Mainos

Uskotko Jumalaan?

• 1 383 351
  • 14 400

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Beast
Lue nyt hyvä lapsi tuolta ylempää minun selvennykseni lähteestä...

Joo mä luin. Ja voin tarkentaa vastaustani siten, että kaikkea ei tarvi uskoa mitä joku sulle kirkkain silmin päin naamaa väittää. Ei edes vaikka väittäjä olisi uskovainen. Tietääkseni Mika "Mitään En Oo Ottanu" Myllyläkin on luokiteltavissa uskovaiseksi mieheksi. Ymmärtääkseni ei muuten ole syntiä epäillä jonkun uskonveljen sanoja?
Tämä sitten riittää mulle tästä aiheesta.

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti HN
Ahh... Mä oon nähnyt Rauni-Leena Luukanen-Kilden "livenä hyväkuntoisena ilman mitään huomattavaa normaalista". Se vasta ihme on! Hänhän on omien sanojensa mukaan tullut useasti abduktoiduksi UFO:ihin, joissa häntä on tutkittu, leikelty ja muistaakseni naitukin.

Hänkin on kirjoittanut kokemuksistaan kirjoja.

- Nim. Pakko Sen On Olla Totta, Kun Se On Oikein Kirjaan Kirjoitettu

Ok. Turha tästä on keskustella enempää. Ihan sama onko se kirjaan kirjoitettu vai ei. Minä uskon siihen mutta sinun ei tarvitse uskoa. Hyvää päivänjatkoa Hervannan Näkijä!

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti kissankarva
Joo mä luin. Ja voin tarkentaa vastaustani siten, että kaikkea ei tarvi uskoa mitä joku sulle kirkkain silmin päin naamaa väittää. Ei edes vaikka väittäjä olisi uskovainen. Tietääkseni Mika "Mitään En Oo Ottanu" Myllyläkin on luokiteltavissa uskovaiseksi mieheksi. Ymmärtääkseni ei muuten ole syntiä epäillä jonkun uskonveljen sanoja?
Tämä sitten riittää mulle tästä aiheesta.

Jep riittää minullekin. Jos saan sanoa niin Mika Myllylä ei ole uskovainen, joten et tiedä mitä tarkoittaa se että on uskovainen. Ja jos vielä saan sanoa niin "kunnon" uskovaiset eivät valehtele. Voidaan lopettaa tää keskustelu tähän koska se ei johda mihinkään. Hyvää päivänjatkoa sinullekin!

EDIT: ja vaikkei se puhuisi totta niin se ei horjuta uskoani mihinkään suuntaan koska olen löytänyt elävän jumalan..

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenpa tässä joskus pohtinut, että ovatko kaikki maailmankaikkeudessa tapahtuvat ilmiöt (siis muuallakin kuin maapallolla) herramme kaikkivaltiaan säätelemiä? Onko Jumala luonut myös muille, toisten galaksien planeetoille elämää?

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti vlad
Voidaan myös kysyä: Onko Jeesuksen ruumis koskaan edes ollut siellä haudassa?
Käärinliinat ainakin on löydetty ja käsitykseni mukaan tuohon aikaan hautakammioon vietiin ruumis ja tämä suljettiin (ja jopa vartioitiin) ruumiiden ryöstäjien pelossa.
Viestin lähetti vlad
Epäilen ettet edes halua nähdä mitään ristiriitaa näissä tässä ja muissa ketjuissa esille nostamissani selkeissä ristiriitaisuuksissa koska se sotii uskoasi vastaan. Luotat mielummin uskoosi ja raamattuun kuin jonkun puolivillaisen palstakirjoittelijan vakuutteluihin raamatun ristiriidoista, näin asian näen.
Ei, olen kyllä avoin ristiriidoille ja itseasiassa uskoni kyllä kestäisi senkin jos Raamatusta voitaisiinkin todistaa jonkin virhe - en minä ristiriidoilta silmiäni halua sulkea. Sen sijaan lähtökohtani on erilainen, eli pidän Raamattua lähtökohtaisesti totena kunnes toisin todistetaan. Kuten sinulle Sodoman ja Gomorran löytymisestä ei riitä löytyneet viitteet, niin minä en omasta puolestani tyydy siihen että "voi olla että ei ole totta".
Viestin lähetti vlad
Olisi mielenkiintoista saada tietää millainen fakta ristiriitaisuuksista sitten saisi kantasi muuttumaan?
Selkeä.
Viestin lähetti vlad
Uskossasi kun tunnut kieltävän kaiken mahdollisen ristiriitaisuuteen viittavankin, vaikka tällaisia ristiriitaisuuksia kriittinen raamatuntutkinta on löytänyt vaikka kuinka.
Kuten todettua, en kiellä ristiriitaisuuksia enkä kiistanalaisuuksia. En myöskään lähde höntyilemään niiden kanssa vaan olen kyllä avoin näiden asioiden tutkimiselle myös tieteiden kannalta. Eikö se nimenomaan ole mielensä pitämistä avarana?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Beast
Ja jos vielä saan sanoa niin "kunnon" uskovaiset eivät valehtele.

Tähän haluaisin uskovaisilta tarkennusta samoin kuin näihin yleispäteviin elämänohjeisiin yleisemminkin. Eli millä tavalla toden puhuminen tai muut käytöksen kultaisessa kirjassakin mainitut hyveet ovat riippuvaisia uskosta ja mitä tekemistä niillä on sen kanssa uskooko yksilö Jumalaan vai ei? Onko niin, että uskovaisen ei sovi valehdella tai harrastaa mitään muutakaan lähimmäistä loukkaavaa käytöstä, koska Jumala ei pidä siitä? Eikö olisi moraalisesti kestävämpää olla valehtelematta, koska itse on tullut siihen tulokseen, että moinen käytös muita kohtaan muiden keskuudessa elellessä ei vain käy?

Muutenkin tuntuu, että uskovaiset haluaisivat omia monet hyvinä pidettävät arvot osaksi omaa uskonnollisuuttaan, vaikka uskonnolla ja arvoilla ei välttämättä olekaan suoraa yhteyttä. Uskominen käsittää ainoastaan uskomisen ja kaikki muu käytös on sitten jotain muuta sekä uskovaisten että muiden kohdalla.

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti HN
Just joo. Ensin tyrkytit Seinänläpikävelymiestä vakuuttavaksi todisteeksi kaikille. Kun "todisteen" uskottavuus kyseenalaistettiin (käytännössä kumottiin täydellisesti), vetäydyt uskonasia-muurin taakse suojaan. Loogista? Älyllistä?

"Turha keskustella"... Rakentavaa? Vakuuttavaa? Uskottavaa?

En ole mikään hyvä kirjoittamaan enkä osaa ilmaista omia mielipiteitäni selkeästi ja en osaa oikeen selittää. SEn takia lopetan tämän tähän. Hehhee. Todistetta ei ole kumottu millään lailla. Tarviiko olla loogista, tarviiko olla älyllistä!??

EDIT: Snakster: Raamatussa sanotaan että usko ilman tekoja on kuollut. Mutta meillä on myös anteeksiantamus synneistä. Silloin kun Jeesus kuoli ristillä, hänen vieressään oli kuolemassa rikollinen syntinen mies. Mies sanoi Jeesukselle että muista minua sitten kun olet paratiisissa. Jeesus vastasi että totisesti saat olla kanssani paratiisissa tänä yönä, uskosi on sinut pelastanut. Eli kaikki uskovaiset ovat todellakin syntisiä ja heikkoja mutta jos he haluavat toteuttaa jumalan tahdon ja tekevät parannuksen, he pelastuvat.

Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Beast
Ok. Turha tästä on keskustella enempää. Ihan sama onko se kirjaan kirjoitettu vai ei. Minä uskon siihen mutta sinun ei tarvitse uskoa. Hyvää päivänjatkoa Hervannan Näkijä!

Ihan silkkaa uteliaisuutta kyselisin, että onko tästä MITÄÄN muuta todisteita kuin se, että kyseinen heebo väittää kävelleensä seinien lävitse? Mikä tekee sitten tästä tarinasta uskottavan? Se, että kyseinen kertoja on uskovainen?

Jonkunlainen lähdekritiikki on aina hyvä olla olemassa, oli se kertoja sitten kuka tahansa.

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Timi
Ihan silkkaa uteliaisuutta kyselisin, että onko tästä MITÄÄN muuta todisteita kuin se, että kyseinen heebo väittää kävelleensä seinien lävitse? Mikä tekee sitten tästä tarinasta uskottavan? Se, että kyseinen kertoja on uskovainen?

Jonkunlainen lähdekritiikki on aina hyvä olla olemassa, oli se kertoja sitten kuka tahansa.

Tuskin tämä henkilö julistaisi enään evankeliumia, tuskin tämä henkilö valehtelee, tuskin tämä henkilö kirjottaisi kirjan tästä jos puhuisi puppua, tuskin tämä henkilö olisi hyvässä kunnoss tämän jälkeen jos ei jumala olisi auttanut häntä. Vastaan tähän edelleen että todelliset uskovaiset eivät valehtele! Ja ei tämä nyt ainoa juttu ole ton yhden äijän juttu, mitä on tapahtunut niinsanottuja "ihmeitä"...

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Beast
Lue nyt hyvä lapsi tuolta ylempää minun selvennykseni lähteestä...

Kissankarva on profiilin mukaan sinua kuusi vuotta vanhempi, joten sinun ei ehkä kannata kutsua häntä lapseksi...

Mutta joo...

Ei millään pahalla, mutta tuo sinun meininkisi täyttää hiljalleen ne piirteet, jotka saavat sappeni kiehumaan. Juuri tuollainen vailla mitään kunnon argumentteja tapahtuva julistus ja käännytystyö on juuri sellaista uskoa, jota minä vihaan yli kaiken. Ei mitään kritiikkiä omaan toimintaan. Sen sijaan kyseenalaistetaan kaikki vastapuolen jutut ja käytetään vain seuraavia argumentteja: "Minä tiedän että se on niin!" "Jumala on täyttä totta!" "Raamattu tietää sen, joten se on totta!"

Juurikin tuo käännytystyö ärsyttää. Yritetään vetää kansaa mukaan omaan kelkkaan. Kaiketi sitä nyt kuitenkin arviolta 80% kansasta on käynyt peruskoulun ja ehkä jopa lukion ja osallistunut siellä uskonnonopetukseen. Kyllä siellä on ihan riittävästi tullut tietoa Jumalasta ja evankeliumeista etc... eli jokainen osaa tehdä omat valintansa. Mitään teidän tarjoamaa lisäinformaatiota ei tarvita.

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Beast
Tuskin tämä henkilö julistaisi enään evankeliumia, tuskin tämä henkilö valehtelee, tuskin tämä henkilö kirjottaisi kirjan tästä jos puhuisi puppua, tuskin tämä henkilö olisi hyvässä kunnoss tämän jälkeen jos ei jumala olisi auttanut häntä. Vastaan tähän edelleen että todelliset uskovaiset eivät valehtele! Ja ei tämä nyt ainoa juttu ole ton yhden äijän juttu, mitä on tapahtunut niinsanottuja "ihmeitä"...

Niin joo, julkisuuden ja rahan vuoksihan kukaan ei ole koskaan tehnyt mitään. Varsinkaan kukaan oikea uskovainen.

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Anteeksi. En ole kyllä mikään käännyttäjä. Ehkä minun vain olisi parempi pysyä hiljaa. En todellakaan halua tyrkyttää mitään ja ymmärrän teidän ajatuksia ihan hyvin. En vain osaa ilmaista itseäni tarpeeksi hyvin. Joten tarkoitukseni ei ole ollut "lyödä raamatulla päähän". Lopetan tähän...

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
<Snakster:>

Ainakin minulle henkilökohtaisesti on tullut paha mieli ja tarve pyytää anteeksi, jos on päässyt käymään niin, että olen sanonut jotain, mikä ei ole pitänytkään paikkaansa. Kyllä Jumala puhuu ihmiselle siitä, että nyt ehkä on pienen korjausliikkeen aika, jos ihminen vain haluaa kuunnella. Tätä kutsutaan myös omaksitunnoksi.

Nämä monet arvot, joita pidetään hyvinä, löytyvät Raamatusta. Älä varasta, älä sano väärää todistusta ja niin edelleen. Kukaan meistä ei kykene täydellisesti elämään Raamatun ohjeiden mukaan, mutta Jumalaa kiinnostaa meidän sydämemme ja sen asenne Häntä kohtaan. </Snakster>

Tuosta Veli taivaallisesta (Yunista) mainitsen vielä jotain. Minulla ainakaan ei ole varaa ivata miestä, joka on uskonsa tähden istunut vankilassa Kiinassa ja Burmassa (kai se on ollut Myanmarkin) yhteensä toistakymmentä vuotta. Tällaisia kokemuksia lukiessani joudun kysymään itseltäni, että olisinko minä valmis maksamaan samanlaisen hinnan uskostani. Sitä en osaa sanoa, aika mietteliääksi se vain minut saa. Usko on Kiinan kristityille ollut niin arvokas asia, että heistä monet ovat olleet ennemmin valmiit jopa kuolemaan kuin kieltämään Jeesuksen. Hän ei ole mikään yli-ihminen, samat kivut ja kärsimykset hän koki pieksettäessä kuin kuka tahansa normaali ihminen. Hänen vapautumisensa vankilasta oli ilmeisen yliluonnollinen, taksista en tosin muista olleen puhetta, mutta minä uskon, että se on mahdollista, koska uskon Raamattuun. Siellä kuitenkin on vastaavanlainen vankilastapääsy kerrottuna Pietarin kohdalla, ja evankeliumeissa mainitaan, että Jumalalle ei ole mikään mahdotonta.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti peruspata

Ainakin minulle henkilökohtaisesti on tullut paha mieli ja tarve pyytää anteeksi, jos on päässyt käymään niin, että olen sanonut jotain, mikä ei ole pitänytkään paikkaansa. Kyllä Jumala puhuu ihmiselle siitä, että nyt ehkä on pienen korjausliikkeen aika, jos ihminen vain haluaa kuunnella. Tätä kutsutaan myös omaksitunnoksi.

Nämä monet arvot, joita pidetään hyvinä, löytyvät Raamatusta. Älä varasta, älä sano väärää todistusta ja niin edelleen. Kukaan meistä ei kykene täydellisesti elämään Raamatun ohjeiden mukaan, mutta Jumalaa kiinnostaa meidän sydämemme ja sen asenne Häntä kohtaan.

Minkä takia omatunto pitää ulkoistaa? Eikö riitä, että tunnet tehneesi väärin, koska tiedät kaiken oppimasi ja kokemasi perusteella tehneesi väärin? En ymmärrä mihin tuohon tarvitaan Jumalaa.

Nämä monet arvot, joita minäkin pyrin elämässäni noudattamaan, löytyvät toki Raamatusta, mutta eivät ne sieltä ole alunperin peräisin. Eiköhän ihminen jo aika varhaisessa vaiheessa ymmärtänyt, että puijaamalla tai muilta varastamalla ei pitkälle pötkitä. Tokihan on hienoa, että uskovaiset noita asioita noudattavat, mutta eikö niitä voisi noudattaa ilman Jumalaan uskomistakin. Ainakin minä noudatan.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Snakster
Tokihan on hienoa, että uskovaiset noita asioita noudattavat, mutta eikö niitä voisi noudattaa ilman Jumalaan uskomistakin. Ainakin minä noudatan.

Minusta tälläkin palstalla on itsensä uskovaiseksi luokittelevia, jotka valehtelevat, varastavat ja vääristelevät asioita.

Jotenkin vain tuntuu siltä, että uskonto on näille ihmisille "Svarfegaa", jolla pestään tietoinen väärin teko pois käsistä.

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti HN
Peruspata ei sanonut mitään hyvin tai paremmin kuin sinä. Hän sanoi tismalleen saman asian: "Asia on niin, koska minä uskon niin". Ja sillä argumentillahan ei mennä asiallisessa keskustelussa yhtään mihinkään.

Tähän pätee sanonta "suomalainen mies ei usko ennen kuin näkee".

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti msg
Minusta tälläkin palstalla on itsensä uskovaiseksi luokittelevia, jotka valehtelevat, varastavat ja vääristelevät asioita.

Jotenkin vain tuntuu siltä, että uskonto on näille ihmisille "Svarfegaa", jolla pestään tietoinen väärin teko pois käsistä.

Minä voin sanoa käsi sydämellä että en kuulu näihin palstalaisiin. Olen helluntalainen ;)

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Beast
Tähän pätee sanonta "suomalainen mies ei usko ennen kuin näkee".

Ei minun tarvitse nähdä jotain uskoakseni sen olemassa oloon. Pysähdy hetkiseksi ja mieti omaa näkemystäsi. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku uskoo jumalaan, mutta oletko miettinyt ikinä tuota sinun näkemystäsi lähdekritiikin kanssa. Joku julistaa evankeliumia ja sanoo kävelleensä seinien läpi niin silloin se myös on näin? Koska hän on uskovainen? Mistä muuten erottaa todellisen uskovaisen ei-uskovaisesta?

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti HN
Peruspata ei sanonut mitään hyvin tai paremmin kuin sinä. Hän sanoi tismalleen saman asian: "Asia on niin, koska minä uskon niin". Ja sillä argumentillahan ei mennä asiallisessa keskustelussa yhtään mihinkään.

HN, syytinkö teitä mitenkään moukiksi, joilta kynä/näppiskin pitäisi ottaa pois? (tähän hymiö) Totta kai on vapaus olla eri mieltä. Minä sanoin uskovani, että se on mahdollista. Kyllä nämä tietyllä tavalla ovat uskonasioita.

Kristityn uskon ei silti tulisi niin vahvasti perustua tällaisiin toisten kokemiin. Jos joku väitetty asia osoittautuisikin vääräksi, ei siitä minun uskoni saa kaatua. Enkä, HN hyvä, väitä, että jos uskon johonkin, se tulee uskoni perusteella ehdottomaksi faktaksi. Toivottavasti saat edes jotain selvää.

Sitten vielä msg:lle

Olen pyrkinyt välttämään kaikkea tuota, mistä mainitsit.

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Timi
Ei minun tarvitse nähdä jotain uskoakseni sen olemassa oloon. Pysähdy hetkiseksi ja mieti omaa näkemystäsi. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku uskoo jumalaan, mutta oletko miettinyt ikinä tuota sinun näkemystäsi lähdekritiikin kanssa. Joku julistaa evankeliumia ja sanoo kävelleensä seinien läpi niin silloin se myös on näin? Koska hän on uskovainen? Mistä muuten erottaa todellisen uskovaisen ei-uskovaisesta?

Olen pysähtynyt näiden asioiden äärellä jo koko elämäni ajan. Otan kritiikin täysin vastaan ja en voi absoluuttisesti varmaksi sanoa että mies on näin tehnyt. Mutta uskon vahvasti kylläkin.
Siksi juuri että hän on uskovainen ja sen takia että olen itsekin nähnyt kuinka Jumala toimii. Todellisen uskovaisen erottaa sydämen asenteesta joten en voi luetella ketkä ovat uskovaisia ja ketkä eivät. Jumala tietää ja hän tuomitsee, minun ei kuulu sitä sanoa. Todellinen uskovainen pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaan, Jumalan ohjeiden mukaan, Jumalan johdatuksen mukaan, käy seurakunnassa(yleisesti käy mutta ei tarkoita sitä että jos ei käy niin ei olisi uskovainen), rukoilee, palvoo Jumalaa koko elämällään ja sydämestään...

