Olen tosissani jos ja kun käytetään perusteena sitä, että ei voida todistaa kumpaankaan suuntaan. Toki Kristinuskossa on olemassa näitä historiallisia viittauksia esimerkiksi Jeesukseen (ja pliis ei keskustella enää niiistä viittauksista) ja se on yksi eroavaisuus. Menninkäisistä ym. edellä mainituistakin on kirjoitettu paljon, mutta aika harva niitä väittää olevan olemassa. Enkeleitä tietysti väittää, mutta siinä on taas taustalla usko.
Entäs jos kirjoitan (ja väitän) tällaisia olevan olemassa? Etkö vaadi minulta mitään sen kummempaa perustelua asialle?
Saatanhan olla oikeassa? Jos kahdella henkilöllä on erilainen tuntemus todellisuuden luonteesta (toisella perinteinen kristillinen selitys ja toisella taas menninkäistaruun perustuva), niin ei ole mitenkään mielekästä siis lähteä vertailemaan näitä? Minkä takia ei? Miksi taas sitten muissa asioissa (esim. juuri tosiasiaväitteissä) tämä "tuntemus" ei kelpaa argumentiksi? Siis huolimatta siitä, että
absoluuttista totuutta emme voi saada
mistään.
Siltikään et sinä etkä minä pysty todistamaan, ettei niitä ole olemassa eli ihan yhtä pätevä argumentti tuo on eikä siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä. Jokainen sitten päättää itse, että käyttääkö tuota argumenttia vai ei ja minkä painoarvon sille antaa.
"Todistaminen" riippuu hyvin paljon siitä, minkä kriteerin
hyväksymiselle asetamme. Luonnontieteissä (ja myös muissakin tieteissä) se lähinnä perustuu sille, että kuinka paljon testi vastaa hypoteesia, ja mikä on tämän toistettavuus. Eli puhumme siis
todennäköisyydestä. Tämä liittyy juuri tuohon, mihin olkikuukkeli viittasi omassa lainauksessansa. Mikä on siis todennäköisyys "satuolentojen" olemassaololle? Miten sen määrittelemme? Jos vastaat "tunne", niin tämä ei
periaatteellisesti eroa siitä kuin, että falsifioisimme jonkun tieteellisen paradigman vain "tuntemisella", koska on
mahdollista, että tämä paradigma on väärä. Oikeastaan se on jopa todennäköistä. Pointti tässä kaikessa sekavuudessan on se, että uskomalla jumalaan (tai muihin vastaaviin "satuolentoihin" hyppäämme soveltamaan täysin eri standardeja. Tämä on sitä älyllistä epärehellisyyttä.
En näe kuitenkaan mahdolliseksi, että "tällaiset olennot alkavat antamaan totuuksiksi tarkoitettuja käskyjä", mutta en toki voi todistaa sitä vääräksikään ajatukseksi. Olen siis tässä kysymyksessä agnostikko, mutta jään ihan mielenkiinnosta odottelemaan menninkäisten käskynjakoa.
Eli siis tarkoitat, että et näe
todennäköiseksi? (hieman semantiikkaa);). Koska et kiellä sen
mahdottomuutta. Eli, jos joku koittaisi tulla tappamaan sinua sen takia, että menninkäinen häntä käski tehdä niin, pitäisit
todennäköisempänä, että hän hourailee, kuin etteikö se voisi olla mahdollista? Tällä perusteella varmasti pidät hänen toimintaansa illegitiiminä ja et anna hänen tehdä niin (koska koet
oikeudeksesi puolustaa henkeäsi). Jos taas tämä henkilö sanoo "mutulla" edustavansa "totuutta", niin millä perusteella hän on väärässä? Mitkään ihmisoikeudet tms. eivät tässä asiassa ole lainkaan merkityksellisiä. Jos taas koet Raamatun olevan "parempi" osoitus kuin jonkun henkilön henkilökohtaisesti saama "viesti", niin etkös silloin syyllisty kaksoisstandardiin? Sillä perusteellahan Raamattukkin koottiin (mausteena toki vähän politiikkaa, mutta se ei ole tässä oleellista).
Ylemmän kappaleen pointti on siinä, että kun tarkastelet tuota menninkäis-asiaa omasta näkökulmastasi, olet hyvin pitkälti samassa tilanteessa kuin minä olen tarkastellessani mitä tahansa uskontoa tms. Tällä en tarkoita, että
käytännössä aina nämä asettaisin samalle viivalle, mutta tässä kontekstissa ne ovat täsmälleen samalla viivalla.