

No esimerkiksi vanhoillilestadiolaisuus jäljittää "oikeaa henkeä" taaksepäin siten, että katsotaan samankaltaisina näyttäytyviä tapoja uskoa historiassa ja mielivaltaisesti päätetään, ketkä olivat "oikeasti uskovaisia". Esimerkiksi Luther oli oikea uskovainen 1500-luvulla, vaikka lestadiolaisuus liikkeenä on muodostunut vasta 1800-luvulla. Oikea usko ei siihen asti "luurannut" missään, vaan ilmeni erilaisissa muissa yhteisöissä...

Ja onko sinulla faktaa siitä, että ortodoksikirkon historia on jotenkin pseudohistoriallinen?

Siis pseudohistoriallinen nimenomaan siinä mielessä, että se olisi muka säilyttänyt alkuperäisen kristinuskon sellaisenaan. Oikeasti ortodoksinen tapa uskoa poikkeaa monella tavoin 2000 vuoden takaisesta tavasta uskoa, mutta tällainen "hengen yheyden" luominen menneisyyden uskovaisiin on yksinkertaisesti välttämätöntä näennäisen uskottavuuden luomiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös