Uskotko Jumalaan?

  • 1 349 236
  • 14 406
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jari Tervo:

Olen pohjattoman kyllästynyt näihin kirkaskatseisiin pähkähulluihin, jotka perustelevat nyky-yhteiskuntaa koskevia kannanottojaan parin tuhannen vuoden takaisen kirjan asenteilla. Se on syvästi moraalitonta ja häpeällistä. Sen kivijalkana ei ole lähimmäisenrakkaus, vaan ihmisviha.

http://jaritervo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/49006-ihmisoikeudet
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ai jaa että en tunne raamatun tutkimuksen perusteita? Ja minkähän perustella voit väittä näin? sen perustella, että olen eri mieltä sisällön merkityksestä?
Ei välttämättä, vaikka se tässä tapauksessa liittyy asiaan. Pystyt kyllä spekuloimaan historiallisilla näkökulmilla, mutta koska et edelleenkään näe asiaa myös sisältä, ei tiedoillasi tee yhtään mitään. Valitettavasti. Uskottoman tutkijan käsissä Raamattu sulaa satukirjaksi.

No eihän ole. Katolisilla ja Luterilaisilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Eikö kumpikaan halua puhua raamatun sisällön pimeästä puolesta.
Mun moka, protestantteja meinaisin. Joo, on eroavaisuuksiakin, mutta pääkohdissaan olemme samaa mieltä.

Kenelläs niitä puutteita nyt historian tuntemuksessa olikaan? Tämähän on täyttä jaskaa. Alkukirkon ajoista perussanoma on muuttunut aivan helvetisti. Milloin on keksitty helvettiä, milloin kiirastulta, ja tultu nykyaikaan hyväksyen maapalloksi ja kiertämään aurinkoa ja vihdoin naisen tasa-arvoiseen asemaan ja nyt puhutaan homoista.
"Jokainen on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla." "Ei kukaan ole näkevä isää muuta kuin minun kauttani." Ja vaikka pienoisevankeliumi päälle, siinä sulle muuttumatonta sanomaa. On aivan eri asia kikkailla joidenkin kirkkojen valtapoliittisilla välineillä. Ai niin, mutta kun kaikki kristityt pitää nähdä samana massana ja katolilaisuus on kaikkein puhtain, koska heitä on eniten...

Perussanomana mainostetaan aina ”rakkautta” unohtaen että vain niitä rakastetaan jotka uskovat ja ovat samanlaisia kuin minä. ”muut” (kuten homot tai kerettiläiset tai pakanat) on taas tämän ”rakkauden” ulkopuolella, joten mikä se sellainen rakkauden sanoma on, jossa rakkaus rajataan vain tietyille ihmisille? todellinen rakkauden sanoma on rakastaa kaikkia heidän erilaisuudestaan huolimatta. JOS raamattua viitsisit lukea, niin tällaisilta rakkautta Jeesus EI tarjoa, vain hänen seuraajilleen tarjotaan hyvää ja mirhamia. Muut on syntisiä ja siten vihattavaa, jopa tapettava sakkia.
Sinua lainataksesi, tuo on täyttä paskaa. Jos tarkastelet asiaa taas jonkin kirkkolaitoksen näkökulmasta, niin juu, näin on, mutta se ei ole Raamatun sanoma nyt, eikä ollut alkukirkon aikana. Ja rakastaahan voi, vaikkei jotain asiaa rakastamassaan ihmisessä hyväksyisi. Se on tosirakkautta, että välittää toisesta niin paljon, että puuttuu epäkohtaan toisen parhaaksi.

Mutta kun siihen kristittyyn jumalaan on sitten omassa päässä yhdistetty kaikki humanismi ja hyvä, niin raamatun ikävät puolet voidaan heittä syrjään ja kuvitella se oman päänsisäisen jumaluuden muoto kristityksi jumalaksi. Mortonin demoni on se prosessi, joka estää näkemästä tätä ristiriitaa. Ja eihän sitä näe, vaikka kuinka sitä yrittäisi selittää, myännän.
Kyllä minä käsitteenä tunnen Mortonin demonin, ja ymmärrän sen, kuinka se tässä tapauksessa toimisi. Asia nyt vain on niin, että sulta puuttuu Paavo Ruotsalaisen sanoja soveltaen Kristuksen sisäinen tunteminen kaikesta tiedostasi huolimatta, ja sen vuoksi kaikki.