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Beast

olen itsekin nähnyt kuinka Jumala toimii.

Tästä olisi kiinnostava kuulla lisää. Kuinka Jumala toimii?

Viestin lähetti Beast

Todellinen uskovainen pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaan, Jumalan ohjeiden mukaan, Jumalan johdatuksen mukaan, käy seurakunnassa(yleisesti käy mutta ei tarkoita sitä että jos ei käy niin ei olisi uskovainen), rukoilee, palvoo Jumalaa koko elämällään ja sydämestään...

Tuo taas kuulostaa minusta enemmänkin vimmaiselta palvomiselta kuin miltään uskomiselta. Jos uskoo Jumalaan, niin ei kai se sitä voi tarkoittaa, että Jumalle pitää silloin omistaa koko elämä ja Jumalaa pitää palvoa päntiönään. Aika erikoinen olisikin sellainen Jumala, joka absoluuttisena voimana vielä kehtaisi vaatia itsensä palvomista.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti HN
Saan hyvin selvää, ja tuossa olikin ihan järkevää asiaa. Sen verran kyllä vielä tarkentaisin, että mikään kestävällä pohjalla oleva usko ei voi perustua ollenkaan toisen kokemuksiin, ellei tämä toinen voi kokemuksiaan aukottomasti todistaa.

HN, tarkennuksesi oli tarpeellinen. Syvin perustus ei voi todellan ollenkaan olla toisten kokemassa, kirjoitin edellisessä huolimattomasti.

Luulen pikku hiljaa ymmärtäväni perimmäisen sanomasi, ja arvostan sitä. Esimerkiksi parantumisten kohdalla tulee mielestäni olla tarkka myös siitä, että ne kestävät ihan ammattilääkärin tutkimukset. Uskon, että Jumalan parantavan voiman jälki on myös lääkärien todettavissa. Näin ovat muutamat tuttavani kertoneet. Lääkäri, joka itse ei kuulunut samaan tai vastaavaan nk. vapaiden suuntien kristittyihin, oli todennut ilmeisen ihmeen. Tällaisen kuultuani tulee hyvä mieli, koska asian voi nähdä lausunnosta.

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Snakster

Tuo taas kuulostaa minusta enemmänkin vimmaiselta palvomiselta kuin miltään uskomiselta. Jos uskoo Jumalaan, niin ei kai se sitä voi tarkoittaa, että Jumalle pitää silloin omistaa koko elämä ja Jumalaa pitää palvoa päntiönään. Aika erikoinen olisikin sellainen Jumala, joka absoluuttisena voimana vielä kehtaisi vaatia itsensä palvomista.

Ei Jumala palvomista vaadi mutta se on vain ihmisen uskon eduksi. Jumala ei siis todellakaan tarvi meidän ylistystä...

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Snakster

No ei oo kauheesti aikaa ruveta selostaan. Teen tässä juuri opintojani. Ja vaikka kertoisin siitä miten Jumala toimii, et pitäisi asioita Jumalan tekoina ja sanoisit että niinhän voi tapahtua ilman Jumalaakin.

Edit. No sanotaan yksi. Eräs tuttuni, jolla on ollut kauheat selkävaivat johtuen siitä että hänellä on toinen jalka vähän pitempi kuin toinen. Olin kokouksessa ja hänen sairauden puolesta rukoiltiin. Sillä hetkellä hänen jalkansa kasvoi saman pituiseksi kuin toinen jalkansa ja hän oikein tunsi eron. Muistaakseni lääkärikin todisti että jalka on kasvanut. Jätkä elää nykyään ilman selkävaivoja...kiitos herralle!

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy