Palstalegenda
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ukraina, Eveliina Määttänen
Niin on, ja Jatkoajan sääntöpykälän 16 § mukaan, useamman kuin yhden nimimerkin pitäminen samanaikaisesti on rangaistavaa.Eikös se ole sama jamppa vähän eri nimellä
Niin on, ja Jatkoajan sääntöpykälän 16 § mukaan, useamman kuin yhden nimimerkin pitäminen samanaikaisesti on rangaistavaa.Eikös se ole sama jamppa vähän eri nimellä
Kyseessä on siis Esko Valtaojan ja Juha Pihkalan noin vuodemittaisen kirjeenvaihtoon perustuva kirja "Nurkkaan ajettu Jumala?".
näin ymmärrys siitä, että ateisimi perustuu sekin uskoon ja yksilön vakaumukseen, leviää.
Ateistit ovat rakentamassa temppeliä Lontooseen. Rahoituksesta jo puolet on kasassa (Linkki uutiseen).
Jostain syystä teisteillä on kova tarve uskoa siihen, että ateismikin olisi uskonvarainen asia. Kertoo paljon teisteistä ja heidän omasta epävarmuudestaan uskonsa edessä
Tiede kun ottaa kantaa vain asioihin, joista se voi saada tietoa.
Ei se nyt ihan noin ole, kuten jokainen tutkija tietää. Voimme havaita vain sellaista, minkä aistimme tai havaintovälineemme havaitsevat. Esim. kivikauden ihminen ei pystynyt päättelemään maapallon pyöreyttä saatikka mittaamaan valon nopeutta. Tiedon saatimme on aina rajoittunutta. Siksi jokaisen tutkimuksen ensimmäisiä asioita on pohtia onko tutkittavasta asiasta mahdollista saada tietoa. Jumalan olemassaolosta ei nykytiede lähde vääntämään, ei sellaista kukaan puolivakavakaan tieteenharjoittaja ole keskiajan jälkeen yrittänyt.Ja kaikesta vois teoriassa saada tietoa..
Ok, olet ehkä kuullut tarinan hukkuvasta miehestä ja Jumalasta. Siinä naapuri tulee sanomaan miehelle, että lähde mukaamme muuten nouseva vesi hukuttaa sinut. Mies ei lähde, koska uskoo Jumalan pelastavan hänet. Vesi nousee nopeasti, jolloin jo veden saartamaa taloa lähestyy vene. Hukkuva mies sanoo, ettei halua kyytiin, koska Jumala pelastaa hänet. Veden edelleen noustua hänen on kiivettävä katolle. Silloin häntä yritetään pelastaa helikopterista käsin. Mies kieltäytyy sanoen Jumalan pelastavan hänet. Helikopteri lähtee, vesi nousee, mies hukkuu. Tavatessaan Jumalan mies on vihainen tivaten miksi Jumala ei pelastanut häntä, vaikka hän on uskossaan horjumaton hurskas mies. Jumala vastaa: "Lähetin naapurin, veneen ja helikopterin, mitä vielä odotit?"JOS on olemassa yliluonnollista JA se voi vaikuttaa luonnolliseen, sen vaikutus on havaittavissa (tätä yksinkertaista totuutta vastaan tällä jota ateisti esittää mitä epäloogisempia vastaväitteitä). JOS se ei voi vaikuttaa luonnolliseen, sen vaikutus on sama kuin sitä ei olisi lainkaan olemassa. Eli sitä ei tällöin ole olemassa tässä maailmankaikkeudessa.
Ateisti ei tiedä kaikkea ja myöntää ”en tiedä”. Agnostikko ei kykene sanomaan ”en tiedä”
Anteeksi vain, mutta tässä ei ole päätä eikä häntää. Asia kun on juuri päinvastoin. Ateisti nimenomaan väittää, ettei jumalaa ole olemassa. Agnostikko taas sanoo, ettei tiedä.
Jokainen tietämäni ateisti on myös agnostikko sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta kaikki agnostikot eivät ole ateisteja. On tyypillistä, että itsensä agnostikoksi mieltävät eivät oikeastaan ymmärrä näiden käsitteiden päälle. Ateismi onkin terminä niin monimerkityksellinen, että itseään ateistiksi sanova joutuu käytännössä aina selittämään kysyvälle maailmankuvaansa.
Puhtaan ontologisen määritelmän mukaisesti ateistit eivät voi olla agnostikkoja, koska väitelause "jumalaa ei ole olemassa", ei sisällä muita mahdollisuuksia.
Täytyy kyllä sanoa, etten itsekään tiedä olenko ateisti vai agnostikko. Voisiko joku selventää. Tiedän, että jumalaa ei tarvita mihinkään ja tiede selvittää maailmankuvan ihan riittävän hyvin minulle. Ymmärrän myös hyvin sen miksi uskontoja on olemassa ja niiden olemassaolo on tavallaan luonnollista sekä ihmisten uteliaisuuden ja toisaalta vallanhimon ollessa tavallisia piirteitä ihmisissä. Selittyvät toki molemmat evoluutiolla. Toki en voi todistaa, ettei jumalaa ole, mutta en kyllä pysty todistamaan Russelin teekannuakaan.
Olenko siis ateisti vai mikä?
En nyt lähde asiasta johopäätöksiä esittämään. Mielenkiintoista joka tapauksessa. Kumpikin kanta toki saa tästä lisää vettä myllyynsä. Toiset tulevat väittämään, että Jumala on tarkoituksella tehnyt ihmisen mielestä/aivoista sellaisen, että se helposti omaksuu yliluonnollisen maailmanselityksen. Toiset taas tulevat väittämään, että evoluution kuluessa yliluonnolliseen uskominen on ollut ryhmätoiminnalle eduksi ja on siksi vallitseva ominaisuus. Totuutta toivovat jäävät edelleen ihmettelemään.
Ja väite, että ateistit eivät pitäisi ihmisten taipumusta uskoa yliluonnollisiin selityksiin sisäsyntyisenä tai luonnollisena ominaisuutena on silkkaa höpöhöpöä. Dawkins itse ja monet muut ovat esittäneet teorioita siitä, miten ihmisen evoluutio on on johtanut uskonnolliseen taipumukseen.
Itse en ole sen vertaa perehtynyt ateisimiin
Tieteellinen ateismihän on sitäpaitsi ajatusrakennelmana yhtä mahdoton kuin tieteellinen uskontokin, joten sinällään reaktio mm. Dawkinsiä vastaan ei yllätä.
Joo, nimenomaan vähän. Ja enemmän yleisemmällä tasolla, kuin tietyn kirjoittajan juttuihin perehtymällä. Ateismin perustelut eivät itseäni vakuuta sen paremmin kuin teisiminkään.Luulisi agnostikon nyt vähän perehtyneen asiaan?
Joskus myös hiukan ihmetyttää, miksi lasten uskonnonvapaus ei ole niin tärkeää kuin aikuisten. Seurakuntien työntekijät kulkevat päiväkodeissa juttelemassa lapsille uskonasioista, mutta jos vastaavaa alettaisiin harrastaa työpaikoilla, nousisi asiasta melkoinen äläkkä. Mielenkiintoista olisi myös nähdä mitä tapahtuisi, jos jotain muuta ideologiaa kuin kristinuskoa alettaisiin tuputtaa lapsille julkisen vallan omistamissa laitoksissa.
Ei yllätä ei, eikös se Raamattukin enemmän tai vähemmän suorasti ennusta samaan tapaan? Esim. Matteus 10:22 "Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.""Usko Jumalaan vähenee jatkuvasti"
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2012/04/tutkimus_usko_jumalaan_vahenee_jatkuvasti_3418639.html
Mielestäni ei kovinkaan yllättävä uutinen lopultakaan.