Täyttä jaskaa tämäkin. Tällä vain varataan itselleen oikeus sivuuttaa ikävät ajattelunaiheet ja se, että asioita voi katsoa monelta kantilta. Vaikka sinä et ole sisällä ateismissa, voit taatusti arvostella pätevästi sen opinkappaleita ja dogemja tutustumalla niihin ja tutkimalla siitä tehtyä tutkimusta. Vaikka siis itse uskot.
Ateismi ei ole uskonto, eikä sillä ole samanlaista dynaamista sisältöä kuin kristinuskolla. Mutta vetoa vain paskanjauhantaan.

Mutta uskosi jumala EI näe asiaa noin. Lue raamatusta, puhu teologien kanssa what ever. Vain jumalaan (kristityn, jessen isän) edessä solmittu avioliitto on pyhä. Kiinalaiset elävät synnissä, samoin Intialaiset ja minä.
Voipi olla. Tämä on asia, johon en ole juuri perehtynyt, koska sinänsä mulle ei kenenkään parisuhde kuulu. Esilletullessa toki asiasta keskustelen.

Tai sitten yhdistelet omaan jumalaasi kristinuskon ulkopuolisia humaaneja ajatuksia ja luot oman jumaluutesi. Se on ihan sallittua, hämäävää on se, ettei sitä uskova itse halua havaita (tai kykene = Mortonin demoni).
Tottakai mielessäni pyörii kaikenlaista, mutta uskonnolliset pohdiskeluni pyrin pitämään niissä raameissa kuin Raamatusta monipuolisen tutkimuksen valossa ymmärrän. Jos nyt humaaneja ajatuksia alkaisin niihin yhdistellä, niin eiköhän homouden syntisyys lähtisi ensimmäisenä liitoon.

Mutta joo, tämä tällä kertaa tästä. Pahoittelen vaillinaista ja provosoivaa kirjoitustapaani. Hieno juttu kuitenkin, että joku edes pyrkii tutkimaan Raamattua, eikä vain sorru lapsellisiin provoihin.
 

Baldrick

Jäsen
On itse asiasta mitä mieltä tahansa, niin se ainakin selvää, että onhan nämä eroajat ihan helvetin säälittävää ja vajaata porukkaa. Jokainen saa mun puolesta olla kirkossa tai ei mielensä mukaan, mutta eroaminen jonkun muutaman ihmisen tv-kommenttien perusteella on kyllä suoranainen osoitus siitä, että näiltä ihmisiltä voisi siinä eroamisen yhteydessä samalla viedä kansalaisoikeudet ja ihmisarvon. Harmi ettei enää ole mitään uutta Australiaa, minne nämä ihmisjätteet voisi kyyditä laivalla saman tien.

Itseasiassa olen jo pitkään ollut aikeissa erota kirkosta, mutta aina se on päässyt jotenkin unohtumaan. Eilen kun kuulin, että porukka eroilee kirkosta, niin tuli vaan mieleen, että pitääpähän tässä erota kun muistuttavat. Tukeeko kirkko muuten rahoillaan kristillisdemokraatteja? Sillä minä en halua antaa mitään tukea Päivi Räsäselle tämän keskustelun jälkeen. Kuinka joku voi olla noin silmittömän kapea katseinen, eikä tunnu tajuavan kokonaisuudessaan asiaa josta väittelee.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
On itse asiasta mitä mieltä tahansa, niin se ainakin selvää, että onhan nämä eroajat ihan helvetin säälittävää ja vajaata porukkaa. Jokainen saa mun puolesta olla kirkossa tai ei mielensä mukaan, mutta eroaminen jonkun muutaman ihmisen tv-kommenttien perusteella on kyllä suoranainen osoitus siitä, että näiltä ihmisiltä voisi siinä eroamisen yhteydessä samalla viedä kansalaisoikeudet ja ihmisarvon. Harmi ettei enää ole mitään uutta Australiaa, minne nämä ihmisjätteet voisi kyyditä laivalla saman tien.

Siis hetkinen, kirkosta ei saa erota vain yhden keskusteluohjelman tähden. Ohjelman, jossa nähtiin pitkästä aikaa kunnolla miten sairaalloinen, homofobinen ja muuttumaton tämä kansankirkko on.

Ja kyllä, kyseessä oli vain muutamien ihmisten mielipiteet. Mutta kun kyseessä on mm. KD-puolueen puheenjohtaja ja kirkon virallista kantaa edustavia piispoja tms. niin eipä kai näitä voi olankohautuksella ohittaa. Teikäläistä ei siis kiinnosta kuuluuko joku kirkkoon vai ei, mutta jos eroaa silloin kun tajuaa kuinka helvetin läpimätä laitos on kyseessä, on ihmissontaa tms.? Kuinka helvetin pihalla voi ihminen olla? Niin ja eikös Räsänen jo ehtinyt tokaista näistä eronneista ettei kirkko heitä kaipaakkaan.
 

julle-jr

Jäsen
Siis hetkinen, kirkosta ei saa erota vain yhden keskusteluohjelman tähden. Ohjelman, jossa nähtiin pitkästä aikaa kunnolla miten sairaalloinen, homofobinen ja muuttumaton tämä kansankirkko on.
Tulikos tuossa ohjelmassa esille jotain erityistä homofobisuutta? Ei kai homofobinen ihminen edes pystyisi olemaan kovinkaan levollisena niin monen homon kanssa samassa tilassa?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Alkukirkon ajoista perussanoma on muuttunut aivan helvetisti. Milloin on keksitty helvettiä, milloin kiirastulta, ja tultu nykyaikaan hyväksyen maapalloksi ja kiertämään aurinkoa ja vihdoin naisen tasa-arvoiseen asemaan ja nyt puhutaan homoista.

Välihuomautuksena vain, että vaikka kirkko on tulkinnut Raamattua milloin mitenkin ja ottanut kantaa sellaisiinkin asioihin, joista Raamattu ei puhu yhtään mitään (esim. maapallon ja auringon liike avaruudessa), niin on hieman liioiteltua sanoa Kristinuskon perussanoman muuttuneen, koska se ei tosiaankaan sitä ole tehnyt. Kaikki esittämäsi asiat ovat olleet ihmisten tekemää tulkintaa.
Sen sijaan Raamatun sanoma on tosiaan muuttunut, sillä siinähän on kaksi eri uskontoa: juutalaisuus ja kristinusko.

Itse kannatan vilpittömästi uskonnonvapautta ja epäilen ihmisen kykyä ymmärtää mahdollisesti olemassa olevaa jumaluutta. Mutta jos maallistumisen myötä arvomaailmamme muuttuu elä tässä ja nyt mahdollisimman hedonistisesti (vanhan Rooman tyyliin), niin kyllä siitäkin ongelmia seuraa. Urbaanissa maailmassa, missä elämän sisältöä ja "sisältöä" on riittämiin tarjolla, näyttää siltä että uskonnon funktio on vähäinen. Siitä tuntuu olevan enemmän hyötyä poikkeusoloissa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Siis hetkinen, kirkosta ei saa erota vain yhden keskusteluohjelman tähden. Ohjelman, jossa nähtiin pitkästä aikaa kunnolla miten sairaalloinen, homofobinen ja muuttumaton tämä kansankirkko on.

Itseäni kiinostaa asiassa se miten Räsänen saikin itsensä asemaan, jossa puhuu ikään kuin kirkon äänenä, vaikka ei tietenkään ole sitä sen enempää kuin naapurissani asuva tapakristitty insinööri. Ilmeisen taitavaa median käyttöä. Itse en katsonut ko. ohjelmaa, mutta ehkä koko juttu oli Kristillisdemokraattisen puolueen suunnittelema provokaatio, jolla pyritään aktivoimaan tulevissa vaaleissa oman kohderyhmän äänestäjiä. Ehkä asia itsessään ei kiinnosta yhtään, vaan kyseessä oli vain kylmää laskelmointia piittaamatta muista seuraamuksista kuin tulevista vaaleista. No, Räsäsen aiempien lausuntojen valossa tuskin ihan näinkään.
 

Fordél

Jäsen
Oli kyllä kaameta kuraa mitä Räsänen päästi suustaan ja tuolla lausunnolla hän ajaa itsensä ja puolueensa nurkkaan. Kavereita on toki jonkin verran, mutta juurikaan lisää äänestäjiä tuolla ei saada.

Jari Tervon kolumni aiheesta oli taas hyvä ja selväsanainen vastalause Räsäsen ahdasmieliselle ajattelulle. Luulisi, että usko tuo ymmärrystä ja empatiaa, mutta valitettavasti joillekin mahdollisuuden tuomita lähimmäinen.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Se tässä "Homoillan" jälkeen versoneessa keskustelussa on erityisen hyvä, että nämä päiviräsäset ja asmomaaselät tekee sen ihan itse. Asmon viimeisin blogimerkintä on taas mahtavaa settiä. Asmo ei ole päässyt vieläkään yli Pride-kulkueen jälkihöyryistä, varsinkaan tämän yhden ääriryhmän jakamista flaijereista. Nyt se siellä kirjoittaa, että miksi Tervo saa haukkua meitä ja me ei saada homoja, kun vielä tällaisia flaijereitakin jakavat. Vähän sama kuin jos lähtisi päivittelemään kristittyjen homovastaisuutta Westboro Baptist Churchin perusteella.

Juu tiedän, ettei Räsänen tai Asmo edusta kirkkoa muuta kuin yksityishenkilöinä, mutta he omalta osaltaan ovat hienosti auttamassa.
 

Morgoth

Jäsen
Oli kyllä kaameta kuraa mitä Räsänen päästi suustaan ja tuolla lausunnolla hän ajaa itsensä ja puolueensa nurkkaan. Kavereita on toki jonkin verran, mutta juurikaan lisää äänestäjiä tuolla ei saada.

Täytyy sanoa, että en voi kuin nauraa paskaisesti tilanteella jossa luterilainen kirkko on. Liiallinen homovastaisuus saa ihmiset lopulta vain eroamaan kirkosta, koska harva enää 2000-luvulla haluaa pysyä tuollaisessa takapajuisessa arvomaailmassa. Lisäksi helposti homokeskustelu lähtee kirkolta ns. lapasesta ja paljon muutakin aletaan kyseenalaistamaan kirkon toiminnassa. Toisaalta taas liiallinen homomyönteisyys on jokseenkin kestämätöntä, koska kirkko alkaaa hajoamaan sisältä päin, kun uskovaiset alkavat keskenään tappelemaan Raamatun tulkinnasta. Johan Hesarin yleisönosastolla oli myös kirjoituksia siihen suuntaan, että Raamatun sanasta on pidettävä kiinni ja homomyönteisyys ei kuulu siihen.

Vahingonilo on kyllä parasta. Tässä nyt katsotaan mitä hyötyä piispojen ja pappien korkeakoulututkinnosta on. Ei taida tämä ongelma enää ratketa raamattua lukemalla, kun samalla pitäisi maksimoida kirkollisverot tulot ja säilyttää valta-asema kansan keskuudessa takupajuiselle arvomaailmalla ja vetoamalla johonkin raamattuun.

Toisaalta eihän mikään ihme ole että ihmisiä eroaa mm. tuollaisen keskustelun jälkeen, koska käytännössä on Suomessa on 'pakkokaste' ja ihmiset liitetään luterilaisen kirkon jäseneksi vain perinteen mukaan hyvin pitkälle, että moni ei todellisuudessa kannatakaan kirkon arvomaailmaan vaan ovat liitetty pelkään perinteen vuoksi jäseneksi ennen kuin lopulta tajuavat millainen kirkko todellisuudessa onkaan ja tekevät oman ratkaisunsa mikäli 'jaksavat'.

Parastahan tässä on, että mitään ateisteja ei edes tarvita vaan uskovaiset tekevät tämän itse.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Todennäköisenä seurauksena Räsäsen tempauksesta kirkko tulee jatkossa antamaan siunauksensa homoliitojen siunaamiselle. Luterilaisillahan kirkolliskokous käyttää valtaa, ja reaktio on helppo ennustaa (vaalitkin ovat ajankohtaiset). Tämä tietenkin puolestaan lisää liikennettä taas kirkosta Luther-säätiön suuntaan, jonne traditonalistit tai mitä he nyt ovatkaan pakenevat.

Nykyään kun netissä voi sekä erota että liittyä kirkkoon, niin jatkossa monet tulevat varmasti liittymään hetkeksi saadakseen kirkkohäät ja eroavat sitten viikko häistä välttyäkseen veroista.
Toisaalta tuttavani perheessä kukaan ei ole kuulunut kirkkoon, mutta tytär ilmoitti vuosi sitten menevänsä rippikouluun ja liittyvänsä jäseneksi. Nyttemmin hän vielä ryhtyi isoiseksi. Pitää hattua nostaa, että tuttavani ei painostanut asiassa (suuremmin) suuntaan tai toiseen (sikäli kuin tiedän). Niin sen pitäisi uskonvapaassa maassa ollakin.
 

scholl

Jäsen
Mitä tuolla homoillassa on nyt sitten sanottu, mikä on aiheuttanut sen, että homot ovat eronneet kirkossa? Miehethän katsoivat Kazakstan-Saksa em-karsintamatsia samaan aikaan, kun homot katsoivat homoiltaa, joten en ole tietoinen homoillan yksityiskohdista.

Tuliko jollekin homolle oikeasti yllätyksenä se, ettei kirkossa digata homoilusta?
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
On itse asiasta mitä mieltä tahansa, niin se ainakin selvää, että onhan nämä eroajat ihan helvetin säälittävää ja vajaata porukkaa. Jokainen saa mun puolesta olla kirkossa tai ei mielensä mukaan, mutta eroaminen jonkun muutaman ihmisen tv-kommenttien perusteella on kyllä suoranainen osoitus siitä, että näiltä ihmisiltä voisi siinä eroamisen yhteydessä samalla viedä kansalaisoikeudet ja ihmisarvon. Harmi ettei enää ole mitään uutta Australiaa, minne nämä ihmisjätteet voisi kyyditä laivalla saman tien.

Helpostihan voisi sanoa että sinäkin olet mielipiteittesi kanssa säälittävä.

Itse pidän tätä tavallaan ihan fressinä tapauksena. Tv, Yle, Homoilta on parissa tunissa aika hyvin tuonut esiin millainen kirkko oikeasti omiensa mielestä on, tai siis millaisena monet heidän johtohahmoista haluaisi että kirkko on. Moni joka on ohjelman jälkeen eronnut on varmasti asiaa aikaisemmin miettinyt, mutta nyt tuli se mikä sai kupin menemään nurin. Kun aikoinaan itse erosin kirkosta niin moni lähipiirissänikin erosi tämän jälkeen. Moni sanoi, että minun eroni oli se mikä sai heidät miettimään asiaa ja kun kerran joku oli sen tehnyt, niin se oli paljon helpompaa. Se oli ns sallittua. Itse hieman hämmäselin tätä, koska en ollut mitenkään suureen ääneen propagoinut asian puolesta. Tapahtuma havainnollisti mielestäni sen kuinka heikoilla kantimilla kirkko oikein lepää. Se on nojannut hyvin vahvoihin perinteisiin (häät, hautajaiset jne.). Mutta meidän maaliset arvot yhdenvertaisudesta on haastanut nämä perinteet ja on hissukseen viemässä voiton. Kirkon oma ilmiselvä tekopyhyys on omiaan auttamassa tähän joukkopakoon.
 

scholl

Jäsen
Moni sanoi, että minun eroni oli se mikä sai heidät miettimään asiaa ja kun kerran joku oli sen tehnyt, niin se oli paljon helpompaa. Se oli ns sallittua.

