Eikös se juuri tällaista ole?
ei ole.
vaikka voidaan sanoa, että teologia tutkii uskontoja, niin se eroaa uskontotieteestä ainakin kahdella tavalla.
Ensiksi, teologia rajautuu yleensä tutkijoiden omaan uskonnolliseen vakaumukseen, käytännössä kristinuskoon. Eli tutkitaan kristinuskon perusteita, kuten sen historiaa, sisältöä ja ilmenemismuotoja. Uskontotieteen tutkimuskohteena ovat puolestaan kaikki maailman uskontoperinteet.
Toiseksi, teologia ei ”vertaile” uskontoja kun taas uskontotieteessä vertaillaan.
Mulla ei ole ainakaan mitään pelkoa oman uskontokunnan heikkenemisestä.
sittenhän sulla ei ole mitään syytä yrittää keksiä pseudoperusteluita teologisen tiedekunnan olemassa olon jatkamisessa, vaan se voidaan muuttaa uskontotieteelliseksi tiedekunnaksi. Samoin ei tarvinne yrittää perustella valtion ja kirkon erottamista, esim veronkannon lopettamista kirkon puolesta mitenkään.. näillehän EI ole faktisia perusteita, ainoastaan evlut kirkkokunnan asema. Asemaa perustellaan sen asemalla, eli kehäpäätelmällä.
Jos ei pelkää evlut kirkon vallan puolesta, ei ole mitään syytä puolustaa sen valtioetuoikeuksia.
Toiseksi, teet käsittämättömiä ja vähän loukkaaviakin yleistyksiä uskon ja evankeliumin riittävyydestä. Sulla tuskin on tarpeeksi kattavaa näkemystä siitä, mihin eri ihmiset kokevat armon ja evankeliumin riittävän.
Jos joku ihminen kokee ne riittäviksi, hänellä ei ole tarvetta puolustaa uskon institutionaalisen hallintorakenteen eritysasemaa. Jos taas pelkää että ne eivät riitä pitämään omaa uskontokuntaa vahvana, niin totta kai ripustautuu olemassa olevaan jo hankittuun valtaan.
JOS armo ja evankeliumi riittää, ei kirkon etuoikeuksilla pitäsi olla mitään merkitystä, koska kirkkokunta kasvaa sanomallaan automaattisesti. Jos siihen ei usko, niin sitten tietyt pitää kiinni ”saavutetuista eduista”
ja tarkoitus ei ole olla loukkaava, vain kertoa oma näkemys. en ymmärrä tämän näkemyksen loukkaamisaspektia, joten en osaa sitä siinä muulla tavalla muotoillakaan. Tarkoituksellista se ei ole.