Aiemmin kirkosta eroaminen oli vasemmistolainen kannanotto, nyt se on homoilukannanotto. Oletko miettinyt asiaa siltä kannalta, että sinusta tuli tuon Ajankohtaisen kakkosen takia yhdessä yöstä demarista homo. Siinä moni leimautuu tietämättäänkin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Aiemmin kirkosta eroaminen oli vasemmistolainen kannanotto, nyt se on homoilukannanotto. Oletko miettinyt asiaa siltä kannalta, että sinusta tuli tuon Ajankohtaisen kakkosen takia yhdessä yöstä demarista homo. Siinä moni leimautuu tietämättäänkin.

Eikös itseasiassa kirkossa oleminen ole enemmänkin junttiutta, koska onhan kirkkoonkuuluminen voimakkainta landella ja kaupungeissa vähäisempää.

Eli paljastuiko tässä nyt oikeastaan enemmänkin vain sitä, että scholl kuuluukin junttiklubiin, modernien kaupunkilaisten sijaan?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Oletko miettinyt asiaa siltä kannalta, että sinusta tuli tuon Ajankohtaisen kakkosen takia yhdessä yöstä demarista homo.

Eikös tuo nyt ole kuitenkin plussa schollin kirjoissa?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei taida tämä ongelma enää ratketa raamattua lukemalla, kun samalla pitäisi maksimoida kirkollisverot tulot ja säilyttää valta-asema kansan keskuudessa takupajuiselle arvomaailmalla ja vetoamalla johonkin raamattuun.

Mielestäni kehitys on johtamassa siihen loogiseen loppupäätelmään että kirkon on irtisanouduttava raamatusta.
 

Morgoth

Jäsen
Mielestäni kehitys on johtamassa siihen loogiseen loppupäätelmään että kirkon on irtisanouduttava raamatusta.

Vai valmistellaanko tässä vain Jeesuksen toista tulemista?!? Onhan tässä selvästi lopunajan merkkejä ilmassa, kun homoja aletaan kenties pian siunamaan kirkossa ja muutenkin Raamattu suorastaan huutaa trilogian viimeistä osaa, kuten kaikissa hyvissä saduissa ja tarinoissakin. Ilmestyykö Jeesus sitten facebookissa vai missä..
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/10/rasanen_puolustaa_sananvapauttaan_2064167.html?origin=rss

Tuossa uutisessa Räsänen sitten puolustelee lausuntojaan sananvapaudella, käyttäen sanoja "että sananvapauden oloissa oman mielipiteensä saa ilmaista vapaasti ja rehellisesti."

Niin, ei vain tullut rouva kansanedustajalle mieleen, että sanoilla on myös seurauksia ja vapaudet tuovat velvollisuuksia. Kukaan ei ole ilmeisestikään halunnut rajoittaa Räsäsen oikeutta puhua noita asioita, vaan vastaväitteiden avulla näyttää niiden naiivi puoli. Samoin korkeassa asemassa olevan vaikutusvaltaisen henkilön julkisella mielipiteellä on hiukan muitakin seurauksia kuin vain väittelyn häviäminen. On siis aivan ymmärrettävää, että liberaalimmat kirkon piirissä toimivat henkilöt tahtoisivat rouvan olevan mielummin vaikka hiljaa. Samalla tavoin suuri osa jokerifaneista ei halua kuullua näitä "pissa på ifk" tasoisia juttuja, vaan itsensä ilmaisun sijaan olisi yhteisön kannalta pitää niin sanotusti turpa tukossa. Sinulla on oikeus sanoa idioottimaisia asioita, mutta olisi myös hyvä ymmärtää noiden sanojen vaikutus muihin ihmisiin.

Jotenkin kyllä koominen tilanne tämäkin. Kirkon puhetorvena ollut poliitikko sahaa aika pahasti omaa oksaansa ja puolustuspuheeksi sitten vetoaa sananvapauteen. Pitäisiköhän jonkun näistä 5000:sta (vai montakohan noita nyt onkaan) liittyä takaisin kirkkoon kun selvisi, että tässä käytettiin vain sananvapautta? Jotenkin tuli mieleen joskus kakarana kuultu sanonta "Suomi on vapaa maa. Kyl mä tääl saan olla" kun joku hätisteli pois. Nyt tuon voisi muuttaa muotoon "Suomes on ilmaisunvapaus. Kyl mä saan sanoo tyhmii asioit."

Ilmestyykö Jeesus sitten facebookissa vai missä..

Eikös tuon sanottu ilmestyneen paahtoleivässä? Samoin Kuvatonissa on kuva koiran perseestä ja alla joku ilmestykseen viittaava kuvateksti. Kyllä Jesse löytää tavat ja metodit tavoittaa kuulijansa!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pitäisiköhän jonkun näistä 5000:sta (vai montakohan noita nyt onkaan) liittyä takaisin kirkkoon kun selvisi, että tässä käytettiin vain sananvapautta?

Kyllähän noita pelkästään tuon ohjelman (ja seuranneen mediakeskustelun) jälkeen eronneita on jo lähemmäs 10 000.

Eli kirkko voisi hyvin antaa keskusteluun osallistuneille "vuoden anti-lähetystyö"-palkinnon, ihan mitätön suoritus ei ole saada 10 000 ihmistä eroamaan kirkosta muutamassa päivässä (verrattuna esim. normaalimääriin n. 100-200 eroamista/päivä). Pelkästään taloudellisesti se tarkoittaa kirkon budjettiin n. 3,5 miljoonan vajetta (10 000*mediaanitulo 2800/kk*kirkollisveroprosentti*12,5 kk sis lomarahat), aika monta kolehtikeräystä saavat joulukirkoissa tehdä tuon eteen :)
 

julle-jr

Jäsen
Hassu tilanne kieltämättä. Minua vähän ihmetyttää kirkon touhuissa ylipäätään se, että ovat hirttäneet itsensä niin tiukasti kiinni valtioon. Miksi kirkko ei pyri eroon valtiosta, jolloin heidän ei tarvitsisi sen kummemmin perustella kantojaan. Jos ev. lut uskonto olisi vain yksi uskonto muiden joukossa, olisi uskovaisilla paljon helpompaa. Rahastako tämä valtiossa roikkuminen on kiinni? Jos näin on, ei touhu kuulosta kovin kristilliseltä.

Toisaalta huvittavaa on se, että kirkko ensin vastustaa näitä "uusia" ilmiöitä, mutta sitten kuitenkin lopulta myöntyy. Näinhän kävi naispappeusasiassakin. Ensin se oli paha asia, mutta sitten kuitenkaan ei kantti riittänyt olemaan hyväksymättä naisten pappisvirkaa. Luultavasti homo-asiassa käy samalla tavalla. Tavallaan kirkko siis laahaa muutaman vuosikymmenen verran yhteiskunnan kehityksen perässä, mutta silti tulee kuitenkin aina mukana. Sama toki koskee muitakin konservatiivisia liikkeitä. Minusta kunnioitettavampaa olisi pitää päänsä ja sitten tarvittaessa vaikka mennä vankilaan tai vaikka kuolla vakaumuksensa takia.

Jos se kerran on niin, että naispappeus tai homosuhde on Jumalan mielestä väärin, niin miten se vääryys voidaan yhtäkkiä ihmisten päätöksellä kumota? Jos taas ei olekaan niin, että Jumalan mielestä esim. naispappeus on väärin, niin eikös sitten kristityt halki vuosisatojen ole olleet väärässä, mikä puolestaan tekee koko kirkon perustuksesta melko hataranoloisen. Dilemmaa kerrakseen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hassu tilanne kieltämättä. Minua vähän ihmetyttää kirkon touhuissa ylipäätään se, että ovat hirttäneet itsensä niin tiukasti kiinni valtioon. Miksi kirkko ei pyri eroon valtiosta, jolloin heidän ei tarvitsisi sen kummemmin perustella kantojaan. Jos ev. lut uskonto olisi vain yksi uskonto muiden joukossa, olisi uskovaisilla paljon helpompaa. Rahastako tämä valtiossa roikkuminen on kiinni? Jos näin on, ei touhu kuulosta kovin kristilliseltä.

Sinä päivänä kun mikä tahansa kristillinen kirkko ja raha eivät liity toisiinsa niin minäkin alan uskomaan. Koko kristinuskon historia on ollut puhdasta valtapolitiikkaa, taloudellista kähmintää jne. joten enemmänkin kyse on siitä että se ON kristinuskon ytimessä, ei että se olisi jotenkin ulko-kristillistä.

Edellisestä viestistä unohtui mainita, että mitenköhän pian anekauppa lanseerataan uudestaan budjettivajetta täyttämään. Sitä päivää odotellessa kun luterilainen kirkko ilmoittaa luopuvansa yhteisöverotuotoista periaatesyistä.
 

scholl

Jäsen
Eikös itseasiassa kirkossa oleminen ole enemmänkin junttiutta, koska onhan kirkkoonkuuluminen voimakkainta landella ja kaupungeissa vähäisempää.

En tiedä, mutta meillä on baijerilainen paavi, joten sanoisin katoliseen kirkkoon kuulumisen olevan muodikasta. Itse en kuulu mm. sen vuoksi, koska en jaksa pulata kirkkokuntien vaihtamisen kanssa, enkä ole menossa naimisiin, eikä ole takuita siitä, ettei seuraava paavi olisi joku nigerialainen huijari.

Luterilainen kirkko sinänsä on jo arkkitehtuuriltaan liian arkinen, joten sinänsä ymmärrän kirkoista eroamiset, mutta silti se kirkkoon kuulumattomuus on yhdistetty ainakin kaupungeissa Elannon jäsenyyteen ja näinollen demareihin. Elanto on ollut ainakin takavuosina koti, uskonto, isänmaan sellainen vasemmistolainen vastavoima.

Jos homot alkavat menemään kirkossa naimisiin niin toki varmaan sitten eroan kirkossa. Joku raja sikailunkin suhteen on oltava. Ev.lut. kirkon rippikoulua en ole suorittanut, joten tällä hetkellä olen syytön, puolueeton sivustakatsoja kirkon meiningin suhteen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos homot alkavat menemään kirkossa naimisiin niin toki varmaan sitten eroan kirkossa.

Kyllä minä kirkkohäät tiedän, mutta tuo kirkkoero olisi myös aika mielenkiintoinen tapahtuma...
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Hassu tilanne kieltämättä. Minua vähän ihmetyttää kirkon touhuissa ylipäätään se, että ovat hirttäneet itsensä niin tiukasti kiinni valtioon. Miksi kirkko ei pyri eroon valtiosta, jolloin heidän ei tarvitsisi sen kummemmin perustella kantojaan.

Mites se nyt meni tässä vihkimisoikeusjutussa? Kirkko kai piispan (vai oliko peräti arkkipiispa?) puheissa suunnitteli hajurakoa valtion sille antamiin tehtävin? Eikös kirkko esittänyt jo, että se voisi vihkimisoikeudesta luopua, jolloin politiikot kauhistuivat, että sen sijaan että saavat tyydyttää sairaalloisia leikkaamis-, säästämis- ja irtisanomisorgioitaan he joutuisivatkin lisäämään väkeä maistraatteihin. Hommahan tyrmättiin valtion taholta alkuunsa. Luulisi tosin, että ponnekkaasti vaatimalla kirkko voisi eroon valtiosta päästä. Esim. vihkimis- ja hautaamislakot todennäköisesti toisivat nopeasti tulosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös